Πέμπτη 14 Ιουνίου 2018

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ,ΕΝΟΤΗΤΑ 3

Γλώσσα Γ' Γυμνασίου : ΕΝΟΤΗΤΑ 3

ΕΝΟΤΗΤΑ 3

ΘΕΩΡΙΑ (Πλάγιες Ερωτηματικές, Ευθύς και Πλάγιος Λόγος, Κυριολεξία και Μεταφορά)

Τις ερωτήσεις τις χρησιμοποιούμε για να :
α) ζητήσουμε μια πληροφορία π.χ. Πώς σε λένε ;
β) εκφράσουμε προσταγή ή παράκληση π.χ. Θα κάνετε ησυχία;   Μου δίνεις το μολύβι σου;
γ) προτείνουμε κάτι  π.χ. Πάμε σινεμά;
δ) αποδεχτούμε προτάσεις  π.χ. Γιατί όχι;
ε) εκφράσουμε απορία, θαυμασμό  π.χ. Τι ήταν αυτό που πάθαμε;
στ) εκφράσουμε αγανάκτηση  π.χ. Θα σε περιμένω πολύ ακόμα;
ζ) εκφράσουμε δυσφορία  π.χ. Δε ντράπηκες να του μιλήσεις έτσι;
η) εκφράσουμε πόθο π.χ. Πιστεύεις δε μετάνιωσα που του μίλησα έτσι;
θ) εκφράσουμε υπόθεση  π.χ. Πώς να μη γελάσω με αυτά που λέει;
ι) αντικαταστήσουμε μια καταφατική πρόταση  π.χ. Νομίζεις δεν ενδιαφέρεται για σένα;

1ος ΧΩΡΙΣΜΟΣ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ (ανάλογα με το αν βρίσκονται σε ευθύ ή πλάγιο λόγο)
1) ΕΥΘΕΙΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ : Έχουν ερωτηματικό στο τέλος και εισάγονται με ερωτηματικές αντωνυμίες (ποιος, πόσος...) ,ερωτηματικά επιρρήματα (πού, πόσο, πώς...), αλλά τις συναντάμε και χωρίς εισαγωγική λέξη   π.χ. Πάμε σινεμά;   Ποιος πήρε τηλέφωνο;
2) ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ : Δεν έχουν ερωτηματικό στο τέλος  π.χ. Με ρώτησε τι ώρα είναι.

2ος ΧΩΡΙΣΜΟΣ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ (ανάλογα με τη σκοπιμότητα του ομιλητή)
1) ΓΝΗΣΙΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ : Από αυτές περιμένουμε απάντηση
2) ΡΗΤΟΡΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ : Τις κάνει ο ομιλητής για να διατυπώσει με έμφαση κάτι  π.χ. Ποιος πάει στην εποχή μας τόσες μέρες διακοπές;
3) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣΤΑΓΗΣ : Αντί για προστακτική  π.χ. Θα κάνετε ησυχία;

3ος ΧΩΡΙΣΜΟΣ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ (ανάλογα με το είδος της απάντησης)
1) ΟΛΙΚΗΣ ΑΓΝΟΙΑΣ : Απαντιούνται με ναι ή όχι
2) ΜΕΡΙΚΗΣ ΑΓΝΟΙΑΣ : Δεν απαντιούνται με ναι ή όχι


ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ
Είναι :  ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ  
Χρησιμεύουν συνήθως ως : Υποκείμενο , Αντικείμενο, Επεξήγηση
Εισάγονται : 1) οι ολικής αγνοίας : αν ή το μη, μήπως, μην τυχόν  2) οι μερικής αγνοίας :  ερωτηματικές αντωνυμίες τι, ποιος, πόσος ή τα ερωτηματικά επιρρήματα πού, πότε, πώς, πόσο, άραγε, τάχα κ.λπ. ή το σύνδεσμο γιατί.
Εξαρτώνται από :
από ρήματα που σημαίνουν ερώτησηαπορία,αμφιβολίαγνώσηαίσθηση κ.λπ. : ρωτώ, εξετάζω, απορώ, θαυμάζω, αμφιβάλλω, λέω, εξηγώ, σκέφτομαι, δείχνω, θυμάμαι, γράφω, βλέπω, κοιτάζω, μαθαίνω, πληροφορούμαι, ακούω, υποθέτω, μαντεύω, καταλαβαίνω, υπολογίζω, προσπαθώ, πασχίζω...



ΘΕΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ : ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ 

ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ  -  ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ
       Η  έννοια  ρατσισμός  προέρχεται  από  τη  λέξη  «ράτσα» - που  σημαίνει  γένος, φυλή, σύνολο  δηλαδή  ανθρώπων  με  ίδιες  ρίζες  καταγωγής – και  δηλώνει  μορφή  φανατισμού.
      Ρατσισμός  είναι  η  μεροληπτική  αντιμετώπιση  ορισμένων  ατόμων, ομάδων  ή  φυλών  που  δέχονται  μια  συνεχή  καταπίεση, την  οποία  προκαλούν  κοινωνικές  στερεοτυπικές  αντιλήψεις (προκαταλήψεις).  Υπάρχει, συνεπώς  η  αποδοχή  απόλυτων  σχημάτων  ανωτερότητας  ή  κατωτερότητας, που  καλλιεργεί  το  αίσθημα  της  υπεροχής  ή  της  μειονεξίας, με  αποτέλεσμα  να  κλυδωνίζεται  η  κοινωνική  τάξη – αρμονία  και  να  διασπάται  η  κοινωνική  συνοχή.
     Ανέκαθεν  υπήρχε  το  φαινόμενο  του  ρατσισμού. Σε  παλιότερες  εποχές, όπου  οι  πολεμικές  συγκρούσεις  ήταν  πολύ  συχνές  λόγω  έξαρσης  του  θρησκευτικού  φανατισμού, των  πολλών  διεκδικήσεων  αλλά  και  του  χαμηλού  βιοτικού  και  πνευματικού  επιπέδου, ο  ρατσισμός  ήταν  αναπόφευκτος.  Για  παράδειγμα, στην  αρχαία  Αθήνα  υπήρχαν  οι  δούλοι  και  οι  ελεύθεροι, στο  Μεσαίωνα  οι  ευγενείς  και  οι  δουλοπάροικοι, ενώ  στην  Αμερική  οι  Ινδιάνοι  συγκρούονταν  με  τους  αποίκους. Σήμερα  παρ’ότι  το  πνευματικό  επίπεδο  και  οι  οικονομικές  συνθήκες  είναι  σαφώς  καλύτερες, οξύνεται  το  φαινόμενο  του  ρατσισμού, εξαιτίας  της  φτώχειας  και  της  έλλειψης  αληθινών  αξιών.
      Ο  ρατσισμός  σήμερα  εκδηλώνεται  ποικιλοτρόπως  και  προσβάλλει, ανεπανόρθωτα  σχεδόν, σχέσεις  ατόμων, ομάδων  και  λαών. Προκαλούνται  φαινόμενα  περιθωριοποίησης, άγονες  αντιπαραθέσεις  ενώ  ευδοκιμούν  ο  πόλεμος  έναντι  της  ειρηνικής  συνύπαρξης, η  βία  έναντι  της  γαλήνης  και  η  ξενοφοβία  έναντι  της  γόνιμης  αλληλεπίδρασης  των  λαών.
       Φυσικό  είναι  λοιπόν  το  αναπαλλοτρίωτο  δικαίωμα, δηλαδή  η  διαφύλαξη  της  ιδιαίτερης  φυσιογνωμίας  και  ταυτότητας  ατόμων  και  λαών, να  συνθλίβεται. Η  ουσιαστική  διαφοροποίηση  ενισχύει  τον  πολιτισμό, γιατί  προάγει  το  πνεύμα, προωθεί  τη  γόνιμη  αντίθεση  και  συμβάλλει  στην  αναβάθμιση  του  πολιτισμού.


ΜΟΡΦΕΣ   ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ
Α.  Σε  σχέση  με  τους  λαούς  (φυλετικός  ρατσισμός)
ΦΥΛΕΤΙΚΟΣ  :  διάκριση    ανάλογα  με  το  χρώμα  (μαύροι – μαύροι, ινδιάνοι)
ΕΘΝΙΚΟΣ  :  π.χ.  Εβραίοι – Γερμανοί  (Χίτλερ) -  θεωρία  Τσάμπερλεν  περί  Αρίας  φυλής  απέναντι  σε  μετανάστες, προσφυγές  κ.λ.π.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ  :  Μουσουλμάνοι – Χριστιανοί, Εβραίοι = «ο  περιούσιος  λαός»
ΑΝΩΤΕΡΟΤΗΤΑ  ΔΥΤΙΚΩΝ  ΚΡΑΤΩΝ  έναντι  ΧΩΡΩΝ  3ου  ΚΟΣΜΟΥ
ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ  ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΩΝ  σε  κράτη.

Β. Σε  σχέση  με  άτομα  ή  ομάδες  (κοινωνικός  ρατσισμός)
Αυτός  εκδηλώνεται  απέναντι  σε  :  ομοφυλόφιλους, ναρκομανείς, πόρνες, φορείς  AIDS, άτομα  με  ειδικές  ανάγκες, γυναίκες (διαφορετικός  τρόπος  αντιμετώπισής  τους  στο  επαγγελματικό, οικογενειακό  και  κοινωνικό  περιβάλλον), μαθητές (καλοί – κακοί  ανάλογα  με  τη  βαθμολογία), επαγγέλματα (πνευματικά – χειρωνακτικά).
Επίσης  μπορεί  να  αφορά  στο  πνευματικό  επίπεδο, την  οικονομική  κατάσταση, τη  δυνατότητα  κατανάλωσης, τις  αντιλήψεις  για  τη  ζωή (ιδεολογία), την  ενδυμασία, τον  τρόπο  ομιλίας  και  ιασκέδασης, την  κατοχή  τίτλου  σπουδών  κ.λ.π.


ΑΙΤΙΑ  ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ (ειδικά  στην  εποχή  μας)
•    Πνευματική  ένδεια – προσωπικά  συμπλέγματα.
•    Κρίση  αξιών – ηθική  χαλάρωση
•    Προκαταλήψεις – στερεότυπα
•    Οικονομικά  συμφέροντα, που  σήμερα  ενισχύεται  από  το  υλιστικό – καταναλωτικό  πνεύμα.
•    Πολιτικές  σκοπιμότητες (επεκτατικές  βλέψεις – Χίτλερ)
•    Κρίση  φορέων  αγωγής – έλλειψη  ανθρωπιστικής  παιδείας.
•    Αρνητικά  πρότυπα  από  τα  ΜΜΕ
•    Οι  πολιτικοί  ηγέτες  εντείνουν  τον  κομματικό  και  τον  πολιτικό  ρατσισμό.
•    Ξενοφοβία, που  ενισχύεται  από  την  οικονομική  κρίση
•    Θρησκευτικός  ή  και  εθνικός  φανατισμός.
•    Καταστάσεις  ή  αντιλήψεις  που  διαμορφώνονται  μέσα  από  την  ανάμνηση  ιστορικών  γεγονότων.
•    Ανεργία


ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ  ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ
•    Ανισότητες  στην  εκπαίδευση – εύκολη  η  χειραγώγηση  των  θυμάτων  του  ρατσισμού.
•    Εκμετάλλευση
•    Βία – εγκληματικότητα
•    Απουσία  υγιούς  δημοκρατίας.
•    Ανασφάλεια – άγχος
•    Εθνικισμός – πυροδότηση  πολέμων  και  συγκρούσεων
•    Δε  συμβάλλουν  όλοι  στο  βαθμό  που  θα  μπορούσαν  στην  οικονομική  ανάπτυξη  της  χώρας.
•    Απουσία  συνεργασίας.
•    Διεύρυνση  χάσματος  μεταξύ  αναπτυγμένων  και  μη  χωρών.


ΤΡΟΠΟΙ  ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ  ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ
Α.  Απ’το  άτομο
•    Ευαισθησία  - κατανόηση
•    Αυτοκριτική – αυτογνωσία
•    Διάλογος
•    Απαλλαγή  από  προκαταλήψεις
•    Επιστροφή  στις  παραδοσιακές  αξίες  του  μέτρου.

Β.  Από  φορείς
•    Καλλιέργεια  σεβασμού  για  το  διαφορετικό.
•    Προσωπικό  παράδειγμα  γονέων  με  υπεύθυνη  ανθρωπιστική  συμπεριφορά
•    Ανθρωπιστική  παιδεία  από  το  σχολείο
•    Περισσότερες  πολιτιστικές  εκδηλώσεις  στο  σχολείο  με  θέμα  την  υγιή  αντιμετώπιση  των  προσφύγων.
•    Ειδικές  εκπομπές  από  τα  ΜΜΕ
•    Ποιοτικός  έλεγχος  των  διαφόρων  εκπομπών  των  ΜΜΕ
•    Υγιής  Δημοκρατία
•    Κατάλληλο  ήθος  και  ύφος  πολιτικής  ηγεσίας.
•    Ίσες  ευκαιρίες  για  συμμετοχή  των  πολιτών  στα  κοινά
•    Εξασφάλιση  καλών  συνθηκών  εργασίας  με  πνεύμα  ισοτιμίας  για  όλους  τους  πολίτες.
Επιμέλεια : Νίκος Μελιγκώνης

ΠΗΓΗ http://eu-mathein.gr/wp-content/uploads/2015/04/%CE%95%CE%9D%CE%9F%CE%A4%CE%97%CE%A4%CE%91-3%CE%B7-%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%A3%CE%99%CE%A3%CE%9C%CE%9F%CE%A3.pdf
Ενότητα 3 η - 
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ
 Ορισμοί 
Στερεότυπα: είναι συµβολικοί χαρακτηρισµοί, που αποδίδονται στα µέλη µιας οµάδας και βασίζονται σε γενικεύσεις. Μπορεί να είναι θετικά ή αρνητικά (βάζουµε ετικέτες στους ανθρώπους), Έτσι εκδηλώνονται διακρίσεις, φανατισµοί.
Προκαταλήψεις: είναι εκδηλώσεις εύνοιας ή δυσµένειας όχι µε βάση αντικειµενικά κριτήρια και δεδοµένα, αλλά προσωπικές συµπάθειες και ατοµικά συµφέροντα Ρατσισμός είδη :
 Φυλετικός:
Η διάκριση και ο διαχωρισμός των ανθρώπων ανάλογα με το χρώμα ή την καταγωγή τους. Μία πολιτική ιδεολογία η οποία δέχεται ότι η λευκή κυρίως φυλή είναι ανώτερη των άλλων.
Κοινωνικός:
 Οι διακρίσεις σε βάρος των γυναικών και των δούλων στην αρχαιότητα. Επίσης ο διαχωρισμός σε ανώτερες και κατώτερες κοινωνικές τάξεις φανερώνει ρατσιστικές αντιλήψεις, οι οποίες διαιωνίζουν τις κοινωνικές διακρίσεις και δικαιολογούν την εκμετάλλευση ορισμένων κοινωνικών ομάδων. Είναι ακόμη οι διακρίσεις σε βάρος των μειονοτήτων, των ατόμων με ειδικές ανάγκες, ναρκομανών.
 Εθνικός:
 Η αίσθηση της υπεροχής ενός έθνους έναντι των άλλων (εθνικισμός)
 Θρησκευτικός:
 Η αντίληψη ότι μια θρησκεία είναι η μόνη αληθινή και πρέπει να επικρατήσει έναντι των υπολοίπων.
-Αίτια-:
 Πνευματικά:
 -Η έλλειψη ανθρωπιστικής παιδείας. -Η τάση των ανθρώπων για κατηγοριοποιήσεις. -Τα Μ.Μ.Ε. Ψυχολογικά:
 -Η τάση του ανθρώπου και κάθε λαού για διάκριση. -Η εύρεση ελαττωμάτων στους άλλους. Κοινωνικο – Οικονομικά:
 -Η κοινωνικο-οικονομική εκμετάλλευση των αδυνάτων -Η τεχνολογία -Η ξενοφοβία -Η κρίση αξιών
 Εθνικιστικά:
 -Περηφάνια / αλαζονεία -Εθνικός εγωισμός -Τραυματικές εμπειρίες παρελθόντος
 Θρησκευτικά:
-Θρησκευτικός φανατισμός
-Συνέπειες-:
  Προσβάλλει την ανθρώπινη προσωπικότητα / περιθωριοποιεί / απομονώνει.  Συντελεί στην εκμετάλλευση και την υποδούλωση των ανθρώπων και των λαών.  Καλλιεργεί πάθη, μίσος, φανατισμό, περιφρόνηση.  Δηλητηριάζει τις σχέσεις των λαών και των ανθρώπων.  Καλλιεργεί το αίσθημα της υπεροχής και την επιθυμία της εκμετάλλευσης του συνανθρώπου.  Εμποδίζει τη συνεργασία και τη φιλία, που είναι παράγοντες προόδου και δημιουργίας.  Προκαλεί κοινωνικές αναταραχές, εξεγέρσεις, αιματοχυσίες.  Προκαλεί αδικίες, κοινωνικές ανισότητες.  Δημιουργεί άθλιες συνθήκες διαβίωσης.  Παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ατομικές ελευθερίες Προϋποθέσεις / Τρόποι για την καταπολέμηση του ρατσισμού:
 Σεβασμός και ανεκτικότητα προς το διαφορετικό (οικογένεια, σχολείο). Ενεργοποίηση των πνευματικών ανθρώπων, ώστε να αγωνιστούν για την κατάργηση των φυλετικών διακρίσεων, στις χώρες που υπάρχουν. Υλική και ηθική βοήθεια στους λαούς που καταπιέζονται από το ρατσισμό. Επιβολή κυρώσεων (εμπάργκο οικονομικό ή διπλωματικό) στα κράτη που εφαρμόζουν τις φυλετικές διακρίσεις. Μέσα από την παιδεία να περνούν μηνύματα για την υποστήριξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων / υιοθέτηση ανθρωπιστικών αξιών(αγάπη, συνεργασία κ.α). Τα διάφορα κοινωνικά συστήματα να σέβονται και να προωθούν τον ανθρωπισμό.
 Άτομα με ειδικές ανάγκες
 Προβλήματα που αντιμετωπίζουν:
  Πρακτικής φύσεως προβλήματα (π.χ μετακίνηση)  Την κοινωνική απομόνωση  Την ανεργία  Την έλλειψη οργανωμένης εκπαίδευσης
 Τρόποι αντιμετώπισης: 
Άτομο:
 Ευαισθησία, κατανόηση, αγάπη, ενδιαφέρον Παροχή βοήθειας, εκδήλωση ενδιαφέροντος Κοινωνική συναναστροφή και διάλογο Όχι στον κοινωνικό ρατσισμό και στον αποκλεισμό τους Πολιτεία: Ράμπες, ειδικοί σηματοδότες, κ.α. Ειδικά σχολεία Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης (σχολείο, Μ.Μ.Ε) Φροντίδα για επαγγελματική κατάρτιση και αποκατάσταση

 ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
 1. Υπογράμμισε τις πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις των επόμενων φράσεων:
α. Της απάντησα ότι δεν ξέρει τι θα πει ταλαιπωρία.
 β. Ο καθηγητής μας ρώτησε ποιο παιδί θέλει να πάει πιο πίσω. 
γ. Αναρωτιόταν αν έπρεπε να του δανείσει χρήματα.
 δ. Δεν μου είπατε αν με έχετε συγχωρήσει για τα σφάλματα που έκανα.
 ε. Αναρωτήθηκες ποτέ αν θα αποφάσιζες να πας να δουλέψεις σε ξένη χώρα σε περίπτωση που δεν έβρισκες δουλειά στην πατρίδα σου;
 2. Να μετατρέψεις τις επόμενες φράσεις σε πλάγιο λόγο:
- Τι συνέβη; ……………………………………………………
- Δεν θα σε δω αύριο! ……………………………………………………
 - Θα κρατήσει άραγε τον λόγο του; ……………………………………………………

- Να μην πεις τίποτα σε κανέναν! ………………………………………………………
- Δεν έχεις δίκιο! ………………………………………………………
 - Φύγε τώρα αμέσως! ………………………………………………………
- Πώς ήξερες ότι ήμασταν εδώ; ………………………………………………………
 - Ποια είστε, κυρία; ………………………………………………………
- Δεν έχουμε συναντηθεί ποτέ! ………………………………………………………
 - Θα πάρω τους δικούς μου και θα φύγω. ………………………………………………………
 3. Να μετατρέψεις τις επόμενες φράσεις σε ευθύ λόγο:
 - Είπε ότι θα ερχόταν κι εκείνος, αν τον ειδοποιούσαμε εγκαίρως. …………………………………………………………………………
- Ρώτησε τον Πέτρο μήπως θέλει τίποτα. …………………………………………………………………………
- Παραπονιόταν πως εκείνη την ημέρα είχε κουραστεί πάρα πολύ. …………………………………………………………………………
- Ρωτούσε ποιος μπορούσε να του φέρει την κόρη του πίσω. …………………………………………………………………………
- Τη ρώτησε γιατί ήταν πικραμένη. …………………………………………………………………………
 - Παραπονιόταν πως του μίλησε άσχημα. …………………………………………………………………………
- Τον παρακάλεσε να του στείλει τα βιβλία που του είχε δανείσει την προηγούμενη εβδομάδα. …………………………………………………………………………
- Υποστήριξε πως δεν είχαν συναντηθεί ποτέ. …………………………………………………………………………
 4. Δίπλα από κάθε πρόταση να βάλεις ένα Κ αν η πρόταση δηλώνει κυριολεξία και ένα Μ αν δηλώνει μεταφορά:
 Ο Νίκος βούτηξε βαθιά μέσα στο νερό.
 Άρχισαν να τραγουδούν με όλη την ψυχή τους.
 Η καρδιά του είναι από πέτρα.
 Κάθε φορά που τον ακούω, κρέμομαι απ’ τα χείλη του. Στα ορεινά μέρη ο χειμώνας είναι βαρύς.
 Ο Γιώργος τσακώθηκε με τον Πέτρο.
 Έχει κορμί λαμπάδα.
 Τον πήρε και έφυγαν μαζι

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ









Ενότητα 3η
Είμαστε όλοι ίδιοι. Είμαστε όλοι διαφορετικοί
«Οι άνθρωποι ίσοι αλλά και διαφορετικοί»
Οι άνθρωποι είναι ίσοι αλλά και διαφορετικοί. Πιο συγκεκριμένα είναι ίσοι στα δικαιώματα ζωής, ελευθερίας αξιοπρέπειας, περιουσίας παιδείας, εργασίας κ.ά. Τα παραπάνω δικαιώματα είναι κατοχυρωμένα από νομοθετικές διατάξεις σε όλα τα πολιτισμένα κράτη. Αντίθετα οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί σε μια σειρά από εξωτερικά – σωματικά χαρακτηριστικά, όπως το φύλο, το χρώμα του δέρματος, των μαλλιών και των ματιών, αλλά και πολιτισμικά, όπως είναι η γλώσσα, η θρησκεία, τα ήθη, τα έθιμα και ο τρόπος ζωής. Επομένως, η ισότητα και η διαφορετικότητα δεν είναι πράγματα αντιφατικά αλλά συμπληρωματικά.
Αξιοσημείωτο είναι ότι στο παρελθόν υπήρχαν στερεότυπα και προκαταλήψεις που οδηγούσαν στη ρατσιστική αντιμετώπιση της διαφορετικότητας. Ακόμα υπήρχε η πεποίθηση ότι η διαφορετικότητα έχει αποκλειστικά βιολογική βάση. Αξίζει να αναφέρουμε ότι χρειάστηκαν πολλοί αγώνες για να επικρατήσει ως βασικό θεμέλιο του ευρωπαϊκού πολιτισμού η αρχή της ισότητας, η οποία είναι ενσωματωμένη και κατοχυρωμένη στα συντάγματα και τη νομοθεσία των περισσότερων ευρωπαϊκών κρατών.
Συμπερασματικά, η αρχή της ισότητας ισχύει για όλους τους ανθρώπους. Όλοι οι άνθρωποι έχουν ίσα δικαιώματα, αφού έχει καταρριφθεί οποιαδήποτε έννοια φυλετικού ή κοινωνικού ρατσισμού. Πιο συγκεκριμένα με τη λέξη ισότητα εννοούμε την ισότητα ενώπιον του νόμου, στην εύρεση εργασίας, στο δικαίωμα ίδιας αμοιβής για ίδια εργασία, των ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση, ίδιας περίθαλψης, ίδιων δικαιωμάτων στην ελευθερία της έκφρασης και της σκέψης και ίδια πολιτικά δικαιώματα. Επιπλέον, όλοι χαίρουν σεβασμού στην ελευθερία, στην αξιοπρέπεια, στην περιουσία και κυρίως στη ζωή.
Παράλληλα ωστόσο με τα παραπάνω, σεβαστό είναι και το δικαίωμα όλων στη διαφορά. Ειδικότερα, αυτό είναι κατοχυρωμένο και προστατεύεται από τη νομοθεσία του κάθε κράτους. Απαραίτητη προϋπόθεση όμως για την άσκησή του, είναι να μη θίγει την ελευθέρια και την αξιοπρέπεια των άλλων. Πιο συγκεκριμένα, οι άνθρωποι διαφέρουν μεταξύ τους στην εξωτερική εμφάνιση, στη σωματική διάπλαση, στο φύλο, στη γλώσσα, στο επάγγελμα και στη θρησκεία.
Επιπροσθέτως, όλοι οι άνθρωποι έχουν δικαίωμα στον τρόπο επιλογής της προσωπικής τους έκφρασης, της ψυχαγωγίας, καθώς και της αισθητικής απόλαυσης, στοιχεία που μπορεί να διαφοροποιούνται από εκείνα της πλειοψηφίας. Συνοψίζοντας, οι προσωπικές επιλογές του καθενός δεν πρέπει να οδηγούν στη μεροληψία εναντίον των ατόμων καθώς και στην απαξίωση, την εκμετάλλευση και το χλευασμό αυτών. Επιπλέον, δεν πρέπει οι ατομικές ιδιαιτερότητες να μετατρέπονται σε στόχο επιθετικής συμπεριφοράς και ρατσιστικών εκδηλώσεων. Προπαντός δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται η κάθε μειοψηφία με τα ιδιαίτερα γνωρίσματά της ως «αποδιοπομπαίος τράγος» και θύμα εκτόνωσης οποιασδήποτε κρίσης και κακού.
Συμπερασματικά, ο σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα και παράλληλα στη διαφορετικότητα του καθενός αποτελεί θεμέλιο λίθο για τη δημιουργική και ειρηνική συνύπαρξη των ανθρώπων. Τέλος, η ευαισθησία σε θέματα ελευθερίας, δημοκρατίας και δικαιοσύνης, η ανεκτικότητα στην ανθρώπινη ιδιαιτερότητα και ταυτόχρονα η κατανόηση πως κάθε λαός έχει τη δική του συνεισφορά στην ανάπτυξη του πολιτισμού μπορούν να οδηγήσουν στην οικοδόμηση αρμονικών σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων, απαλλαγμένων από αδικίες και διακρίσεις.
Παρατηρήσεις
  1. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 100-120 λέξεις.
  2. Να αντικαταστήσετε τις δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις με το κατάλληλο ονοματικό σύνολο κάνοντας τις απαραίτητες μετατροπές:
  • Είναι περίεργο πώς απέδρασε ο ληστής από τη φυλακή.
  • Αυτός είναι ο μόνιμος φόβος του, μήπως αρρωστήσει.
  • Απαγορεύεται να σταθμεύετε εδώ.
  • Παραδέχτηκε ότι φοβάται τα αεροπλάνα.
  1. Στις παρακάτω περιόδους να μετατρέψετε τον πλάγιο λόγο σε ευθύ:
  • Ο καθηγητής μού είπε να γράφω πιο καθαρά.
  • Με διαβεβαίωσε πως θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του για να διευθετηθεί το θέμα αυτό.
  • Άκουσα στο ραδιόφωνο πως στην Κίνα έγινε φοβερός σεισμός.
  • Με ρώτησε τι θέλω.
  • Τους είχε προτείνει να έρθουν στο εξοχιό του στο Πήλιο.
  • Τον απειλούσε ότι θα έπαιρνε το μερίδιό του από την επιχείρηση.
  • Τη ρώτησε πόσο είχε αγοράσει το φόρεμα.
  1. Να σχηματίσετε δύο προτάσεις για κάθε λέξη χρησιμοποιώντας την κυριολεκτική και τη μεταφορικής τους σημασία: αγώνας, φύση, ανατολή, καρδιά, θάλασσα.
  1. Στις παρακάτω προτάσεις να βρείτε τα αντώνυμα των υπογραμμισμένων λέξεων:
  • Είναι τόσο ευέξαπτος, που μπλέκεται σε καβγάδες. (……………..)
  • Πήγε στην τράπεζα για να κάνει ανάληψη χρημάτων. (……………..)
  • Του αρέσει η πολυτέλεια και γι’ αυτό ξοδεύει χρήματα. (……………)
  • Είναι πολύ ευαίσθητος άνθρωπος. (……………….)
  • Το έδαφος σ’αυτή τη περιοχή είναι εύφορο. (…………….)
Γ. Παραγωγή λόγου
«Με αφορμή τα συχνά φαινόμενα ρατσισμού που έρχονται στη δημοσιότητα και τις σχετικές για το θέμα συζητήσεις να γράψετε ένα κείμενο στο οποίο να αναφέρετε τα αίτια και τους τρόπους αντιμετώπισης του φαινομένου».