Ποια είναι η χρησιμότητα της Ιστορίας στο σχολείο;
α. Μας εξηγεί πώς συνδέονται αίτια και αποτελέσματα και μας εκπαιδεύει να τα αναγνωρίζουμε σε όσα βλέπουμε να συμβαίνουν γύρω μας. Κατανοούμε έτσι καλύτερα τον κόσμο μας, γινόμαστε πιο παρατηρητικοί και προνοητικοί (σοφία - εξυπνάδα).
β. Μας δίνει πρότυπα προς μίμηση και πρότυπα προς αποφυγή. Ακολουθώντας επιτυχημένους ανθρώπους και συστήματα του παρελθόντος, αποφεύγουμε να κάνουμε τα ίδια λάθη με αυτούς και κερδίζουμε σε έμπνευση και δύναμη. Εκτός αυτού, ερχόμαστε σεεπαφή και με διαχρονικές, πανανθρώπινες αξίες. (γνώση - έμπνευση)
γ. Μας βοηθάει να ορίσουμε την ταυτότητά μας και να αυτοπροσδιοριστούμε στον χώρο και τον χρόνο. Καθένας από εμάς έχει μια ολόκληρη πυραμίδα προγόνων που τον στηρίζει. Εξετάζοντας τα ίχνη που άφησαν στην ιστορία, γνωρίζουμε καλύτερα τον εαυτό μας καιαποφασίζουμε ευκολότερα για την μελλοντική πορεία μας. (αυτογνωσία - προσανατολισμός)
δ. Χάρη σε αυτή, δεν νιώθουμε πια μόνοι και ορφανοί στον ωκεανό του παρόντος. Γινόμαστε μέρος μιας αλυσίδας ανθρώπων που ξεκινάει από το παρελθόν και χάνεται στο μέλλον. Κατανοούμε πως κάθε τι που συνέβη χτες άφησε το αποτύπωμά του στο σήμερα, καιπως κάθε τωρινή μας πράξη επηρεάζει το αύριο και τις γενιές που θα έρθουν. (υπευθυνότητα - ενσυναίσθηση)
Στις τάξεις Γυμνασίου, μπορεί να προβληθεί και το (αρκετά προχωρημένο - οπότε θα χρειαστεί η βοήθειά σας) ακόλουθο βίντεο: (ελληνικοί υπότιτλοι στο μενού)
ΥΛΗ
https://www.taexeiola.gr/%CE%B4%CE%B9%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B5%CE%B1-%CF%85%CE%BB%CE%B7-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%B1%CF%82-%CE%B1-%CE%B2-%CE%B3-%CE%B3%CF%85%CE%BC%CE%BD/
ΠΗΓΗ http://paidiki-logotexnia.blogspot.com/p/blog-page_17.html#D4
ΙΣΤΟΡΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ-ΑΝΑΛΥΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΠΗΓΗΣ
ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/NasiaFatsi/ss-80858047?ref=https://istorimata.weebly.com/kappaepsilonphialphalambdaalphaiotaomicron-pirhoomegatauomicron.html
Υποψιάζομαι πως όποιος έχει φτάσει μέχρι αυτό το σημείο της σελίδας, το γνωρίζει ήδη πολύ καλά. Καθώς όμως αποτελεί μόνιμη απορία των μαθητών, να παραθέσω επιγραμματικά κάποια από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιώ, όποτε προκύπτει αντίστοιχη συζήτηση στην τάξη. Μην ξεχάσετε να εμπλουτίσετε κάθε στοιχείο με συγκεκριμένα παραδείγματα από την καθημερινότητα και το περιβάλλον των παιδιών.
Η Ιστορία ως μάθημα, μας χρησιμεύει επειδή:α. Μας εξηγεί πώς συνδέονται αίτια και αποτελέσματα και μας εκπαιδεύει να τα αναγνωρίζουμε σε όσα βλέπουμε να συμβαίνουν γύρω μας. Κατανοούμε έτσι καλύτερα τον κόσμο μας, γινόμαστε πιο παρατηρητικοί και προνοητικοί (σοφία - εξυπνάδα).
β. Μας δίνει πρότυπα προς μίμηση και πρότυπα προς αποφυγή. Ακολουθώντας επιτυχημένους ανθρώπους και συστήματα του παρελθόντος, αποφεύγουμε να κάνουμε τα ίδια λάθη με αυτούς και κερδίζουμε σε έμπνευση και δύναμη. Εκτός αυτού, ερχόμαστε σεεπαφή και με διαχρονικές, πανανθρώπινες αξίες. (γνώση - έμπνευση)
γ. Μας βοηθάει να ορίσουμε την ταυτότητά μας και να αυτοπροσδιοριστούμε στον χώρο και τον χρόνο. Καθένας από εμάς έχει μια ολόκληρη πυραμίδα προγόνων που τον στηρίζει. Εξετάζοντας τα ίχνη που άφησαν στην ιστορία, γνωρίζουμε καλύτερα τον εαυτό μας καιαποφασίζουμε ευκολότερα για την μελλοντική πορεία μας. (αυτογνωσία - προσανατολισμός)
δ. Χάρη σε αυτή, δεν νιώθουμε πια μόνοι και ορφανοί στον ωκεανό του παρόντος. Γινόμαστε μέρος μιας αλυσίδας ανθρώπων που ξεκινάει από το παρελθόν και χάνεται στο μέλλον. Κατανοούμε πως κάθε τι που συνέβη χτες άφησε το αποτύπωμά του στο σήμερα, καιπως κάθε τωρινή μας πράξη επηρεάζει το αύριο και τις γενιές που θα έρθουν. (υπευθυνότητα - ενσυναίσθηση)
Στις τάξεις Γυμνασίου, μπορεί να προβληθεί και το (αρκετά προχωρημένο - οπότε θα χρειαστεί η βοήθειά σας) ακόλουθο βίντεο: (ελληνικοί υπότιτλοι στο μενού)
ΥΛΗ
https://www.taexeiola.gr/%CE%B4%CE%B9%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B5%CE%B1-%CF%85%CE%BB%CE%B7-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%B1%CF%82-%CE%B1-%CE%B2-%CE%B3-%CE%B3%CF%85%CE%BC%CE%BD/
ΠΗΓΗ http://paidiki-logotexnia.blogspot.com/p/blog-page_17.html#D4
ΙΣΤΟΡΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ-ΑΝΑΛΥΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΠΗΓΗΣ
ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/NasiaFatsi/ss-80858047?ref=https://istorimata.weebly.com/kappaepsilonphialphalambdaalphaiotaomicron-pirhoomegatauomicron.html