Εἴγε ἐτελεύτα
Πού απεσύρθηκε, πού εχάθηκε ο Σοφός;
Έπειτ’ από τα θαύματά του τα πολλά,την φήμη της διδασκαλίας τουπου διεδόθηκεν εις τόσα έθνη5εκρύφθηκ’ αίφνης και δεν έμαθε κανείςμε θετικότητα τί έγινε(ουδέ κανείς ποτέ είδε τάφον του).Έβγαλαν μερικοί πως πέθανε στην Έφεσο.Δεν το ’γραψεν ο Δάμις όμως· τίποτε10για θάνατο του Απολλωνίου δεν έγραψεν ο Δάμις.Άλλοι είπανε πως έγινε άφαντος στην Λίνδο.Ή μήπως είν’ εκείν’ η ιστορίααληθινή, που ανελήφθηκε στην Κρήτη,στο αρχαίο της Δικτύννης ιερόν.—15Αλλ’ όμως έχουμε την θαυμασία,την υπερφυσικήν εμφάνισί τουεις έναν νέον σπουδαστή στα Τύανα.—Ίσως δεν ήλθεν ο καιρός για να επιστρέψει,για να φανερωθεί στον κόσμο πάλι·20ή μεταμορφωμένος, ίσως, μεταξύ μαςγυρίζει αγνώριστος.— Μα θα ξαναφανερωθείως ήτανε, διδάσκοντας τα ορθά· και τότε βέβαιαθα επαναφέρει την λατρεία των θεών μας,και τες καλαίσθητες ελληνικές μας τελετές.»
25Έτσι ερέμβαζε στην πενιχρή του κατοικία —μετά μια ανάγνωσι του Φιλοστράτου«Τὰ ἐς τὸν Τυανέα Ἀπολλώνιον» —ένας από τους λίγους εθνικούς,τους πολύ λίγους που είχαν μείνει. Άλλωστε — ασήμαντος30άνθρωπος και δειλός — στο φανερόνέκανε τον Χριστιανό κι αυτός κι εκκλησιάζονταν.Ήταν η εποχή καθ’ ήν βασίλευεν,εν άκρα ευλαβεία, ο γέρων Ιουστίνος,κι η Αλεξάνδρεια, πόλις θεοσεβής,35αθλίους ειδωλολάτρας αποστρέφονταν.
Σημειώσεις:
Ο τίτλος του ποιήματος είναι μια φράση από το έργο του Φιλοστράτου «Η Ζωή του Απολλώνιου Τυανέα», VIII, 29, μια βιογραφία που γράφηκε στα 200 μ.Χ. περίπου. Ο Απολλώνιος γεννήθηκε 4 περίπου χρόνια πριν το Χριστό στα Τύανα. Αφού σπούδασε ελληνική φιλοσοφία και υιοθέτησε την ασκητική ζωή των Πυθαγόριων, ταξίδεψε πολύ στην Ανατολή (ακόμη και στην Ινδία) και έγινε διάσημος για τις θαυματουργές δυνάμεις του. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του τα πέρασε στην Έφεσο. Σύμφωνα μ’ ένα μύθο εξαφανίστηκε στο ναό της Αθηνάς στη Λίνδο (της Ρόδου) ενώ σύμφωνα μ’ άλλο μύθο, εξαφανίστηκε στο ναό της Δικτύννης (Μινωϊκή θεότητα) στην Κρήτη. Πολλά από τα θαύματά του, που διηγείται ο Φιλόστρατος, έχουν καθαρές ομοιότητες με τα θαύματα του Ιησού Χριστού. Η βιογραφία του Φιλοστράτου θεωρείται ότι βασίστηκε στις αναμνήσεις του Δάμι, μαθητή του Απολλωνίου.
Το δεύτερο τμήμα του ποιήματος αποδίδει το μονόλογο του πρώτου τμήματος σ’ ένα φανταστικό παγανιστή της Αλεξάνδρειας που ζούσε κατά τη διάρκεια της βασιλείας του βυζαντινού αυτοκράτορα Ιουστίνου Α’ (518-527 μ.Χ.)
Είγε ετελευτα
«Πού απεσύρθηκε, πού εχάθηκε ο Σοφός;
Έπειτ’ από τα θαύματά του τα πολλά,
την φήμη της διδασκαλίας του
που διεδόθηκεν εις τόσα έθνη
εκρύφθηκ' αίφνης και δεν έμαθε κανείς
με θετικότητα τι έγινε
(ουδέ κανείς ποτέ είδε τάφον του).
Έβγαλαν μερικοί πως πέθανε στην Έφεσο.
Δεν τόγραψεν ο Δάμις όμως· τίποτε
για θάνατο του Aπολλωνίου δεν έγραψεν ο Δάμις.
Άλλοι είπανε πως έγινε άφαντος στην Λίνδο.
Ή μήπως είν’ εκείν’ η ιστορία
αληθινή, που ανελήφθηκε στην Κρήτη,
στο αρχαίο της Δικτύννης ιερόν.—
Aλλ’ όμως έχουμε την θαυμασία,
την υπερφυσικήν εμφάνισί του
εις έναν νέον σπουδαστή στα Τύανα.—
Ίσως δεν ήλθεν ο καιρός για να επιστρέψει,
για να φανερωθεί στον κόσμο πάλι·
ή μεταμορφωμένος, ίσως, μεταξύ μας
γυρίζει αγνώριστος.— Μα θα ξαναφανερωθεί
ως ήτανε, διδάσκοντας τα ορθά· και τότε βέβαια
θα επαναφέρει την λατρεία των θεών μας,
και τες καλαίσθητες ελληνικές μας τελετές.»
Έτσι ερέμβαζε στην πενιχρή του κατοικία—
μετά μια ανάγνωσι του Φιλοστράτου
«Τα ες τον Τυανέα Aπολλώνιον»—
ένας από τους λίγους εθνικούς,
τους πολύ λίγους που είχαν μείνει. Άλλωστε —ασήμαντος
άνθρωπος και δειλός— στο φανερόν
έκανε τον Χριστιανό κι αυτός κι εκκλησιάζονταν.
Ήταν η εποχή καθ’ ην βασίλευεν,
εν άκρα ευλαβεία, ο γέρων Ιουστίνος,
κ’ η Aλεξάνδρεια, πόλις θεοσεβής,
αθλίους ειδωλολάτρας αποστρέφονταν.