ΠΗΓΗ http://skapanefs.blogspot.com/2012/04/1.html
ΕΝΟΤΗΤΑ 1
ΘΕΩΡΙΑ (η σύνδεση των προτάσεων : παρατακτική, υποτακτική και ασύνδετο σχήμα)
Η σύνδεση των προτάσεων γίνεται με τρεις τρόπους :
1) Με παράταξη (παρατακτική σύνδεση)
2) Με υπόταξη (υποτακτική σύνδεση)
3) Με ασύνδετο σχήμα
Αναλυτικά :
1) ΠΑΡΑΤΑΚΤΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ : Συνδέονται με αυτό τον τρόπο δύο όμοιες προτάσεις (δύο κύριες ή δύο όμοιες δευτερεύουσες)
π.χ.
Βαρέθηκα και έφυγα : εδώ συνδέονται με τον παρατακτικό σύνδεσμο και δύο κύριες προτάσεις.
Πιστεύω ότι είναι πολύ φιλότιμος και θα προοδεύσει. : εδώ συνδέονται με τον παρατακτικό σύνδεσμο και δύο ίδιες (ειδικές) δευτερεύουσες προτάσεις.
Παρατακτικοί σύνδεσμοι :
α) Συμπλεκτικοί: και, ούτε, μήτε.
β) Διαζευκτικοί: ή, ή-ή, είτε, είτε-είτε, είτε-ή.
γ) Αντιθετικοί: αλλά, παρά, όμως, ωστόσο, ενώ, αν και, μόνο (που), μα(χρησιμοποιείται κυρίως στον προφορικό λόγο), εντούτοις, μολαταύτα, εκεί που, (κι) έπειτα, εξάλλου, μάλιστα.
δ) Συμπερασματικοί: λοιπόν, ώστε, άρα, έτσι, που, έπειτα, τότε, ύστερα, επομένως.
β) Διαζευκτικοί: ή, ή-ή, είτε, είτε-είτε, είτε-ή.
γ) Αντιθετικοί: αλλά, παρά, όμως, ωστόσο, ενώ, αν και, μόνο (που), μα(χρησιμοποιείται κυρίως στον προφορικό λόγο), εντούτοις, μολαταύτα, εκεί που, (κι) έπειτα, εξάλλου, μάλιστα.
δ) Συμπερασματικοί: λοιπόν, ώστε, άρα, έτσι, που, έπειτα, τότε, ύστερα, επομένως.
2) ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ : Συνδέονται με αυτό τον τρόπο δύο διαφορετικές προτάσεις (κύρια με δευτερεύουσα ή δύο διαφορετικές δευτερεύουσες)
π.χ.
Πάρε με τηλέφωνο, όταν έρθεις. : εδώ συνδέονται με τον υποτακτικό σύνδεσμο όταν μια κύρια και μια δευτερεύουσα (χρονική) πρόταση.
Πιστεύω ότι θα έρθει, αν και βρέχει : εδώ συνδέονται τρεις προτάσεις, όλες με υποτακτική σύνδεση. Η πρώτη (κύρια) με τη δεύτερη (δευτερεύουσα ειδική) μέσω του υποτακτικού συνδέσμου ότι και η δεύτερη (δευτερεύουσα ειδική) με την τρίτη, που είναι μεν δευτερεύουσα, αλλά διαφορετική (εναντιωματική) με τον υποτακτικό σύνδεσμο αν και.
Υποτακτικοί σύνδεσμοι :
α) Ειδικοί: ότι, πως, που.
β) Χρονικοί: όταν, σαν, ενώ, καθώς, κάθε που, αφού, αφότου, πριν (να), μόλις, προτού, προτού, ώσπου, ωσότου, όσο που, εφόσον, άμα, εκεί που (= μόλις),ευθύς ως.
γ) Αιτιολογικοί: επειδή, αφού, καθώς, διότι, μια και, μια που.
δ) Υποθετικοί: αν, εάν, (άμα, σαν).
ε) Τελικοί: να, για να.
στ) Αποτελεσματικοί: ώστε, ώστε να, έτσι που, που, (για να).
ζ) Διστακτικοί ή ενδοιαστικοί: μη(ν), μήπως.
η) Εναντιωματικοί / παραχωρητικοί: αν και, μολονότι, μόλο που, παρ’ όλο που, και που, και ας, και αν, και αν ακόμη, ακόμη και αν, έστω και αν, παρ’ ότι, ενώ, και που, και ας.
α) Ειδικοί: ότι, πως, που.
β) Χρονικοί: όταν, σαν, ενώ, καθώς, κάθε που, αφού, αφότου, πριν (να), μόλις, προτού, προτού, ώσπου, ωσότου, όσο που, εφόσον, άμα, εκεί που (= μόλις),ευθύς ως.
γ) Αιτιολογικοί: επειδή, αφού, καθώς, διότι, μια και, μια που.
δ) Υποθετικοί: αν, εάν, (άμα, σαν).
ε) Τελικοί: να, για να.
στ) Αποτελεσματικοί: ώστε, ώστε να, έτσι που, που, (για να).
ζ) Διστακτικοί ή ενδοιαστικοί: μη(ν), μήπως.
η) Εναντιωματικοί / παραχωρητικοί: αν και, μολονότι, μόλο που, παρ’ όλο που, και που, και ας, και αν, και αν ακόμη, ακόμη και αν, έστω και αν, παρ’ ότι, ενώ, και που, και ας.
3) ΑΣΥΝΔΕΤΟ ΣΧΗΜΑ: Συνδέονται με αυτό τον τρόπο δύο όμοιες προτάσεις (δύο κύριες ή δύο όμοιες δευτερεύουσες). Η σύνδεση γίνεται με κόμμα (,)
π.χ.
Έφαγαν,ήπιαν,κοιμήθηκαν : εδώ συνδέοναι τρεις όμοιες προτάσεις (κύριες) με το κόμμα (ασύνδετο σχήμα)
Ξέρω ότι ο άνθρωπος γεννιέται, ζει και πεθαίνει ελεύθερος : εδώ συνδέονται τέσσερις : Η πρώτη (κύρια) συνδέεται με τη δεύτερη (δευτερεύουσα ειδική) με τον υποτακτικό σύνδεσμο ότι. Η δεύτερη (δευτερεύουσα ειδική) συνδέεται με την τρίτη (δευτερεύουσα ειδική) με το κόμμα (σχήμα ασύνδετο). Τέλος η τρίτη (δευτερεύουσα ειδική) συνδέεται με την τέταρτη (δευτερεύουσα ειδική) με τον παρατακτικό σύνδεσμο και.
Επιμέλεια : Νίκος Μελιγκώνης
https://www.scribd.com/doc/106321466/%CE%A3%CE%A5%CE%9D%CE%94%CE%95%CE%A3%CE%97-%CE%A0%CE%A1%CE%9F%CE%A4%CE%91%CE%A3%CE%95%CE%A9%CE%9D-%CE%91%CE%A3%CE%9A%CE%97%CE%A3%CE%95%CE%99%CE%A3#from_embed
https://www.scribd.com/doc/106321466/%CE%A3%CE%A5%CE%9D%CE%94%CE%95%CE%A3%CE%97-%CE%A0%CE%A1%CE%9F%CE%A4%CE%91%CE%A3%CE%95%CE%A9%CE%9D-%CE%91%CE%A3%CE%9A%CE%97%CE%A3%CE%95%CE%99%CE%A3#from_embed
ΒΙΝΤΕΟ : η σύνδεση των προτάσεων
Άσκηση (1) : Βρείτε τη σύνδεση των προτάσεων
Άσκηση (2) : βρείτε τους υποτακτικούς συνδέσμους
Άσκηση (1) : Βρείτε τη σύνδεση των προτάσεων
Άσκηση (2) : βρείτε τους υποτακτικούς συνδέσμους
ΘΕΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ : ΠΑΡΑΔΟΣΗ - ΕΘΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
ΕΘΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ : Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στοιχεία ενός λαού που τον διαφοροποιούν από τους άλλους. Η εθνική ταυτότητα καθορίζεται από την παράδοση (ήθη, έθιμα, γλώσσα, θρησκεία, μύθοι, θρύλοι, αξίες, τέχνη) δηλαδή την πολιτιστική κληρονομιά
ΡΟΛΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ στη διαμόρφωση ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ
• Με την παράδοση το άτομο συνειδητοποιεί τον εαυτό του. Καταλαβαίνει τις ρίζες του.
• Αποκτά εθνική συνείδηση
• Καταδεικνύεται η αδιάσπαστη ενότητα παρελθόντος – παρόντος – μέλλοντος
• Εξασφαλίζεται η επιβίωση του έθνους
• Είναι σημείο κοινωνικής σύγκλισης και συνοχής
• Διδασκόμαστε από τα λάθη μας
• Τροφοδοτεί καλλιτεχνική έμπνευση
ΣΗΜΕΡΙΝΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ
• Ανάπτυξη τεχνικού πολιτισμού και υποβάθμιση πνευματικού
• ΜΜΕ και διαφήμιση οδηγούν σε οικουμενικότητα πολιτισμού
• Ενοποίηση Ευρώπης
• Αναβίωση εθνικιστικών κινημάτων
• Διόγκωση αστικών κέντρων
• Ξενομανία, έλλειψη παιδείας
ΤΙ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ;
• Σωστή μετάδοση της παράδοσης μέσα από την παιδεία
• Συνειδητοποίηση των αρνητικών μας στοιχείων
• Η παράδοση να μην αντιμετωπίζεται ως εμπορεύσιμο είδος (τουρισμός) αλλά ως στοιχείο που καθορίζει την υπόστασή μας.
• Να μη μας παρασέρνει σε εθνικισμό και προγονοπληξία
Επιμέλεια : Νίκος Μελιγκώνης
ΘΕΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ : ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
ΑΙΤΙΕΣ
• Ανάπτυξη συγκοινωνιακών μέσων
• Διαφήμιση
• Προσιτές τιμές
• Αύξηση ελεύθερου χρόνου
• Καταπιεστική ζωή στα αστικά κέντρα οδηγεί σε αναζήτηση ανάπαυλας και ψυχαγωγίας
• Ενοποίηση Ευρώπης
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ - ΘΕΤΙΚΑ
• Οικονομική ανάπτυξη
• Δημιουργούνται αναπτυξιακά έργα
• Εκσυγχρονίζονται υπηρεσίες
• Εμφανίζονται νέα επαγγέλματα
• Άνοδος βιοτικού επιπέδου
• Τόνωση κοινωνικότητας και βελτίωση διακρατικών σχέσεων
• Ικανοποιούνται μορφωτικές ανάγκες (γλωσσομάθεια)
• Ψυχική ισορροπία ατόμου
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ – ΑΡΝΗΤΙΚΑ
• Ενδιαφέρον για εύκολο και γρήγορο χρήμα
• Παραμελούνται άλλοι παραγωγικοί τομείς
• Θυσιάζεται το φυσικό περιβάλλον
• Εμπορευματοποιείται η παράδοση
• Παραχαράσσεται η γλώσσα
• Ξενομανία
• Εγκληματικότητα
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΣΩΣΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
• Παιδεία
• Σωστός προγραμματισμός
• Εκσυγχρονισμός
• Συνέπεια και σοβαρότητα
• Έμφαση στον ποιοτικό και όχι στον ποσοτικό τουρισμό
• Αγάπη και σεβασμός στην παράδοση
• Προσοχή στο περιβάλλον
Επιμέλεια : Νίκος Μελιγκώνης
Ενότητα 1
η
–
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
Προσφορά ελληνισμού:
α) Θεμελίωση επιστημών (φιλοσοφία, μαθηματικά κ.α.).
β) Δημιουργία θαυμαστών έργων τέχνης.
γ) Σύλληψη ιδέας Δημοκρατίας.
δ) Ανθρωποκεντρικός πολιτισμός.
ε) Αθλητικό ιδεώδες και ολυμπιακοί αγώνες.
στ) Η ελληνική γλώσσα.
Αντιφάσεις της σύγχρονης Ελλάδας:
- Υπερηφάνεια για το παρελθόν / προγονολατρεία.
- Προσκόλληση στην παράδοση / ξενομανία – μιμητισμός.
- Φιλοξενία, ανθρωπιά / προσπάθεια εκμετάλλευσης των τουριστών.
Υπέροχα τοπία / καταστροφή φυσικού περιβάλλοντος.
Προτερήματα Ελλήνων:
Πνευματικά:
Αγάπη για ελευθερία
Φιλομάθεια
Ευφυΐα, ετοιμότητα πνεύματος
Καλαισθησία
Ηθικά / Ψυχολογικά:
Ηρωικό φρόνημα (ανδρεία – λεβεντιά)
Καλοσύνη / γενναιοψυχία
Πνεύμα δικαιοσύνης
Αδούλωτο φρόνημα
Κοινωνικά:
Φιλοξενία, εγκαρδιότητα
Πρωτοβουλία / δημιουργικότητα
Πολιτικά:
Φιλοπατρία
Θεμελίωση Δημοκρατίας
Εθνικά:
Ηρωισμός
Διατήρηση παράδοσης
Ελαττώματα:
o Ξενομανία / συναίσθημα κατωτερότητας
o Επιπολαιότητα / έλλειψη τάξης, συστήματος, προγραμματισμού
o Εγωισμός / αλαζονεία
o Απειθαρχία
o Πονηριά με τάση προς την απάτη / συμφεροντολόγος – ατομιστής (Ο Έλληνας)
o Ιστορική αμνησία
o Διχόνοια
Ορθή στάση Ελλήνων:
Ομόνοια
Εθνική αυτογνωσία
Συλλογική προσπάθεια και θέληση
Σεβασμός στο παρελθόν
Διατήρηση πολιτιστικών στοιχείων / εθνική συνείδηση
Συνδυασμός ευρωπαϊκής και εθνικής ιδέας
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΠΗΓΗ
1
η
Άσκηση: Στις παρακάτω περιόδους να υπογραμμίσετε και να αριθμήσετε τιςπροτάσεις, όπως στο παράδειγμα:
Σχέση με άλλες ΣυνδετικήλέξηΕίδοςσύνδεσης
Όταν το 1600 π.Χ. μεγάλοικυκλαδικοί οικισμοί καταστρέφονται από σεισμό,
οιΚυκλάδες περνούν στη σφαίραεπιρροής της μινωικής Κρήτης.
∆ευτερεύουσ α
Κύρια ΌτανΥποτακτική
1.
Θα μπορούσε να είχε στείλεικάποιον άλλον.
2.
Σηκώθηκα, ντύθηκα γρήγορα,βγήκα αμέσως από το σπίτι.
3.
Ούτε τον είδα ούτε θα τονξαναδώ.
4.
Ή θα έρθεις μαζί μου ή θακάτσεις στο σπίτι.
5.
Πήγε μια βόλτα στην πόληώσπου να ξανανοίξει τοσυνεργείο.
6.
Σε παρακαλώ να κάνειςυπομονή μαζί του.
7.
Ήταν σε καλή φυσική κατάστασηγια την ηλικία του, το πρόβλημάτου ήταν περισσότεροπνευματικό.
8.
∆εν ξέρω πόσο θα αντέξωακόμα τα αρνητικά του σχόλιαγια τη δουλειά μου.
9.
Προτού φύγεις από το σπίτι,πάρε χρήματα.
10.
Οι Αθηναίοι αγρότες αποτελούν τηνπλειονότητα του πληθυσμού καικαλλιεργούν τα χωράφια τους με τηβοήθεια των δούλων.
2
η
Άσκηση: Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως προς τη σχέση τους με τις άλλες(κύριες ήδευτερεύουσες), να σημειώσετε τη συνδετική λέξη, όπου υπάρχει, και να δηλώσετε το είδος τηςσύνδεσης(παρατακτική, υποτακτική, ασύνδετο σχήμα), όπως στο παράδειγμα:
1) Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις: α) ως προς τη σχέση τους με τις άλλες(κύριες ήδευτερεύουσες), β) να κυκλώσετε τη συνδετική λέξη, όπου υπάρχει, γ) να δηλώσετε το είδος τηςσύνδεσης(παρατακτική, υποτακτική, ασύνδετο σχήμα).
1.Αμφιβάλλω όμως αν αυτό το τοπίο γεννάει στην ψυχή τους τα ίδια συναισθήματα που ένιωσαεγώ πάνω στο καμπαναριό του χωριού μου.2.Έχει περάσει πάνω από μια ώρα και η συζήτηση συνεχίζεται, ενώ πολλά μέλη τωναντιπροσωπειών έχουν βγει στο παράθυρο.3.Οι μετανάστες αποκλείονται από τη δυνατότητα ίσων ευκαιριών, αποκλείονται από την ίσημεταχείριση και συμμετοχή στην κοινωνική ζωή.4.Η μεγάλη Ευρώπη δεν πρέπει να φτιαχτεί χωρίς παράθυρο ανοιχτό προς τον Τρίτο Κόσμο.5.Όλοι οι άνθρωποι μοιάζουμε σε τέτοιο βαθμό, ώστε να είναι ξεκάθαρο ότι ανήκουμε στοανθρώπινο είδος.6.Πολλοί από εμάς δυσκολεύονται να μπουν στη θέση του άλλου και να καταλάβουν τις εμπειρίεςκαι τα προβλήματά του.7.Συγκεντρώθηκα την ώρα των αγγλικών, για να καταλάβω τι έλεγε η δασκάλα μας
ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΠΗΓΗ https://filologika.gr/gimnasio/g-gymnasiou/neoelliniki-glossa/kritirio-axiologisis-enotita-1/
18Δεκ
Ενότητα 1η
Η Ελλάδα στον κόσμο
Τα διασκευασμένα κείμενα που ακολουθούν είναι αποσπάσματα από άρθρο που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Η Καθημερινή» στις 21.07.2014 με τίτλο «Ξένοι που διαφημίζουν την Ελλάδα» στο οποίο διάφοροι ταξιδιωτικοί ρεπόρτερ αφηγούνται ενδιαφέρουσες ιστορίες για τη δική τους «ελληνική εμπειρία».
Α. «Σας ζηλεύω για την ιστορία σας»
Η πολυταξιδεμένη Narina Exelby πέρασε στη χώρα μας «τις καλύτερες, ίσως, διακοπές της ζωής της». Ξεκίνησε από την Αθήνα. Επισκέφτηκε μουσεία και μουσικές σκηνές, ήπιε ελληνικό καφέ και ούζο σε καφενεία, συνάντησε καλλιτέχνες γκράφιτι και νέους επιχειρηματίες. «Η Αθήνα έχει γίνει “εργαστήριο” όπου ταλαντούχοι άνθρωποι συνασπίζονται και δημιουργούν», έγραψε στο περιοδικό Getaway.
Έπειτα έφυγε για τους Δελφούς. «Μαγεύτηκα! Στη χώρα μου είναι σαν να μην έχουμε παρελθόν. Ένα κτίριο εκατό ετών θεωρείται αξιοθέατο. Φαντάσου πώς αισθάνθηκα βλέποντας όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα που οι πρόγονοί σας έφτιαξαν πριν από 2.500 χρόνια. Σας ζηλεύω για την ιστορία σας. Είστε τόσο τυχεροί…» ανέφερε στη συνομιλία μας. Το ταξίδι της συνεχίστηκε στην Κρήτη και την Ικαρία. «Εκεί γνώρισα μια γυναίκα 104 ετών. Ζει σ’ ένα μικρό χωριό όμορφα, ήρεμα, ανθρώπινα. Παρατηρώντας την και ακούγοντάς τη να μιλάει, συνειδητοποίησα πόσο πολλά χάνουμε με τους ξέφρενους ρυθμούς που έχει η δική μας καθημερινότητα».
Σκοπεύει να ξανάρθει; «Εννοείται! Θέλω κι άλλο χρόνο στην Αθήνα και προγραμματίζω να επισκεφτώ περισσότερα νησιά. Αλλά δεν θα αγχωθώ, αν δεν προλάβω το καλοκαίρι. Αυτό που συμβουλεύω, άλλωστε, στα κείμενά μου τους συμπατριώτες μου είναι να εντάξουν την Ελλάδα και στους χειμερινούς προορισμούς τους. Το χειμώνα όλα είναι πιο ήσυχα, δεν υπάρχουν ουρές στα μουσεία ούτε πανικός στα εστιατόρια».
Narina Exelby, Νοτιοαφρικανή, Getaway Magazine, περιοδικά των Brussels Airlines και Etihad Airways
Β. «Η Αθήνα δεν είναι μόνο ένας μεταβατικός προορισμός»
[…]Η Αθήνα διαθέτει τη δική της γοητεία. Και δεν είναι μόνο η ιστορία και η αρχαιολογία. Ασχέτως του πώς περιγράφουν οι τίτλοι των εφημερίδων την οικονομική κατάσταση της χώρας, εγώ είδα γειτονιές που σφύζουν από ζωή και ενέργεια: καφέ γεμάτα κόσμο, νέους δημιουργικούς εστιάτορες, ταλαντούχους σχεδιαστές και γκαλερίστες – και χαμογελαστούς ανθρώπους. Αυτή η πόλη είναι πολύ περισσότερα από έναν μεταβατικό προορισμό, πριν φύγει κανείς για τα ελληνικά νησιά», έγραψε πριν από μερικές εβδομάδες η Ann Abel στο Forbes.
Στην επικοινωνία μας, η θετική εντύπωση που της έκανε η ελληνική πρωτεύουσα επιβεβαιώθηκε. «Η διάθεση των Αμερικανών έχει αλλάξει εντυπωσιακά. Οι περισσότεροι θεωρούσαν καταθλιπτικό, αν όχι και επικίνδυνο, ένα ταξίδι στην Ελλάδα. Όχι πια». Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, ότι το άρθρο της με τίτλο «Δέκα λόγοι που αγαπάμε την Αθήνα αυτό το καλοκαίρι» έχουν ήδη διαβάσει περίπου 11.000 άνθρωποι στην ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού.
Ann Abel, Αμερικανίδα, Περιοδικό Forbes
Γ. «Την Ελλάδα την πονάω»
[…] Σε τι αποδίδει η Rachel Howard τη μεταστροφή του κλίματος απέναντι στη χώρα μας διεθνώς και το τόσο μεγάλο ρεύμα τουριστών; «Σταμάτησαν οι διαδηλώσεις και οι φασαρίες, που μπορεί ως γεγονότα να ήταν μεμονωμένα, αλλά μεγεθύνονταν από κάποια μίντια, ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Όταν κάποιος έβλεπε στην τηλεόραση ρεπορτάζ για πετροπόλεμο στο κέντρο της Αθήνας, δεν ήταν φυσικό να τρομάξει; Επιπλέον, λειτούργησε αποτελεσματικά -ιδιαίτερα στη Βρετανία- η φήμη ότι η Ελλάδα είναι αρκετά φθηνότερη σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες», απαντάει η ρεπόρτερ. Η ίδια το πιστεύει; «Είναι αλήθεια ότι το value for money ισχύει πια σε μεγαλύτερη έκταση από ό,τι στο παρελθόν – σε ξενοδοχεία, εστιατόρια, υπηρεσίες. Δυστυχώς, όμως, δεν έχουν εκλείψει οι αρπαχτές. Επίσης, είναι αρκετά “τσιμπημένες” οι τιμές για τα ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια εσωτερικού».
Rachel Howard, Βρετανίδα, Guardian, National Geographic Traveler, Condé Nast Traveler
*value for money = σχέση ποιότητας- τιμής
Παρατηρήσεις
1ο Θέμα (Κατανόηση Κειμένου, 6 μονάδες)
Στα αποσπάσματα που σας έχουν δοθεί οι τρεις ταξιδιωτικές ρεπόρτερ περιέγραψαν την εμπειρία τους και την άποψή τους για την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό. Να εντοπίσετε ποιες από τις ακόλουθες πληροφορίες είναι σωστές και να παρουσιάσετε τα στοιχεία από το κείμενο που τις επιβεβαιώνουν, συμπληρώνοντας τον ακόλουθο πίνακα:
Πληροφορία
Σωστό/ Λάθος
Στοιχεία από το κείμενο
Η Narina Exelby επισκέφτηκε την Ελλάδα για αρχαιολογικό τουρισμό.
Σύμφωνα με την Ann Abel μια μεγάλη μερίδα της αμερικάνικης κοινωνίας θεωρούσε μέχρι πρόσφατα την Ελλάδα έναν τόπο ξεγνοιασιάς και διασκέδασης.
Η Ann Abel ως τουρίστρια δεν αντίκρισε την εικόνα της Ελλάδας που προβάλλει ο έντυπος τύπος.
Η Rachel Howard θεωρεί πως για την αρνητική προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό ευθύνονται μόνο οι διαδηλώσεις και οι φασαρίες.
2ο Θέμα (Δομή και γλώσσα κειμένου, 4 μονάδες)
Α) Στις παρακάτω περιόδους να βρείτε το είδος της σύνδεσης των προτάσεων:
Φαντάσου πώς αισθάνθηκα βλέποντας όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα που οι πρόγονοί σας έφτιαξαν πριν από 2.500 χρόνια.
Θέλω κι άλλο χρόνο στην Αθήνα και προγραμματίζω να επισκεφτώ περισσότερα νησιά.
Αυτή η πόλη είναι πολύ περισσότερα από έναν μεταβατικό προορισμό, πριν φύγει κανείς για τα ελληνικά νησιά.
Όταν κάποιος έβλεπε στην τηλεόραση ρεπορτάζ για πετροπόλεμο στο κέντρο της Αθήνας, δεν ήταν φυσικό να τρομάξει;
Β) Στην πρώτη παράγραφο του πρώτου αποσπάσματος χρησιμοποιείται ασύνδετο σχήμα μεταξύ προτάσεων στην περίοδο: «……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..».
Με τη χρήση του ασύνδετου σχήματος το ύφος γίνεται περισσότερο …………………………………… . Με αυτόν τον τρόπο ο αρθρογράφος πιθανόν θέλει να τονίσει ……………………………………………………………………………………………………………… .
3ο Θέμα (Παραγωγή λόγου, 10 μονάδες)
«Αυτό που συμβουλεύω, άλλωστε, στα κείμενά μου τους συμπατριώτες μου είναι να εντάξουν την Ελλάδα και στους χειμερινούς προορισμούς τους.»
Οι περισσότεροι ξένοι τουρίστες έχουν συνδυάσει την Ελλάδα με το τρίπτυχο ήλιος- θάλασσα- παραλία. Αποφασίζετε να γράψετε ένα γράμμα σε έναν φίλο σας/ μια φίλη σας που μένει στο εξωτερικό με σκοπό να τον/ την καλέσετε να επισκεφτεί την Ελλάδα το χειμώνα. Σε αυτό αναλύετε ποιες τουριστικές ευκαιρίες προσφέρει η χώρα μας ως χειμερινός προορισμός. (200-250 λέξεις)
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Ενότητες
Κριτήρια Αξιολόγησης
Εναλλακτικά Κριτήρια
Εναλλακτικά Κριτήρια
Εναλλακτικά Κριτήρια
Η Ελλάδα στον κόσμο
Ενότητα 1
Ενότητα 1Β
Ενότητα 1Γ
Ενότητα 1Δ
Γλώσσα- Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου
Ενότητα 2
Ενότητα 2Β
Ενότητα 2Γ
Ενότητα 2Δ
Είμαστε όλοι ίδιοι. Είμαστε όλοι διαφορετικοί.
Ενότητα 3
Ενότητα 3Β
Ενότητα 3Γ
Ενότητα 3Δ
Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι Πολίτες
Ενότητα 4
Ειρήνη- Πόλεμος
Ενότητα 5
Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών
Ενότητα 6
ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:
ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις Οδηγίες Διδασκαλίας Φιλολογικών Μαθημάτων στο Γυμνάσιο 2017 – 2018του ΙΕΠ και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Ευαγγελία Χίντζιου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.