Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2016

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΓ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ :Ζωρζ Σαρή - Και πάλι στο σχολείο

 ΘΕΜΑ: Η επιστροφή στο σχολείο μετά τις καλοκαιρινές διακοπές και η πρώτη ανταλλαγή των εμπειριών του καλοκαιριού ανάμεσα στις συμμαθήτριες ενός σχολείου θηλέων. ΔΟΜΗ 1η Ενότητα: §1-8 <<Η τάξη γιορτάζει…στο σχολείο πανηγύρι>>: Η επιστροφή στο σχολείο, η χαρά για το ξανασμίξιμο και οι καλοκαιρινές εντυπώσεις. 2η Ενότητα: §9-11 <<Όταν μπήκε στην τάξη …είχε διαλέξει Το θέμα!>>: Το σχολικό πρόγραμμα ξεκινά και δίνεται το θέμα της πρώτης έκθεσης. 3η Ενότητα: §12-13 <<Πριν ακόμη χτυπήσει…που φτερούγιζαν γύρω τους>>: Η Ζωρζ σκέφτεται πώς θα περιγράψει όλα όσα έζησε το καλοκαίρι. Η διάθεση των κοριτσιών - χαρά - κέφι - ανεμελιά - γιορταστική ατμόσφαιρα - αισιοδοξία - ενθουσιασμός - στενοχώρια για τις συμμαθήτριες που δε θα είναι φέτος μαζί τους στο σχολείο τη χαρούμενη αυτή διάθεση την εκδηλώνουν με: - αγκαλιές, φιλιά, γέλια, φωνές, χειροκροτήματα, ανταλλαγή καλοκαιρινών αναμνήσεων, εμπειριών, μυστικών. Οι σχέσεις ανάμεσα στα κορίτσια - άλλες πολύ ζεστές - άλλες μέτριες - άλλες ανταγωνιστικές - άλλες τυπικές / αδιάφορες - τα περισσότερα κορίτσια είναι δεμένα μεταξύ τους, αλλά υπάρχουν και αντιπάθειες Οι σχέσεις των μαθητριών με το σχολείο και τις δασκάλες τους - αγαπούν το σχολείο τους - αμοιβαία σχέση κατανόησης, συνεργασίας και σεβασμού με τη δεσποινίδα Κλάρα - άτονα αισθήματα για την κυρία Ερασμία, τη διευθύντρια
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: Προσωποποιήσεις: << Η τάξη γιορτάζει τη χαρά της πρώτης μέρας>>. Μεταφορές: << Μάτια λαμπερά γεμάτα θάλασσες και βουνά, γεμάτα παιχνίδια, γεμάτα τρέλες>>, <<να προλάβουμε τη θάλασσα λάδι>>, <<Κι ήταν η πρώτη μέρα στο σχολείο πανηγύρι>>, <<Στην αυλή μεγάλες και μικρές μαθήτριες έκοβαν βόλτες>>. Παρομοιώσεις: << Όταν σαν θεά Αθηνά κατέβαινε το λοφάκι>>. Ασύνδετο σχήμα: << Αγκαλιές , φιλιά, γέλια, φωνές>>, <<Η Πόπη στο Λουτράκι, η Τίλδα στη Γλυφάδα, <<Θα τα έγραφε όλα, για την καφασωτή παράγκα …από τον ψηλό βράχο» Επαναλήψεις: << ήταν όμορφη, πιο όμορφη από πέρσι>> ,<<Πιστεύω πως φέτος θα πούμε πολλά, πιο πολλά από πέρσι>>. Εικόνες: -Ε, και να βλέπατε τον πύργο των παππούδων μου!…με είκοσι τέσσερις λαμπτήρες>>, <<Αδύνατη, μικροκαμωμένη…Ομορφούλα>>. Υπερβολή: «έγινε χαλασμός από τα πολλά χειροκροτήματα» Αντίθεση: «μεγάλες και μικρές μαθήτριες» 
ΓΛΩΣΣΑ - Απλή, καθημερινή, γεμάτη από εκφράσεις του καθημερινού λόγου της εποχής. Χαρακτηριστικά μυθιστορήματος εφηβικής ηλικίας - έχει ήρωες αγόρια ή κορίτσια στην εφηβεία - χαίρονται τη ζωή και την ξενοιασιά της ηλικίας τους - πρώτα ερωτικά σκιρτήματα - απομάκρυνση από παιδική αθωότητα - έναρξη ωρίμανσης - πρώτες απογοητεύσεις και δυσκολίες της ζωής Αφηγηματικές τεχνικές - αφήγηση: τριτοπρόσωπη - αφηγητής: παντογνώστης - εστίαση: μηδενική - διάλογος (όταν συζητάνε μεταξύ τους τα κορίτσια) ζωντάνια, παραστατικότητα - αφήγηση (πώς πέρασαν τα κορίτσια το καλοκαίρι τους) - περιγραφή - αναδρομές στο παρελθόν (αναμνήσεις από τις καλοκαιρινές διακοπές) Χαρακτηρισμός προσώπων Ζωρζ: Ενθουσιώδης, αυθόρμητη, ξένοιαστη, ομιλητική, με ζωηρή φαντασία Η κυρία Ερασμία (η διευθύντρια): Τυπική, αυστηρή, απόμακρη, συντηρητική, λακωνική (περιορίζεται σε σύντομες ανακοινώσεις) Η δεσποινίς Κλάρα: Ζεστή, φιλική, απλή, αξιαγάπητη, κομψή, χαρισματική εκπαιδευτικός Λίλη: Υπεροπτική, εγωίστρια, ψηλομύτα, ψυχρή Κική: Φαντασμένη, επιδειξιομανής Άλμπα: Εσωστρεφής, λιγομίλητη, ντροπαλή