Έκθεση - Επικοινωνιακό Πλαίσιο




ΤΥΠΟΙ ΕΚΘΕΣΕΩΝ

Α. ΑΡΘΡΟ
  • Στην εφημερίδα του σχολείου ή του δήμου/της κοινότητας
  • Σε περιοδικό
  • Στο ηλεκτρονικό περιοδικό/στην ιστοσελίδα του σχολείου...
Δε χρειάζεται προσφώνηση
Ύφος σοβαρό, αντικειμενικό, αναφορική λειτουργία της γλώσσας, δεν αποκλείονται ωστόσο χιουμοριστικές ή καυστικές αποχρώσεις στο λόγο.
Πάντα βάζουμε τίτλο που είναι ευσύνοπτος, περιεκτικός, αφορά στο σύνολο του θέματος κι όχι σε μια επιμέρους πτυχή του. Μπορεί να περιέχει σχόλιο είτε με τη μορφή λεκτικού/αξιολογικού χαρακτηρισμού είτε με τη χρήση σημείων στίξης. Ουσιαστικά με τον τίτλο, δηλώνουμε το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούμε αλλά και την οπτική μας γωνία. 
Ο τίτλος πρέπει να είναι σύντομος και περιεκτικός. Θα μπορούσε να γίνει ειρωνικός ή χιουμοριστικός ανάλογα με το θέμα του άρθρου και τη διάθεση του συντάκτη.
Ενδεικτικός Πρόλογος
Η σχολική μας εφημερίδα δίνει σε όλους τους μαθητές την ευκαιρία/το βήμα από το οποίο μπορούμε να δημοσιοποιήσουμε τις απόψεις για θέματα επικαιρότητας που απασχολούν τους νέους της ηλικίας μας. Ένα τέτοιο φαινόμενο είναι και ...
Με αφορμή το ......Χ...... γεγονός αποφάσισα να εκφράσω τις θέσεις μου γι΄ αυτό το θέμα στις σελίδες της σχολικής μας εφημερίδας... 
Η αφόρμηση μπορεί να είναι ένα επίκαιρο γεγονός (πχ. Η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών που φέρνει στο προσκήνιο...). Συνήθως είναι πιο εύκολο να ξεκινήσουμε το άρθρο μας με αφορμή ένα επίκαιρο γεγονός και σχετικό με το θέμα του άρθρου.

Β. ΟΜΙΛΙΑ
  • Στη Βουλή των Εφήβων
  • Σε συνέδριο, εκδήλωση του σχολείου, του Δήμου κτλ
  • Συζήτηση με συμμαθητές στην τάξη (εδώ το ύφος είναι άμεσο και οικείο)
Ο μαθητής είτε εκπροσωπεί μόνο τον εαυτό του -οπότε εκφράζει προσωπικές απόψεις- είτε αντιπροσωπεύει τη μαθητική -οπότε μιλά εξ ονόματος των συμμαθητών- και χρησιμοποιεί το α΄πληθυντικό. Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να τεθεί το στοιχείο της πλαστοπροσωπίας, οπότε ο μαθητής ενδέχεται να κληθεί να υποδυθεί ένα άλλο πρόσωπο (πχ. Μιλά ως διευθυντής/ διευθύντρια του σχολείου, ως μέλος μιας οικολογικής οργάνωσης κτλ)
Δομή
  1. Προσφώνηση ακροατηρίου
    Ποικίλλει ανάλογα με τη σύνθεση του ακροατηρίου:
    - Αγαπητοί συμμαθητές
    - Αγαπητοί καθηγητές
    - Αγαπητοί συνδημότες
    - Κυρίες και κύριοι
    - Φίλοι μου
     
  2. Πρόλογος
    Αναφερόμαστε πάντα στην εκδήλωση που στάθηκε η αφορμή για την ομιλία μας

    πχ. Ο θεσμός της βουλής των εφήβων προσφέρει σε όλους εμάς τους νέους την ευκαιρία να εκφράσουμε τις απόψεις για θέματα επικαιρότητας/να ασκήσουμε κριτική στα «κακώς κείμενα» της εποχής μας/μια ευκαιρία να ακουστεί ο λόγος των νέων για τα σοβαρά προβλήματα της εποχής μας. Από αυτό το βήμα, λοιπόν, θα ήθελα να μοιραστώ τις σκέψεις μου/ανησυχίες μου για ...

    π.χ. Με αφορμή την εκδήλωση που διοργάνωσε ο δήμος/το σχολείο μας, αξιοποιώ την ευκαιρία να διατυπώσω κάποιες σκέψεις μου αναφορικά με ...

    πχ. Χαιρετίζω την πρωτοβουλία του δήμου/σχολείου μας για τη διοργάνωση της εκδήλωσης αυτής με θέμα ... και αξιοποιώ την ευκαιρία αυτή προκειμένου να εκφράσω κι εγώ τις ανησυχίες μου σχετικά με ...

    πχ. Με δεδομένη την ευαισθησία που έχουμε εμείς οι νέοι για θέματα ...
  3. Κυρίως Θέμα
    - Εκπροσωπώντας τη μαθητική κοινότητα θα ήθελα να επισημάνω ...
    - Πρόθεσή μου δεν είναι τόσο ο καταλογισμός ευθυνών, όσο κυρίως η διερεύνηση των αιτιών του προβλήματος και η αναζήτηση ρεαλιστικών λύσεων ...
    - Κρίνω σκόπιμο να αναφερθώ και ...
    - Θα ήταν μεγάλη παράλειψη να μην αναφερθώ και ...
    - Ας αναλογιστούμε όλοι ... / Ας προβληματιστούμε πάνω ... / Ας θυμηθούμε ...
    - Δεν πρέπει να λησμονήσουμε και ...
    - Θα συμφωνήσετε μαζί μου πως ...
    - Αναμφισβήτητα είναι σημαντικό κι εσείς να συμμεριστείτε τις ανησυχίες μου/ ή να αφουγκραστείτε την αγωνία της γενιάς μου αναφορικά με ...
    - Δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ και ...
    - Θεωρώ χρέος μου να τονίσω/εξάρω το ρόλο/τη συμβολή/να αναδείξω από αυτό το βήμα όλες τις παραμέτρους του φαινομένου και να καταστήσω σαφές ότι ...
    - Κι εσείς γνωρίζετε ότι ... / Κατανοείτε ότι ...
    - Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ...
    - Είναι αναγκαίο να φωτίσουμε κι αυτή την πλευρά του θέματος, ώστε να καταστεί σαφές πως ...
    - Προς επίρρωση των παραπάνω πρέπει να προσθέσω και ...
     
  4. Επίλογος
    - Η συλλογιστική πορεία που αναπτύχθηκε οδηγεί στο συμπέρασμα ...
    - Όλα όσα αναφέραμε οδηγούν στο συμπέρασμα ...
    - Συνοψίζοντας θα καταλήξω στο συμπέρασμα ...
    - Είναι φανερό λοιπόν, ...
    - Ευχή όλων είναι ...
    - Θα ήθελα να ολοκληρώσω την ομιλία μου με την ευχή/προτροπή… /τα λόγια του/της ...
    - Είναι ευθύνη όλων λοιπόν ...
    - Σε καμία λοιπόν περίπτωση δεν ... αλλά ...

Γ. ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Το ύφος της επιστολής ποικίλλει ανάλογα με τον αποδέκτη της:
  • Ύφος οικείο, άμεσο και καθημερινό όταν απευθύνεται σε φιλικό πρόσωπο
  • Ύφος επίσημο, τυπικό όταν απευθύνεται σε πρόσωπα που εκπροσωπούν φορέα εξουσίας, είναι επίσημα ...
Δομή 
  1. Προσφώνηση
    Αξιότιμε κύριε/-α/-οι
    - Κύριε διευθυντά / κύριε υπουργέ
    - Αγαπητέ μου φίλε
     
  2. Πρόλογος 
    - Αφορμή για τη σύνταξη της επιστολής αυτής στάθηκε/αποτέλεσε ...
    - Σας απευθύνουμε αυτή την επιστολή προκειμένου να:
       α) σας γνωστοποιήσουμε ...
       β) σας ανακοινώσουμε την πρόθεσή μας ...
       γ) ζητήσουμε τη συνδρομή σας/την προσωπική σας παρέμβαση ....
       δ) καταθέσουμε το αίτημα ...
       ε) απευθύνουμε έκκληση ...
    - Σκοπός αυτής της επιστολής είναι ...
    - Με αφορμή το γεγονός ... αποφασίσαμε να συντάξουμε την επιστολή αυτή εκπροσωπώντας ...
      
  3. Κυρίως Θέμα
    - Κι εσείς γνωρίζετε ότι ...
    - Είναι γνωστή η ευαισθησία σας για θέματα ...
    - Σας εκθέτουμε τα επιχειρήματά μας που ελπίζουμε ότι θα φωτίσουν ολόπλευρα το θέμα που μας απασχολεί ...
    - Επισημαίνουμε επίσης ότι ...
    - Κι εσείς θα συμφωνήσετε με τις θέσεις μας και θα βρείτε δίκαιο το αίτημά μας για ...
    - Θα θέλαμε να καταστήσουμε σαφές ότι ... / να επισημάνουμε ότι ...
    - Η συλλογιστική μας πορεία θα αναδείξει τη σοβαρότητα του προβλήματος ...
    - Οι προτάσεις μας αφορούν στο ...
    - Διεκδικούμε λοιπόν ...
    - Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι ...
    - Κρίνουμε σκόπιμο να αναφέρουμε τα αίτια/τις συνέπειες/επιπτώσεις ... προκειμένου κι εσείς να αντιληφθείτε ...
    - Σε καμία περίπτωση δε συμμεριζόμαστε τις θέσεις του Υπουργείου σχετικά με ...
      
  4. Επίλογος 
    - Ελπίζουμε να λάβετε υπόψη το αίτημα για ...
    - Από όλα τα παραπάνω προκύπτει το συμπέρασμα ... / αποδεικνύεται ότι ...
    - Το σχολείο μας λοιπόν, δίκαια διεκδικεί από το Υπουργείο την έγκριση της δαπάνης για ...
    - Η πρότασή μας λοιπόν ... / Το αίτημά μας λοιπόν ...
    - Αποβλέπουμε λοιπόν σε μια εποικοδομητική συνεργασία, εφόσον έχουμε κοινό στόχο την ...
    - Ελπίζουμε ότι οι προτάσεις μας θα εισακουστούν και θα αποδειχτούν χρήσιμες συμβάλλοντας στην προσπάθεια που καταβάλλετε κι εσείς ...

    - Με εκτίμηση
    - Με φιλικούς χαιρετισμούς 

Πηγή: γλωσσολογεῖν
Αναρτήθηκε από Σωτηρία Σιαμαντούρα