Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 2018

ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ -ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΙΣ


1.Περιήγηση στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης

ΠΗΓΗ https://www.youtube.com/watch?v=mzYBxeo_XNw






THE NEW ACROPOLIS MUSEUM (FULL VERSION)








Acropolis Museum-Opening Ceremony/Μουσείο Ακρόπολης-Τελετή Εγκαινίων







2.A Tour of the Acropolis Museum
ΠΗΓΗ https://www.youtube.com/watch?v=b6trHhEffg0



Ο ναός της Αθηνάς Νίκης είναι ναός ιωνικού ρυθμού, τετρακιόνιος
 αμφιπρόστυλος, δηλαδή έχει προστάσεις από τέσσερις μονολιθικούς 
κίονες στην ανατολική και τη δυτική όψη. Ο ναός σχετιζόταν με τη 
λατρεία της Αθηνάς ως συμπαραστάτριας των Αθηναίων στους
 πολέμους. Ο σηκός του στέγαζε ένα ξύλινο λατρευτικό άγαλμα της 
θεάς που κρατούσε στο ένα χέρι περικεφαλαία, σύμβολο του 
πολέμου, και στο άλλο ένα ρόδι, σύμβολο της ειρήνης.
Τις πλευρές του πύργου γύρω από το ναό της Αθηνάς Νίκης 
προστάτευε ένα θωράκιο από πεντελικό μάρμαρο μήκους 41,71μ.,
 από πλάκες ανάγλυφες εξωτερικά, που προσαρμόζονταν στην
 κρηπίδα του ναού στο βορειοδυτικό και δυτικό του τμήμα. Επάνω 
στην επίστεψή του στερεωνόταν μεταλλικό κιγκλίδωμα. Η πορεία 
των παραστάσεων άρχιζε από τη βορειοανατολική γωνία στο
 σημείο που κατέληγε η σκάλα που οδηγεί από την πρόσοψη
 των Προπυλαίων στο ιερό. Δεν υπάρχει συνεχής αφήγηση, αλλά 
κάθε πλάκα εικονίζει αυτοτελή σκηνή με παρόμοια σύνθεση σε 
κάθε πλευρά: φτερωτές Νίκες που οδηγούν ταύρους στη θυσία
 ή κρατούν όπλα και στολίζουν νικητήρια τρόπαια με ελληνικό ή
 περσικό οπλισμό. Ανάμεσά τους κάθεται η θεά Αθηνά έχοντας
 αποθέσει τα όπλα της. Για τη λάξευση των γλυπτών συνεργάστη
καν πολλοί γλύπτες με επικεφαλής τον Αγοράκριτο. Τα γλυπτά
 του θωρακίου είναι η σημαντικότερη έκφραση του «πλούσιου» 
ρυθμού που επηρέασε τη γλυπτική της εποχής.
Η ανάγλυφη ζωφόρος περιέτρεχε το άνω μέρος των τοίχων του
 σηκού και των προστάσεων και αποτελούνταν από 14 μέλη συνο
λικού μήκους 25,94μ. Έχουν χαθεί ο λίθος της βορειοανατολικής
 γωνίας και άλλα τμήματα, ώστε η αρχική διαδοχή των λίθων της
 βόρειας, νότιας και δυτικής πλευράς δεν είναι βέβαιη. Τέσσερις 
λίθοι, δύο της νότιας και δύο της δυτικής πλευράς βρίσκονται στο
 Βρετανικό Μουσείο. Στη ζωφόρο εικονίζονταν ανατολικά οι θεοί 
του Ολύμπου και στις άλλες τρεις πλευρές διάφορες μάχες, 
από τις οποίες έχει αναγνωριστεί η μάχη του Μαραθώνα 
(490 π.Χ.).


Η θεά Αθηνά κάθεται σε βράχο. Πλάκα της νοτιοδυτικής

αμβλείας γωνίας του θωρακίου του ναού

της Αθηνάς Νίκης.


 

Δύο Νίκες οδηγούν ταύρο στη θυσία. Βόρεια πλάκα ΙV, μορφές 10-11
 του θωρακίου του ναού της Αθηνάς Νίκης.




Το Ερέχθειο






Πίσω όψεις των Καρυάτιδων από τη νότια πρόσταση του Ερεχθείου. Περίπου
 415 π.Χ.


Η περιοχή του Ερεχθείου ήταν η ιερότερη όλης της Ακρόπολης. Πρόκε
ιται για ένα πολυσύνθετο μαρμάρινο κτήριο, λαμπρό δείγμα του ώριμου
 ιωνικού ρυθμού. Το ανατολικό τμήμα του ναού ήταν αφιερωμένο στη 
λατρεία της Αθηνάς Πολιάδος, της προστάτιδας θεάς της πόλεως, ενώ 
το δυτικό ήταν αφιερωμένο στον Ποσειδώνα-Ερεχθέα, από όπου και 
το όνομα του ναού, στον τοπικό ήρωα Βούτη, στον Ήφαιστο και σε 
άλλους θεούς και ήρωες. Πρόκειται λοιπόν για έναν πολλαπλό ναό, 
όπου συστεγάστηκαν παλαιότερες και νεότερες λατρείες και όπου 
φυλάσσονταν τα Ιερά Μαρτύρια, τα ίχνη της τρίαινας του Ποσειδώνος 
και η ελιά, το δώρο της Αθηνάς στην πόλη της Αθήνας.
Το κτήριο είχε δύο προστάσεις (προστεγάσματα). Η οροφή της βόρειας
 πρόστασης στηριζόταν σε έξι ιωνικούς κίονες και κάτω από το δάπεδό
 της οι Αθηναίοι έδειχναν το σημάδι με το οποίο ο Δίας σκότωσε τον μυ
θικό βασιλιά Ερεχθέα. Η νότια πρόσταση είναι η περισσότερο γνωστή. 
Αντί για κίονες, έξι αγάλματα κορών, οι Καρυάτιδες, στήριζαν την ορο
φή. Κάτω από την πρόσταση βρισκόταν ο τάφος του άλλου μυθικού βα
σιλιά της Αθήνας, του Κέκροπα. Τα αγάλματα, σε οικοδομική επιγραφή 
του Ερεχθείου ονομάζονται απλώς Κόρες, ενώ η ονομασία Καρυάτιδες
 δόθηκε σε μεταγενέστερα χρόνια. Η δεύτερη από δυτικά Κόρη αφαιρέ
θηκε από τον Λόρδο Έλγιν το 1801 και σήμερα βρίσκεται στο Βρετανικό
 Μουσείο.
Για τις Καρυάτιδες έχουν δοθεί πολλές ερμηνείες. Η πειστικότερη υπο
στηρίζει ότι αποτελούσαν το υπέργειο μνημείο του τάφου του Κέκροπα
 και ότι ήταν οι χοηφόροι που απέδιδαν τιμές στον ένδοξο νεκρό. Το κυ
ρίως οικοδόμημα και τη βόρεια πρόσταση του Ερεχθείου περιέτρεχε μια
 συνεχής ιωνική ζωφόρος διακοσμημένη με μορφές θεών, ηρώων και
 θνητών σε σκηνές που συνδέονταν με τις πανάρχαιες λατρείες του Ε
ρεχθείου. Οι μορφές ήταν ξεχωριστά δουλεμένες σε παριανό μάρμαρο
 και προσαρμοσμένες σε πλάκες από γκρίζο ελευσινιακό λίθο.


Οι Καρυάτιδες της νότιας πρόστασης του Ερεχθείου.

420-415 π.Χ.



 


Η ζωφόρος από τον σηκό του Ερεχθείου.


5ος αι. π.Χ. – 5ος αι. μ.Χ.


Ως τα μέσα του 5ου αι. π.Χ. η Αθήνα είχε εξελιχθεί σε ηγετική δύναμη, 
ο πληθυσμός της είχε αυξηθεί, οι δημοκρατικοί θεσμοί είχαν ενισχυθεί 
περισσότερο ενώ στην πολιτική σκηνή της κυριαρχούσε ένας ιδιαίτερα 
χαρισματικός ηγέτης, ο Περικλής. Εκμεταλλευόμενος τη ναυτική κυριαρ
χία της Αθήνας στο Αιγαίο μετέτρεψε  τη Δηλιακή Συμμαχία σε Αθηναϊκή 
Ηγεμονία και οδήγησε την πόλη στη μεγαλύτερη ακμή της ιστορίας της.
 Η Αθήνα εξελίχθηκε σε ισχυρή στρατιωτική και πολιτική δύναμη και συ
νάμα σε πολιτισμικό και πνευματικό κέντρο ολόκληρου του ελληνικού
 κόσμου. Για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία όλες οι δημιουργικές 
εκφράσεις μιας κοινωνίας -  οι τέχνες, τα γράμματα, η φιλοσοφία - κο
ρυφώθηκαν ταυτόχρονα  και η Αθήνα έγινε, σύμφωνα με τα λόγια του
 ίδιου του Περικλή, «το σχολείο της Ελλάδας».
Ο Περικλής επέκτεινε τις μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη (508/7 π.Χ.), 
του Θεμιστοκλή (482 π.Χ.) και του Εφιάλτη (462 π.Χ.) και δημιούργησε 
ένα σύστημα αστικής διακυβέρνησης το οποίο σήμερα θα ονομάζαμε 
άμεση δημοκρατία. Ενίσχυσε την εξουσία της Βουλής και του Δήμου, 
επέκτεινε το δικαίωμα του εκλέγεσθαι σε όλες τις κοινωνικές τάξεις
 και διευκόλυνε τη συμμετοχή των πολιτών στα κοινά.
Προϋπόθεση για τη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών και την κοι
νωνική συνοχή  ήταν η εξασφάλιση πόρων. Η εντατικοποίηση της παρα
γωγής των μεταλλείων του Λαυρίου, οι φόροι από την εμπορική κίνηση
 στο λιμάνι του Πειραιά και η χρησιμοποίηση των χρημάτων του συμ
μαχικού ταμείου, που εντωμεταξύ είχε μεταφερθεί από τη Δήλο στην
 Αθήνα (454 π.Χ.), αύξησαν τα κρατικά έσοδα.
Η Ακρόπολη έγινε το σύμβολο της δύναμης της Αθήνας. Οι εισφορές
 και τα αναθήματα πλημμύριζαν τον βράχο και ο Περικλής συνέλαβε 
ένα φιλόδοξο σχέδιο ανασυγκρότησης της Ακρόπολης, αντάξιο της δύ
ναμης και της δόξας της πόλης.  Παρότι οι εργασίες διακόπηκαν το
 432 π.Χ. όταν ξέσπασε ο Πελοποννησιακός πόλεμος, στα διαλείμματα
 ειρήνης  έγινε δυνατή η ολοκλήρωση του προγράμματος του Περικλή, 
ο οποίος είχε ήδη πεθάνει στις αρχές του πολέμου (429 π.Χ.).
Το μεγαλείο ωστόσο της Αθήνας είχε και άλλη όψη. Η επεκτατική και 
αλαζονική πολιτική που ακολούθησε απέναντι στις συμμαχικές πόλεις
 ανάγκασε τις τελευταίες να επιδιώξουν τη χειραφέτησή τους. Παράλ
ληλα, η τεράστια πολιτική επιρροή της και ο έλεγχος που ασκούσε στο
 εμπόριο προκάλεσαν την αντίδραση της άλλης μεγάλης δύναμης, της
 Σπάρτης.  Εδώ έχει τις ρίζες του ο πελοποννησιακός πόλεμος, η
 σύγκρουση της Αθήνας με τη Σπάρτη, που για τριάντα σχεδόν χρόνια
 (431-404 π.Χ.) ενέπλεξε όλες σχεδόν τις ελληνικές πόλεις. Παρά τη
 στρατιωτική νίκη της Σπάρτης, ο πόλεμος εξασθένησε όλους. Για την
 Αθήνα όμως σήμανε ουσιαστικά το τέλος της κυριαρχίας της στο 
Αιγαίο.
Η σταδιακή ανάμειξη, τον 4ο αι. π.Χ., του βασιλείου των Μακεδόνων 
στα πολιτικά πράγματα της νότιας Ελλάδας είχε ως αποτέλεσμα την 
απώλεια της ανεξαρτησίας και την τελική υποταγή των περισσοτέρων
 πόλεων-κρατών στους Μακεδόνες. Η συμπεριφορά ωστόσο του Φιλίπ
που Β΄ (359-336 π.Χ.)  και του γιού του Αλεξάνδρου (336-323 π.Χ.) 
απέναντι στην ηττημένη Αθήνα (μάχη Χαιρώνειας 338 π.Χ. ) υπήρξε
 ήπια, λόγω του σεβασμού τους προς την ένδοξη ιστορία της πόλης και 
τη φήμη της ως κέντρου πολιτισμού και παιδείας. Κατά τη διάρκεια της
 βασιλείας τους η πόλη κατάφερε να ανακάμψει εκμεταλλευόμενη για 
άλλη μια φορά  τον άργυρο των μεταλλείων του Λαυρίου. Η οικονομική 
διαχείριση του ρήτορα και πολιτικού Λυκούργου αύξησε τα δημόσια 
έσοδα και επέτρεψε την εφαρμογή εκτεταμένου οικοδομικού προ
γράμματος (336-326 π.Χ.).

Χάρτης Εσωτερικών Χώρων











Τελευταία ενημέρωση (24/9/2018): Εξαντλήθηκαν οι θέσεις συμμετοχής στα εκπαιδευτικά 
προγράμματα της περιόδου Οκτώβριος - Δεκέμβριος 2018. Συνεχίζονται οι κρατήσεις του 
Μουσείου για τις ανεξάρτητες σχολικές επισκέψεις. Οι κρατήσεις για τα εκπαιδευτικά 
προγράμματα της περιόδου Ιανουάριος - Μάιος 2019, θα ξεκινήσουν τον Δεκέμβριο 2018.
Οργάνωση σχολικής επίσκεψης στο Μουσείο Ακρόπολης
  • Κάθε σχολείο έχει δικαίωμα επίσκεψης μέχρι 150 μαθητές ανά σχολικό έτος. Ο μέγιστος
  •  αριθμός ομάδας ανά επίσκεψη είναι 25 μαθητές.
  • Για τις σχολικές επισκέψεις είναι απαραίτητη η κράτηση μέσω υποβολής ηλεκτρονικού 
  • αιτήματος συμπληρώνοντας την ΑΙΤΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ και αποστέλλοντάς την στη
  •  διεύθυνση schoolbookings@theacropolismuseum.gr ή με τηλεομοιοτυπία στον αριθμό
  •  211 8002720.  Για πληροφορίες/διευκρινίσεις μπορείτε να καλέσετε στο 210 9000903 από
  •  Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 9 π.μ. - 5 μ.μ. Λόγω μεγάλης επισκεψιμότητας στο
  •  Μουσείο, υπάρχει κίνδυνος να μην επιτραπεί η είσοδος σε σχολικές ομάδες που δεν έχουν 
  • κάνει κράτηση.
  • Στην ΑΙΤΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ, ο εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε δύο 
  • είδη επίσκεψης:
    1. Ανεξάρτητη σχολική επίσκεψη: Στην ανεξάρτητη σχολική επίσκεψη δεν συμπερι
  • λαμβάνεται συμμετοχή στα εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου. Διαβάστε περισσότερα
  •  στην ενότητα "Ανεξάρτητη σχολική επίσκεψη".
    2. Εκπαιδευτικό πρόγραμμα: Πριν τη σχολική κράτηση για συμμετοχή σε εκπαιδευτικό 
  • πρόγραμμα του Μουσείου είναι απαραίτητο να ενημερωθούν οι εκπαιδευτικοί για το
  •  είδος και τις λεπτομέρειες του κάθε προγράμματος είτε συνεχίζοντας παρακάτω στην
  •  ενότητα «Εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολεία στην Ελλάδα» είτε αποθηκεύοντας /
  •  εκτυπώνοντας το ενημερωτικό κείμενο για εκπαιδευτικούς (pdf). Οι κρατήσεις
  •  πραγματοποιούνται με σειρά προτεραιότητας. Στόχος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων
  •  είναι η δημιουργική επαφή των μαθητών με τα εκθέματα, τον αρχαίο πολιτισμό, αλλά και 
  • με τους χώρους και το προσωπικό του Μουσείου.
  • Εφόσον υπάρχει διαθεσιμότητα για την επιλεγμένη ημερομηνία και ώρα ανεξάρτητης
  •  επίσκεψης ή για τη συμμετοχή σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το σχολείο θα λάβει κωδικό
  •  επιβεβαίωσης της κράτησής του στην ηλεκτρονική του διεύθυνση, καθώς επίσης και τα 
  • εξής συνημμένα αρχεία: 1. Το σχετικό με το πρόγραμμα υλικό για προαιρετική χρήση, 2. 
  • το ενημερωτικό κείμενο για εκπαιδευτικούς σχετικό με τις υπηρεσίες του Μουσείου 
  • Ακρόπολης σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, και 3. τη σύντομη περιγραφή των 
  • σχολικών προγραμμάτων, ώστε ο εκπαιδευτικός να έχει τη δυνατότητα να συζητά τα
  •  σχολικά προγράμματα με τους μαθητές του.
  • Πριν την άφιξή τους στο Μουσείο, συνιστάται στους συνοδούς-εκπαιδευτικούς να
  •  συμβουλεύονται τις ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
  •  ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ. Σε περίπτωση αργοπορίας το πρόγραμμα ακυρώνεται και οι σχολικές 
  • ομάδες μπορούν να επισκεφθούν το Mουσείο ανεξάρτητα με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών
  •  φυλλαδίων.
Επισκέψεις από σχολεία του εξωτερικού
Σχολεία του εξωτερικού - αμιγή ελληνικά σχολεία του εξωτερικού και σχολεία που βρίσκονται στο
 εξωτερικό - μπορούν να κάνουν κράτηση σε συγκεκριμένα εκπαιδευτικά προγράμματα μόνο
 κατόπιν συνεννόησης και εφόσον υπάρχει διαθεσιμότητα με αποστολή ηλεκτρονικού μηνύματος
 τουλάχιστον ένα μήνα πριν στη διεύθυνση learning@theacropolismuseum.gr. Τα προγράμματα αυτά 
μπορούν να γίνουν είτε στα ελληνικά είτε στα αγγλικά, μόνο Παρασκευή (διαβάστε περισσότερα
 στην ενότητα "Εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες του εξωτερικού").
Εικονική σχολική επίσκεψη στο Μουσείο Ακρόπολης
Για όσα σχολεία είναι απομακρυσμένα ή για κάποιο λόγο δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν επιτόπια 
επίσκεψη στο Μουσείο, υπάρχουν οι εξής δυνατότητες αξιοποίησης υλικού για μία εικονική επίσκεψη:
  • «Αθηνά, η θεά της Ακρόπολης», μία εικονική περιήγηση με στόχο τη γνωριμία των μαθητών
  •  με τις διαφορετικές υποστάσεις της θεάς, αλλά και με το Μουσείο Ακρόπολης.
  • Google Art Project, μία εικονική εξερεύνηση με στόχο οι μαθητές ν’ ανακαλύψουν και να δούνε
  •  με εξαιρετική λεπτομέρεια επιλεγμένα εκθέματα του Μουσείου, αλλά και να περιηγηθούν
  •  πανοραμικά στην Αίθουσα της Αρχαϊκής Ακρόπολης και στην Αίθουσα του Παρθενώνα.
Το Μουσείο Ακρόπολης διερευνώντας συνεχώς τις ανάγκες των επισκεπτών και
επιθυμώντας να υποστηρίξει δυναμικά την επίσκεψή τους, διαθέτει στο κοινό
 υλικό που διευκολύνει τη μάθηση εντός και εκτός του Μουσείου. Τα εποπτικά μέσα
 που βρίσκονται είτε στις αίθουσες του Μουσείου είτε διατίθενται προς δανεισμό ή δια
δικτυακά, αναδεικνύουν τα εκθέματα και «φωτίζουν» πτυχές του αρχαίου ελληνικού
 πολιτισμού. Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τα εκθέματα του
 Μουσείου μέσα από ειδικά διαμορφωμένες ψηφιακές εφαρμογές, εκπαιδευτικά έντυπα,
 μουσειοσκευές και προβολές. Οι οικογένειες έχουν τη δυνατότητα να δανειστούν το
σακίδιο με τα αρχαιολογικά παιχνίδια. Το Μουσείο προσφέρει επιπλέον εκπαιδευτικό
υλικό σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους, όπως στο Αναγνωστήριο, στο Εργαστήρι
Τεχνών, ενώ στις αίθουσες εκτίθενται προπλάσματα της Ακρόπολης και των μνημείων
 της.

















.

3 .Acropolis Museum inauguration - the construction of the Parthenon