ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΕΛΕΝΗ
π :
Ε ιμέλεια Αληγιάννη Βαρβάρα
’ π 2
Β ε εισόδιο
η
. 659-840
σκηνή στ Η άφιξη του Αγγελιοφόρου οδηγεί στην
τελική αναγνώριση
1. π. ππ
Η Ελένη βρίσκεται σε α όγνωση Ο ολυαγα ημένος σύζυγος
βρίσκεται
π!!! π, π 17 .
ε ιτέλους στην Αίγυ το μετά α ό ολοκληρα χρόνια Μα
δεν την αναγνωρίζει
.
και ετοιμάζεται να την εγκαταλείψει
ππ
Η Ελένη βρίσκεται στην έσχατη α ελ ισία
, .
οι θεατές αγωνιούν για την τύχη της Ο
π π . … π
Ευρι ίδης οδήγησε τα ράγματα στην κορύφωσή τους Τώρα όμως νέες ελ ίδες
! ππ.
γεννιούνται Εμφανίζεται στη σκηνή ένα νέο ρόσω ο Ένας ηλικιωμένος άντρας
π π ………………… π .
μ αίνει α ό τη άροδο τρέχοντας Είναι
………………………… ,………………………
ο του Μενέλαου
(
→ ανώνυμος χαρακτήρας
, π )
ό ως η Γερόντισσα
( < + )
Έρχεται να αναγγείλλει Αγγελιαφόρος αγγέλλω φέρω συνταρακτικά
. …………
νέα Τι συνέβη στη
π ( . ……………………… ). π
ό ου φύλαγαν την Ελένη δηλ το Αυτή η ληροφορία
π π ………………….. π ,
συμ ληρώνει το αζλ στο μυαλό του και ε ιτέλους ΝΑΙ
π ………………………. .
λάμ ει μέσα του η αλήθεια και με τη σειρά του τη Ελένη
( π 2 .57)
αντίστοιχες σκηνές αναγνώρισης στο αράλληλο κείμενο σελ
2.π
Ε ιτέλους ήρθε η ώρα ώστε
και οι δύο σύζυγοι να
π π
εράσουν α ό την
άγνοια στη
γνώση
και το
είναι
να ταυτιστεί με το
.
φαίνεσθαι
π
Τα ε όμενα στάδια στις τραγωδίες
:) , ) π,
είναι α η εκδήλωση των συναισθημάτων β αναδρομή στο αρελθόν ώστε οι δυο
π )
ήρωες τα συμ ληρώσουν τα κενά τους γ αναφορά στο μέλλον
- π π, 54, 56, 58,62
Συμ ληρώστε τον ίνακα αφού ξαναδιαβάσετε τις σελίδες
3.
Μερικά στοιχεία για τους
ανώνυμους
:
χαρακτήρες των τραγωδιών
- , , π ,
ανήκουν στα λαϊκά στρώματα είναι αντιηρωικοί χαρακτήρες έχουν α λοϊκή σκέψη
, π π,
καθημερινά συναισθήματα με αρορμητική συμ εριφορά έντονα εκδηλωτικοί και
.
αφοσιωμένοι στον αφέντη τους
. ….
Αυτά τα χαρακτηριστικά τα έχει ο Αγγελιαφόρος Όμως διαφέρει και ολίγον Διαβάστε
666, 777, 811-813 , π
τους στίχους σταθείτε στα λόγια του και τη συμ εριφορά των
π π . ;
ρωταγωνιστών α έναντι του Σε τι διαφέρει Ποια η ιδιαίτερη σχέση του με τον
;…………………………..............................
Μενέλαο και την Ελένη
Στάδιο
Στίχοι
.
α εκδήλωση αισθημάτων
. π
β αναδρομή στο αρελθόν
.
γ αναφορά στο μέλλον
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….π π (
Ο Αγγελιοφόρος διατυ ώνει α όψεις
→
Διάνοια
) , ,
για τους θεούς τη μοίρα τον καλό
,
δούλο τη μαντεία
(
→
π π π
ε ιρροή του Ευρι ίδη α ό τους Σοφιστές
) π π :
Ποιες α όψεις διατυ ώνει για
) + ;( 786-798)
α τους θεούς τη μοίρα
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………) ;( 803-810)
β τον καλό δούλο
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………) π ;( 823-837)
γ την αξιο ιστία της μαντικής τέχνης
…………………………………………………………………………................………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………;().
Πώς θα χαρακτηρίζατε τον Αγγελιοφόρο ΗΘΟΣ
→
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….π π π
ο Ευρι ίδης φαίνεται μέσα α ό τα λόγια του Αγγελιοφόρου να είναι υ έρ ή κατά
;
της δουλείας
( . 28-30, . 60-62)
βλ και σχόλια σελ
……………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..4. π π π 764-771;
Τι μήνυμα κρύβει ο Ευρι ίδης ίσω α ό τους στίχους
……………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………5.
Να αντιστοιχίσετε τα δεδομένα των δύο στηλών
6.
Ο ρόλος του Αγγελιοφόρου
:.
α θα συμβάλλει στη διαδικασία της αναγνώρισης και ενώ η δράση βρίσκεται σε
κρίσιμο σημείο
. π π
β θα συμβάλλει ε ίσης στην α οκατάσταση του ονόματος της Ελένης
. π : π π
γ θίγει το μεγάλο ρόβλημα ο όλεμος είχε ως αιτία έναν ίσκιο και θα εράσει
π
στους θεατές ένα αντι ολεμικό μήνυμα
. π
δ οι σκέψεις του ροβάλλουν
καινές
π
αντιλήψεις σχετικά με τον άνθρω ο
7.
:
Ο ρόλος του Χορού
2 . π
Είναι συγκρατημένος και ακούγεται μόνο φορές Είναι ε ιφυλακτικός γιατί
ο
π
κίνδυνος α ό τον
Θεοκλύμενου δεν έχει εκλείψει
, π
κάτι ου έχουν λησμονήσει
. ππ π
οι δύο σύζυγοι Έτσι ροειδο οιεί για μελλοντικές συμφορές ε αναφέροντας τους
π, .
δυο συζύγους στην ραγματικότητα ώστε να είναι έτοιμοι
7. π ;
Πώς γίνεται η α οκατάσταση της Ελένης
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………’
Α
Β
1.
Αγγελλιοφόρος
2.
Μενέλαος
3.
Ελένη
.π
α α λοϊκή σκέψη
. π
β συζυγική ίστη
.π
γ συμ άσχει
.
δ ανακούφιση και ψυχική αγαλλίαση
. π
ε υ οτονική αντίδραση
.
στ ηρωικό ήθος
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..