Φύλλο εργασίας
Εξωτερική και εσωτερική πολιτική του αυτοκράτορα Ιουστινιανού
Περίληψη των εξελίξεων που έχουν μεσολαβήσει από την εποχή
του Μεγάλου Κωνσταντίνου έως την εποχή του Ιουστινιανού
Ι. Επί αυτοκράτορα Θεοδόσιου Α΄ αναγνωρίζεται ως επίσημη θρησκεία η χριστιανική και απαγορεύεται ως παράνομη κάθε άλλη θρησκεία (392 μ. Χ.). Έκτοτε ασκούνται διώξεις στους οπαδούς των παλιών θρησκειών, καταστρέφονται πάρα πολύ αρχαίοι ναοί και αγάλματα που αναπαριστούσαν τους θεούς του Ολύμπου και των άλλων πολυθεϊστικών θρησκειών.
Τι σκέψεις κάνετε εσείς γι’ αυτή την εξέλιξη;
ΙΙ. Μετά το θάνατο του Θεοδοσίου του Α΄ η ενιαία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική (395 μ. Χ.) και οι δύο γιοί του Θεοδοσίου μοιράζονται την εξουσία, έχοντας ο καθένας το δικό του θρόνο. Το ανατολικό τμήμα καταφέρνει να αντισταθεί στις επιθέσεις που σημειώνονται στα σύνορά του από λαούς που μετακινούνται από τα ανατολικά και βόρεια. Το δυτικό τμήμα όμως δεν καταφέρνει να επιβιώσει: κατά τη διάρκεια του 5ου αιώνα μ.Χ. οι περιοχές του καταλαμβάνονται από λαούς όπως οι Βησιγότθοι (Ισπανία), οι Οστρογότθοι (Ιταλία), οι Βάνδαλοι (Δυτικά παράλια της Αφρικής), οι Βουργουνδοί (νότια Γαλλία), οι Φράγκοι (βόρεια Γαλλία και δυτική Γερμανία).
Η αποστολή μας
Θα ερευνήσουμε την εξωτερική και εσωτερική πολιτική του Ιουστινιανού, που υπήρξε Ρωμαίος Αυτοκράτορας από το 527 ως το 565 μ.Χ.
1. Στρατηγοί
1) Πώς κρίνετε το σχέδιο του Ιουστινιανού να αποκαταστήσει την παλιά ενιαία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία;
2) Θεωρείτε ότι ήταν ένα σχέδιο ρεαλιστικό, ότι ωφέλησε το κράτος του; Αιτιολογήστε τις απαντήσεις σας.
2. Πολιτικοί επιστήμονες
1)Διαβάστε την αφήγηση των γεγονότων και κρατήστε σημειώσεις για να τα παρουσιάσετε στην ολομέλεια. Να έχετε υπόψη σας ότι οι λεγόμενοι Δήμοι ήταν αθλητικά σωματεία του ιππόδρομου, από τα οποία τα σημαντικότερα ήταν οι Πράσινοι (το πράσινο ήταν το χρώμα της ομάδας τους) και οι Βένετοι (το γαλάζιο ήταν το χρώμα της ομάδας τους).
2) Ποιες είναι οι σκέψεις σας για αυτό το ιστορικό επεισόδιο;
3. Νομικοί
Μεταβείτε στην παρακάτω διεύθυνση : http://www.fhw.gr/chronos/08/gr/p/index.html . Επιλέξτε από τη λίστα αριστερά το κεφάλαιο «Ιουστινιανός» και από εκεί το υποκεφάλαιο «Νομοθετικό έργο». Αφού το μελετήσετε, διαβάστε και το σχετικό υποκεφάλαιο στο σχολικό βιβλίο.
Στη συνέχεια απαντήστε στις εξής ερωτήσεις:
1)Ποιο ήταν το νομοθετικό έργο του Ιουστινιανού;
2) Σε ποιο πρόβλημα απαντούσε; Ενισχυτικά για τη δεύτερη ερώτηση διαβάστε και το απόσπασμα που ακολουθεί, το οποίο προέρχεται από ένα από τα νομικά έργα που συντάχθηκαν επί Ιουστινιανού.
Απόσπασμα από το σχέδιο του Πανδέκτη : "...Επιθυμούμε η συλλογή μας που, με τη θέληση του Θεού, θα συνταχτεί από εσένα (Τριβωνιανέ), να ονομαστεί Digest ή Πανδέκτης, και κανένας νομικός δε θα τολμήσει κατόπιν τούτου να προσθέσει σχόλια σε αυτή, και να μπερδέψει με την απεραντολογία του την επιτομή του προαναφερθέντος έργου, όπως έγινε παλιότερα, γιατί όλο σχεδόν το δίκαιο είχε περιέλθει σε σύγχυση με τις αντίθετες απόψεις εκείνων που το ερμήνευαν". (Geanakoplos, D., Byzantium. Church, Society, and Civilization Seen through Contemporary Eyes, Chicago 1986, 75.)
3) Ποια ήταν η σπουδαιότητα του νομοθετικού έργου του Ιουστινιανού;
4. Κοινωνιολόγοι
α)Μεταβείτε στην παρακάτω διεύθυνση : http://www.fhw.gr/chronos/08/gr/p/index.html . Επιλέξτε από τη λίστα αριστερά το κεφάλαιο «Ιουστινιανός» και από εκεί το υποκεφάλαιο «Εσωτερική πολιτική», από όπου θα διαβάσετε την τρίτη παράγραφο.
β) Ύστερα μεταβείτε στην παρακάτω διεύθυνση: http://www.fhw.gr/chronos/08/gr/o/index.html Μετά επιλέξτε από τη λίστα αριστερά το κεφάλαιο «Αγροτική Οικονομία» και από εκεί το υποκεφάλαιο «Μικρή ιδιοκτησία» και διαβάστε το.
γ) Στη συνέχεια διαβάστε το εξής απόσπασμα:
Ο Ιωάννης Χρυσόστομος περιγράφει την κατάσταση των γεωργών τον καιρό του Θεοδοσίου Α' (1 αιώνα περίπου πριν τον Ιουστινιανό)
"...αν εξετάσει κανένας πώς φέρονται οι Δυνατοί στους άθλιους και ταλαίπωρους γεωργούς, θα δει ότι είναι χειρότεροι από τους βαρβάρους. Γιατί σ' αυτούς που λιώνουν από την πείνα και καταπονούνται σ' όλη τους τη ζωή, επιβάλλουν ανυπόφορα τελέσματα και επίπονες αγγαρείες και τους φέρονται σαν να ήταν όνοι ή ημίονοι ή, πολύ περισσότερο, σαν άψυχα πράγματα. Και δεν τους αφήνουν να πάρουν ανάσα και τους ζητάνε τα μισθώματα (ενοίκια γης), είτε είχανε καλή σοδειά, είτε όχι, χωρίς διόλου να τους συμπονούν".
(Oμ. εις Mατθ. 61.3: PG 58.591. Aπό το: I. Καραγιαννόπουλος, Το Βυζαντινό Κράτος, Θεσσαλονίκη 1996, 87.)
Έχοντας διαβάσει αυτό το υλικό απαντήστε στις εξής ερωτήσεις:
1) Ποιοι ήταν οι λεγόμενοι δυνατοί; Ποια είναι η συμπεριφορά τους προς τους «μη δυνατούς»;
2) Σε ποιο πρόβλημα απαντούσαν τα συγκεκριμένα μέτρα του Ιουστινιανού; Με ποιο επίθετο θα χαρακτηρίζατε αυτό το πρόβλημα (δηλαδή σε ποια κατηγορία προβλημάτων ανήκει);
3) Πώς κρίνετε αυτά τα μέτρα;
5. Ιστορικοί
Διαβάστε το ακόλουθο απόσπασμα από το προοίμιο των "Ανεκδότων" του Προκόπιου, του ιστορικού που έζησε την εποχή του Ιουστινιανού.
1) Για ποιους λόγους στα προηγούμενα βιβλία του είχε αποκρύψει κάποια γεγονότα ή τις αιτίες κάποιων γεγονότων.
2) Νομίζετε ότι οι ιστορικοί σήμερα αντιμετωπίζουν αντίστοιχα προβλήματα;
"Όλα όσα συνέβησαν ως τις μέρες μας στο γένος των Ρωμαίων κατά τη διάρκεια των πολέμων τα έχω διηγηθεί συνδέοντάς τα πάντα, όσο μου ήταν δυνατό, με το χρόνο και τον τόπο στον οποίο διαδραματίστηκαν. Από δω και πέρα όμως δεν θα συνθέσω την εξιστόρηση με τον ίδιο τρόπο. Εδώ θα καταγραφούν με κάθε λεπτομέρεια όλα όσα έτυχε να συμβούν σε κάθε σημείο της Ρωμαϊκής Επικράτειας. Ο λόγος είναι ότι ήταν αδύνατο να καταγραφούν οι πράξεις με τον πρέποντα τρόπο όσο οι αυτουργοί τους ήταν ακόμα στη ζωή, γιατί, αν με ανακάλυπταν, δεν θα μπορούσα να γλιτώσω από τον πιο οικτρό θάνατο και δεν μπορούσα να είμαι σίγουρος ούτε καν για την ασφάλεια των πιο στενών μου συγγενών. Αλλά και σε πολλές περιπτώσεις αναγκάστηκα να αποκρύψω τις αιτίες των γεγονότων που έχω αναφέρει στα προηγούμενα βιβλία μου. Θα χρειαστεί λοιπόν, στο σημείο αυτό της ιστορίας μου, να αποκαλύψω όχι μόνο όσα έχω προηγουμένως παρασιωπήσει, αλλά και τις αιτίες των γεγονότων που ήδη ανέφερα".
Προκοπίου Καισαρέως, Ανέκδοτα ή Απόκρυφη Ιστορία, β' ανατύπωση, Αθήνα 1993 (μετάφραση Αλόη Σιδέρη).
|
6. Ιστορικοί της τέχνης Ι
Επιλέξτε από το πάνω μέρος της οθόνης τον «Πολιτισμό» και μετά επιλέξτε από τη στήλη αριστερά την «Τέχνη» και από εκεί τη 2ηπερίοδο. Από τη λίστα που εμφανίζεται θα μελετήσετε τα κείμενα για την «Αρχιτεκτονική» (μόνο την 1η παράγραφο) και για την «Αγία Σοφία», για να απαντήσετε στις εξής ερωτήσεις:
1) Ποιες είναι οι αρχιτεκτονικές καινοτομίες που εισάγονται αυτήν την περίοδο;
2) Ποια κατηγορία κτιρίων αφορά η σημαντικότερη από τις καινοτομίες; Ποιο γενικότερο συμπέρασμα μπορούμε να συνάγουμε για εκείνη την εποχή διαπιστώνοντας ποια είναι η κατηγορία κτισμάτων στην οποία εστιάζουν οι αρχιτέκτονες;
7. Ιστορικοί της τέχνης ΙΙ
Μεταβείτε στη διεύθυνση http://www.360tr.com/34_istanbul/ayasofya/english/# για να περιηγηθείτε εικονικά στην Αγία Σοφία. Ετοιμάστε μια διαδικτυακή ξενάγηση για τους/τις συμμαθητές/τριές σας. Σε αυτήν την ξενάγηση που θα γίνει με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα:
1) Θα περιγράψετε τον χώρο γενικά.
2) Θα περιγράψετε τι σας έκανε περισσότερη εντύπωση.
3) Θα καταλήξετε με τη γνώμη σας πάνω στο εξής ερώτημα: Ήταν δικαιολογημένος ο θαυμασμός που εξέφραζαν οι σύγχρονοι του Ιουστινιανού για αυτή την εκκλησία;
|
|
8. Ιστορικοί της τέχνης ΙΙΙ
1) Τι καταλαβαίνετε ότι εννοεί με τον όρο «αυτοκρατορική εικονογραφία» ;
2) Πώς εικονίζεται ο Ιουστινιανός στις εκδοχές που περιγράφονται;
3) Γιατί παραγγέλλει ο Ιουστινιανός καλλιτεχνικά έργα που να αναπαριστούν τον ίδιο ή επιτεύγματα της δικής του πολιτικής; Ποιες είναι οι σκέψεις σας για αυτή την τακτική;
Ιστορικοί της τέχνης ΙΙΙ - Εργασία Β4
1) Τι καταλαβαίνετε ότι εννοεί με τον όρο "αυτοκρατορική εικονογραφία";
- Με τον όρο αυτοκρατορική εικονογραφία εννοούμε την τάση που είχε ο Ιουστινιανός να προπαγανδίζει τις επιτυχίες του (πολιτικές, στρατιωτικές, θρησκευτικές) με παραστάσεις των θριάμβων του ίδιου, της οικογένειάς του ή και των συνεργατών του, σε πίνακες - ψηφιδωτά - γλυπτά - νομίσματα.
2) Πως εικονίζεται ο Ιουστινιανός στις εκδοχές που περιγράφονται;
- Στην πρώτη εκδοχή ο Ιουστινιανός εμφανίζεται ως θριαμβευτής στους αγώνες, στρατηλάτης, κατακτητής (έφιππο άγαλμα, πινάκια, μετάλλια).
- Στην δεύτερη εκδοχή εικονίζεται ως υπερασπιστής του Χριστιανισμού (Ραβέννα). Το ίδιο συμβαίνει και με τις απεικονίσεις της συζύγου του Θεοδώρας.
3) Γιατί παραγγέλλει ο Ιουστινιανός καλλιτεχνικά έργα που αναπαριστούν τον ίδιο ή επιτεύγματα της δικής του πολιτικής; Ποιες είναι οι σκέψεις σας γι' αυτή την τακτική;
- Είναι ένας τρόπος να αναδείξει το έργο του, τις επιτυχίες του, την προσφορά του, τόσο στην πολιτική όσο και στην θρησκευτική ζωή. Είναι ένας έξυπνος τρόπος γιατί η εικόνα αποτυπώνεται στην μνήμη όποιου τη βλέπει εύκολα και γρήγορα. Το έργο του έτσι μένει αθάνατο, αφού οι πίνακες και τα γλυπτά κρατούν ζωντανή την ανάμνηση των όσων έκανε αιώνια.
- Αυτή όμως η τακτική που διάλεξε δείχνει την ματαιοδοξία του, την ανάγκη του να επιδεικνύεται και την προσπάθειά του να προβάλλει συνεχώς το έργο του.