Η Σελήνη ταξιδεύει πάνω από τα κύματα με το άρμα της, που το σέρνουν δύο φτερωτά άλογα (εσωτερικό ερυθρόμορφης κύλικας, 490 π.Χ., Staatliche Museen, Βερολίνο).
| |
Οι Σεληνίτες
A. Κείμενο
Ο Λουκιανός (γενν. περ. 120 μ.Χ.), όπως γνωρίζετε από την Α΄ Γυμνασίου, στο έργο του Ἀληθὴς Ἱστορία (ή Ἀληθῆ Διηγήματα) περιγράφει ένα φανταστικό ταξίδι στη Σελήνη. Στο απόσπασμα που θα μελετήσετε περιγράφει με γλαφυρό και απολαυστικό τρόπο τους φανταστικούς κατοίκους της Σελήνης, τους «Σεληνίτες», τους οποίους γνώρισε, αφού το πλοίο με το οποίο υποτίθεται ότι ταξίδευε παρασύρθηκε από τυφώνα και «αεροδρόμησε» για επτά μέρες…
Καλὸς δὲ παρὰ Σεληνίταις νομίζεται, ἤν πού τις φαλακρὸς ᾖ. Καὶ μὴν καὶ γένεια φύουσιν μικρὸν ὑπὲρ τὰ γόνατα. Καὶ ὄνυχας ἐν τοῖς ποσὶν οὐκ ἔχουσιν, ἀλλὰ πάντες εἰσὶν μονοδάκτυλοι. Καὶ ἐπειδὰν ἢ πονῶσιν ἢ γυμνάζωνται, γάλακτι πᾶν τὸ σῶμα ἱδροῦσιν, ὥστε καὶ τυροὺς ἀπ' αὐτοῦ πήγνυνται. Τοὺς δὲ ὀφθαλμοὺς περιαιρετοὺς ἔχουσι καὶ πολλοὶ τοὺς σφετέρους ἀπολέσαντες παρ' ἄλλων χρησάμενοι ὁρῶσιν. Τινὲς δὲ καὶ πολλοὺς ἀποθέτους ἔχουσιν, οἱ πλούσιοι. Κάτοπτρον δὲ μέγιστον κεῖται ὑπὲρ φρέατος οὐ πάνυ βαθέος. Ἂν μὲν οὖν εἰς τὸ φρέαρ καταβῇ τις, ἀκούει πάντων τῶν ἐν τῇ γῇ λεγομένων, ἐὰν δὲ εἰς τὸ κάτοπτρον ἀποβλέψῃ, πάσας μὲν πόλεις, πάντα δὲ ἔθνη ὁρᾷ. Τότε καὶ τοὺς οἰκείους ἐγὼ ἐθεασάμην καὶ πᾶσαν τὴν πατρίδα, εἰ δὲ κἀκεῖνοι ἐμὲ ἑώρων, οὐκέτι ἔχω εἰπεῖν. Ὅστις δὲ ταῦτα μὴ πιστεύει οὕτως ἔχειν, ἄν ποτε καὶ αὐτὸς ἐκεῖσε ἀφίκηται, εἴσεται ὡς ἀληθῆ λέγω.
Λουκιανός, Ἀληθὴς Ἱστορία 1.23-26 (διασκευή)
|
Γλωσσικά σχόλια
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ερμηνευτικά σχόλια
κάτοπτρον μέγιστον: Εξαιρετικά πρωτότυπη και χαρακτηριστική της δημιουργικής φαντασίας του είναι η ιδέα του Λουκιανού να παρουσιάσει το κάτοπτρον. Από πολύ παλιά, ασκούσε ιδιαίτερη έλξη στην ανθρώπινη φαντασία η πιθανότητα να υπάρχουν και άλλοι κάτοικοι του Σύμπαντος, και μάλιστα νοήμονες, όπως εμείς. Συνήθως η σχετική λογοτεχνία τούς φαντάζεται πιο προηγμένους από τους ανθρώπους, με φιλειρηνικές ή κατακτητικές διαθέσεις, ή ως τερατόμορφους οργανισμούς που συνιστούν απειλή για την ανθρωπότητα.
|
Ερωτήσεις
Β1. Λεξιλογικός Πίνακας
Παρατηρήσεις
Ασκήσεις
Β2. Ετυμολογικά
Πρώτο συνθετικό λέξη κλιτή – επίθετο
Ασκήσεις
Γ. Γραμματική
1. Γ΄κλίση επιθέτων
Φωνηεντόληκτα σε -ύς, -εῖα, -ύ
Στη γ΄ κλίση επιθέτων ανήκουν τα επίθετα των οποίων τουλάχιστον το αρσενικό και το ουδέτερο γένος κλίνονται σύμφωνα με τη γ΄ κλίση ουσιαστικών:
Παρατηρήσεις
1. Τα επίθετα αυτής της τάξης είναι κυρίως οξύτονα. Βαρύτονα είναι μόνο τα θῆλυς, θήλεια, θῆλυ και ἥμισυς, ἡμίσεια, ἥμισυ.
2. Το θηλυκό γένος κλίνεται κατά την α΄ κλίση των ουσιαστικών. 3. Το -α των καταλήξεων της ονομαστικής, αιτιατικής και κλητικής ενικού του θηλυκού γένους είναι βραχύ.
2. Η Υποτακτική
α. Γενικά για την υποτακτική
Η υποτακτική έγκλιση χρησιμοποιείται κυρίως στον υποτεταγμένο λόγο (δηλαδή σε δευτερεύουσεςπροτάσεις) και δείχνει κάτι προσδοκώμενο, δηλαδή κάτι που περιμένουμε να γίνει (π.χ. Λέγω ταῦτα, ἵνα μάθητε), ή κάτι που επαναλαμβάνεται συνεχώς στο παρόν και στο μέλλον (π.χ. Ἐπειδὰν ἢ πονῶσιν ἢγυμνάζωνται, γάλακτι πᾶν τὸ σῶμα ἱδροῦσιν).
Υποτακτική συναντάται και σε κύριες προτάσεις και τότε μπορεί να δηλώνει:
Υποτακτική έγκλιση διαθέτουν μόνο ο ενεστώτας, ο αόριστος και ο παρακείμενος.
Η υποτακτική στις καταλήξεις παρουσιάζει -η-, -ῃ- και -ω- εκεί όπου η οριστική έγκλιση εμφανίζει -ε-, -ει- και -ο- αντίστοιχα, π.χ. λύωμεν (λύομεν στην οριστική), λύητε (λύετε στην οριστική).
Παίρνει άρνηση μή, π.χ. Λέγω ταῦτα, ἵνα μὴ ἀδικηθῇς.
β. Υποτακτική ενεστώτα και αορίστου ενεργητικής φωνής των βαρύτονων ρημάτων
Παρατήρηση
Για την υποτακτική αορίστου των αφωνόληκτων ρημάτων ισχύουν όσα γνωρίζετε από τον σχηματισμό της οριστικής, δηλ. ἔπραξα → πράξω, ἔκοψα → κόψω, ἔπεισα → πείσω.
Ασκήσεις
Αστρονομικός πάπυρος του 2ου αι. π.Χ. Περιέχει τμήμα αστρονομικής πραγματείας με σχέδια
που αναφέρονται στις κινήσεις των πλανητών, στους αστερισμούς κτλ. (λεπτομέρεια, Παρίσι,
Μουσείο Λούβρου).
ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ
Ερμηνεία του επιθ. καλός, καλή, καλόν
καλός: όμορφος/ σύζυγος, αγαπητό πρόσωπο/ ωφέλιμος/ αγαθός/ κατάλληλος/ικανός/ τίμιος, ηθικός
Αρχαία Ελληνική
Σύνθετες λέξεις
καλλίκομος: αυτή που έχει ωραία μαλλιά
καλλίπαις: αυτός που έχει όμορφα παιδιά
καλλίνικος: αυτός που έχει ένδοξη νίκη
καλλιστέφανος: αυτός που φοράει ή προσφέρει ωραία στεφάνια
Καλλισθένης: κύριο όνομα
καλλιπάρηος: αυτός που έχει ωραία μάγουλα
Αρχαία/ Νέα Ελληνική
Απλές λέξεις
τό κάλλος: η ομορφιά
ἡ καλλονή: η όμορφη κοπέλα
τό καλλιστεῖον (-εία): βραβείο ομορφιάς/ διαγωνισμός ομορφιάς
Σύνθετες λέξεις
καλοήθης: (α.ε.) αγαθός, ενάρετος/ (ν.ε.) για νόσο που έχει καλή εξέλιξη, ιάσιμη
καλοκαγαθία: καλοσύνη, ευγένεια, άψογη συμπεριφορά
καλοκαιρία: ο καλός καιρός
καλλιεπής: αυτός που γράφει ή μιλάει ωραία
καλλιέπεια: η καλή γραφή ή ομιλία
καλλωπίζω: ομορφαίνω/ καμαρώνω
καλλίφωνος: αυτός που έχει ωραία φωνή
καλλιφωνία: η ωραία προφορά/ η ωραία φωνή
καλλιγραφῶ: γράφω ωραία
Καλλιρρόη: κύριο όνομα ( καλῶς + ρέω) -η δροσερή ως καθαρό νερό
καλλιγραφία: το ωραίο γράψιμο καλλιτεχνία: η ικανότητα στην τέχνη/ το σύνολο των τεχνών/ η άσκηση των καλών τεχνών
καλλιεργώ: ασχολούμαι με τη γη/ προάγω κάποια φυσική ιδιότητα/ προκαλώ τεχνητή ανάπτυξη μικροβίων
Νέα Ελληνική
Απλές λέξεις
καλοσύνη: αγαθότητα, πραότητα
καλοσυνάτος: αυτός που είναι γεμάτος καλοσύνη
καλλυντικό: παρασκεύασμα για την περιποίηση του σώματος
Σύνθετες λέξεις
καλοδέχομαι: δέχομαι ευχάριστα
καλοθρεμμένος: αυτός που έχει τραφεί αρκετά (αντιθ. αδύνατος, υποσιτισμένος)
καλολογικός: αυτός που αναφέρεται στην αισθητική του λόγου
καλομαθαίνω συνηθίζω κάποιον στην εύκολη ζωή
καλοπιάνω: κολακεύω, προσπαθώ να εξιλεώσω
καλοπροαίρετος: αυτός που έχει καλή πρόθεση
καλότυχος: αυτός που έχει καλή τύχη
καλοτάξιδος: αυτός που ταξιδεύει άνετα/ αυτός που ενδείκνυται για ταξίδι
καλορίζικος: αυτός που φέρνει καλή τύχη/ αυτός που έχει καλή τύχη
καλοπέραση: η καλή ζωή
καλλιμάρμαρος: αυτός που έχει ωραία μάρμαρα
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ : ΕΝΟΤΗΤΑ 4η - ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Α. ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Α.1. Συμπληρώστε με τη σωστή λέξη στην παρένθεση:
(καλολογικά, καλοήθης, καλοπέραση, καλλιέπεια, καλλίφωνος) α. Η ανησυχία του ασθενούς έληξε, όταν έμαθε ότι ο όγκος ήταν ………………. .
β. Τον πρότειναν για το διαγωνισμό τραγουδιού, γιατί είναι εξαιρετικά ………………. .
γ. Του αρέσει η ……………………. και η ξεγνοιασιά.
δ. Πρέπει να αναζητήσουμε τα …………………… στοιχεία του κειμένου.
ε. Επηρέαζε και έπειθε τα πλήθη με την ……………………….. του.
Α.2. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της α.ε. με την ερμηνεία τους:
α. καλλίκομος
β. καλλίπαις
γ. καλλιπάρῃος
δ. καλοήθης
ε. το καλλιστεῖον
1. ενάρετος
2. αυτός που έχει ωραία μαλλιά
3. αυτός που έχει ωραία μάγουλα
4. αυτός που έχει όμορφα παιδιά
5. διαγωνισμός ομορφιάς
Α.3. Να αντιστοιχίσετε τις αντίθετες λέξεις:
α. καλοκαιρία
β. καλλίφωνος
γ. καλοήθης
δ. καλοσύνη
1. κακία
2. κακοήθης
3. κακοκαιρία
4. παράφωνος
Β. ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΑ
Β.1. Να φτιάξετε σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό το επίθετο «μόνος»:
μάχη: ________________
οφθαλμός: _________________
σανδάλι: ___________________
ψηφίο: _____________________
πλευρά: ____________________
Β.2. Να συμπληρώσετε τον πίνακα:
Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
Γ.1. Να συμπληρωθούν τα κενά με τη λέξη στον τύπο που ζητείται:
α. Ἐν τοῖς ………………. (βαθύς) ποταμοῖς οἱ ἀλιεῖς ἰχθύς ἀλιεύουσιν.
β. Λακεδαιμόνιοι τα …………….. (ἡδύς) καλά νομίζουσι.
γ. Ἥδε ἡ ἡμέρα κακῶν ………………… (μέγας) και ………………. (πολύς) ἂρξει.
δ. Βάδιζε την ………………… (εὐθύς) ὁδόν.
Γ.2. Συμπληρώστε τα κενά:
τοῦ _________________________
α. εὐρύς ποταμός τῷ __________________________
οἱ ___________________________
τους _________________________
τοῦ _________________________
β. τραχύ ἔδαφος τῷ __________________________
τα ___________________________
τῆς _________________________
γ. βραχεῖα βουλή τῇ __________________________
αἱ ___________________________
τάς _________________________
Γ.3. Συμπληρώστε τα κενά με το σωστό τύπο των ρημάτων που ζητείται στην παρένθεση: α. Ὦ ἂνδρες Ἀθηναῖοι, ὂνομα ………………….. (ἔχω, μέλλ. οριστικής) και αἰτίαν ὑπό τῶν βουλομένων την πόλιν λοιδορεῖν.
β. Και ἔρως …………………… (ἐμπίπτω, οριστ. αορίστου) τοῖς πᾶσιν ὁμοίως ἐκπλεῦσαι.
γ. Ἢν δε τις ……………………. (ἐπιψηφίζω, υποτακτ. αορίστου) κινεῖν τα χρήματα ταῦτα.
δ. Και μηδείς ……………………….. (ὑπολαμβάνω, υποτακτ. αορίστου) με τῶν πολιτῶν μηδένα λόγον ποιεῖσθαι.
Γ.4. Να μετατρέψετε τις υποτακτικές ενεστώτα σε υποτακτικές αορίστου στο ίδιο πρόσωπο και αριθμό:
α. οὗτος στρατεύῃ: …………………………
β. ἡμεῖς γράφωμεν: ………………………..
γ. σύ ἂρχῃς: …………………………………
δ. ὑμεῖς πείθητε: …………………………...
ε. οὗτοι πράττωσιν: ……………………….
στ. ἐγώ βλάπτω: ……………………………
ζ. οἱ Ἕλληνες φυλάττωσιν: …………………………
η. ὑμεῖς ἀλλάττητε: …………………………..
Γ.5. Συμπληρώστε τον πίνακα:
ΠΗΓΗ : http://laventer.blogspot.gr Ενότητα 4η, Λεξιλογικά, γραμματική
ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ
Να συμπληρώσετε τα κενά των προτάσεων με τον κατάλληλο τύπο των παρακάτω λέξεων : (δύο λέξεις περισσεύουν)
καλοπροαίρετος, καλλιεργημένος, καλλίγραμμος, καλαίσθητος, καλλιεργήσιμος, καλοσυνάτος, καλλιεργητικός, καλοκάγαθος, καλλωπιστικός, καλλίφωνος, καλλιμάρμαρος, καλοπέραση, καλλιτέχνημα, καλλιγραφικός, καλλιέργεια, καλοήθης, καλότυχος.
1. Στα μουσεία εκτίθενται …………………………………………….του παρελθόντος. 2. Του ζήτησαν να πει ένα τραγούδι, αφού όλοι γνώριζαν ότι ήταν…………………………………………...
3. Οι ……………………………………………… εκτάσεις δεν επαρκούν πλέον για τη διατροφή του πληθυσμού που αυξάνεται με ρυθμούς υψηλότερους από τις δυνατότητες της παραγωγής.
4. Ο νέος διευθυντής είναι ευπαρουσίαστος, ……………………………………………………… και αυτοδημιούργητος. Έχει όλες τις προϋποθέσεις για μια πετυχημένη καριέρα.
5. Το συγκινητικό αυτό κείμενο έφερε την υπογραφή μου, με ωραία …………………………..………………γράμματα.
6. Για να φτιαχτεί και να συντηρηθεί ένα…………………………………..…….. κορμί, χρειάζεται προσπάθεια, συνέπεια και αυτοπειθαρχία.
7. Στην περίπτωση του εγκεφάλου, σε αντίθεση με άλλα μέρη του σώματος, οι ……………………………………….. όγκοι είναι δυνατό να αποβούν εξαιρετικά επικίνδυνοι για τον ασθενή. 8. Μια χαλαρή και …………………………………………..………….. συζήτηση μ' έναν καλό φίλο διώχνει το άγχος και εξαφανίζει τις στενοχώριες. 9. Μια ζωή κοίταζαν την ………………………………………………. τους και να μη στερηθούν τίποτα. Τώρα η δουλειά τους φαίνεται σκλαβιά. 10. Μας χαμογελούσε μ' εκείνο το ………………………….…………. χαμόγελο που δείχνει άνθρωπο με μεγάλη καρδιά. 11. Ο Άγιος Βασίλης, ο …………….……….……………………….. γεράκος με την πλούσια λευκή γενειάδα ζει στις καρδιές όλων των παιδιών, που περιμένουν απ' αυτόν τα δώρα τους κάθε παραμονή Πρωτοχρονιάς. 12. Στο Παναθηναϊκό Στάδιο γνωστό και ως ……………………………………………………….., έγινε το 1996 η υποδοχή των Ολυμπιονικών της Ατλάντα.
13. Η γαρδένια είναι ……………………………..θάμνος, ιδιαίτερα δημοφιλής στην Ελλάδα, με στρογγυλά ή λογχοειδή λαμπερά πράσινα φύλλα και λευκά άνθη με ξεχωριστό άρωμα.
14. Η ελληνιστική αρχιτεκτονική εντυπωσιάζει με ογκώδη και ……………………………………… έργα, ενώ η γλυπτική προσπαθεί να εκφράσει τον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου. 15. Η ………………………………….. των σχέσεων του πατέρα με τα παιδιά του είναι καθοριστικής σημασίας για την οικογένεια και την ποιότητα ζωής των παιδιών.
Αν δυσκολευτήκατε, ελέγξτε τις απαντήσεις σας συμπληρώνοντας τα κενά στην Hot Potatoes εκδοχή της άσκησης εδώ
Γ΄ κλίση επιθέτων
Tριτόκλιτα Επίθετα from Georgia Dimitropoulou
Για περισσότερη εξάσκηση στα Τριτόκλιτα επίθετα υπάρχουν πολλές ασκήσεις αυτοαξιολόγησης - ανάμεσά τους και οι ασκήσεις του σχολικού βιβλίου - στην ιστοσελίδα του Ελληνικού Πολιτισμού. Πιο συγκεκριμένα:
Υποτακτική όλων των χρόνων, ενεργητικής και μέσης φωνής: σημασίες, σχηματισμός, κλίση
Yποτακτική βαρύτονων ρημάτων ενεργ. και μέσης φωνής from Georgia Dimitropoulou
Για περισσότερη εξάσκηση στην Υποτακτική υπάρχουν πολλές ασκήσεις αυτοαξιολόγησης - ανάμεσά τους και οι ασκήσεις του σχολικού βιβλίου - στην ιστοσελίδα του Ελληνικού Πολιτισμού. Πιο συγκεκριμένα:
ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/christostsatsouris/4-42895537 ![]() ![]() ![]() ![]() |