Η ΣΠΑΡΤΗ" - (ΙΣΤΟΡΙΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)
Πώς δημιουργήθηκε το σπαρτιατικό κράτος ;
Οι Δωριείς που έφτασαν στη νότια Πελοπόννησο ίδρυσαν ένα ισχυρό κράτος γύρω από τη Σπάρτη. Έπειτα , συγκρούστηκαν με τους Μεσσήνιους που ήταν γείτονές τους και κατέλαβαν το κράτος τους (8ος - 7ος αι.).
Αποτέλεσμα : με τους πολέμους αυτούς η ζωή των Σπαρτιατών άλλαξε και η Σπάρτη έμοιαζε με στρατόπεδο.
Ποιες ήταν οι κοινωνικές τάξεις στη Σπάρτη ;
1. Σπαρτιάτες : αυτοί μόνο είχαν δικαιώματα, ασχολούνταν με τα πολιτικά πράγματα και τον πόλεμο.
3. Είλωτες : ήταν οι παλιοί κάτοικοι που έγιναν δούλοι, καλλιεργούσαν τη γη και έδιναν κάποια από τα προϊόντα στους Σπαρτιάτες.
Ποια ήταν η πολιτική οργάνωση στη Σπάρτη ;
Το πολίτευμα της Σπάρτης δημιουργήθηκε από το νομοθέτη Λυκούργο. Τη Σπάρτη διοικούσαν :
2. οι πέντε έφοροι : είχαν μεγάλη εξουσία, ήταν υπεύθυνοι για τον πόλεμο και τις εξωτερικές σχέσεις του κράτους.
4. η Απέλλα : ήταν μια συνέλευση όπου συμμετείχαν όλοι οι Σπαρτιάτες πάνω από 30 χρονών.
Πώς γίνονταν η εκπαίδευση των νέων ;
Οι Σπαρτιάτες έμειναν στην ιστορία ως οι πιο γενναίοι πολεμιστές.
ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/ssuserd078fa/ss-83877218 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Δύο βασιλείς | Πέντε έφοροι | Γερουσία | Απέλλα | Ψηφοφορία |
- Να σημειώσετε σωστό ή λάθος και να δικαιολογήσετε:
- Η αγωγή στη Σπάρτη ήταν ίδια για τα αγόρια και για τα κορίτσια ___________________
- Οι γονείς αναλάμβαναν την αγωγή των αγοριών ________________________________
- Τα αγόρια άρχιζαν την εκπαίδευσή τους στην ηλικία των 10 ετών
- Ζούσαν ομαδικά ___________________________________
- Διδάσκονται ανάγνωση, γραφή, και χορό. _________________
- Τα κορίτσια ζούσαν μόνο μέσα στο σπίτι ____________________________________
- ΄Επρεπε να αποκτήσουν δυνατό σώμα και ηθικό χαρακτήρα για να γίνουν ικανές πολεμίστριες
| ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ (800-479 π.Χ.) | ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 |
3. Η ΣΠΑΡΤΗ | ||
| Κοινωνικές τάξεις | ||
| Πολιτειακοί θεσμοί | Το πολίτευμα της Σπάρτης, σύμφωνα με την παράδοση, ήταν έργο του μεγάλου νομοθέτη Λυκούργου. Η πόλη είχε δύο βασιλείς˙ το γεγονός αυτό προέκυψε, σύμφωνα με μία άποψη, ως ανάγκη, από τη γέννηση κάποτε δίδυμων διαδόχων. Οι βασιλείς δεν είχαν πολλές αρμοδιότητες. Ήταν θρησκευτικοί και στρατιωτικοί αρχηγοί. Την ουσιαστική εξουσία στην πόλη είχαν οι πέντε έφοροι, υπεύθυνοι για την άμυνα και τις εξωτερικές σχέσεις του κράτους. Η γερουσία ήταν ένα συμβούλιο από 28 άτομα που είχαν ηλικία άνω των εξήντα ετών. Κύριο έργο είχε να προετοιμάζει τα θέματα που υποβάλλονταν για έγκριση στην Απέλλα. Στη λαϊκή αυτή συνέλευση συμμετείχαν όλοι οι Σπαρτιάτες που είχαν συμπληρώσει το τριακοστό έτος της ηλικίας τους. | |
| Αγωγή νέων
Σπαρτιάτης πολεμιστής (480 π.Χ.), ο οποίος πιστεύεται ότι εικονίζει τον Λεωνίδα (Σπάρτη, Αρχαιολογικό Μουσείο).
|
Ο τρόπος με τον οποίο είχε οργανωθεί η ζωή στη Σπάρτη επηρέασε και την αγωγή των νέων. Τα παιδιά από την ηλικία των επτά ετών τα αναλάμβανε η πόλη. Ζούσαν όλα μαζί σε ομάδες, όπου μάθαιναν να υπομένουν τη σκληρή ζωή και τις κακουχίες. Διδάσκονταν ανάγνωση, γραφή, μουσική και χορό. Με ανάλογο τρόπο εκπαιδεύονταν και τα κορίτσια, τα οποία συμμετείχαν ελεύθερα σε πολλές εκδηλώσεις της πόλης. Έπρεπε και αυτά να αποκτήσουν δυνατό σώμα και να διαπλάσουν ηθικό χαρακτήρα. Έτσι θα μπορούσαν στο μέλλον να γίνουν άξιες μητέρες.
Για πολλά χρόνια η ζωή στη Σπάρτη συνεχίστηκε χωρίς σημαντικές αλλαγές και διαφοροποιήσεις. Οι Σπαρτιάτες, ανδρείοι και υπερήφανοι, άφησαν ένα υπόδειγμα γενναιότητας, μοναδικό στον κόσμο.
| |
| ||
| ||
| ||
Ερωτήσεις-Δραστηριότητες
1. Ποιος ο σκοπός της αγωγής των αγοριών και των κοριτσιών στη Σπάρτη; Πώς συνδέεται ο σκοπός αυτός με το χαρακτήρα του σπαρτιατικού κράτους;
2. «Δουλεύει σαν είλωτας». Τι σημαίνει η φράση αυτή που και σήμερα ακούμε να λέγεται; Εξηγήστε το περιεχόμενό της με βάση τις γνώσεις σας.
3. Τι ήταν ο «λακωνισμός»; (Συμβουλευθείτε το σχετικό παράθεμα). Τι σημαίνει και πώς εξηγείται η φράση «περνάμε σπαρτιάτικα»;
ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/Kvarnalis75/3-10375492 ![]() ![]() | ||








