Νέα Αθηναϊκή Σχολή (γενιά του 1880)
Λογοτεχνικό κίνημα που εμφανίζεται στη Γαλλία στα μέσα του 19ου αι. ως το Ρομαντισμό.
  • Δίνει μεγάλη σημασία στην ακρίβεια της έκφρασης και στη λεπτομέρεια
  • Καλλιεργεί ποίηση απρόσωπη και αντικειμενική
  • Υιοθετεί απόλυτα ισορροπημένο και ψυχρό ποιητικό τόνο (ποίηση χωρίς αληθινή ζωή, χωρίς ανθρώπινη παρουσία, χωρίς συναίσθημα)
  • Επιδιώκει την απουσία κάθε συναισθήματος, πάθους, έντασης. Οι Έλληνες παρνασσικοί διατήρησαν αρκετά το συναίσθημα στην ποίησή τους κυρίως όσον αφορά κάποια υποκειμενική στάση απέναντι στα θέματά τους.
  • Επιδιώκει να εκφράσει την ηρεμία, τη γαλήνη, την απάθεια. Οι Έλληνες παρνασσικοί δεν έφτασαν ποτέ στην τέλεια απάθεια.
  • Υιοθετεί την πλαστικότητα και την αρμονία της κλασικής τέχνης
  • Ενδιαφέρεται υπερβολικά για τη μορφή
  • Σέβεται τους ρυθμικούς, μετρικούς και στιχουργικούς κανόνες
  • Επεξεργασία του στίχου
  • Ομοιοκαταληξία
  • Θέματα: μυθολογία, ιστορία, χαμένοι πολιτισμοί της αρχαιότητας (ελληνικός και ινδικός πολιτισμός)
  • Δημοτική γλώσσα (γενιά του δημοτικισμού)
  • Απλότητα στην έκφραση, καθημερινότητα, θέρμη της καθημερινής ομιλίας

    Έλληνες ποιητές που έγραψαν κυρίως παρνασσιακά ποιήματα: Κωστής Παλαμάς, Ιωάννης Γρυπάρης, Γεώργιος Δροσίνης, Αριστομένης Προβελέγγιος, Λορέντζος Μαβίλης, Άγγελος Σικελιανός, Κώστας Βάρναλης (μεταγενέστεροι), …

    ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ,  Η ΑΓΟΡΑ

    Πάντα διψᾷς −ὅπως διψάει τὸ πρωτοβρόχι
    Στεγνὴ καλοκαιριὰ −τὸ βλογημένο σπίτι,
    Καὶ μια κρυφὴ ζωὴ σὰ δέηση ἐρημίτη,
    Ἀγάπης καὶ ἀρνησιᾶς ζωοῦλα σὲ μιὰ κώχη.

    Διψᾷς καὶ τὸ καράβι ποὺ τὸ πέλαο τὄχει
    Κι ὅλο τραβάει μὲ τὰ πουλιὰ καὶ μὲ τὰ κήτη,
    Κ’ εἶναι μεστὴ ἡ ζωή του μ’ ὅλο τὸν πλανήτη·
    Καὶ τὸ καράβι καὶ τὸ σπίτι σοῦ εἶπαν. «Ὄχι!

    Μήτε ἡ παράμερη εὐτυχιὰ ποὺ δὲ σαλεύει,
    Μήτε ἡ ζωὴ π’ ὅλο καὶ νέα ψυχὴ τῆς βάνει
    Κάθε καινούργια γῆ καὶ κάθε νιὸ λιμάνι·

    Μόνο τἀλάφιασμα τοῦ σκλάβου ποὺ δουλεύει·
    Σέρνε στὴν ἀγορὰ τὴ γύμνια τοῦ κορμιοῦ σου,
    Ξένος καὶ γιὰ τοὺς ξένους καὶ γιὰ τοὺς δικούς σου.»

    1896
    Από τη συλλογή Η Ασάλευτη Ζωή
    • Το ποίημα είναι σονέτο (=λυρικό ποίημα που αποτελείται από 14 στίχους που κατανέμονται σε 4 στροφές/οι 2 πρώτες 4στιχες , οι 2 τελευταίες 3στιχες, μέτρο ιαμβικό με 11σύλλαβους στίχους, ομοιοκαταληξία σταυρωτή στις 2 πρώτες στροφές, με ποικίλους συνδυασμούς στις άλλες 2 στροφές).
    • “Μόνο τ΄ αλάφιασμα του σκλάβου …” : η εικόνα του δούλου στην αρχαία αγορά. Απεικονίζει τη δική του καθημερινότητα: “ … ο ποιητής πιεζόταν από οικονομικές ανάγκες και υποχρεωνόταν να εργάζεται σκληρά αρθρογραφώντας στα διάφορα αθηναϊκά έντυπα για να επιβιώσει”.

    PARNASSISMOS

Για να δείτε πιο καθαρά και πιο αναλυτικά όλη τη χρονογραμμή της ιστορίας της νέας ελληνικής λογοτεχνίας πατήστε: εδώ.

2.

Μάθημα: Νέα Ελληνική Λογοτεχνία

Τάξη: Α΄ τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου

Ενότητα: «Παράδοση και Μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση»

ΠΑΛΑΜΑΣ ΚΩΣΤΗΣ (1859-1943)

Aνατολή

  • Γιαννιώτικα, σμυρνιώτικα, πολίτικα,

μακρόσυρτα τραγούδια ανατολίτικα, λυπητερά,

πώς η ψυχή μου σέρνεται μαζί σας!

Είναι χυμένη από τη μουσική σας

και πάει με τα δικά σας τα φτερά.

  • Σας γέννησε και μέσα σας μιλάει

και βογγάει και βαριά μοσκοβολάει

μια μάννα· καίει το λάγνο της φιλί,

κι είναι της Mοίρας λάτρισσα και τρέμει,

ψυχή όλη σάρκα, σκλάβα σε χαρέμι,

η λαγγεμένη Aνατολή.

  • Mέσα σας κλαίει το μαύρο φτωχολόι,

κι όλα σας, κι η χαρά σας, μοιρολόι

πικρό κι αργό·

μαύρος, φτωχός και σκλάβος και ακαμάτης,

στενόκαρδος, αδούλευτος, ― διαβάτης

μ’ εσάς κι εγώ.

  • Στο γιαλό που τού φύγαν τα καΐκια,

και του μείναν τα κρίνα και τα φύκια,

στ’ όνειρο του πελάου και τ’ ουρανού,

άνεργη τη ζωή να ζούσα κι έρμη,

βουβός, χωρίς καμιάς φροντίδας θέρμη,

με τόσο νου,

  • όσος φτάνει σα δέντρο για να στέκω

και καπνιστής με τον καπνό να πλέκω

δαχτυλιδάκια γαλανά·

και κάποτε το στόμα να σαλεύω κι

απάνω του να ξαναζωντανεύω τον

καημό που βαριά σάς τυραννά

  • κι όλο αρχίζει, γυρίζει, δεν τελειώνει.

Και μια φυλή ζει μέσα σας και λιώνει

και μια ζωή δεμένη σπαρταρά,

γιαννιώτικα, σμυρνιώτικα, πολίτικα,

μακρόσυρτα τραγούδια ανατολίτικα,

λυπητερά.

(από το K’ έχω από σας μια δόξα να ζητήσω, Eρμής 2001 )

ΑΝΑΤΟΛΗ: ανάγνωση – διαβάζει: Παλαμάς Kωστής, Tραγούδια από τα Γιάννινα με την κομπανία του Nίκου Tζάρα, Φίλοι Mουσικού Λαογραφικού Aρχείου Mέλπως Mερλιέ 2000

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

α

α.1. Να εντοπίσετε τα εξωτερικά-μορφικά γνωρίσματα του ποιήματος ως προς:

  • το μέτρο
  • την ομοιοκαταληξία
  • τις στροφικές ενότητες (12 μονάδες)

α.2.  Με  βάση  την προηγούμενη  απάντησή  σας  να  προσδιορίσετε  αν  το  ποίημα εντάσσεται στην παραδοσιακή ή στη μοντέρνα ποίηση. (5 μονάδες)

α.3.  Να  σχολιάσετε  τον  τίτλο  του  ποιήματος  σε  σχέση  με το  περιεχόμενο. (8 μονάδες)

ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΝΑΔΩΝ: 25

β

β.1. Να επισημάνετε τη βασική επανάληψη που κυριαρχεί στο ποίημα. Να αναφέρετε τις στροφές στις οποίες την εντοπίζετε και να σχολιάσετε τη λειτουργία της. (10 μονάδες)

β.2.Να βρείτε στο κείμενο πέντε (5) μεταφορές. (5 μονάδες)

β.3. Να αναφέρετε πέντε (5) λέξεις ή εκφράσεις με τις οποίες αποδίδεται το πάθος που κυριαρχεί στα τραγούδια για τα οποία μιλάει το κείμενο. (10 μονάδες)

ΣΥΝΟΛΟ: 25 ΜΟΝΑΔΕΣ

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

α

α.1.,2. Το ποίημα του Κωστή Παλαμά «Ανατολή» διαθέτει μέτρο. Το μέτρο είναι ιαμβικό, δηλαδή τονίζεται κάθε δεύτερη συλλαβή Γιαννιώ / τικα, / σμυρνιώ / τικα, / πολί / τικα). Επίσης, διαθέτει ομοιοκαταληξία, του τύπου ααβγγβ (ζευγαρωτή) σε κάθε στροφή. Επιπλέον, αποτελείται από έξι ατρο­φικές ενότητες.

Με βάση τα εξωτερικά του γνωρίσματα, το ποίημα αυτό ανήκει στην παρα­δοσιακή ποίηση.

α.3. Ο τίτλος του ποιήματος είναι «Ανατολή». Ο ποιητής αναφέρεται στην Ανα­τολή ως γεωγραφικό προσδιορισμό, κι όχι στο φυσικό φαινόμενο της ανα­τολής του ηλίου. Σύμφωνα με το περιεχόμενο, ο τίτλος ταιριάζει και ανταποκρίνεται σ’ αυτό. Ο ποιητής έχει ως επίκεντρο της σκέψης του τα τρα­γούδια και τη μουσική των Ιωαννίνων, της Σμύρνης και της Κωνσταντινού­πολης (πολίτικα τραγούδια), που είναι μακρόσυρτα και λυπητερά, σαν την ψυχή του, και με τα οποία κλαίει η φτωχολογιά.

β

β.1. Η βασική επανάληψη που κυριαρχεί στο ποίημα είναι οι στίχοι: «Γιαννιώτικα, σμυρνιώτικα, πολίτικα, / μακρόσυρτα τραγούδια ανατολίτικα, / λυπητε­ρά». Η επανάληψη αυτή εντοπίζεται στην πρώτη και στην τελευταία στρο­φή – και μάλιστα ως πρώτοι στίχοι και ως τελευταίοι στίχοι του ποιήματος. Υπογραμμίζει τη συναισθηματική σχέση του ποιητή μ’ αυτά τα τραγούδια και με τις ανάλογες συνθέσεις. Ο ποιητής σκέφτεται το πάθος και το παρά­πονο της Ανατολής, όπως αυτό εκφράζεται με τα μακρόσυρτα και λυπητε­ρά τραγούδια της.

β.2. Εντοπίζουμε τις μεταφορές: α) «πώς η ψυχή μου σέρνεται μαζί σας!», β) οι στίχοι «Σας γέννησε και μέσα σας μιλάει /και βογγάει και βαριά μοσκοβολά­ει / μια μάννα·», γ) «ψυχή όλη σάρκα», δ) «Μέσα σας κλαίει το μαύρο φτωχολόι», ε) «Και μια φυλή ζει μέσα σας και λιώνει».

β.3. Πέντε (5) λέξεις ή εκφράσεις με τις οποίες αποδίδεται το πάθος που κυριαρ­χεί στα τραγούδι είναι: α) «μακρόσυρτα τραγούδια ανατολίτικα, / λυπητερά», β) «και βογγάει και βαριά μοσκοβολάει / μια μάννα·», γ) «καίει το λάγνο της φιλί», δ) «η λαγγεμένη Ανατολή», ε) «και μια ζωή δεμένη σπαρταρά».

ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

Βιογραφικά

Ο ποιητής Κωστής Παλαμάς γεννήθηκε στην Πάτρα το 1859 και πέθανε στην Αθήνα το 1943 (γερμανική κατοχή). Δεν έγραψε μόνο ποίηση αλλά και πεζά, θέατρο, κριτική κ.ά. Τελείωσε τις γυμνασιακές σπουδές του στο Μεσο­λόγγι κι ύστερα γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, όμως εγκατέλειψε τις σπουδές για ν’ αφοσιωθεί στη λογοτεχνία. Το 1886 δημοσιεύτη­κε η πρώτη του ποιητική συλλογή «Τραγούδια της Πατρίδος μου», στη δημοτική γλώσσα, η οποία εναρμονιζόταν απόλυτα με το κλίμα της Νέας Αθηναϊκής Σχο­λής, που αναδείχτηκε πρωτοπόρος της, μαζί με τον Νίκο Καμπά και τον Γεώργιο Δροσίνη (Νέα Αθηναϊκή ή Παλαμική Σχολή). Πέθανε στις 27 Φεβρουαρίου του 1943 έπειτα από σοβαρή ασθένεια, 40 ημέρες μετά το θάνατο της συ­ζύγου του (τον οποίο δεν είχε πληροφορηθεί επειδή και η δική του υγεία ήταν σε κρίσιμη κατάσταση). Η κηδεία του έμεινε ιστορική, για την κοσμοσυρροή και για το ποίημα που διάβασε ο ποιητής Άγγελος Σικελιανός (βλ. σελ. 202).

Ο ποιητής και η εποχή του

Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές, με σημαντική συνεισφορά στην εξέλιξη και ανανέωση της νεοελληνικής ποίησης, και αναδεί­χτηκε σε κεντρική μορφή όχι μόνο της ποίησης, αλλά και της κοινωνίας και του έθνους. Το ποιητικό του έργο είναι μεγάλο σε έκταση και σε σημασία, και είχε τεράστια απήχηση στην εποχή του. Το ενδιαφέρον για το έργο του μειώθηκε στη μεταπολεμική Ελλάδα, όταν επεκράτησαν διαφορετικά αισθητικά ρεύματα, ενώ υποχώρησε και το ενδιαφέρον για την ποίηση γενικότερα. Η εμφάνιση του Κωστή Παλαμά, αλλά και των άλλων ποιητών της Νέας Αθηναϊκής Σχολής, συ­νέπεσε με την έξαρση του προβληματισμού της εποχής για το γλωσσικό ζήτη­μα. Η υποστήριξη του Παλαμά προς όλες τις προσπάθειες καθιέρωσης της δη­μοτικής ήταν συνεχής και έμπρακτη. Συνεργαζόταν με το περιοδικό – όργανο του δημοτικισμού «Ο Νουμάς» από το πρώτο κιόλας τεύχος και στη δημοτική έγραψε όχι μόνο τα ποιήματά του, αλλά και τα (λίγα) διηγήματά του. Πολλές φορές βρέθηκε και στο επίκεντρο επιθέσεων για τις γλωσσικές του ιδέες.

Ελ. Πολίτου – Μαρμαρινού, 

Ο Κ. Παλαμάς θεωρητικός της ποίησης (απόσπασμα)

«Σᾶς ἀγαπῶ, κ’ ἔχω ἀπό σᾶς μιά δόξα νά ζητήσω, ὦ Στίχοι…»

Οἱ Στίχοι, 1883

Οἱ Νύχτες τοῦ Φήμιου, 1935

Το πάθος του Παλαμά για την ποίηση είναι γνωστό σε όλους τους μελετητές του, έτσι ομολογημένο όπως είναι συχνά από τον ίδιο. Στην Ποιητική μου, μάλιστα, διευκρινίζει §ότι αυτό που ενοποιεί τον πολυδιάστατο εαυτό του (Πρβλ. Εἶμαι ὄχι μέ τό, ἀλλά μέ τά ἐγώ μου, 1493) είναι το πάθος του για το Τραγούδι. Κάτι ἀσάλευτο μέσα στά πολυσάλευτα. Κι ακόμα ότι ο τίτλος της σημαντικής συλλο­γής του Ἀσάλευτη Ζωή συγκρατεῖ δυό συναπτά νοήματα μέσα του. Το ἓνα, ἐξωτερικώτερο, τῆς άκινησίας, τοῦ ἀταξίδευτου, τοῦ πολύ ὀλίγο περιπατητικοῦ, τοῦ καθιστικοῦ τῆς ζωής τοῦ ποιητῆ. Τό άλλο, οὐσιαστικώτερο, θυμίζει τόν Ἀπαρασάλευτο ἀπό παιδάκι ἔρωτά μου πρός τό στίχο. (I 494-495).

Ο έρωτάς του αυτός τον έκανε να στοχαστεί βαθιά πάνω στη φύση και τη λειτουργία της ποίησης, προκειμένου, βέβαια, να την υπηρετή­σει αποτελεσματικότερα. Στην αγωνιώδη προσπάθειά του να συλλάβει «τί εἶναι» και «τί κάνει» η ποίηση βοηθήθηκε, όπως είναι επόμενο, από τη δια βίου επαφή του με τα ίδια τα ποιητικά κείμενα, ελληνικά και ξένα, αλλά και από τη μελέτη καθαρά θεωρητικών έργων αισθητικής και ποιητικής. Όχι μόνον ακολουθώντας τις ανεξιχνίαστες ροπές του ποιητικού ταλέντου αλλά και αξιοποιώντας την αναμφισβήτητη οξυδέρκεια και συνδυαστική ικανότητα του πνεύματός του, κατέληξε αφενός σε ορισμένες αποφασιστικής σημα­σίας επιλογές, σε ό,τι αφορά την ποιητική του δημιουργία, και αφετέ­ρου στη διατύπωση συγκεκριμένων θεωρητικών απόψεων για την ποί­ηση, πολλές από τις οποίες ισχύουν και για τη λογοτεχνία γενικότερα.

Σε μια πρώτη φάση και σε κείμενα που ανάγονται ήδη στην τελευ­ταία δεκαετία του περασμένου αιώνα ο Παλαμάς διαπιστώνει, με τη βοήθεια και των γάλλων Παρνασσικών, την αξία και τη σημασία που έχει για το ποίημα και την ποίηση αυτό που γενικά ονομάζουμε μορφή. Από τη διαπίστωση αυτή απορρέει σειρά ολόκληρη σκέψεων, συχνά επιγραμματικών ή και αφοριστικών, για την ανάγκη διαρκούς επεξεργασίας της ποιητικής μορφής.

1894 : Κάθε σωστός ποιητής δέ μπορεῖ παρά νά εἶναι καί τεχνίτης. (ΣΤ 151)

1896 : Ἀκόμη δέν ἐκαταλάβαμεν ἐπαρκώς οἱ γράφοντες τήν σημα­σίαν τῆς μορφῆς ἐν τῇ λογοτεχνίᾳ ή καί κατανοήσαντες δέν κατωρθώσαμεν ἀκόμη νά δείξωμεν τελείως εἰς τά ἔργα μας ὃτι τό ἐκαταλάβαμεν. (ΙΔ 443).

1912 : Ἓνα ποίημα δέν εἶναι μόνο γέννημα Ἰδέας καί πάθους, εἶναι καί κατόρθωμα ἑνός δουλευτῆ, πού μέ τό γλωσσικό ὑλικό τό πλάθει καί τό χτίζει, πού μέ τή γλώσσα κάνει τό στίχο…(I 459-60).

Ο Παλαμάς είχε πολύ νωρίς συνειδητοποιήσει ότι αυτό που συνήθως ονομάζουμε «περιε­χόμενο» ενός ποιητικού κειμένου και στο οποίο η παραδοσιακή κριτι­κή αναζητούσε συχνά την αξία του ποιήματος είναι αποτέλεσμα ή συνάρτηση της γλωσσικής μορφής και ότι, επομένως, ο διαχωρισμός «μορφής» – «περιεχομένου» είναι στην πράξη αδύνατος.