ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΟΥ :ΠΗΓΗ :https://fliphtml5.com/xpqa/axqj
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΡΗΜΑΤΑ :1. http://users.sch.gr/panosloupasis/glwssa_a_gym_fwnes_syzygies.pdf
2.http://users.sch.gr/panosloupasis/glwssa_a_gym_diatheseis.pdf
3. http://users.sch.gr/panosloupasis/glwssa_a_gym_xronikes_vathmides_poion_energeias.pdf
Ενότητα 5η
ΠΗΓΗ:http://eu-mathein.gr/wp-content/uploads/2015/04/%CE%95%CE%9D%CE%9F%CE%A4%CE%97%CE%A4%CE%91-5.pdf
– ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ – ΘΕΑΤΡΟ
Κινηματογράφος:
Θετικά:
Αποτελεί ένα είδος ψυχαγωγίας για τον άνθρωπο. Η παρακολούθηση μιας ταινίας δίνει τη δυνατότητα στους θεατές να ταυτιστούν με τους ήρωες της και να ζήσουν φανταστικές καταστάσεις και μαγικές περιπέτειες Τους προκαλούν μοναδικές συγκινήσεις, τις οποίες είναι δύσκολο να βιώσουν στην πραγματική τους ζωή. Αποτελεί μια διέξοδο από την ανία, τη μονοτονία και την πλήξη της καθημερινότητας που φθείρουν τον άνθρωπο. Απαλλάσσει από το άγχος και την πίεση που της ασκεί η ρουτίνα Καλλιεργεί πολύπλευρα τον άνθρωπο. Του προσφέρει γνώσεις, τον προβληματίζει και τον ευαισθητοποιεί πάνω σε ποικίλα ζητήματα της ζωής Προκαλεί έντονα συναισθήματα, χαρά, φόβο, αγωνία, συγκίνηση, που αναζωογονούν την ψυχή του.
Συμπέρασμα
Για όλους αυτούς τους λόγους ο κινηματογράφος θα ελκύει συνεχώς τους ανθρώπους που επιζητούν μοναδικές στιγμές απόλαυσης και ψυχαγωγίας.
ΔΕΣ:https://www.docdroid.net/RVUiJiq/05gnwrizw-ton-magiko-kosmo-toy-theatroy-kai-toy-kinhmatografoy.pdf#page=6
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
1) Τα ρήματα χωρίζονται σε δυο συζυγίες:
Α’ συζυγία: ανήκουν τα ρήματα που έχουν κατάληξη – ω
Β’ συζυγία: ανήκουν τα ρήματα που έχουν κατάληξη – ώ
2) Επιπλέον τα ρήματα χωρίζονται σε δυο φωνές με βάση την κατάληξη:
Ενεργητική φωνή: ανήκουν τα ρήματα σε – ω ή – ώ
Παθητική φωνή: ανήκουν τα ρήματα σε – μια
3) Ωστόσο τα ρήματα έχουν και διαθέσεις:
Ενεργητική διάθεση:
Έχουν τα ρήματα τα οποία έχουν ενεργητική σημασία δηλαδή φανερώνουν, ότι το υποκείμενο κάνει κάτι, ενεργεί. Τα ρήματα αυτά βρίσκονται συνήθως σε ενεργητική φωνή. Π.χ. τρέχω
Παθητική διάθεση:
Έχουν τα ρήματα τα οποία έχουν παθητική σημασία δηλαδή φανερώνουν, ότι το υποκείμενο παθαίνει κάτι. Π.χ. τραυματίζομαι.
Ουδέτερη διάθεση:
Έχουν τα ρήματα τα οποία φανερώνουν, ότι το υποκείμενο βρίσκεται απλώς σε μια κατάσταση. Π.χ. κοιμάμαι.
1. Να βάλετε τα ρήματα στο σωστό χρόνο:
έχουμε διασκεδάσει
– θα κόψω
- θα έχω ρίξει
- τρέχεις
-έχει διορθωθεί
-θα γράφουμε
έντυνα
-είχαμε χαθεί
-θρίζει
-είχα σκάψει
-θα τιμωρηθώ
-βαφόταν
-θα έχει γραφτεί
έγραψα
-έφτιαχνα
-θα πληρώνουν
-θα κόβεται
-ωριμάσατε
ΕΝΕΣΤ. ΠΑΡΑΤ. ΑΟΡΙΣ. ΕΞΑΚ. ΜΕΛ. ΣΤΙΓΜ. ΜΕΛ. ΠΑΡΑΚΕΙΜ. ΥΠΕΡΣΥΝΤ. ΣΥΝΤΕΛ. ΜΕΛ.
2. Να ξαναγράψετε τις παρακάτω προτάσεις μεταφέροντας τα ρήματα στους χρόνους που σας δίνονται:
α. Είχε γίνει ολόκληρη συζήτηση για αυτό το θέμα.
Ενεστ:…………………………………………………………………………… Αόριστ:…………………………………………………………………………
β. Θα σου στείλω χρήματα. Παρατατ……………………………………………………………………… Αόριστ………………………………………………………………………….
γ. Μου δανείζεις το ποδήλατό σου; Εξακολ. Μέλ…………………………………………………………….. Στιγμ. Μέλ…………………………………………………………………
δ. Ο πατέρας διάβασε την εφημερίδα. Παρατατ…………………………………………………………………….. Παρακειμ……………………………………………………………………
ε. Ετοιμάζεστε για ταξίδι; Παρατατ……………………………………………………………………... Αόριστ………………………………………………………………………….
στ. Η μητέρα καθάρισε το σπίτι. Παρακείμ……………………………………………………………………. Συντελ. Μέλ……………………………………………………………..
ζ. Φοβούνται πολύ τα αεροπλάνα. Αόριστ…………………………………………………………………………. Στιγμ. Μέλ………………………………………………………………..
3. Στα παρακάτω ρήματα να βρείτε τη φωνή:
α. Η βροχή ποτίζει τα χωράφια. β. Ο Γιάννης στηρίχτηκε σε μια καρέκλα για να μην πέσει. γ. Δεν ενδιαφέρεσαι για τίποτα. δ. Η αποθήκη καταστράφηκε από την πυρκαγιά. ε. Όλη την ώρα διψάει και πίνει ασταμάτητα νερό. στ. Αυτό το σπίτι πουλιέται σε πολύ καλή τιμή. ζ. Η Ρένα χορεύει και τραγουδάει υπέροχα. η. Κάντε ησυχία! Τα παιδιά κοιμούνται. θ. Τα χιόνια έλιωσαν ήδη στα βουνά. ι Ο Πέτρος εργάζεται σκληρά για να συντηρήσει την οικογένεια του.
4. Στα παρακάτω ρήματα να βρείτε τις διαθέσεις και τις φωνές τους:
α. Η αδελφή μου ντύνεται αυτή τη στιγμή. (…………………………) β. Στενοχωρήθηκα πολύ με την αποτυχία του. (………………………….) γ. Έσπασα ένα ποτήρι (…………………….) και η μητέρα με μάλωσε (…………………………) δ. Πάγωσαν τα χέρια μου από το πολύ κρύο (……………………………) ε. Όλη την ώρα παραπονιέται (………………………) ότι πεινάει (…………………………….) στ. Παραδέχτηκε (………………………….) μπροστά σε όλους ότι με εκμεταλλεύτηκε (……………………….)
5. Υπογραμμίστε τα συνδετικά ρήματα και τα κατηγορούμενα των προτάσεων:
α. Το σπίτι φαίνεται παλιό. β. Εσύ είσαι η αιτία του καβγά. γ. Ο Γιώργος διορίστηκε καθηγητής σε σχολείο. δ. Πολλοί άνθρωποι γεννιούνται φτωχοί. ε. Ο κ. Ζ. εκλέχτηκε βουλευτής. στ. Η Ελένη έγινε έξαλλη έπειτα από όσα είπες για αυτήν.
6. Να βρεις τα κατηγορούμενα των παρακάτω προτάσεων και να σημειώσεις τι είναι το καθένα (ουσιαστικό, επίθετο, κτλ.)
• Ο Γιώργος είναι δασολόγος. • Οι εθελοντές έγιναν χίλιοι. • Εσύ φαίνεσαι κουρασμένος. • Το σύνθημα ήταν εμπρός. • Το περιβόλι είναι του γείτονα. • Το χιόνι έπεφτε απαλό. • Ο θόρυβος είναι ενοχλητικός. • Εγώ ήμουν σαν ξένος. • Η Ιωάννα είναι όμορφη.
7. Να βρείτε από ποιες λέξεις παράγονται και με ποιο επίθημα τα παρακάτω ρήματα:
στεγάζω, ελαφρύνω, νοστιμεύω, κακαρίζω, πληγώνω, ξαφνιάζω, προβάρω
8. Να εντοπίσετε στο παρακάτω απόσπασμα τα συνδετικά ρήματα και να βρείτε τα υποκείμενα και τα κατηγορούμενα που συνδέουν:
«Η“ Εποχή των παγετώνων” είναι κωμική ταινία κινουμένων σχεδίων σε σκηνοθεσία Κρις Γουέτζ (2002). Πρόκειται για ψηφιακά επεξεργασμένο καρτούν, με χρήση computer animation. Η συνέχεια της ταινίας (“Η Εποχή των παγετώνων 2: Η Απόψυξη”) προβλήθηκε στις αίθουσες τον Απρίλιο του 2006. Υπόθεση: Η ταινία εκτυλίσσεται στην εποχή των παγετώνων. Ήρωες είναι ο Μάνι, ένα μαλλιαρό μαμούθ και ο Σιντ, ένας γιγάντιος βραδύποδας. Στην πορεία της μετανάστευσής τους προς το Νότο, βρίσκουν εγκαταλελειμμένο ένα μωρό παιδί και αποφασίζουν να το επιστρέψουν στους γονείς του, παρ’ όλο που οι τελευταίοι είναι έτοιμοι να τους εξοντώσουν με τα όπλα τους».
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΣΥΝΘΕΤΙΚΑ ΜΕΡΗ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ
http://eu-mathein.gr/wp-content/uploads/2015/04/%CE%91%CE%A3%CE%9A%CE%97%CE%A3%CE%95%CE%99%CE%A3-%CE%A3%CE%A4%CE%91-%CE%A3%CE%A5%CE%9D%CE%98%CE%95%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%91-%CE%9C%CE%95%CE%A1%CE%97-%CE%A4%CE%A9%CE%9D-%CE%9B%CE%95%CE%9E%CE%95%CE%A9%CE%9D.pdf
1. Να σχηματίσετε σύνθετα με πρώτο συνθετικό τις λέξεις:
καρδιά κέρδος σταθμός πόρτα λάδι γλυκός πόλη φωνή σκληρός ψεύτης
2. Να σχηματίσετε σύνθετα με πρώτο συνθετικό το ευ- ή το δυσ- και δεύτερο συνθετικό τις λέξεις: ανάλογος πιστός λόγος κινητός αρεστός
3.
α)Γράψτε από δύο σύνθετα με πρώτο συνθετικό μία από τις εξής αρχαίες προθέσεις: εκ(εξ) ανά παρά περί επί
β) Να σχηματίσετε σύνθετες με πρώτο συνθετικό τις εξής λέξεις: βραδύς καλός ταχύς μισώ κλειδί κεφάλι άνεμος όρος χρήμα θερμός
2.http://users.sch.gr/panosloupasis/glwssa_a_gym_diatheseis.pdf
3. http://users.sch.gr/panosloupasis/glwssa_a_gym_xronikes_vathmides_poion_energeias.pdf
Ενότητα 5η
ΠΗΓΗ:http://eu-mathein.gr/wp-content/uploads/2015/04/%CE%95%CE%9D%CE%9F%CE%A4%CE%97%CE%A4%CE%91-5.pdf
– ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ – ΘΕΑΤΡΟ
Κινηματογράφος:
Θετικά:
Αποτελεί ένα είδος ψυχαγωγίας για τον άνθρωπο. Η παρακολούθηση μιας ταινίας δίνει τη δυνατότητα στους θεατές να ταυτιστούν με τους ήρωες της και να ζήσουν φανταστικές καταστάσεις και μαγικές περιπέτειες Τους προκαλούν μοναδικές συγκινήσεις, τις οποίες είναι δύσκολο να βιώσουν στην πραγματική τους ζωή. Αποτελεί μια διέξοδο από την ανία, τη μονοτονία και την πλήξη της καθημερινότητας που φθείρουν τον άνθρωπο. Απαλλάσσει από το άγχος και την πίεση που της ασκεί η ρουτίνα Καλλιεργεί πολύπλευρα τον άνθρωπο. Του προσφέρει γνώσεις, τον προβληματίζει και τον ευαισθητοποιεί πάνω σε ποικίλα ζητήματα της ζωής Προκαλεί έντονα συναισθήματα, χαρά, φόβο, αγωνία, συγκίνηση, που αναζωογονούν την ψυχή του.
Συμπέρασμα
Για όλους αυτούς τους λόγους ο κινηματογράφος θα ελκύει συνεχώς τους ανθρώπους που επιζητούν μοναδικές στιγμές απόλαυσης και ψυχαγωγίας.
ΔΕΣ:https://www.docdroid.net/RVUiJiq/05gnwrizw-ton-magiko-kosmo-toy-theatroy-kai-toy-kinhmatografoy.pdf#page=6
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
1) Τα ρήματα χωρίζονται σε δυο συζυγίες:
Α’ συζυγία: ανήκουν τα ρήματα που έχουν κατάληξη – ω
Β’ συζυγία: ανήκουν τα ρήματα που έχουν κατάληξη – ώ
2) Επιπλέον τα ρήματα χωρίζονται σε δυο φωνές με βάση την κατάληξη:
Ενεργητική φωνή: ανήκουν τα ρήματα σε – ω ή – ώ
Παθητική φωνή: ανήκουν τα ρήματα σε – μια
3) Ωστόσο τα ρήματα έχουν και διαθέσεις:
Ενεργητική διάθεση:
Έχουν τα ρήματα τα οποία έχουν ενεργητική σημασία δηλαδή φανερώνουν, ότι το υποκείμενο κάνει κάτι, ενεργεί. Τα ρήματα αυτά βρίσκονται συνήθως σε ενεργητική φωνή. Π.χ. τρέχω
Παθητική διάθεση:
Έχουν τα ρήματα τα οποία έχουν παθητική σημασία δηλαδή φανερώνουν, ότι το υποκείμενο παθαίνει κάτι. Π.χ. τραυματίζομαι.
Ουδέτερη διάθεση:
Έχουν τα ρήματα τα οποία φανερώνουν, ότι το υποκείμενο βρίσκεται απλώς σε μια κατάσταση. Π.χ. κοιμάμαι.
1. Να βάλετε τα ρήματα στο σωστό χρόνο:
έχουμε διασκεδάσει
– θα κόψω
- θα έχω ρίξει
- τρέχεις
-έχει διορθωθεί
-θα γράφουμε
έντυνα
-είχαμε χαθεί
-θρίζει
-είχα σκάψει
-θα τιμωρηθώ
-βαφόταν
-θα έχει γραφτεί
έγραψα
-έφτιαχνα
-θα πληρώνουν
-θα κόβεται
-ωριμάσατε
ΕΝΕΣΤ. ΠΑΡΑΤ. ΑΟΡΙΣ. ΕΞΑΚ. ΜΕΛ. ΣΤΙΓΜ. ΜΕΛ. ΠΑΡΑΚΕΙΜ. ΥΠΕΡΣΥΝΤ. ΣΥΝΤΕΛ. ΜΕΛ.
2. Να ξαναγράψετε τις παρακάτω προτάσεις μεταφέροντας τα ρήματα στους χρόνους που σας δίνονται:
α. Είχε γίνει ολόκληρη συζήτηση για αυτό το θέμα.
Ενεστ:…………………………………………………………………………… Αόριστ:…………………………………………………………………………
β. Θα σου στείλω χρήματα. Παρατατ……………………………………………………………………… Αόριστ………………………………………………………………………….
γ. Μου δανείζεις το ποδήλατό σου; Εξακολ. Μέλ…………………………………………………………….. Στιγμ. Μέλ…………………………………………………………………
δ. Ο πατέρας διάβασε την εφημερίδα. Παρατατ…………………………………………………………………….. Παρακειμ……………………………………………………………………
ε. Ετοιμάζεστε για ταξίδι; Παρατατ……………………………………………………………………... Αόριστ………………………………………………………………………….
στ. Η μητέρα καθάρισε το σπίτι. Παρακείμ……………………………………………………………………. Συντελ. Μέλ……………………………………………………………..
ζ. Φοβούνται πολύ τα αεροπλάνα. Αόριστ…………………………………………………………………………. Στιγμ. Μέλ………………………………………………………………..
3. Στα παρακάτω ρήματα να βρείτε τη φωνή:
α. Η βροχή ποτίζει τα χωράφια. β. Ο Γιάννης στηρίχτηκε σε μια καρέκλα για να μην πέσει. γ. Δεν ενδιαφέρεσαι για τίποτα. δ. Η αποθήκη καταστράφηκε από την πυρκαγιά. ε. Όλη την ώρα διψάει και πίνει ασταμάτητα νερό. στ. Αυτό το σπίτι πουλιέται σε πολύ καλή τιμή. ζ. Η Ρένα χορεύει και τραγουδάει υπέροχα. η. Κάντε ησυχία! Τα παιδιά κοιμούνται. θ. Τα χιόνια έλιωσαν ήδη στα βουνά. ι Ο Πέτρος εργάζεται σκληρά για να συντηρήσει την οικογένεια του.
4. Στα παρακάτω ρήματα να βρείτε τις διαθέσεις και τις φωνές τους:
α. Η αδελφή μου ντύνεται αυτή τη στιγμή. (…………………………) β. Στενοχωρήθηκα πολύ με την αποτυχία του. (………………………….) γ. Έσπασα ένα ποτήρι (…………………….) και η μητέρα με μάλωσε (…………………………) δ. Πάγωσαν τα χέρια μου από το πολύ κρύο (……………………………) ε. Όλη την ώρα παραπονιέται (………………………) ότι πεινάει (…………………………….) στ. Παραδέχτηκε (………………………….) μπροστά σε όλους ότι με εκμεταλλεύτηκε (……………………….)
5. Υπογραμμίστε τα συνδετικά ρήματα και τα κατηγορούμενα των προτάσεων:
α. Το σπίτι φαίνεται παλιό. β. Εσύ είσαι η αιτία του καβγά. γ. Ο Γιώργος διορίστηκε καθηγητής σε σχολείο. δ. Πολλοί άνθρωποι γεννιούνται φτωχοί. ε. Ο κ. Ζ. εκλέχτηκε βουλευτής. στ. Η Ελένη έγινε έξαλλη έπειτα από όσα είπες για αυτήν.
6. Να βρεις τα κατηγορούμενα των παρακάτω προτάσεων και να σημειώσεις τι είναι το καθένα (ουσιαστικό, επίθετο, κτλ.)
• Ο Γιώργος είναι δασολόγος. • Οι εθελοντές έγιναν χίλιοι. • Εσύ φαίνεσαι κουρασμένος. • Το σύνθημα ήταν εμπρός. • Το περιβόλι είναι του γείτονα. • Το χιόνι έπεφτε απαλό. • Ο θόρυβος είναι ενοχλητικός. • Εγώ ήμουν σαν ξένος. • Η Ιωάννα είναι όμορφη.
7. Να βρείτε από ποιες λέξεις παράγονται και με ποιο επίθημα τα παρακάτω ρήματα:
στεγάζω, ελαφρύνω, νοστιμεύω, κακαρίζω, πληγώνω, ξαφνιάζω, προβάρω
8. Να εντοπίσετε στο παρακάτω απόσπασμα τα συνδετικά ρήματα και να βρείτε τα υποκείμενα και τα κατηγορούμενα που συνδέουν:
«Η“ Εποχή των παγετώνων” είναι κωμική ταινία κινουμένων σχεδίων σε σκηνοθεσία Κρις Γουέτζ (2002). Πρόκειται για ψηφιακά επεξεργασμένο καρτούν, με χρήση computer animation. Η συνέχεια της ταινίας (“Η Εποχή των παγετώνων 2: Η Απόψυξη”) προβλήθηκε στις αίθουσες τον Απρίλιο του 2006. Υπόθεση: Η ταινία εκτυλίσσεται στην εποχή των παγετώνων. Ήρωες είναι ο Μάνι, ένα μαλλιαρό μαμούθ και ο Σιντ, ένας γιγάντιος βραδύποδας. Στην πορεία της μετανάστευσής τους προς το Νότο, βρίσκουν εγκαταλελειμμένο ένα μωρό παιδί και αποφασίζουν να το επιστρέψουν στους γονείς του, παρ’ όλο που οι τελευταίοι είναι έτοιμοι να τους εξοντώσουν με τα όπλα τους».
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΣΥΝΘΕΤΙΚΑ ΜΕΡΗ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ
http://eu-mathein.gr/wp-content/uploads/2015/04/%CE%91%CE%A3%CE%9A%CE%97%CE%A3%CE%95%CE%99%CE%A3-%CE%A3%CE%A4%CE%91-%CE%A3%CE%A5%CE%9D%CE%98%CE%95%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%91-%CE%9C%CE%95%CE%A1%CE%97-%CE%A4%CE%A9%CE%9D-%CE%9B%CE%95%CE%9E%CE%95%CE%A9%CE%9D.pdf
1. Να σχηματίσετε σύνθετα με πρώτο συνθετικό τις λέξεις:
καρδιά κέρδος σταθμός πόρτα λάδι γλυκός πόλη φωνή σκληρός ψεύτης
2. Να σχηματίσετε σύνθετα με πρώτο συνθετικό το ευ- ή το δυσ- και δεύτερο συνθετικό τις λέξεις: ανάλογος πιστός λόγος κινητός αρεστός
3.
α)Γράψτε από δύο σύνθετα με πρώτο συνθετικό μία από τις εξής αρχαίες προθέσεις: εκ(εξ) ανά παρά περί επί
β) Να σχηματίσετε σύνθετες με πρώτο συνθετικό τις εξής λέξεις: βραδύς καλός ταχύς μισώ κλειδί κεφάλι άνεμος όρος χρήμα θερμός
ΠΗΓΗ:https://filologika.gr/gimnasio/a-gymnasiou/neoelliniki-glossa-alpha-gymnasiou/
kritirio-axiologisis-enotita-5/
Ενότητα 5η
Γνωρίζω το μαγικό κόσμο του θεάτρου και του κινηματογράφου
Η αξία του θεάτρου στην εκπαίδευση
Α. Όλες οι καλές τέχνες αναμφισβήτητα συμβάλλουν στην πνευματική καλλιέργεια και τη σωστή διαπαιδαγώγηση των νέων αφού πέραν της παιδευτικής έχουν και την εκπαιδευτική ιδιότητα και ικανότητα. Αν όμως θα έπρεπε να ξεχωρίσουμε κάποια τέχνη, αυτή θα ήταν η τέχνη του θεάτρου! Το σχολικό θέατρο βοηθά ποικιλοτρόπως τον άνθρωπο και ιδιαιτέρως τον μαθητή να ανακαλύψει πράγματα που δεν μπορούσε να φανταστεί ποτέ ότι τα διαθέτει. Το θέατρο συνδράμει στο να μπορέσει ένα παιδί να γίνει καλύτερο με τον εαυτό του αλλά και με τους γύρω του.
Β. Το θέατρο τονώνει καταρχήν την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση των παιδιών που θα παραστήσουν ένα θεατρικό έργο. Η ιδέα και μόνο ότι μετά από μήνες προετοιμασίας θα βρίσκονται στο σανίδι και εκατοντάδες μάτια θα είναι στραμμένα πάνω τους, μπορεί αρχικά να αγχώνει τους μαθητές αλλά κατόπιν τους κάνει να πιστέψουν την πιο ενεργειακή ίσως λέξη που δεν είναι άλλη από το ρήμα μπορώ!
Γ. Δεν είναι άριστα στα μαθήματα όλα τα παιδιά. Όλα όμως τα παιδιά έχουν ταλέντα. Φανταστείτε λοιπόν πόσο άξιο νιώθει ένα παιδί που ενώ γνώριζε το ίδιο ότι είναι μέτριο στις επιδόσεις των μαθημάτων, χαίρει εκτίμησης και αναγνώρισης λόγω της εμπλοκής του και της συμμετοχής του σε μια εκδήλωση του σχολείου όπως το θέατρο.
Δ. Οι μαθητές μέσα από ένα έργο κάνουν πράξη τη ρήση του Μακρυγιάννη «Το εμείς πάνω απ’ το εγώ». Τα παιδιά «τσαλακώνουν» το είναι τους και στο βωμό του συλλογικού αποτελέσματος και του πνεύματος της ομαδικότητας αίρουν τους όποιους εγωισμούς και βάζουν μπροστά το καλό της ομάδας – παρέας.
Ε. Το θέατρο είναι ακόμη ένα μέσο ώστε τα παιδιά να συνεργαστούν βαθύτερα με τους καθηγητές τους, να δημιουργήσουν μια πιο δυνατή σχέση και να δουν ότι και εμείς οι «μεγάλοι» έχουμε ανησυχίες, αναζητήσεις και προβληματισμούς.
ΣΤ. Οι μαθητές χωρίς να το καταλάβουν μέσα από το θέατρο παίρνουν μαθήματα ψυχολογίας και συμπεριφοράς αφού κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας του έργου οι καθηγητές προσπαθούν να εμφυσήσουν στους μικρούς ηθοποιούς το πώς πρέπει να δείξουν πως αισθάνονται οι ήρωες, γιατί συμπεριφέρονται έτσι και πώς πρέπει να διαχειριστούν τα πρόσωπα που υποδύονται.
Z. Δεν μαθαίνουν μόνο για την τραγωδία, την κωμωδία, το δράμα και τόσα άλλα που αφορούν το είδος και τις κατηγορίες του. Ιστορία, κοινωνιολογία, θεολογία, γεωγραφία, πολιτική, ανθρώπινες σχέσεις, ρατσισμός, ξενοφοβία, βία, φανατισμός, είναι μερικά από τα πεδία που οι μαθητές διευρύνουν τις γνώσεις τους μιας και τα έργα που ανεβάζουν, στην υπόθεσή τους αναφέρονται σε κάποιες από τις προαναφερθείσες πτυχές. Για να καταλάβει κανείς το πόσα πολλά κερδίζει ένας μαθητής μέσα από την ενασχόλησή του με το θέατρο, αρκεί να δει το φωτεινό του βλέμμα και το πλατύ του χαμόγελο την ώρα της υπόκλισης.
Βαγγέλης Φουκάς, www.paideia–news.com, (διασκευή) 23-9-2017
Παρατήρησεις
Α.1. Ποια είναι τα οφέλη του θεάτρου στο παιδί, σύμφωνα με το άρθρο; Εντοπίστε πέντε και γράψτε ένα κείμενο 50-60 λέξεων.
Α.2. Να αναφέρετε ένα παράδειγμα της βοήθειας που προσφέρει το θέατρο στην βελτίωση των σχέσεων των μαθητών με τους καθηγητές τους.
Α.3. Να διακρίνετε τα ρήματα του αποσπάσματος ανάλογα με τη χρονική τους βαθμίδα και το ποιόν ενέργειας.
Το θέατρο τονώνει καταρχήν την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση των παιδιών που θα παραστήσουν ένα θεατρικό έργο. Η ιδέα και μόνο ότι μετά από μήνες προετοιμασίας θα βρίσκονται στο σανίδι και εκατοντάδες μάτια θα είναι στραμμένα πάνω τους, μπορεί αρχικά να αγχώνει τους μαθητές αλλά κατόπιν τους κάνει να πιστέψουν την πιο ενεργειακή ίσως λέξη που δεν είναι άλλη από το ρήμα μπορώ!
Δεν είναι άριστα στα μαθήματα όλα τα παιδιά. Όλα όμως τα παιδιά έχουν ταλέντα. Φανταστείτε λοιπόν πόσο άξιο νιώθει ένα παιδί που ενώ γνώριζε το ίδιο ότι είναι μέτριο στις επιδόσεις των μαθημάτων, χαίρει εκτίμησης και αναγνώρισης λόγω της εμπλοκής του και της συμμετοχής του σε μια εκδήλωση του σχολείου όπως το θέατρο.
ΧΡΟΝΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
Παρελθόν
|
Παρόν
|
Μέλλον
|
ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Μη συνοπτικό
(εξακολουθητικό) |
Συνοπτικό
|
Συντελεσμένο
|
B.1. Σε ποια διάθεση βρίσκονται τα παρακάτω ρήματα των προτάσεων:
- Το κοινό κάθεται στις καρέκλες κατά τη διάρκεια της παράστασης.
- Μετά την υπόκλιση των υποκριτών, οι θεατές χειροκροτούν δυνατά.
- Οι δύο βασικοί πρωταγωνιστές του έργου αγκαλιάζονται ένθερμα.
- Τα βασανιστήρια που παθαίνει ο ηθοποιός είναι πολλά.
- Οι χορευτές τρέχουν στη σκηνή με τα ψηλά τους τακούνια.
Β.2. Να μεταφέρετε τα παρακάτω ρήματα στον αόριστο και τον παρακείμενο.
Α) Το σχολικό θέατρο βοηθά ποικιλοτρόπως τον άνθρωπο.
Β) Το θέατρο τονώνει την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση των παιδιών.
Γ) Μετά από μήνες προετοιμασίας θα βρίσκονται στο σανίδι.
Δ) Κατά τη διάρκεια προετοιμασίας του έργου οι εμψυχωτές προσπαθούσαν να βοηθήσουν τους μικρούς ηθοποιούς.
Β.3. Να χωρίσετε τα ρήματα στα μέρη από τα οποία αποτελούνται.
ΘΕΜΑ
|
ΕΠΙΘΗΜΑ
|
ΚΑΤΑΛΗΞΗ
|
φαντάζομαι | ||
τσαλακώνω | ||
διαχειρίζομαι | ||
γνωρίζω | ||
καταλαβαίνω |
Δ. Σε ένα κείμενο αφηγηθείτε το σενάριο μιας κινηματογραφικής ταινίας ή ενός θεατρικού έργου που σας άρεσε (υπόθεση περιληπτικά – ήρωες – είδος ταινίας – εφέ – σκηνικά – κοστούμια κ.ά.).