ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ- http://www.projethomere.com
κυκλαδικος πολιτισμος
ΔΕΣ :https://www.youtube.com/watch?v=EmMXpRqKaeE
Mία επίσκεψη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην Αθήνα
Αρχαιολογικές ξεναγήσεις: ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ (1988)
Πως κατασκευάζονται τα κυκλαδικά ειδώλια
Εκπαιδευτικό κυκλαδικός πολιτισμός hd
ΔΕΣ ΚΑΙ https://cycladic.gr/
"Ο ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ" - (ΙΣΤΟΡΙΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ )
Ο κυκλαδικός πολιτισμός :
- Ο κυκλαδικός πολιτισμός αναπτύχθηκε την 3η και 2η χιλιετία π.Χ. στις Κυκλάδες.
- Ευνοήθηκε ιδιαίτερα από την προνομιακή γεωγραφική θέση των νησιών και τηνανάπτυξη της ναυτιλίας.
- Οι κάτοικοι των Κυκλάδων μεταφέρουν με τα καράβια τους εμπορεύματα, ιδέες, τεχνικές γνώσεις, θρησκευτικές αντιλήψεις.
Οι οικισμοί που βρέθηκαν :
- Αναπτύσσονταν αυτόνομα, δεν υπήρχε κεντρική εξουσία.
- Αρχικά χτίζονται κοντά στη θάλασσα ή σε χαμηλούς λόφους.
- Αργότερα άλλοι οχυρώνονται , άλλοι καταστρέφονται και ξαναχτίζονται με τείχη ή μακριά από τη θάλασσα.
Κατά τη 2η χιλιετία π.Χ. (2.000 - 1.000) :
- Οι Κυκλαδίτες έχουν σχέσεις εμπορικές με την ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη.
- Ο σημαντικότερος οικισμός είναι το Ακρωτήρι στη Θήρα (Σαντορίνη).
- Γύρω στο 1.600 πολλοί οικισμοί καταστρέφονται από σεισμό και οι Κυκλάδες υποτάσσονται στους άρχοντες της μινωικής Κρήτης και μετά το 1.450 στους Μυκηναίους.
Κυκλαδική τέχνη :
- Οι Κυκλαδίτες δημιουργούν μαρμάρινα ειδώλια (μικρά αγάλματα), με σχηματοποιημένες μορφές γυναικών , πολεμιστών, μουσικών κτλ.
- Επίσης κατασκευάζουν πήλινα και μαρμάρινα αγγεία.
| ||||||||||||
|
Ιστορία α' γυμνασίου: Ο κυκλαδικός πολιτισμός
Ιστορία Α' Γυμνασίου : Κυκλαδικός Πολιτισμός
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
2. Ο ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πότε; : Ο Κυκλαδικός πολιτισμός αναπτύχθηκε κατά την 3η και 2η χιλιετία π.Χ. (Εποχή του Χαλκού) στις Κυκλάδες.
Γιατί στις Κυκλάδες ; :
1. έχουν ήπιο κλίμα
2. έχουν πολύ καλή γεωγραφική θέση («γέφυρα μεταξύ Ευρώπης, Ασίας, Ηπειρωτικής Ελλάδας και Κρήτης)
Η 3η χιλιετία : Οι Κυκλαδίτες κυριαρχούν με τα πλοία τους σε όλο το Αιγαίο και μεταφέρουν προϊόντα, τεχνικές, ιδέες και θρησκευτικές αντιλήψεις. Φτιάχνουν οικισμούς που είναι αυτόνομοι, χωρίς κεντρική εξουσία. Αρχικά οι οικισμοί είναι κοντά στη θάλασσα.
Το 2.300 π.Χ. λόγω κινδύνου από άλλους πληθυσμούς (από τη Μ. Ασία) :
α) μερικοί οικισμοί οχυρώνονται (Αγ. Ειρήνη Κέας)
β) άλλοι καταστρέφονται και ξαναχτίζονται οχυρωμένοι (Φυλακωπή Μήλου)
γ) και άλλοι χτίζονται μακριά από τη θάλασσα σε ψηλούς λόφους (Καστρί Σύρου)
Η 2η χιλιετία : Οι Κυκλάδες έχουν επαφές με ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη. Οι οικισμοί γίνονται πιο μεγάλοι και τα κτίρια πιο σύνθετα. Ο σημαντικότερος οικισμός είναι το Ακρωτήρι της Σαντορίνης
1.600 π.Χ. περίπου :Καταστροφή οικισμών από σεισμό.
1.600 – 1.450 π.Χ. : Οι Κυκλάδες είναι εξαρτημένες από την Κρήτη
1.450 π.Χ. : Καταστρέφονται τα μινωικά ανάκτορα και στις Κυκλάδες κυριαρχούν οι Μυκηναίοι.
Η τέχνη :
α) μαρμάρινα ειδώλια (αγαλματάκια) που παριστάνουν γυμνές γυναίκες και σπάνια άνδρες (μουσικούς, πολεμιστές ή κυνηγούς). Οι λεπτομέρειες στα αγάλματα αυτά είναι λίγες.
β) πήλινα αγγεία διακοσμημένα με γραμμές
γ) μαρμάρινα αγγεία πολύ εντυπωσιακά
δ) μεταλλικά αγγεία με χαρακτή διακόσμηση
ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/ssuserd078fa/ss-80100481
ΔΕΣ https://filologein.wordpress.com/2012/11/08/%CE%BA%CF%85%CE%BA%CE%BB%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82-%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82-%CF%86%CF%8D%CE%BB%CE%BB%CE%BF-%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1/
ΔΕΣ ΚΑΙ http://synodoiporos.weebly.com/uploads/2/6/8/3/26835838/_-_._.pdf
https://www.scribd.com/doc/20899570/%CE%9A%CE%A5%CE%9A%CE%9B%CE%91%CE%94%CE%99%CE%9A%CE%9F%CE%A3-%CE%A0%CE%9F%CE%9B%CE%99%CE%A4%CE%99%CE%A3%CE%9C%CE%9F%CE%A3-%CE%A6%CE%A5%CE%9B%CE%9B%CE%91-%CE%95%CE%A1%CE%93%CE%91%CE%A3%CE%99%CE%91%CE%A3
ΠΗΓΗ https://quizlet.com/137932129/1-flash-cards/
ΔΕΣ https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxpc3RvcmlhMjAxMnxneDo0MDg2YzJjNmI1MDk0ODZk
ΔΕΣ http://didaskwistoria.blogspot.com/2012/12/blog-post_7079.html
https://filologein.wordpress.com/2012/10/20/%CE%BA%CE%B5%CF%86-%CE%B2-%CE%B5%CF%80%CE%BF%CF%87%CE%AE-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%87%CE%B1%CE%BB%CE%BA%CE%BF%CF%8D-%CE%BA%CF%85%CE%BA%CE%BB%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82-%CF%80%CE%BF%CE%BB/
ΔΕΣ https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxpc3RvcmlhMjAxMnxneDo0MDg2YzJjNmI1MDk0ODZk
ΔΕΣ http://didaskwistoria.blogspot.com/2012/12/blog-post_7079.html
https://filologein.wordpress.com/2012/10/20/%CE%BA%CE%B5%CF%86-%CE%B2-%CE%B5%CF%80%CE%BF%CF%87%CE%AE-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%87%CE%B1%CE%BB%CE%BA%CE%BF%CF%8D-%CE%BA%CF%85%CE%BA%CE%BB%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82-%CF%80%CE%BF%CE%BB/
Οι Κυκλάδες
Ένας από τους παλαιότερους πολιτισμούς της Ευρώπης αναπτύ
χθηκε στις Κυκλάδες κατά την 3η και 2η χιλιετία π.Χ., δηλαδή στην
Εποχή του Χαλκού.
Σε αυτό συνέβαλε το ήπιο κλίμα τους και κυρίως η ιδιαίτερα
προνομιακή γεωγραφική τους θέση. Ουσιαστικά, τα νησιά των
Κυκλάδων αποτελούν ένα είδος φυσικής γέφυρας ανάμεσα στην
Ευρώπη και στην Ασία, την Ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη.
Στην 3η χιλιετία π.Χ., τα πλοία των κυκλαδίτικων νησιών κυ
ριαρχούν στο Αιγαίο και μαζί με τα προϊόντα της Εγγύς Ανατολής
μεταφέρουν στην Ευρώπη ιδέες, τεχνικές γνώσεις, θρησκευτικές
αντιλήψεις.
χθηκε στις Κυκλάδες κατά την 3η και 2η χιλιετία π.Χ., δηλαδή στην
Εποχή του Χαλκού.
Σε αυτό συνέβαλε το ήπιο κλίμα τους και κυρίως η ιδιαίτερα
προνομιακή γεωγραφική τους θέση. Ουσιαστικά, τα νησιά των
Κυκλάδων αποτελούν ένα είδος φυσικής γέφυρας ανάμεσα στην
Ευρώπη και στην Ασία, την Ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη.
Στην 3η χιλιετία π.Χ., τα πλοία των κυκλαδίτικων νησιών κυ
ριαρχούν στο Αιγαίο και μαζί με τα προϊόντα της Εγγύς Ανατολής
μεταφέρουν στην Ευρώπη ιδέες, τεχνικές γνώσεις, θρησκευτικές
αντιλήψεις.
Σε όλα σχεδόν τα νησιά των Κυκλάδων η αρχαιολογική σκα
πάνη έφερε στο φως οικισμούς, όχι εκτεταμένους, της 3ης χιλιετί
ας π.Χ. Κάθε οικισμός φαίνεται ότι αναπτυσσόταν αυτόνομα και δεν
υπήρχε κανένα είδος κεντρικής εξουσίας. Αρχικά οι οικισμοί
σχηματίζονται κοντά στη θάλασσα ή στα πρανή χαμηλών λό
φων. Περίπου το 2300 π.Χ. ορισμένοι οικισμοί οχυρώνονται (Αγία
Ειρήνη στην Κέα), άλλοι καταστρέφονται και
ξαναχτίζονται οχυρωμένοι (Φυλακωπή στη Μήλο), ενώ άλλοι χτί
ζονται σε υψηλούς λόφους μακριά από τη θάλασσα (Καστρί Σύ
ρου). Αυτό φανερώνει κάποια αναστάτωση της ζωής από την πα
ρουσία νέων πληθυσμών, που προέρχονται πιθανόν από τη Μι
κρά Ασία. Γρήγορα όμως τα νησιά ξαναβρίσκουν το ρυθμό της
πάνη έφερε στο φως οικισμούς, όχι εκτεταμένους, της 3ης χιλιετί
ας π.Χ. Κάθε οικισμός φαίνεται ότι αναπτυσσόταν αυτόνομα και δεν
υπήρχε κανένα είδος κεντρικής εξουσίας. Αρχικά οι οικισμοί
σχηματίζονται κοντά στη θάλασσα ή στα πρανή χαμηλών λό
φων. Περίπου το 2300 π.Χ. ορισμένοι οικισμοί οχυρώνονται (Αγία
Ειρήνη στην Κέα), άλλοι καταστρέφονται και
ξαναχτίζονται οχυρωμένοι (Φυλακωπή στη Μήλο), ενώ άλλοι χτί
ζονται σε υψηλούς λόφους μακριά από τη θάλασσα (Καστρί Σύ
ρου). Αυτό φανερώνει κάποια αναστάτωση της ζωής από την πα
ρουσία νέων πληθυσμών, που προέρχονται πιθανόν από τη Μι
κρά Ασία. Γρήγορα όμως τα νησιά ξαναβρίσκουν το ρυθμό της
ζωής τους
Στη 2η χιλιετία π.Χ. οι Κυκλάδες έχουν
επαφές με την ηπειρωτική Ελλάδα αρχι
κά και στη συνέχεια με την Κρήτη. Οι οικι
σμοί μεγαλώνουν, τα κτίρια είναι πιο σύν
θετα και επιβλητικά. Ο πιο σημαντικός οι
κισμός αυτής της εποχής είναι το Ακρωτήρι στη Θήρα.
Περίπου το 1600 π.Χ., όταν μεγάλοι κυκλαδικοί οικισμοί κα
ταστρέφονται από σεισμό, οι Κυκλάδες περνούν στη σφαίρα επιρ
ροής της μινωικής Κρήτης, που γνωρίζει τότε τη μεγαλύτερη
ακμή της. Μετά την καταστροφή των μινωικών ανακτόρων, γύ
ρω στο 1450 π.Χ., στις Κυκλάδες κυριαρχούν οι Μυκηναίοι από
την ηπειρωτική Ελλάδα, που μεταδίδουν στα νησιά τα χαρακτηρι
στικά του δικού τους πολιτισμού
επαφές με την ηπειρωτική Ελλάδα αρχι
κά και στη συνέχεια με την Κρήτη. Οι οικι
σμοί μεγαλώνουν, τα κτίρια είναι πιο σύν
θετα και επιβλητικά. Ο πιο σημαντικός οι
κισμός αυτής της εποχής είναι το Ακρωτήρι στη Θήρα.
Περίπου το 1600 π.Χ., όταν μεγάλοι κυκλαδικοί οικισμοί κα
ταστρέφονται από σεισμό, οι Κυκλάδες περνούν στη σφαίρα επιρ
ροής της μινωικής Κρήτης, που γνωρίζει τότε τη μεγαλύτερη
ακμή της. Μετά την καταστροφή των μινωικών ανακτόρων, γύ
ρω στο 1450 π.Χ., στις Κυκλάδες κυριαρχούν οι Μυκηναίοι από
την ηπειρωτική Ελλάδα, που μεταδίδουν στα νησιά τα χαρακτηρι
στικά του δικού τους πολιτισμού
στην τεχνολογία, την τέχνη και τη θρησκεία.
Μαρμάρινο ειδώλιο γυναίκας.
Τέτοια ειδώλια βρέθηκαν σε τάφους. Το μικρό πάχος
και η στάση των άκρων ποδιών τους δείχνει ότι δεν μπορούσαν
να σταθούν όρθια. Είναι αβέβαιο, αν παριστάνουν θεά
που έχει σχέσημε το θάνατο.
(Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο)
Τέτοια ειδώλια βρέθηκαν σε τάφους. Το μικρό πάχος
και η στάση των άκρων ποδιών τους δείχνει ότι δεν μπορούσαν
να σταθούν όρθια. Είναι αβέβαιο, αν παριστάνουν θεά
που έχει σχέσημε το θάνατο.
(Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο)
Ένα από τα αριστουργήματα της κυκλαδικής ειδωλοπλαστικής.
Ο καθιστός άνδρας παίζει άρπα, συμμετέχοντας
ίσως σε κάποια θρησκευτική τελετή.
(Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο)
Ο καθιστός άνδρας παίζει άρπα, συμμετέχοντας
ίσως σε κάποια θρησκευτική τελετή.
(Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο)
Τέχνη
Το χαρακτηριστικότερο δημιούργημα της κυκλαδικής τέχνης κατά την Εποχή του Χαλκού είναι τα μαρμάρινα ειδώλια. Τα περισσότερα παριστάνουν γυμνές γυναίκες, λίγα άνδρες μουσικούς, πολεμιστές ή κυνηγούς. Οι μορφές είναι έντονα σχηματοποιημένες, με λίγες αλλά χαρακτηριστικές λεπτομέρειες για την αναγνώριση του φύλου.
22
Ερωτή
σεις-
Δρα
στηριό
τη
τες
1. Ο κυκλαδικός πολιτισμός ανέπτυξε κεντρική εξουσία;
2. Μελέτησε με προσοχή τον χάρτη των Κυκλάδων κατά την
Εποχή του Χαλκού και σχημάτισε έναν κατάλογο με τους οικι
σμούς κατά νησί.
3. Πού θεωρείς ότι οφείλεται η ανάπτυξη του κυκλαδικού πολι
τισμού;
4. Το κυκλαδικό ειδώλιο είναι η πρώτη απόπειρα δημιουργί
ας μνημειακής γλυπτικής στην Ελλάδα. Τι εντύπωση σου γεν
νά όταν το παρατηρείς με προσοχή;
2. Μελέτησε με προσοχή τον χάρτη των Κυκλάδων κατά την
Εποχή του Χαλκού και σχημάτισε έναν κατάλογο με τους οικι
σμούς κατά νησί.
3. Πού θεωρείς ότι οφείλεται η ανάπτυξη του κυκλαδικού πολι
τισμού;
4. Το κυκλαδικό ειδώλιο είναι η πρώτη απόπειρα δημιουργί
ας μνημειακής γλυπτικής στην Ελλάδα. Τι εντύπωση σου γεν
νά όταν το παρατηρείς με προσοχή;
Αν θέλετε, μπορείτε να δείτε:
τη συλλογή του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης, Νέας Υόρ
κης,
τα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Αθήνας,
τη συλλογή του The J. Paul Getty Museum,
τη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου,
τη συλλογή του Museum of Fine Arts Boston.
τη συλλογή του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης, Νέας Υόρ
κης,
τα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Αθήνας,
τη συλλογή του The J. Paul Getty Museum,
τη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου,
τη συλλογή του Museum of Fine Arts Boston.
Ο κυκλαδικός πολιτισμός στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού
Ο Κυκλαδικός Πολιτισμός μέσα από τα ειδώλια και τα αγγεία
στο ιστολόγιο «Ιστορίες δασκάλων»
«Η Θήρα μέσω των αιώνων, μέρος 1ο»: ταινία τεκμηρίωσης
από το αρχείο της Ε.Ρ.Τ.
«Η Θήρα μέσω των αιώνων, μέρος 2ο»: ταινία τεκμηρίωσης
από το αρχείο της Ε.Ρ.Τ.
Ταινία τεκμηρίωσης της κρατικής τηλεόρασης για τον κυκλα
δικό πολιτισμό, διάρκειας 29΄46''
Ταινία τεκμηρίωσης για τα εκθέματα στο Μουσείο Προϊστορι
κής Θήρας, διάρκειας 12΄44''
The Thera foundation, εξαιρετικός ιστοχώρος για το Ακρωτή
ρι στη Θήρα, δυστυχώς ανενεργός προς το παρόν.
Ο Κυκλαδικός Πολιτισμός μέσα από τα ειδώλια και τα αγγεία
στο ιστολόγιο «Ιστορίες δασκάλων»
«Η Θήρα μέσω των αιώνων, μέρος 1ο»: ταινία τεκμηρίωσης
από το αρχείο της Ε.Ρ.Τ.
«Η Θήρα μέσω των αιώνων, μέρος 2ο»: ταινία τεκμηρίωσης
από το αρχείο της Ε.Ρ.Τ.
Ταινία τεκμηρίωσης της κρατικής τηλεόρασης για τον κυκλα
δικό πολιτισμό, διάρκειας 29΄46''
Ταινία τεκμηρίωσης για τα εκθέματα στο Μουσείο Προϊστορι
κής Θήρας, διάρκειας 12΄44''
The Thera foundation, εξαιρετικός ιστοχώρος για το Ακρωτή
ρι στη Θήρα, δυστυχώς ανενεργός προς το παρόν.
Την ονομασία Κυκλάδεςχρησιμοποίησαν οι αρχαίοι έλληνεςσυγγραφείς για να χαρακτηρίσουν το πυκνό σύμπλεγμα των μικρών νησιών στο κέντρο του Αιγαίου πελάγους, τα οποία φαίνονται να σχηματίζουν έναν νοητό κύκλο γύρω από το ιερό νησί τους και τόπο λατρείας του Απόλλωνα, τη Δήλο. Τα νησιά αυτά υπήρξαν το λίκνο ενός σημαντικού πολιτισμού, του λεγόμενου Κυκλαδικού πολιτισμού, που άνθησε κατά την 3η χιλιετία π.X.
Τρεις είναι οι λόγοι που συνέτειναν στη γένεση και στην ανάπτυξη πολιτισμού στις Κυκλάδες κατά τους αρχαιότατους αυτούς χρόνους. Πρώτον, η στρατηγική γεωγραφική τους θέση, δεύτερον, οι περιορισμοί του φυσικού τους περιβάλλοντος οι οποίοι ανάγκασαν τους νησιώτες να στραφούν εξαρχής στην θάλασσα προκειμένου να προσποριστούν τα απαραίτητα για την επιβίωσή τους και τρίτον, ο ορυκτός τους πλούτος, συγκεκριμένα ο οψιανός της Μήλου, η σμύριδα της Νάξου, ο μόλυβδος της Σίφνου, ο χαλκός της Κύθνου και της Σέριφου και, τέλος, η κατεξοχήν πρώτη ύλη των νησιών, το μάρμαρο.
Ο όρος κυκλαδικός πολιτισμός, τον οποίο ο Χρήστος Τσούντας χρησιμοποίησε με γεωγραφική και χρονολογική σημασία, είναι συνώνυμος των όρων Πρωτοκυκλαδικός πολιτισμός ή Πρώιμη εποχή του Χαλκού ή Πρωτοχαλκή εποχή. Με τους όρους αυτούς προσδιορίζεται η πρώτη από τις τρεις περιόδους στις οποίες διακρίνεται συμβατικά η εποχή του χαλκού στα νησιά των Κυκλάδων.
Η εποχή αυτή καλύπτει περίπου δύο χιλιετίες, δηλαδή το διάστημα από το 3200 έως το 1100 π।χ., και διακρίνεται σε Πρωτοκυκλαδική, Μέση και Υστεροκυκλαδική. Ο Κυκλαδικός πολιτισμός όμως άκμασε περισσότερο την περίοδο της πρώιμης Εποχής του Χαλκού (3000-2000).
Σύμφωνα με τα τελευταία ευρήματα των ανασκαφών (Κύθνος 1972) οι Κυκλάδες ήταν κατοικημένες ήδη από τη Μεσολιθική Εποχή (7500 6500 π.Χ. περίπου). Τα ευρήματα (Κεφάλα Κέας, Σάλιαγκος) από την αμέσως επόμενη περίοδο, τη Νεολιθική, αποδεικνύουν πως οι άνθρωποι της εποχής ασχολούνταν με τη γεωργία και την κτηνοτροφία. Σαν πρώτοι κάτοικοι των νησιών αναφέρονται Κάρες, Λέλεγες, Φοίνικες, όλοι μικρασιατικής προέλευσης, που μετακινούνταν στο χώρο του Αιγαίου. Μαζί τους φέρνουν το χαλκό από τον οποίο κατασκευάζονταν όπλα, εργαλεία και αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Στη διάρκεια της 3ης π.Χ. χιλιετίας οι Κυκλάδες θα αναπτύξουν ένα μοναδικό πολιτισμό, που θα ακτινοβολήσει στο χώρο του Αιγαίου, τον Κυκλαδικό Πολιτισμό, που διαιρείται σε τρεις φάσεις: την Πρωτοκυκλαδική (3200-2000 π.Χ.), τη Μεσοκυκλαδική (2000-1550 π.Χ.) και την Υστεροκυκλαδική (1550-1100 π.Χ.).
Πρωτοκυκλαδικός Πολιτισμός (3200-2000 π.Χ.)
Ανάλογα με τα ευρήματα των ανασκαφών ονομάστηκαν και οι διάφορες πολιτιστικές φάσεις του Πρωτοκυκλαδικού Πολιτισμού. Έτσι o Πολιτισμός Πηλός-Λάκκουδες (3200-2700 π.Χ.) πήρε το όνομά του από τις αντίστοιχες περιοχές στη Μήλο και τη Νάξο. Οι κάτοικοι της εποχής, όπως προκύπτει από τις ανασκαφές, ζούσαν κοντά στη θάλασσα σε ανοχύρωτους οικισμούς και ασχολούνταν με τη ναυτιλία και το εμπόριο.
Η σημαντικότερη περίοδος του Κυκλαδικού Πολιτισμού είναι αυτή που ονομάστηκε από τα ευρήματα στην Κέρο και τη Σύρο, Πολιτισμός Κέρος-Σύρος (2700-2000 π.Χ.). Είναι η εποχή που η ζωή στις Κυκλάδες αλλάζει. Παρατηρείται πρόοδος σε όλους τους τομείς, που αντικατοπτρίζεται τόσο στην κοινωνική οργάνωση όσο και στην τεχνολογική εξέλιξη αλλά και στην καλλιτεχνική έκφραση. Οι κάτοικοι ζουν σε οργανωμένους οικισμούς, ασχολούνται με το εμπόριο, την αλιεία και τη γεωργία. Κατασκευάζονται αγγεία σε διάφορα σχήματα (μαρμάρινοι κρατηρίσκοι, τηγανοειδή σκεύη, σαλτσιέρες και κέρνοι), εργαλεία από οψιδιανό της Μήλου και αντικείμενα καθημερινής χρήσης, τα οποία και συντελούν στην ανάπτυξη του εξαγωγικού εμπορίου των Κυκλάδων.
Αναμφισβήτητα τη σημαντικότερα προϊόντα του Κυκλαδικού Πολιτισμού είναι τα ειδώλια, τα οποία προέρχονται από όλες σχεδόν τις Κυκλάδες, βρέθηκαν κατά εκατοντάδες, είναι κατασκευασμένα από διάφανο μάρμαρο της Πάρου και παριστάνουν τα περισσότερα γυναικείες μορφές. Δεν λείπουν βέβαια και τα ειδώλια αντρικών μορφών καθώς και τα ειδώλια που παριστάνουν μουσικούς. Παρά την κάποια σχηματοποίηση των μορφών τα κυκλαδικά ειδώλια αποπνέουν ζωντάνια και δύναμη. Όπως φαίνεται από ίχνη που διασώθηκαν, τα χαρακτηριστικά του προσώπου υποδηλώνονταν με χρώμα, πράγμα που θα συνέβαλλε στην εκφραστικότητά τους. Το παριανό, εξάλλου, μάρμαρο τους εξασφάλιζε διαφάνεια και στιλπνότητα. Για τον προορισμό και τη χρησιμότητά τους διατυπώθηκαν πολλές απόψεις. Υποστηρίχθηκε πως απεικονίζουν θεότητες, παλλακίδες, νύμφες και ήρωες, παιχνίδια ή μαγικά περίοπτα (φυλαχτά). Πολλοί ερευνητές πιστεύουν πως ο χαρακτήρας τους ήταν καθαρά λατρευτικός και πως τοποθετούνταν μαζί με το νεκρό για να τον συντροφεύουν και να του συμπαρασταθούν στο θάνατο και στη μεταθανάτια διαδικασία. Στις γυναικείες μορφές των ειδωλίων πολλοί μελετητές αναγνώρισαν τη γυναικεία θεότητα που λάτρευαν οι Κυκλαδίτες.
Η τρίτη φάση του Πρωτοκυκλαδικού Πολιτισμού ονομάστηκε Φυλακωπή Πόλις Ι, από την ομώνυμη πόλη της Μήλου. Είναι η εποχή που οι Κυκλάδες αρχίζουν να περνούν στην κυριαρχία της Κρήτης.
Η σημαντικότερη περίοδος του Κυκλαδικού Πολιτισμού είναι αυτή που ονομάστηκε από τα ευρήματα στην Κέρο και τη Σύρο, Πολιτισμός Κέρος-Σύρος (2700-2000 π.Χ.). Είναι η εποχή που η ζωή στις Κυκλάδες αλλάζει. Παρατηρείται πρόοδος σε όλους τους τομείς, που αντικατοπτρίζεται τόσο στην κοινωνική οργάνωση όσο και στην τεχνολογική εξέλιξη αλλά και στην καλλιτεχνική έκφραση. Οι κάτοικοι ζουν σε οργανωμένους οικισμούς, ασχολούνται με το εμπόριο, την αλιεία και τη γεωργία. Κατασκευάζονται αγγεία σε διάφορα σχήματα (μαρμάρινοι κρατηρίσκοι, τηγανοειδή σκεύη, σαλτσιέρες και κέρνοι), εργαλεία από οψιδιανό της Μήλου και αντικείμενα καθημερινής χρήσης, τα οποία και συντελούν στην ανάπτυξη του εξαγωγικού εμπορίου των Κυκλάδων.
Αναμφισβήτητα τη σημαντικότερα προϊόντα του Κυκλαδικού Πολιτισμού είναι τα ειδώλια, τα οποία προέρχονται από όλες σχεδόν τις Κυκλάδες, βρέθηκαν κατά εκατοντάδες, είναι κατασκευασμένα από διάφανο μάρμαρο της Πάρου και παριστάνουν τα περισσότερα γυναικείες μορφές. Δεν λείπουν βέβαια και τα ειδώλια αντρικών μορφών καθώς και τα ειδώλια που παριστάνουν μουσικούς. Παρά την κάποια σχηματοποίηση των μορφών τα κυκλαδικά ειδώλια αποπνέουν ζωντάνια και δύναμη. Όπως φαίνεται από ίχνη που διασώθηκαν, τα χαρακτηριστικά του προσώπου υποδηλώνονταν με χρώμα, πράγμα που θα συνέβαλλε στην εκφραστικότητά τους. Το παριανό, εξάλλου, μάρμαρο τους εξασφάλιζε διαφάνεια και στιλπνότητα. Για τον προορισμό και τη χρησιμότητά τους διατυπώθηκαν πολλές απόψεις. Υποστηρίχθηκε πως απεικονίζουν θεότητες, παλλακίδες, νύμφες και ήρωες, παιχνίδια ή μαγικά περίοπτα (φυλαχτά). Πολλοί ερευνητές πιστεύουν πως ο χαρακτήρας τους ήταν καθαρά λατρευτικός και πως τοποθετούνταν μαζί με το νεκρό για να τον συντροφεύουν και να του συμπαρασταθούν στο θάνατο και στη μεταθανάτια διαδικασία. Στις γυναικείες μορφές των ειδωλίων πολλοί μελετητές αναγνώρισαν τη γυναικεία θεότητα που λάτρευαν οι Κυκλαδίτες.
Η τρίτη φάση του Πρωτοκυκλαδικού Πολιτισμού ονομάστηκε Φυλακωπή Πόλις Ι, από την ομώνυμη πόλη της Μήλου. Είναι η εποχή που οι Κυκλάδες αρχίζουν να περνούν στην κυριαρχία της Κρήτης.
Μεσοκυκλαδικός Πολιτισμός (2000-1550 π.Χ.)
Η κυριαρχία της Κρήτης, που σημειώθηκε στην προηγούμενη περίοδο, θα γίνει εντονότερη τις δύο επόμενες περιόδους (Μεσοκυκλαδική και Υστεροκυκλαδική), οπότε και οι εμπορικοί σταθμοί που είχαν δημιουργήσει οι Κυκλαδίτες θα περάσουν στα χέρια των Μινωιτών. Η ζωή συνεχίζεται στους ίδιους συνοικισμούς, οι κάτοικοι ασχολούνται με την αλιεία και τη γεωργία, ενώ η επίδραση της μινωικής Κρήτης γίνεται συνεχώς εντονότερη σε όλους τους τομείς, ιδιαίτερα στην τέχνη.
Υστεροκυκλαδικός Πολιτισμός (1550-1100 π.Χ.)
Αμέσως μετά την έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας (1450 π।Χ। περίπου) οι Κυκλαδίτες θα δεχτούν την κυριαρχία των Μυκηναίων. Με την κάθοδο των Δωριέων νέα αναστάτωση θα επικρατήσει στο χώρο του Αιγαίου. Στα περισσότερα νησιά θα εγκατασταθούν Ίωνες άποικοι και μόνο στη Μήλο και τη Θήρα θα εγκατασταθούν Δωριείς.
ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ (ΚΥΚΛΑΔΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ) : "Ο κυκλαδικός πολιτισμός)
Ο ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ (ντοκυμαντέρ)