Τετάρτη 2 Μαΐου 2018

ΑΡΧΑΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΥ ΕΝΟΤΗΤΕΣ 10 -17

ΠΗΓΗ http://users.sch.gr/panosloupasis/arxaia_b_gym_askiseis_grammatikis_syntaktikou.htm
ΕΝΟΤΗΤΑ 11 
1. Να βάλετε τα ρήματα στον κατάλληλο τύπο της προστακτικής που δηλώνεται στην παρένθεση:

α) Σὺ πρῶτος ἐν τῇ οἰκείᾳ σου ................................ (ἔχω, ενεστώτας) δημοκρατίαν. β) .................................. (εἰμί, β΄ ενικό) φιλαλήθης, ὦ φίλε, καὶ μὴ πολλὰ ............................ (λέγω, ενεστώτας, β΄ πληθυντικό) ἀλλα καλά. γ) .............................. (εἰμί, β΄ πληθυντικό) ἐγκρατεῖς καὶ μεδὲν ἄγαν ............................ (πράτττω, β΄ πληθυντικό , ενεστώτας). δ) ............................... (προσέχω, γ΄ ενικό, ενεστώτας), Περίκλεις, ἐλευθέρων μέλλεις ἄρχειν καὶ Ἑλλήνων καὶ Ἀθηναίων. ε) ............................. (ἐξετάζω, β΄ πληθυντικό, αόριστος) τὰ ἔργα τῶν θεῶν. στ) ........................... (ἅπτω =ανάβω, β΄ ενικό, ενεστώτας), παῖ λύχνον.

2. Να αναγνωρίσετε το χρόνο των ρημάτων που βρίσκονται στην προστακτική και να κάνετε χρονική αντικατάσταση.

α) Ταῦτα μὲν εὐχέσθω τοῖς θεοῖς. β) Λογιζέσθω ὅτι περὶ νόμου μέλλει τὴν ψῆφον φέρειν. γ) Εἴ τίς τι προσθεῖναι (=να προσθέσει) βούλεται, πείσας ὑμᾶς προσγραψάτω. δ) Τῶν ἐπιχειρημάτων ἀκούσατε καὶ ταῦτα ψηφίσασθαι. ε) Ἄν τίς ποτέ τι τοιοῦτον δρῶν ἀναφανῇ, ὡς ἀνίατον τοῦτον ὄντα ὁ δικαστὴς οἰέσθω.
 3. Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων με τον κα- τάλληλο τύπο προστακτικής.
α. Τὰ τέκνα μὴ …………….(ἐρίζω, ενεστ.) τοῖς γονευσι. β. Οἱ μὲν γέροντες ……………(λέγω, ενεστ.), οἱ δὲ νέοι ……………….. (ἀκούω, ενεστ.). γ. Φίλους ἔχων σύ ……………….(νομίζω, ενεστ.) θησαυροὺς ἔχειν. δ. Ὑμεῖς ……………..(φεύγω, ενεστ.) ἡδονὴν φέρουσαν ὕστερον βλάβην.

4. Να μεταφέρετε στους άλλους χρόνους της προστακτικής τις επόμε- νες προτάσεις. α. Φύλαξόν με ἀπὸ παγίδος. β. Ὁ ἱκέτης τοὺς θεοὺς θεραπευέτω. γ. Πέμψον πρέσβεις εἰς Ἀθήνας. 5. Να βάλετε τα ρήματα στον κατάλληλο τύπο της Προστακτικής: - Μὴ πολλὰ __________ (λέγω, ενεστ.) , ὦ φίλε, ἀλλὰ καλά. - __________ (προσέχω, γ΄ ενικό ενεστ.), ὦ ἆρχον, ἐλευθέρων μέλλεις ἄρχεις καὶ Ἑλλήνων __________ (ἐξετάζω, β΄ πληθ. αορ.) τὰ ἔργα τοῦ θεοῦ. - Μηδὲν ἄγαν __________ (πράττω, β΄ πληθ. ενεστ.) , ὦ νέοι. - __________ (θαυμάζω, β΄ εν. αορίστου) καὶ τοὺς τὴν φιλαργυρίαν φεύγο- ντας.- Μὴ γέλωτα προπετῆ __________ (στέργω, β΄ εν. ενεστ.). - Μηδεὶς __________ (διδάσκω, γ΄ εν. ενεστ.) ὡς πρέπει ἡμᾶς βουλεύεσθαι. - __________ (ἅπτω, β΄ εν. ενεστ.) παῖ λύχνον. - Ὦ στρατηγέ, τοῦ σοῦ στρατεύματος __________ (φροντίζω, αόρ.). - Οἱ λόγοι οὗτοι οὕτως __________ (ἔχω, γ΄πληθ. ενεστ.). - Ἄνδρες Ἕλληνες, ὑμεῖς __________ (ἄγω, ενεστ.) καὶ τὰ δίκαια __________ (πράττω, αόρ.).

6. Να βρείτε τι εκφράζει η προστακτική στις παρακάτω προτάσεις (απαγόρευση, προσταγή, ευχή, προτροπή):

- Μὴ πράττε ταῦτα. - Χαίρετε! - Φέρετέ μοι αὐτὸν ὧδε. - Ὑγιαίνετε! - Παύσατε πῦρ! - Ἄκουε τοῦ διδασκάλου ὦ παῖ. - Ἄκουσον μὲν πάταξον δέ. - Σῷσον, Κύριε, τὸν λαὸν σου. -Ἔνδον σκάπτε. - Θεὸν σέβου, γονέας τίμα. - Ἀνὴρ ἀχάριστος μὴ νομιζέσθω φίλος

ΕΝΟΤΗΤΑ 12 
1. Να γράψετε το ίδιο πρόσωπο του ίδιου χρόνου στην προστακτική.

ἤκουσας λούουσι ἀνεγράψατε ἀναβλέπεις διαλύετε κεκρύφασι διαπεφύλαχε διεβούλευσαν διδάσκεις κατακαίει
2. Να διαγράψετε τον τύπο της Προστακτικής που είναι λάθος:

λυσόντων – λυόντων σπεύσετε – σπεύσατε ἑρμήνευσον - ἑρμηνεῦσον ἄρξατε - ἄρξετε βραβευόντωσαν – βραβευέτωσαν φλέγετε – φλέγατε ἱδρυκὼς ἔστε - ἱδρυκότες ἔστε παιδευσέτω – παιδευσάτω κεκρυφυῖα ἴσθι – κεκρυφυῖαι ἴσθι φυλαξέτωσαν – φυλαξάτωσαν τρεψάτο – τραψάτω ληξέτω – ληξάτω χάραττε – χάραξε νόμισε – νόμιζε ἴσθι - ἔσθε γεγραφὼς ἴσθω – γεγραφὼς ἔστω

ΕΝΟΤΗΤΑ 13 
1. Να συμπληρωθούν τα κενά με τον κατάλληλο τύπο του ρήματος στην Υποτακτική μέσης φωνής: - Τί __________ (πράττομαι, αόρ., α΄ πληθ.). - Ἐὰν __________ ἡ πόλις, οἱ πολῖται εὐτυχοῦσιν (αὐξομαι, ενεστ.). - Παρασκευάζομαι, ἵνα __________ τοὺς φίλους (δέχομαι, αόρ.). - Ἐὰν ὁ ἄρχων τῷ λόγῳ __________, καλῶς διοικεῖ (πείθομαι, ενεστ.). - __________ (α΄ πληθ.) τοῖς θεοῖς, ἵνα καλῶς βαίνῃ ἡ ἐκστρατεία (θύομαι, αόρ.). - __________ (α΄ πληθ.) ἀγαθοὶ πολῖται εἶναι, ὦ συμπολῖται (βούλομαι, ε- νεστ.). - Ὁ διδάσκαλος εὐτυχὴς ἐστι, ἐὰν οἱ μαθηταὶ ὀρθῶς __________ (ἀποκρίνομαι, ενεστ.). - Ὁ ὀκνηρὸς προφάσεις εὑρίσκει, ἵνα __________ τὰ δέοντα ποιῆσαι (ἀναβάλλομαι, ενεστ.). - __________ (α΄ πληθ.) τοὺς πολεμίους, ὦ συμπολῖται (ἀμύνομαι, ενεστ.). - Οὗτοι άκούουσι τῶν ἀσμάτων, ἵνα __________ τῇ μουσικῇ (τέρπομαι, ε- νεστ.). - Οἱ ἀκοντισταὶ βάλλουσι τοῖς ἀκοντίοις, ἵνα __________ τοὺς πολεμίους (τρέπομαι, ενεστ.). - Πέρσαι παρασκευάζονται, ἵνα __________ ἐπὶ τοὺς ἕλληνας (στρατεύομαι, αόρ.).
2. Να γραφούν τα ρήματα στην ίδια έγκλιση, στον ίδιο χρόνο, στο ίδιο πρόσωπο αλλά στον άλλο αριθμό:
 ἁρπάζωμαι κολάσησθε δεδιδαγμένος ᾖς διαπορευσώμεθα ὑβρισμένος ὦ δικάζητε ψηφίσησθε μνημονεύωνται καταρρίπτῃ ταράττωνται δανείζητε παιδεύσησθε
3. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις με τον κατάλληλο τύπο της υποτακτικής του ρήματος που δίνεται σε παρένθεση.
 α) Πλοῖα ὑμῖν πάρεστιν, ὥστε ὅποι ἂν…………………(βούλομαι, ενεστ.) ἐξαίφνης αν επιπλέοιτε. β) Υποδήματα υποδουνται (=φορούν), όπως μη (κωλύομαι, ενεστ.) πορεύε- σθαι. γ) Εάν τους πρέσβεις Αγησιλάου…………………(δέχομαι, αορ.) τους συμμά- χους προδώσετε. δ) Δέδοικα (=φοβούμαι ) μη ουτος την αλήθειαν ………………….(αποκρύπτω,αορ.).  ε) Βελτίους τους παιδας ποι
ήσετε, αν τας ψυχάς αυτων δεόντως ……………………….(παρασκευάζομαι,αορ.).

ΕΝΟΤΗΤΑ 14
 1. Να βρείτε τους κύριους όρους και τους προσδιορισμούς στις παρα- κάτω προτάσεις και να χαρακτηρίσετε τους προσδιορισμούς (ονοματικοί ή επιρρηματικοί).

 α. Κῦρος, ὁ βασιλεύς, ἐμάχετο Δαρείῳ. β. Μιμηταὶ τῶν προγόνων βουλόμεθα γενέσθαι. γ. Ἡ Πάραλος ἔπλευσε εἰς τὰς Ἀθῆνας βοηθήσουσα. δ. Ὀλίγοι τῶν ἀνθρώπων σοφοί εἰσι. ε. Λέγω ὑμῖν πᾶσαν τὴν ἀλήθειαν. στ. Τούτων αἴτιος Σωκράτης ἐστί. ζ. Πολλοὶ ἀπέθανον λιμῷ. η. Οἱ ἱατροὶ ὠφέλιμοι τοῖς ἀνθρώποις εἰσί. θ. Χαίρω ὅτι εὐδοκιμεῖς. ι. Ἀθηναῖοι παρεσκευάζοντο πρὸς ναυμαχίαν. ια. Θεραπεύσει σε ὁ κοινὸς ἱατρός, χρόνος. ιβ. Οὐ καταισχυνῶ (=δεν θα ντροπιάσω) ὅπλα τὰ ἱερά. ιγ. Κῦρος ὡρμᾶτο ἀπὸ Σάρδεων ἐπὶ Μίλητον. ιδ. Τῇ πρώτῃ ἡμερᾳ ἀφίκοντο εἰς Σάμον.

 2. Να εντοπίσετε στις παρακάτω προτάσεις τους ονοματικούς προσδιορισμούς και να τους χαρακτηρίσετε (ομοιόπτωτοι ή ετερόπτωτοι).

α. Θουκυδίδης Ἀθηναῖος συνέγραψε τὸν πόλεμον τῶν Πελοποννησίων καὶ τῶν Ἀθηναίων. β. Ὁ Ἀσωπὸς δύο μὲν παῖδας εἶχεν, εἴκοσι δὲ θυγατέρας. γ. Ἡρακλῆς ἱδρύσατο βωμὸν Πέλοπος. δ. Οἰκίαν ἐκτήσατο δύο ταλάντων. ε. Ἀφικόμεθα εἰς τὴν νῆσον τῶν Φαιάκων, τὴν Σχερίαν.

1. Να βρείτε και να χαρακτηρίσετε τους ομοιόπτωτους προσδιορισμούς που υπάρχουν στα επόμενα παραδείγματα:

α) Σόλων ὁ νομοθέτης καὶ ποιητὴς εἰς Αἴγυπτον ἔπλευσε καὶ πολλὰς ἄλλας χώρας περιηγήσατο. β) Ἀλέξανδρος ὁ βασιλεὺς τοὺς στρατηγοὺς συνεκάλεσε, Παρμενίωνα, Κλεῖτον καὶ Φιλώταν. γ) Δερκυλίδας ἔλαβε (=κατέλαβε) Κεβρῆνα, χωρίον (=τοποθεσία) ἰσχυρόν. δ) Ἀλκιβιάδης τὴν ἑαυτοῦ πατρίδα, τάς Ἀθήνας, ἠδίκησε. ε) Τὸν ἐν Μαραθῶνι νικητήν, τὸν Μιλτιάδην, χρήμασιν οἱ Ἀθηναῖοι ἐζημίωσαν (=τιμώρησαν με χρηματικό πρόστιμο). στ) Ἀναξαγόρας, ὁ φιλόσοφος Περικλέα, τὸν στρατηγὸν ἐπαίδευσεν. ζ) Οἱ Ἕλληνες ἀποπέμπουσι τὸν ἡγεμόνα δῶρα δόντες, ἵππον καὶ ξίφος. η) Μεγίστου κακοῦ ἀπηλλάγησαν οἱ παῖδες, πονηρίας. θ) Κῦρος ἔστησε τό ἅρμα πρὸ τῆς φάλαγγος μέσης. ι) Ἀρίων, ὁ κιθαρῳδὸς παρὰ Περιάνδρῳ διέτριψε. ια) Φύσεως κακῆς σημεῖόν ἐστιν ὁ φθόνος. ιβ) Αἱ Σειρῆνες τοὺς ναύτας ἔφθειρον ἡδέσι λόγοις. ιγ) Σοφοῦ ἀνδρός ἐστι μὴ τοῖς λόγοις πιστεύειν, ἀλλ' ἐκ τῶν ἔργων τὸν σαφῆ φίλον καὶ τὸν ψευδῆ κρίνειν. ιδ) Δημοσθένης καὶ Ἰσοκράτης ἐνδοξότατοι καὶ δεινότατοι ῥήτορες ἦσαν.

2. Να εντοπίσετε και να αναγνωρίσετε τους ομοιόπτωτους ονοματι- κούς προσδιορισμούς των παρακάτω προτάσεων.
- Ἁλέξανδρος, ὁ βασιλεὺς, ὠνομάσθη μέγας. - Μόνοι οἱ θεοὶ ἄνευ λύπης διάγουσιν. - Βασιλεύει ἐν Ἅδῃ ὁ ἀδελφὸς τοῦ Διὸς, Πλούτων. - Τὸν Μιλήσιον λῃστήν, Θεόπομπον, Λύσανδρος εἰς Λακεδαίμονα ἔπεμψεν. -Ὅμηρος, ὁ ποιητής, Ἕλλην ἦν. - Λυκοῦργος λιτότητα ἠξίου παρὰ πάντων Λακεδαιμονίων. - Ὁ μέλας ζωμὸς τροφὴν τοῖς Λακεδαιμονίοις παρεῖχε. - Ἀστυάγης Κῦρον, τὸν τῆς θυγατρὸς υἱόν, καλῷ ἱματίῳ ἐνέδυσεν. - Οἱ ἐχθροὶ κατέκαυσαν τὰς ναῦς ἐρήμους. -Κατέλαβον τὴν Ἀλεξάνδρειαν, πόλιν μεγάλην καὶ πολυάνθρωπον. - Κῦρος ἐπὶ τὸν ἀδελφὸν, Ἀρταξέρξην, ἐπορεύετο. - Βραχεῖα ἡδονὴ τίκτει μακρὰν λύπην. - Περικλῆς ἐγένετο μαθητὴς τούτων, Ἀναξαγόρου καὶ Δάμωνος. - Μιλτιάδης ὁ στρατηγὸς υἱὸς σκυτοτόμου ἦν. - Ὁ κοινὸς ἱατρὸς θεραπεύσει σε, χρόνος. - Δημοσθένης, ὁ ρήτωρ, καὶ Πλάτων, ὁ φιλόσοφος, Ἀθηναῖοι ἦν. - Ἄλκηστις μόνη ἠθέλησεν ὑπὲρ τοῦ αὑτῆς ἀνδρὸς ἀποθανεῖν. - Ἐμάχοντο μεγάλῃ τῇ προθυμίᾳ. - Ὁ ὀπλίτης φέρει ὀξύτατον ξίφος.

3. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις με τους κατάλληλους τύπους της ευκτικής: 

α) Κῦρος ἔλεγεν ὅτι ἡ ὁδὸς ............................ πρὸς βασιλέα μέγαν εἰς Βαβυλὼνα. (εἰμί, μελλ.). β) Ἑπεί (=όταν) δὲ ἦν πρὸς (=κοντά) τοῖς ἀγγέλοις, ἀνηρώτα τί ........................ . (βούλομαι, γ' πληθ. εν.) γ) Ἐν ᾧ δὲ ὡπλίζοντο, ἧκον λέγοντες οἱ προπεφθέντες σκοποὶ (=ανιχνευτές) ὅτι οὐχ ἱππεῖς εἰσιν ἀλλ' ὑποζύγια ............................ . (νέμομαι= βόσκω, ενεστ.) δ) Ἐφοβεῖτο μὴ οὐ δύναιτο ἐκ τῆς χώρας ἐξελθεῖν τῆς βασιλέως, ἀλλ'.............................. πάντοθεν ὑπὸ τινων ἀποριῶν (=δυσκολιών). (εἴργομαι=εμποδίζομαι, ενεσ.) ε) Ἡμῖν, ὤ ἄνδρες στρατηγοὶ καὶ λοχαγοὶ, ἔδοξε (= κρίναμε σωαστό) καὶ ὑμᾶς παρακαλέσαι (=να προσκαλέσουμε), ὅπως ................................ εἴ τι δυναίμεθα ἀγαθόν. (βουλεύομαι, α'πληθ. αόρ)

ΕΝΟΤΗΤΑ 16
1. Να αναγνωρίσετε γραμματικά τον τύπο της προστακτικής στις πα- ρακάτω προτάσεις.
 α. Βουλεύου μὲν βραδέως, ἐπιτέλει δὲ ταχέως τὰ δόξαντα. β. Παῦσαι πολλάκις μοι λέγων τὸν αὐτὸν λόγον. γ. Ἀλλ’ ἐμοί, ὦ Σώκρατες, πείθου καὶ μὴ ἄλλως ποίει. δ. Ψηφίσασθε, ὦ Ἀθηναῖοι, εἰρήνην ἀντὶ πολέμου.
2. Να βάλετε τα ρήματα της προστακτικής στο ίδιο πρόσωπο αλλά στον άλλο αριθμό.
α. Πείθου τῷ πατρὶ καὶ τῇ μητρὶ καὶ τοῖς φίλοις τοῖς ἀγαθοῖς. β. Σῶσαι τὴν πόλιν ἀπὸ τῶν κινδύνων. γ. Γίγνου φιλοπροσήγορος τῷ τρόπῳ. δ. Πείθεσθε τοῖς οἴκοι ἄρχουσι. ε. Παρασκευάσασθε πάντα ἃ δεῖ πρὸς πόλεμον.
3. Να βρείτε στα επόμενα παραδείγματα τους ετερόπτωτους προσδιο- ρισμούς, την πτώση στην οποία εκφέρονται και τη σημασία τους.
 1) Τοῦτο μαρτυρεῖ ὁ λόγος τῶν ποιητῶν. 2) Αἱ πηγαὶ τῶν ποταμῶν ἐν τοῖς ὄρεσίν εἰσιν. 3) Λύσανδρος παρέπλει εἰς Λάμψακον, σύμμαχον τῶν Ἀθηναίων. 4) Ἱππεῖς ὠφέλιμοι τῷ στρατεύματί εἰσιν. 5) Πολλοὶ τῶν μάντεων τυφλοὶ ἦσαν. 6) Ὁ Περικλέους πατὴρ νικητὴς τῶν Περσῶν ἐγένετο ἐν Μυκάλῃ. 7) Οἱ ναῦται τοῦ πλοίου κομίζουσιν ὑφάσματα μετάξης καὶ ἀγγεῖα πηλοῦ. 8) Κῦρος ἦν καλὸς (= ωραίος) τὸ εἶδος (= ως προς την εμφάνιση) καὶ φιλάνθρωπος τὴν ψυχήν. 9) Σωκράτης εὐπειθὴς (= υπάκουος) τοῖς ἄρχουσιν ἦν. 10) Ἡ γυμναστικὴ ἐστὶ λαμπρὰ ἄθλησις τοῦ σώματος καὶ τοῦ πνεύματος. 11) Ὀρέστης φίλος καὶ σύμμαχος τῷ Πυλάδῃ ἦν. 12) Εἰσὶ ὲν τῇ οἰκίᾳ πολλοὶ πίθοι (=πιθάρια) οἶνου. 13) Οἱ στρατιῶται ἐκίνησαν λίθον μεγάλου βάρους. 14) Πωλοῦσιν ἐν τῇ ἀγορᾷ σῖτον χιλίων δραχμῶν. 15) Ἀρταξέρξης ἦν πρεσβύτερος Κύρου. 16)Ἡ τῶν ἐναρέτων ὁμιλία ἄσκησις ἀρετῆς ἐστιν. 17) Ἐπανάληψις μήτηρ πάσης μαθήσεώς ἐστιν. 18) Αἱ τῶν πολιτῶν στάσεις (= εμφύλιες διαμάχες) τὰς πόλεις φθείρουσιν. 19) Οἰ Λακεδαιμόνιοι μᾶλλον τὰ ἔργα τῶν στρατηγῶν ἤ τοὺς λόγους τῶν 20) Μέγιστος πλοῦτος τῆς πόλεως ἄνδρες οἰκοῦντες ἀγαθοί. 21) Ἐπικίνδυνόν ἐστι λύειν (= να καταλύουμε) τὴν τάξιν τῶν νόμων· φυλάττουσι γὰρ τὴν ἀσφάλειαν τῶν πολιτῶν. 22) Ὀδυσσεὺς πολλῶν ἀνθρώπων ἄστη (= πόλεις) εἶδεν.
23) Ἐρωτηθεὶς ὁ Διογένης τί τῶν θηρίων κάκιστα δάκνει (= δαγκώνει) ἔφη· τῶν μὲν ἀγρίων συκοφάντης, τῶν δὲ ἡμέρων κόλαξ.
4. Να μετατρέψετε τα ρήματα στον κατάλληλο τύπο Προστακτικής ενεστώτα, αορίστου και παρακειμένου μέσης φωνής, στο β΄ ενικό πρόσωπο:
 Ενεστώτας Αόριστος Παρακείμενος
διαπράττομαι …………….. ……………… …………………. βλάπτομαι …………….. ……………... …………………. στρατεύομαι ……………... ………………. …………………. διδάσκομαι ………………. ……………….. ………………….

5. Να συμπληρώσετε τα κενά με τον κατάλληλο τύπο Προστακτικής:
- Ὦ νεανία, τοὺς πρεσβυτέρους __________ (σέβομαι, β΄ εν. ενεστ.). - Οὗτος τὸ δίκαιον __________ (ψηφίζομαι, αόρ.). - Χρόνου __________ (φείδομαι, β΄ εν. ενεστ.). - __________ (τοξεύομαι, γ΄ πλ. αορ.) οἱ πολέμιοι. - __________ (δέχομαι, β΄ εν. αορ.) τὸν ἐμὸν λόγον, ὦ παῖ. - __________ (φροντίζομαι, β΄ εν. ενεστ.) ἡ πατρίς. - Μὴ __________ (χαρίζομαι, β΄ πληθ. ενεστ.) τοῖς προδόταις, ὦ κριταί. - __________ (διαπράττομαι, γ΄ εν. παρκμ.) ἡ εἰρήνη. - __________ (βούλομαι, β΄ εν. ενεστ.) ἀεὶ ἀγαθὸς εἶναι.  - Μὴ ὑμεῖς __________ (ὁδύρομαι, ενεστ.) ἀλλὰ __________ (κομίζομαι, ε- νεστ.) τὰ οἰκεῖα καὶ φεύγετε. - Ὑμεῖς __________ (στρατεύομαι, αόρ.) ἐπὶ τοὺς πολεμίους. - Ἄνδρες Ἕλληνες, ὑμεῖς τοῖς βαρβάροις __________ (ἀντιτάττομαι, αόρ.).
ΕΝΟΤΗΤΑ 17 
Στις παρακάτω προτάσεις να εντοπίσετε τους εμπρόθετους επιρρηματικούς προσδιορισμούς και να δηλώσετε τη σημασία τους.

1. Ἐβουλεύοντο περὶ τῆς σωτηρίας. 2. Μακάριοι εἰσὶν οἱ πολεμήσαντες ὑπὲρ τῆς πατρίδος. 3. Οἱ ἐχθροὶ ἀπεχώρησαν διὰ θαλάσσης. 4. Ἐτελεύτησεν ἐκ τοῦ τραύματος. 5. Ἀλέξανδρος ἐξεστράτευσεν εἰς Ἀσίαν. 6. Πολλοὶ ἔπραξαν παρὰ τὰς ἐντολάς. 7. Δι’ αἵματος ὁ Δράκων τοὺς νόμους ἔγραψεν. 8. Πολλοὶ τῶν ρητόρων ἐκ Σικελίας ἦλθον. 9. Ὁ στρατὸς ἔτι ἐν ταῖς Ἀθήναις ἦν. 10. Οἱ γεωργοὶ πολλὰ ἐπιτηδεύουσιν (= έχουν πολλές ασχολίες) πρὸ τοῦ χειμῶνος. 11. Οἱ πρέσβεις ἀπεχώρησαν διὰ τάχους. 12. Οἱ πολῖται παιδεύονται πρὸς ἀνδρείαν. 13. Εἰσῆλθον εἰς τὴν Θήβαν σὺν ὅπλοις.