ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΑΠΟ ΤΗΝ Β. ΑΛΙΓΙΑΝΝΗ ,θα βρειτε στο filologein.wordpress.com   εδώ
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ    http://www.youtube.com/watch?v=yaW17McdcBU&list=PLD99BBEABEFF2341B
Η ΕΛΕΝΗ ΣΕ ΚΟΜΙΚ ΑΠΟ ΤΗ ΝΕΑΝΙΚΗ ΣΚΗΝΗ  http://www.neanikiskini.gr/elenicomic/tragodia.html

ΕΛΕΝΗ" ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΦΥΛΛΑ  ΕΡΓΑΣΙΑΣ



ΦΥΛΛΟ 1

ΟΜΑΔΑ Α

Ανοίξτε το εγχειρίδιο του μαθητή: Δραματική Ποίηση-Ευριπίδη Ελένη.http://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/eleni/math1.pdf
Στη συνέχεια διατρέξτε τον Πρόλογο (σελ.10-20) και την Πάροδο (σελ.24-28).Αναζητήστε και καταγράψτε στον πίνακα τους στίχους στους οποίους φαίνεται ότι οι παράγοντες που ρυθμίζουν τη συμπεριφορά της Ελένης είναι η απόδειξη της συζυγικής πίστης και της αφοσίωσής της (καινή Ελένη).


ΚΑΙΝΗ ΕΛΕΝΗ



















1.      Αφού ολοκληρώσετε την έρευνά σας, καταγράψτε τα ευρήματα της Β΄ ομάδας στον παρακάτω πίνακα.














2.      Διαβάστε το απόσπασμα από την Ελένη του Γ. Σεφέρη ( παράλληλο 6, σελ.21) στη διεύθυνση

   Αφού το συσχετίσετε με τους στίχους που έχετε καταγράψει, γράψτε ένα κείμενο  
στο Word, όπου θα αναφέρετε τα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει μια γυναίκα, που η συζυγική τιμή της σπιλώνεται από ανυπόστατες φήμες. Ισχύουν τα ίδια και σήμερα;
3. Επισκεφτείτε τους παρακάτω δικτυακούς τόπους και αναζητήστε φωτογραφίες που απεικονίζουν την ωραία Ελένη. Στη συνέχεια συγκεντρώστε το υλικό και δημιουργήστε μια προβολή παρουσίασης ( power point), όπου θα διατυπώσετε τις παρατηρήσεις σας για τον τρόπο που αποδίδεται καλλιτεχνικά η ηρωίδα.






ΦΥΛΛΟ 1

ΟΜΑΔΑ Β

      Ανοίξτε το εγχειρίδιο του μαθητή: Δραματική Ποίηση-Ευριπίδη Ελένη

Στη συνέχεια διατρέξτε το Β΄ Επεισόδιο (σελ.50-76).Αναζητήστε και καταγράψτε στον πίνακα τους στίχους στους οποίους φαίνεται ότι οι παράγοντες που ρυθμίζουν τη συμπεριφορά της Ελένης είναι η απόδειξη της συζυγικής πίστης και της αφοσίωσής της (καινή Ελένη).

ΚΑΙΝΗ  ΕΛΕΝΗ






















1.Αφού ολοκληρώσετε την έρευνά σας, καταγράψτε τα ευρήματα της Α΄ομάδας στον παρακάτω πίνακα.












2.Μελετήστε το απόσπασμα από την Ελένη του Γ. Ρίτσου (παράλ.7,σελ.37) στη διεύθυνση http://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/eleni/math1.pdf .Λαμβάνοντας
υπόψη τους στίχους που καταγράψατε,  σε κείμενο που θα συνθέσετε στο Word, απαντήστε στο ερώτημα αν η ομορφιά εξασφάλισε στην Ελένη μια ευτυχισμένη προσωπική και κοινωνική ζωή.

3. Επισκεφτείτε τους παρακάτω δικτυακούς τόπους και αναζητήστε φωτογραφίες που απεικονίζουν την ωραία Ελένη. Στη συνέχεια συγκεντρώστε το υλικό και δημιουργήστε μια προβολή παρουσίασης( power point), όπου θα διατυπώσετε τις παρατηρήσεις σας για τον τρόπο που αποδίδεται καλλιτεχνικά η ηρωίδα.


ΦΥΛΛΟ 1

ΟΜΑΔΑ Γ

 Ανοίξτε το εγχειρίδιο του μαθητή: Δραματική Ποίηση-Ευριπίδη Ελένη.
Στη συνέχεια διατρέξτε τον Πρόλογο (σελ.10-20) και την Πάροδο (σελ.24-28).Αναζητήστε και καταγράψτε στον πίνακα τους στίχους στους οποίους παρουσιάζεται η ομηρική εκδοχή της Ελένης, της άπιστης και προδότρας συζύγου (παραδοσιακή Ελένη).


ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ  ΕΛΕΝΗ


















1.Αφού ολοκληρώσετε την έρευνά σας, καταγράψτε τα ευρήματα της Δ΄ ομάδας στον παρακάτω πίνακα.














2.Μελετήστε το απόσπασμα της Σαπφούς ( παράλληλο 3,σελ.59) στη διεύθυνση
http://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/eleni/math2.pdf . Ποια αντίληψη για
την Ελένη αντανακλά το ποίημα; Σε κείμενο που θα συνθέσετε στο Word απαντήστε στο ερώτημα και καταγράψτε πώς αντιδρά, σύμφωνα με την ποιήτρια, μια γυναίκα παρασυρμένη από το πάθος.

3. Επισκεφτείτε τους παρακάτω δικτυακούς τόπους και αναζητήστε φωτογραφίες που απεικονίζουν την ωραία Ελένη. Στη συνέχεια συγκεντρώστε το υλικό και δημιουργήστε μια προβολή παρουσίασης ( power point), όπου θα διατυπώσετε τις παρατηρήσεις σας για τον τρόπο που αποδίδεται καλλιτεχνικά η ηρωίδα.
      

ΦΥΛΛΟ 1

ΟΜΑΔΑ Δ

      Ανοίξτε το εγχειρίδιο του μαθητή: Δραματική Ποίηση-Ευριπίδη Ελένη

Στη συνέχεια διατρέξτε το Β΄ Επεισόδιο (σελ.50-76). Αναζητήστε και καταγράψτε στον πίνακα τους στίχους στους οποίους παρουσιάζεται η ομηρική εκδοχή της Ελένης, της άπιστης και προδότρας συζύγου (παραδοσιακή Ελένη).
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ  ΕΛΕΝΗ






















1.Αφού ολοκληρώσετε την έρευνά σας, καταγράψτε τα ευρήματα της Γ΄ ομάδας στον παρακάτω πίνακα.














2.Διαβάστε το κατηγορητήριο της Ανδρομάχης εναντίον της Ελένης (παράλ. 2 σελ. 13) στη διεύθυνση   http://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/eleni/math1.pdf
 Γράψτε ένα κείμενο στο Word, στο οποίο θα εξηγείτε την έλλειψη συμπαράστασης και τη σκληρότητα με την οποία αντιμετωπίζεται η άπιστη σύζυγος από την Τρωαδίτισσα, αν και είναι του ιδίου φύλου.

3.Επισκεφτείτε τους παρακάτω δικτυακούς τόπους και αναζητήστε φωτογραφίες που απεικονίζουν την ωραία Ελένη. Στη συνέχεια συγκεντρώστε το υλικό και δημιουργήστε μια προβολή παρουσίασης( power point), όπου θα διατυπώσετε τις παρατηρήσεις σας για τον τρόπο που αποδίδεται καλλιτεχνικά η ηρωίδα.
     


ΦΥΛΛΟ 2

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΓΑΜΟ

ΟΜΑΔΑ Α

Πλοηγηθείτε στις διευθύνσεις:

1.http://users.sch.gr/maritheodo/history-pi/section6/home.htm (όψεις της καθημερινής ζωής-χάρτης πλοήγησης-ο θεσμός της οικογένειας, Πηγές)
2.http://sgtogias.tripod.com/articles/ancientathens.html#02 (Μια ημέρα από τη ζωή μιας Αθηναίας-Διαζύγια , Γάμος)
3.http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CF%8D%CE%BB%CE%B7:%CE%9A%CF%8D%CF%81%CE%B9%CE%B1  ( Αναζήτηση: Γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα/Στον οίκο του συζύγου )
4.http://www.mikrosapoplous.gr/texts1.htm  (Κείμενα με μετάφραση-Ευριπίδη Μήδεια-2ο Επεισόδιο, στίχοι 230-251)

Επεξεργαστείτε το υλικό και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

Μπορούσε μια γυναίκα να ζητήσει διαζύγιο; Καταγράψτε τη διαδικασία.

Σύμφωνα με τη Μήδεια έχει η γυναίκα διεξόδους σ’ ένα κακό γάμο;

Τι προβλεπόταν για τις χήρες;


Με βάση το υλικό που μελετήσατε γράψτε ένα  κείμενο δύο παραγράφων με θέμα : «Γαμήλια έθιμα στην κλασική Αθήνα (προίκα, συνοικέσιο, τελετές)».

ΦΥΛΛΟ 3

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΓΑΜΟ

ΟΜΑΔΑ  Β

Πλοηγηθείτε στις διευθύνσεις:
1.http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CF%8D%CE%BB%CE%B7:%CE%9A%CF%8D%CF%81%CE%B9%CE%B1  (  Αναζήτηση: Γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα/Στον οίκο του συζύγου-Στον οίκο του πατέρα)
3.http://users.sch.gr/maritheodo/history-pi/section6/home.htm (χάρτης πλοήγησης-Ο θεσμός της οικογένειας, Πηγές)

 Επεξεργαστείτε το υλικό και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

Ποιος είναι ο ρόλος της Αθηναίας συζύγου μέσα στο γάμο;

Ποια προνόμια έχει η εταίρα και ποια η θέση της στην αθηναϊκή κοινωνία;

Γιατί οι γυναίκες των κατώτερων τάξεων απολαμβάνουν περισσότερες ελευθερίες;

Με βάση το υλικό που συλλέξατε και μελετήσατε, συντάξτε ένα κείμενο στο οποίο μια Αθηναία μητέρα δίνει συμβουλές στην κόρη της για τον έγγαμο βίο
τις παραμονές του γάμου της.


ΦΥΛΛΟ  4

         Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ

ΟΜΑΔΑ  Γ


Πλοηγηθείτε στις διευθύνσεις:
1. http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html (Αρχαία Ελληνικά-Σώματα κειμένων-Ανθολόγιο Αττικής Πεζογραφίας- Κατάλογος κειμένων-Θουκυδίδου Ιστορίαι 2.45.2)
2. http://sgtogias.tripod.com/articles/ancientathens.html#02 (Μια ημέρα από τη ζωή μιας Αθηναίας).
3.http://users.sch.gr/maritheodo/history-pi/section6/home.htm  ( Όψεις της καθημερινής ζωής- θεσμός της οικογένειας- Πηγές).

Επεξεργαστείτε το υλικό και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

Ποια είναι η κυρίαρχη αντίληψη για τη γυναίκα στη δημοκρατική Αθήνα;

Πώς καταγράφεται η καθημερινότητα της εύπορης Αθηναίας;

Αφού περιηγηθείτε και στις παρακάτω διευθύνσεις, καταγράψτε τις κοινωνικές εκδηλώσεις στις οποίες συμμετείχαν οι Αθηναίες.

http://www.ime.gr/chronos/05/gr/culture/index_400.html (Πολιτισμός,       γιορτές, λήμμα Παναθήναια- Θεσμοφόρια)
    http://www.parthenonfrieze.gr/#/view/t (Παράδοση πέπλου- Εργαστίνες)

Συντάξτε ένα κείμενο που θα βασίζεται στην υπόθεση ότι οι γυναίκες παίρνουν το λόγο στην εκκλησία του δήμου:Ποια δικαιώματα θα διεκδικούσαν για τη βελτίωση της κοινωνικής τους θέσης;

ΦΥΛΛΟ 5

ΓΥΝΑΙΚΕΙΕΣ ΑΣΧΟΛΙΕΣ

ΟΜΑΔΑ Δ

Αφού περιηγηθείτε στις παρακάτω διευθύνσεις και μελετήσετε το υλικό, απαντήστε στις ερωτήσεις:

1.http://www.ime.gr/chronos/05/gr/society/index.html  (Κοινωνία, λήμμα: γυναίκες)
2.http://users.sch.gr/maritheodo/history-pi/section6/home.htm  (Χάρτης πλοήγησης- Όψεις της καθημερινής ζωής- θεσμός της οικογένειας)
3.http://sgtogias.tripod.com/articles/ancientathens.html#02 (Μια ημέρα από τη ζωή μιας Αθηναίας- η παντρεμένη, οι φτωχές)
 (Τόπος και Άνθρωποι-κατοικία-το σπίτι του Ευθύβουλου -γυναικωνίτης-πινακοθήκη)
5.http://www.bbc.co.uk/schools/ancientgreece/ (home life-families and womens lives)


Ποιες ήταν οι ευθύνες της εύπορης συζύγου μέσα στο σπίτι;

Πώς διαφοροποιείται η καθημερινότητα των γυναικών του λαού;

Με αντιγραφή και επικόλληση μεταφέρετε στο φύλλο παραστάσεις από αγγεία που απεικονίζουν ασχολίες των γυναικών μέσα στο σπίτι.

Συντάξτε ένα κείμενο στο οποίο μια γυναίκα από τα λαϊκά στρώματα, απευθυνόμενη σε μια φίλη της παρουσιάζει μια μέρα από τη σκληρή καθημερινότητά της.


ΦΥΛΛΟ  6
(κοινό για όλες τις ομάδες)


Παρακολουθήστε τα αποσπάσματα από την παράσταση ΕΛΕΝΗ του ΚΘΒΕ
και του θεάτρου ΚΝΩΣΣΟΣ
      




και συζητήστε τις ενδυματολογικές επιλογές του σκηνοθέτη . Ποια αντίληψη για την ηρωίδα προβάλλουν αυτές; Προτείνετε τη δική σας άποψη για τη σκευή (ρούχα, μακιγιάζ) της ηρωίδας, λαμβάνοντας υπόψη τη μόδα της εποχής σας.

Μεταβείτε στη διεύθυνση

      και θυμηθείτε τα μέρη και τους συντελεστές της παράστασης παίζοντας.

1ο φύλλο εργασίας Μύθος

http://g1skydrasblog.blogspot.com/2013/10/wordle_22.html


1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΥΔΡΑΣ
ΜΑΘΗΜΑ: ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ (ΑΠΟ ΜΤΦ)
ΤΑΞΗ: Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ: Αντάρας Χρήστος, Γίτσας Λευτέρης, Άξασλης Στέλιος,Αλμπάνη Νάνσυ, Δεβετζή Μαρία


ΟΜΑΔΑ: ΜΥΘΟΣ
1. Ο Πρόλογος ανήκει στα κατά ποσόν μέρη της τραγωδίας. Αναζητήστε  στην ιστοσελίδα https://www.google.gr/ ποια είναι τα υπόλοιπα αυτής της κατηγορίας.
πρόλογος,επεισόδια,έξοδος:επικά…διαλογικά πάροδος,στάσιμα,μονωδίες,διωδίες,κόμμοι: χορικά - λυρικά
2. Συμπληρώστε τα παρακάτω κενά, ώστε να συγκεντρώσετε τις πληροφορίες που δίνονται στον Πρόλογο.
1η Σκηνή
Ενότητες
Στχ.
Πληροφορίες
1η Ενότητα
1-18
Η Ελένη βρίσκεται στην Αίγυπτο, όπου βασιλιάς ήταν ο Πρωτέας και είχε δυο παιδιά τον Θεοκλύμενο και την Ειδώ ή Θεονόη .
2η Ενότητα
18-25
Η Ελένη κατάγεται από τη Σπάρτη. Πατέρας της είναι ο Τυνδάρεως ή σύμφωνα με μια φήμη ο Δίας και μητέρα της η Λήδα .
3η Ενότητα
26-59
Τα βάσανά της άρχισαν, όταν η Κύπριδα, η Ήρα και η Αθηνά φιλονίκησαν για το ποια είναι η ομορφότερη. Κριτής ήταν ο Πάρης. Η Ήρα, οργισμένη που το βραβείο δόθηκε στην Αφροδίτη, έδωσε στον Πάρη το είδωλό της, ενώ η Ελένη βρίσκεται στο σπίτι του Πρώτεα .
4η Ενότητα
59-82
Ο άντρας της βρίσκεται στην Τροία πολεμώντας. Στη ζωή την κρατά η προφητική υπόσχεση του Ερμή . Μετά το θάνατο του Πρωτέα ο γιος του τη ζητά σε γάμο. και γι’ αυτό προσπέφτει ως ικέτιδα στο μνήμα. του.
2η Σκηνή
1η Ενότητα
83-128
Ο ξένος που εισέρχεται στη σκηνή είναι ο Τεύκρος και, όταν βλέπει την Ελένη, νιώθει μίσος.
2η Ενότητα
129-169
Σύμφωνα με τον Τεύκρο η Τροία κατακτήθηκε πριν δέκα χρόνια, ο Μενέλαος είχε πάρει πίσω την Ελένη, αλλά κανείς δεν γνωρίζει πού βρίσκονται. Στην Ελλάδα τον θεωρούν νεκρό. Η μάνα της Ελένης πέθανε . Τα αδέρφια της θεωρούνται είτε νεκροί είτε θεοί .
3η Ενότητα
170-191
Σκοπός του Τεύκρου είναι να βρει τη Θεονόη . Η Ελένη τον συμβουλεύει να φύγει, για να γλιτώσει τη ζωή του από το Θάνατο .    

3. Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι η ύπαρξη Προλόγου είναι απαραίτητη στην τραγωδία;
Η ύπαρξη του προλόγου εξυπηρετεί έτσι ώστε να μας προϊδεάσει για το τι πρόκειται να ακολουθήσει στην τραγωδία. Επίσης μας εντείνει την αγωνία για να μάθουμε τι θα απογίνει τελικά η Ελένη. 
4. Ποια είναι η μορφή της 1ης Σκηνής και ποια της 2ης; Εξηγήστε πώς αναπληρώνεται η έλλειψη δράσης της 1ης Σκηνής.
Στην πρώτη σκηνή του προλόγου παρατηρούμε ότι η Ελένη μιλάει μόνη της και επομένως έχουμε μονόλογο Στην δεύτερη σκηνή παρατηρούμε ότι υπάρχει διάλογος ανάμεσα στην Ελένη και τον Τεύκρο Στην πρώτη σκηνή η έλλειψη δράσης αναπληρώνεται από τις χρήσιμες πληροφορίες που παίρνουμε για την Ελένη. Παρατηρούμε ότι είναι δυστυχισμένη και παρουσιάζεται ως τραγικό πρόσωπο, επειδή πάσχει χωρίς να φταίει.
5. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.tagxedo.com/Φτιάξτε ένα συννεφόλεξο με όλα τα πρόσωπα (ανθρώπους και θεούς) που αναφέρονται στον Πρόλογο. Ανεβάστε το συννεφόλεξο στο ιστολόγιο του τμήματος.

Wordle: Ήρωες και Θεοί




2ο φύλλο εργασίας Ήθος








2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΥΔΡΑΣ
ΜΑΘΗΜΑ: ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ (ΑΠΟ ΜΤΦ)
ΤΑΞΗ: Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ:Βαγγέλης Δούμος, Πίνδαρος Απιδόπουλος, Έλενα Δουλκερίδου, Αντριάνα Αλμπραχίμη, Έλενα Γιαννάκη
ΟΜΑΔΑ: ΗΘΟΣ
1. Ποιες είναι οι διαφορές της Ελένης που σας είναι γνωστή από το έπος με την Ελένη που παρουσιάζεται στον Πρόλογο;
          Η Τραγωδία του Ευριπίδη Ελένη είναι βασισμένη σε μία δική του εκδοχή. Δηλαδή, υποστηρίζει ότι η Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία και ότι την μετέφερε ο Ερμής, μετά από διαταγή της Ήρας, στην Αίγυπτο, στο βασίλειο του Πρωτέα και στον Πάρη έδωσε το είδωλό της. Ενώ η Ελένη που ξέραμε, πήγε στην Τροία, απάτησε τον Μενέλαο και έγινε αιτία να ξεκινήσει ένας πολυετής πόλεμος.

2. Μέσα από τα λόγια της και τη γενικότερη συναισθηματική της κατάσταση, καθώς και από τις πληροφορίες που μας δίνει ο Τεύκρος να εξηγήσετε γιατί η Ελένη καθίσταται τραγικό πρόσωπο.
          Η Ελένη είναι μισητή σε όλη την Ελλάδα, γιατί έφερε πολυετείς συμφορές στους Αχαιούς, αφού πολέμησαν στην Τροία για την τιμή της. Ο Τεύκρος μόλις την είδε, προσπάθησε να την σκοτώσει λέγοντας της πως είναι ίδια στην όψη με την πολυμίσητη, κακούργα γυναίκα. Επιπλέον η Ελένη καθίσταται τραγικό πρόσωπο, γιατί έγινε η αιτία να ξεκινήσει ο Τρωικός πόλεμος και να υποφέρουν πολλά οι Έλληνες, ενώ στην πραγματικότητα δεν έφταιγε.
  
3. Προσπαθήστε να χαρακτηρίσετε τον Τεύκρο με βάση το λόγο, τη δράση και τη σκέψη του στον Πρόλογο. Πώς αισθάνεται αυτός ο ήρωας του τρωικού  πολέμου και γιατί;
Ο Τεύκρος όπως και όλη η Ελλάδα μισεί την Ελένη για τις συμφορές που τους έφερε. Θέλει να την σκοτώσει, γιατί έγινε η αιτία να εγκαταλείψει την πατρίδα του, Σαλαμίνα και την οικογένειά του. Ο Τεύκρος σε αυτή την σκηνή φαίνεται ότι είναι δυστυχισμένος και οργισμένος, γιατί τον έδιωξε ο πατέρας του, ο Τελαμώνας, από την Σαλαμίνα μετά από την άφιξη του από τον Τρωικό πόλεμο, και οργισμένος, γιατί εξαιτίας της υπέφερε πολλές συμφορές, όπως ο χαμός του αδερφού του, του Αίαντα.

4. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.text2mindmap.com/ . Δημιουργήστε έναν εννοιολογικό χάρτη για καθέναν από τους δύο κεντρικούς ήρωες του Προλόγου με τους χαρακτηρισμούς που δώσατε και τα συναισθήματά τους. Αποθηκεύστε τον ως εικόνα στον υπολογιστή και στις συσκευές φορητής μνήμης που έχετε. Κατόπιν, αναρτήστε τους στο ιστολόγιο του τμήματος.


3ο φύλλο εργασίας Λέξη




3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΚΥΔΡΑΣ
ΜΑΘΗΜΑ: ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ (ΑΠΟ ΜΤΦ)
ΤΑΞΗ: Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ: Γαλλιού Κική, Ανδρεάδου Διονυσία, Γαργάλας Στέφανος, Δούμος Παντελής, Δουλκερίδου Αγγελική

ΟΜΑΔΑ: ΛΕΞΗ
1. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html. και επιλέξτε Νέα Ελληνική → Εργαλεία → Ηλεκτρονικά Λεξικά → Λεξικό της κοινής νεοελληνικής (Τριανταφυλλίδης). Πληκτρολογήστε τη λέξη ειρωνεία, ώστε να βρείτε τη σημασία της τραγικής ειρωνείας και να τη σημειώσετε.

Τραγική ειρωνεία:τεχνική στην πλοκή του μύθου που παρουσιάζει τους ήρωες να αγνοούν την αλήθεια, τους θεατές όμως να την γνωρίζουν και να αγωνιούν για την πλάνη των ηρώων. Για τις περιπτώσεις τις οποίες ενώ κάποιος αναμένει κάτι ευχάριστο και ενεργεί ανάλογα, του συμβαίνει ένα γεγονός τραγικό.

2. Βρείτε δύο παραδείγματα τραγικής ειρωνείας στον Πρόλογο και δικαιολογήστε τηλειτουργία τους.
Στ: 91-93 Ο Τεύκρος δίνει κατάρες στη γυναίκα που αντικρίζει, γιατί μοιάζει στην Ελένη.
Στ:186-191 Βλέπουμε ότι ο Τεύκρος δίνει ευχές στην πραγματική Ελένη πιστεύοντας πως είναι η ψεύτικη και καταριέται στον νου του την πραγματική.
3. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html. και επιλέξτε Νέα Ελληνική → Εργαλεία → Ηλεκτρονικά Λεξικά → Λεξικό της κοινής νεοελληνικής (Τριανταφυλλίδης). Πληκτρολογήστε τη λέξη στιχομυθία, ώστε να βρείτε τη σημασία της στο αρχαίο δράμα και να τη σημειώσετε.
Στο αρχαίο δράμα, σημαίνει ζωηρός διάλογος μεταξύ δύο προσώπων, στον οποίο κάθε ερώτηση ή απάντηση καταλαμβάνει έναν ή δύο μόνο στίχους.
4. Εντοπίστε μερικά σχήματα λόγου (π.χ. μεταφορά, παρομοίωση, εικόνα, αντίθεση) και κάποιες τεχνικές αφήγησης (π.χ. προοικονομία, αναδρομή στο παρελθόν) στον Πρόλογο, σημειώνοντας τους αντίστοιχους στίχους.
Στ:1-4 Να ο Νείλος µε τις όμορφες νεράιδες,
που αυτός κι όχι βροχή του ∆ία μουσκεύει
τους κάμπους της Αιγύπτου, όταν τα χιόνια
λιώνουν. (εικόνα)
στ:39-41Στου Πρίαμου το γιο δε δίνει εμένα,
παρά το είδωλό μου, φτιάχνοντάς το
σαν πλάσμα ζωντανό από τον αιθέρα (παρομοίωση)
στ:142-146 Με τα ίδια μου τα μάτια, ως βλέπω εσένα.
Σκεφτείτε μη θεόσταλτη ήταν πλάνη.
Άλλη κουβέντα πιάσε όχι για κείνη.
Κι ό,τι έχεις δει για αλήθεια το λογιάζεις;
Την είδα εγώ κι ακόμα ο νους τη βλέπει. (αντίθεση είναι-φαίνεσθαι)
στ:76 µπήκε στη σκοτεινιά της γης εκείνος (μεταφορά
στ: 69-73 Ο Ερμής αυτόν το λόγο
μου είπε˙ στη δοξασμένη εγώ τη Σπάρτη
θα ζήσω με τον άντρα μου και πάλι, 
που θα το μάθει πως ποτέ δεν πήγα 
στην Τροία στο κρεβάτι κάποιου ξένου. (προοικονομία)
στ: 26-59 Τα βάσανά μου θα σας ιστορήσω....
για το Μενέλαο θα κρατούσα. (αναδρομή)

5. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.wordle.net/ και δημιουργήστε ένα συννεφόλεξο με τα σχήματα λόγου και τις τεχνικές αφήγησης που βρήκατε, καθώς και τις έννοιες που αναζητήσατε στο ηλεκτρονικό λεξικό. Αποθηκεύστε το αποτέλεσμα της προσπάθειάς σας ως εικόνα στον υπολογιστή και στις συσκευές φορητής μνήμης που έχετε. Κατόπιν, αναρτήστε το στο ιστολόγιο του τμήματος.






Wordle: Λέξη