Σάββατο 16 Ιουνίου 2018

ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ -ΦΙΛΟΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ, ΟΔΗΓΙΕΣ

Παρουσίαση με θέμα: "Γυμνάσιο Φυλής Λέσχη Φιλαναγνωσίας: Βιβλιοταξιδεύοντας."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Γυμνάσιο Φυλής Λέσχη Φιλαναγνωσίας: Βιβλιοταξιδεύοντας 
2 Υπεύθυνες καθηγήτριες Μανετάκη Αναστασία Πάνου Αλεξία 
3 Συμμετείχαν οι μαθητές ΟνοματεπώνυμοΤμήμαΟνοματεπώνυμοΤμήμα Ζαχαριάς ΣταύροςΑ1Παντελής ΕυάγγελοςΒ2 Καρακασίδης ΧρήστοςΑ1Παππάς ΜιχάληςΒ2 Λεωνίδα ΕυφροσύνηΑ1Βαθρακοκοίλη Κων/ναΓ1 Ντόντα ΑλεξάνδραΑ2Βαρελάς ΑθανάσιοςΓ1 Σιμονάι ΠάολαΑ2Ιορδανίδη Κων/ναΓ1 Τσέπο ΗλιάναΑ2Κλάρα ΚλεοπάτραΓ1 Βλάχου ΜυρτώΒ1Κρανίτη ΣταυρούλαΓ1 Γιέβτοβιτς ΆντριαΒ1 Μασούρη ΜαρίαΓ2 Δαλάκα ΜαρίαΒ1 Μπαρδή ΆνναΓ2 Μπάρδης ΧάρηςΒ2 Σουλιώτη ΔήμητραΓ2 
4 Μεθοδολογία  Επιμερισμός και εργασία των μαθητών σε ομάδες: ομαδοσυνεργατική μέθοδος  Ανάγνωση – ακρόαση βιβλίων από τους μαθητές και ανάπτυξη συζήτησης: βιωματική μέθοδος  Δημιουργία και παρουσίαση πεζού – ποιητικού λόγου: βιωματική μέθοδος  Μουσική – ζωγραφική επένδυση, δραματοποίηση αποσπασμάτων βιβλίων: βιωματική μέθοδος  Σύνδεση βιβλίου με ταινία ή άλλη μορφή τέχνης: ερευνητική – ανακαλυπτική μέθοδος  Επίσκεψη σε Βιβλιοθήκη : ερευνητική - ανακαλυπτική μέθοδος 
5 Πώς ξεκινήσαμε Προκειμένου να συσταθούμε ως ομάδα, συγκεντρωθήκαμε στο χώρο της Βιβλιοθήκης του σχολείου μας και συμπληρώσαμε το ακόλουθο φύλλο γνωριμίας: 
8 Σχεδιασμός δράσης Αφού συμφωνήσαμε τον τόπο και το χρόνο των συναντήσεών μας, διαμορφώσαμε από κοινού την πορεία του προγράμματος. Έτσι, σχεδιάσαμε να γνωρίσουμε διάφορα είδη λογοτεχνικών κειμένων διαβάζοντας και…. βιβλιοταξιδεύοντας. 
9 Ταξίδι στον κόσμο των παραμυθιών! Από τα παρακάτω βιβλία του Γεωργίου Μέγα που φέρουν τον τίτλο Ελληνικά Παραμύθια διαβάσαμε τα ακόλουθα: 
10 1. «Ο ποντικός και η θυγατέρα του» Παραμύθι που μας δίδαξε ότι δεν πρέπει να περιφρονούμε τους όμοιούς μας. 2. «Οι τρεις καλές συμβουλές» Μέσα από αυτό το παραμύθι συνειδητοποιήσαμε ότι δεν πρέπει να είμαστε περίεργοι, δεν πρέπει να ξεστρατίζουμε από τον αρχικό μας στόχο και τέλος ότι πρέπει να μάθουμε να συγκρατούμε το θυμό μας. «Λουλούδια από νερό σπαταλημένο» Στο παραμύθι αυτό, γραμμένο από τον Βασίλη Αργυριάδη, απολαύσαμε μια ζωντανή παραβολή για το ρόλο και την αξία του καθενός στη γιορτή της ζωής. 
11 Συνέχεια με μυθιστορήματα 
12 «Και το παραμύθι δεν τελείωσε»… … αλλά ξεκίνησε ένα αποκαλυπτικό ταξίδι στους φόβους και στις επιθυμίες μας με στόχο την αυτογνωσία. Οι χαρακτήρες παρμένοι από το παραμύθι (πρίγκιπας, πριγκίπισσα, δράκος, μάγισσα…) μας ώθησαν στην ενσάρκωσή τους, όπως δείχνουν οι ακόλουθες φωτογραφίες από τη δραμα- τοποίηση. 
16 Το επόμενο μυθιστόρημα 
17 « Η κότα που ονειρευόταν να πετάξει » Η συγγραφέας αυτού του επίσης αλληγορικού μυθιστορήματος, η Sun Mi Hwang, χρησιμοποιώντας τον ανθρωπομορφισμό μιας κότας πέτυχε να μας προβληματίσει για τη μητρότητα, την κοινωνικο- ποίηση του νέου ατόμου αλλά και για τη σχέση μητέρας – παιδιού. 
18 Μετά την ολοκλήρωσή του, καταγράψαμε κάποιες σκέψεις μας. 
19 Συνεχίσαμε με διηγήματα Διαβάσαμε δύο διηγήματα που διακρίθηκαν σε Λογοτεχνικό διαγωνισμό του Ιδρύματος «Καίτη Λασκαρίδου»:  «Το λουκουμάκι» γραμμένο από το Νικόλαο – Σέργιο Μπίνη, μαθητή της Β’ Τάξης του 1 ου Γυμνασίου Ρόδου  «Με πυξίδα τη ζωή» γραμμένο από τη Δέσποινα – Μαρία Γιαννακοπούλου, μαθήτρια της Γ’ Τάξης του 3 ου Γυμνασίου Αλεξανδρούπολης 
20 Δημιουργική γραφή Με αφορμή το δεύτερο διήγημα, συζητήσαμε για το επίκαιρο προσφυγικό ζήτημα και γράψαμε διηγήματα, ένα σύντομο θεατρικό και στίχους για τραγούδι τους οποίους και μελοποιήσαμε. Επίσης ζωγραφί- σαμε σχετικές εικόνες, όπως η διπλανή με τον τίτλο. «Ψεύτικες ελπίδες». 
21 Ποιήματα Αφήνοντας πίσω μας τον πεζό λόγο, επιλέξαμε ως πρώτη επαφή με τον ποιητικό λόγο τα «λίμερικ», ποιηματάκια σύντομα, σατιρικά ή απλά κωμικά δίχως νόημα. Από αυτή την ενασχόλησή μας προέκυψαν αρκετά διασκεδαστικά τετράστιχα, όπως αυτά που ακολουθούν για το ζευγάρι λέξεων «κάλτσα – πάστα»: Μου ‘φεραν μια άσπρη κάλτσα που δεν έμοιαζε με πάστα. Τη φορούσα και πετούσα κι όλη μέρα τραγουδούσα. Τραγουδούσα για μια γλυκιά κάλτσα. Μία βρωμερή κάλτσα, καθώς έτρωγε μια πάστα, γλίστρησε σε μια χλαπάτσα και της έπεσε η πάστα. Αχ, η απρόσεκτη η βρομερή η κάλτσα! 
22 Μαντινάδες… απλές Λίμερικ και ξενόφερτα είναι όλα κουζουλάδες και τίποτα δεν πιάνουνε μπροστά στις μαντινάδες. Γι’ αυτό κι εμείς θα βάλουμε όλοι τα δυνατά μας στιχάκια για να γράψουμε μέσα από την καρδιά μας. Ολημερίς διαβάζουμε μαζί λογοτεχνία και μελετάμε αδιάκοπα πολλά – πολλά βιβλία. Κοινή ευχή είναι όλων μας πολύ να μορφωθούμε κοντά – κοντά να έρθουμε και να συνεργαστούμε. Με θέατρο, ζωγραφική και κινηματογράφο κάθε Δευτέρα στο σχολειό δε σταματώ να γράφω. Μάλλον το αποφάσισα και ποιητής θα γίνω χαρτιά, μολύβια να κρατώ να γράφω και να σβήνω! 
23 Μαντινάδες… αντικριστές Έτσι λοιπόν γράφοντας και σβήνοντας, εξασκηθήκαμε και στην τεχνική της «αντικριστής μαντινάδας», όπου γίνεται έμμετρος διάλογος, όπως φαίνεται στη συνέχεια: Καθηγήτρια: Κάθε Δευτέρα το πρωί με όρεξη ξυπνάω, γιατί θα δω χαρούμενη παιδιά που αγαπάω. Μαθητές: Εμείς όμως, κυρία μας, που το πρωί ξυπνάμε, με το στανιό ερχόμαστε σε σας που αγαπάμε! … 
24 Δράσεις … εκτός των τειχών 
25 Διδακτική επίσκεψη Στις αρχές του Απριλίου επισκεφτήκαμε την Εθνική Βιβλιοθήκη, όπου παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα με τίτλο «Η ιστορία της γραφής». 
26 Εθνική Βιβλιοθήκη Αφού ξεναγηθήκαμε στο νεοκλασικό κτίριο και στο περιεχόμενο της Εθνικής Βιβλιοθήκης, είχαμε την ευκαιρία να λειτουργήσουμε ως ερευνητές στο θέμα της ιστορίας της γραφής, να ζωγραφίσουμε τα δικά μας πρωτογράμματα και να γράψουμε ένα σχετικό άρθρο με τίτλο «Το ταξίδι της γραφής». Πρωτόγραμμα μαθητή 
28 Κινηματογράφος Στο πλαίσιο του προγράμματος, εκτός από τη επαφή μας με το βιβλίο, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την ταινία «Ο Ψύλλος» του Δημήτρη Σπύρου και να προβληματιστούμε για την πραγματοποίηση των εφηβικών ονείρων. 
29 Θέατρο Παράλληλα, παρακολουθήσαμε δύο θεατρικές παραστάσεις, τον «Αρχοντοχωριάτη» του Μολιέρου στο Θέατρο Βρετάνια και «Τα κύματα» της Βιρτζίνια Γουλφ στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.. 
30 Και η πολυπόθητη εκδρομή! Προς το τέλος της σχολικής χρονιάς, μαζί με τους μαθητές άλλων 2 προγραμμάτων του σχολείου μας, κάναμε μια τριήμερη εκδρομή που μένει σε όλους μας αξέχαστη!!! 
31 Παρνασσός Αράχωβα 
32 Δελφοί Γαλαξίδι με... πενιές 
33 Λαογραφικό Μουσείο Αράχωβας Ήρθαμε σε επαφή με τον παραδοσιακό πολιτισμό της Αράχωβας και κυρίως με την τέχνη της υφαντικής. 
34 Το Λαογραφικό Μουσείο φιλοξενούσε και μια έκθεση – έκπληξη: ιδιαίτερα τεχνουργήματα, ρολόγια, τηλέφωνα, ομοιώματα κάθε λογής οχημάτων και κυρίως ανθρωπόμορφες κατασκευές, κατασκευασμένα όλα από ανακυκλώσιμα υλικά, τα οποία είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε με την καθοδήγηση του ίδιου του δημιουργού, του κ. Τάκη Μυλωνά. 
35 Συμπεράσματα Βιβλιοταξιδεύοντας λοιπόν, υλοποιήσαμε τους περισσότερους από τους στόχους μας.  Να εμπλακούμε στη διαδικασία της ανάγνωσης και της ακρόασης διαφορετικών λογοτεχνικών ειδών (παραμύθι – διήγημα – μυθιστόρημα – ποίημα).  Να γνωρίσουμε τον κόσμο του βιβλίου και να προβληματιστούμε πάνω σε θέματα που θίγονται στα κείμενα που προσεγγίζουμε.  Να ανταλλάξουμε ιδέες, να συζητήσουμε, να εξωτερικεύσουμε τα συναισθήματά μας και να επικοινωνήσουμε με τους συμμαθητές μας.  Να δημιουργήσουμε πρωτότυπο έργο.  Να καλλιεργήσουμε το αισθητικό μας κριτήριο και να γνωρίσουμε άλλες μορφές τέχνης εμπνευσμένες από τα λογοτεχνικά έργα.  Να ανακαλύψουμε κλίσεις και πτυχές του χαρακτήρα μας καθώς και να καλλιεργήσουμε δεξιότητες που ανακαλύπτουμε μέσα από το πρόγραμμα. 
36 Σκέψεις για το μέλλον Αξιοποιώντας την εμπειρία της φετεινής χρονιάς, σκοπεύουμε να επαναλάβουμε το πρόγραμμα και την επόμενη χρονιά με επιπλέον στόχους  Επίσκεψη λογοτέχνη στο σχολείο μας  Παρακολούθηση βιβλιοπαρουσίασης  Περισσότερες επισκέψεις εκτός σχολείου 
37 Σας ευχαριστούμε και σας αποχαιρετούμε … βιβλιοταξιδεύοντας