Α) ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ : ΑΝΑΓΝΩΣΗ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
(ΟΔΗΓΙΕΣ )
ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΓΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥΒΙΒΛΙΟΥ(εργασία)
ΔΟΜΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΑΜΕΡΟΣ
.Βιογραφικά στοιχεία
συγγραφέα- Εργογραφία (με συντομία)
Β ΜΕΡΟΣ
Αφορά το κείμενο
α.ειδος κειμενου-έργου
πεζό ( διήγημα,
νουβέλα, μυθιστόρημα, άρθρο,
θεατρικό έργο, ημερολόγιο,
επιστολές, ομιλία, παραμύθι,
αυτοβιογραφία,απομνημονεύματα...
ποίημα ή ποιητική
συλλογή (παραδοσιακή, νεοτερική ή μοντέρνα
ή σύγχρονη)
β. Περιεχόμενο-κατανόηση
κειμένου
1.
Απόδοση του περιεχομένου περιληπτικά (η υπόθεση)
2.
Ποιο είναι το βασικό θέμα του
κειμένου;
3..Πώς συσχετίζεται ο τίτλος με το περιεχόμενο του βιβλίου
4 .Το μήνυμα -δίδαγμα του κειμένου,αν υπάρχει.- Ποια μηνύματα ή αξίες για τη ζωή σας, σας προσέφερε το βιβλίο;
γ Τόπος-χώρος
1.Σε ποιο χώρο ή χώρους διαδραματίζονται τα γεγονότα του βιβλίου;
2.Πού οφείλεται η επιλογή του
συγκεκριμένου χώρου;
δ Χρόνος (συγκεκριμένος
ή αόριστος)
1
Σε ποιο χρόνο διαδραματίζονται τα γεγονότα του
βιβλίου;
2
Πώς προχωρεί ο χρόνος του κειμένου; Ευθύγραμμα ή με αναχρονίες;
3.Ξαναγράψτε ένα γεγονός του βιβλίου, τοποθετώντας τη δράση σε άλλη εποχή
και σε άλλο τόπο.(προαιρετική )
ε .Πρόσωπα-ήρωες : πρωταγωνιστής,
άλλα πρόσωπα ,βούβα πρόσωπα
1.Ποιοι είναι οι κύριοι χαρακτήρες-ήρωες του βιβλίου; Προσπαθήστε να τους
ηθογραφήσετε (χαρακτηρισμός-παρουσίαση-σκιαγράφηση)
2..Με ποιον ήρωα του κειμένου θα θέλατε να συναντηθείτε και τι θα ρωτούσα τε; (ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΉ)
3
Ποιον ήρωα συμαπθήσατε και ποιον
όχι; (ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΉ)
στ.ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗΣ
1.Δομή έργου (τα
μέρη )
Ποια είναι
τα μέρη του έργου και σε ποια σημεία έχουμε
συγκρούσεις και κορυφώσεις;(ΕΝΌΤΗΤΕΣ-ΚΕΦΑΛΑΙΑ)-πλαγιότιτλοι
Εξέλιξη μύθου: αρχή- ξεκίνημα
ιστορίας(δέση), μέση-αγωνία (κορύφωση), τέλος(λύση),
στοιχεία πλοκής( πρόσωπο ή γεγονός που δίνει
ώθηση ή νέα τροπή στο
μύθο, όταν δημιουργείται αδιέξοδο)
2.Είδος αφηγητή
Ποιος αφηγείται τα γεγονότα και σε
ποιο πρόσωπο; (ποιος
είναι; ) Συμμετέχει στα γεγονότα; (ομοδιηγητικός,ετεροδιηγητικός)
Προσπαθήστε ν’αφηγηθείτε ένα
απόσπασμα του έργου από
την πλευρά ενός άλλου χαρακτήρα του
κειμένου. (ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΉ)
3.Τρόποι αφήγησης-Αφηγηματικές
τεχνικές
(αφήγηση-τριτοπρόσωπη-πρωτοπρόσωπη, διάλογος,
περιγραφή μονόλογος(εσωτερικός), σχόλια...)
Παρατήρηση
Με παραδείγματα και σχόλια πείτε αν ο
συγγραφέας καταφέρνει να κρατήσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη. ποιοι εκφραστικοί-αφηγηματικοί
τρόποι προσδί δουν αμεσότητα στη γραφή; (ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΉ)
4.Εκφραστικά μέσα-σχηματα λόγου ή καλολογικά στοιχεία
(μεταφορές ,εικόνες,παρομοιώσεις
,προσωποποιήσεις...)
Ποιες εικόνες σας εντυπωσίασαν; και
γιατί; (ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΉ)
5.Γλώσσα
Πώς θα περιγράφατε τη γλώσσα και
την επιλογή του λεξιλογίου;
(δημοτική, λόγια ή καθαρεύουσα----επίσημη,
προσεγμένη, απλή, οικεία , καθημερινή παραστατική, πλούσια,με ιδιωματισμούς
κ.λ.π).
6 Ύφος
(απλό, λιτό,
καθημερινό, επίσημο ,ζωντανό-παραστατικό, άμεσο, διδακτικό, προτρεπτικό(παραινετικό),
πυκνό, γλαφυρό, σαρκαστικό,καταγγελτικό χιουμοριστικό, ευτράπελο, προσωπικό,
επικό, μεγαλοπρεπές-αδρό... )
ΕΠΙΣΗΣ ,ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ
ΓΡΑΨΕΤΕ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ :
2.Τι σας προξένησε μεγαλύτερη εντύπωση στο κείμενο;
3 .Μια γενική γνώμη για το βιβλίο
Ή
Διαβάσατε κάποια κριτική; Αν ναι, συμφωνείτε μ’ αυτήν;
Αν γράφατε εσείς μία, με ποια επιχειρήματα θα ενθαρρύνατε τους φίλους σας
στην ανάγνωση του;
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ
ΓΡΑΦΗΣ ΣΤΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΤΕ:
1.
Γράψτε μία δική σας κριτική για το
κείμενο, στηριζόμενοι σε στοιχεία και
αποσπάσματα του κειμένου.
2.
Ποιο τμήμα του κειμένου θα θέλατε
να ξαναδιαβάσετε;
3.
Στείλτε μία επιστολή προς ένα
χαρακτήρα του κειμένου.
4.
Δώστε ένα διαφορετικό τέλος στην
υπόθεση του βιβλίου.
5.
Δημιουργήστε το δικό σας εξώφυλλο
για το βιβλίο.
6.
Φτιάξτε ένα κολάζ εμπνευσμένο από
το βιβλίο.
7.
Ζωγραφίστε κάτι ή γράψτε
ένα ποίημα εμπνευσμένοι από το βιβλίο.
8.
Σκεφτείτε ένα παραμύθι,
τραγούδι ή ταινία στα οποία να σας παραπέμπει
το βιβλίο που διαβάσατε.
9.
Συμφωνείτε με τη στάση κάποιων
ηρώων , ποια στάση θα επιλέγατε εσεις
και γιατί;
10.
Αναζητήστε στον ημερήσιο τύπο
κείμενα με θεματικές αναλογίες με το βιβλίο
που διαβάσατε και εντοπίστε διαφορές.
11.
Γράψτε μία διαφορετική
ιστορία που να έχει το τέλος του βιβλίου που διαβά
σατε.
(ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΜΙΑ)
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Ασκήσεις δημιουργικής
γραφής στη Λογοτεχνία
Ø ιστορία με
χρήση συγκεκριμένων λέξεων
Ø ιστορία με
αλλαγή τέλους
Ø μουσική
επένδυση συνομιλίας ή ποιήματος
Ø δημιουργία
ταινιούλας ή παρουσίασης
Ø δραματοποίηση
σκηνών
Ø σχεδιασμός
αφίσας, διαφημιστικού κειμένου
Ø φανταστική
ιστορία (π.χ. πώς θα είναι η Αθήνα μετά
από
500 χρόνια)
ΟΔΗΓΙΑ
Η ΕΡΓΑΣΊΑ ΜΠΟΡΕΊ ΝΑ ΈΧΕΙ ΜΟΡΦΉ
ΦΥΛΛΑΔΊΟΥ,POWER POINT,VIDEO,ΑΦΙΣΣΑΣ ΣΕ ΧΑΡΤΟΝΙ
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΒΙΒΛΙΑ (ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΟ)
ΛΕΣΧΗ
ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
θεατρικό έργο, ημερολόγιο, επιστολές, ομιλία, παραμύθι,
αυτοβιογραφία,απομνημονεύματα...
ή σύγχρονη)
στοιχεία πλοκής( πρόσωπο ή γεγονός που δίνει ώθηση ή νέα τροπή στο
μύθο, όταν δημιουργείται αδιέξοδο)
από
500 χρόνια)