ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΠΗΓΗ http://users.sch.gr/panosloupasis/arxaia_b_gym_genikes_epanaliptikes.pdf
1. Να αντικαταστήσετε τους τύπους της οριστικής στις άλλες εγκλί- σεις προσέχοντας το χρόνο, το πρόσωπο και τον αριθμό.
Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική Απαρέμφατο Μετοχή
φυλάττεις
διώκει
ἐταράξατε
θύσουσι
ἤλλαξαν
ἐλέγχετε
ἐβλάψαμεν
ἐρρίφατε
ὤρυξας
εἶ
γράφουσι
πέπραχας
λέγει
ηὕρισκον
ἐκεκηρύχεσαν
2. Να γράψετε το ίδιο πρόσωπο στην Προστακτική:
ἤκουσας
λούουσι
ἀνεγράψατε
ἀναβλέπεις
διαλύετε
κεκρύφασι
διαπεφύλαχε
διεβούλευσαν
διδάσκεις
κατακαίει
3. Ακολουθώντας το παράδειγμα, να αντιστοιχίσετε τους ρηματικούς τύπους με τη γραμματική τους αναγνώριση και να συμπληρώσετε το πρόσωπο στο οποίο δίνονται.
γράφηται …..ενικό ευκτ. μέλλοντα
ἀλλάξοιντο …..ενικό προστακτ. παρακειμένου
πεπληγμένοι εἶεν …..πληθ. υποτακτ. αορίστου
κωλυσώμεθα …..πληθ. ευκτ. μέλλοντα
γραψάσθω …...ενικό ευκτ. αορίστου
διωξοίμην …...ενικό υποτακτ. αορίστου
ἐλεγχέτω …… πληθ. ευκτ. παρακειμένου
βέβλαψο …… ενικό προστακτ. αορίστου
ἀκούσαιτο γ΄ ενικό προστακτ. ενεστώτα
4. Να συμπληρώσετε τα κενά του πίνακα τοποθετώντας τα ρήματα στις υπόλοιπες εγκλίσεις του χρόνου στον οποίο βρίσκονται, στο ίδιο πρόσωπο και στον ίδιο αριθμό.
παύσωνται ἱδρύσαιο πραξόμεθα βλάπτου ψεύσησθε τέτριφθε κηρύσσετε διώξῃς ἐλπίσοιμεν τριψόντων ἤθροισας τρέπωσι(ν) ὁρίσαιεν ἀλλαξάτω ἐκρύψατε
5. Να τους χρόνους που λείπουν από τον παρακάτω πίνακα, διατηρώντας τους ρηματικούς τύπους στην ίδια έγκλιση, στον ίδιο αριθμό και στο ίδιο πρόσωπο.
τοξεύοιτε
ἔριπτες
πείσουσι(ν)
ἀλλάξαιμι
ἐστρατευκότες ὦμεν
ἐκεκελεύκει
παύοιεν
6. Να αντιστοιχίσετε τους ρηματικούς τύπους της στήλης Α΄ με τις σωστές γραμματικές αναγνωρίσεις της στήλης Β΄.
Α΄ Β΄ 1. παῦσον α. α΄ ενικό ευκτικής παρακειμένου 2. τεταχέναι β. γ΄ πληθυντικό ευκτικής αορίστου 3. πράξαιεν γ. β΄ πληθυντικό παρατατικού 4. πρεσβευόντων δ. β΄ ενικό προστακτικής αορίστου 5. διώξοιτε ε. μετοχή μέλλοντα αρσενικού γένους 6. κεκελευκώς εἴην στ. γ΄ πληθ. προστακτικής ενεστώτα 7. ὁ διώξων ζ. απαρέμφατο παρακειμένου 8. ἠλπίζετε η. β΄ πληθυντικό ευκτικής μέλλοντα
7. Να σχηματίσετε τους τύπους των ρημάτων οι οποίοι ζητούνται μέ- σα σε παρένθεση. παιδεύω (γ΄ πληθ. οριστικής ενεστώτα)……………… ἐλπίζω (α΄ ενικό οριστικής παρατατικού)………………. πράττω (α΄ πληθ. οριστικής μέλλοντα)………………. τρίβω (β΄ ενικό οριστικής αορίστου)………………. γράφω (β΄ πληθ. οριστικής παρακειμένου)……………….. τοξεύω (β΄ ενικό υποτακτικής ενεστώτα)……………….. κρύπτω (α’ πληθ. υποτακτικής αορίστου)………………. λέγω (γ΄ πληθ. ευκτικής ενεστώτα)…………….. διώκω (α’ ενικό ευκτικής αορίστου)……………… κηρύσσω (β΄ ενικό προστακτικής ενεστώτα)……………… πλήττω (β΄ πληθ. προστακτικής αορίστου)………………
8. Να σχηματίσετε τις πτώσεις των ουσιαστικών που σας ζητούνται μέσα σε παρένθεση. ἡ λύπη (δοτική ενικού)………………. ἡ θάλασσα (γεν. ενικού)…………… ὁ ἀθλητής (αιτιατ. πληθυντικού)…………… ἡ ὁδός (ονομαστική πληθυντικού)………………. τὸ δῶρον (δοτική πληθυντικού)……………… ἡ δύναμις (γενική ενικού) ………………. ὁ γέρων (ονομαστική πληθυντικού) …………….. ὁ κόραξ (δοτική ενικού) ……………. ἡ πατρίς (αιτιατική πληθυντικού)…………….. ὁ χειμών (δοτική ενικού)……………….. ὁ λιμήν (αιτιατική ενικού) ………………. τό μῆκος (ονομαστική πληθυντικού)……………….
9. Να εντοπίσετε στις παρακάτω προτάσεις το ρήμα, το υποκείμενο και, όπου υπάρχουν, το κατηγορούμενο ή το αντικείμενο ή τα αντικείμενα (άμεσο και έμμεσο).
α. Ὁ παῖς λούεται. β. Ὁ χρησμός σαφής ἐστι. γ. Οὐ γιγνώσκω τὴν ἀλἠθειαν. δ. Διηγήσομαι ὑμῖν μῦθον. ε. Σωκράτης διδάσκει τοὺς νεανίας τὴν ἀρετὴν. στ. Λακεδαιμόνιοι ἀπέθανον ἐν Θερμοπύλαις. 10. Να αναγνωρίσετε το είδος της μετοχής στις παρακάτω προτάσεις (επιθετική, κατηγορηματική, επιρρηματική).
α. Μακάριοι εἰσὶ οἱ πιστεύοντες εἰς ἐμέ. β. Ἀγγέλλω τοὺς Λακεδαιμονίους νενικηκότας. γ. Οὗτος τοσαῦτα εἰπὼν ἀπῆλθεν. δ. Ἔρχομαι λέξων τοῦτο. ε. Ὀ φεύγων πόνους φεύγει τιμάς. στ. Χαίρω λέγων τὴν ἀλήθειαν. ζ. Ἐλυποῦντο ἡττηθέντες. η. Ἦλθεν ἔχων ὀλίγας ναῦς.
11. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις με τους κατάλληλους τύπους της ευκτικής.
α) Οἱ δὲ στρατιῶται ἔλεγον ὅτι ἀδικώτατα ............................. (πάσχω, ενεστ.). β) Οὐδὲ τοῦτοις εἶπε ὅ,τι ............................ (πράττω, γ΄ ενικό μελλ.). γ) Ὁ ἄγγελος εἶπεν ὅτι οἱ Ἀθηναῖοι ........................... τὴν Πύλον (τειχίζω, αόρ.). δ) Οἱ Λακεδαιμόνιοι ἀπεκρίναντο ὡς ............................. πρέσβεις (πέμπω, μελλ.). ε) Κῦρος ἔλεγεν ὅτι ἡ ὁδὸς ............................ πρὸς βασιλέα μέγαν εἰς Βαβυλὼνα. (εἰμί, μελλ.)
12. Να τοποθετήσετε στην κατάλληλη πτώση, γένος και αριθμό τα ε- πίθετα που βρίσκονται σε παρένθεση.
α) Εἶχε τράπεζαν ................................ ............................... ἐδεσμάτων (πλήρης, πολυτελής). β) Νοῦς .............................. ἐν σώματι ............................ (ὑγιής). γ) Ἁνθρώπων ............................ τοῦτο ἔργον εἶναι νομίζομεν. (ἄφρων) δ) Αἱ τάφροι ............................ ἦσαν (βαθὺς). ε) ........................... ἄνθη ἐν τῷ λειμῶνι συνελέγομεν (πολυειδὴς).
13. Συμπληρώστε τα κενά με το σωστό τύπο της έγκλισης που δίνεται στην παρένθεση:
- Μὴ __________ (κρίνω, προστ., ενεστ.) ἵνα μὴ κριθῆτε. - Πορεύεται εἰς το ἱερὸν, ἵνα __________ (εὔχομαι, υποτ., αορ.) τῷ θεῷ. - Ἐὰν δύο εὐθεῖαι __________ (τέμνω, υποτ., ενεστ.) ἀλλήλας, τὰς κατὰ κορυφὴν γωνίας ἴσας ποιοῦσιν. - __________ (εἰμί, γ΄ ενικό, προστ.) δύο εὐθεῖαι παράλληλοι. - Δερκυλίδας ἠγνόει ὅτι ________________ (λύομαι, ευκτ. παρκμ.) αἱ σπον- δαί. - Οἱ στρατιῶται τρόπαιον ἐπὶ τοῦ λόφου __________ (ἱδρύω, οριστ. υπερσ.).
http://users.sch.gr/panosloupasis/arxaia_b_gym_epanaliptikes_grammatikis.pdf
1. Να σχηματίσετε τις πτώσεις που ζητούνται για κάθε ουσιαστικό.
ὁ κόραξ: …………………..…. (γενική ενικού) /…….…….………. (ονομαστική πληθυντ.) ἡ ἐλπίς: ……………...……. (δοτική ενικού) /….……………………. (δοτική πληθυντικού) ὁ γύψ: ……………..……. (αιτιατική ενικού) /…………………….. (γενική πληθυντικού) ὁ ἀστήρ: ………………...….…… (αιτιατική ενικού) ὁ πατήρ: ………………… (δοτική ενικού) /…………...………… (γενική πληθυντικού) ὁ αὐτοκράτωρ: ………………. (κλητ. ενικού) /………………………. (δοτ. πληθυντικού) ὁ ἄξων: ………………… (δοτική ενικού) ὁ χειμών: ……………….. (αιτιατική πληθυντικού) ὁ λιμήν: …………………. (γενική ενικού) τὸ πλῆθος: …………….. (δοτική ενικού)/……………. (ονομαστ. πληθυντ.)
2. Να σχηματίσετε τις πτώσεις που ζητούνται για κάθε επίθετο. ὁ βαθύς: ………………. (γενική ενικού) /……………………. (ονομαστ. πληθ.) ἡ βαρεῖα: …………………… (δοτική ενικού) /……………………. (αιτιατ. πληθ.) ὁ ἀληθής: ……………………. (αιτιατ. ενικού) /………………………. (δοτική πληθ.) τὸ ἐπιμελές: ……………….. (κλητική ενικού) / ……..……….… (ονομ. πληθ.) ὁ σώφρων: …………….. (δοτική ενικού) / ………………… (γεν. πληθ.)
3. Να συμπληρώσετε τα κενά του πίνακα, όπου χρειάζεται, τοποθετώντας τα ρήματα στους υπόλοιπους χρόνους (στο ίδιο πρόσωπο, αριθμό και έγκλιση).
Ενεστώτας Παρατατικός Μέλλων Αόριστος Παρακείμενος Υπερσυντέλικος
πρεσβεύῃς ἐπράττομεν πείσοιεν γραψάτω δεδιωγμένοι ἦτε πορεύοισθε παύσονται κρύψηται
4. Να συμπληρώσετε τα κενά του πίνακα, όπου χρειάζεται, τοποθετώντας τα ρήματα στις υπόλοιπες εγκλίσεις του χρόνου στον οποίο βρίσκονται.
ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΕΥΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
διώξομεν πράξωσι(ν) παιδεύοιμι κηρύξατε κρύπτεσθε στρατεύσηται γράψαιτο γυμνάζου
http://users.sch.gr/panosloupasis/arxaia_b_gym_epanaliptikes_syntaktikou.pdf
1. Να αναγνωρίσετε στις παρακάτω προτάσεις το είδος του ρήμα- τος (αμετάβατο ή μεταβατικό).
Τα μεταβατικά να αναγνωρίσετε αν είναι μονόπτωτα ή δίπτωτα και να εντοπίσετε τα αντικείμενα τους και τις πτώσεις στις οποίες βρίσκονται.
- Λακεδαιμόνιοι ἀπέθανον ἐν Θερμοπύλαις. - Διηγήσομαι ὑμῖν μῦθον. - Ἀλέξανδρος ἐπεκράτησε τῶν πολεμίων. - Θάσιοι ἤκουσαν τῶν πρέσβεων - Σωκράτης διδάσκει τοὺς νεανίας τὴν ἀρετὴν. - Προμηθεὺς ἔδωκε τοῖς ἀνθρώποις πῦρ. - Κῦρος ἐλπίδων ἐνέπλησε τοὺς Ἕλληνας. - Οἱ Θετταλοὶ ἐκώλυον τὸν Ἀγησίλαον τῆς παρόδου. - Πορευόμεθα ἀσφαλῶς ἐπὶ τὴν πατρίδα. 2. Στις παρακάτω προτάσεις να εντοπίσετε τα απρόσωπα ρήματα και τις απρόσωπες εκφράσεις, το υποκείμενό τους και τη δοτική προ- σωπική (όπου υπάρχει). - Χρὴ ἡμᾶς τοὺς θεοὺς σέβειν. - Δοκεῖ αὐτοῖς τὴν εἰρήνην δέχεσθαι. - Ἄξιόν ἐστι σὲ ὑμνεῖν. - Δεῖ ἡμῖν ἐξ ἀρχῆς τῶν πραγμάτων ἀκοῦσαι. - Καλόν ἐστὶ τοὺς ἀνθρώπους ἀγαθοὺς εἶναι. - Προσήκει τοῖς πολίταις πείθεσθαι τοῖς νόμοις. - Καιρὸς ἐστὶν ἡμῖν πράττειν τὰ δέοντα. - Ἔξεστιν παντὶ ἀνθρώπῳ ἀγορεύειν ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ. - Δεῖ ἡμᾶς θεραπεύειν τοὺς θεούς. - Ἀνάγκη ἐστὶ φυλάττειν τὰς πύλας. - Ἀδύνατόν ἐστι φεύγειν πεπρωμένον. - Καλῶς ἔχει μένειν ἐν τούτῳ τῷ τόπῳ.
3. Να αναγνωρίσετε το είδος της μετοχής στις παρακάτω προτά- σεις (επιθετική, κατηγορηματική, επιρρηματική).
- Μακάριοι εἰσὶ οἱ πιστεύοντες εἰς ἐμέ. - Ἀγγέλλω τοὺς Λακεδαιμονίους νενικηκότας. - Οὗτος τοσαῦτα εἰπὼν ἀπῆλθεν. - Ἔρχομαι λέξων τοῦτο. - Ὀ φεύγων πόνους φεύγει τιμάς. - Χαίρω λέγων τὴν ἀλήθειαν. - Ἐλυποῦντο ἡττηθέντες. - Ἦλθεν ἔχων ὀλίγας ναῦς. - Οὗτος ἐπιβουλεύων ἡμᾶς φαίνεται. - Οἱ Θηβαῖοι ἐπορεύοντο καίοντες οἰκίας.