πηγή εικονας :https://eduadvisor.gr/glwssika-more/20134-nea-elliniki-yfos-kai-sximata-logoy-meros-d
ΠΗΓΕΣ:
Σχήματα Λόγου
Στη λογοτεχνία, με τον όρο αισθητική ανάλυση αποκαλούμε τη μελέτη του ύφους και της μορφής ενός κειμένου, δηλαδή την επισήμανση όλων των εκφραστικών τρόπων και μέσων που χρησιμοποιεί ο λογοτέχνης για να μεταδώσει τις ιδέες και τα συναισθήματα του.
Λογοτεχνικό ύφος ονομάζουμε τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο ένας λογοτέχνης «ντύνει» τις σκέψεις του, τους ιδιαίτερους εκφραστικούς τρόπους και τα εκφραστικά μέσα που υιοθετεί (σχήματα λόγου, λεξιλόγιο, αφηγηματικές τεχνικές), τη γλώσσα, τις γραμματικο-συντακτικές επιλογές, το μέτρο, τη στιχουργική, το λογοτεχνικό ρεύμα που ακολουθεί. Το ύφος μπορεί να χαρακτηριστεί ως λιτό, επιτηδευμένο, πομπώδες, φυσικό, ανιαρό, παραστατικό κτλ.
Η τεχνική του συγγραφέα σχετίζεται με τις επιλογές του ως προς τους αφηγηματικούς τρόπους, την οπτική γωνία της αφήγησης, το ύφος (γλώσσα, λεξιλόγιο, σχήματα λόγου κτλ.), το θέμα, τα πρόσωπα, τη δομή, την κλιμάκωση της δράσης, το χώρο, το χρόνο κτλ.
Τα σχήματα λόγου εντάσσονται στη διερεύνηση των εκφραστικών τρόπων και μέσων του συγγραφέα και ονομάζονται οι «ιδιορρυθμίες» του λόγου που επιλέγει ο λογοτέχνης για να κάνει πιο ζωντανό και παραστατικό το λόγο του, για να κερδίσει περισσότερο το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Τα σχήματα λόγου καλλιεργήθηκαν στην αρχαιότητα από τους σοφιστές (περίφημα ήταν τα «γοργίεια σχήματα») και χρησιμοποιήθηκαν τόσο στην ποίηση όσο και στην πεζογραφία. Οι αρχαίοι ρήτορες έκαναν διάκριση ανάμεσα στα «σχήματα λέξεως» και τα «σχήματα διανοίας».
Στα «σχήματα λέξεως» ή λεκτικά σχήματα περιλαμβάνονται σχήματα λόγου σχετικά με τη θέση των λέξεων και σχετικά με τη γραμματική συμφωνία των λέξεων.
Στα «σχήματα διανοίας» ή νοηματικά σχήματα περιλαμβάνονται σχήματα λόγου σχετικά με την πληρότητα του λόγου και σχετικά με τη σημασία λέξεων ή φράσεων.
Σχετικά με τη θέση των λέξεων
Υπερβατό:
Όταν μια λέξη ή φράση παρεμβάλλεται ανάμεσα σε δύο όρους που έχουν μεταξύ τους στενή λογική και συντακτική σχέση.
-Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει.
-Πίνω το ωριοστάλαχτο της πλάκας το φαρμάκι.
Πρωθύστερο:
Μια λέξη ή έννοια μπαίνει δεύτερη, ενώ λογικά και χρονικά προηγείται.
-Εγδύθη ο νιος και άλλαξε κι έβγαλε το ζουνάρι.
-Μάη μου, Μάη δροσερέ, κι Απρίλη λουλουδάτε.
Αναστροφή:
Όταν ανατρέπεται η φυσική σειρά των λέξεων ή των προτάσεων σκόπιμα για να αποκτήσει ο λόγος μεγαλύτερη ζωντάνια και εκφραστικότητα.
-Και των μαλλιών / της τ' ωραίο πλήθος / πάνω στο στήθος λάμπει ξανθό.
Χιαστό:
Όταν παρατίθενται δύο ζεύγη εννοιών και η τρίτη έννοια αντιστοιχεί στη δεύτερη και η τέταρτη στην πρώτη (σε σχήμα Χ).
-Αφήνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα.
(αφήνει) η μάνα το παιδί
το παιδί τη μάνα
-Το Σούλι κι αν προσκύνησε, κι αν Τούρκεψεν η Κιάφα.
Κύκλος:
Όταν μια πρόταση ή μια περίοδος αρχίζει και τελειώνει με την ίδια λέξη.
-Σταθήτε αντρειά σαν Έλληνες και σαν Γραικοί σταθήτε.
-Μοναχή το δρόμο επήρες, εξανάλθες μοναχή.
Παρήχηση:
Όταν ένας συγκεκριμένος φθόγγος (προπαντός σύμφωνο) επαναλαμβάνεται σε μια φράση.
-Ο σιγαλός αιγιαλός εγέλα γάλα όλος àεπανάληψη του γ και του λ.
-Ανάκουστος κελαϊδισμός και λιποθυμισμένος àεπανάληψη του σ.
Όταν λέξεις ομόηχες, πολλές φορές συγγενείς ετυμολογικά, μπαίνουν η μια κοντά στην άλλη.
-Σκλάβος ραγιάδων έπεσες και ζεις ραγιάς ραγιάδων.
-Να 'μουν κλέφτης να τα κλέψω / κουρσευτής να τα κουρσέψω.
Ομοιοτέλευτο ή ομοιοκατάληκτο:
Όταν στο τέλος συνεχόμενων προτάσεων ή περιόδων υπάρχουν λέξεις με την ίδια κατάληξη.
-Τον πύργο πύργο πάει και γυροβολάει.
Ασύνδετο:
Όταν όροι πρότασης ή προτάσεις μπαίνουν η μία μετά την άλλη χωρίς σύνδεσμο.
-Δυσκολοχώριστα, πουλιά, αγόρια, ανθοί, κοράσια, / τα λόγια στα φιλιά απαλά, τα στόματα κεράσια.
Πολυσύνδετο:
Όταν αλλεπάλληλες λέξεις ή προτάσεις συνδέονται με το και ή το δε.
-Κι η προσευχή κι ο πειρασμός κι η δύναμη κι η αστένια.
Σχετικά με τη γραμματική συμφωνία των λέξεων
1. Κατά το νοούμενο:
Όταν η σύνταξη ακολουθεί το νόημα και όχι το γραμματικό τύπο της λέξης.
-Ο κόσμος χτίζουν εκκλησιές, χτίζουν και μοναστήρια.
Σύμφυρση:
Όταν δύο συντάξεις αναμειγνύονται, γιατί στο μυαλό του συγγραφέα έρχονται ταυτόχρονα δύο διαφορετικές εκφράσεις, αλλά με το ίδιο νόημα.
-Ο Γιώργος και ο Πέτρος παίζουν (αντί: ο Γιώργος παίζει με τον Πέτρο),
-Ο Απρίλης με τον Έρωτα χορεύουν και γελούνε.
Ανακόλουθο:
Όταν υπάρχει συντακτική ασυμφωνία όρων που προηγούνται με όρους που ακολουθούν.
-Εγώ δε με μέλει ( αντί: εμένα δε με μέλει).
-Να μου το πάρεις, ύπνε μου, τρεις βίγλες θα του βάλω, / τρεις βίγλες, τρεις βιγλάτορες, κι οι τρεις αντρειωμένοι (αντί: και τους τρεις αντρειωμένους).
Καθολικό και μερικό (καθ' όλον και μέρος):
Όταν ένας όρος μιας πρότασης, ο οποίος φανερώνει διαιρεμένο σύνολο, αντί να τεθεί σε γενική διαιρετική ή ως εμπρόθετος προσδιορισμός με: από + αιτιατική, εκφέρεται ομοιόπτωτα προς τον όρο που φανερώνει μέρος του συνόλου.
-Τρία κομμάτια σύννεφα στον Όλυμπο, στη ράχη (αντί στον Όλυμπο, πρέπει να τεθεί στου Όλυμπου ).
-Οι μαύροι μου όσοι το άκουσαν, όλοι βουβοί απομείναν ( αντί οι μαύροι, πρέπει να τεθεί από τους μαύρους).
Έλξη:
Όταν ένας όρος μιας πρότασης «έλκεται» (επηρεάζεται) από όρο άλλης πρότασης και δε συμφωνεί με την πρόταση στην οποία ανήκει.
-Ήθελα να 'μουν τσέλιγκας, να 'μουν και παλικάρι (αντί: να είμαι. Έλκεται από το ρ. ήθελα και μπαίνει κι αυτό στην οριστική παρατατικού).
Όταν ο επιθετικός προσδιορισμός μιας γενικής κτητικής πηγαίνει ως επιθετικός προσδιορισμός στο όνομα που προσδιορίζει η γενική.
-Τ' αντρειωμένα κόκαλα ξεθάψτε του γονιού σας (αντί: ξεθάφτε τα κόκαλα τα' αντρειωμένου γονιού σας).
Πρόληψη:
Όταν το υποκείμενο της δευτερεύουσας πρότασης μπαίνει προληπτικά ως αντικείμενο της κύριας, ενώ κανονικά αντικείμενο έπρεπε να είναι η δευτερεύουσα πρόταση.
-Ποιος είδε τον αμάραντο σε τι γκρεμό φυτρώνει (αντί: Ποιος είδε σε τι γκρεμό φυτρώνει ο αμάραντος).
-Σας γνωρίζω ποιοι είστε (αντί: Γνωρίζω ποιοι είστε εσείς).
Σχετικά με την πληρότητα του λόγου
Α. Έλλειψη ή βραχυλογία:
Όταν μερικές φορές, χάρη συντομίας, παραλείπονται μια ή περισσότερες λέξεις από μια φράση, που μπορούν να εννοηθούν από τα συμφραζόμενα.
-Κι αν είν' η αγάπη μάγισσα / μάνα η λατρεία κοντά της. / Ο φόβος και το θάμασμα / τα δίδυμα παιδιά της.
-Τι νέα;
Το σχήμα της έλλειψης ή βραχυλογίας παρουσιάζεται και με τις μορφές:
1. Σχήμα από κοινού:
Όταν μια λέξη ή πρόταση που παραλείπεται εννοείται από τα προηγούμενα όπως ακριβώς συναντάται εκεί, χωρίς να μεταβληθεί.
-Ο Παύλος είναι ψηλός, ο Γιάννης δεν είναι (ενν. ψηλός).
-Ήθελα να διαβάσω, αλλά δεν πρόλαβα (ενν. να διαβάσω).
2. Σχήμα εξ αναλόγου:
Όταν μια λέξη ή πρόταση που παραλείπεται εννοείται από τα προηγούμενα, αλλά κάπως αλλαγμένη (σε πτώση, αριθμό κτλ.).
-Την επόμενη μέρα δεν τηλεφώνησα, όπως είχα σκοπό (ενν. να τηλεφωνήσω).
3. Σχήμα εξ αντιθέτου:
Το ίδιο συμβαίνει και στο σχήμα αυτό, αλλά εδώ δε λαμβάνεται η αναλογία, αλλά η αντίθεση.
-Στο έμπα μπήκε σαν αϊτός, στο ξέβγα σαν πετρίτης (ενν. βγήκε).
4. Ζεύγμα:
Όταν δύο ομοειδείς προσδιορισμοί (συνήθως αντικείμενα) αποδίδονται σε ένα ρήμα, ενώ λογικά ο ένας δεν του ταιριάζει αλλά ταιριάζει σε ένα άλλο ρήμα που εννοείται.
-Ακούει ντουφέκια και βροντούν, σπαθιά λαμποκοπάνε. (Ακούει ντουφέκια -βλέπει σπαθιά.)
-Τρώνε παχιά πρόβατα και κρασί εξαίσιο. (Τρώνε πρόβατα - πίνουν κρασί.)
5. Αποσιώπηση:
Όταν ο ομιλητής ή ο γράφων διακόπτει την ομαλή ροή του λόγου, αποφεύγοντας να πει κάτι για διάφορους λόγους, και στη θέση των φράσεων που παραλείπονται μπαίνουν αποσιωπητικά.
-Περνά από το δάσος το υγρό που τραγουδάει ο γκιόνης / και σαν εσέ πεντάμορφη...
-Αγάπη μου, θυμώνεις,…
--------------------------------------------
Β. Πλεονασμός:
Ένα νόημα εκφράζεται με περισσότερες λέξεις από όσες χρειάζονται.
-Να μην το ξανακάνεις πάλι.
Στο σχήμα αυτό ανήκουν και τα εξής:
1. Εκ παραλλήλου:
Όταν μια έννοια εκφράζεται συγχρόνως και καταφατικά και αρνητικά.
-Είναι καλός, όχι παλιάνθρωπος.
2. Περίφραση:
Όταν μια έννοια εκφράζεται με δύο ή περισσότερες λέξεις αντί μιας.
-Το άστρο της ημέρας (αντί: ο ήλιος).
-Κάνω χαρά ( αντί: χαίρομαι).
3. Ένα με δύο (εν δια δυοίν):
Όταν μια έννοια εκφράζεται με δύο λέξεις που συνδέονται με το «και», ενώ σύμφωνα με το νόημα η β' έπρεπε να προσδιορίζει την πρώτη.
-Γυναίκες, πού είν' οι άντροι σας κι οι καπεταναραίοι;
-Αστροπελέκι και φωτιά να πέσει στις αυλές σου.
4. Επανάληψη:
Όταν η ίδια λέξη ή έκφραση επαναλαμβάνεται αυτούσια ή ελαφρά αλλαγμένη, για να δώσει στο λόγο δύναμη και χάρη και έμφαση στο συναίσθημα.
-Του τα 'πα σταράτα, μα πολύ σταράτα, πίστεψε με.
-Εκεί καίγονται κόκαλα, κόκαλα ανδρειωμένων.
5. Αναδίπλωση:
Όταν η τελευταία λέξη ή φράση μιας πρότασης επαναλαμβάνεται στην αρχή της επόμενης.
-Αν πέσουνε στον ποταμό, ο ποταμός θα στύψει,
-ήμουν έξω, ήμουν έξω από το χρόνο.
6. Επαναφορά:
Όταν δύο ή περισσότερες προτάσεις αρχίζουν με την ίδια λέξη.
-Ακούω κούφια τα τουφέκια, / ακούω σμίξιμο σπαθιών, / ακούω ξύλα, ακούω πελέκια, / ακούω τρίξιμο δοντιών.
-Πάψε κόρη τον αργαλειό, πάψε και το τραγούδι.
7. Υποφορά και ανθυποφορά:
Όταν η ερώτηση (υποφορά) ακολουθείται από απάντηση (ανθυποφορά). Το σχήμα παρουσιάζεται με τις εξής μορφές:
α) Προηγείται ερώτηση, ακολουθεί πιθανή εξήγηση με τη μορφή ερώτησης, και έπειτα αναιρείται η πιθανή εξήγηση και δηλώνεται το τι πραγματικά συμβαίνει.
Τι έχουν της Μάνης τα βουνά και στέκουν βουρκωμένα;
Μην ο βοριάς τα βάρεσε, μην η νοτιά τα πήρε;
-Μήδ' ο βοριάς τα βάρεσε, μηδ' η νοτιά τα πήρε.
Παλεύει ο Καπετάν πασάς με τον Κολοκοτρώνη.
β) Η απάντηση ακολουθεί αμέσως την ερώτηση.
Κυράδες, τι λογιάζετε, κυράδες, τι τηράτε;
-Εμείς είμαστε κλέφτισες, γυναίκες των Λαζαίων.
8. Άρση και θέση:
Όταν πρώτα λέγεται τι δεν είναι κάτι ή τι δε συμβαίνει και αμέσως μετά τι είναι ή τι συμβαίνει.
-Εγώ δεν είμαι Τούρκος ουδέ Κόνιαρος, / είμαι καλογεράκι απ' ασκηταριό.
9. Αναφώνηση:
Είναι μια λέξη ή φράση επιφωνηματική, που φανερώνει τη συναισθηματική κατάσταση αυτού που μιλάει ή γράφει.
-Συμφορά! σε θυμούμαι εκαθόσουν στο πλευρό μου με πρόσωπο αχνό.
-Μάνα μου, σκιάζομαι πολύ!
Σχετικά με τη σημασία λέξεων ή φράσεων
Μεταφορά:
Όταν μεταφέρεται μια λέξη από την κύρια σημασία της σε άλλη σημασία από μια ιδιότητα που βρίσκει όμοια αυτός που μιλάει ή γράφει κάνοντας μια νοηματική σύγκριση ανάμεσα σε δύο πρόσωπα ή πράγματα (αφηρημένες έννοιες, πράξεις κτλ.)
-το βάρος των ετών
-ο χειμώνας της ζωής
-τα γελαστά λιβάδια
-τα πρόσχαρα ακρογιάλια.
Κατεξοχήν:
Όταν η σημασία μιας λέξης «στενεύει», περιορίζεται και εκφράζει κάτι συγκεκριμένο.
-η Πόλη (ενν. μόνο η Κωνσταντινούπολη)
-ο ποιητής (ενν. μόνο ο Όμηρος)
-ο κυβερνήτης ( ενν. μόνο ο Καποδίστριας)
Συνεκδοχή:
Όταν μια λέξη δε σημαίνει κυριολεκτικά εκείνο που κατά πρώτο λόγο φαίνεται, αλλά κάτι άλλο σχετικό. Οι κυριότερες περιπτώσεις της συνεκδοχής είναι:
α) το μέρος αντί για το όλο:
-Κάθε βρύση και φλάμπουρο, κάθε κλαδί και κλέφτης (αντί: κάθε δέντρο).
β) το ένα αντί για τα πολλά:
-Τούρκος το τριγυρίζει χρόνους δώδεκα (αντί: Τούρκοι).
γ) η ύλη αντί για εκείνο που έχει κατασκευαστεί από την ύλη:
-Να τρώει η σκουριά το σίδερο κι η γης τον ανδρειωμένο (αντί: τα σιδερένια όπλα)
δ) το όργανο αντί για την ενέργεια που παράγεται από αυτό:
-Πάρε το μάτι του αϊτού και τα' αλαφιού το πόδι (αντί: την εξυπνάδα και την ταχύτητα)
ε) Το εικονιζόμενο πρόσωπο αντί για την εικόνα του:
-Φλωριά ρίχνουν στην Παναγιά, φλωριά ρίχνουν στους άγιους (αντί: στην εικόνα της Παναγιάς και στις εικόνες των αγίων).
Όταν το όνομα του δημιουργού χρησιμοποιείται αντί για το δημιούργημα, αυτό που περιέχει κάτι αντί για το περιεχόμενο κτλ. Στη μετωνυμία χρησιμοποιείται:
α) η αιτία αντί για το αποτέλεσμα και κατ' ακολουθία ο δημιουργός αντί για το δημιούργημα, ο συγγραφέας αντί για το έργο, ο εφευρέτης αντί για την εφεύρεση κτλ.
-ο Ήφαιστος (αντί: η φωτιά)
-ο Όμηρος (αντί: η Ιλιάδα και Οδύσσεια)
-ο Μαρκόνι (αντί: ο ασύρματος τηλέγραφος)
β) το αποτέλεσμα αντί για την αιτία:
-Η αδικία τιμωρείται ( αντί: ο άδικος).
γ) το περιεχόμενο αντί γι' αυτό που περιέχει κάτι και αντίστροφα:
-Οι Κορίνθιοι καταστράφηκαν από το σεισμό (αντί: η Κόρινθος).
-Η Αθήνα γλεντάει (αντί: οι Αθηναίοι).
δ) το αφηρημένο αντί για το συγκεκριμένο και αντίστροφα:
-το δίκαιο (αντί: οι δικαστές).
-Οι καλλιτέχνες προάγουν τη ζωή (αντί: η καλλιτεχνία).
Λιτότητα:
Όταν μια λέξη εκφράζεται από την αντίθετη της συνοδευόμενη από άρνηση.
-Σήμερα ξόδεψα όχι λίγα (αντί: πάρα πολλά).
-Όχι αδύνατος (αντί: παχύς),
Ειρωνεία:
Όταν αστειεύεται ή χλευάζει κάποιος χρησιμοποιώντας σκόπιμα λέξεις η φράσεις που έχουν διαφορετική σημασία απ' ό,τι έχει στο νου του.
-Τι ωραία συμπεριφορά! (αντί: άσχημη συμπεριφορά).
Ευφημισμός:
Όταν μια λέξη ή φράση με καλή σημασία χρησιμοποιείται για την ονομασία κακού ή δυσάρεστου πράγματος.
-γλυκάδι ( αντί: ξίδι)
-Εύξεινος ( =φιλόξενος) Πόντος [αντί Άξενος (=αφιλόξενος) Πόντος].
Υπερβολή:
Όταν μια κατάσταση μεγαλοποιείται για να προκαλέσει μεγαλύτερη εντύπωση.
-Στο έμπα χίλιους έκοψε, στο έβγα δυο χιλιάδες.
-Ο βοριάς ξύριζε και σπανούς.
Αλληγορία:
Είναι μια μεταφορική φράση που κρύβει διαφορετικό νόημα από αυτό που δηλώνουν οι λέξεις της. Διαφέρει από τη μεταφορά γιατί δεν περιορίζεται σε μια λέξη, αλλά αποτελεί συνεχές όλο.
-Τ' άσπρισε τα γένια του ο Αϊ-Νικόλας (αντί: χιόνισε του Αγίου Νικολάου).
Όταν αντί για τα προσηγορικά ονόματα βάζουμε κύρια και αντί για τα κύρια προσηγορικά ή αντί για κύρια και προσηγορικά άλλες σχετικές λέξεις.
α) Κύρια, αντί για προσηγορικά:
-Μαικήνας (αντί: προστάτης των γραμμάτων)
-Κροίσος (αντί: παρά πολύ πλούσιος)
-Ούννοι (αντί: επιδρομείς)
β) Προσηγορικά, αντί για κύρια:
-Ο πορθητής (αντί: Μωάμεθ)
-Ο εθνικός ποιητής (αντί: Σολωμός)
-Ο γέρος του Μωριά (αντί: Κολοκοτρώνης)
Όταν συγκρίνουμε δύο πρόσωπα ή πράγματα ή φαινόμενα που έχουν ομοιότητα μεταξύ τους, προκειμένου να τονιστεί η ιδιότητα του ενός. Η παρομοίωση αρχίζει με τις λέξεις σαν, καθώς, όπως και με το σαν να, όταν έχουμε υποθετική παρομοίωση.
-Μια θάλασσα μέσα μου σα λίμνη γλυκόστρωτη / και σαν ωκεανός ανοιχτή και μεγάλη.
Όταν τοποθετούμε ορισμένες λέξεις, στις οποίες πέφτει το μεγαλύτερο βάρος του λόγου, σε τέτοια θέση, ώστε η προσοχή του αναγνώστη να εστιάζεται σ' αυτές.
-Ω, κακό που με βρήκε μεγάλο! / Το παιδί μου, γιατρέ, το παιδί μου!
Αντίθεση:
Όταν παρατίθενται και συσχετίζονται δύο έννοιες που έχουν ολότελα διαφορετική σημασία.
-Είναι από μαύρη πέτρα κι είναι απ' όνειρο κι έχει λοστρόμο αθώο, ναύτη πονηρά
Οξύμωρο:
Όταν συνεκφέρονται δύο έννοιες αντιφατικές, οι οποίες στην πραγματικότητα είναι ασυμβίβαστες και ασυνδύαστες, ώστε η μία ν' αποκλείει την άλλη.
-Σπεύδε βραδέως.
-Δώρον άδωρον.
Κλιμακωτό:
Η κλιμάκωση της έντασης σε μια σειρά ενεργειών.
-Ακούω κούφια τα τουφέκια / ακούω σμίξιμο σπαθιών / ακούω ξύλα, ακούω πελέκια / ακούω τρίξιμο δοντιών.
Όταν αποδίδονται ανθρώπινες ιδιότητες σε ζώα, σε αντικείμενα ή αφηρημένες έννοιες.
-Ο Όλυμπος και ο Κίσαβος, τα δυο βουνά μαλώνουν.
Τα συνηθέστερα σχήματα λόγου
Από τα παραπάνω σχήματα λόγου, τα ακόλουθα εμφανίζονται με μεγαλύτερη συχνότητα και έχουν ιδιαίτερη λειτουργία σε ένα αφηγηματικό κείμενο:
Κύκλος / Κυκλικό σχήμα
Κατά το σχήμα του κύκλου μια φράση αρχίζει και τελειώνει με την ίδια λέξη, είναι δυνατό όμως και ένα ολόκληρο αφήγημα να αρχίζει και να τελειώνει με την ίδια φράση. Σε αυτή την περίπτωση μιλάμε για κυκλική δομή του αφηγήματος.
Αποσιώπηση
Κατά την αποσιώπηση παραλείπουμε μια λέξη ή συνήθως μια ολόκληρη φράση από φόβο, οργή, αγανάκτηση, ντροπή κτλ. Η αποσιώπηση συχνά φανερώνει ζωηρή συγκίνηση και αποβλέπει στον προβληματισμό του αναγνώστη ή στη δημιουργία εντυπώσεων.
Επανάληψη
Σε ένα κείμενο μπορούμε να εντοπίσουμε λέξεις ή φράσεις που επανέρχονται αυτούσιες ή ελαφρά παραλλαγμένες, για να δώσουν έμφαση σε μια έννοια ή κατάσταση.
Μεταφορά
Στη λογοτεχνία, μια λέξη μπορεί να χρησιμοποιείται κυριολεκτικά ή μεταφορικά, δηλαδή η σημασία της διευρύνεται και μεταφέρεται σε μια άλλη έννοια. Η μεταφορά μοιάζει με την παρομοίωση, απουσιάζει όμως το «σαν» ή το «όπως». Η μεταφορική χρήση των λέξεων προσδίδει πλούτο, βάθος και δύναμη στο λόγο, ζωντάνια και εκφραστικότητα.
Παρομοίωση
Είναι ο παραλληλισμός ή η σύγκριση δύο προσώπων, πραγμάτων ή αφηρημένων εννοιών, που γίνεται για να φωτιστεί η σημασία του πρώτου συγκρινόμενου στοιχείου μέσω της αντιπαραβολής του με κάτι πιο συγκεκριμένο και σαφές. Συχνά ο σκοπός της παρομοίωσης είναι συνθετότερος: χρησιμοποιείται για να προβληθούν οι βαθύτερες σχέσεις μεταξύ των πραγμάτων ή για να αποκαλυφθεί μια νέα διάσταση ανάμεσα σε δύο συγκρινόμενες καταστάσεις. Η παρομοίωση μοιάζει με τη μεταφορά, αλλά, κατά τον Αριστοτέλη, είναι αισθητικά αμεσότερη και ελκυστικότερη και έχει μεγαλύτερη πυκνότητα.
Προσωποποίηση
Η προσωποποίηση χαρίζει ζωντάνια και κίνηση σε άψυχα αντικείμενα ή αφηρημένες έννοιες και κάνει το λόγο ζωντανό, παραστατικό και πρωτότυπο.
Υπερβολή
Με την υπερβολή μεγεθύνεται μια κατάσταση ή μεγαλοποιείται ένα συναίσθημα. Στόχος της υπερβολής είναι να προβληθεί εντονότερα μια κατάσταση, να αποκτήσει έμφαση και ζωντάνια το κείμενο και να δημιουργηθούν ισχυρές εντυπώσεις.
Αντίθεση
Με την αντίθεση συσχετίζονται ή συνδυάζονται δύο έννοιες, πράγματα ή καταστάσεις ανόμοιες, με στόχο την έκφραση ζωηρών συναισθημάτων. Η αντίθεση είναι ένα αριστοτεχνικό μέσο για την αντιπαραβολή δύο λέξεων ή φαινομένων, τα οποία μέσα από την αντιδιαστολή τους φωτίζουν τις αντίπαλες δυνάμεις που συχνά συνυφαίνονται και εναρμονίζονται στην ανθρώπινη ζωή. Επίσης, με την αντίθεση ο συγγραφέας κάνει αισθητές τις ακραίες και δραματικές καταστάσεις που διέπουν την ανθρώπινη ύπαρξη. Η αντίθεση μπορεί να εκφράζεται είτε με δύο λέξεις ή δύο φράσεις είτε και με δύο μεγάλα τμήματα του λόγου (προτάσεις, περιόδους παραγράφους).
Ειρωνεία
Η ειρωνεία ως σχήμα λόγου είναι η συνειδητή χρήση μιας διφορούμενης γλώσσας από τον ομιλητή, όταν δηλαδή ο αφηγητής εννοεί κάτι διαφορετικό από αυτό που εκφράζουν οι λέξεις. Η έννοια της ειρωνείας χρησιμοποιείται συχνά με κάποια σημασιολογική κλιμάκωση: χαριεντισμός, αστεϊσμός, ειρωνεία, σαρκασμός, χλευασμός. Με τον όρο «ειρωνεία» μπορεί να εννοείται και η τραγική ειρωνεία, όταν ο ήρωας αγνοεί μια πραγματικότητα ή μια αλήθεια που γνωρίζουν οι αναγνώστες.
Στην πεζογραφία συναντάμε και την «ειρωνεία της τύχης», όταν η αιφνίδια μεταβολή μιας κατάστασης ανατρέπει την πορεία ενός ανθρώπου. Η ειρωνεία προσδίδει συχνά μια κωμική νότα στο λόγο, συνήθως όμως αποκαλύπτει την απογοήτευση και την αγανάκτηση ενός ανθρώπου για μια συγκεκριμένη πραγματικότητα.
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Σχήματα Λόγου στα Νέα Ελληνικά
Τα σχήματα λόγου τα κατατάσσουμε σε τέσσερις κατηγορίες ανάλογα με την:
1. θέση των λέξεων 2. συμφωνία των λέξεων
1. υπερβατό 1. κατά το νοούμενο
2. πρωθύστερο 2. σύμφυρση
3. χιαστό 3. ανακόλουθο
4. κύκλος 4. καθολικό - μερικό
5. παρονομασία ή παρήχηση 5. έλξη
6. ομοιοτέλευτο ή ομοιοκατάληκτο 6. υπαλλαγή
7. ασύνδετο 7. πρόληψη
8. πολυσύνδετο / έμφαση 8. εναλλαγή
9. αντίθεση - οξύμωρο
3. πληρότητα του λόγου 4. σημασία των λέξεων
1. έλλειψη 1. μεταφορά
α. από κοινού 2. κατεξοχήν
β. εξ αναλόγου 3. συνεκδοχή
γ. ζεύγμα α. ένα για πολλά
2. πλεονασμός β. μέρος συνόλου για το σύνολο
α. παραλληλία γ. ύλη αντί για το πράγμα
β. περίφραση δ. εκείνο που παράγει αντί του παραγόμενου
γ. ένα με δύο 4. μετωνυμία
δ. επαναφορά-επανάληψη α. δημιουργός αντί για το δημιούργημα
ε. επιφορά ή αντιστροφή ή επιστροφή β. ο εφευρέτης αντί της εφεύρεσης
στ. συμπλοκή γ. το περιέχον αντί του περιεχόμενου
ζ. υποφορά-ανθυποφορά, άστοχα ερωτήματα δ. αφηρημένο αντί του συγκεκριμένου
η. προδιόρθωση 5. αντίφραση
θ. αναδίπλωση-ταυτολογία α. λιτότητα
ι. επαναστροφή ή αναστροφή β. ειρωνεία
3. ανανταπόδοτο ή αναπόδοτο γ. ευφημισμός
6. υπερβολή
7. αλληγορία
8. προσωποποίηση
9. παρομοίωση
κλιμακωτό
Η τάξη και η οργάνωση στο λόγο
Η γλώσσα είναι ένα εργαλείο επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων. Ως ανθρώπινο εργαλείο εξελίσσεται, εμπλουτίζεται, διαφοροποιείται. Ρέει διαρκώς και στη ροή της, όπως κι ένα ποτάμι, ενώ φαίνεται πως έχει μια κανονικότητα και σταθερότητα, εντούτοις η μελέτη της αποδεικνύει ότι όλα είναι ίδια και όλα είναι διαφορετικά.
Αν λοιπόν προσπαθήσουμε να βάλουμε μια τάξη θα μπορούσαμε να πούμε ότι η γλώσσα αποτελεί μια κανονικότητα που την καταλαβαίνουμε:
α) από τη θέση των λέξεων στο λόγο ή, για να το πούμε αλλιώς, από τη θέση των όρων στην πρόταση,
β) από τη συμφωνία των όρων,
γ) από την πληρότητα του λόγου,
δ) από τη σημασία των λέξεων.
Ας τα δούμε όλα αυτά με παραδείγματα:
α) η θέση των όρων στην πρόταση
Στις αποφαντικές προτάσεις (κρίσης) η κανονική θέση των όρων σε μια πρόταση είναι η εξής:
1. Ο Γιάννης κοιμάται. (Υπ. - Ρ.)
2. Ο Γιάννης είναι καλός. (Υπ. - Ρ. - Κτγ.)
3. Ο Γιάννης παίζει μπάλα (Υπ. - Ρ. - Αντ.)
4. Ο Γιάννης έδωσε της Ελένης (στην Ελένη) το στυλό. (Υπ. - Ρ. - Αντ. - Αντ.)
5. Οι μαθητές ψήφισαν τον Γιάννη πρόεδρο. (Υπ. - Ρ. Αντ. - Κτγ)
6. Ο όμορφος Γιάννης συνάντησε τυχαία την ωραία Ελένη. (Πρσδ. - Υπ. - Ρ. - Πρσδ. - Πρσδ. - Αντ.)
Από τα παραπάνω παραδείγματα (1-5) συμπεραίνουμε ότι στις αποφαντικές προτάσεις προηγείται το υποκείμενο ακολουθεί το ρήμα το κατηγορούμενο ή το αντικείμενο. Οι προσδιορισμοί συνοδεύουν (πριν ή μετά) τη λέξη που προσδιορίζουν.
Στις προτάσεις επιθυμίας η σειρά των όρων διαταράσσεται, δηλαδή προηγείται το ρήμα και ακολουθούν οι άλλοι όροι:
1. Να έρθει ο Γιάννης. (Ρ. - Υπ.)
2. Φέρε μου το βιβλίο. (Ρ. - Υπ. <εννοείται> - Αντ.)
Το ίδιο συμβαίνει στις επιφωνηματικές και στις ερωτηματικές προτάσεις:
1. Είναι πολύ όμορφος ο Γιάννης! (Ρ. - Πρσδ. - Κτγ. - Υπ.)
2. Είναι όμορφος ο Γιάννης; (Ρ. - Κτγ. - Υπ.)
β) η συμφωνία των όρων
Στις προτάσεις επικρατεί η συμφωνία των όρων, για παράδειγμα, όταν το υπκ. είναι ένα, το ρήμα μπαίνει στον ενικό αριθμό (πρδγ. α), όταν είναι δύο ή πολλά, στον πληθυντικό (πρδγ. β, γ), π.χ.
α. Ο Πέτρος είπε τα κάλαντα.
β. Ο Πέτρος και ο Γιώργος είπαν τα κάλαντα.
γ. Τα παιδιά είπαν τα κάλαντα.
γ) η πληρότητα του λόγου
Χρησιμοποιούμε τόσες λέξεις όσες είναι απαραίτητες να εκφράσουμε ένα νόημα και να γίνουμε αντιληπτοί από τους άλλους, π.χ. εγώ είμαι καλά.
δ) Χρησιμοποιούμε τις λέξεις με μια σημασία, π.χ. χρυσό δαχτυλίδι.
Συχνά όμως παραβιάζεται αυτή η τάξη, η κανονικότητα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αυτά που ονομάζουμε σχήματα λόγου.
Σχήματα σύμφωνα με τη θέση των λέξεων
υπερβατό
πρωθύστερο
χιαστό
κύκλος
παρονομασία ή παρήχηση
ομοιοτέλευτο ή ομοιοκατάληκτο
ασύνδετο
πολυσύνδετο / έμφαση
αντίθεση - οξύμωρο
Σχήματα σύμφωνα με τη συμφωνία των λέξεων
κατά το νοούμενο
σύμφυρση
ανακόλουθο
καθολικό-μερικό
έλξη
υπαλλαγή
πρόληψη
εναλλαγή
Σχήματα σύμφωνα με την πληρότητα του λόγου
έλλειψη βραχυλογία: α) από κοινού, β) εξ αναλόγου, γ) ζεύγμα
πλεονασμός α) παραλληλία, β) περίφραση, γ) ένα με δύο, δ) επαναφορά-επανάληψη, ε) επιφορά, στ) συμπλοκή, ζ) υποφορά - ανθυποφορά - άστοχα ερωτήματα, η) προδιόρθωση, θ) αναδίπλωση-ταυτολογία, ι) επαναστροφή ή αναστροφ
ανανταπόδοτο ή αναπόδοτο
Σχήματα σύμφωνα με τη σημασία των λέξεων
μεταφορά
κατεξοχήν
συνεκδοχή
μετωνυμία
αντίφραση
υπερβολή
αλληγορία
προσωποποίηση
παρομοίωση
Σχήματα άλλα
Κλιμακωτό
Βιβλιογραφία
bullet
Γραμματική Νέας Ελληνικής Γλώσσας Α', Β' Γ' Γυμνασίου, Σωφρόνης Χατζησαββίδης - Αθανασία Χατζησαββίδου, ΟΕΔΒ, Αθήνα, Έκδοση Α, 2011
bullet
Νεοελληνική Γραμματική, Μανόλης Τριανταφυλλίδης, ΟΕΣΒ, Αθήνα, 1941
bullet
Γραμματική της Ελληνικής Γλώσσας, David Holton - Peter Mackridge - Ειρήνη Φιλιππάκη-Warburton, Πατάκης, Αθήνα, 1999
bullet
Γραμματική της Νέας Ελληνικής, Χρ. Κλαίρης - Γ. Μπαμπινιώτης, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2005
bullet
Γραμματική Ε, Στ Δημοτικού, Ειρήνη Φιλιππάκη-Warburton - Μιχ. Γεωργιαφέντης - Γεώργιος Κοτζόγλου - Μαργαρίτα Λουκά, ΟΕΔΒ, Αθήνα
bullet
Εφαρμοσμένη Γραμματική της Δημοτικής και Συντακτικό, Γιάννη Β. Παπαναστασίου, Αθήνα, 1989
bullet
Συντακτικό της Νέας Ελληνικής, ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1996, κα' έκδοση
bullet
Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου, Γιάννης Παπαθανασίου, εκδ. Χαζτηθωμά, Θεσσαλονίκη, 2006
bullet
Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου, Γιάννης Παπαθανασίου, εκδ. Χαζτηθωμά, Θεσσαλονίκη, 2006
bullet
Νεοελληνική Γλώσσα Γ' Γυμνασίου, Γιάννης Παπαθανασίου, εκδ. Χαζτηθωμά, Θεσσαλονίκη, 2006
1η ΠΗΓΗ :https://www.slideshare.net/gmyclass/ss-37166816
Σχήματα λόγου
- Αλληγορία Όταν άλλα λέμε και άλλα εννοούμε. Είναι μια συνεχής μεταφορά ή παρομοίωση που χρησιμοποιεί σύμβολα. π.χ Στην «Aποκάλυψη» του Ευαγγελιστή Iωάννη υπάρχουν πολλές αλληγορίες. Η αλληγορία της Άνοιξης (Μποττιτσέλλι)
- Αντίθεση Όταν αντίθετες λέξεις ή έννοιες συσχετίζονται για να δημιουργήσουν εντύπωση. π.χ κι έχει λοστρόμο αθώο, ναύτη πονηρό (Ελύτης)
- .Αποστροφή Όταν ο συγγραφέας σταματά την αφήγησή του και απευθύνεται σε κάποιον ήρωά του σε β΄πρόσωπο. π.χ Ο υπουργός σε μια αποστροφή του λόγου του απευθύνθηκε στους δημοσιογράφους.
- Ασύνδετο Όταν τοποθετούμε αλλεπάλληλες λέξεις ή προτάσεις χωρίς σύνδεσμο. π.χ σημαίνει ο Θεός, σημαίνει η γη, σημαίνουν τα επουράνια
- Βραχυλογία Όταν χρησιμοποιούμε λιγότερες λέξεις από όσες πρέπει παραλείποντας τα ευκόλως εννοούμενα. π.χ Εγώ κουράστηκα πολύ. Εσύ όχι! (Εσύ δεν κουράστηκες πολύ)
- Ειρωνεία Όταν για να αστειευτούμε ή να θίξουμε κάποιον λέμε τα αντίθετα από αυτά που έχουμε στο νου. π.χ Είσαι πανέξυπνος ( αντί να πούμε, είσαι κουτός)
- Επανάληψη Όταν επαναλαμβάνεται η ίδια λέξη για να αποκτήσει ο λόγος χάρη και δύναμη. π.χ κλαίνε τα δέντρα κλαίνε, κλαίνε και τα κλαριά (δημοτικό)
- Ερωτήματα 1) Άστοχα: όταν ένα πρόσωπο απορεί για κάτι και προτείνει με διαζευκτικά ερωτήματα κάποιες λύσεις. Επειδή όμως καμία από αυτές δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, ένα δεύτερο πρόσωπο, αφού πρώτα αναιρέσει μία-μία τις λύσεις του πρώτου, δίνει τη σωστή. Γιατί δακρύζεις, λυγερή και βαριαναστενάζεις; Μήνα πεινάς μήνα διψάς, μην έχεις κακή μάνα; Μήτε πεινώ, μήτε διψώ, μήτε έχω κακή μάνα Ξένε μου, κι αν εδάκρυσα κι αν βαριαναστενάζω τον άντρα έχω στην ξενιτιά και λείπει δέκα χρόνους
- Ερωτήματα 2) Ρητορικά: όταν κάποιος απευθύνει ερωτήματα χωρίς να περιμένει απάντηση σ’ αυτά , επειδή η απάντηση είναι αυτονόητη. π.χ
- Ευφημισμός Όταν λέμε μια λέξη με καλή σημασία για να αποφύγουμε να πούμε την κακή από φόβο. π.χ Εύξεινος Πόντος (αντί αφιλόξενος)
- Κατά το νοούμενο Όταν έχουμε το υποκείμενο στον ενικό και το ρήμα στον πληθυντικό αριθμό. π.χ Όλος ο κόσμος μαζεύτηκαν στην πλατεία ( αντί όλοι οι άνθρωποι)
- Κύκλος Όταν μια πρόταση ή μια περίοδος ή ένα ποίημα ή ένα διήγημα τελειώνει με την ίδια λέξη ή εικόνα με την οποία αρχίζει. π.χ Μοναχή το δρόμο επήρες, εξανάλθες μοναχή (Σολωμός)
- Μεταφορά Όταν αλλάζει η σημασία των λέξεων π.χ Έβγαλε φτερά.
- Μετωνυμία Όταν με μια λέξη ή έκφραση αντικαθιστούμε μια λέξη που έχει διαφορετική, αλλά σχετιζόμενη σημασία. π.χ έχεις διαβάσει Παπαδιαμάντη; ( αντί έργα του Παπαδιαμάντη)
- Παρομοίωση Όταν θέλουμε να εξομοιώσουμε μια έννοια με μια άλλη χρησιμοποιώντας τα: σαν, ωσάν, όπως π.χ
- Περίφραση Όταν λέμε μια έννοια με δύο λέξεις και όχι με μία. π.χ κάνω πόλεμο αντί πολεμώ
- Πλεονασμός Όταν χρησιμοποιούμε επιπλέον λέξεις που δεν είναι απαραίτητες για να εκφράσουμε ένα σαφές νόημα π.χ Να είσαι δίκαιος, όχι άδικος.
- Προσωποποίηση Όταν μεταφέρουμε ανθρώπινες ιδιότητες σε άψυχα ή άλλα έμψυχα. π.χ Ο Όλυμπος και ο Κίσσαβος, τα δυο βουνά μαλώνουν Η προσωποποίηση του ελληνικού κράτους
- Συνεκδοχή Όταν χρησιμοποιούμε λέξη που σημαίνει το όλο αντί του μέρους. π.χ Ο Τούρκος έχει το μάτι του στο Αιγαίο ( αντί οι Τούρκοι)
- Υπερβατό Όταν δεν τοποθετούμε τις λέξεις με τη συνηθισμένη τους σειρά. π.χ με τη δική σου ήρθα στον κόσμο τη λατρεία (Παλαμάς)
- Υπερβολή Όταν παρουσιάζεται μια ενέργεια, μια ιδιότητα ή μια κατάσταση μεγαλοποιημένη σε βαθμό που βρίσκεται έξω από την πραγματικότητα και τα φυσικά όρια. π.χ και από την πολλή την ψαλμουδιά, εσειόντανε οι κολώνες (δημοτικό)
- Χιαστό Όταν παραθέτουμε δύο ζευγάρια εννοιών μεταξύ των οποίων η πρώτη έννοια αντιστοιχεί στην τέταρτη και η δεύτερη στην τρίτη. π.χ Να χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα. η μάνα το παιδί το παιδί τη μάνα
- gmyclass
2η ΠΗΓΗ :https://www.schooltime.gr/2017/10/21/sximata-logou
-sta-nea-ellinika/?fbclid=IwAR1VrccK4Wl9cavX2akUUO2wJN_
Xw0mz11DxnKQdTAGGwu6XTuh9UTd8tNw
(Αλφαβητική σειρά)
ΑΛΛΗΓΟΡΙΑ: Είναι η φράση εκείνη που έχει μεταφορική χροιά και κρύβει νοήματα διαφορετικά από εκείνα που δηλώνουν οι λέξεις της.
ΑΝΑΔΙΠΛΩΣΗ – ΠΑΛΙΛΛΟΓΙΑ: Μιαλέξη ή μικρή φράση επαναλαμβάνεται αμέσως μετά για δεύτερη φορά συνήθως με έναν εμπρόθετο πρόσθετο προσδιορισμό.
ΑΝΑΚΟΛΟΥΘΟ: Κάποιες λέξεις δε βρίσκονται σε συντακτική συμφωνία με τις προηγούμενες ή με τις επόμενές τους. Δεν βρίσκονται σε κανονική συντακτική συνέχεια.
ΑΝΑΣΤΡΟΦΗ: Αλλάζει σκόπιμα η συντακτική σειρά, η φυσική σειρά που έχουν στο λόγο οι λέξεις και μετατοπίζονται.
ΑΝΑΦΩΝΗΣΗ- ΕΠΙΦΩΝΗΣΗ – AΠΟΣΤΡΟΦΗ: Είναι μια λέξη ή φράση επιφωνηματική [επίκληση σε ιερό πρόσωπο, ευχή, κατάρα, κ.α.] που κάποτε φανερώνει και τη συναισθηματική κατάσταση εκείνου που μιλάει [θαυμασμό, θλίψη κ.α.].
ΑΝΤΙΘΕΣΗ: Προβάλλονται η μια κοντά στην άλλη δυο έννοιες, ιδιότητες, καταστάσεις, ενέργειες, εικόνες, που έχουν ολότελα διαφορετικά γνωρίσματα.
ΑΝΤΙΦΡΑΣΗ: Το κύριο όνομα ενός προσώπου ιστορικού αντικαθίσταται από μια περίφραση, δηλαδή μια φράση που φανερώνει μια εξαιρετική ιδιότητα, μια γνωστή του πράξη κ.α.
ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ: Μια ή περισσότερες λέξεις ή μια πρόταση, που παραλείπεται εννοείται από τα προηγούμενα όπως ακριβώς είναι εκεί, αμετάβλητη.
ΑΠΟΣΙΩΠΗΣΗ: Διακόπτεται ο λόγος και παραλείπονται όσα θα ακολουθούσαν, ενώ στη θέση τους σημειώνονται τρεις τελείες.
ΑΡΣΗ ΚΑΙ ΘΕΣΗ: Πρώτα λέγεται τι δεν είναι κάτι ή τι δεν συμβαίνει και αμέσως μετά τι είναι ή τι συμβαίνει.
ΑΣΥΝΔΕΤΟ: Δυο ή περισσότεροι όροι όμοιοι ή όμοιες προτάσεις δεν έχουν ανάμεσά τους τους συνδέσμους που χρειάζονται.
ΒΡΑΧΥΛΟΓΙΑ: Παραλείπονται λεκτικά στοιχεία που μπορούν να αναπληρωθούν από τα συμφραζόμενα
ΕΙΡΩΝΕΙΑ: Θέλοντας κάποιος να δώσει αστείο ή χλευαστικό τόνο στο λόγο του χρησιμοποιεί λέξεις ή φράσεις με προσποίηση που το σημασιολογικό τους περιεχόμενο είναι αντίθετο από αυτό που έχει στο νου του.
ΕΛΛΕΙΨΗ: Παραλείπονται λεκτικά στοιχεία που εννοούνται εύκολα από την πείρα, τα συμφραζόμενα ή από τη σειρά του λόγου.
ΕΛΞΗ: Ένας όρος πρότασης δεν συμφωνεί συντακτικά με τον όρο με τον οποίο απαιτεί το νόημα και η σειρά του λόγου, αλλά »έλκεται» από κάποιον άλλο, ισχυρότερο και συμφωνεί με αυτόν.
ΕΜΦΑΣΗ: Ένα στοιχείο του λόγου τονίζεται με οποιονδήποτε τρόπο ώστε να εστιαστεί σ΄ αυτό η προσοχή του αναγνώστη.
ΕΝΑ ΜΕ ΔΥΟ [έν δια δυοίν]: Μια έννοια εκφράζεται με δυο λέξεις που συνδέονται με το »και», ενώ σύμφωνα με το νόημα η μια από αυτές έπρεπε να είναι προσδιορισμός της άλλης.
ΕΞ ΑΝΑΛΟΓΟΥ: Μια λέξη ή περισσότερες ή μια πρόταση που παραλείπεται, εννοείται από τα προηγούμενα όχι όπως ακριβώς είναι εκεί αλλά αλλαγμένη.
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ: Μια έννοια ή ένα νόημα εκφράζεται δυο φορές στη σειρά με την ίδια λέξη ή φράση, αυτούσια ή ελαφρά αλλαγμένη.
ΕΠΑΝΑΣΤΡΟΦΗ: Μια λέξη ή φράση επαναλαμβάνεται για δεύτερη φορά αμέσως μετά την πρώτη.
ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ – ΕΠΑΝΟΔΟΣ: Μια λέξη ή φράση επαναλαμβάνεται στην αρχή δύο ή περισσοτέρων διαδοχικών προτάσεων.
ΕΠΙΔΙΟΡΘΩΣΗ: Αμέσως μετά από μια λέξη ή φράση ακολουθεί μια άλλη σχετική έκφραση που αποτελεί τροποποίηση και ακριβέστερη διατύπωση της πρώτης. Δηλαδή κατά κάποιο τρόπο τη διορθώνει.
ΕΠΙΦΟΡΑ-ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ-ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ: Μια λέξη ή φράση επαναλαμβάνεται στο τέλος δύο ή περισσοτέρων διαδοχικών προτάσεων.
ΕΥΦΗΜΙΣΜΟΣ: Χρησιμοποιούνται λέξεις ή φράσεις με καλή σημασία για την ονομασία κακού ή δυσάρεστου πράγματος.
ΖΕΥΓΜΑ: Δυο ομοειδείς προσδιορισμοί, συνήθως αντικείμενα, αποδίδονται σε ένα ρήμα, όμως ο δεύτερος από αυτούς, δεν θα ταίριαζε σ΄ αυτό αλλά σε άλλο ρήμα.
ΚΑΘΟΛΙΚΟ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΟ: Το ουσιαστικό που δηλώνει διαιρεμένο σύνολο δεν εκφράζεται με γενική διαιρετική ή με φράση »από + γενική», αλλά ομοιόπτωτα με τον όρο που δηλώνει το μέρος του συνόλου.
ΚΑΤΑ ΤΟ ΝΟΟΥΜΕΝΟ: Η σύνταξη στο γένος και στον αριθμό ακολουθεί το νόημα και όχι το γραμματικό τύπο.
ΚΑΤΕΞΟΧΗΝ: Η σημασία μιας λέξης στενεύει και ,ενώ αυτή φανέρωνε αρχικά σύνολο ομοειδών όντων, καταλήγει να φανερώνει ένα μόνο, ορισμένο, από αυτά.
ΚΛΙΜΑΚΩΤΟ: Αυξάνει βαθμιαία η ένταση στην παρουσίαση μιας σειράς από ενέργειες ή καταστάσεις.
ΚΥΚΛΟΣ: Μια πρόταση ή μια περίοδος τελειώνει με την ίδια λέξη με την οποία αρχίζει.
ΜΕΤΑΦΟΡΑ: Η ιδιότητα ενός προσώπου, ζώο, πράγματος, αφηρημένης έννοιας, μεταφέρεται σε άλλο πρόσωπο, ζώο, πράγμα, αφηρημένη έννοια, το οποίο την έχει σε μεγαλύτερο βαθμό και πιο εντυπωσιακή.
ΜΕΤΩΝΥΜΙΑ: Οι λέξεις δεν χρησιμοποιούνται με την αρχική τους σημασία αλλά με διαφορετική, που έχει βέβαια κάποια σχέση με την αρχική.
ΟΜΟΙΟΤΕΛΕΥΤΟ – ΟΜΟΙΟΚΑΤΑΛΗΚΤΟ: Στο τέλος διαδοχικών προτάσεων ή περιόδων υπάρχουν λέξεις με καταλήξεις όμοιες ηχητικά.
ΟΞΥΜΩΡΟ: Συνδέονται δυο έννοιες που φαινομενικά αποκλείουν η μια την άλλη, γιατί είναι αντιφατικές, όμως στο βάθος εκφράζουν ένα λογικό νόημα.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΙΑ – ΠΑΡΑΛΛΗΛΙΣΜΟΣ: Μια έννοια ή ένα νόημα εκφράζεται ταυτόχρονα και καταφατικά και αρνητικά με δυο ισοδύναμες αντίθετες εκφράσεις.
ΠΑΡΗΧΗΣΗ: Ένας συγκεκριμένος φθόγγος , συνήθως σύμφωνο, συναντιέται και ηχεί πολλές φορές σε κάποια φράση , συνεχόμενες συλλαβές ή λέξεις.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ: Σχετίζεται η ιδιότητα ενός προσώπου , ζώου ή πράγματος ή αφηρημένης έννοιας, με την ιδιότητα κάποιου άλλου προσώπου, που υπάρχει σ΄ αυτό σε μεγαλύτερο βαθμό και είναι πιο εντυπωσιακή. Χρησιμοποιούνται οι λέξεις »σαν», »καθώς», »όπως», »σαν να», όταν έχουμε υποθετική παρομοίωση με αναφορική πρόταση. Ενδέχεται επίσης να δηλώνεται και με ένα ρήμα με ανάλογη σημασία, π.χ. »λες και», »θαρρείς».
ΠΑΡΟΝΟΜΑΣΙΑ- ΠΑΡΗΧΗΣΗ- ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΟ ΣΧΗΜΑ: Λέξεις που μοιάζουν ηχητικά και είναι συνήθως συγγενείς ετυμολογικά βρίσκονται η μια κοντά στην άλλη.
ΠΕΡΙΦΡΑΣΗ: Μια έννοια εκφράζεται με δυο ή περισσότερες λέξεις, ενώ μπορούσε να εκφραστεί με μια. Αν αναφέρεται σε κύρια ονόματα ονομάζεται αυτονομασία.
ΠΛΕΟΝΑΣΜΟΣ: Για να εκφραστεί ένα νόημα χρησιμοποιούνται περισσότερες λέξεις από όσες χρειάζονται κανονικά.
ΠΟΛΥΣΥΝΔΕΤΟ: Τρεις ή περισσότεροι όμοιοι όροι ή όμοιες προτάσεις συνδέονται με συμπλεκτικούς ή διαχωριστικούς συνδέσμους.
ΠΡΟΔΙΟΡΘΩΣΗ – ΠΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ: Πριν ανακοινωθεί κάτι δυσάρεστο ή απροσδόκητο, προτάσσεται κάποια φράση που προετοιμάζει ψυχικά τον αναγνώστη.
ΠΡΟΛΗΨΗ: Το υποκείμενο του ρήματος μιας εξαρτημένης πρότασης μπαίνει προληπτικά ως αντικείμενο στο ρήμα της κύριας.
ΠΡΩΘΥΣΤΕΡΟ: Από δυο σχετικές ενέργειες τοποθετείται στη σειρά του λόγου πρώτη εκείνη που είναι χρονικά και λογικά δεύτερη.
ΣΥΜΦΥΡΣΗ: Αναμειγνύονται δυο συντάξεις.
ΣΥΝΕΚΔΟΧΗ: Οι λέξεις δεν χρησιμοποιούνται με την αρχική τους σημασία, αλλά με διαφορετική, που έχει βέβαια κάποια σχέση με την αρχική. Έτσι δηλώνεται το ένα αντί για πολλά ομοειδή, το μέρος ενός συνόλου αντί για το σύνολο, η ύλη αντί για εκείνο που είναι κατασκευασμένο από αυτήν, το όργανο αντί για την ενέργεια που παράγεται ή γίνεται με αυτό ή ένα εικονιζόμενο πρόσωπο ενώ πρόκειται για την εικόνα του.
ΥΠΑΛΛΑΓΗ: Ο επιθετικός προσδιορισμός μιας γενική έννοιας, συνήθως κτητικής, αντί να συμφωνεί με αυτήν συντακτικώς, στο γένος, αριθμό και στην πτώση, συμφωνεί με το ουσιαστικό που προσδιορίζει η γενική. Έτσι γίνεται επιθετικός προσδιορισμός αυτού.
ΥΠΕΡΒΑΤΟ: Ανάμεσα σε δυο όρους μιας πρότασης , οι οποίοι έχουν μεταξύ τους στενή λογική σχέση αλλά και συντακτική και θα έπρεπε να βρίσκονται ο ένας δίπλα στον άλλο, παρεμβάλλεται μια λέξη ή φράση και τους αποχωρίζει.
ΥΠΕΡΒΟΛΗ: Παρουσιάζεται μια ενέργεια, μια ιδιότητα ή μια κατάσταση μεγαλοποιημένη σε βαθμό που βρίσκεται έξω από την πραγματικότητα και τα φυσιολογικά όρια.
ΥΠΟΦΟΡΑ – ΑΝΘΥΠΟΦΟΡΑ: Υποβάλλεται μια ερώτηση, ύστερα πάλι με ερώτηση κάποια πιθανή πιθανή εξήγηση στην απορία. Στη συνέχεια απορρίπτεται η εξήγηση αυτή και τέλος ακολουθεί η απάντηση για το τι συμβαίνει στην πραγματικότητα.
ΧΙΑΣΤΟ: Δυο λέξεις ή φράσεις επαναλαμβάνονται αυτούσιες ή αλλαγμένες, με αντίστροφη σειρά, όπως δείχνει η ακόλουθη παράσταση: