Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2017

Αρχαία Ελληνική Γλωσσα Β Γυμνασίου ,ενότητα 3


Ενότητα 3η
Το χρέος του ιστορικού
Ἐν μὲν οὖν τῷ λοιπῷ βίῳ

Για τον υπόλοιπο, λοιπόν, βίο
τὴν τοιαύτην ἐπιείκειαν ἴσως οὒκ ἂν τις ἐκβάλλοι·
δε θα μπορούσε κάποιος να αποβάλει αυτού του είδους την εύνοια (προς γνωστούς και φίλους)·
καὶ γὰρ φιλόφιλον εἶναι δεῖ τὸν ἀγαθὸν ἄνδρα καὶ φιλόπατριν
γιατί, πράγματι, ο αγαθός άντρας πρέπει να αγαπάει τους φίλους του και την πατρίδα του
καὶ συμμισεῖν τοῖς φίλοις τοὺς ἐχθροὺς
και να μισεί τους ίδιους εχθρούς που μισούν και οι φίλοι του
καὶ συναγαπᾶν τοὺς φίλους·
και να αγαπά τους ίδιους φίλους (που αγαπούν και οι φίλοι του)·
ὅταν δὲ τὸ τῆς ἱστορίας ἦθος ἀναλαμβάνῃ τις,
όταν, όμως, κάποιος υιοθετεί το χαρακ-τήρα του ιστορικού
ἐπιλαθέσθαι χρή πάντων τῶν τοιούτων
πρέπει να τα ξεχάσει όλα αυτά
καὶ πολλάκις μὲν εὐλογεῖν καὶ κοσμεῖν τοῖς μεγίστοις ἐπαίνοις τοὺς ἐχθρούς,
και πολλές φορές πρέπει να επαινεί και να τιμά με τους μεγαλύτερους επαίνους τους εχθρούς,
ὅταν αἱ πράξεις ἀπαιτῶσι τοῦτο,
όταν οι πράξεις το απαιτούν,
πολλάκις δ’ἐλέγχειν καὶ ψέγειν ἐπονειδίστως τοὺς ἀναγκαιοτάτους,
και πολλές φορές θα χρειαστεί να κα-τακρίνει και να κατηγορεί κατά τρόπο που ντροπιάζει τους στενούς συγγενείς,
ὅταν αἱ τῶν ἐπιτηδευμάτων ἁμαρτίαι τοῦθ’ ὑποδεικνύωσιν.
όταν τα σφάλματα στις πράξεις τους αυτό υποδεικνύουν.
Ὥσπερ γὰρ ζῴου τῶν ὄψεων ἀφαιρεθεισῶν
Όπως ακριβώς, όταν ένας ζωντανός οργανισμός χάσει τα μάτια του,
ἀχρειοῦται τὸ ὅλον,
αχρηστεύεται ολόκληρος,
οὕτως ἐξ ἱστορίας ἀναιρεθείσης τῆς ἀληθείας
έτσι κι από την ιστορία, αν αφαιρεθεί η αλήθεια,
τὸ καταλειπόμενον αὐτῆς ἀνωφελὲς γίνεται διήγημα.
ό,τι απομένει από αυτήν γίνεται ανώφε-λο (ασήμαντο) διήγημα.
Πολύβιος, Ἱστορίαι 1.14.4-7

Νοηματική απόδοση κειμένου
Στο κείμενο αυτό ο ιστορικός Πολύβιος αναφέρεται στα προσόντα που έχει ένας άνδρας ενάρετος αλλά και στα προσόντα που πρέπει να έχει ένας ιστορικός. Αυτός διακρίνεται για την αγάπη του προς τους φίλους και την πατρίδα του. Α-κόμα μισεί τους ίδιους εχθρούς που μισούν και οι φίλοι του και αγαπάει τους φί-λους μαζί με τους φίλους του. Όμως, όταν κάποιος αποφασίζει να γράψει ιστο-ρία, πρέπει να τα ξεχάσει όλα αυτά. Τότε είναι υποχρεωμένος, όταν το απαιτούν τα γεγονότα, να είναι πολύ σωστός και αντικειμενικός. Ακόμα και τους εχθρούς του επιβάλλεται να επαινεί, όταν πρέπει και να κατηγορεί ακόμα και τους πιο στενούς συγγενείς του, όταν οι πράξεις τους δεν είναι οι σωστές. Η ιστορία είναι μια μεγάλη αλήθεια, λέει ο Πολύβιος, κι αν λήψει η αλήθεια, η ιστορία θα είναι μια διήγηση χωρίς κανένα όφελος.
Ετυμολογικά
1. Να σχηματίσετε σύνθετες λέξεις με τα συνθετικά που σας δίνονται:
Ὕλη + τέμνη:
Οἴκος + νέμω:
Ἀγγελία + φόρος:
Λόγος + γράφω:
Ὀξύς + θυμός:
Πατρίς + γόνος :
Αὐτός + ἔργον:
Ἐχθρός + πράττω:
Φίλος + πονῶ:
Νόμος + τίθημι:
2. Να χωρίσετε τις ακόλουθες λέξεις στα συνθετικά τους μέρη:
Ναυμαχία
Μοναρχία:
Παντοκράτωρ:
Παιδαγωγός:
Θανατηφόρος:
3. Να σχηματίσετε σύνθετες λέξεις της ν.ε. με α΄ συνθετικό τα ουσιαστικά:
λόγος, πόλις, παῖς.
Γραμματική
1. Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων με τον κατάλλη-λο τύπο των λέξεων που βρίσκονται στην παρένθεση:
- Οἱ __________(ποιμήν) περιάζουσι ἔφ΄ἁμαξῶν τά κτήματα.
- Τοῖς ___________(γέρων) ἀρέσκουσιν οἱ ________(μήν) τοῦ ________(ἔαρ).
- Ἐκ μικροῦ _____________(σπινθήρ) ἀπτομεν πῦρ.
- Νιόβη εἶχε ἑπτά _______________(θυγατήρ).
- Παντί τρόπω τά _____________(ψεῦδος) φεῦγε.
- Ἀποδοτέ τά τοῦ _____________(Καίσαρ) τῷ _____________(Καίσαρ) καί τά τοῦ __________(θεός) τῷ _____________ (θεός).
- _________(μήτηρ) τέ καί ________________(πατήρ) καί τῶν ἄλλων προγόνων ἁπάντων τιμιώτερόν ἐστι ἡ πατρίς.
- (ἀνήρ) ἐπιφανῶν πάσα γῆ τάφος.
- Οὐδείς τῶν ____________(ρήτωρ) ἀνίστατο.
- Σύν Ἀθηνᾶ καί ___________(χείρ) κίνει.
- Πολλά καί ___________________ (ἔθνος) καί πόλεις πολέμιοι αὐτοῖς ἤσαν.
- Οἱ ________________(πολίτης) τῆς Ρώμης εἰσεδέξαντο τόν Κωνσταντῖνον ___________(σωτήρ) αὐτόν ἀνευφημοῦντες.
- Τοῦ _____________(χειμών) οἱ ἀγροί ἐνίους (= μερικοί) ____________(μήν) μεστοί _______________ (χιῶν, γέν. πλήθ) εἰσίν.
- Οἱ Ἀθηναῖοι δῆμος πολλάκις ἐπίστευε τοῖς ἀδίκοις _______________(ἡγεμών).
- Αἵ πηγαί τῶν ποταμῶν ἐν τοῖς ______________(ὅρος) εἰσίν
- Καί ἐν τοῖς ______________(λιμήν) πολεμικαί νῆες εἰσίν ἰκαναί.
2. Να αναγνωρίσετε τις παρακάτω λέξεις:
Θέρους: __________________ Βραχίοσι: _______________
Χήνα: ____________________ Ἐκλέκτορι: ______________
Αἰώνας: __________________ Κοσμήτορες: ____________
Κηφῆνος: _________________ Χιτώνας: ________________
Ράκων: ___________________ Βάρη: __________________
3. Να μεταφερθούν οι παρακάτω προτάσεις στον άλλο αριθμό:
Αἵ μητέρες φιλούσι τάς θυγατέρας. ___________________________________________________________
Χαρακτήρ ἀνδρός ἐκ λόγου γνωρίζεται. ___________________________________________________________
Οἱ πατέρες ἀπό τῶν πονηρῶν ἀνθρώπων εἴργουσι τούς παίδας. ___________________________________________________________
Οἱ πολίται εἰσεδέξαντο μετά χαρᾶς τόν ἡγεμόνα. ___________________________________________________________
Ὑψηλόν τεῖχος κύκλω τήν πόλιν περιέβαλλε. ___________________________________________________________
4. Να γραφεί η ίδια πτώση στον άλλο αριθμό:
Τό αἴνιγμα: _________________
Τῆς ρινός: __________________
Τόν ἐλαιώνα: _______________
Τοῦ παρθενῶνος: ____________
Ταῖς σταγόσι: _______________
Τούς βραχίονας: _____________
Τοῦ κώδωνος: _______________
Τῷ καύσωνι: _________________
Ὤ ρήτορες: __________________
Τοῦ κόρακος: ________________
Τή πτέρυγι: _________________

Συντακτικό

Σύνδεσμοι παρατακτικοί:
1. Συμπλεκτικοί: τέ, καί, οὔτε, μήτε, οὐδέ, μηδέ.
2. Αντιθετικοί: μέν, δέ, ἀλλά, ὅμως, καίτοι, μήν (=όμως), καὶ μὴν, ἀλλά μην.
3. Διαχωριστικοί ή διαζευκτικοί: ἤ, ἤτοι, εἴτε, ἐάντε, ἄντε, ἤντε.
4. Συμπερασματικοί: οὖν, ἄρα, δή, γοῦν, τοίνυν, οὔκουν, οὐκοῦν.
5. Αιτιολογικοί: γάρ.
Σύνδεσμοι υποτακτικοί:
1. Ειδικοί: ὅτι, ὡς.
2. Ενδοιαστικοί: μἠ, μἠ οὐ .
3. Αιτιολογικοί: ὡς, ὅτι, διότι, ἐπεί, ἐπειδή .
4. Τελικοί: ἵνα, ὅπως, ὡς.
5. Παραχωρητικοί: εἰ καί, ἂν καί, καί εἰ, καὶ ἄν, οὐδ΄ ἐάν, μηδ΄ ἐάν.
6. Υποθετικοί: εἰ, ἐάν, ἄν, ἤν.
7. Χρονικοί: ὡς, ὅτε, ὁπότε, ἐπεί, ἐπειδή, ἄχρι, μέχρι, ἕως, ἔστε, ἠνίκα, πρίν.

1. Να αναγνωρίσετε το είδος της σύνδεσης των παρακάτω προτάσεων:
 Οἱ δέ Πέρσαι ἀντιπαρετάξαντο, ὡς εἶδον τήν βοήθειαν.
 Ἀγησίλαος ἐκεῖ ἔκανε καί ἐπόρθει τά περί τό ἄστυ.
 Γνώσεσθε ὅτι οὐκ ἐν Ἑλλάδι ἐστέ.
 Τό ψήφισμα τοῦτο γράφω, ἴνα οὕτω γίγνοιτο οἱ ὅρκοι.
 Δέδιμεν μή οὐ βέβαιοι ἦτε.
 Ἐρήσομεν ὅστις ἐστίν ὁ διδάσκαλος.
 Οὔτε ἄρχομεν πολέμου οὔτε τάς σπονδᾶς λύομεν.
 Κύρος ἐλυπεῖτο σύν τοῖς ἄλλοις καί οὐκ ἠδυνατο καθεύδειν (=νά κοιμηθεῖ).
 Οὔτε προδώσομεν ἀλλήλους σύμμαχοι τέ ἐσόμεθα.
 Θαυμάζω δ’ ἔγωγε, εἰ μηδείς ὑμῶν μητ’ ἐνθυμεῖται μητ’ ὀργίζεται.
 Οἱ στρατηγοί ἔλεγον ὅτι τήν ἀναίρεσιν (=τήν περισυλλογή) τῶν ναυαγῶν προστάξειαν ἀνδράσι ἀγαθοῖς.
 Οὔτε ἔγνων οὔτε γνώσομαι.
 Οἱ μέν ἀκούοντες ταῦτα ἤδονται, οἱ δέ ἤχθοντο.
 Ἐπεῖ συνῆλθον οἱ λοχαγοί, Ξενοφῶν ἔλεξεν.
 Τούτους ἐβούλοντο ἑκποδών ποιήσασθαι (= νά ἀπομακρύνουν), ἴνα ραδίως διαπράττοιντο ἅ βούλοιντο.
 Ἔμειναν , ἕως ἀφίκοντο οἱ στρατηγοί.
 Ὀρῶμεν μή Νικίας οἴεται τί λέγειν.
 Εἰ ἐγώ μή γιγνώσκω, ὑμεῖς διδάξαιτε μέ.
 Νῦν ἐπαινῶ σέ, ἐφ’ οἶς (=γιά ὅσα) λέγεις τέ καί πράττεις.
 Ἐπεῖ ἐτελεύτησε Δαρεῖος καί κατέστη εἰς τήν βασιλείας Ἀρταξέρξης, Τισσα-φέρνης διαβάλλει τόν Κύρον.
 Οἱ πολέμιοι ἐγρηγόρευσαν (=ἦταν ξύπνιοι) καί ἔκαιον πυρά πολλά.
 Ἐβουλεύοντο οἱ Πλαραιεῖς εἴτε κατακαύσωσιν αὐτούς εἴτε τί ἄλλο χρήσωνται.
2. Να υπογραμμίσετε και να χαρακτηρίσετε τους συνδέσμους που εισάγουν τις δευτερεύουσες προτάσεις:
 Λέξει ὁ κατήγορος ὡς ὑβριστής εἰμί.
 Ἀθηναῖοι ἐνόμισαν λελύσθαι τάς σπονδᾶς, διότι εἰς χείρας ἦλθον.
 Ὁμίχλη ἐγένετο, ὥστε ἔλαβον ἐγγύς προσελθόντες.
 Ἔμειναν, ἕως ἀφίκοντο οἱ στρατηγοί.
 Εἰ καί χρημάτων εὐποροῦμεν, οὐκ εὐτυχοῦμεν.
 Οἱ πολέμιοι προσέβαλον τή πόλει καί ὀλίγου εἶλον (=κυρίευσαν) αὐτήν.
 Ἐπορευόμην, ἴνα ὠφελοίην αὐτόν.
 Οὕτω σκαιός (=ἀδέξιος) εἰ, ὥστε οὐ δύνασαι λογίσασθαι.
 Οἱ Θηβαῖοι εἶπον ὅτι οὐκ ἄν ἀποδοῖες τούς νεκρούς.
 Εἰ ψεύδομαι, ἐξέλεγχε.
 Πρίν καταλύσαι τό στράτευμα πρός ἄριστον (=γιά γεῦμα), ἐφάνη βασιλέυς.
 Ὁ Σιλανός ὁ μάντις ἐβόα καί ἐπεχείρει λέγειν.
 Εἰ μή ὑμεῖς ἔλθετε, ἐπορευόμεθα ἄν ἐπί βασιλέα.
 Ἀνήρ πονηρός δυστυχεῖ, καν εὐτυχῆ.
 Ἐάν ἀληθεύσης, ὑπισχνοῦμαι σοί δέκα τάλαντα.
 Φαλίνος ἐγέλασε καί εἶπε.
 Ἠγεῖτο μέν Χειρίσοφος, ὠπισθοφυλάκει δέ Ξενοφῶν.
 Ὁρᾶς, ὤ Ἰππία, ὅτι ἐγώ ἀληθῆ λέγω.
 Κύνας τρέφομεν, ἴνα φυλάττωσι τάς οἰκίας.
 Οὕτω ἰσχυρόν ἐστίν ἡ ἀλήθεια, ὥστε πάντων ἐπικρατεῖ.