Παρασκευή 6 Ιουλίου 2018

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C113/351/2360,8968/


Γ΄Γυμνασίου-Λογοτεχνία



          
             Περίοδοι Νεοελληνικής Λογοτεχνίας


     Α΄:   10oς αι.-1204 και 1204-1453
 Β΄:  1453-1570 και 1570-1669
 Γ΄:  1669-1770 και 1770-1820
Δ΄:  1820-1880 , 1880-1930,

                          1930-1945 και 1945-γενιά του 70



Βλέπε χρονογραμμή Νεοελληνικής Λογοτεχνίας: http://www.tiki-toki.com/timeline/entry/90157/-/#vars!date=2307-06-18_23:01:11!

 ΓΕΝΙΚΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ                     

Α. Κατανόηση-πρόσληψη κειμένου

1)    Είδος κειμένου: ποίημα  (παραδοσιακό, νεοτερικό ή σύγχρονο) –
πεζό ( διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα,  άρθρο, θεατρικό έργο,  ημερολόγιο, επιστολή, ομιλία, παραμύθι, αυτοβιογραφία,  διαφημιστικό φυλλάδιο, συνέντευξη, ηλεκτρονικό μήνυμα  κ.λ.π.)
2)    Είδος κειμένου:  διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα (ρεαλιστικό, κοινωνικό, ηθογραφικό) , παραμύθι   
3)    Τόπος
4)    Χρόνος      (συγκεκριμένος   ή  αόριστος) 
5)    Πρόσωπα : πρωταγωνιστής, δευτεραγωνιστής , βουβό πρόσωπο
6)    Αφηγηματικές τεχνικές  ή  εκφραστικοί τρόποι  ή  κειμενικά μέσα: αφήγηση, διάλογος, περιγραφή, μονόλογος, σχόλια
7)    Αφηγητής:  (ποιος είναι; συμμετέχει στα γεγονότα;) ------
 δρων πρόσωπο, ομοδιηγητικός(συμμετέχει), παντογνώστης(γνωρίζει τα πάντα, τι θα συμβεί από την αρχή), ετεροδιηγητικός ( δεν συμμετέχει)
8)    Αφήγηση: πρωτοπρόσωπη, τριτοπρόσωπη
9)     Είδος αφήγησης: πραγματική,  φανταστική          
10)            Εξέλιξη μύθου: αρχή- ξεκίνημα ιστορίας (δέση), μέση-αγωνία (κορύφωση), τέλος(λύση), στοιχεία πλοκής ( πρόσωπο ή γεγονός που δίνει ώθηση ή νέα τροπή στο μύθο, όταν δημιουργείται αδιέξοδο)
11)            Θέμα,  θεματικά κέντρα ----Κύρια(κεντρική) και δευτερεύουσες ιδέες
12)            Χαρακτηρισμός προσώπων
13)            Σχήματα λόγου  ή  καλολογικά στοιχεία  ή  εκφραστικά μέσα    
14)            Γλώσσα:  δημοτική, λόγια ή καθαρεύουσα----επίσημη, προσεγμένη, απλή, οικεία , καθημερινή, απέριττη, παραστατική, πλούσια, εφραστική κ.λ.π.
15)            Ύφος: απλό, λιτό, καθημερινό, ζωντανό, άμεσο, διδακτικό, προτρεπτικό, πυκνό, γλαφυρό, σαρκαστικό, χιουμοριστικό, ευτράπελο, προσωπικό, επικό, μεγαλοπρεπές, ευχάριστο  κ.λ.π.
16)            Μήνυμα  κειμένου (ποιο είναι το δίδαγμα)
17)            Νόημα κειμένου: (ποιο είναι το περιεχόμενο αναλυτικά)
18)            Περίληψη κειμένου: απόδοση του νοήματος με συντομία



Β. Ασκήσεις δημιουργικής γραφής

Ø ιστορία με χρήση συγκεκριμένων λέξεων
Ø ιστορία με αλλαγή τέλους
Ø μουσική επένδυση συνομιλίας ή ποιήματος
Ø δημιουργία  ταινιούλας ή παρουσίασης
Ø δραματοποίηση σκηνών
Ø σχεδιασμός αφίσας, διαφημιστικού  κειμένου

Ø φανταστική ιστορία (π.χ. πώς θα είναι η Αθήνα μετά από 500 χρόνια)

           Βλέπε για σχήματα λόγου: 
           http://blogs.sch.gr/m_michali2


Γενική εργασία

στη Νεοελληνική Λογοτεχνία

Παρουσίαση λογοτεχνικού βιβλίου

«Ένα δέντρο στην αυλή μας»,
                      Μαρούλα  Κλιάφα

Μέρος Α΄

(γενικά στοιχεία)

v   Συγγραφέας
v   Τίτλος 
   Έτος έκδοσης
v   Εκδοτικός οίκος  
   Εικονογράφηση 
   Αριθμός σελίδων



Μέρος Β΄

Α. ΚΕΙΜΕΝΟ

1.Βιογραφικά στοιχεία- Εργογραφία (με συντομία)
2.Είδος βιβλίου
3.Υπόθεση ( περιληπτικά)
4.Προσδιορισμός τόπου και χρόνου
5.Παρουσίαση ενός κεντρικού προσώπου
6.Παρουσίαση ενός άλλου προσώπου
7.Η σχέση του τίτλου με το κείμενο

Β. ΚΡΙΤΙΚΗ

1.Η γλώσσα και το ύφος ( σχόλια)
2.Αφηγηματικοί τρόποι (παραδείγματα και σχόλια , αν ο συγγραφέας καταφέρνει να κρατήσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη)
3.Τι σας προξένησε μεγαλύτερη εντύπωση στο κείμενο;
4.Μια γενική γνώμη για το βιβλίο
5. Εικονογράφηση:παρουσίαση σκηνής-εικόνας από το βιβλίο(προαιρετικό)

( Η εργασία μπορεί να έχει μορφή:  βιβλίου, ταινιούλας(video),

παρουσίασης(power point),ή σε χαρτόνι –Θα παραδοθεί τέλος Φεβρουαρίου )