Β΄Γυμνασίου-Λογοτεχνία
Α. Κατανόηση-πρόσληψη κειμένου
Β Παρουσίαση ολόκληρου βιβλίου
1) Είδος κειμένου: ποίημα (παραδοσιακό, νεοτερικό ή σύγχρονο) –
πεζό ( διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα, άρθρο, θεατρικό έργο, ημερολόγιο, επιστολή, ομιλία, παραμύθι, αυτοβιογραφία, διαφημιστικό φυλλάδιο, συνέντευξη, ηλεκτρονικό μήνυμα κ.λ.π.)
2) Είδος κειμένου: διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα (ρεαλιστικό, κοινωνικό, ηθογραφικό) , παραμύθι
3) Τόπος
4) Χρόνος (συγκεκριμένος ή αόριστος)
5) Πρόσωπα : πρωταγωνιστής, δευτεραγωνιστής , βουβό πρόσωπο
6) Αφηγηματικές τεχνικές ή εκφραστικοί τρόποι ή κειμενικά μέσα: αφήγηση, διάλογος, περιγραφή, μονόλογος, σχόλια
7) Αφηγητής: (ποιος είναι; συμμετέχει στα γεγονότα;) ------
δρων πρόσωπο, ομοδιηγητικός(συμμετέχει), παντογνώστης(γνωρίζει τα πάντα, τι θα συμβεί από την αρχή), ετεροδιηγητικός ( δεν συμμετέχει)
8) Αφήγηση: πρωτοπρόσωπη, τριτοπρόσωπη
9) Είδος αφήγησης: πραγματική, φανταστική
10) Εξέλιξη μύθου: αρχή- ξεκίνημα ιστορίας (δέση), μέση-αγωνία (κορύφωση), τέλος(λύση), στοιχεία πλοκής ( πρόσωπο ή γεγονός που δίνει ώθηση ή νέα τροπή στο μύθο, όταν δημιουργείται αδιέξοδο)
11) Θέμα, θεματικά κέντρα ----Κύρια(κεντρική) και δευτερεύουσες ιδέες
12) Χαρακτηρισμός προσώπων
13) Σχήματα λόγου ή καλολογικά στοιχεία ή εκφραστικά μέσα
14) Γλώσσα: δημοτική, λόγια ή καθαρεύουσα----επίσημη, προσεγμένη, απλή, οικεία , καθημερινή, απέριττη, παραστατική, πλούσια, εφραστική κ.λ.π.
15) Ύφος: απλό, λιτό, καθημερινό, ζωντανό, άμεσο, διδακτικό, προτρεπτικό, πυκνό, γλαφυρό, σαρκαστικό, χιουμοριστικό, ευτράπελο, προσωπικό, επικό, μεγαλοπρεπές, ευχάριστο κ.λ.π.
16) Μήνυμα κειμένου (ποιο είναι το δίδαγμα)
17) Νόημα κειμένου: (ποιο είναι το περιεχόμενο αναλυτικά)
18) Περίληψη κειμένου: απόδοση του νοήματος με συντομία
Β. Ασκήσεις δημιουργικής γραφής
Ø ιστορία με χρήση συγκεκριμένων λέξεων
Ø ιστορία με αλλαγή τέλους
Ø μουσική επένδυση συνομιλίας ή ποιήματος
Ø δημιουργία ταινιούλας ή παρουσίασης
Ø δραματοποίηση σκηνών
Ø σχεδιασμός αφίσας, διαφημιστικού κειμένου
Ø φανταστική ιστορία (π.χ. πώς θα είναι η Αθήνα μετά από 500 χρόνια)
Γενική εργασία
στη Νεοελληνική Λογοτεχνία
Παρουσίαση λογοτεχνικού βιβλίου
«Δοξανιώ»,
Μ. Λαμπαδαρίδου-Πόθου
Μέρος Α΄
(γενικά στοιχεία)
v Συγγραφέας
v Τίτλος
v Έκδοση
v Εκδοτικός οίκος
Μέρος Β΄
Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
1.Βιογραφικά στοιχεία- Εργογραφία (με συντομία)
2.Είδος βιβλίου
3.Υπόθεση ( περιληπτικά)
4.Προσδιορισμός τόπου και χρόνου
5.Παρουσίαση ενός κεντρικού προσώπου
6.Παρουσίαση ενός άλλου προσώπου
7.Η σχέση του τίτλου με το κείμενο
Β. ΚΡΙΤΙΚΗ
1.Η γλώσσα και το ύφος ( σχόλια)
2.Αφηγηματικοί τρόποι (παραδείγματα και σχόλια , αν ο συγγραφέας καταφέρνει να κρατήσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη)
3.Τι σας προξένησε μεγαλύτερη εντύπωση στο κείμενο;
4.Μια γενική γνώμη για το βιβλίο
( Η εργασία μπορεί να έχει μορφή: βιβλίου, ταινιούλας(video),
παρουσίασης(power point),ή σε χαρτόνι –Θα παραδοθεί τέλος Μαρτίου )
Α. Κατανόηση-πρόσληψη κειμένου
Β Παρουσίαση ολόκληρου βιβλίου
Β Παρουσίαση ολόκληρου βιβλίου
1) Είδος κειμένου: ποίημα (παραδοσιακό, νεοτερικό ή σύγχρονο) –
πεζό ( διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα, άρθρο, θεατρικό έργο, ημερολόγιο, επιστολή, ομιλία, παραμύθι, αυτοβιογραφία, διαφημιστικό φυλλάδιο, συνέντευξη, ηλεκτρονικό μήνυμα κ.λ.π.)
2) Είδος κειμένου: διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα (ρεαλιστικό, κοινωνικό, ηθογραφικό) , παραμύθι
3) Τόπος
4) Χρόνος (συγκεκριμένος ή αόριστος)
5) Πρόσωπα : πρωταγωνιστής, δευτεραγωνιστής , βουβό πρόσωπο
6) Αφηγηματικές τεχνικές ή εκφραστικοί τρόποι ή κειμενικά μέσα: αφήγηση, διάλογος, περιγραφή, μονόλογος, σχόλια
7) Αφηγητής: (ποιος είναι; συμμετέχει στα γεγονότα;) ------
δρων πρόσωπο, ομοδιηγητικός(συμμετέχει), παντογνώστης(γνωρίζει τα πάντα, τι θα συμβεί από την αρχή), ετεροδιηγητικός ( δεν συμμετέχει)
8) Αφήγηση: πρωτοπρόσωπη, τριτοπρόσωπη
9) Είδος αφήγησης: πραγματική, φανταστική
10) Εξέλιξη μύθου: αρχή- ξεκίνημα ιστορίας (δέση), μέση-αγωνία (κορύφωση), τέλος(λύση), στοιχεία πλοκής ( πρόσωπο ή γεγονός που δίνει ώθηση ή νέα τροπή στο μύθο, όταν δημιουργείται αδιέξοδο)
11) Θέμα, θεματικά κέντρα ----Κύρια(κεντρική) και δευτερεύουσες ιδέες
12) Χαρακτηρισμός προσώπων
13) Σχήματα λόγου ή καλολογικά στοιχεία ή εκφραστικά μέσα
14) Γλώσσα: δημοτική, λόγια ή καθαρεύουσα----επίσημη, προσεγμένη, απλή, οικεία , καθημερινή, απέριττη, παραστατική, πλούσια, εφραστική κ.λ.π.
15) Ύφος: απλό, λιτό, καθημερινό, ζωντανό, άμεσο, διδακτικό, προτρεπτικό, πυκνό, γλαφυρό, σαρκαστικό, χιουμοριστικό, ευτράπελο, προσωπικό, επικό, μεγαλοπρεπές, ευχάριστο κ.λ.π.
16) Μήνυμα κειμένου (ποιο είναι το δίδαγμα)
17) Νόημα κειμένου: (ποιο είναι το περιεχόμενο αναλυτικά)
18) Περίληψη κειμένου: απόδοση του νοήματος με συντομία
Β. Ασκήσεις δημιουργικής γραφής
Ø ιστορία με χρήση συγκεκριμένων λέξεων
Ø ιστορία με αλλαγή τέλους
Ø μουσική επένδυση συνομιλίας ή ποιήματος
Ø δημιουργία ταινιούλας ή παρουσίασης
Ø δραματοποίηση σκηνών
Ø σχεδιασμός αφίσας, διαφημιστικού κειμένου
Ø φανταστική ιστορία (π.χ. πώς θα είναι η Αθήνα μετά από 500 χρόνια)
Γενική εργασία
στη Νεοελληνική Λογοτεχνία
Παρουσίαση λογοτεχνικού βιβλίου
«Δοξανιώ»,
Μ. Λαμπαδαρίδου-Πόθου
Μέρος Α΄
(γενικά στοιχεία)
v Συγγραφέας
v Τίτλος
v Έκδοση
v Εκδοτικός οίκος
Μέρος Β΄
Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
1.Βιογραφικά στοιχεία- Εργογραφία (με συντομία)
2.Είδος βιβλίου
3.Υπόθεση ( περιληπτικά)
4.Προσδιορισμός τόπου και χρόνου
5.Παρουσίαση ενός κεντρικού προσώπου
6.Παρουσίαση ενός άλλου προσώπου
7.Η σχέση του τίτλου με το κείμενο
Β. ΚΡΙΤΙΚΗ
1.Η γλώσσα και το ύφος ( σχόλια)
2.Αφηγηματικοί τρόποι (παραδείγματα και σχόλια , αν ο συγγραφέας καταφέρνει να κρατήσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη)
3.Τι σας προξένησε μεγαλύτερη εντύπωση στο κείμενο;
4.Μια γενική γνώμη για το βιβλίο
( Η εργασία μπορεί να έχει μορφή: βιβλίου, ταινιούλας(video),
παρουσίασης(power point),ή σε χαρτόνι –Θα παραδοθεί τέλος Μαρτίου )