Τρίτη 12 Ιουνίου 2018

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΝΟΤΗΤΑ 8

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B110/244/1803,5840/
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ 
http://fliphtml5.com/xpqa/pgpv/basic


ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ:

 8η ενότητα Σ’ αυτή την ενότητα: ΣΥΖΗΤΩΝΤΑΣ

 ΓΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Α.Εισαγωγικά Κείμενα




Διαβάστε επίσης:Ο Κάσπαρ Χάουζερ 
στην έρημη χώρα

Β1 Οι μετοχές στην ενεργητική και παθητική φωνή
εικόναΘυμάμαι ότι:
  • Η μετοχή είναι επίθετο και ρήμα, μετέχει δηλαδή και
  •  στα δύο. Ως επίθετο έχει γένος, αριθμό και πτώση. 
  • Ως ρήμα έχει φωνή, διάθεση και χρόνους.

Κείμενο 5: Άνθρωποι και αριθμοί
Βικιπαίδεια:
Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

► Διαβάστε
 το βιβλίο: "Το αυγό
 της έχιδνας" 
της Λίτσας Ψαραύτη

Μαθαίνω για τους τύπους της μετοχής:
Μετοχή έχουν:
  • Ο ενεστώτας στην ενεργητική φωνή με κατάληξη -οντας (π.χ. τρέχοντας)
  •  όταν αυτή τονίζεται στην προπαραλήγουσα και -ώντας (π.χ. γεννώντας
  • όταν τονίζεται στην παραλήγουσα.
  • Ο ενεστώτας σπανιότερα στην παθητική φωνή με καταλήξεις -όμενος, -η, -ο 
  • (π.χ.αναπτυσσόμενες), αλλά και -ούμενος, -η, -ο (π.χ. μιμούμενος
  • και -άμενος, -η, -ο(π.χ. τρεμάμενος).
  • Ο παρακείμενος οτην παθητική φωνή με κατάληξη -μένος, -η, -ο (π.χ. χαμένοι).
Η ενεργητική μετοχή είναι άκλιτη, ενώ οι παθητικές είναι κλιτές, έχουν τρία γένη
 και δύο αριθμούς.

Β2. ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ

Κείμενο 6:Η μεγάλη περιπέτεια της ζωής μου
Ναρκωτικά: Εξαρτησιογόνες, Ψυχοδραστικές ουσίες
 - Επεισόδιο 1ο: Κάνναβη
http://www.edutv.gr/deyterobathmia/narkotika-
eksartisiogones-psyxodrastikes-ousies-epeisodio-1o-kannavi
Ναρκωτικά: Εξαρτησιογόνες, Ψυχοδραστικές ουσίες
 - Επεισόδιο 2ο: Ηρωίνη
http://www.edutv.gr/deyterobathmia/narkotika-
eksartisiogones-psyxodrastikes-ousies-epeisodio-2o-iroini
Εξαρτησιογόνες ουσίες στην εφηβεία 
 Μαθαίνω για τη σημασία της μετοχής:
Η μετοχή χρησιμοποιείται:
  • με επιθετική σημασία, δηλαδή όπως κάθε επίθετο, και λέγεται
  •  επιθετική μετοχή. Επιθετικές είναι οι μετοχές της παθητικής φωνής.
  • με επιρρηματική σημασία, δηλαδή δηλώνει τρόπο, χρόνο, αιτία, υπόθεση 
  • και εναντίωση και λέγεται επιρρηματική μετοχή. Επιρρηματική
  •  είναι η μετοχή του ενεργητικού ενεστώτα.

Γ1. Παρασύνθετα


Μαθαίνω για τα παρασύνθετα:
  • Παρασύνθετες είναι οι παράγωγες λέξεις που σχηματίζονται με τη διαδικασία της παραγωγής (δηλαδή παράγονται) όχι από απλές λέξεις, αλλά από σύνθετες.
α΄ συνθετικό
β΄ συνθετικό
σύνθετο
παρασύνθετο
καλώς
+
ορίζω
καλωσορίζω
καλωσόρισμα
καλή
+
καρδιά
καλόκαρδος
καλοκαρδίζω
  • Παρασύνθετες είναι και ορισμένες λέξεις που σχηματίζονται από την ένωση δύο λέξεων (που συνήθως λέγονται μαζί, αλλά δε φτιάχνουν σύνθετη λέξη) και την προσθήκη της παραγωγικής κατάληξης:
λέξη 1
λέξη 2

παρασύνθετο
Αιγαίο
+
πέλαγος
δε φτιάχνουν
αιγαιοπελαγίτικος
έξω
+
φρενών
σύνθετο
εξωφρενικός
Νότια
+
Αφρική
Νοτιοαφρικανός
Άρειος
+
Πάγος
Αρεοπαγίτης

εικόναΜαθαίνω για τη γνήσια και την καταχρηστική σύνθεση
εικόνα

Γ2. Πολυλεκτικά σύνθετα
Κείμενο 9 [Διαβάζοντας τίτλους εφημερίδων]
Ο «Ηλιακός Δίσκος»που απεικονίζει το ηλιακό ημερολόγιο των Αζτέκων
Κείμενο 10: Η γυναίκα στην πολιτική
http://digitalschool.minedu.gov.gr/
main/page-assetview.aspx?tid=92713&autostart=0
Μαθαίνω για τα πολυλεκτικά
 σύνθετα
Τα πολυλεκτικά σύνθετα είναι τριών 
ειδών:
  • σύνθετες λέξεις που αποτελούνται 
  • από τρία ή και περισσότερα
  •  συνθετικά (λέγονται καιπολυσύνθετα)
    μισός + κακόμοιρος (κακή + μοίρα) 
  •  μισοκακόμοιρος
  • ονοματικά σύνολα (επίθετο + ουσιαστικό ή ουσιαστικό + ουσιαστικό 
  • σε γενική), που έχουν παγιωθεί και έχουν αποκτήσει δική τους σημασία 
  • (λέγονται και λεξικές φράσεις)
    παιδική χαρά = χώρος με κούνιες, τραμπάλες κτλ., όπου παίζουν τα παιδιά 
  • (και όχι η χαρά που δείχνουν ή νιώθουν τα παιδιά)
    φακοί επαφής = διορθωτικοί φακοί που φοριούνται πάνω στα μάτια
  •  αντί για γυαλιά.
  • δύο λέξεις, συνήθως ουσιαστικά, που συνδέονται χαλαρά μεταξύ τους
  •  και γράφονται συχνά με ενωτικό ανάμεσά τους (λέγονται και παραθετικά 
  • σύνθετα)
    παιδί-θαύμα
    τιμές-έκπληξη
    λέξη-κλειδί 

    Πολύ συχνά υπάρχει μεταφορική σχέση ανάμεσα στα δύο συνθετικά:
  •  συζήτηση-μαραθώνιος = που διάρκεσε πάρα πολύ.
Δ.Αξιολόγηση και διατύπωση επιχειρημάτων

Κείμενο 13: Τα παιδιά των φαναριών
http://www.unicef.gr/reports/alko/street.php
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/
DSGL105/229/1693,5428/
Μαθαίνω ότι:

  • με πολύ απλά λόγια το επιχείρημα είναι το 
  • «σύνολο των λογικών προτάσεων με τις
  •  οποίες υποστηρίζουμε μια πεποίθηση
  •  ή μια θέση».
  • για την υποστήριξη μιας πεποίθησης ή μιας θέσης
  •  ή την αντίκρουση 
  • μιας άλλης μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε 
  • ένα ή περισσότερα επιχειρήματα. 
  • Αυτή η χρήση επιχειρημάτων στην έκφραση των απόψεων μας ονομάζεται 
  • επιχειρηματολογία. Σε κάθε επιχείρημα υποστηρίζουμε μια θέση
  •  με βάση κάποιους λόγους. Τις προτάσεις με τις οποίες διατυπώνουμε
  •  αυτούς τους λόγους τις ονομάζουμε προκείμενες και την πρόταση
  •  που υποστηρίζεται από τις προκείμενες την ονομάζουμε συμπέρασμα.
Ε.Λεξιλόγιο
Κείμενο 15 [Τι είναι τελικά τα κοινωνικά προβλήματα;]
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGL104/66/534,1942/
Η πείνα στον κόσμο
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/229/1694,5437/extras/
_2_meselida/indexj_2_metaselida.html
Μαθαίνω ότι:
Οι μετοχές του παθητικού παρακειμένου τελειώνουν σε:
  • -μμένος
    στα ρήματα που έχουν χαρακτήρα χειλικό (π, β, φ), π.χ. ανάβω – αναμμένος.
  • -ωμένος
    α. στα ρήματα που τελειώνουν σε -ώνω, π.χ. κουκουλώνω – κουκουλωμένος 
    β. σε ορισμένα ανώμαλα ρήματα, όπως: βλέπω – ιδωμένος, λέγω –ειπωμένος, 
  • γίνομαι – γινωμένος, κάνω – καμωμένος, πίνω – πιωμένος, τρώγω – φαγωμένος. 

Στ. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου


Διαθεματική εργασία







Μετά τη σύντομη περιήγηση 
(είτε μέσα από κείμενα είτε 
μέσα από ψηφιακό υλικό) 
στο μαγικό κόσμο του διαστήματος, αποφασίσατε ως τάξη να οργανώσετε μια έκθεση με θέμα: «Ο μαγικός κόσμος του Σύμπαντος ως πηγή έμπνευσης για τον ανθρώπινο πολιτισμό».


  • Χωρισμένοι σε ομάδες:
  1. Συλλέξτε ποικίλο υλικό (κείμενα, φωτογραφικό υλικό κτλ.) για το πώς «έβλεπαν» το Σύμπαν οι λαοί κατά την αρχαιότητα (Αρχαίοι Έλληνες, Ανατολικοί λαοί κτλ.)
  2. Συγκεντρώστε ποικίλο υλικό για τη σχέση του πολιτισμού της εποχής μας με το Διάστημα (λογοτεχνικά κείμενα επιστημονικής φαντασίας, κινηματογραφικό υλικό κτλ.).
  3. Οργανώστε μια επίσκεψη στο Πλανητάριο ή στο Εθνικό Αστεροσκοπείο με βάση 
  4. τα ενδιαφέροντα των μαθητών της τάξης και τις πληροφορίες που θα αντλήσετε
  5.  από τους παρακάτω δικτυακούς τόπους.
  • Χωριστείτε σε ομάδες. Σε συνεργασία με καθηγητές σας διάφορων ειδικοτήτων
  •  επιλέξτε ένα κεφάλαιο από το σχετικό σχολικό βιβλίο.  Εντοπίστε τους
  •  επιστημονικούς όρους που περιέχονται σε αυτό το κεφάλαιο και καταγράψτε τους.
  •   Στη συνέχεια, δημιουργήστε ένα μικρό λεξικό με τους ορισμούς αυτών των όρων. 
  • Ως πηγές μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το ίδιο το βιβλίο σας, λεξικά, έντυπα
  •  ή ηλεκτρονικά, και το διαδίκτυο.

Χρήσιμες ηλεκτρονικές διευθύνσεις
(το Πλανητάριο του Ευγενίδειου Ιδρύματος)
http://www.astro.noa.gr (το Ινστιτούτο Αστρονομίας και Αστροφυσικής του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών)
http://www.astronomy.com (διεθνής δικτυακός τόπος για θέματα αστρονομίας)
Ελληνικά και δίγλωσσα λεξικά και γλωσσάρια στο διαδίκτυο (ενδεικτικός κατάλογος)
http://www.komvos.edu.gr/dictionaries/Dictionaries.htm (τα διαδικτυακά λεξικά του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας) Ηλεκτρονικά Λεξικά [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]
http://www.glossa.com/trans/glossary/ glossaries.htm 
http://www.kypros.org/cgi-bin/lexicon
 - Κύπρος Νετ

ΑΣ ΘΥΜΗΘΟΥΜΕ ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ Σ' ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ
  • Προσπαθήστε να δώσετε τον ορισμό στην έννοια:
Οριστέα έννοια
Γένος
Ειδοποιός διαφορά
διαστημόπλοιο
  • Τα επιχειρήματα στη Φυσική, τα Μαθηματικά, την Ιστορία και τα άλλα μαθήματα οργανώνονται με
    …………………… σειρά.
  • Τι είδους λεξικό θα αναζητήσετε, όταν χρειάζεστε να βρείτε:
     την ορθογραφία μιας λέξης  …………………………….
     τη σημασία ορισμένων λέξεων  ………………………..
     την ετυμολογία ενός ρήματος  ………………………….
     τη μετάφραση μιας ξένης λέξης  ……………………….

ΟΙ ΜΕΤΟΧΕΣ
ΠΗΓΗ http://istografia.blogspot.com/2015/04/8.html




Ασκήσεις εμπέδωσης στις μετοχές

1) Να χαρακτηρίσετε τις μετοχές ως προς το είδος τους (π.χ. χρονική, αιτιολογική κ.τ.λ.)

· Ήλθε τρέχοντας να πει τα νέα.
· Ξημερώνοντας η Πρωτοχρονιά, ήμασταν όλοι εξαντλημένοι.
· Αφήνοντας τη δουλειά στη μέση, δε θα κερδίσεις τίποτε.
· Θαρρώντας πως έχει δίκιο, άρχισε να διαμαρτύρεται.
· Δε θα περάσεις στο Πανεπιστήμιο γυρνώντας συνέχεια έξω.
· Πηγαίνοντας στο σχολείο, συνάντησα ένα φίλο μου.
· Έτρεχε μαζί του θέλοντας και μη.
· Πέρασε το ποτάμι κολυμπώντας.
· Προσπαθώντας τόσα χρόνια, δεν κατάφερα να τον πείσω.
· Περνώντας την πόρτα, χωρίζουμε.

2) Να συμπληρώσετε με (ο) ή (ω) τις παρακάτω μετοχές.
Αυξάν…ντας
Πι…μένος
Επαιν…ντας
Καταγγέλλ…ντας
Ιδ…μένος
Υποσχ…μενος
Καμ…μένος
Στεφαν…μένος
Περν…ντας
Παίρν…ντας
Διδασκ…μενος
Φορτ…μένος
Ειπ…μένος
Προσπαθ…ντας
3) Να αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες φράσεις με μετοχές.
· Τα είπε αυτά, επειδή νόμιζε πως είχε δίκιο.
· Κατέβαινε από το βουνό με τραγούδια και γέλια.
· Οι μέρες που πέρασαν, πίσω μένουν μια θλιβερή γραμμή κεριών που έσβησαν…
· Αν ανατρέχαμε στο παρελθόν, θα μπορούσαμε να βγάλουμε συμπεράσματα για το μέλλον.
· Την ώρα που ερχόταν στο σχολείο, την είδε ξαφνικά μπροστά του.
· Μόλις άκουσαν το νέο, βουβάθηκαν για μια στιγμή όλοι.
· Καθώς θ’ ανεβαίνεις, σβήσε και τα φώτα.
· Επειδή δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε τι συμβαίνει, κοιτούσαμε με απορία.
· Μας έδειχνε τις παλιές φωτογραφίες με χέρι που έτρεμε.
· Θα έλθεις μαζί μου είτε θέλεις είτε δε θέλεις.
4) Να αντικαταστήσετε τις μετοχές με άλλες φράσεις χωρίς ν’ αλλάξει το νόημα.
· Μην μπορώντας να τον υπομείνει άλλο, άνοιξε την πόρτα κι έφυγε.
·Το κλεμμένο αυτοκίνητο βρέθηκε σε ερημική τοποθεσία.
· Ήταν δυσαρεστημένος από την εξέλιξη της υπόθεσης.
· Ανέβαινε τις σκάλες αγκομαχώντας.
· Ο συννεφιασμένος ουρανός προμήνυε την καταιγίδα που θα ακολουθούσε.
· Βραδιάζοντας δυναμώνει το κρύο.
· Ρωτώντας πάει κανείς στην Πόλη.
· Ένα ζευγάρι πέρασε κουβεντιάζοντας.
· Μας κοιτούσε στεναχωρημένος.
· Περασμένα μεγαλεία και "διηγώντας" τα να κλαις…
· Κλαίγοντας πιστεύεις πως θα σε λυπηθώ. · Μετά τον καυγά έφυγε σαστισμένος.


Ενότητα 8η -
ΠΗΓΗ http://eu-mathein.gr/wp-content/uploads/2015/04/%CE%95%CE%9D%CE%9F%CE%A4%CE%97%CE%A4%CE%91-8%CE%97-%CE%9D%CE%91%CE%A1%CE%9A%CE%A9%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%91.pdf
 ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ 
Αιτίες: 
• Συναναστροφή με «ύποπτες παρέες». • Μοναξιά. • Προβληματικό οικογενειακό περιβάλλον. • Έλλειψη ουσιαστικής παιδείας. Συνέπειες: • Το άτομο βυθίζεται στον εφιάλτη των ναρκωτικών. • Σωματικά και ψυχολογικά προβλήματα. • Απομόνωση. • Βίαιη και εγκληματική συμπεριφορά. Προτάσεις:
 • Ενημέρωση πολιτών. • Παιδεία. • Αρμονικό οικογενειακό περιβάλλον. • Δραστηριοποίηση σχολείου.
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ 
1) Να συμπληρώσετε τα κενά με τους κατάλληλους τύπους της μετοχής των ρημάτων που βρίσκονται στην παρένθεση:
  Έμεινε ……………………. (κρύβομαι) στην σπηλιά, για να μπορέσει να ξεφύγει.  Κρύωσε, γιατί βγήκε …………………(ιδρώνω) στο μπαλκόνι.  Κλείσε το φώς ……………….. (βγαίνω) από το μπάνιο.  Περάσαμε όλο το βράδυ …………….. (μιλώ) για την παράσταση που είχαμε παρακολουθήσει.  Προτιμώ τα φρούτα όταν είναι ……………….. (γίνομαι).

ΠΗΓΗ http://mariagrivakou.blogspot.com/search/label/%CE%9D%CE%B5%CE%BF%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CE%93%CE%BB%CF%8E%CF%83%CF%83%CE%B1%20%CE%92%27%20%CE%93%CF%85%CE%BC%CE%BD%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%BF%CF%85

Γλωσσικές ασκήσεις Β΄ Γυμνασίου 


Α. Να αντικαταστήσετε στις παρακάτω 
λέξεις την υπογραμμισμένη λέξη 
από την αντίστοιχη ελληνική:

1) Όταν το παιδί δε μεγαλώσει σ’ ένα σωστό 
οικογενειακό και 
κοινωνικό περιβάλλον, είναι δυνατόν να εμφανίσει
 αργότερα κάποια κόμπλεξ κατωτερότητας 
που θα το εμποδίζουν να ζήσει φυσιολογικά.

2) Μπαράζ αυξήσεων σημειώθηκε στη αγορά.

3) Ο πρόεδρος αποφάσισε ν’ ασκήσει βέτο και να μην εγκρίνει το νομοσχέδιο.

4) Έρευνες που έχουν γίνει επανειλημμένα στο χώρο της κοινωνικής ψυχολογίας, 
αποδεικνύουν ότι η παροχή πριμ παραγωγικότητας στους εργαζομένους, 
αυξάνει κατά πολύ την παραγωγή.

5) Πολλές βιομηχανίες και εταιρίες γίνονται σπόνσορες κάποιων εκπομπών 
στην τηλεόραση ή πολιτιστικών εκδηλώσεων.

6) Το ελληνικό λόμπι στην Αμερική είναι ένα από τα πιο ισχυρά και γι’ αυτό όλες
 οι αμερικανικές κυβερνήσεις προσπαθούν να έχουν την υποστήριξή του.

7) Μια επίσκεψη στο γκέτο των μαύρων πιστοποιεί ότι η ισότητα ανάμεσα 
στους ανθρώπους βρίσκεται ακόμα σε θεωρητικό επίπεδο.

8) Σε όλα τα επαγγέλματα πλέον η χρήση των κομπιούτερ έχει γίνει απαραίτητη.

9) Η παράσταση του αρχαίου δράματος «Οιδίπους επί Κολωνώ» ήταν 
και το ρέκβιεμ του μεγάλου μας ηθοποιού, Αλέξη Μινωτή.

10) Η συνέχιση της καταπάτησης των δικαιωμάτων της μειονότητας θα αποτελέσει
 casus belli, σύμφωνα με τις δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού.

 Β. Να συμπληρώσετε τα κενά των προτάσεων με τις λέξεις που προτείνονται
 μέσα στην παρένθεση. (ΠΡΟΣΟΧΗ: κάποιες λέξεις περισσεύουν) 
(υπόνοια, προβολή, ουτοπία, πενία, ανάμειξη, αποψίλωση, θνησιμότητα,
 πρότυπο, εγκύκλιος, αποπλάνηση, υποκουλτούρα, ευθιξία, ψευδαίσθηση,
 δίλημμα, ασυλία, ίνδαλμα)

1) Η ……………………………………………….. του δάσους θα ξεκινήσει σταδιακά από
 την επόμενη χρονιά.

2) Η ………………………………………………… ανηλίκου είναι αδίκημα και τιμωρείται 
ποινικά.

3) Όταν οι Έλληνες έφτασαν στην Προύσα, αντιμετώπισαν το ……………………………………… 
να μείνουν και να προστατεύσουν τις εκεί περιοχές ή να προχωρήσουν 
στο εσωτερικό της Μ. Ασίας.

4) Κατά καιρούς στέλνονται στα σχολεία ………………………………………………… 
με σκοπό να ρυθμίσουν θέματα οργάνωσης και λειτουργίας του σχολείου.

5) Ο τύπος της γυναίκας που προβάλλεται μέσα στις διαφημίσεις αποτελεί 
το ……………………………………. πολλών γυναικών.

6) Μετά τις ………………………………………………….. που καλλιεργήθηκαν
 από τα έντυπα μέσα ενημέρωσης για ………………………………………………………. 
του υπουργού οικονομικών σε τεράστιο οικονομικό σκάνδαλο, ο εν λόγω υπουργός 
είχε την …………………………………………………. να παραιτηθεί από το αξίωμά του, 
μέχρι να διερευνηθεί η υπόθεση χωρίς να κρυφτεί πίσω από τη βουλευτική του
 ……………………………………………………..

7) Στις χώρες του τρίτου κόσμου τα ποσοστά ………………………………………… 
είναι υψηλά.

8) Είναι ιδιαίτερα ανησυχητική η γλωσσική …………………………………………. 
που παρατηρείται στους νέους.

9) Αρκετοί άνθρωποι έχουν την ………………………………………. 
ότι ψυχαγωγούνται σωστά με πλήθος προϊόντων ……………………………………………………….

 10) Θα ήταν …………………………………………………. αν ελπίζαμε ότι θα απαγορευτεί
 η χρήση πυρηνικής ενέργειας σ’ όλο τον κόσμο.

Γ. Να προσεγγίσετε την έννοια των παρακάτω λέξεων και στη 
συνέχεια να τοποθετήσετε την κατάλληλη στα κενά των προτάσεων
 που ακολουθούν:
ανίερος:
ανιαρός:
Στο τέλος η συζήτηση έγινε ………………………………………. 
Τότε πήρε το λόγο ο Παύλος κι όσα ξεστόμισε χαρακτηρίστηκαν από όλους 
…………………………………………………
εξάρτυση:
εξάρτηση:
Ο λοχίας ζήτησε από τους στρατιώτες να ετοιμάσουν την
 ………………………………………… τους και να παρουσιαστούν
 για να πάρουν όπλα. 
Θα πρέπει να μας προβληματίζει η …………………………………………… 
τόσων νέων από το κάπνισμα.
λογοκλόπος:
λογοκόπος:
Τον κατηγόρησαν ως …………………………………………….
 γιατί τα περισσότερα απ’ όσα έγραφε στο βιβλίο του 
ήταν σκέψεις άλλων που τις οικειοποιήθηκε. 
Τους ανθρώπους που φλυαρούν, τους ονομάζουμε ………………………………………………
σορός:
σωρός:
Ο ……………………………………………………… των σκουπιδιών μέρα
 με τη μέρα αυξάνονταν. 
Η ………………………………………………………. του μεταφέρθηκε με αεροπλάνο
 για να ταφεί στη γενέτειρά του.
ψηλός:
ψιλός
Η φωνή της ήταν ιδιαίτερα ……………………………………………………… 
Ο πιο …………………………………………………….. της παρέας ήταν ο Αλέξανδρος.

Τρίτη, 18 Οκτωβρίου 2
Γλωσσικές ασκήσεις λογίων
 εκφράσεων

Α. Να αντιστοιχίσετε τις 
εκφράσεις της πρώτης 
στήλης με τις
 ισοδύναμές τους 
στη δεύτερη στήλη.

1.   Γη και ύδωρ
· Επιμένουν
 στα 
ασήμαντα 
και αδιαφορούν
για τα 
σπουδαία
2.  Διυλίζοντες τον κώνωπα, την δε κάμηλον
 καταπίνοντες
· Είμαι 
θυμωμένος
3.  Εις επήκοον
· Από πολύ 
κοντά
4.  Εκ προοιμίου
· Το να μιλάς 
με λίγα
 λόγια είναι
 γνώρισμα
 σοφού
 ανθρώπου
5.  Κομίζω γλαύκα ες Αθήνας
· Σύμβολα 
υποταγής
6.  Κρανίου τόπος
· Μιλώ για πολύ 
γνωστά 
πράγματα σα 
να ήταν νέα
7.  Πνέω τα μένεα
· Από συνήθεια
8.  Το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν
· Πραγματική 
κόλαση
9.  Καθ’ έξιν
· Εξαρχής
10.   Εκ του συστάδην
· Φανερά

Β. Ακολούθως να δημιουργήσετε από μια πρόταση/περίοδο χρησιμοποιώντας 
τις παραπάνω λόγιες εκφράσεις.