Πέμπτη 26 Ιουλίου 2018

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ

Αλεξάνδρα Γερακίνη, ΠΕΟ2, alexgger.blogspot.gr
Εισαγωγή στη Δραματική ποίηση
Ερωτήσεις-Απαντήσεις
1. Ποια στοιχεία συνδυάζ...



 https://www.slideshare.net/alexgger/ss-52968233
Αλεξάνδρα Γερακίνη, ΠΕΟ2, alexgger.blogspot.gr
μια ιστορία άρχισε να την αφηγείται. Στη θέση του ἐξάρχοντος ο Θέσπης εισήγ...

Αλεξάνδρα Γερακίνη, ΠΕΟ2, alexgger.blogspot.gr
 Επιλογή των χορηγών, πλούσιων πολιτών που αναλάμβαναν τα έξοδα της
παράστ...


Αλεξάνδρα Γερακίνη, ΠΕΟ2, alexgger.blogspot.gr
 ο γερανὸς ή αἰώρημα (< αἰωρέω, ανυψωτική μηχανή για τον ἀπὸ μηχανῆς θεόν)...

Αλεξάνδρα Γερακίνη, ΠΕΟ2, alexgger.blogspot.gr
I. Διαλογικά-Επικά
• Πρόλογος: πρόκειται για τον πρώτο λόγο του υποκριτή, π...

Αλεξάνδρα Γερακίνη, ΠΕΟ2, alexgger.blogspot.gr
23.Ποια είναι τα σωζόμενα έργα του Αισχύλου;
Πέρσαι, Ἑπτὰ ἐπὶ Θήβας, Ἱκέτιδ...
ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/christoforosdinabosgas/ss-26633848
΢ΤΝΟΠΣΙΚΗ ΕΙ΢ΑΓΩΓΗ ΢ΣΗΝ
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗ΢Η

Σ΢ΑΠΡΑ ΚΩΝ΢ΣΑΝΣΙΝΑ

1


Η ΓΡΑΜΑΣΙΚΗ ΠΟΙΗ΢Η :
αλαπαξηζηά έλα γεγνλόο πνπ εμειίζζεηαη κπξνζηά ζηα κάηηα
ησλ ζεαηώλ (δξᾶκα < δξάω -ῶ = πξάηησ).
πξνήι...

H ΠΡΟΔΛΔΤ΢Η ΣΗ΢ ΣΡΑΓΩΓΙΑ΢:


ΑΡΙΩΝ:



ΘΔ΢ΠΙ΢:

1.

πξώηνο ζπλέζεζε δηζύξακβν κε
ιπξηθή κνξθή θαη αθεγεκαηηθό
πεξηερόκελ...
 ΓΙΘΤΡΑΜΒΟ΢

Θξεζθεπηηθό θαη ιαηξεπηηθό άζκα ηωλ πηζηώλ ηνπ Γηνλύζνπ, κε
ζπλνδεία απινύ θαη ρνξό γύξω από ην βωκό ηνπ ζε...


ΘΔΜΑΣΟΛΟΓΙΑ


πξώηε επίζεκε «δηδαζθαιία» ηξαγσδίαο έγηλε από ην Θέζπε ην 534
π.Υ. , ζηα Μεγάια Γηνλύζηα επί ηνπ ηπξάλλνπ ...

ΔΠΙ΢ΗΜΔ΢ ΘΡΗ΢ΚΔΤΣΙΚΔ΢ ΓΙΟΡΣΔ΢
΢ΣΗΝ ΑΡΥΑΙΑ ΑΘΗΝΑ
 Μεγάια ἤ ἐλ ἄζηεη Γηνλύζηα (κήλα Eιαθεβνιηώλα) 

δηαγσλίδνληαλ νη ηξαγη...

ΓΙΟΡΓΑΝΩ΢Η ΣΩΝ ΓΡΑΜΑΣΙΚΩΝ
ΑΓΩΝΩΝ
νξγαλώλνληαλ κε θξαηηθή θξνληίδα,
ππό ηελ επίβιεςε ηνπ «ἐπωλύκνπ
ἄξρνληνο
Xηιηάδεο Aζελαί...

Κπαηική μέπιμνα=
 Δπηινγή ησλ πνηεηώλ

από ηνλ άξρνληα,
 Δπηινγή ησλ ρνξεγώλ
 Δπηινγή ησλ δέθα θξηηώλ
(έλαο από θάζε θπ...

Σν ζέαηξν
3διαςτατη απεικόνιςη
θεϊτρου

Αποτύπωςη των μερών του
αρχαύου θεϊτρου

Σ΢ΑΠΡΑ ΚΩΝ΢ΣΑΝΣΙΝΑ

9

ΣΑ ΜΔΡΗ ΣΟΤ ΑΡΥΑΙΟΤ ΘΔΑΣΡΟΤ:
• Σν ΘΔΑΣΡΟΝ, (θνῖινλ,) όπνπ θάζνληαλ νη ζεαηέο εκηθπθιηθά.
1. Tα ἑδώιηα (ακθηζεαηξηθά θαζίζκ...

Οπιζμόρ ηπαγωδίαρ
 Ἔζηιν οὖν ηπαγῳδία μίμηζιρ ππάξεωρ ζποςδαίαρ καὶ

ηελείαρ,  είναι η ηπαγωδία μίμηζη ππάξηρ εξαιπεηική...

΢ςνηελεζηέρ ηηρ παπάζηαζηρ
1. O Χορόσ:
50 εραςιτϋχνεσ χορευτϋσ  διθύραμβοσ
15  με το ΢οφοκλό
O Xορόσ, με επικεφαλό τον α...
Tα μέρη της τραγωδίας (1)
Πρόλογοσ

Tα κατϊ
ποςόν μϋρη:

Eπειςόδια:

1)
ΔιαλογικϊΕπικϊ

Eξοδοσ

2) ΛυρικϊXορικϊ

Πϊροδοσ
΢...

Αλάιπζε: 1. Καηά ποζόν μέπη – ΓΙΑΛΟΓΙΚΑ / ΔΠΙΚΑ
Ππόλογορ = ο ππώηορ λόγορ ηος ςποκπιηή 
ειζαγωγή ζηην ςπόθεζη ηος έπγος ....


Σα μέρη της τραγωδίας (2)
Σα κατϊ
ποιόν μϋρη

Ὄψισ

Μύθοσ

Ἦθοσ

Mϋλοσ

Διϊνοια

Λϋξισ

Σ΢ΑΠΡΑ ΚΩΝ΢ΣΑΝΣΙΝΑ

15

ΑΝΑΛΤ΢Η: κατϊ ποιόν μϋρη
 ΜΤΘΟ΢ υπόθεςη, ςενϊριο του ϋργου.
 ΗΘΟ΢  ο χαρακτόρασ των προςώπων.
 ΛΕΞΙ΢ η γλώςςα , το ύ...
Σ΢ΑΠΡΑ ΚΩΝ΢ΣΑΝΣΙΝΑ

Παξαηεξήζηε ηελ όςη ζηηο παξαθάησ θσηνγξαθίεο.
΢ε πνηα ζπκπεξάζκαηα θαηαιήγεηε σο πξνο ηηο ζθελνζεηηθέ...


Oι μεγάλοι ηπαγικοί
 Ππόδπομοι
1. Υνηξίινο
2. Πξαηίλαο
3. Φξύληρνο

 Αἰζσύλορ (525-

456 π.X.)
 ΢οθοκλῆρ (496406/5 π.X....


ΑΙ΢ΥΤΛΟ΢ (525-45 6 π.Υ.)
http://www.youtube.com/watch?v=3jNxjfXVfu8
ΒΙΟ΢- ΔΠΙΓΡΑ΢ΔΙ΢
Γεννήθηκε ζηην Δλεςζίνα
Έζηζε ηοςρ ...

ΒΑ΢ΙΚΑ ΥΑΡΑΚΣΗΡΙ΢ΣΙΚΑ ΣΟΤ ΔΡΓΟΤ ΣΟΤ
ΑΙ΢ΥΤΛΟΤ
 Αληαλαθιά ην ζξεζθεπηηθό θαη παηξησηηθό πλεύκα ηεο επνρήο

απηήο.
 πξνβάιι...


Γηαθξηηηθά γλσξίζκαηα ζην έξγν ηνπ Αηζρύινπ είλαη:

 Πξόζζεζε δεύηεξν ππνθξηηή


αύμεζε ηα δηαινγηθά κέξε



κείσζε ηελ...

΢ΟΥΟΚΛΗ΢
http://www.youtube.com/watch?v=9LUzfYcf98s

 Γεννόθηκε ςτον Ίππιο

Κολωνό.
 Ήταν γόνοσ εύπορησ
οικογϋνειασ και ...

ΔΡΓΑ
 Ο ΢νθνθιήο ζπλέγξαςε

123 ηξαγσδίεο, είλαη
όκσο γλσζηέο θαη'
όλνκα νη 114, από ηηο
νπνίεο έρνπλ δηαζσζεί
κόλν 7 νιν...

Υαπακηηπιζηικά ηηρ ποιηηικήρ ηέσνηρ ηος ΢οθοκλή.
Πηγό των δραματικών ϋργων του ΢οφοκλό εύναι οι αρχαύοι μύθοι με τουσ

όρ...

ΕΤΡΙΠΙΔΗ΢
http://www.youtube.com/watch?v=Xj6n-05T6Cg
ΒΙΟ΢- ΔΠΙΓΡΑ΢ΔΙ΢
Γηνο ηνπ Μλήζαξρνπ από ηε ΢αιακίλα.
Έδεζε ζε κηα ε...

ΕΡΓΑ
΢ηον Δςπιπίδη αποδίδονηαι 92 έπγα , από αςηά ζώζονηαι ακέπαια 18
ηπαγωδίερ και ένα ζαηςπικό δπάμα.

Άλκηςτισ ( 438 π....

ΚΤΡΙΕ΢ ΙΔΕΕ΢ ΣΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΟΤ ΕΤΡΙΠΙΔΗ
 Προβϊλλονται ϋντονα οι

ΠΡΟΒΛΗΜΑΣΙ΢ΜΟΙ ΣΗ΢
ΕΠΟΧΗ΢ –αναφορϋσ ςτα δεινϊ
του Πελοποννης...

ΧΑΡΑΚΣΗΡΙ΢ΣΙΚΑ ΣΗ΢ ΠΟΙΗΣΙΚΗ΢ ΣΕΧΝΗ΢ ΣΟΤ ΕΤΡΙΠΙΔΗ
 ανϋπτυξε τη δρϊςη, με τον αφηγηματικό πρόλογο και









επύλογ...

Σ΢ΑΠΡΑ ΚΩΝ΢ΣΑΝΣΙΝΑ

29

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1.

http://www.el.wikipedia.org/

2.

http://wwk.kathimerini.gr/kath/7days/1999/07/25071999.pdf#pa
ge=2

3.

...


ΠΗΓΗ http://users.sch.gr/sirmkap/eisagogi%20dramatiki%20poiisi.pdf

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ
ΕΙΔΗ:ΕΠΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ   ΛΥΡΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ  ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟIΗΣΗ
  ΔΡΑΜΑΤΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ 
Διονυσιακές γιορτές:
το δράμα ήταν στενά συνδεδεμένο με τις δυο σημαντικότερες διονυσιακές γιορτές, τα Μεγάλα Διονύσια και τα Λήναια

επώνυμος άρχων:
 επέλεγε 3 ποιητές από τους υποψήφιους
 Χορηγός:
 ο πολίτης που αναλάμβανε τη δαπάνη για τη διδασκαλία του Χορού
 Αξίωμα δαπανηρό αλλά πολύ τιμητικό
 Θεωρούνταν λειτουργία = εξυπηρέτηση του κοινού συμφέροντος
 κριτές:
 για να αποφεύγονται οι δωροδοκίες αρχικά εκλέγονταν 10 (από τις 10 φυλές)
 μετά το τέλος των παραστάσεων (και αφού οι 10 κριτές έγραφαν τα ονόματα των ποιητών κατά σειρά προτίμησης σε πινακίδα)
κληρώνονταν από τις 10 πινακίδες οι 5 
προάγων:
παρουσίαση των συντελεστών και της υπόθεσης των έργων στο Ωδείο
 έπαθλο:
στεφάνι από κισσό κι ένας τρίποδας (που είχαν δικαίωμα να στήσουν στην οδό των τριπόδων, κοντά στην Ακρόπολη)
διδασκαλίαι: 
πλάκες με τα ονόματα των ποιητών, χορηγών, υποκριτών στο δημόσιο αρχείο
 θεωρικά εισιτήρια:
 αποζημίωση δύο οβολών ως αντίτιμο εισιτηρίου, που καθιέρωσε ο Περικλής 

ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ

 α) κυρίως θέατρο ή κοίλο: χώρος αμφιθεατρικά διαμορφωμένος αρχικά σε πλαγιά λόφου

εδώλια: καθίσματα για το κοινό σε επάλληλες σειρές
διαζώματα: οριζόντιοι διάδρομοι που δίνουν τη δυνατότητα στο κοινό να κυκλοφορεί ευκολότερα κλίμακες: σκάλες κατασκευασμένες κάθετα προς την ορχήστρα κερκίδες: τα μέρη ανάμεσα στις σκάλες

 β) ορχήστρα: επίπεδος κυκλικός χώρος = ο χώρος του Χορού στο κέντρο η θυμέλη = ο βωμός του Διονύσου 

γ) σκηνή: ορθογώνιο οικοδόμημα, εκεί ετοιμάζονται οι ηθοποιοί λογείο: υπερυψωμένος χώρος μεταξύ σκηνής και ορχήστρας, εκεί διαλέγονται μεταξύ τους οι υποκριτές θεολογείο: εξέδρα στη στέγη της σκηνής, όπου εμφανίζονται οι θεοί

 ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ
 εκκύκλημα: τροχοφόρο επίπεδο, όπου μεταφέρονταν τα ομοιώματα των νεκρών (στην αρχαία τραγωδία δεν λαμβάνει χώρα ποτέ θάνατος επί σκηνής)

περίακτοι: δύο ξύλινοι περιστρεφόμενοι στύλοι, πάνω στους οποίους στερεώνονταν τα σκηνικά

γερανός (μηχανή ή αιώρημα): είδος γερανού, με τη βοήθεια του οποίου εμφανίζονταν οι θεοί (από μηχανής θεός)

βροντείον – κεραυνοσκοπείον: μηχανική αναπαραγωγή βροντής - αστραπής

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ 

Ποιητής
ήταν ο δημιουργός του δράματος και ο σκηνοθέτης των έργων του Αρχικά ήταν και υποκριτής (πχ ο Αισχύλος)

Υποκριτές 
Η τραγωδία ξεκίνησε με έναν υποκριτή-ηθοποιό (Θέσπις) Ο Αισχύλος εισήγαγε το δεύτερο Ο Σοφοκλής εισήγαγε τον τρίτο άνδρες υποκριτές υποδύονται όλα τα πρόσωπα 

Σκευή
ενδυμασία του ηθοποιού

Προσωπεία
μάσκες που φορούσαν οι υποκριτές και ο χορός

 Χορός
ο Αισχύλος μειώνει τα μέλη του χορού από 50 σε 12 ο Σοφοκλής τα κάνει 15
ο Χορός έμπαινε στην ορχήστρα από τη δεξιά ως προς το θεατή πάροδο, τραγουδώντας ένα λυρικό άσμα, την πάροδο, εκφράζει τα συναισθήματα των θεατών 
μόνο ο Κορυφαίος του Χορού διαλεγόταν με τους υποκριτές

ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ: 
Έστιν ουν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας, μέγεθος εχούσης, ηδυσμένω λόγω, χωρίς εκάστω των ειδών εν τοις μορίοις, δρώντων και ου δι απαγγελίας, δι ελέου και φόβου περαίνουσα την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν. (Αριστοτέλης, Ποιητική, 1449 β 23-28)

 μίμηση πράξης: αναπαράσταση πράξεων, δρώμενα, διάλογος (όχι αφήγηση) 
η πράξη είναι σπουδαία = σημαντική η πράξη
 είναι τελεία: έχει αρχή, μέση, τέλος 
( τέλος=σκοπός) έλεος και φόβος: διανοητική και συναισθηματική συμμετοχή θεατών (έλεος = ευσπλαχνία)
κάθαρση: 
ηθική, ψυχολογική, αισθητική κάθαρση καθαίρονται, εξαγνίζονται κυρίως οι θεατές
  καθαίρονται από τα σωματικά και ψυχικά πάθη τους
ανακουφίζονται, λυτρώνονται δια της συμμετοχής
παιδευτικός ρόλος της τραγωδίας
 - αναπαριστά ανθρώπινες καταστάσεις και αντιδράσεις (πόνος, μίσος, εκδίκηση, αγάπη, έρωτας) - συμπληρώνει διευρύνει την εμπειρία του θεατή 


ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ
 Κατά ποσόν μέρη της τραγωδίας:
 α) διαλογικά
 β) λυρικά (δομή: στροφή-αντιστροφή-επωδός)
 Πρόλογος (διαλογικό): εισάγει τους θεατές στην υπόθεση, (μονόλογος ή διάλογος)
 Πάροδος (λυρικό): τραγούδι που τραγουδά ο Χορός μπαίνοντας στην ορχήστρα (έτσι ονομάζεται και η είσοδος από όπου μπαίνει ο Χορός στην ορχήστρα δεξιά πάροδος:
 μπαίνουν όσοι έρχονται από το λιμάνι
- την πόλη αριστερή πάροδος: μπαίνουν όσοι έρχονται από άλλη πόλη- αγρούς)

Επεισόδια (διαλογικά): 2-5, παρεμβάλλονται ανάμεσα στα άσματα που ψάλλει ο Χορός (αντιστοιχούν στις Πράξεις του σύγχρονου θεάτρου)
Στάσιμα (λυρικά): (= στάση) άσματα που ψάλλει μετά τα επεισόδια ο Χορός
Έξοδος (διαλογικό): επισφραγίζει τη λύση, ακολουθείται από το εξόδιο άσμα του Χορού 
Άλλα λυρικά στοιχεία: μονωδίες, διωδίες, κομμοί (θρήνοι)

Κατά ποιόν μέρη της τραγωδίας: 

Μύθος (ιστορία, υπόθεση)
 Ήθος (χαρακτήρες) Διάνοια (ιδέες, σκέψεις) 
Λέξη (γλώσσα) 
Μέλος (μουσική) 
Όψη (σκηνικά, κουστούμια, «σκευή»)

 ΑΙΣΧΥΛΟΣ

ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ
 - Αύξησε τα διαλογικά μέρη-μείωσε τα χορικά
- Καθιερώνει τη διδασκαλία συνεχόμενης τριλογίας (= 3 τραγωδίες με κοινό μύθο)
- Αύξησε τον αριθμό των υποκριτών από ένα σε δύο
- Μείωσε τα μέλη του Χορού από 50 σε 12
 - Βελτίωσε τη χορογραφία και τη σκευή
 - Γλώσσα: μεγαλόπρεπη, επίσημη, ανάλογη με τις σοβαρές ιδέες που εκφράζει

ΙΔΕΕΣ: θεοί: μεγαλόπρεπη εικόνα, αμείλικτη συντριβή των θνητών, βαθιά θρησκευτικότητα,
 ρόλος Μοίρας
 άνθρωποι: ήρωες με υπερφυσικές διαστάσεις, υποτάσσονται στη θεία βούληση, χωρίς να γίνονται παίγνια στα χέρια των θεών, «πάθει μάθος»

 ΣΟΦΟΚΛΗΣ 
- Εγκαταλείπει τη συνεχόμενη τριλογία 
- Περιορίζει τα χορικά- αύξησε το διάλογο 
- Αυξάνει τα μέλη του χορού από 12 σε 15 
- Εισάγει τον τρίτο υποκριτή
 - Καθιερώνει έγχρωμα σκηνικά 
- Γλώσσα: λεπτότητα, ευγένεια, αρμονία (το στόμα του «μέλιτι κεχρισμένον ην»)

ΙΔΕΕΣ
 - Βάρος στον άνθρωπο ως υπεύθυνο άτομο, όχι μόνο ως εκπρόσωπο του συνόλου
- Ρόλος ελεύθερης επιλογής (προαίρεσης) και της προσωπικής αντίδρασης στα προβλήματα της ζωής
- ΄Ηρωες: ιδανικοί (όπως πρέπει να είναι, μέτρο), απόλυτα προσηλωμένοι σε έναν προορισμό – αναλαμβάνουν τη ευθύνη των πράξεών τους

 ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ
- Καθιερώνει τον αφηγηματικό πρόλογο - επίλογο
 - Εισάγει τον «από μηχανής θεό» για τη λύση του δράματος
 - Καινοτομεί στη χρήση των μύθων, τους διασκευάζει 
- Καινοτομίες στη μουσική – αύξηση των μονωδιών
 - Μειώνει την έκταση των χορικών και τα αποσυνδέει από τα επεισόδια
 - υποβαθμίζει το ρόλο του Χορού

 - ΧΟΡΟΣ: οι απόψεις του Χορού είναι σύμφωνες με τον χαρακτήρα του και το πνευματικό του επίπεδο 
ΙΔΕΕΣ
- Ασκεί κριτική σε καθιερωμένες αξίες
 - Καταδικάζει τον πόλεμο, διεκτραγωδεί τις συμφορές που προκαλεί (φιλειρηνισμός) - Πατριωτισμός, ηρωισμός, θυσία, νοσταλγία ενός καλύτερου κόσμου
- Επιρροές από σοφιστές, προβληματισμός για επίκαιρα θέματα (από σκηνής φιλόσοφος) 
- ο άνθρωπος δεν ορίζει τη μοίρα του («ο τραγικότατος των ποιητών») 

- θεοί: έχει υψηλή ιδέα για το θείο
– αμφισβητεί τους μύθους και τις λαϊκές αντιλήψεις που τους παρουσιάζουν με ανθρώπινες αδυναμίες, επιθυμία πιο αγνής θρησκείας
- ήρωες: είναι ρεαλιστικοί (όπως είναι στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τα ανθρώπινα μέτρα)
 - Οι χαρακτήρες του παλεύουν με τα πάθη τους – αναλύει την εσωτερική πάλη του ανθρώπου
 – απότομες μεταστροφές
 - Ενδιαφέρθηκε για τη γυναίκα περισσότερο από τους άλλους δύο τραγικούς
– κατηγορήθηκε – άδικα- για μισογυνισμό

ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ
Γράφεται το 412 πΧ. εν μέσω του Πελοποννησιακού πολέμου
 Σοφιστικό κίνημα
– κρίση ηθικών αξιών λόγω του Πελοποννησιακού πολέμου
 – κακή έκβαση της Σικελικής εκστρατείας = οι Αθηναίοι στρέφονται εναντίον των μάντεων που τους παρακίνησαν να την κάνουν
 Ο Ευριπίδης εκφράζει τις αντιπολεμικές τους ιδέες.

ΕΛΕΝΗ (διαχρονικό σύμβολο της ιδανικής ομορφιάς, εμπνέει καλλιτέχνες κάθε εποχής)
 Ελένη της παράδοσης
: - σύμβολο του ερωτικού πάθους - της απιστίας και προδοσίας - θεϊκή κατάρα – αιτία του πολέμου και του θανάτου πολλών ανδρών
 η Ελένη του Ευριπίδη: 
- πιστή σύζυγος - αφοσιωμένη στην πατρίδα της
 - ευαίσθητη σε θέματα τιμής και αξιοπρέπειας
- θλίβεται για το κακό όνομα που έχει μεταξύ ανάμεσα στους Έλληνες
 - θύμα του δόλου των θεών, ιδιαίτερα της Ήρας (κρίση του Πάρη)

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ
ΠΗΓΗ http://www.3gymamarousiou.gr/images/eleni/eisagogieleni.pdf
1. Τα τρία είδη της ποίησης είναι: α) ………………… β) …………………… γ)……………

 2. Η δραματική ποίηση συνθέτει στοιχεία από την ………………………… ποίηση και τη ……………………… ποίηση αλλά ξεχωρίζει ταυτόχρονα γιατί προορίζεται για παράσταση.

 3. Το δράμα προήλθε από τις ………………………… τελετές, τα …………………………
 Ωστόσο υπάρχουν κάποια στοιχεία που αποδεικνύουν τη θρησκευτική της καταγωγή:
 α) ………………………… β) …………………………… γ)………………………

9. Η ακμή της τραγωδίας σημειώνεται τον 5ο αιώνα όταν στην Αθήνα κυριαρχεί το ……………………………………… πολίτευμα.
 10. Οι συγγραφείς τραγωδιών αντλούν τα θέματά τους από ……………………… τους οποίους συνδέουν με ……………………………………………………………………… .

 11. Οι χορηγοί ήταν .………..……….……………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………. 12. Ο προαγών ήταν ……………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………..
13. Στους νικητές ποιητές έδιναν ως βραβεία ………………………………… ενώ στους χορηγούς ……………………………………… και τα ονόματά τους αναγράφονταν σε …………………………………………… .
 14. Τα θεωρικά ήταν ………………………………………………………………………………………….. …..………………………………………………………………………………………………………………………
15. Το θέατρο περιελάμβανε:
 α) το θέατρον, που ονομαζόταν και …………………………, είχε ημικυκλικό (αμφιθεατρικό) σχήμα. Οι θεατές κάθονταν στα ………………………… που διακόπτονταν από …………………………… από τις οποίες οι θεατές ανέβαιναν στις υψηλότερες θέσεις.
Το κοίλον χωριζόταν σε ………………………………… ζώνες από ………………………………… μεγάλους διαδρόμους, τα ……………………………… .
 Τα σφηνοειδή τμήματα των εδωλίων, ανάμεσα στις κλίμακες ονομάζονταν ...…………………………………………………… ,
 β) την ορχήστρα, έτσι λέγονταν το……………………… …………………………ενώ στο κέντρο της ορχήστρας υπήρχε η ……………………………, βωμός,
γ) τη σκηνή που ήταν μια μακρόστενη κατασκευή με ειδικό χώρο στο πίσω μέρος για ……………………………………….………………………………………… .
 Η πλευρά της σκηνής προς τους θεατές εικόνιζε …………………………………………… . ………………………………………………………………Δεξιά και αριστερά της σκηνής υπήρχαν

2 διάδρομοι, οι ………………………… .
 Πάροδος λεγόταν και ……………………………………… .
 Ο χώρος ανάμεσα στη σκηνή και την ορχήστρα λεγόταν …………………………………… και ήταν ο κύριος χώρος δράσης των ……………………………………… .
Θεολογείο λεγόταν …………………………………………………………………………………………………………………….
Θεατρικά μηχανήματα ήταν: α) ……………………………… β) …………………………… γ) ……………………… δ) ………………………………
16. Ο Χορός, από τους 50 χορευτές που ήταν αρχικά στο διθύραμβο έγινε …………… και με τον Σοφοκλή ……………, με επικεφαλής τον αυλητή έμπαινε στην ορχήστρα από τη …………………… πάροδο, διαλεγόταν με τους υποκριτές μέσω του …………………………….. και αντιπροσώπευε την κοινή γνώμη.
 17. Ο Θέσπις εισήγαγε τον πρώτο ………………………, ο Αισχύλος το ……………… και ο ………………………… τον τρίτο
. Όλους τους ρόλους τους υποδύονταν άνδρες που φορούσαν …………………………………………… .
18. Α. Τα κατά ποσόν μέρη της τραγωδίας:
 Διαλογικά –επικά:1)…………………………. 2)………………………… 3)…………………………
Λυρικά-Χορικά: 1)……………………….. 2)……………………….. 3)…………………………………………………………………
Β) Τα κατά ποιόν μέρη της τραγωδίας
:  ……………………………………..
  ……………………………………..
  ………………………………………
  ……………………………………….
 ………………………………………..
 ……………………………………….
19. Οι 3 μεγάλοι τραγικοί ποιητές ήταν:α)………………………………………..β)…………………………………και γ)…………………………