Πως γράφω Περίληψη – Οδηγίες βήμα-βήμα
Πως γράφω Περίληψη
Φιλόλογος
Α. Τα βήματα που ακολουθούμε για να γράψουμε μία περίληψη
- Το πρώτο βήμα και το σημαντικότερο είναι η προσεκτική ανάγνωση του κειμένου. Διαβάζουμε το κείμενο προσεκτικά και υπογραμμίζουμε παράλληλα τις λέξεις ή/και τις εκφράσεις που θεωρούμε σημαντικές. Όταν το κάνουμε αυτό με μία ματιά μπορούμε να δούμε τα βασικά σημεία του κειμένου.
- Το δεύτερο και εξίσου σημαντικό βήμα είναι η εύρεση των νοηματικών κέντρων για καθεμιά από τις παραγράφους, γράφοντας τους πλαγιότιτλους. Οι πλαγιότιτλοι ουσιαστικά περιέχουν το θεματικό κέντρο της παραγράφου και ίσως μια – δυο ιδέες του συγγραφέα που θεωρούμε ότι είναι σημαντικές και πρέπει να αναφερθούν.
- Το τρίτο βήμα είναι αυτό της σύνθεσης του κειμένου της περίληψης. Για την σύνθεση της περίληψης χρησιμοποιούμε τους πλαγιότιτλους των παραγράφων και το νοηματικό κέντρο του κειμένου.
Β. Η σύνταξη της περίληψης
– Δεν αντιγράφουμε λέξεις και φράσεις του κειμένου, προσπαθούμε να βρούμε συνώνυμες ή ταυτόσημες λέξεις.
– Χρησιμοποιούμε παθητική σύνταξη και όχι ενεργητική, καθώς ο λόγος γίνεται πιο σύντομος, περιεκτικός και δίδεται έμφαση στο αποτέλεσμα της ενέργειας του υποκειμένου.
Γ. Πώς ξεκινάμε μία περίληψη
– αναφέρει…
– παρουσιάζει…
– αναλύει….
– απευθύνεται…
– πραγματεύεται…
– προτείνει…
– τονίζει…
– υποστηρίζει…
• Σύμφωνα με το άρθρο…
• Ο αρθρογράφος πραγματεύεται…
• Το πρόβλημα που απασχολεί το συντάκτη…
• Η παρούσα επιφυλλίδα θίγει το ζήτημα…
Δ. Διαρθρωτικές λέξεις
• Στη συνέχεια…
• Τέλος, …
• Ο συγγραφέας καταλήγει, συμπεραίνει…
Ε. Πώς βαθμολογείται μία περίληψη
Θετικά Στοιχεία:
α) πλήρης κατανόηση του κειμένου
β) εντοπισμός θέματος και θέσης συγγραφέα
γ) παράθεση σημαντικών σημείων κειμένου
α) ανεπάρκεια στην κατανόηση του κειμένου
β) παρουσίαση μη σημαντικών στοιχείων του κειμένου
Θετικά Στοιχεία:
α) γραμματικά και συντακτικά ορθό κείμενο
β) η ικανότητα της πύκνωσης του πρωτότυπου κειμένου
γ) η χρήση του κατάλληλου ύφους για το κείμενο
α) γραμματικά και συντακτικά λάθη
β) αντιγραφή αυτούσιων εκφράσεων από το πρωτότυπο
γ) σχολιασμός των θέσεων του συγγραφέα
Θετικά Στοιχεία:
α) αρμονική παράθεση ιδεών, συνοχή και συνεκτικότητα
α) άτακτη παράθεση πληροφοριών χωρίς συνεκτικότητα και συνοχή.
Στ. Παράδειγμα για την Περίληψη
Διαβάζουμε το κείμενο με ιδιαίτερη προσοχή και παράλληλα υπογραμμίζουμε τις λέξεις ή φράσεις κλειδιά κάθε παραγράφου. Ωστόσο, σε περίπτωση που δεν είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε πλήρως το περιεχόμενο των παραγράφων διαβάζουμε το κείμενο εκ νέου και έπειτα υπογραμμίζουμε τα σημαντικά στοιχεία των παραγράφων.
Είναι σημαντικό για να καταφέρουμε να αποδώσουμε περιληπτικά ένα κείμενο να έχουμε κατανοήσει πλήρως το περιεχόμενό του.
Αυτή τη φορά διαβάζοντας κάθε παράγραφο χωριστά προσπαθούμε, βασιζόμενοι στις λέξεις και φράσεις κλειδιά που έχουμε υπογραμμίσει, να αποδώσουμε το νοηματικό τους κέντρο με την μορφή πλαγιότιτλου. Προσοχή! Πρέπει να επιλέξουμε τα κύρια στοιχεία της παραγράφου για τον πλαγιότιτλο και όχι τα δευτερεύοντα. Επίσης, καλό είναι να αποδώσουμε με την μορφή τίτλου το σύνολο του περιεχομένου του κειμένου, το νοηματικό κέντρο δηλαδή.
Χρησιμοποιώντας τους πλαγιότιτλους, καθώς και το νοηματικό κέντρο του κειμένου επιχειρούμε την σύνθεση της περιληπτικής απόδοσής του. Είναι σημαντικό να μην χρησιμοποιούμε λέξεις ή φράσεις του κειμένου, εκτός και αν πρόκειται για ορολογία. Σε περίπτωση που δεν μπορούμε να βρούμε μία συνώνυμη λέξη ή μία φράση για να αποδώσουμε το περιεχόμενο του σημείου του κειμένου που θεωρούμε σημαντικό, τότε μπορούμε χρησιμοποιώντας εισαγωγικά («») να «δανειστούμε» την λέξη που θέλουμε από το αρχικό κείμενο.
Προσοχή! Είναι σημαντικό στο κείμενο της περίληψης να μην υιοθετήσουμε το ύφος του ή της συγγραφέως, καθώς αποτελεί περιληπτική απόδοση του αρχικού κειμένου, συνεπώς και δικό μας πόνημα, σκοπός δεν είναι να αντιγράψουμε!
Η περιληπτική απόδοση του υπό εξέταση κειμένου είναι μεταξύ 80 και 100 λέξεων.
Γράφω την Περίληψη
http://anixneuontas.weebly.com/muiotaalpha-piepsilonrhoiotapi941tauepsiloniotaalpha-
gammaiotaalpha-tauomicronnu-rhoomegamualpha943omicron.html
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSB105/438/2914,11463/indexn_03.htm Κρατώ σημειώσεις κατά παράγραφο
Λαμβάνοντας υπόψη ότι το θέμα της πρώτης (Α) παραγράφου παρουσιάζεται με συντομία στη θεματική της περίοδο και ότι αναπτύσσεται αναλυτικά με σύγκριση στο υπόλοιπο μέρος της παραγράφου, εργαστείτε ως εξής, για να κρατήσετε σημειώσεις:
|
|
Να συγκρίνετε τις σημειώσεις που κρατήσατε με αυτές που παραθέτουμε ενδεικτικά παρακάτω.
|
Ακολουθούν παραλλαγές σημειώσεων από την ίδια παράγραφο (Α).
|
Να τις συγκρίνετε με τις σημειώσεις που σας δόθηκαν προηγουμένως. Ποια κοινά σημεία και ποιες διαφορές παρουσιάζουν οι τέσσερις παραλλαγές των σημειώσεων; Από ποιους παράγοντες εξαρτάται κυρίως η μορφή των σημειώσεων;
|
- τις «ειδικές» συντομογραφίες και τα σύμβολα από έναν ορισμένο επιστημονικό τομέα: Ca, C, >, <, = κτλ.
- τις κοινά αποδεκτές συντομογραφίες και τα σύμβολα: π.χ., κτλ., ο.π., βλ., πβ. ή πρβ., σ. ή σελ., τ., ή τομ., -, =, +
- τις «προσωπικές» συντομογραφίες που επινοεί ο καθένας για δική του χρήση.
Στη δεύτερη παράγραφο (Β) η θεματική περίοδος είναι η ακόλουθη: «Αν τώρα συνδυάσουμε αυτή την αθρόα προσέλευση… πολιτική σημασία».
|
Να κρατήσετε σημειώσεις ακολουθώντας τη γνωστή διαδικασία. Για τη μορφή των σημειώσεων μπορείτε να ακολουθήσετε μία από τις παραλλαγές που είδαμε προηγουμένως.
|
- Η πολιτική διάσταση και οι ιδιομορφίες του αρχαίου θεάτρου (τραγωδίας) σε σύγκριση με το σύγχρονο θέατρο.
- Παράγοντες που μαρτυρούν την πολιτική σημασία του αρχαίου θεάτρου (τραγωδίας).
- Το υλικό της τραγωδίας και η επεξεργασία του από τον ποιητή.
Ομαδική εργασία
Να χωριστείτε σε δύο ομάδες και να κρατήσετε σημειώσεις από κάποιο κείμενο σχολικού βιβλίου.
|
Οι μαθητές της πρώτης ομάδας θα κρατήσουν, χωριστά ο καθένας, αναλυτικές σημειώσεις (θέμα και σημαντικές λεπτομέρειες της κάθε παραγράφου), με σκοπό να προετοιμαστούν για ένα ωριαίο διαγώνισμα. Αντίθετα οι μαθητές της δεύτερης ομάδας θα κρατήσουν, χωριστά ο καθένας πάλι, πιο συνοπτικές σημειώσεις (πλαγιότιτλοι των παραγράφων), αφού σκοπός τους θα είναι να ενημερώσουν την υπόλοιπη τάξη σχετικά με το κείμενο που δεν το διδάχτηκε συστηματικά.
|
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
ΟΡΙΣΜΟΣ
Είδη περίληψης
ΠΡΟΣΟΧΗ
Είδη σημειώσεων
- Εντοπίζουμε τα κύρια συστατικά της παραγράφου, δηλαδή τη θεματική περίοδο (ή το θέμα της, αν δεν υπάρχει θεματική περίοδος) και τις πιο σημαντικές λεπτομέρειες.
- Επισημαίνουμε τις διαρθρωτικές λέξεις, με τις οποίες δηλώνονται: το αίτιο-αποτέλεσμα, η αντίθεση- εναντίωση, ο όρος-προϋπόθεση, η επεξήγηση, η έμφαση, το συμπέρασμα κτλ.
- Αποδίδουμε το περιεχόμενο των σημειώσεων με πλαγιότιτλο.
Διάγραμμα κειμένου
Δημιουργία Περίληψης
ΒΗΜΑ 1ο: ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ
- Διαβάζουμε το κείμενο που μας δίνεται, ώστε να γίνει κατανοητό το περιεχόμενο του. Σε περίπτωση άγνωστων λέξεων προσπαθούμε να τις ερμηνεύσουμε είτε μέσα από τα συμφραζόμενα, είτε μέσα από ομόρριζα ή παράγωγα τους.
- Αναζητούμε τη βασική ιδέα του κειμένου, δηλαδή το νοηματικό κέντρο του (ίσως σε αυτό το σημείο να χρειαστεί μια δεύτερη ανάγνωση). Σε αυτή την αναζήτηση μάς βοηθούν ιδιαίτερα οι παρακάτω διαδικασίες:
- Εντοπίζουμε τις βασικές έννοιες του κειμένου, ενώ παράλληλα υπογραμμίζουμε λέξεις ή φράσεις που τις διασαφηνίζουν ή τις συμπληρώνουν.
- Διακρίνουμε τη δομή του κειμένου, βήμα απολύτως απαραίτητο προκειμένου η περίληψη μας να ακολουθήσει την αρχική μορφή του. Σε αυτό το σημείο χρήσιμη είναι η τεχνική των πλαγιότιτλων ή της υπερδομής (εντοπισμός στοιχείων όπως: χώρος, χρόνος, πρόσωπα, γεγονός, πρόβλημα κτλ.)
- Επιλέγουμε τις απολύτως απαραίτητες λεπτομέρειες, οι οποίες είτε διασαφηνίζουν είτε τεκμηριώνουν το νοηματικό κέντρο του κειμένου.
- Οργανώνουμε το σχεδιάγραμμα της περίληψης ακολουθώντας τους κανόνες δομής μιας παραγράφου (θεματική περίοδος, λεπτομέρειες, κατακλείδα).
ΒΗΜΑ 2ο: ΣΥΝΘΕΣΗ
- Ακολουθώντας το σχεδιάγραμμα που έχουμε ήδη οργανώσει, προχωρούμε στη σύνθεση της περίληψης, ξεκινώντας απαραιτήτως από το είδος (δοκίμιο, άρθρο κ.λ.π.) και το σκοπό του κειμένου και τη στάση του συγγραφέα. Μπορούμε προαιρετικά να προσθέσουμε και άλλα στοιχεία, όπως το όνομα του συγγραφέα, τον τίτλο του κειμένου ή κ.τ.λ.).
- Το ύφος της περίληψης οφείλει να είναι πληροφοριακό, αφού έχει ως στόχο να πληροφορήσει με συντομία, σαφήνεια και ακρίβεια τον αναγνώστη για το αρχικό κείμενο. Επομένως οποιαδήποτε προσπάθεια μίμησης του ύφους του συγγραφέα είναι απολύτως άσκοπη. Η περίληψη είναι δική μας εργασία που μεταφέρει τις ιδέες και το πνεύμα ενός άλλου εκτενέστερου κειμένου.
- Επιλέγουμε την ενεργητική σύνταξη, όταν χρειάζεται να τονιστεί το πρόσωπο που ενεργεί (υποκείμενο), και την παθητική, όταν δίνεται έμφαση στην πράξη ή στο ίδιο το κείμενο (απρόσωπο ύφος).
- ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ: Ο συγγραφέας του κειμένου τονίζει, υποστηρίζει, διαπιστώνει, επισημαίνει, διατυπώνει, εκφράζει, θίγει, υπερασπίζεται, επιχειρηματολογεί, προσεγγίζει, επιχειρεί να προσδιορίσει..
- ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ: Το κείμενο πραγματεύεται, ασχολείται, αναφέρεται, ισχυρίζεται.. Εναλλακτικά Στο κείμενο εκφράζεται, παρουσιάζεται, προβάλλεται, ερμηνεύεται, ερευνάται, σχολιάζεται, διερευνάται, υποστηρίζεται.
- Εφαρμόζουμε τις κατάλληλες τεχνικές πύκνωσης:
- αντικαθιστούμε τις δευτερεύουσες προτάσεις με μετοχές, π.χ. Επειδή το κράτος θέσπισε αυστηρούς νόμους… ð θεσπίζοντας το κράτος αυστηρούς νόμους.. :
- αποφεύγουμε τις ερωτηματικές προτάσεις (ευθείες ή πλάγιες) και προτιμούμε προτάσεις κρίσης, π.χ. Μήπως είναι απαράδεκτο, αναρωτιέται κάποιος, το να μένουμε παθητικοί δέκτες με όσα συμβαίνουν ð Είναι απαράδεκτο να μένουμε απαθείς με όσα συμβαίνουν.
- αντικαθιστούμε ένα αρνητικού περιεχομένου ρήμα με ένα θετικό, π.χ. δεν ενστερνίζεται τις απόψεις του ð απορρίπτει τις απόψεις του, δεν λησμόνησε ð θυμήθηκε.
- ένα σύνολο πράξεων το αντικαθιστούμε με ένα σύνολο που περιγράφει τη συγκεκριμένη ενέργεια, π.χ. πλύθηκε, χτενίστηκε, ντύθηκε κι έφυγε… ð ετοιμάστηκε κι έφυγε.
- μια περίφραση καλό θα είναι να την αντικαθιστούμε με ένα μονολεκτικό τύπο, π.χ. ο ένας βοηθάει τον άλλο ð αλληλοβοηθιόμαστε.
- αντικαθιστούμε τις αναφορικές προτάσεις με ένα ισοδύναμο ουσιαστικό, επίθετο ή επίρρημα, π.χ. καλό θα είναι να μην καταλαμβάνουν τις θέσεις ευθύνης άτομα που δεν αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες ð καλό θα είναι να μην καταλαμβάνουν τις θέσεις ευθύνης άβουλα άτομα.
- αντικαθιστούμε τα υπώνυμα με το υπερώνυμό τους, π.χ. τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες, περιοδικά… ð τα μέσα ενημέρωσης.
- μετατρέπουμε την παθητική σύνταξη σε ενεργητική (η σύνταξη παραμένει παθητική μόνο αν θέλουμε να τονίσουμε την πράξη), π.χ. Από το Υπουργείο Παιδείας ανακοινώθηκαν οι βάσεις για την εισαγωγή των υποψηφίων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ ð Το ΥΠΕΠΘ ανακοίνωσε τις βάσεις....
Προσοχή
- Χρησιμοποιούμε τις κατάλληλες διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις, ώστε η περίληψη να έχει συνοχή (δηλαδή ομαλή και ολοκληρωμένη σύνδεση των μερών του κειμένου), κάτι που επιτυγχάνεται με επιρρήματα, σύζευξη, διάζευξη κ.τ.λ. βλ. Συνοχή. Η συνεκτικότητα επίσης (δηλαδή η εξασφάλιση ενιαίου και λογικού νοήματος) πρέπει να είναι ένας ακόμη στόχος της περίληψης μας, βλ. Συνεκτικότητα. Επιπλέον, χρησιμοποιούμε ρήματα δήλωσης, όπως: αναφέρω, τονίζω, υπογραμμίζω, επισημαίνω κ.τ.λ. που βοηθούν στη μεταφορά του περιεχομένου του αρχικού κειμένου.
ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ
Αναφορική όψη
- Όταν αναφερόμαστε στην αναφορική (ποιοτική) όψη του κειμένου χρησιμοποιούμε φράσεις όπως:
Ποσοτική όψη
- Όταν θέλουμε να δείξουμε την ποσοτική όψη, δηλαδή το χρόνο που αφιερώνει ο συντάκτης του αρχικού κειμένου σε κάθε σκέψη-ιδέα του, χρησιμοποιούμε φράσεις όπως:
Μεταγλωσσική όψη
- Σε περίπτωση που υπάρχει αναφορά σε άλλα κείμενα, τότε για να δηλώσουμε τη μεταγλωσσική όψη, χρησιμοποιούμε φράσεις όπως:
Διορθωτική όψη
- Σε περίπτωση που ο συντάκτης του κειμένου σε κάποιο σημείο υπαναχωρεί από τις αρχικές του θέσεις (διορθωτική όψη) χρησιμοποιούμε φράσεις όπως:
Διαλογική όψη
- Σε περίπτωση που το κείμενο έχει διαλογική μορφή (διαλογική όψη) για να αποδώσουμε την πορεία της συνομιλίας χρησιμοποιούμε φράσεις όπως:
Οργανωτική όψη
- Τέλος, για να αποδώσουμε την οργανωτική όψη του αρχικού κειμένου χρησιμοποιούμε φράσεις όπως:
ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
- Αιτιολόγηση
- Αποτέλεσμα
- Αντίθεση – εναντίωση
- Χρονική σχέση
- Ένας όρος, προϋπόθεση
- Επεξήγηση
- Έμφαση
- Παράδειγμα – διευκρίνιση
- Επεξήγηση
- Απαρίθμηση επιχειρημάτων, εισαγωγή μιας καινούριας ιδέας
- Διάρθρωση του κειμένου
- Συμπέρασμα, συγκεφαλαίωση
- Γενίκευση
ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ
- Η έκταση της περίληψης είναι το 1/3 του αρχικού κειμένου ή όση ορίζεται στις οδηγίες.
- Η ανάπτυξη των κύριων σημείων του κειμένου μέσα στην περίληψη πρέπει να είναι ισοζυγισμένη.
- Αποφεύγουμε να αλλάξουμε το πρόσωπο ή το χρόνο του ρήματος στο οποίο είναι διατυπωμένο το αρχικό κείμενο. (Κυρίως. γ’ ενικό ή α’ πληθυντικό )
- Αποφεύγουμε, όσο είναι δυνατό, τη χρήση λέξεων ή φράσεων του κειμένου καθώς και τη συγγραφή αποσπασμάτων από το αρχικό κείμενο.
- Αποδίδουμε τα νοήματα όπως εκφράζονται στο κείμενο, ανεξάρτητα από το αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε με τις θέσεις του συγγραφέα. Τις δικές μας απόψεις τις αναφέρουμε μόνο αν μας ζητηθούν.
ΔΕΣ:https://online.fliphtml5.com/ugdvy/bwah/#p=8
https://www.slideshare.net/gskoubaflos/ss-41922590
https://www.slideshare.net/geodimako123/ss-41066560
Μαθαίνω να γράφω περίληψη - Αφίσα και νοητικό στήριγμα, για τη σύνταξη περίληψης ενός κειμένου
https://docplayer.gr/31880400-Perilipsi-proergasia-gia-na-grapsoyme-mia-kali-perilipsi.html
1 ΠΕΡΙΛΗΨΗ Η Περίληψη είναι μικρής έκτασης κείμενο, με το οποίο αποδίδεται συμπυκνωμένο το περιεχόμενο ενός ευρύτερου κειμένου. Έχει σαν στόχο την πληροφόρηση των άλλων, με λιτό και περιεκτικό τρόπο, για το περιεχόμενο ενός κειμένου. Στην ουσία, ο συγγραφέας της περίληψης είναι ο διαμεσολαβητής ανάμεσα στο αρχικό κείμενο και τον αναγνώστη, που δεν έχει άμεση πρόσβαση σε αυτό. Βασίζεται στην αναφορά μόνο των βασικών πληροφοριών, που μας παρέχει το αρχικό κείμενο και όχι των λεπτομερειών. Κάνουμε δηλαδή αυστηρή διάκριση ανάμεσα στα ουσιώδη και στα επουσιώδη στοιχεία του κειμένου. Η περίληψη είναι καθημερινή πρακτική και είναι χρήσιμη όχι μόνο στα πλαίσια διδασκαλίας ενός μαθήματος, αλλά και στην μετέπειτα επαγγελματική και κοινωνική ζωή. Περιλήψεις συναντάμε σε τίτλους ειδήσεων και γενικότερα στη δημοσιογραφία, σε οπισθόφυλλα βιβλίων, σε μικρές αγγελίες, στην απόδοση της υπόθεσης ενός θεατρικού έργου κλπ. ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΓΡΑΨΟΥΜΕ ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗ Διαβάζω προσεκτικά το κείμενο - κατανοώ πάρα πολύ καλά το συνολικό κείμενο αλλά και τις επιμέρους παραγράφους. Μπορεί να χρειαστεί και διπλή ανάγνωση του κειμένου. Εντοπίζω το κεντρικό θέμα του κειμένου( θεματικό άξονα) και την κεντρική ιδέα της κάθε παραγράφου. Αν το κείμενο έχει τίτλο, κατανοώ το ρόλο του τίτλου και τη σχέση που έχει με το κεντρικό θέμα. Π.χ θέλει να δηλώσει το θέμα, να τραβήξει την προσοχή, να σxολιάσει, απλά να εντυπωσιάσει; Είναι μεταφορικός ή κυριολεκτικός ο τίτλος;
2 Εντοπίζω τη στάση του συγγραφέα ως προς το θέμα που πραγματεύεται. πχ. Είναι θετική η στάση του, είναι αρνητική, είναι ειρωνικός, έχει αισιόδοξη οπτική ή απαισιόδοξη, είναι εξειδικευμένος στο θέμα αυτό ή απλά λέει τη γνώμη του; Με ενδιαφέρει πολύ η οπτική του συγγραφέα γιατί αυτήν καλούμε να αναδιατυπώσω στην περίληψή μου. Προσέχω το ύφος του κειμένου (επίσημο -οικείο πομπώδες - φιλικό - λογοτεχνικό - επιστημονικό), το σκοπό για τον οποίο γράφτηκε (αν είναι προορισμένο να δημοσιευτεί σε εφημερίδα ή άρθρο, αν είναι δοκίμιο, αν είναι μελέτη, αν είναι επιστολή) και τους αναγνώστες στους οποίους απευθύνεται (αν απευθύνεται στο μέσο αναγνωστικό κοινό, αν οι αναγνώστες είναι νεανικό κοινό, αν είναι εξειδικευμένοι επιστήμονες ). Εντοπίζω και υπογραμμίζω τις λέξεις κλειδιά του κειμένου. Λέξεις κλειδιά του κειμένου θεωρούνται: 1. Λέξεις ή σύντομες φράσεις που αποδίδουν καίρια και ουσιώδη νοήματα του κειμένου. 2. Ορολογίες εξειδικευμένοι όροι ειδικές γλώσσες. 3. Λέξεις ή φράσεις γραμμένες με πλάγια γράμματα, με έντονους χαρακτήρες η υπογραμμισμένες λέξεις ή φράσεις και γενικά στοιχεία που ο ίδιος ο συγγραφέας έχει τονίσει. Βάζω έναν τίτλο στο κείμενο που να αποτυπώνει εύστοχα και κυριολεκτικά το κεντρικό θέμα του κειμένου. Βάζω πλαγιότιτλους σε κάθε παράγραφο, με στόχο να αναδείξω την κεντρική ιδέα των επιμέρους παραγράφων. Παράλληλα υπογραμμίζω μια ή δύο φράσεις ή προτάσεις της παραγράφου τις πιο βασικές.
3 ΝΑΙ στην περίληψη. Ξεκινάω την περίληψη με αναφορά στο κείμενο και στο συγγραφέα. Διακρίνω τα σημαντικά από τα ασήμαντα και χρησιμοποιώ μόνο τα ουσιώδη επιχειρήματα- ιδέες του κειμένου. Χρησιμοποιώ συνδετικές λέξεις η φράσεις για να διατηρήσω τη συνοχή της περίληψης. Δεν κάνω όμως κατάχρηση σε συνδετικές λέξεις. Χρήση του κατάλληλου πληροφοριακού ύφους ( να είναι τυπικό και απρόσωπο, με τη χρήση γ ενικού και α πληθυντικού προσώπου, χρήση πλαγίου λόγου και σαφείς -ακριβείς διατυπώσεις. Επιδιώκω την πρωτότυπη έκφραση και την αναδιατύπωση των νοημάτων με δικές μου λέξεις και φράσεις. Σέβομαι τους γλωσσικούς κανόνες ( παραγραφοποίηση ορθογραφία στίξη σύνταξη). ΟΧΙ στην περίληψη. Δε μεταφέρουμε στην περίληψη τεκμήρια, στατιστικά, αποφθέγματα, λόγια αυθεντιών, στοιχεία, παραδείγματα, παροιμίες, απαριθμήσεις, συντομογραφίες, αρκτικόλεξα. Δεν αναφέρομαι σε ασήμαντες λεπτομέρειες του κειμένου και συμπληρωματικές δευτερεύουσες προτάσεις. Δεν επαναλαμβάνω τη χρήση πολλών επιθετικών και επιρρηματικών προσδιορισμών του κειμένου.
4 Δε μεταφέρω αυτούσιες λέξεις και φράσεις του κειμένου, τις αναδιατυπώνω με δική μου φρασεολογία και αν χρειαστεί να μεταφέρω κάποια φράση, τη βάζω σε εισαγωγικά. Δε σχολιάζω τις απόψεις του συγγραφέα και δεν εκφράζω δικές μου απόψεις για το θέμα. Δεν υπερβαίνω τον αριθμό των λέξεων που μου έχει οριστεί. Γενικά η έκταση της περίληψης δεν πρέπει να υπερβαίνει το 1/3 του αρχικού κειμένου. Σημ : Η περίληψη έχει την τυπική διάταξη μιας έκθεσης δηλαδή πρόλογο κύριο μέρος επίλογο. Προσέχω λοιπόν ιδιαίτερα τη σύνδεση και τη συνοχή του κειμένου, χρησιμοποιώντας είτε εσωτερική νοηματική σύνδεση, είτε σύνδεση με συνδετικές λέξεις ή φράσεις. Προσοχή δεν κάνω κατάχρηση στη χρήση συνδετικών λέξεων! ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΕΝΑΡΞΕΙΣ ΠΕΡΙΛΗΨΕΩΝ Ο δημοσιογράφος στο άρθρο του καταγράφει τον προβληματισμό του αναφορικά... Ο συγγραφέας αναφερόμενος στον ρόλο που διαδραματίζει (π.χ. η τηλεόραση) αναγνωρίζει... Το άρθρο αυτό θίγει το πολυσυζητημένο θέμα... Ο δημοσιογράφος με αφορμή (την παράδοση στις αστυνομικές αρχές χρηματικού ποσού από νεαρό μετανάστη) διαπιστώνει ότι... Ο συντάκτης στο κείμενο αυτό υποστηρίζει ότι... Στο κειμενικό αυτό απόσπασμα εκφράζεται η άποψη ότι... Στο δοκιμιακό αυτό κείμενο ο συγγραφέας πραγματεύεται... Σύμφωνα με το άρθρο... Ο επιφυλλιδογράφος εκφράζει την πρόθεση να προσεγγίσει... Κατά τον συγγραφέα η πρωτοφανής έξαρση...
5 Ο κειμενογράφος διαπιστώνοντας την κρίση που διέρχεται η σύγχρονη κοινωνία [... ] επιχειρεί [... ] Η θέση του συγγραφέα είναι... Στο δημοσίευμα αυτό ο αρθρογράφος υπερασπίζεται την άποψη... Στο συγκεκριμένο απόσπασμα ο συγγραφέας διαπιστώνει, προσεγγίζει, φωτίζει, διερευνά... Ο δοκιμιογράφος του αποδεικτικού αυτού δοκιμίου επιχειρηματολογεί... Το πρόβλημα που απασχολεί τον συγγραφέα... Ο συγγραφέας στο άρθρο του αναφέρεται στο επίμαχο ζήτημα... Σε πρόσφατο δημοσίευμα του Τύπου προβάλλεται... Ο συγγραφέας διατυπώνει την άποψη ότι... Ο αρθρογράφος επιχειρώντας να προσεγγίσει... Σύμφωνα με τον συντάκτη του κειμένου... Ο αρθρογράφος πραγματεύεται το θέμα... Το θέμα που πραγματεύεται ο δοκιμιογράφος... Ο κειμενογράφος υποστηρίζει την άποψη... Στο δημοσίευμα αυτό προβάλλεται η άποψη ότι... Ο δοκιμιογράφος αναπτύσσει την προβληματική του αναφορικά... Στο συγκεκριμένο άρθρο διερευνάται η επίδραση