Παρασκευή 15 Ιουνίου 2018

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ,ΕΝΟΤΗΤΑ 5 ,

ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/mariaroussi/ei-5
ΕΙΡΗΝΗ-ΠΟΛΕΜΟΣ
ΡΟΥΣΣΗ ΜΑΡΙΑ Σελίδα 1
«Κανείς δεν είναι τόσο ανόητος, ώστε να προτιμά τον
πόλεμο από την ειρήνη. Γιατί στην...

ΕΙΡΗΝΗ-ΠΟΛΕΜΟΣ
ΡΟΥΣΣΗ ΜΑΡΙΑ Σελίδα 2
φρίκη, στην καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και στην αναστολή της
προόδου σε κά...

ΕΙΡΗΝΗ-ΠΟΛΕΜΟΣ
ΡΟΥΣΣΗ ΜΑΡΙΑ Σελίδα 3
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΣΕ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΕΙΝΑΙ
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΓΙΑΤΙ:
1. Αποτελεί το σπουδ...
ΕΙΡΗΝΗ-ΠΟΛΕΜΟΣ
ΡΟΥΣΣΗ ΜΑΡΙΑ Σελίδα 4
ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ:
Α. Για το άτομο:
- Ολοκληρώνει την ανθρώπινη προσωπικότητα, καλλ...


ΕΙΡΗΝΗ-ΠΟΛΕΜΟΣ
ΡΟΥΣΣΗ ΜΑΡΙΑ Σελίδα 5
5. Η εμφάνιση συνεχώς καινούριων εστιών πολέμου σε πολλά μέρη του
κόσμου, που υποσκάπ...

ΕΙΡΗΝΗ-ΠΟΛΕΜΟΣ
ΡΟΥΣΣΗ ΜΑΡΙΑ Σελίδα 6
7. Με τη μείωση των πυρηνικών όπλων και τη σταδιακή κατάργησή τους
(ύφεση, αφοπλισμός...

ΕΙΡΗΝΗ-ΠΟΛΕΜΟΣ
ΡΟΥΣΣΗ ΜΑΡΙΑ Σελίδα 7
ΠΟΛΕΜΟΣ
ΕΙΔΗ ΠΟΛΕΜΟΥ:
α) Αμυντικοί.
β) Επιθετικοί.
γ) Απελευθερωτικοί.
ΜΕΣΑ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ...
ΕΙΡΗΝΗ-ΠΟΛΕΜΟΣ
ΡΟΥΣΣΗ ΜΑΡΙΑ Σελίδα 8
ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ:
- Απώλειες σε έμψυχο υλικό, αναρίθμητα θύματα, κυρίως νεαρής ηλικίας,
στρα...
ΕΙΡΗΝΗ-ΠΟΛΕΜΟΣ
ΡΟΥΣΣΗ ΜΑΡΙΑ Σελίδα 9
ΘΕΤΙΚΗ ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ:
Οι αμυντικοί και απελευθερωτικοί πόλεμ...


ΕΙΡΗΝΗ-ΠΟΛΕΜΟΣ
ΡΟΥΣΣΗ ΜΑΡΙΑ Σελίδα 10
Ευριπίδη, Ελένη (Α΄ Στάσιμο)
Ανέμυαλοι όσοι αποζητούν τη δόξα
με λόγχες και με δυνατ...
ΕΙΡΗΝΗ-ΠΟΛΕΜΟΣ
ΡΟΥΣΣΗ ΜΑΡΙΑ Σελίδα 11
Τζον Λένον, «Imagine»
Imagine no possessions,
I wonder if you can,
No need for greed...
ΛΥΣΕΙΣ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΒΙΒΛΙΟΥ http://fliphtml5.com/xpqa/okuq/basic


Ενότητα 5 η – ΕΙΡΗΝΗ - ΠΟΛΕΜΟΣ
ΠΗΓΗ http://eu-mathein.gr/%CE%BD%CE%B5%CE%BF%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B3%CE%BB%CF%8E%CF%83%CF%83%CE%B1-%CE%B3%CE%84-%CE%B3%CF%85%CE%BC%CE%BD%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%BF%CF%85/

 Τα αγαθά της ειρήνης
 Αίσθημα ασφάλειας, τάξης και σιγουριάς , καθώς δεν κυριαρχεί ο φόβος του θανάτου.
  Στις σχέσεις των ανθρώπων κυριαρχούν ο σεβασμός, η κατανόηση και η αλληλεγγύη.
  Ο άνθρωπος είναι μια υγιής και ολόπλευρη προσωπικότητα χωρίς τραυματικές εμπειρίες
.  Πρόοδος και ευημερία της κοινωνίας.
 Ο πολιτισμός αναπτύσσεται σε όλους τους τομείς – επιστήμες, τέχνες, γράμματα αφού ο άνθρωπος είναι ελεύθερος να εμπνευστεί και να δημιουργήσει.
  Ανάπτυξη της οικονομίας, αφού μειώνονται οι δαπάνες για πολεμικό εξοπλισμό.
  Ενίσχυση της δημοκρατίας και του διαλόγου.
  Διάδοση της ανθρωπιστικής παιδείας και ηθικών αξιών, όπως η δικαιοσύνη, η αγάπη για το συνάνθρωπο.
 Επικοινωνία και συνεργασία ανάμεσα στα κράτη για την αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων π.χ. περιβαλλοντική καταστροφή , αφού δεν υπάρχουν συγκρούσεις και ανταγωνισμοί.
 Οι συνέπειες του πολέμου
- Χιλιάδες άνθρωποι πεθαίνουν στο πεδίο της μάχης, ή από τις αρρώστιες και την πείνα. - Ο άμαχος πληθυσμός γυναίκες, γέροι και παιδιά αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι του και να γίνουν πρόσφυγες. - Παιδιά μένουν ορφανά από τον ένα ή και από τους δύο γονείς και καταλήγουν να μεγαλώνουν σε ορφανοτροφεία. - Τα θύματα του πολέμου τραυματίζονται ψυχικά και κουβαλούν σε όλη τους τη ζωή τις οδυνηρές εμπειρίες. - Τα παιδιά εξοικειώνονται με τη βία και τα όπλα. Χάνουν την αθωότητά τους. - Κυριαρχεί το μίσος, η οργή και η επιθυμία για εκδίκηση. - Ανασφάλεια, αβεβαιότητα και απαισιοδοξία. - Επικρατούν η καχυποψία και η απομόνωση, o ρατσισμός και οι προκαταλήψεις, ο φόβος για το ξένο ή το διαφορετικό . - Όχι ανάπτυξη αλλά οπισθοδρόμηση. Οι τέχνες και οι επιστήμες στασιμοποιούνται. Τα σχολεία κλείνουν. - Μνημεία πολιτισμού καταστρέφονται μέσα στη βαρβαρότητα του πολέμου.
Στόχος: 
Επικράτηση και διατήρηση της παγκόσμιας ειρήνης.
 ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ 
1. Να προσδιορίσεις το είδος των δευτερευουσών προτάσεων, να υπογραμμίσετε τον σύνδεσμο εισαγωγής και να βάλετε κόμμα όπου χρειάζεται:
- Ας ήσουν εκεί για να τον συναντούσες. - Ο πόθος του να σπουδάσει πραγματοποιήθηκε. - Δεν πήγαμε τελικά εκδρομή σήμερα γιατί έβρεξε. - Λυπήθηκα πολύ που δεν ήρθε. - Προτιμώ το ταξίδι με το αεροπλάνο γιατί είναι πιο ξεκούραστο. - Θα έρθω τελικά μαζί σας μια και μου το προτείνατε. - Να διαβάζετε συστηματικά μόνο έτσι θα προοδεύσετε. - Έκανε εξαντλητική δίαιτα για να έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα. - Λυπήθηκα πολύ που τον είδα έτσι. - Θα αλλάξουμε στρατηγική εφόσον ήρθαν έτσι τα πράγματα.
 2. Αντικαταστήστε τις υπογραμμισμένες λέξεις ή εκφράσεις με δευτερεύουσες αιτιολογικές ή τελικές προτάσεις:
 Ζητάει ένα αυτοκίνητο για ενοικίαση ή αγορά.  Θέλοντας να την προσέχουν ντυνόταν εξεζητημένα.  Για τα μάτια του κόσμου προθυμοποιήθηκε να τον βοηθήσει.  Σε πρότεινε ο κατηγορούμενος για μάρτυρα.  Ήταν περήφανος για την επιτυχία του καινούργιου του δίσκου.  Βγήκε περίπατο.  Από τη στενοχώρια του ούτε γύρισε να με κοιτάξει.  Έγινε μούσκεμα από τη βροχή.  Του κόπηκαν τα γόνατα από τον φόβο.


ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/georgiadimitropoulou75/5-31520817

ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΑ
ΕΝΟΤΗΤΑ 5Η, ΠΟΛΕΜΟΣ – ΕΙΡΗΝΗ
1 . Να συμπληρώσετε συνώνυμα των ρημάτων εδραιώνεται και υπονομεύεται που συνδυάζονται με το
...



ΕΝΟΤΗΤΑ 5Η, ΠΟΛΕΜΟΣ – ΕΙΡΗΝΗ
1 . Να συμπληρώσετε συνώνυμα των ρημάτων εδραιώνεται και υπονομεύεται που συνδυάζονται με το
...

1. Η ειρήνη ..................................... τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ελευθερίες που ............................

Ενότητα 5η

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Ειρήνη- Πόλεμος

Α. Στις μέρες μας, οι εικόνες των συνεχών πολέμων και το ψυχροπολεμικό κλίμα που επικρατεί μας κάνουν να αναλογιστούμε την στάση μας απέναντι στις συνέπειες αυτών των επιχειρήσεων και στα οφέλη της ειρήνης. Σιγά-σιγά όλοι αντιλαμβανόμαστε πως αποτελεί επιτακτική ανάγκη να ξεφύγουμε από τους πολέμους και να στραφούμε προς τον διάλογο και την ειρήνη. Έτσι, η αξία της ειρήνης αναδεικνύεται μεγάλη και μας δημιουργεί το αίσθημα για μια οριστική απαλλαγή από τους πολέμους.
Β. Αρχικά, η ειρήνη δημιουργεί ένα πρόσφορο έδαφος για την τεχνολογική και επιστημονική πρόοδο και εξέλιξη, η οποία οδηγεί στην καλυτέρευση των όρων διαβίωσης. Αντίθετα με την εποχή των πολέμων, η τεχνολογία βοηθά τον άνθρωπο στα καθημερινά του προβλήματα και δεν αναλώνεται σε κατασκευές νέων όπλων και συστημάτων που είναι ικανά να καταστρέψουν ολόκληρα κράτη μέσα σε λίγα λεπτά. Επιπροσθέτως, με την ειρήνη οι άνθρωποι και οι λαοί ζουν αρμονικά, εκπληρώνοντας όλους τους στόχους και τις επιδιώξεις τους. Επίσης, επικρατεί η έννομη τάξη, η ηρεμία και η γαλήνη σ’ όλους τους τομείς της ζωής, με αποτέλεσμα τα άτομα να αισθάνονται σιγουριά και ασφάλεια για τη ζωή τους, για το μέλλον τους και να επιδίδονται απρόσκοπτα στη δημιουργική τους προσπάθεια για πρόοδο και εξέλιξη.
Γ. Επιπλέον, τα οφέλη της ειρήνης φαίνονται και στον τομέα της οικονομίας του κάθε κράτους, αφού οι κυβερνήσεις δαπανούν ποσά για τομείς, όπως είναι η παιδεία, η υγεία, η ασφάλιση συντελώντας μ’ αυτόν τρόπο, στην κοινωνική πρόοδο και στην ανέλιξη του κράτους. Αντίθετα, τα τεράστια χρηματικά ποσά που δαπανώνται σε περιόδους πολέμων ή σε περιόδους προετοιμασίας και ετοιμότητας για έναν πόλεμο, δαπανώνται σε άλλους τομείς, ζωτικούς για την εξελικτική πορεία ενός κράτους. Έτσι, με την αύξηση των κοινωνικών παροχών βελτιώνεται η ποιότητα της ζωής του λαού και γίνονται έργα κοινής ωφέλειας.
Δ. Η σημαντικότερη προϋπόθεση είναι ο αφοπλισμός των κρατών, με τον οποίο οι εξοπλισμοί μειώνονται ή καταργούνται συμβάλλοντας έτσι στην διατήρηση της παγκόσμιας ειρήνης και στην επίτευξη του τελικού στόχου του ανθρώπου. Παράλληλα, η παροχή ανθρωπιστικής παιδείας θεωρείται αναγκαία για τη δημιουργία ολοκληρωμένων και υπεύθυνων προσωπικοτήτων που θεωρούν την ειρήνη ως ύψιστο αγαθό και αγωνίζονται για την εδραίωσή της. Ακόμη, αναγκαία είναι η εξάλειψη των φυλετικών διακρίσεων αλλά και κάθε είδους ανισοτήτων και αδικιών, για να εξασφαλιστεί ένα ήρεμο κλίμα συμβίωσης των ανθρώπων και εξάλειψης της πιθανότητας πολεμικής αναμέτρησης.
Ε. Συμπερασματικά, η ειρήνη αποτελεί τον μοναδικό δρόμο για την αρμονική και φιλική συμβίωση όλων των χωρών και οφείλουν οι κυβερνήσεις των κρατών να δημιουργήσουν κατάλληλο έδαφος για την εκπλήρωση των προϋποθέσεων επικράτησής της.
Ηρακλής Λαμπαδαρίου, Εφημερίδα Καβάλας «Χρονόμετρο», 26-11-2005 (διασκευή)

Παρατηρήσεις

Α.1. Ποια είναι η απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη της ειρήνης, σύμφωνα με το κείμενο;
Α.2. Στο κείμενο αναφέρονται τα θετικά της ειρήνης και τα αρνητικά χαρακτηριστικά του πολέμου. Να τα καταγράψετε στον πίνακα που ακολουθεί.
Ειρήνη
Πόλεμος
Α.3. Να γράψετε μια συνώνυμη λέξη για τις λέξεις του κειμένου που σας δίνονται:
Λέξεις του κειμένου
Συνώνυμη
αναλογιστούμε
καλυτέρευση
αρμονικά
δαπανώνται
εξάλειψη
B.1. Να κάνετε προτάσεις με τις παρακάτω συνεκδοχές: ψυχροπολεμικό κλίμα, επιτακτική ανάγκη, επιστημονική εξέλιξη, έννομη τάξη, κοινωνική πρόοδο.
Β.2. Να διακρίνετε τις παρακάτω προτάσεις σε τελικές ή αιτιολογικές και να ορίσετε το συντακτικό τους ρόλο.
Α) Ο λόγος που ήρθε στη δουλειά ήταν για να κερδίζει περισσότερα χρήματα.
Β) Σε πήρα στο τηλέφωνο γιατί ήθελα να μιλήσουμε σοβαρά.
Γ) Δεν έγραψα καλά επειδή δεν είχα χρόνο να ολοκληρώσω όλες τις ερωτήσεις.
Δ) Για να τελειώνουμε σύντομα, θα πρέπει να είσαι προσηλωμένος.
Ε) Δεν είχα καμιά αμφιβολία για σένα, διότι είχα τις καλύτερες συστάσεις.
Β. 3. Να συνεχίσετε τις παρακάτω προτάσεις, δημιουργώντας μια αιτιολογική και μια τελική πρόταση.
Α) Θέλω να μάθω τη γλώσσα …………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………….
Β) Θα σε εμπιστευτώ …………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
Γ) Όταν τελειώσεις τη δουλειά σου, πάρε με τηλέφωνο …………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Δ) Ήθελα να σε γνωρίσω από κοντά …………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Ε) Έχω υψηλούς στόχους και επιθυμίες …………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………

Γ. Παραγωγή λόγου

Σε μια επιστολή προς τον Υπουργό Άμυνας της χώρας, να αναφέρετε τις βασικές αιτίες δημιουργίας πολέμων και τους τρόπους ειρηνικής συμβίωσης των λαών.
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’  Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Ενότητες
Κριτήρια Αξιολόγησης
Εναλλακτικά Κριτήρια
Εναλλακτικά Κριτήρια
Εναλλακτικά Κριτήρια
Η Ελλάδα στον κόσμο
Γλώσσα- Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου
Είμαστε όλοι ίδιοι. Είμαστε όλοι διαφορετικοί.
Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι Πολίτες
Ειρήνη- Πόλεμος
Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών
ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Θεοδώρας Πυττέρου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Η ομάδα του filologika.gr