Πέμπτη 26 Ιουλίου 2018

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ(2)

https://www.slideshare.net/alexgger/ei-52999809

Αλεξάνδρα Γερακίνη, alexgger.blogspot.gr
1

ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ
 Χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία από το έπος και
τη λυρική ποίηση.
 Η μουσική και η όρχηση συνόδευαν τον λόγο...

Ο ΘΕΟΣ ΔΙΟΝΥΣΟΣ
 Θεός του αμπελιού και
του κρασιού.
 Προσωποποιούσε τις
παραγωγικές δυνάμεις
της φύσης.
 Λατρεία του θε...

Ο ΔΙΘΥΡΑΜΒΟΣ
Θρησκευτικό και
λατρευτικό άσμα που
τραγουδούσαν οι
οπαδοί του Διονύσου
με συνοδεία αυλού,
χορεύοντας γύρω
απ...

ΑΦΕΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗΣ
ΠΟΙΗΣΗΣ
 Ο Πεισίστρατος
ίδρυσε ιερό προς τιμή
του Διονύσου και
οργάνωσε λαμπρές
γιορτές.
 Το 534...


ΓΙΟΡΤΕΣ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ
 Τα Μεγάλα ή εν αστει Διονύσια
Μάρτιος- Απρίλιος, η λαμπρότερη γιορτή, νέα δράματα
 Τα Μικρά ή κατ’...

ΟΙ ΕΥΝΟΪΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΣΤΗΝ
ΑΘΗΝΑ
 Μιμικές λατρευτικές τελετές
 Κλιματολογικές και κοινωνικές συνθήκες
 Δημοκρατικοί θεσμ...

ΕΙΔΗ ΤΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ
•Τραγωδία
•Σατυρικό δράμα
•Κωμωδία
Αλεξάνδρα Γερακίνη, alexgger.blogspot.gr
8

ΣΑΤΥΡΙΚΟ ΔΡΑΜΑ
Σατυρικό
Δράμα
Διατηρούσε τα
εξωτερικά γνωρίσματα
της τραγωδίας
Σκοπό είχε να
προκαλέσει γέλιο και
όχι να δ...

ΚΩΜΩΔΙΑ
Κωμωδία
Προκαλεί το γέλιο
και ασκεί κριτική.
Γελοιοποιεί
πρόσωπα και
καταστάσεις.
Αντλεί θέματα από την
καθημερινή...

ΤΡΑΓΩΔΙΑ
Η ετυμολογία της λέξης:
α) ωδή των τράγων
β) χορικό άσμα σε διαγωνισμό με
βραβείο έναν τράγο.
Αλεξάνδρα Γερακίνη,...

ΤΡΑΓΩΔΙΑ
Αρίων :
 Εγκαταστάθηκε στις αρχές του 6ου αιώνα στην αυλή του
Περίανδρου.
 Διαμόρφωσε καλλιτεχνικά τον διθύραμβ...

ΤΡΑΓΩΔΙΑ
Θέσπης :
 Έκανε το μεγάλο βήμα από τον διθύραμβο στην τραγωδία
στα μέσα του 6ου αιώνα.
 Ξεχωρίζει τον εξάρχοντα...

ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ
«Ἐστὶν οὖν τραγωδία μίμησις πράξεως
σπουδαίας καὶ τελείας, μέγεθος ἐχούσης,
ἡδυσμ...

ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ
Είναι λοιπόν η τραγωδία:
 Ελεύθερη αναπαράσταση της πραγματικότητας.
 Με αρχή, ...

ΚΑΤΑ ΠΟΣΟΝ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ
ΕΠΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ
Πρόλογος Επεισόδια Έξοδος
Αλεξάνδρα Γερακίνη, alexgger.blogspot.gr
16

ΚΑΤΑ ΠΟΣΟΝ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ
ΛΥΡΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ
Πάροδος Στάσιμα
Κομμοί
Μονωδίες
Διωδίες
Αλεξάνδρα Γερακίνη, alexgger.blogspo...

ΚΑΤΑ ΠΟΙΟΝ ΜΕΡΗ ΤΗΣ
ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ
 Μύθος: το σενάριο, η υπόθεση του έργου
 Ήθος: ο χαρακτήρας του τραγικού ήρωα, ο
ψυχικός τ...

ΤΡΑΓΙΚΟΤΗΤΑ
 Σύγκρουση των ηρώων με τη Μοίρα, τη θεία δίκη
αλλά και με τους ανθρώπους ακόμα και με τον
εαυτό τους.
 Εκδή...

ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ
Αλεξάνδρα Γερακίνη, alexgger.blogspot.gr
20

https://youtu.be/n1Em08hwECw
https://youtu.be/n1Em08hwECw
ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ
Αλεξάνδρα Γερακίνη, alexgger.blogspot.gr
21

ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ
Αλεξάνδρα Γερακίνη, alexgger.blogspot.gr
22



ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ
Αλεξάνδρα Γερακίνη, alexgger.blogspot.gr
23

ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ
Αλεξάνδρα Γερακίνη, alexgger.blogspot.gr
24

https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=kujMn3ezVhk

ΔΡΑΜΑΤΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
 Συνδέονται με την Αρχαία Αθήνα και το θέατρο του
Διονύσου.
 Οι Αθηναίοι ποιητές παρουσίαζαν τα νέα το...


ΔΡΑΜΑΤΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
 Επιμέλεια: επώνυμος άρχων: διάλεγε τα έργα, τους
ηθοποιούς και του χορηγούς.
 Χορηγοί: χρηματοδότηση ...

Αλεξάνδρα Γερακίνη, alexgger.blogspot.gr
27

Αλεξάνδρα Γερακίνη,
alexgger.blogspot.gr
28

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Ο ποιητής
 Συγκέντρωνε πολλαπλούς ρόλους.
 Ήταν ο συγγραφέας, ο σκηνοθέτης, ο
μουσικοσυνθέτης...


Αλεξάνδρα Γερακίνη, alexgger.blogspot.gr
31

 Î£Î¥ÎÎ¤Î•Î›Î•Î£Î¤Î•Î£ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Ο χορός
 Χόρευε με εκφραστικό και μιμητικό τρόπο και
εξέφραζε τα συναισθήματα του.
 Έμπαινε α...

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Το κοινό
 Άντρες, γυναίκες, παιδιά, μέτοικοι και ξένοι μπορούσαν να
παρακολουθήσουν τους δραμα...

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ
ΤΕΧΝΗΣ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ
 Ευαίσθητος στα αιτήματα της εποχής του, με διάχυτη την ατμόσφαιρα
απογο...

ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ
 ανέπτυξε τη δράση, με τον αφηγηματικό πρόλογο και επίλογο,
 ενίσχυσε τα μέσα εντυπωσιασμού με ...


Αλεξάνδρα Γερακίνη, alexgger.blogspot.gr
36

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ 1. Τα τρία είδη της ποίησης είναι: α) ………………… β) …………………… γ)…………… 2. Η δραματική ποίηση συνθέτει στοιχεία από την ………………………… ποίηση και τη ……………………… ποίηση αλλά ξεχωρίζει ταυτόχρονα γιατί προορίζεται για παράσταση. 3. Το δράμα προήλθε από τις ………………………… τελετές, τα ………………………… και συνδέθηκε με τις γιορτές για τη γονιμότητα και τη βλάστηση που γίνονταν προς τιμή του θεού ………………………………… . 4. Ο Διθύραμβος ήταν ………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………… Ο ύμνος αυτός περιείχε μια ……………………………………… σχετική με τη ζωή και τα παθήματα του θεού. Την απόδοση της αφήγησης αναλαμβάνει ο πρώτος των χορευτών, ο ……………………………… , ενώ Χορός …………………… χορευτών, μεταμφιεσμένων σε τράγους εκτελούσε κυκλικά το …………………… . 5. Στην αρχή ο Διθύραμβος ήταν ………………………… και …………………………… . Από τη μορφή αυτή του Διθυράμβου γεννήθηκαν τα ……………………… είδη δραματικής ποίησης: α) …………………… β) ……………………… γ)…………………… . 6. Στην εξέλιξη του Διθυράμβου συνέβαλε ο ………………………… που πρώτος συνέθεσε διθύραμβο, του έδωσε …………………………… και ………………………… . Επίσης ο ………………………… παρουσίασε τους ……………………………… μεταμφιεσμένους σε ………………………………… τράγους και γι’ αυτό ονομάστηκε «………………………………………». Οι χορευτές αυτοί ονομάζονταν …………………………… . 7. Το μεγάλο βήμα για τη μετάβαση από το διθύραμβο στην τραγωδία έγινε με τον Θέσπη ο οποίος……………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………… … Η πρώτη επίσημη παράσταση τραγωδίας έγινε από το………………………… το έτος……………………………… στα ……………………………………… . 8. Η προέλευση της τραγωδίας είναι θρησκευτική. Ενώ διατήρησε πολλά διονυσιακά στοιχεία: α) ……………………………… β)…………………………… γ)……………… τα θέματά της δεν είχαν …………………………………………………………. Ωστόσο υπάρχουν κάποια στοιχεία που αποδεικνύουν τη θρησκευτική της καταγωγή: α) ………………………… β) …………………………… γ)……………………… 9. Η ακμή της τραγωδίας σημειώνεται τον 5ο αιώνα όταν στην Αθήνα κυριαρχεί το ……………………………………… πολίτευμα. 10. Οι συγγραφείς τραγωδιών αντλούν τα θέματά τους από ……………………… τους οποίους συνδέουν με ……………………………………………………………………… . 11. Οι χορηγοί ήταν .………..……….……………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………. 12. Ο προαγών ήταν ……………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………………….. 13. Στους νικητές ποιητές έδιναν ως βραβεία ………………………………… ενώ στους χορηγούς ……………………………………… και τα ονόματά τους αναγράφονταν σε …………………………………………… . 14. Τα θεωρικά ήταν ………………………………………………………………………………………….. …..……………………………………………………………………………………………………………………… 15. Το θέατρο περιελάμβανε: α) το θέατρον, που ονομαζόταν και …………………………, είχε ημικυκλικό (αμφιθεατρικό) σχήμα. Οι θεατές κάθονταν στα ………………………… που διακόπτονταν από …………………………… από τις οποίες οι θεατές ανέβαιναν στις υψηλότερες θέσεις. Το κοίλον χωριζόταν σε ………………………………… ζώνες από ………………………………… μεγάλους διαδρόμους, τα ……………………………… . Τα σφηνοειδή τμήματα των εδωλίων, ανάμεσα στις κλίμακες ονομάζονταν ...…………………………………………………… , β) την ορχήστρα, έτσι λέγονταν το……………………… …………………………ενώ στο κέντρο της ορχήστρας υπήρχε η ……………………………, βωμός, γ) τη σκηνή που ήταν μια μακρόστενη κατασκευή με ειδικό χώρο στο πίσω μέρος για ……………………………………….………………………………………… . Η πλευρά της σκηνής προς τους θεατές εικόνιζε …………………………………………… . ………………………………………………………………Δεξιά και αριστερά της σκηνής υπήρχαν 2 διάδρομοι, οι ………………………… . Πάροδος λεγόταν και ……………………………………… . Ο χώρος ανάμεσα στη σκηνή και την ορχήστρα λεγόταν …………………………………… και ήταν ο κύριος χώρος δράσης των ……………………………………… . Θεολογείο λεγόταν ……………………………………………………………………………………………………………………. Θεατρικά μηχανήματα ήταν: α) ……………………………… β) …………………………… γ) ……………………… δ) ……………………………… 16. Ο Χορός, από τους 50 χορευτές που ήταν αρχικά στο διθύραμβο έγινε …………… και με τον Σοφοκλή ……………, με επικεφαλής τον αυλητή έμπαινε στην ορχήστρα από τη …………………… πάροδο, διαλεγόταν με τους υποκριτές μέσω του …………………………….. και αντιπροσώπευε την κοινή γνώμη. 17. Ο Θέσπις εισήγαγε τον πρώτο ………………………, ο Αισχύλος το ……………… και ο ………………………… τον τρίτο. Όλους τους ρόλους τους υποδύονταν άνδρες που φορούσαν …………………………………………… . 18. Α. Τα κατά ποσόν μέρη της τραγωδίας: Διαλογικά –επικά:1)…………………………. 2)………………………… 3)………………………… Λυρικά-Χορικά: 1)……………………….. 2)……………………….. 3)………………………………………………………………… Β) Τα κατά ποιόν μέρη της τραγωδίας:  ……………………………………..  ……………………………………..  ………………………………………  ……………………………………….  ………………………………………..  ………………………………………. 19. Οι 3 μεγάλοι τραγικοί ποιητές ήταν:α)………………………………………..β)…………………………………και γ)…………………………
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΤΕΣΤ
https://www.slideshare.net/stellakarioti/ss-40610475

Επαναληπτικό τεστ στην εισαγωγή της δραματικής ποίησης 
Ονοματεπώνυμο: 
Ερωτήσεις: 
1. Αφού διαβάσετε τις παρακάτω προτάσε...


https://www.slideshare.net/katerina60/e-9999129


https://www.scribd.com/document/112321546/%CF%86%CF%8D%CE%BB%CE%BB%CE%BF-%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1%CF%82-%CE%95%CE%BB%CE%AD%CE%BD%CE%B7-%CF%83%CE%BA%CE%B7%CE%BD%CE%AE-1%CE%B7-%CF%83%CF%84-1-83

https://app.box.com/s/gaab0rr9ygdqlxvka4g3nauezac8y4hp
test eisagogis-eleni-evripidi.pdf Download Sign up





ΕΥΡΙΠΙΔΗ, ΕΛΕΝΗ «ΤΡΑΓΩΔΙΑ»: ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ


Α. Το δράμα – Β. Η τραγωδία  – Γ. Η συμμετοχή στο δραματικό αγώνα και η διεξαγωγή του
  1. Από ποια είδη ποίησης προήλθε η δραματική ποίηση;
  2. Ποια είναι τα είδη της δραματικής ποίησης και ποιους εκπροσώπους της γνωρίζετε;
  1. Ποια ήταν τα βασικά χαρακτηριστικά της λατρεία του Διονύσου και με ποια εξωτερικά τους γνωρίσματα ξεχώριζαν οι οπαδοί του Διονύσου κατά τη διάρκεια των τελετών που γίνονταν προς τιμή του;
  2. Ποια είναι η προέλευση του δράματος;
  3. Τι ήταν ο διθύραμβος;
  4. Ποια ήταν η συμβολή του Αρίωνα στην εξέλιξη του διθυράμβου;
  5. Με ποιες παρεμβάσεις του ο Θέσπης έδωσε νέα μορφή στο διθύραμβο, ώστε να μετεξελιχθεί σταδιακά σε τραγωδία;
  6. Από πού φαίνεται ο θρησκευτικός χαρακτήρας της τραγωδίας;
  7. Τι ήταν η χορηγία και ποιοι την αναλάμβαναν; Ποιες ήταν οι υποχρεώσεις του χορηγού;
  8. Ποια μέρα των Μεγάλων Διονυσίων παρουσίαζαν τα θεατρικά έργα τους οι ποιητές και πόσα ήταν αυτά; Ποιες τιμές έπαιρναν οι νικητές ποιητές;
  9. Ποια είναι τα «κατά ποσόν» και ποια τα «κατά ποιον» μέρη της τραγωδίας (απλή αναφορά);
Δ. Το αρχαίο θέατρο
  1. Ποια ήταν τα βασικά μέρη του αρχαίου θεάτρου;
  2. Δείξτε σε ένα σχέδιο αρχαίου θεάτρου το «κοίλον», τα «εδώλια», τα «διαζώματα», τις «κλίμακες», τις «κερκίδες», την «ορχήστρα», τις «παρόδους», τη «θυμέλη».
  3. Σε ποιο μέρος του θεάτρου κινούνταν οι υποκριτές και σε ποιο ο Χορός;
  4. Πώς ήταν η σκηνή του αρχαίου θεάτρου και ποια ήταν η συνηθισμένη σκηνογραφία;
Ε. Ευριπίδης
  1. Ποιοι παράγοντες συνέβαλαν στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του Ευριπίδη;
  2. Ποιες είναι οι καινοτομίες του Ευριπίδη;
  3. Γιατί ο Ευριπίδης ονομάστηκε «από σκηνής φιλόσοφος»;
  4. Ποια είναι η θέση του θείου στην ποίηση του Ευριπίδη;
  5. Ποια είναι η άποψη του Ευριπίδη για τη γυναίκα;
Στ. Η τραγωδία Ελένη
  1. Πότε γράφτηκε η τραγωδία «Ελένη» και ποιο ήταν το πολιτικό υπόβαθρό της;
  2. Ποια είναι σε γενικές γραμμές η υπόθεση του έργου;