Κυριακή 6 Δεκεμβρίου 2015

Θέμα έκθεσης: η γλωσσομάθεια




Θέμα έκθεσης: η γλωσσομάθεια


Αναρτήθηκε από Σταύρος Γκιργκένης
ΘΕΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ: «Φανταστείτε ότι γράφετε ένα άρθρο για την εφημερίδα του σχολείου σας. Να αναπτύξετε τους λόγους
για τους οποίους είναι απαραίτητη η γνώση μιας ή περισσοτέρων ξένων γλωσσών στο σύγχρονο κόσμο»
1.Δομή: Τίτλος, Πρόλογος, Κυρίως
θέμα ,Επίλογος, Υπογραφή του άρθρου
Τίτλος: Εφόσον πρόκειται για άρθρο σε εφημερίδα χρειαζόμαστε κάποιον κατάλληλο τίτλο, όπως π.χ. «Τα οφέλη από τη γλωσσομάθεια» ή «Η χρησιμότητα των ξένων γλωσσών στο σύγχρονο κόσμο» κ.τ.λ.
Πρόλογος: ο πρόλογος πρέπει να προειδοποιεί με περιεκτικό τρόπο τον αναγνώστη για το περιεχόμενο όσων θα πούμε. Μπορούμενα χρησιμοποιήσουμε καταρχήν έναν ορισμό της γλωσσομάθειας («Στην εποχή μας η γλωσσομάθεια, δηλαδή η ικανότητα να χειριζόμαστε μια ή περισσότερες ξένες γλώσσες πέρα από τη μητρική μας, είναι περισσότερο απαραίτητη από ποτέ»). Στη συνέχεια εξηγούμε γιατί η γλωσσομάθεια είναι τόσο απαραίτητη ειδικά στην εποχή μας («Τοάνοιγμα των συνόρων μεταξύ των κρατών, η ανάπτυξη των συγκοινωνιών και της ηλεκτρονικής επικοινωνίας, οι παγκόσμιες οικονομικές δραστηριότητες φέρνουν ολοένα και πιο συχνά σε επαφή ανθρώπους από όλα τα μέρη του κόσμου»). 
Κλείνουμε τον πρόλογο συνοψίζοντας τη δομή του κυρίωςθέματος που θα ακολουθήσει («Συνεπώς η γνώση των ξένων γλωσσών είναι αναγκαία από οικονομική επαγγελματική,
πνευματική και πολιτιστική άποψη»).

Κυρίως θέμα: χρησιμοποιούμε μια σειρά από συνδετικές λέξεις ή εκφράσεις, για να τακτοποιήσουμε τις σκέψεις και να
διευκολύνουμε τον αναγνώστη να παρακολουθήσει τη λογική μας: Καταρχήν, έπειτα, στη συνέχεια, ακόμη, επιπλέον, επιπρόσθετα,
τέλος κ.τ.λ.
Ομαδοποιούμε τα επιχειρήματά μας σε λόγους α) οικονομικούς επαγγελματικούς
/ β) πνευματικούς / γ) πολιτιστικούς
*Οικονομικοί επαγγελματικοί λόγοι:
Η επαρκής γνώση ξένων γλωσσών βοηθά τον άνθρωπο στο να βρει μια θέση εργασίας ή να εξελιχθεί στο επάγγελμά του. Σε μια
σειρά από επαγγέλματα δεν νοείται να μην γνωρίζεις μια ξένη γλώσσα: εμπόριο με το εξωτερικό, τουριστικά επαγγέλματα (ξεναγοί,
σερβιτόροι, ξενοδόχοι, εστιάτορες), διδασκαλία ξένων γλωσσών στο σχολείο ή στα φροντιστήρια, μεταφραστές.
Ο επαγγελματίας που γνωρίζει ξένες γλώσσες μπορεί να πάρει ιδέες και γνώσεις από ξένους συναδέλφους του για το πώς να
αναπτύξει την επιχείρησή του, ποια προϊόντα έχουν ζήτηση, να γνωρίσει νέες τεχνικές, προόδους και ανακαλύψεις στον τομέα που
τον ενδιαφέρει.
Ο νέος που θέλει να σπουδάσει μια επιστήμη σε βάθος πρέπει να μπορεί να διαβάζει τα επιστημονικά βιβλία που είναι γραμμένα
στις ξένες γλώσσες. Μπορεί επίσης να σπουδάσει σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.
**Πνευματικοί λόγοι:
Ο άνθρωπος καλλιεργείται πνευματικά. Διευρύνει τους πνευματικούς του ορίζοντες. Πλουτίζει τις γνώσεις και τη σκέψη του
μαθαίνοντας ξένες γλώσσες. Μέσω των ξένων γλωσσών κατανοεί καλύτερα και τη δική του γλώσσα, διαπιστώνοντας τις διαφορές
και τις ομοιότητες. Μπορεί να μελετήσει την ξένη κουλτούρα και να γνωρίσει απευθείας τον ξένο πολιτισμό, ακούγοντας μουσική,
διαβάζοντας βιβλία, παρακολουθώντας ταινίες. Μαθαίνει την ιστορία και τη λογοτεχνία ενός άλλου πολιτισμού.
***Πολιτιστικοί λόγοι:
Με τη γνώση ξένων γλωσσών οι λαοί έρχονται σε βαθύτερη επαφή μεταξύ τους. Γνωρίζουν καλύτερα ο ένας τον άλλο, μαθαίνουν
τις συνήθειες, τα ήθη και τα έθιμα, τον τρόπο σκέψης, γενικά τον πολιτισμό του άλλου λαού. Πλουτίζουν ο ένας τον άλλο με τη
ανταλλαγή ιδεών και αξιών και έρχονται πιο κοντά. Μπορούν έτσι να λυθούν παρεξηγήσεις και μίση μεταξύ των λαών και να
επικρατήσει παγκοσμίως η ειρήνη, η δημοκρατία και η ελευθερία.
Επίλογος: Συνοψίζουμε σύντομα όσα είπαμε. Μπορούμε να ξεκινήσουμε με μια φράση όπως «Συνοψίζοντας όσα ειπώθηκαν
παραπάνω μπορούμε να πούμε ότι» ή «Κλείνοντας αυτό το άρθρο» κ.τ.λ. και λέμε περιληπτικά «η γλωσσομάθεια αποτελεί
πολύτιμο εργαλείο για την επαγγελματική και πνευματική εξέλιξη του ανθρώπου, αλλά και ένα μέσο για την καλύτερη γνωριμία και
κατανόηση μεταξύ των λαών».

ΘΕΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ
Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Αποτελεί κοινό τόπο η παρατήρηση για τη διαφορά που παρουσιάζει ο τρόπος ομιλίας των νέων σε σχέση
με τον κοινωνικά αποδεκτό τρόπο ομιλίας. Γλωσσολόγοι και κοινωνιολόγοι έχουν επισημάνει εδώ και καιρό
τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της γλώσσας των νέων και έχουν προσπαθήσει να ερμηνεύσουν τους λόγους
ύπαρξής της.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
είναι ιδιαίτερα πλούσια σε νέες εκφράσεις, ιδιόμορφες χρήσεις των λέξεων οι οποίες συνδυάζονται μεταξύ
τους με παράξενο τρόπο (π.χ. χλωμό το κόβω)
έχει ρευστότητα, δηλαδή αλλάζει διαρκώς, νέες εκφράσεις αντικαθιστούν με γρήγορο ρυθμό τις παλιές που χάνουν ταχύτατα την επικαιρότητά τους πολλές εκφράσεις είναι κατανοητές μόνο μεταξύ των νέων, κάτι που θυμίζει τις ιδιαίτερες «γλώσσες»
ορισμένων επαγγελμάτων (π.χ. ναυτικοί, γιατροί) ή την αργκό ιδιαίτερων κοινωνικών ομάδων (π.χ.
υπόκοσμος)περιέχει συχνά σοκαριστικό ή και υβριστικό λεξιλόγιο
περιέχει πολλές ξένες λέξεις είναι επηρεασμένη από τις γλωσσικές χρήσεις του διαδικτύου, όπως π.χ. από το facebook, τα emoticons,
τα greeklish κ.ά. παρόμοια φαινόμενα συχνά συνοδεύεται από εξωγλωσσικά φαινόμενα, όπως ιδιαίτερες χειρονομίες, ιδιαίτερο στυλ βαδίσματος, χτενίσματος ή ενδυμασίας
ΑΙΤΙΑ
οι νέοι με τη γλώσσα τους διαμορφώνουν την δική τους ιδιαίτερη ταυτότητα ως κοινωνική ομάδα
ενσωματώνονται ευκολότερα στην παρέα τους, στην ομάδα των φίλων, κοινωνικοποιούνται με τους
συνομηλίκους τους, γίνονται αποδεκτοί από αυτούς διαφοροποιούνται από τις προηγούμενες γενιές, τους «μεγάλους» επιχειρούν
να δείξουν ότι είναι ανατρεπτικοί, ότι δεν λογαριάζουν τους κοινωνικούς κανόνες, ότι είναι επαναστάτες, ότι συγκρούονται με την κοινωνία και τους «μεγάλους»
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Το φαινόμενο είναι διαχρονικό και ισχύει από πάντα. Σε όλες τις εποχές οι μεγαλύτεροι έκαναν παράπονα
για την «κακή» και καταστροφική για την κοινωνία γλώσσα των νέων. Τελικά οι νέοι, κάποια στιγμή,
ενηλικιώνονται και υιοθετούν τη γλώσσα «των μεγάλων». Γίνονται αυτοί με τη σειρά τους οι καινούργιοι« μεγάλοι»!