Πέμπτη 14 Ιουνίου 2018

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΝΟΤΗΤΑ 4

Γλώσσα Γ' Γυμνασίου : ΕΝΟΤΗΤΑ 4

ΕΝΟΤΗΤΑ 4

ΘΕΩΡΙΑ (Αναφορικές Προτάσεις, Συνώνυμα, Αντίθετα)

 1. ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ :
 Α. ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Εισάγονται :  
Με αναφορικές αντωνυμίες (ο οποίος- η οποία- το οποίο, όποιος-όποια-όποιο, που, όσος-όση-όσο, ό,τι, οποιοσδήποτε-οποιαδήποτε-οποιοδήποτε, οσοσδήποτε, οτιδήποτε)
Παίζουν ρόλο : Υποκειμένου, αντικειμένου, κατηγορούμενου
π.χ. Πάρε ό,τι θες αναφορική ονοματική σε θέση αντικειμένου του ρήματος "πάρε" της κύριας.
π.χ. Όποιος θέλει μπορεί να φύγει : αναφορική ονοματική σε θέση υποκειμένου του ρήματος "μπορεί" της κύριας.
π.χ. Η ευκαιρία αυτή είναι ό,τι ακριβώς επιθυμούσα : αναφορική ονοματική σε θέση κατηγορούμενου του ρήματος "είναι" της κύριας.

Β. ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Εισάγονται :
Με αναφορικά επιρρήματα (που, όπου, οπουδήποτε, όποτε, οποτεδήποτε, όπως, οπωσδήποτε, όσο, οσοδήποτε)
Παίζουν ρόλο Επιρρήματος:
α) του τόπου π.χ. Πήγαινε όπου θέλεις
β) του χρόνου π.χ. Γύρισε όποτε θέλεις
γ) του τρόπου π.χ. Τα βόλεψα όπως μπόρεσα
δ) του ποσού π.χ. Όσο με πληγώνεις, τόσο με πορώνεις
ε) της συμφωνίας π.χ. Θα δεχτώ μόνο όπως σου είπα
στ) της εναντίωσης/παραχώρησης π.χ. Όσο κι αν προσπάθησα, δεν μπόρεσα να τον μεταπείσω
ζ) της παρομοίωσης π.χ. Θέλω να με εμπιστεύεσαι, όπως εμπιστεύεσαι το Γιώργο.  

2. ΕΠΙΘΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ

Α. ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΙΚΕΣ Ή ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Εισάγονται : Με τις αναφορικές αντωνυμίες ο οποίος, η οποία, το οποίο και που
Παίζουν ρόλο : επιθετικού προσδιορισμού
ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΝ ΜΙΑ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ και ΔΕΝ ΧΩΡΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΚΟΜΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑ
π.χ. Ποτέ δεν ξέχασε τις συμβουλές που του έδωσε ο πατέρας του

Β. ΜΗ ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΙΚΕΣ Ή ΠΡΟΣΘΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Εισάγονται Με τις αναφορικές αντωνυμίες ο οποίος, η οποία, το οποίο και που
Παίζουν ρόλο : επιθετικού προσδιορισμού
ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΙΣ ΠΑΡΑΛΕΙΨΟΥΜΕ ΧΩΡΙΣ ΕΤΣΙ ΝΑ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ και ΧΩΡΙΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ ΜΕ ΚΟΜΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑ 
π.χ. Πρέπει να ληφθούν αυστηρά μέτρα για την προστασία των δασών, τα οποία αποτελούν τον πνεύμονα του πλανήτη
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ  ΒΙΒΛΙΟΥ ΠΗΓΗ http://fliphtml5.com/xpqa/nzoy/basic

ΘΕΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ : ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ 



Η ευρωπαϊκή κοινότητα οικοδομήθηκε πάνω στα ερείπια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και έχει ως στόχο να προσφέρει στους πολίτες ειρήνη και ευημερία. Η διαδικασία της ένωσης είναι σταδιακή και έχει οικονομικές , πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις.

ΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ:

ΣΤΟΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΤΟΜΕΑ:
- Η Ελλάδα μπορεί να επωφεληθεί από την πολιτική οικονομικής σύγκλισης που εφαρμόζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, με σκοπό την εξασφάλιση ενός σύμμετρου επιπέδου διαβίωσης για όλες τις χώρες.
- Η οικονομική μας ανάπτυξη θα επιταχυνθεί με τη μεταφορά τεχνογνωσίας και τη δημιουργία υλικοτεχνικής υποδομής στον τόπο μας, με τη μεταφορά οικονομικών πόρων, μέσω των διαρθρωτικών ταμείων και τη δημιουργία κοινωνικών προγραμμάτων.
- Η διευρυμένη πανευρωπαϊκή αγορά των τριακοσίων πενήντα εκατομμυρίων καταναλωτών προσφέρει μια μοναδική προοπτική για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων.

ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ:
- Η Ευρωπαϊκή Ένωση ασφαλώς ενισχύει τους δημοκρατικούς θεσμούς σε κάθε χώρα και κατοχυρώνει τα πολιτικά δικαιώματα των υπηκόων κάθε κράτους – μέλους.
- Η παρουσία της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση τονίζει το κύρος της διεθνώς και αναδεικνύει την παρουσία της σε επίπεδο διακρατικών σχέσεων.
- Γενικότερα, η ένταξή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση ευνοεί και την ειρήνη και την ασφάλεια της Ελλάδας και εγγυάται για την εδαφική της ακεραιότητα.

ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ:
- Αναμένεται η επιτάχυνση των ρυθμών εξέλιξης της ελληνικής κοινωνίας και η γεφύρωση της απόστασης που τις χωρίζει από τις περισσότερο αναπτυγμένες κοινωνίες.
- Παρουσιάζονται πολλές ευκαιρίες για τη διάδοση του ελληνικού τρόπου ζωής, των αξιών του, αλλά και της Ιστορίας μας και του νεοελληνικού λαϊκού πολιτισμού μας.
- Μέσα από τις πολιτιστικές ανταλλαγές εμπλουτίζεται και ενδυναμώνεται η νεοελληνική πολιτιστική ταυτότητα.

ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ:

ΣΤΟΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΤΟΜΕΑ:
                Είναι πιθανή η εξάρτηση της ελληνικής οικονομίας από ξένα κέντρα, καθώς ο ανταγωνισμός θα είναι ιδιαίτερα οξύς. Είναι γνωστός ο φόβος για την προοπτική μις «Ευρώπης δύο ταχυτήτων». Προβλήματα όπως η ανεργία, η καθήλωση της βιομηχανικής μας ανάπτυξης και η μονόπλευρη εξάρτηση της ελληνικής οικονομίας από τον τουρισμό δεν είναι άσχετα με την ένταξη της χώρας μας στην Ευρώπη.

ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΚO ΤΟΜΕΑ:
                Μακροπρόθεσμα, μια υπερσυγκεντρωτική πανευρωπαϊκή εξουσία με έδρα την κεντρική Ευρώπη θα αφαιρούσε από τα κράτη της περιφέρειας (μεταξύ των οποίων βρίσκεται και η Ελλάδα) την εθνική κυριαρχία. Ακόμη, η χώρα μας, καθώς έχει χαρακτηριστεί «Πύλη της Ευρώπης», θα υποστεί την πίεση ενός πιθανού κύματος μετανάστευσης από τα κράτη του τρίτου κόσμου προς την ευρωπαϊκή ήπειρο.

ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ:
                Ελλοχεύει ο κίνδυνος διαμόρφωσης μιας απρόσωπης και μαζικής «πανευρωπαϊκής» κουλτούρα που θα ισοπεδώσει τις πολιτιστικές ιδιαιτερότητες κάθε ξεχωριστού λαού (ιδιαίτερα ο ελληνικός πολιτισμός θεωρείται προνομιακός λόγω της ποικιλίας των πολιτιστικών του στοιχείων).


Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ:
- Η χώρα μας κατέχει προνομιακή θέση, αφού μπορεί να λειτουργήσει σα γέφυρα ενώνοντας τα κράτη της Ευρώπης με του λαούς της ανατολικής Μεσογείου και Αραβικού κόσμου. Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα των Βαλκανίων που είναι ενταγμένη στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
- Η προσφορά μας στη Ευρώπη πρέπει να αξιολογηθεί, κατά κύριο λόγο, μέσα από όρους πνευματικούς. Η χώρα μας διαθέτει έναν αξιόλογο πνευματικό πολιτισμό (Γράμματα, Τέχνες, Επιστήμες), όπως αποδεικνύουν οι βραβεύσεις και οι διακρίσεις των εργατών του πνεύματος (βραβεία λογοτεχνίας, μουσικής, κινηματογράφου, επιστημονικό δυναμικό που διαπρέπει στο εξωτερικό κτλ.).
- Ο ελληνικός τρόπος ζωής και οι αξίες του, όπως προκύπτουν από τη μελέτη της νεοελληνικής ιστορίας, μπορούν να προσφέρουν πολλά στους υπόλοιπους ευρωπαϊκούς λαούς αντισταθμίζοντας το δυτικοευρωπαϊκό πνεύμα του πιεστικού ορθολογισμού με την αμεσότητα και τον αυθορμητισμό που προβάλλει η δική μας πολιτιστική ταυτότητα. Ακόμη η παρουσία της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα λειτουργεί και ως ιδεολογικό σύμβολο που συνδέει το σύγχρονο ευρωπαϊκό με τον αρχαία ελληνικό πολιτισμό.

Ενότητα 4η – 
ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣΗ 
Στόχοι Ευρωπαϊκής Ένωσης
: - Οικονομική ανάπτυξη και ευημερία όλων των κρατών – μελών - Διαμόρφωση κοινής ευρωπαϊκής συνείδησης –> Συνοχή και ενότητα - Διατήρηση πολιτικής σταθερότητας και ανάδειξη δημοκρατίας - Εδραίωση της ειρήνης στον ευρωπαϊκό χώρο - Συνεργασία μεταξύ των κρατών για αντιμετώπιση κοινών προβλημάτων 
Λόγοι συνεργασίας μεταξύ των ευρωπαϊκών σχολείων:
  Γνωριμία και επαφή με την ευρωπαϊκή πολυμορφία (γλώσσα, παράδοση, θρησκεία) και προσπάθεια εντοπισμού και ανάδειξης της κοινής πολιτισμικής κληρονομιάς (αγώνες για την ελευθερία, δημοκρατία, ανθρώπινα δικαιώματα, κοινά ιστορικά βιώματα, κ.α).
  Ανταλλαγή απόψεων και γόνιμη επικοινωνία σε διάφορους τομείς, όπως εκπαίδευση, περιβάλλον, αθλητισμός. 
 Συνεργασία και κοινή δράση απέναντι σε προβλήματα που απασχολούν τους νέους όλης της Ευρώπης (ρατσισμός, ναρκωτικά, ανεργία, κ.α)
.  Εκπαιδευτικές ανταλλαγές και συναντήσεις μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων (π.χ Comenius).  Ανάπτυξη φιλίας. Ελπίδες από την Ευρωπαϊκή ενοποίηση:
 Καταπολέμηση κοινωνικών προβλημάτων. 
Ενίσχυση της οικονομίας των ασθενέστερων χωρών.
 Από κοινού αντιμετώπιση των διακρατικών προβλημάτων.
 Ενίσχυση της πίστης σε αρχές όπως ελευθερία, ισοτιμία, δημοκρατία κ
 ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ 
1. Να αναγνωρίσετε στις παρακάτω φράσεις τις αναφορικές προτάσεις και να αναφέρετε το είδος τους και τη συντακτική τους λειτουργία:
 1) Το βιβλίο που μου έδωσες ήταν βαρετό. 2) Θα σας επισκεφτούμε όποτε μας το επιτρέψουν οι συνθήκες. 3) Όποιος θέλει ας με ακολουθήσει. 4) Η επιτροπή η οποία ορίστηκε θα βγάλει σύντομα το πόρισμά της. 5) Θα πληρώσω όσα χρήματα χρειαστούν. 6) Ο Κωνσταντίνος Καβάφης, ο οποίος έζησε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, είναι ένας από τους κορυφαίους Έλληνες ποιητές. 7) Θα καταβάλουμε κάθε προσπάθεια ώστε να εκτελεστούν τα έργα όπως έχει σχεδιαστεί. 8) Η έλλειψη νερού την οποία αντιμετωπίσαμε στην έρημο ήταν πραγματικά δραματική. 9) Με υπομονή μπορείς να κατακτήσεις οτιδήποτε επιθυμείς. 10) Ο σταθμός του τρένου, στον οποίο περιμέναμε, ήταν γεμάτος κόσμο. 2. Να επισημάνετε τις αναφορικές προτάσεις στις παρακάτω περιόδους και να βρεις τη συντακτική θέση που έχουν: - Όσοι κοιμούνται ξεκουράζονται. - ……………………………………………………………………………………………… - Στην εποχή μας είσαι ό,τι δηλώσεις - ……………………………………………………………………………………………… - Κάλεσε όποιον θέλεις. - ……………………………………………………………………………………………… - Εκείνος που μας κοιτάζει είναι ο καθηγητής μου. - ……………………………………………………………………………………………… - Η βιβλιοθήκη μας είναι ό,τι καλύτερο έχουμε - ……………………………………………………………………………………………… - Πάρε την εργασία όποιου θέλεις και μελέτησε την. - ……………………………………………………………………………………………… - Μετά από λίγο καιρό θα χορεύεις όπως χορεύω εγώ. - ……………………………………………………………………………………………… - Καταριέται τη μοίρα του, που τον έκανε φτωχό. - ………………………………………………………………… 3. Να αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες λέξεις με ονοματικές αναφορικές προτάσεις: 1. Θα τιμηθούν οι νικητές του αγώνα ……………………………………………………………………………………………… 2. Ο υπεύθυνος ασφαλείας του γηπέδου είναι γνωστός μας. ……………………………………………………………………………………………… 3. Βρέθηκε το αυτοκίνητο του φύλακα της τράπεζας. ……………………………………………………………………………………………… 4. Ακούσαμε όλοι τους ισχυρισμούς του και δεν πιστέψαμε λέξη. ……………………………………………………………………………………………… 5. Με το σεισμό κινδύνευαν να καταρρεύσουν και τα διπλανά κτίρια. ……………………………………………………………………………………………… ΘΕΩΡΙΑ: Όταν μια σύνθετη ονοματική φράση προσδιορίζεται από μια αναφορική η χρήση της αντωνυμίας οποίος βοηθάει περισσότερο από το που, για να καταλάβουμε σε ποιο από τα ονόματα αποδίδεται ο προσδιορισμός. 4. Στις ακόλουθες φράσεις, να αντικαταστήσετε την αντωνυμία που , με άλλα αναφορικά, απρόθετα ή εμπρόθετα, ώστε η φράση να αποκτήσει μεγαλύτερη σαφήνεια: α. Να σου γνωρίσω τη φίλη που σου μίλησα. ……………………………………………………………………………………………… β. Το μάθημα που θα διαγωνιστείς είναι εύκολο. ……………………………………………………………………………………………… γ. Η ιστορία που βασίζεται αυτό το δράμα είναι αληθινή. ……………………………………………………………………………………………… δ. Δεν εγκρίνω τον τρόπο που φέρεσαι. ……………………………………………………………………………………………… ε. Αυτό είναι το διαμέρισμα που ενδιαφέρομαι. …………………………………………………………………………………………………………… 5. Συμπληρώστε τα κενά των προτάσεων με που και πού:  Από πίτα ………………. δεν τρως, τι σε νοιάζει κι αν καεί.  Τον είδε ……………… ερχόταν και του φώναξε.  …………… ήσουν χτες το απόγευμα;  Μακάρι να ήταν αληθινό το όνειρο………………που είδα.  Με ρώτησαν από ………….. ήρθα και φάνηκαν χαρούμενου ………… με συνάντησαν
ΔΕΣ ΚΑΙ

ΕΝΩΜΕΝΗ ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ
ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ
4ηενότητα
Τσατσούρης Χρήστος, Φιλόλογος Γυμνασίου Μαγούλας
xtsat.blogspot.gr


ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ……………………………………………………………..


Α .  ΚΕΙΜΕΝΟ :     [Η Ελλάδα  στα πλαίσια της Ενωμένης Ευρώπης]

Η Ευρώπη γεννήθηκε από την Ελλάδα – μια Ελλάδα όμως που δεν υπάρχει πια. Προχώρησε, διαμορφώθηκε, οριστικοποιήθηκε, χωρίς την Ελλάδα.  Και σήμερα υποδέχεται τη μακρινή της πρόγονο ψάχνοντας πεισματικά να ανακαλύψει στα  χαρακτηριστικά του προσώπου της κρυφές ομοιότητες.
Είναι δύσκολο να τις βρει.
Η Ελλάδα έχει αρκετό δρόμο να κάνει, για να  ξαναγυρίσει  στην Ευρώπη.
Όμως πρέπει να ξέρει πως οδεύοντας προς την Ευρώπη οδεύει προς τον πραγματικό εαυτό της.
Γιατί η Ευρώπη έσωσε  από το ελληνικό πνεύμα τα καλύτερα στοιχεία και τα συνέχισε τον καιρό που εμείς τα είχαμε χάσει. Αυτά που λέμε σήμερα δικά μας από την Ευρώπη τα ξαναπήραμε πίσω.
Πορεία προς την Ευρώπη δεν σημαίνει αλλοτρίωση, αλλά ουσιαστική συνειδητοποίηση της μοναδικότητάς μας. Δεν σημαίνει άρνηση της βυζαντινής ή της λαϊκής μας παράδοσης, ούτε των ασιατικών μας επιδράσεων. Ίσα  - ίσα που, αν πρέπει κάτι κι εμείς να κομίσουμε στην Ευρώπη, είναι το δικό μας ιδιαίτερο στοιχείο. Ούτε άλλωστε η Ευρώπη μας θέλει πιθήκους, μίμους και καθρέφτες  της.
Γιατί ακριβώς αυτή είναι η ουσία της Ευρώπης  -  η πολυμέρεια, η πολυμορφία. Εξευρωπαΐζω δεν σημαίνει κάνω τα πράγματα πιο ομοιογενή, αλλά πιο ανόμοια. Η Ευρώπη δεν υπάρχει ως ισοπεδωτική κεντρική δύναμη, ως αφομοιωτική μηχανή, ως πολιτιστικός οδοστρωτήρας. Η Ευρώπη είναι το σύνολο των διαφορών των Ευρωπαίων.
Κι είμαι Ευρωπαίος σημαίνει πρώτα είμαι Άγγλος, Γερμανός, Γάλλος  -  και ίσως ακόμα περισσότερο είμαι Ουαλλός, Βαυαρός, Προβηγκιανός. Εξευρωπαΐζω σημαίνει ακριβώς το αντίθετο του εξαμερικανίζω. Μόνο στα πλαίσια της Ευρώπης θα μπορέσουμε να βρούμε τη χαμένη εθνική μας ταυτότητα.
Και η Ευρώπη  θα μας βοηθήσει, όπως μας βοήθησε ήδη να συνειδητοποιήσουμε το καθαρά ελληνικό μας στοιχείο. Ευρωπαίοι πρωτομάζεψαν τα δημοτικά μας τραγούδια,  αξιολόγησαν τα βυζαντινά μας, δίδαξαν τους λαογράφους μας, ανακάλυψαν τους λαϊκούς μας καλλιτέχνες .
Η Ευρώπη πρωτοξέθαψε τα αρχαία μας. Ο Ρήγας, ο Κοραής, ο Σολωμός από εκεί μας έφεραν την ελευθερία, τα γράμματα και την ποίηση. Και οι πιο «φανατικοί» Έλληνες  - ο Γιαννόπουλος, ο Δραγούμης, ο Ψυχάρης, ο Αποστολάκης  -  έγιναν Έλληνες χάρη στην ευρωπαϊκή παιδεία. Η Ευρώπη τους οδήγησε στην Ελλάδα.
Δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την Ευρώπη. Ας μην ξαναρχίσουμε τις μάταιες διαμάχες για το αν ανήκουμε κι αν πρέπει να ανήκουμε στην Ευρώπη. Γιατί απλούστατα δεν υπάρχει άλλος χώρος, όπου να μπορεί κανείς σήμερα να  ζήσει με ηθική, πολιτιστική και εθνική αξιοπρέπεια. Η Ευρώπη είναι η ελπίδα του ανθρώπινου γένους να σωθεί ο ακέραιος, ελεύθερος και συνειδητός άνθρωπος…
[Νίκος  Δήμου, Το Τέλος της Τουρκοκρατίας]  (διασκευασμένο)


Β. ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ :

1.       Ποια είναι, κατά την άποψη του συγγραφέα,  η  προσφορά της Ευρώπης  στη διαμόρφωση της νεότερης Ελλάδας ;   [μον.  03,5]

2.       Να εντοπίσετε και να γράψετε τις αναφορικές προτάσεις του κειμένου      [μον.  01,5]

3.       Να μετατρέψετε τα επόμενα υπογραμμισμένα ονοματικά σύνολα σε δευτερεύουσες προτάσεις κάνοντας τις απαιτούμενες αλλαγές:              [μον. 01,5]

- δεν  σημαίνει αλλοτρίωση, αλλά ουσιαστική συνειδητοποίηση της μοναδικότητάς μας.
- δεν σημαίνει άρνηση της βυζαντινής ή της λαϊκής μας παράδοσης, ούτε των ασιατικών επιδράσεών μας
- Ούτε άλλωστε η Ευρώπη μας θέλει πιθήκους, μίμους και καθρέφτες της. 


4.       Στις επόμενες (υπογραμμισμένες με έντονο χρώμα) δευτερεύουσες  προτάσεις του κειμένου να γράψετε μπροστά από τις ονοματικές το γράμμα  Ο και μπροστά από τις επιρρηματικές  το γράμμα  Ε                  [μον. 01,5]

- να ανακαλύψει στα χαρακτηριστικά του προσώπου της κρυφές ομοιότητες
- για να ξαναγυρίσει στην Ευρώπη
- αν πρέπει κάτι κι εμείς
- να βρούμε τη χαμένη εθνική μας ταυτότητα
- (για το) αν ανήκουμε…στην  Ευρώπη

5.       κομίζω :
α) να γράψετε ένα συνώνυμο της λέξης
β) να σχηματίσετε μία πρόταση που να περιέχει τη λέξη αυτή    [μον.  02]



Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ :

Ο αρχισυντάκτης του περιοδικού «Οι Νέοι της Ευρώπης»  (σοβαρού περιοδικού που απευθύνεται στους νέους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης) έρχεται στο Σχολείο και σας προτείνει να καταθέσετε γραπτώς  (σε 200 περίπου λέξεις ) τις απόψεις σας για το μέλλον της Ευρώπης πληροφορώντας σας ότι το καλύτερο  άρθρο θα εκφωνηθεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εκπροσωπώντας την Ελλάδα, θα δημοσιευθεί  στο προσεχές τεύχος του περιοδικού και θα συνοδευθεί με χρηματικό έπαθλο 1000 ΕΥΡΩ. Βοηθούμενοι από το κείμενο του Νίκου Δήμου που διαβάσατε, να αναπτύξετε το θέμα :
«Πώς θέλω την Ευρωπαϊκή Ένωση»     [μον.   10]


Ενότητα 4η

Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι Πολίτες

Τι είναι στην ουσία η Ευρωπαϊκή Ένωση

Α. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί ένα ιδιαίτερο μόρφωμα, το οποίο συνιστά μια ένωση 27 χωρών μελών και επιδιώκει την πολιτική και οικονομική τους συνεργασία. Ο πληθυσμός της Ε.Ε. των 27 πλέον, σήμερα υπολογίζεται γύρω στα 508,4 εκατομμύρια. Καθώς διευρυνόταν η Ε.Ε., τόσο διευρυνόταν και ο πληθυσμός των κρατών μελών. Αυτή η αύξηση του πληθυσμού της γης οφείλεται στον αριθμό γεννήσεων σε εποχές ευημερίας, αλλά και στο προσδόκιμο ζωής, το οποίο λόγω της τεχνολογικής εξέλιξης και της εύρεσης νέων ιατρικών φαρμάκων έχει ανέβει αισθητά. Σήμερα, υπολογίζεται ότι πρόκειται για τον τρίτο μεγαλύτερο πληθυσμό στον κόσμο μετά την Κίνα και την Ινδία.
Β. Η ιδέα της Ε.Ε. ξεκίνησε μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο με σκοπό οι χώρες, οι οποίες συμμετείχαν να σημειώσουν οικονομική ανάπτυξη, διευρύνοντας τις εμπορικές τους συναλλαγές σε άλλα κράτη και κατ’ επέκταση καλύπτοντας το ένα κράτος τις ανάγκες του άλλου. Ακόμα, δόθηκε η ευκαιρία μέσω αυτής της Ένωσης να αποφευχθούν διάφοροι μελλοντικοί πόλεμοι μεταξύ των κρατών μελών. Ορισμένα κράτη μέλη μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο υπέστησαν τεράστιες φυσικές καταστροφές και πολλοί πολίτες τους έχασαν τη ζωή τους, έτσι κρίθηκε επιτακτική η ανάγκη δημιουργίας μιας ένωσης, η οποία θα απομάκρυνε την πιθανότητα του πολέμου και θα επέτρεπε την ελεύθερη μετακίνηση πληθυσμών από μια χώρα στην άλλη, προκειμένου να λυθεί και το δημογραφικό πρόβλημα που είχε προκύψει σε αρκετές χώρες μέλη.
Γ. Ένας πρόσθετος στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι η προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τόσο στο εσωτερικό της, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο. Η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, η ελευθερία, η δημοκρατία, η ισότητα, το κράτος δικαίου και ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αποτελούν τις θεμελιώδεις αξίες της Ε.Ε. Όλα αυτά τα δικαιώματα περιλαμβάνονται σε ένα ενιαίο έγγραφο, τον «Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων» της Ε.Ε.. Τόσο τα κράτη μέλη, όσο και τα υπόλοιπα κράτη είναι υποχρεωμένα να σέβονται αυτά τα δικαιώματα, προκειμένου να διασφαλιστεί το δίκαιο της ένωσης και κανένας άνθρωπος σε όποια χώρα και αν ανήκει να νιώθει αδικημένος, ωστόσο, λόγω της ετερότητας που διέπει τον πληθυσμό της γης, η εφαρμογή του νόμου για τα θεμελιώδη δικαιώματα του ατόμου είναι δύσκολο να μην καταπατείται.
Δ. Η Ελλάδα είχε ενταχθεί στην Ε.Ε. μόνη της το 1981 και ο λόγος ήταν ότι οι Ευρωπαίοι επιδίωκαν να τονώσουν το κλίμα της συνεργασίας μεταξύ των κρατών. Εισάγοντας μια χώρα, η οποία γέννησε το μύθο της Ευρώπης, αυτό θα έκανε την ιδέα της Ε.Ε. να ζωντανέψει και να πιστέψουν πολλά κράτη μέλη σ’ αυτό το όραμα, έτσι ώστε να το στηρίξουν με κάθε κόστος. Οι χώρες που βρίσκονται τώρα καθοδόν προς την προσχώρηση στην Ε.Ε. είναι η Αλβανία, το Μαυροβούνιο, η πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, η Σερβία και η Τουρκία. Δυνάμει υποψήφιες χώρες είναι η Βοσνία – Ερζεγοβίνη και το Κοσσυφοπέδιο. Η προσχώρηση μιας χώρας στην Ε.Ε. είναι μια περίπλοκη διαδικασία που απαιτεί χρόνο. Οι αιτούσες χώρες πρέπει να πληρούν τους όρους προσχώρησης και να εφαρμόζουν το δικαιικό σύστημα της Ένωσης και το κοινοτικό κεκτημένο.
Άννα – Ελένη Πολύδωρα, «Η θέση της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ο τουρισμός, ο πολιτισμός και η εκπαίδευση
ως κινητήριες δυνάμεις διαφυγής από το τέλμα», Μάρτιος 2017 (διασκευή)

Παρατηρήσεις

Α.1. Για ποιο λόγο αναφέρει η συντάκτρια πως η Ελλάδα αποφάσισε να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση;
Α.2. Να αναγνωρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές (Σ) ή λανθασμένες (Λ) ανάλογα με το περιεχόμενο του κειμένου.
Α) Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ένα μόρφωμα κρατών – μελών με σκοπό την εμπορική τους διασύνδεση.
Β) Η ιδέα για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης χρονολογείται μετά το πέρας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Γ) Σύμφωνα με το Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να προασπίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Δ) Η Ελλάδα εντάχθηκε το 1981 στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετά από αίτημα των υπόλοιπων κρατών – μελών.
Ε) Υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις για την μελλοντική ένταξη άλλων κρατών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Α.3. Στις παρακάτω σύνθετες λέξεις να γράψετε μια νέα αλλάζοντας την πρόθεση ως πρώτο συνθετικό.
Λέξεις του κειμένου
Νέες λέξεις
συνεργασία
υπολογίζεται
επέτρεπε
προκύψει
προάσπιση
διασφαλιστεί
προσχώρηση
B.1. Να δημιουργήσετε μια παράγραφο περίπου 5 γραμμών, στην οποία να χρησιμοποιήσετε τις υπογραμμισμένες λέξεις του κειμένου.
Β.2. Να εντοπίσετε τις αναφορικές προτάσεις και να τις κατατάξετε σε ονοματικές ή επιρρηματικές.
Α) Μπορούμε να πάμε όπου θέλετε εσείς, κανένα πρόβλημα.
Β) Όποιος επιθυμεί να γίνει αρχηγός, να σηκώσει το χέρι του.
Γ) Θα είσαι έτοιμος όποτε σε χρειαστώ.
Δ) Ο Κώστας, ο οποίος είναι φαρμακοποιός, έρχεται από το διπλανό στενό.
Ε) Θα πάμε στο νησί διακοπές, όπως και πέρυσι.
Β. 3. Να διακρίνετε τις επιθετικές αναφορικές προτάσεις σε προσδιοριστικές και προσθετικές.
Α) Η Καίτη, που ήταν γειτόνισσά μου για χρόνια, μετακόμισε σε άλλη περιοχή.
Β) Ξεχνάω που έχω βάλει τα παπούτσια μου. Τα ψάχνω σε όλο το σπίτι.
Γ) Σε ακολούθησα εκεί που πήγαινες για να διαπιστώσω πως δεν με απατάς.
Δ) Κάθε χειμώνα ταξιδεύουμε στο χωριό, που είναι ο τόπος καταγωγής του μπαμπά μου.
Ε) Κανένας από τους φίλους του δεν ήξερε το λόγο που τη χώρισε.

Γ. Παραγωγή λόγου

Σε ένα άρθρο για την ιστοσελίδα του σχολείου σας, απαριθμείτε τα οφέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ελλάδα, ως μελλοντικός νέος πολίτης της Ε.Ε.
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’  Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Ενότητες
Κριτήρια Αξιολόγησης
Εναλλακτικά Κριτήρια
Εναλλακτικά Κριτήρια
Εναλλακτικά Κριτήρια
Η Ελλάδα στον κόσμο
Γλώσσα- Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου
Είμαστε όλοι ίδιοι. Είμαστε όλοι διαφορετικοί.
Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι Πολίτες
Ειρήνη- Πόλεμος
Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών
ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε: