Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2018

ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ,ΤΕΧΝΗ -ΕΡΓΑ ,ΙΣΤΟΡΙΑ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ





ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ)

Ιστορία Α' Γυμνασίου : Κυκλαδικός Πολιτισμός

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
2. Ο ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πότε; : Ο Κυκλαδικός πολιτισμός αναπτύχθηκε κατά την 3η και 2η χιλιετία π.Χ. (Εποχή του Χαλκού) στις Κυκλάδες.
Γιατί στις Κυκλάδες ; :
1. έχουν ήπιο κλίμα
2. έχουν πολύ καλή γεωγραφική θέση («γέφυρα μεταξύ Ευρώπης, Ασίας, Ηπειρωτικής Ελλάδας και Κρήτης)
Η 3η χιλιετία : Οι Κυκλαδίτες κυριαρχούν με τα πλοία τους σε όλο το Αιγαίο και μεταφέρουν προϊόντα, τεχνικές, ιδέες και θρησκευτικές αντιλήψεις. Φτιάχνουν οικισμούς που είναι αυτόνομοι, χωρίς κεντρική εξουσία. Αρχικά οι οικισμοί είναι κοντά στη θάλασσα.
Το 2.300 π.Χ. λόγω κινδύνου από άλλους πληθυσμούς (από τη Μ. Ασία) :
α) μερικοί οικισμοί οχυρώνονται (Αγ. Ειρήνη Κέας)
β) άλλοι καταστρέφονται και ξαναχτίζονται οχυρωμένοι (Φυλακωπή Μήλου)
γ) και άλλοι χτίζονται μακριά από τη θάλασσα σε ψηλούς λόφους (Καστρί Σύρου)
Η 2η χιλιετία : Οι Κυκλάδες έχουν επαφές με ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη. Οι οικισμοί γίνονται πιο μεγάλοι και τα κτίρια πιο σύνθετα. Ο σημαντικότερος οικισμός είναι το Ακρωτήρι της Σαντορίνης
1.600 π.Χ. περίπου :Καταστροφή οικισμών από σεισμό.
1.600 – 1.450 π.Χ. : Οι Κυκλάδες είναι εξαρτημένες από την Κρήτη
1.450 π.Χ. : Καταστρέφονται τα μινωικά ανάκτορα και στις Κυκλάδες κυριαρχούν οι Μυκηναίοι.
Η τέχνη :
α) μαρμάρινα ειδώλια (αγαλματάκια) που παριστάνουν γυμνές γυναίκες και σπάνια άνδρες (μουσικούς, πολεμιστές ή κυνηγούς). Οι λεπτομέρειες στα αγάλματα αυτά είναι λίγες.
β) πήλινα αγγεία διακοσμημένα με γραμμές
γ) μαρμάρινα αγγεία πολύ εντυπωσιακά
δ) μεταλλικά αγγεία με χαρακτή διακόσμηση
Επιμέλεια : Νίκος Μελιγκώνης




Την ονομασία Κυκλάδεςχρησιμοποίησαν οι αρχαίοι έλληνεςσυγγραφείς για να χαρακτηρίσουν το πυκνό σύμπλεγμα των μικρών νησιών στο κέντρο του Αιγαίου πελάγους, τα οποία φαίνονται να σχηματίζουν έναν νοητό κύκλο γύρω από το ιερό νησί τους και τόπο λατρείας του Απόλλωνα, τη Δήλο. Τα νησιά αυτά υπήρξαν το λίκνο ενός σημαντικού πολιτισμού, του λεγόμενου Κυκλαδικού πολιτισμού, που άνθησε κατά την 3η χιλιετία π.X.
Τρεις είναι οι λόγοι που συνέτειναν στη γένεση και στην ανάπτυξη πολιτισμού στις Κυκλάδες κατά τους αρχαιότατους αυτούς χρόνους. Πρώτον, η στρατηγική γεωγραφική τους θέση, δεύτερον, οι περιορισμοί του φυσικού τους περιβάλλοντος οι οποίοι ανάγκασαν τους νησιώτες να στραφούν εξαρχής στην θάλασσα προκειμένου να προσποριστούν τα απαραίτητα για την επιβίωσή τους και τρίτον, ο ορυκτός τους πλούτος, συγκεκριμένα ο οψιανός της Μήλου, η σμύριδα της Νάξου, ο μόλυβδος της Σίφνου, ο χαλκός της Κύθνου και της Σέριφου και, τέλος, η κατεξοχήν πρώτη ύλη των νησιών, το μάρμαρο.
Ο όρος κυκλαδικός πολιτισμός, τον οποίο ο Χρήστος Τσούντας χρησιμοποίησε με γεωγραφική και χρονολογική σημασία, είναι συνώνυμος των όρων Πρωτοκυκλαδικός πολιτισμός ή Πρώιμη εποχή του Χαλκού ή Πρωτοχαλκή εποχή. Με τους όρους αυτούς προσδιορίζεται η πρώτη από τις τρεις περιόδους στις οποίες διακρίνεται συμβατικά η εποχή του χαλκού στα νησιά των Κυκλάδων.
Η εποχή αυτή καλύπτει περίπου δύο χιλιετίες, δηλαδή το διάστημα από το 3200 έως το 1100 π।χ., και διακρίνεται σε Πρωτοκυκλαδική, Μέση και Υστεροκυκλαδική. Ο Κυκλαδικός πολιτισμός όμως άκμασε περισσότερο την περίοδο της πρώιμης Εποχής του Χαλκού (3000-2000).


πηγή:http://el।wikipedia।org




Κυκλαδικός πολιτισμός(3200-1100 π.Χ.)

Σύμφωνα με τα τελευταία ευρήματα των ανασκαφών (Κύθνος 1972) οι Κυκλάδες ήταν κατοικημένες ήδη από τη Μεσολιθική Εποχή (7500 6500 π.Χ. περίπου). Τα ευρήματα (Κεφάλα Κέας, Σάλιαγκος) από την αμέσως επόμενη περίοδο, τη Νεολιθική, αποδεικνύουν πως οι άνθρωποι της εποχής ασχολούνταν με τη γεωργία και την κτηνοτροφία. Σαν πρώτοι κάτοικοι των νησιών αναφέρονται Κάρες, Λέλεγες, Φοίνικες, όλοι μικρασιατικής προέλευσης, που μετακινούνταν στο χώρο του Αιγαίου. Μαζί τους φέρνουν το χαλκό από τον οποίο κατασκευάζονταν όπλα, εργαλεία και αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Στη διάρκεια της 3ης π.Χ. χιλιετίας οι Κυκλάδες θα αναπτύξουν ένα μοναδικό πολιτισμό, που θα ακτινοβολήσει στο χώρο του Αιγαίου, τον Κυκλαδικό Πολιτισμό, που διαιρείται σε τρεις φάσεις: την Πρωτοκυκλαδική (3200-2000 π.Χ.), τη Μεσοκυκλαδική (2000-1550 π.Χ.) και την Υστεροκυκλαδική (1550-1100 π.Χ.).

Πρωτοκυκλαδικός Πολιτισμός (3200-2000 π.Χ.)

Ανάλογα με τα ευρήματα των ανασκαφών ονομάστηκαν και οι διάφορες πολιτιστικές φάσεις του Πρωτοκυκλαδικού Πολιτισμού. Έτσι o Πολιτισμός Πηλός-Λάκκουδες (3200-2700 π.Χ.) πήρε το όνομά του από τις αντίστοιχες περιοχές στη Μήλο και τη Νάξο. Οι κάτοικοι της εποχής, όπως προκύπτει από τις ανασκαφές, ζούσαν κοντά στη θάλασσα σε ανοχύρωτους οικισμούς και ασχολούνταν με τη ναυτιλία και το εμπόριο.
Η σημαντικότερη περίοδος του Κυκλαδικού Πολιτισμού είναι αυτή που ονομάστηκε από τα ευρήματα στην Κέρο και τη Σύρο, Πολιτισμός Κέρος-Σύρος (2700-2000 π.Χ.). Είναι η εποχή που η ζωή στις Κυκλάδες αλλάζει. Παρατηρείται πρόοδος σε όλους τους τομείς, που αντικατοπτρίζεται τόσο στην κοινωνική οργάνωση όσο και στην τεχνολογική εξέλιξη αλλά και στην καλλιτεχνική έκφραση. Οι κάτοικοι ζουν σε οργανωμένους οικισμούς, ασχολούνται με το εμπόριο, την αλιεία και τη γεωργία. Κατασκευάζονται αγγεία σε διάφορα σχήματα (μαρμάρινοι κρατηρίσκοι, τηγανοειδή σκεύη, σαλτσιέρες και κέρνοι), εργαλεία από οψιδιανό της Μήλου και αντικείμενα καθημερινής χρήσης, τα οποία και συντελούν στην ανάπτυξη του εξαγωγικού εμπορίου των Κυκλάδων.
Αναμφισβήτητα τη σημαντικότερα προϊόντα του Κυκλαδικού Πολιτισμού είναι τα ειδώλια, τα οποία προέρχονται από όλες σχεδόν τις Κυκλάδες, βρέθηκαν κατά εκατοντάδες, είναι κατασκευασμένα από διάφανο μάρμαρο της Πάρου και παριστάνουν τα περισσότερα γυναικείες μορφές. Δεν λείπουν βέβαια και τα ειδώλια αντρικών μορφών καθώς και τα ειδώλια που παριστάνουν μουσικούς. Παρά την κάποια σχηματοποίηση των μορφών τα κυκλαδικά ειδώλια αποπνέουν ζωντάνια και δύναμη. Όπως φαίνεται από ίχνη που διασώθηκαν, τα χαρακτηριστικά του προσώπου υποδηλώνονταν με χρώμα, πράγμα που θα συνέβαλλε στην εκφραστικότητά τους. Το παριανό, εξάλλου, μάρμαρο τους εξασφάλιζε διαφάνεια και στιλπνότητα. Για τον προορισμό και τη χρησιμότητά τους διατυπώθηκαν πολλές απόψεις. Υποστηρίχθηκε πως απεικονίζουν θεότητες, παλλακίδες, νύμφες και ήρωες, παιχνίδια ή μαγικά περίοπτα (φυλαχτά). Πολλοί ερευνητές πιστεύουν πως ο χαρακτήρας τους ήταν καθαρά λατρευτικός και πως τοποθετούνταν μαζί με το νεκρό για να τον συντροφεύουν και να του συμπαρασταθούν στο θάνατο και στη μεταθανάτια διαδικασία. Στις γυναικείες μορφές των ειδωλίων πολλοί μελετητές αναγνώρισαν τη γυναικεία θεότητα που λάτρευαν οι Κυκλαδίτες.
Η τρίτη φάση του Πρωτοκυκλαδικού Πολιτισμού ονομάστηκε Φυλακωπή Πόλις Ι, από την ομώνυμη πόλη της Μήλου. Είναι η εποχή που οι Κυκλάδες αρχίζουν να περνούν στην κυριαρχία της Κρήτης.

Μεσοκυκλαδικός Πολιτισμός (2000-1550 π.Χ.)

Η κυριαρχία της Κρήτης, που σημειώθηκε στην προηγούμενη περίοδο, θα γίνει εντονότερη τις δύο επόμενες περιόδους (Μεσοκυκλαδική και Υστεροκυκλαδική), οπότε και οι εμπορικοί σταθμοί που είχαν δημιουργήσει οι Κυκλαδίτες θα περάσουν στα χέρια των Μινωιτών. Η ζωή συνεχίζεται στους ίδιους συνοικισμούς, οι κάτοικοι ασχολούνται με την αλιεία και τη γεωργία, ενώ η επίδραση της μινωικής Κρήτης γίνεται συνεχώς εντονότερη σε όλους τους τομείς, ιδιαίτερα στην τέχνη.

Υστεροκυκλαδικός Πολιτισμός (1550-1100 π.Χ.)

Αμέσως μετά την έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας (1450 π।Χ। περίπου) οι Κυκλαδίτες θα δεχτούν την κυριαρχία των Μυκηναίων. Με την κάθοδο των Δωριέων νέα αναστάτωση θα επικρατήσει στο χώρο του Αιγαίου. Στα περισσότερα νησιά θα εγκατασταθούν Ίωνες άποικοι και μόνο στη Μήλο και τη Θήρα θα εγκατασταθούν Δωριείς.

ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ (ΚΥΚΛΑΔΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ) : "Ο κυκλαδικός πολιτισμός)



Ο ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ (ντοκυμαντέρ)



ΛΥΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
http://fliphtml5.com/xpqa/sjqt/basic


ΚΕΦΑΛΑΙΟΒ– Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ( ΣΕΛ.21-22)
ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
1. Ποιοι πολιτισμοί εμφανίστηκαν στον Ελλαδικό χώροκατά την...

Κυκλαδικός πολιτισμός, ένας από τους παλαιότερους πολιτισμούς της Ευρώπης: ειδώλια, αγγεία και τοιχογραφίες του Κυκλαδικού πολιτισμού


Κυκλαδικός πολιτισμός
(για τους μικρούς μου μαθητές, του Α1 Γυμνασίου)


 Πριν από 5000 χρόνια περίπου, την εποχή Χαλκού, την περίοδο 3000-2000 π.Χ., στα μικρά νησιά του Αιγαίου που ονομάζονται Κυκλάδες γεννήθηκε και αναπτύχθηκε ένας από τους παλαιότερους πολιτισμούς της Ευρώπης, ο Κυκλαδικός πολιτισμός.
 Στην ανάπτυξη του κυκλαδικού πολιτισμού συνέβαλαν κυρίως η γεωγραφική θέση και τοήπιο κλίμα. Τα νησιά των Κυκλάδων αποτελούν ένα είδος φυσικής γέφυρας ανάμεσα στην Ευρώπη και την Ασία, την Κρήτη και την ηπειρωτική Ελλάδα. Για αυτό, οι Κυκλαδίτες με τα καράβια τους μπορούσαν να επικοινωνούν με τους άλλους λαούς και πολιτισμούς και να μεταφέρουν εμπορεύματα αλλά και ιδέες, γνώσεις, θρησκευτικές αντιλήψεις.


Χάρτης που δείχνει τη σημαντική θέση των Κυκλάδων.

Από τον Κυκλαδικό πολιτισμό δε σώθηκαν γραπτά κείμενα. Επομένως, οι πληροφορίες μας είναι ελάχιστες και έχουν ως πηγές μόνο τα ευρήματα από τις ανασκαφές των αρχαιολόγων. Έχουν βρεθεί αρχαίοι οικισμοί στις Κυκλάδες  και νεκροταφεία. Ένας από τους κυριότερους Κυκλαδικούς οικισμούς βρίσκεται στο Ακρωτήρι της Θήρας (Σαντορίνης). Τα περισσότερα αντικείμενα του Κυκλαδικού πολιτισμού που έχουν βρει οι αρχαιολόγοι προέρχονται από τις ανασκαφές σε νεκροταφεία.
Οι αρχαίοι Κυκλαδίτες, όπως και οι περισσότεροι λαοί, πίστευαν ότι η ζωή συνεχιζόταν σ᾽ένα άλλο κόσμο και μετά το θάνατο. Για αυτό, τοποθετούσαν στους τάφους των αγαπημένων τους προσώπων διάφορα αντικείμενα, όπως αγαλματάκια, διάφορα αγγεία, κοσμήματα, εργαλεία, όπλα, που θεωρούσαν ότι θα ήταν απαραίτητα για το νεκρό στην άλλη του ζωή. Από αυτά τα αντικείμενα και από τα ίχνη των οικισμών, που έχουν ανασκαφεί, βγάζουμε συμπεράσματα για την καθημερινή ζωή των Κυκλαδιτών.

Χάρτης με τους αρχαίους Κυκλαδικούς οικισμούς.


   Οι Κυκλαδίτες κατοικούσαν σε μικρές πόλεις που στην αρχή ήταν χτισμένες στις παραλίες και στη συνέχεια στις πλαγιές λόφων, ίσως για να αισθάνονται πιο ασφαλείς από τις ναυτικές επιδρομές άλλων λαών.
   Τα σπίτια τους ήταν μικρά με τοίχους από πέτρες και λάσπη. Οι στέγες των σπιτιών ήταν από ξύλινα δοκάρια, καλάμια και πηλό. Κάποια δωμάτια ήταν διακοσμημένα μετοιχογραφίες. Τα έπιπλά τους, σκαμνιά, τραπέζια, καρέκλες, φαίνεται πως ήταν ξύλινα και για αυτό δε σώθηκαν. Το χειμώνα στο δάπεδο έστρωναν προβιές και άναβαν μαγκάλια για να ζεσταθούν. Όταν σκοτείνιαζε το βράδυ, άναβαν λυχνάρια που έκαιγαν λάδι, για να βλέπουν.
  Οι Κυκλαδίτες ήταν φυσικό να έχουν καράβια και να ασχολούνται με τη ναυτιλία, αφού κατοικούσαν σε νησιά. Ήταν πολύ καλοί ναυτικοί, ταξίδευαν με καράβια για να μεταφέρουν και να ανταλλάξουν προϊόντα. Ασχολούνταν, δηλαδή με το εμπόριο. Ασχολούνταν, επίσης, με τη γεωργία και τη κτηνοτροφία. Ήταν ακόμα ψαράδες καικυνηγοί.
  Τα δημητριακά (κριθάρι και σιτάρι), τα όσπρια (φακή και μπιζέλια), οι ελιές, φρούτα, καρποί, τα ψάρια και τα θαλασσινά αποτελούσαν βασικά στοιχεία της διατροφής τους.
 Για τη θρησκεία τους έχουμε ελάχιστες πληροφορίες. Δε γνωρίζουμε σε ποιους θεούς πίστευαν και πώς τους λάτρευαν. Από τα αντικείμενα, που έχουν βρει οι αρχαιολόγοι στους τάφους, καταλαβαίνουμε ότι οι Κυκλαδίτες πίστευαν στη μεταθανάτια ζωή. Γι αυτό, έθαβαν τους νεκρούς με αντικείμενα της καθημερινής τους ζωής.
   Γύρω στα 1600 π.Χ. οι κυκλαδικοί οικισμοί καταστρέφονται από σεισμό και οι Κυκλάδες περνούν στην επιρροή της μινωικής Κρήτης. Αργότερα, όταν καταστρέφονται τα μινωικά ανάκτορα, οι Κυκλάδες περνούν στην κυριαρχία των Μυκηναίων.


Ειδώλιο γυναικείας μορφής. Μάρμαρο. 2800-2300 π.Χ.  Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.


   Χαρακτηριστικά δείγματα του κυκλαδικού πολιτισμού είναι μικρά αγαλματάκια από λευκόμάρμαρο, υλικό που υπήρχε άφθονο στα νησιά, κυρίως στην Πάρο και τη Νάξο. Τα αγαλματάκια αυτά λέγονται ειδώλια και έχουν βρεθεί στους τάφους. Απεικονίζουν ανθρώπινες μορφές. Δε γνωρίζουμε ποια ήταν ακριβώς η σημασία τους. Μπορεί να ήταν λατρευτικές εικόνες και θεότητες.
Τα περισσότερα από τα ειδώλια είναι γυναικείες μορφές. Τα ανδρικά ειδώλια είναι σπάνια και απεικονίζουν συνήθως μουσικούς, καθιστές μορφές, κυνηγούς. 
   Tα ειδώλια είναι από τα αρχαιότερα δείγματα μνημειακής γλυπτικής στην Ευρώπη.

Ειδώλιο γυναικείας μορφής. Μάρμαρο. 2800-2300 π.Χ. Είναι μοναδικό στο είδος του, γιατί είναι το ψηλότερο ειδώλιο που έχει βρεθεί. Ύψος 1.52 μ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.


Ειδώλιο μορφής που  απεικονίζει όρθιο μουσικό να παίζει δίαυλο. 2800-2300  π.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Μερικά από τα ειδώλια έμοιαζαν με το σχήμα βιολιού. Για αυτό ονομάζονται από τους αρχαιολόγους βιολόσχημα.
Βιολόσχημο ειδώλιο. Μάρμαρο. 3200-2300 π.Χ.  Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Βιολόσχημο ειδώλιο. Μάρμαρο. 3200-2300 π.Χ.  Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Ειδώλιο καθιστής μορφής. "O εγείρων πρόποσιν". Μάρμαρο. 2800-2300 π.Χ.  Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Ειδώλιο από τον οικισμό Λούρο. Μάρμαρο. 2800-2300 π.Χ.  Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Ειδώλιο που απεικονίζει καθιστή γυναικεία μορφή. Μάρμαρο. 2700-2300 π.Χ. Λούβρο-Παρίσι.
Ειδώλιο που απεικονίζει κεφαλή. Μάρμαρο. 2800-2300 π.Χ.  Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Ειδώλιο που απεικονίζει κεφαλή. Μάρμαρο. 2600-2500 π.Χ. Μουσείο J. P. Getty. Λος Άντζελες.

Τα πήλινα αγγεία σε σχήμα τηγανιού ονομάστηκαν από τους αρχαιολόγους τηγανόσχημα. Πιστεύουν ότι ήταν καθρέφτες, τύμπανα για τελετές, δίσκοι προσφορών ή ακόμα σκεύη για την παραγωγή και φύλαξη του αλατιού.
Τηγανόσχημο αγγείο με παράσταση καραβιού. Πηλός. 2800-2300  π.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.


Τηγανόσχημο. Πηλός. 2800-2300  π.Χ.  Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.


Τηγανόσχημο αγγείο. Πηλός. Περίπου 2700 π.Χ.  Λούβρο-Παρίσι.

Ειδώλιο με καθιστό μουσικό που παίζει λύρα ή άρπα. 2800-2300  π.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Ειδώλιο που απεικονίζει καθιστό μουσικό να παίζει άρπα. 2700-2300 π.Χ.  Μουσείο J. P. Getty. Λος Άντζελες.

Κυκλαδικά ειδώλια στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης. Ν. Υόρκη.

Ειδώλιο που απεικονίζει καθιστό μουσικό να παίζει άρπα. 2800-2700 π.Χ. Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης. Ν. Υόρκη.

Κυκλαδικά ειδώλια στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης. Ν. Υόρκη.

Ειδώλιο γυναικείας μορφής. Μάρμαρο. 3200-2800 π.Χ. Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης Ν. Υόρκης.

Ειδώλιο γυναικείας μορφής. 2600-2400 π.Χ. Μητροπολιτικό Μουσείο Ν. Υόρκης.

 Ζωόμορφη πυξίδα. Μάρμαρο  3200-2300 π.Χ.  Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Οι πυξίδες ήταν κουτάκια όπου έβαζαν κοσμήματα.


Κυλινδρική πυξίδα. 3200-2800 π.Χ.  Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Κυκλαδικό αγγείο. Κρατηρίσκος ή κανδήλα. 3200-2800 π.Χ.  Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Τοιχογραφία από το Ακρωτήρι της Θήρας που απεικονίζει σκηνή από την Άνοιξη. 16ος αι π.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.

Η τοιχογραφία της Άνοιξης είναι η μοναδική τοιχογραφία του Ακρωτηρίου Θήρας που βρέθηκε ολόκληρη στη θέση της να κοσμεί τρεις τοίχους του ίδιου δωματίου. 

Εικονίζεται βραχώδες τοπίο της Θήρας πριν από την έκρηξη του ηφαιστείου. Οι κορυφές και οι πλαγιές των βράχων καλύπτονται από ερυθρούς, ανθισμένους ή μισανοιγμένους, κρίνους με κίτρινους στήμονες. 

Λεπτομέρεια από την τοιχογραφία της Άνοιξης. Παιχνιδιάρικα, γεμάτα ζωή χελιδόνια μόνα η σε ζεύγη ερωτοτροπούν στον αέρα πάνω από τους κρίνους, δίνουν κίνηση στο τοπίο και απεικονίζουν συμβολικά την αναγέννηση της φύσης.

Τοιχογραφία από το Ακρωτήρι της Θήρας που απεικονίζει αντιλόπες. 16ος αι. π.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.

Τοιχογραφία από το Ακρωτήρι της Θήρας που απεικονίζει πυγμάχους. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.

 Τοιχογραφία από το Ακρωτήρι της Θήρας που απεικονίζει έναν ψαρά. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.

Τοιχογραφία από το Ακρωτήρι της Θήρας που απεικονίζει μία γυναίκα να συλλέγει κρόκους. Κροκοσυλλέκτρια. Προϊστορικό Μουσείο Θήρας.

Τοιχογραφία από το ακρωτήρι της Θήρας που απεικονίζει κυανοπίθηκες. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.

Βλ.
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: http://www.cycladic.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=35&clang=0&p=2

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών: http://www.namuseum.gr/collections/prehistorical/cycladic-gr.html

Κυκλαδικά ειδώλια και αγγεία στο Λούβρο: http://cartelfr.louvre.fr/cartelfr/visite?srv=rs_display_res&nbToDisplay=5&langue=fr&critere=cycladique&operator=AND

Κυκλαδικά ειδώλια στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Ν. Υόρκης: http://www.metmuseum.org/collections/search-the-collections?ft=Cycladic

Κυκλαδικά ειδώλια στο  Μουσείο Getty:
 http://www.getty.edu/art/gettyguide/artObjectDetails?artobj=12928
http://www.getty.edu/art/gettyguide/artObjectDetails?artobj=35612

http://www2.e-yliko.gr/htmls/Fyyl/Istoria/fiiconc2.aspx

Για τις τοιχογραφίες στο Ακρωτήρι της Θήρας, βλ. http://el.wikipedia.org/wiki/Ακρωτήρι_Θήρας

Για τα ευρήματα στο Ακρωτήρι της Θήρας που φυλάσσονται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, βλ. http://www.namuseum.gr/collections/prehistorical/thera-gr.html

Βλ. το ντοκιμαντέρ για τον Κυκλαδικό πολιτισμό


Θεωρείται ότι τα ειδώλια του Κυκλαδικού πολιτισμού είχαν επιρροή στη γλυπτική της μοντέρνας τέχνης. Βλ. το γλυπτό του Ιταλού ζωγράφου και γλύπτη Amedeo Modiglani και το γλυπτό του Ρουμάνου γλύπτη Κonstantin Βrancusi.
Αmedeo Modigliani, Κεφάλι γυναίκας. 1912. Μητροπολιτικό Μουσείο Tέχνης της Ν. Υόρκης.
http://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/1997.149.10

K. Brancusi, Η μούσα. 1912. Μουσείο S. R. Guggenheim. Ν. Υόρκη.
http://www.guggenheim.org/new-york/collections/collection-online/show-full/piece/?search=Constantin%20Brancusi&page=1&f=People&cr=2


ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/Kvarnalis75/2-14349072

ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ (3η -2η χιλιετία) 
Μπακάλης Κώστας: history-logotexnia.blogspot.com



▲ Ταυτόχρονα με τη δράση των λαών της «εύφορης 
ημισελήνου» τι νομίζετε ότι πρέπει να συνέβη στον ελλαδικό 
χώρο την ίδια ...


Κυκλαδικός 
πολιτισμός 
1. Ήπιο κλίμα. 
2. Προνομιακή 
γεωγραφική θέση 
Ένα είδος φυσικής γέφυρας ανάμεσα 
στην Ευρώπη και...

► Σε ποιους παράγοντες θεωρείς ότι οφείλεται η ανάπτυξη του 
κυκλαδικού πολιτισμού; 
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος 
Μουσική: Μάνος...


Σε όλα σχεδόν τα νησιά 
των Κυκλάδων η 
αρχαιολογική σκαπάνη 
έφερε στο φως 
οικισμούς, όχι 
εκτεταμένους, της 3ης 
χιλιετ...


► Ο κυκλαδικός πολιτισμός ανέπτυξε κεντρική εξουσία;


◄ Αρχικά οι οικισμοί 
σχηματίζονται κοντά στη 
θάλασσα ή στα πρανή 
χαμηλών λόφων.


▲ Σε ποια μέρη χτίζονταν αρχικά οικισμοί;


Περίπου το 2300 π.Χ 
Οχύρωση 
• ορισμένοι 
οικισμοί 
οχυρώνονται 
(Αγία Ειρήνη 
στην Κέα), 
Καταστροφή 
• άλλοι 
καταστρέφ...


► Τι αναστατώνει τη ζωή των νησιών 
γύρω στο 2300 π.Χ.; 
Έλα μου 
ντε…

► Στη 2η χιλιετία 
π.Χ. οι Κυκλάδες 
έχουν επαφές με 
την 
ηπειρωτική 
Ελλάδα αρχικά 
και στη συνέχεια 
με την Κρήτη. 
Οι ...

► Με ποιους έχουν οι κυκλαδίτες επαφές; 
Πώς Εξελίσσονται οι οικισμοί; 
▲ Πήλινο τηγανόσχημο σκεύος με χαραχτή παράσταση π...

▲ Ακρωτήρι στη 
Θήρα 
▲ Τοιχογραφίες από τα σπ ίτια στο 
Ακρωτήρι της Θήρας

Η Σαντορίνη από δορυφόρο 
► Εντόπισε στο χάρτη το Ακρωτήρι.

► Θήρα, Ακρωτήρι- 
Ξεστή 3. Καθιστή 
θεότητα, λεπτομέρεια 
από την τοιχογραφία 
των 
Κροκοσυλλεκτριών. Θ 
ήρα, Προϊστορικό...

Αφούπ αρατηρήσατε τις εικόνες… 
► Πώς διακοσμούν λοιπόν οι Κυκλαδίτες τα 
σπίτια τους; ► Από πού εμπνέονται; 
► Τι πληροφο...

► Η έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης 
το 1600 περίπου π.Χ. 
και πώς επηρέασε τη Μεσόγειο


► Για ποιο λόγο καταστρέφονται οι κυκλαδικοί οικισμοί γύρω στο 1600;

Περίπου το 1600 π.Χ., όταν 
μεγάλοι κυκλαδικοί οικισμοί 
καταστρέφονται από σεισμό, οι 
Κυκλάδες περνούν στη σφαίρα 
επιρρ...


► Μετά το σεισμό(1600) ποιος κυριαρχεί πάνω στις Κυκλάδες; 
► Μετά το 1450;

Κυκλαδική 
τέχνη 
• Κυκλαδικά 
ειδώλια 
• Μαρμάρινα 
• Κυρίως γυναικείες 
μορφές, λιγότερες 
ανδρικές (μουσικοί, 
πολεμιστ...

► Μαρμάρινο ειδώλιο, "Ο Εγείρων 
Πρόποσιν". Πρωτοκυκλαδική II 
περίοδος. 
Αθήνα, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης 
286. ΥΠΠΟ/ΤΑΠ....

Κυκλάδες 3000 π.Χ. - Βασιλική Κ. Λεονταρίτη 
Κι όπως ο ήλιος πορφυρός βυθίζονταν 
στο βαθυκύανο Αιγαίο 
αράξαμε στο σιωπηλ...

▲ Mαρμάρινο ειδώλιο ανδρικής καθιστής μορφής που κρατάει μουσικό όργανο, λύρα ή 
άρπα. Κέρος, Πρωτοκυκλαδική II Eποχή (φάσ...


◄ Πήλινα αγγεία 
• Ποικιλία σχημάτων 
• Διακόσμηση 
με απλά γραμμικά σχέδια 
• … και θέματα από τη 
φύση

► Γοητεία της κυκλαδικής τέχνης, που τόσο κοντά βρίσκεται στη 
σύγχρονη τέχνη 
â–² HenriMatisse: 
“Μπλε Γυμνό IV” 
(1952)

◄ Τι απεικονίζει η κάθε εικόνα; 
Γράψτε μπροστά από την κάθε φράση 
τον αριθμό της εικόνας που ταιριάζει. 
http://museduc....

â–² http://museduc.gr/docs/Istoria/A/LAI_K1K2.pdf


2. Κυκλαδικός πολιτισμός



2. Κυκλαδικός πολιτισμός

ΠΗΓΗ https://quizlet.com/137932129/1-flash-cards/








2. Κυκλαδικός πολιτισμός



ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΥΚΛΑΔΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
 συλλογή κυκλαδικών αρχαιοτήτων του ΜΚΤ συνιστά μία από τις σημαντικότερες στον 

Κυκλαδική ΤέχνΗ συλλογή κυκλαδικών αρχαιοτήτων του ΜΚΤ συνιστά μία από τις σημαντικότερες στον

Παιδιά στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης






ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ- http://www.projethomere.com


https://www.youtube.com/watch?v=BC1RPmVkaB0






κυκλαδικος πολιτισμος




Arte tipico de las islas cicladas


Αποτέλεσμα εικόνας για ΚΥΚΛΑΔΙΚΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ
































Αποτέλεσμα εικόνας για ΚΥΚΛΑΔΙΚΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ


Σχετική εικόνα



Αποτέλεσμα εικόνας για ΚΥΚΛΑΔΙΚΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ



Αποτέλεσμα εικόνας για ΚΥΚΛΑΔΙΚΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ




Αποτέλεσμα εικόνας για ΚΥΚΛΑΔΙΚΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ





Δύο μοναδικά έργα μεγάλης καλλιτεχνικής και υλικής αξίας του προ-ομηρικού κυκλαδικού πολιτισμού που βρίσκονταν στην κατοχή του Κρατικού Μουσείου Μπάντεν της Γερμανίας, επεστράφησαν σήμερα στην Ελλάδα.

Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σπάνιο ειδώλιο από μάρμαρο ύψους περίπου 89 εκατοστών, καθώς και για ένα μοναδικό όσον αφορά την ποιότητα και την τεχνοτροπία τηγανόσχημο σκεύος από σχιστόλιθο. Είναι και τα δύο από την εποχή του προ-ομηρικού πολιτισμού.

Αποτέλεσμα εικόνας για ΚΥΚΛΑΔΙΚΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ ΑΓΓΕΙΑ





















ΠΗΓΗ http://ecourse.uoi.gr/pluginfile.php/85724/mod_resource/content/2/%CE%99%CE%A3%CE%A4%CE%9F%



Έφτιαχναν επίσης ωραία κοσμήματα, καρφίτσες, βραχιόλια, δαχτυλίδια από ασήμι και χαλκό και πολύ ωραία περιδέραια από κοχύλια και πολύχρωμες πέτρινες χάντρες.
CE%


Έφτιαχναν επίσης ωραία κοσμήματα, καρφίτσες, βραχιόλια, δαχτυλίδια από ασήμι και χαλκό και πολύ ωραία περιδέραια από κοχύλια και πολύχρωμες πέτρινες χάντρες.




Περόνες






Κοσμήματα

Τα σπουδαιότερα έργα τους όμως ήταν τα ειδώλια. Αυτά ήταν μικρά αγάλματα φτιαγμένα από λευκό μάρμαρο. Τα περισσότερα παρίσταναν γυναίκες, θεές ή νύμ­φες, με τα χέρια τους διπλωμένα στο στήθος.
Έφτιαχναν και ανδρικά ειδώλια που παρίσταναν κυνηγούς, μουσικούς και ανθρώπους που γλεντούσαν. Οι Κυκλαδίτες έμποροι πουλούσαν αυτά που έφτιαχναν σε όλο το Αιγαίο και κυρίως στην Κρήτη.





%CE%9


9%CE%91%20%CE%A4%CE%95%CE%A7%CE%9D%CE%97%CE%A3%20%CE%99.%20%CE%9C%CE%91%CE%98%CE%97%CE%9C%CE%91%202%20-
%20%CE%97%20%CE%91%CE%A1%CE%A7%CE%97%20%CE%A4%CE%97%CE%A3%20%CE%9C%CE%9F%CE%A1%CE%A6%CE%97%CE%A3.pdf





Στην Κρήτη γνώρισαν την τέχνη των Μινωιτών και επειδή τους άρεσε πολύ, την έφεραν στα νησιά τους. Έτσι στην πόλη του Ακρωτηρίου της Θήρας, έχτισαν ωραία σπίτια με θαυμάσιες τοιχογρα­φίες, που παριστάνουν πουλιά, ζώα, λου­λούδια κι ανθρώπους εκείνης της εποχής.




















ΔΕΣ ΚΑΙ http://www.namuseum.gr/exhibitions/permanent/permanent-proistorika-gr.html

Η Συλλογή Κυκλαδικών Αρχαιοτήτων

Η μόνιμη έκθεση της Συλλογής Κυκλαδικών Αρχαιοτήτων (Αίθουσα 6)
Στην Αίθουσα 6 εκτίθεται η Κυκλαδική Συλλογή του Εθνικού Μουσείου, η οποία περιλαμβάνει μοναδικά ευρήματα από όλες τις περιόδους του Κυκλαδικού πολιτισμού.

Εκτίθενται κατά χρονολογική σειρά τα ευρήματα της πρωτοκυκλαδικής, κατ΄αρχήν, περιόδου που προέρχονται από τα νεκροταφεία της Πάρου, Αντιπάρου, Δεσποτικού, Μήλου (ΠΚΙ περίοδος) με χαρακτηριστικά τα μαρμάρινα σκεύη (“καντήλες”, παλέτες) τα μαρμάρινα βιολόσχημα ειδώλια και την χαρακτή κεραμεική. Στη συνέχεια τα ευρήματα από τα νεκροταφεία της Νάξου, Σύρου, Αμοργού, Σίφνου, κατά κύριο λόγο της ΠΚΙΙ περιόδου, με χαρακτηριστικά τα μαρμάρινα ειδώλια με διπλωμένα χέρια και την κεραμεική με έντυπες σπείρες και τρίγωνα ή ζωγραφική διακόσμηση.

Στην είσοδο της αίθουσας υποδέχονται τους επισκέπτες τα κορυφαία έργα του πρωτοκυκλαδικού πολιτισμού, το μεγαλύτερο μέχρι τώρα γυναικείο άγαλμα, οι δύο μουσικοί της Κέρου, ο αρπιστής και ο αυλητής και τα πιο χαρακτηριστικά από τα μαρμάρινα ειδώλια.

Έργα λιθοτεχνίας όχι μόνο από λευκό μάρμαρο αλλά και από άλλους πολύχρωμους λίθους ή ορεία κρύσταλλο καθώς και έργα μεταλλοτεχνίας κατά κατηγορίες εργαλείων και όπλων, προβάλλονται ιδιαίτερα. Ακολουθούν τα ευρήματα από τους οικισμούς και η εξέλιξη της κεραμεικής.

Η Μεσοκυκλαδική και Υστεροκυκλαδική εποχή αντιπροσωπεύονται από τα πολλά και σημαντικά ευρήματα από τη Φυλακωπή της Μήλου και τις τέσσερεις ακμαίες διαδοχικές πόλεις που αποκάλυψε σ’ αυτήν η έρευνα. Εκτίθενται σημαντικά δείγματα κεραμεικής με εικονιστικές παραστάσεις ανθρώπων, ζώων, πτηνών ή τερατόμορφων όντων και με πλούσια και πολύχρωμη φυτική διακόσμηση (κρόκοι, κρίνα), σπείρες και δικτυωτά. Τέλος, οι περίφημες τοιχογραφίες της Φυλακωπής με τα χελιδονόψαρα και τα κρίνα, καθώς και τα θράυσματα των γυναικείων μορφών από τελετουργική παράσταση αναγέννησης της ζωής και της φύσης.