7. ΠΕΡΣΕΣ ΚΑI ΕΛΛΗΝΕΣ: ΔYΟ ΚΟΣΜΟI ΣYΓΚΡΟYΟΝΤΑI | ||
Το περσικό κράτος |
Οι Πέρσες, όπως και οι Μήδοι με τους οποίους συγχωνεύθηκαν, ανήκουν στην ινδοευρωπαϊκή ομοεθνία. Ιδρυτής του περσικού κράτους θεωρείται ο Κύρος Α’ (645-602 π.Χ.). Το μεγάλο αυτό πολυεθνικό κράτος ήταν διαιρεμένο σε σατραπείες, τις οποίες διοικούσαν οι σατράπες, αρμόδιοι για τη χρηστή διοίκηση και την είσπραξη των φόρων. Από τη φορολογία εξαιρούνταν οι Πέρσες και οι Μήδοι. Με τις συνεχείς κατακτήσεις τους οι Πέρσες είχαν θέσει τις βάσεις για μια κοσμοκρατορία.
Οι Πέρσες πίστευαν στον Αχουραμάσδα, θεό της σοφίας και της αλήθειας. Για την αλήθεια έδειχναν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ο Ηρόδοτος, μάλιστα, αναφέρει ότι τα παιδιά των Περσών μάθαιναν από μικρά «να ιππεύουν, να τοξεύουν και να λένε την αλήθεια». | |
| ||
Επηρεασμένοι από τους παλαιότερους λαούς της περιοχής, οι Πέρσες είχαν υιοθετήσει τη σφηνοειδή γραφή. | ||
Οι Έλληνες της Μικράς Ασίας και οι Πέρσες | Οι Έλληνες της Μικράς Ασίας δημιούργησαν ένα λαμπρό πολιτισμό. Εργατικοί και δραστήριοι, ανέπτυξαν εμπορικές σχέσεις με όλους τους κατοίκους της Μεσογείου και ιδιαίτερα του Εύξεινου πόντου, τα παράλια του οποίου είχαν οι ίδιοι αποικίσει. Η ανεξαρτησία τους, όμως, απειλήθηκε και τελικά περιορίστηκε από τους Λυδούς και αργότερα από τους Πέρσες. Yποχρεώθηκαν έτσι να πληρώνουν βαρύ φόρο και να ακολουθούν τους Πέρσες στις εκστρατείες. Η εκστρατεία των Περσών που έγινε το 513 π.Χ. εναντίον των Σκυθών στα βόρεια του Δούναβη απέτυχε. Είχε όμως ως αποτέλεσμα να τεθεί η Θράκη υπό περσικό έλεγχο. | |
Ιωνική επανάσταση | Η κατοχή των Στενών από τους Πέρσες εμπόδισε τους Έλληνες της Μικράς Ασίας να συνεχίσουν το εμπόριο στον ευρύ χώρο του Εύξεινου πόντου, προκαλώντας οικονομικό μαρασμό. | |
| ||
| ||
Πέρσης τοξότης (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου)
| Αθηναίος οπλίτης (Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο)
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη βαριά φορολογία και τη στέρηση της ελευθερίας, οδήγησε τους Μικρασιάτες Έλληνες, το 499 π.Χ., σε επανάσταση. Για να μπορέσουν όμως να αντιμετωπίσουν τις πολλαπλάσιες περσικές δυνάμεις, ζήτησαν βοήθεια από την Ελλάδα. Ανταποκρίθηκαν μόνο οι Αθηναίοι και οι Ερετριείς, στέλνοντας 25 πλοία. Οι επαναστάτες, παρά τις αρχικές επιτυχίες τους, δεν μπόρεσαν να κάμψουν την περσική αντίσταση. Το 494 π.Χ., στη ναυμαχία της Λάδης, ηττήθηκε και ο στόλος τους. Η Μίλητος, που πρωταγωνίστησε στην επανάσταση, υπέστη ολοκληρωτική καταστροφή. Ο χαμός της Μιλήτου προξένησε μεγάλη θλίψη στην Αθήνα. Ο ποιητής Φρύνιχος παρουσίασε το έργο του «Μιλήτου Άλωσις» και έκανε τους Αθηναίους να κλάψουν με τη συμφορά που είχε βρει την ιωνική αυτή πόλη. Οι Αρχές της Αθήνας οργίστηκαν με την παράσταση και τιμώρησαν τον Φρύνιχο επιβάλλοντάς του πρόστιμο.
| |
Η εκστρατεία του Μαρδόνιου | Η Ιωνική επανάσταση υπήρξε η αφορμή μιας σειράς ελληνοπερσικών συγκρούσεων που ακολούθησαν. Ο Μαρδόνιος, γαμπρός του βασιλιά Δαρείου, τέθηκε επικεφαλής μίας μεγάλης εκστρατείας. Το 492 π.Χ., ο στρατός του πέρασε τον Ελλήσποντο και κατευθύνθηκε προς τη Μακεδονία. Παράλληλα κινήθηκε και ο περσικός στόλος. Στην επιστροφή, όμως, μεγάλη θαλασσοταραχή προκάλεσε, κοντά στον Άθω, μεγάλη καταστροφή του στόλου. Η εκστρατεία έληξε, αφού οι Πέρσες πέτυχαν να επαναφέρουν τη Θράκη υπό τον έλεγχό τους, ο οποίος είχε διασαλευθεί λόγω της Ιωνικής επανάστασης. Η μεγάλη σύγκρουση ανάμεσα στους Πέρσες και τους Έλληνες είχε ήδη αρχίσει. | |
Η μάχη του Μαραθώνα |
Ο Δαρείος δεν ξέχασε ότι τους Έλληνες της Μικράς Ασίας στην επανάσταση εναντίον του βοήθησαν οι Αθηναίοι και οι Ερετριείς. Έπρεπε για τον λόγο αυτό να τιμωρηθούν. Την επιχείρηση ανέθεσε στους στρατηγούς Δάτη και Αρταφέρνη.
Το 490 π.Χ. ισχυρές περσικές δυνάμεις, πλέοντας στο Αιγαίο, αγκυροβόλησαν στην Ερέτρια, την οποία και κατέστρεψαν. Στη συνέχεια κατευθύνθηκαν στον Μαραθώνα, όπου και στρατοπέδευσαν. Οι Αθηναίοι ζήτησαν βοήθεια από τους Σπαρτιάτες, οι οποίοι επικαλέστηκαν θρησκευτικούς λόγους, με αποτέλεσμα η σπαρτιατική δύναμη να φθάσει μετά τη μάχη. Οι Αθηναίοι αποφάσισαν να αντιμετωπίσουν τους Πέρσες στο σημείο όπου είχε γίνει η απόβαση. Δέκα χιλιάδες Αθηναίοι και χίλιοι Πλαταιείς που έσπευσαν να τους βοηθήσουν έμελλε να αντικρίσουν πρώτοι τον κίνδυνο. Ο στρατηγός Μιλτιάδης παρέταξε το στράτευμά του, έχοντας ενισχύσει περισσότερο τα άκρα.
| |
| ||
Μόλις δόθηκε το σύνθημα, οι Αθηναίοι, για να αποφύγουν τα πυκνά βέλη του εχθρού, όρμησαν τρέχοντας. Το κατηφορικό έδαφος που είχαν διαλέξει τους βοήθησε να φθάσουν πιο γρήγορα στον σκοπό τους. Οι Πέρσες κυκλώθηκαν και πολλοί υποχώρησαν πανικόβλητοι προς τα καράβια. Η περιφανής ελληνική νίκη έδειξε ότι οι Πέρσες δεν ήταν ακατανίκητοι. | ||
Ερωτήσεις-Δραστηριότητες
1. Ποια τα αίτια και ποια η αφορμή των Περσικών πολέμων;
2. Να καταγράψετε και να συζητήσετε τους λόγους που έκαναν τους Αθηναίους να αντιδράσουν ιδιαίτερα για την καταστροφή της Μιλήτου (συμβουλευθείτε και το σχετικό παράθεμα).
3. Ποιους ονόμαζαν οι αρχαίοι Έλληνες βαρβάρους; Γιατί; Τι σημαίνει
σήμερα η λέξη ΔΕΣ ΚΑΙ πηγη http://users.sch.gr/panosloupasis/persikoi_polemoi.pdf
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ.
επιμέλεια :Αληγιάννη Βαρβάρα
7. ΠΕΡΣΕΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ :
ΔΥΟ ΚΟΣΜΟΙ ΠΟΥ ΣΥΓΚΡΟΥΟΝΤΑΙ
Το περσικό κράτος
Οι Πέρσες συγχωνεύτηκαν με τους Μήδους με τους οποίους είχαν κοινή καταγωγή.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Καταγωγή
-------------------------------------
Ιδρυτής
-----------------------------------------
Μορφή κράτους
------------------------------
διαιρεμένο σε
---------------------
Διοικητής
--------------------------------------
Θεότητα
----------------------------------------------------------------------------------
Γραφή
--------------------------------------------
Οι Έλληνες της Μ. Ασίας και οι ΠέρσεςΙωνική επανάστασηΑίτια
513 π. Χ Η Θράκη τίθεται υπό περσικό έλεγχο. Οι Έλληνες πλέον δεν μπορούν να
συνεχίσουν τοεμπόριο με την περιοχή του Εύξεινου Πόντου → προκαλείται οικονομικός μαρασμός
ΕΛΛΗΝΕΣ
Δημιούργησαν ένα λαμπρό
----------------------------
Ήταν
------------------------
και
---------------------------
Ανέπτυξαν
-------------------
σχέσεις με
-----------------------------------------------------------
και κυρίωςτου
-----------------------------------------------------------
Η ανεξαρτησία τους
----------------------------
απότους
------------------
και αργότερα από τους
---------
στους οποίους πλήρωναν
-----------------------
και
---------------------------
στις
----------------------------
Η βαριά φορολογία και η στέρηση της ελευθερίας τους οδήγησαν τους Έλληνες της Μ .Ασίας σεεπανάσταση.
Η εκστρατεία του Μαρδόνιου
Ήταν γαμπρός του βασιλιά Δαρείου και επικεφαλής της πρώτης μεγάλης εκστρατείας εναντίοντων ελληνικών πόλεων.
492 π. Χ → ο στρατός
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
παράλληλα κινήθηκε και ο στόλος. Όμως
------------------------
κοντά στον
--------------------
προκάλεσε
----------------------------
και η εκστρατεία έληξε
,
αφού οι Πέρσες πήραν ξανάυπό τον έλεγχό τους τη
--------------------
Η μάχη του Μαραθώνα 490 π. Χ
Στη δεύτερη εκστρατεία των Περσών εναντίον της Ελλάδας αρχηγοί ήταν οι
-------------------
και
--------------------
.Σκοπός ήταν να τιμωρηθούν οι
-------------------
και οι
--------------------------
Οι Πέρσες με το στόλο τους κατευθύνθηκαν πρώτα στην
------------------------
την οποία καικατέστρεψαν. Στη συνέχεια στράφηκαν κατά της Αθήνας και στρατοπέδευσαν στον
---------------
Με τους Αθηναίους συντάχθηκαν οι
---------------------
, αφού οι
---------------------
αρνήθηκαν τησυγκεκριμένη στιγμή για θρησκευτικούς λόγους και έφθασαν μετά τη μάχη.
Αρχηγός των Αθηναίων ήταν ο
----------------------
,ο οποίος παρέταξε
---------------- ----------------------
και
----------------
Πλαταιείς, ενισχύοντας τα άκρα. Οι Αθηναίοι όρμησαν τρέχοντας καιπερικύκλωσαν τους Πέρσες κάνοντας τους να υποχωρήσουν. Η νίκη των Ελλήνων απέδειξε ότι οιΠέρσες δεν ήταν ανίκητοι.
Οι Ίωνες ζήτησαν βοήθεια από την
Ελλάδα. Ανταποκρίθηκαν μόνο οι
----------------------
και οι
----------------------
με
-----
πλοία.
Αποτέλεσμα
Η επανάσταση
----------------------------------
494 π. Χ
---------------------------------------------
Η Μίλητος
-----------------------------------------
--------------------------------------------------------
προκαλώντας θλίψη στους Αθηναίους
|
Η εκπαίδευση δεν είναι το γέμισμα ενός κουβά, αλλά το άναμμα μιας φλόγας. Ουίλιαμ Μπάτλερ Γέιτς, 1865-1939, Ιρλανδός ποιητής, Νόμπελ 1923