Δευτέρα 2 Ιανουαρίου 2017

Κυριακές στη θάλασσα ,M. ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ

Κάτω από: λογοτεχνία Β Γυμνασίου | ΚΟΥΡΤΗ ΣΤΥΛΙΑΝΗ
Παρασκευή, 27 Ιουνίου 2014 7:04 μμ |
ΘΕΜΑ: Οι ξένοιαστες Κυριακές που περνούσε η Κατερίνα με τον πατέρα, τις αδερφές της και άλλα συγγενικά πρόσωπα κατά τις εκδρομές τους στη θάλασσα.
ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ:
Η χαρά και η γλυκιά ανάµνηση της ξένοιαστης εφηβικής ζωής
Οικογενειακές σχέσεις και προβλήµατα
Η νοσταλγική αναπόληση ευτυχισμένων οικογενειακών στιγμών.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Ο πατέρας είναι υπάλληλος… κρυφά η μια από την άλλη».
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Με τον πατέρα πηγαίναμε… δε λέγαν ούτε αυτά».
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Εκείνες οι Κυριακές… μεσολογγίτικες ιστορίες του».

ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Ο πατέρας και η ζωή μαζί του πριν το χωρισμό.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η συντροφιά των κυριακάτικων εκδρομών.
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Οι αξέχαστες στιγμές στη θάλασσα.

ΤΕΧΝΙΚΗ:
–          α’ πρόσωπη αφήγηση.
–          Η αφηγήτρια συμμετέχει και ως πρωταγωνίστρια στην ιστορία που αφηγείται.
–          Κυριαρχεί η προοπτική της έφηβης αφηγήτριας, η οποία θυμάται γεγονότα από τα χρόνια που ήταν πιο μικρή, με νοσταλγία.

ΤΟΝΟΣ: Συγκρατημένος, αποκαλύπτει ευαισθησία και ζεστά συναισθήματα.
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ:
–          Αφήγηση.
–          Περιγραφές.
–          Εσωτερικός μονόλογος.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
–          Ο πατέρας: Αγνός, αγαπητός, μανιώδης με τις μηχανές και τα ραδιόφωνα, εσωστρεφής, κλειστός.
–          Ο θείος Αγησίλαος: ανεύθυνος, αθώος σαν μικρό παιδί, χωρίς αίσθηση του χρόνου, ευχάριστος και διασκεδαστικός.
–          Η Έλλη: καλοσυνάτη, ευγενική, φλύαρη.
–          Η Μαρία: της αρέσει να κολυμπά και να χαίρεται τον ήλιο.
–          Η Ινφάντα: ζωήρευε στη θάλασσα, γινόταν αεικίνητη και άλλαζε η διάθεσή της.
–          Η Κατερίνα: τρυφερή, αισιόδοξη, κατανοεί τους άλλους, άνθρωπος στοχαστικός και συναισθηματικός.

ΓΛΩΣΣΑ: Απλή δημοτική με έκφραση φυσική και ανεπιτήδευτη.
ΥΦΟΣ: Ανάλαφρο, υπαινικτικό και χιουμοριστικό.
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: Μεταφορές, Παρομοιώσεις, Προσωποποιήσεις.

ΙΔΕΕΣ – ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ:
–          Προβάλλει τις απλές χαρές της καθημερινότητας και της συντροφιάς με αγαπημένα πρόσωπα.
–          Αναδεικνύει το ζήτημα των οικογενειακών σχέσεων.
–          Τα πρόσωπα διακατέχονται από ευγενικά και όμορφα συναισθήματα, όπως αθωότητα, αγάπη, τρυφερότητα, νοσταλγία.

 ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ταυτότητα:
Τίτλος:  «οι Κυριακές στη θάλασσα» , απόσπασμα από το μυθιστόρημα της Μαργαρίτας Λυμπεράκη «τα ψάθινα καπέλα».
1ο  ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ      ( 1η ομάδα): 
Ανοίξτε το κείμενο που βρίσκεται  στην επιφάνεια εργασίας . Αν έχετε άγνωστες λέξεις να μπείτε στο http://www.greek-language.gr>  αναζήτηση στα λεξικά και βρείτε τη σημασία τους.
ΟΝΟΜΑΤΑ ΜΑΘΗΤΩΝ:1                                                                                                  .
2
3
4

1.   α) Αφού μπείτε στην ιστοσελίδα
να μελετήσετε τη βιογραφία και την εργογραφία  της συγγραφέα  Μαργαρίτας Λυμπεράκη.
β) Να δημιουργήσετε  ppt , το οποίο θα παρουσιάσετε στoυς συμμαθητές σας, με τίτλο: «Μαργαρίτα Λυμπεράκη» και  να καταγράψετε σχεδιαγραμματικά βασικά στοιχεία της  ζωής  και του συγγραφικού έργου της , λαμβάνοντας υπόψη τις πληροφορίες που δίνονται στην ιστοσελίδα που επισκεφθήκατε.   Μπορείτε  να εμπλουτίσετε  το κείμενό σας  με εικόνες της συγγραφέα και εξώφυλλων  δύο-τριών βιβλίων της,  που θα αναζητήσετε στο   google . (συνολικά 3-4 διαφάνειες)
  1.  Στη συνέχεια, αφού διαβάσετε το κείμενο word που έχετε ανοιχτό στον υπολογιστή σας , να  εντοπίστε ένα στοιχείο της ζωής της συγγραφέα που υπάρχει στο κείμενο που διαβάσατε και γράψτε το σε χωριστή διαφάνεια στο ppt με τίτλο: αυτοβιογραφικά στοιχεία.
2ο  ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ      ( 2η ομάδα): 

Για όλες τις ομάδες: *Ανοίξτε το κείμενο που βρίσκεται  στην επιφάνεια εργασίας . Αν έχετε άγνωστες λέξεις να μπείτε στο http://www.greek-language.gr>  αναζήτηση στα λεξικά και βρείτε τη σημασία τους.

ΟΝΟΜΑΤΑ ΜΑΘΗΤΩΝ:1                                                                                                  .
2
3
4
  1. α) να εντοπίσετε στο κείμενο  τρεις διαφορετικούς  αφηγηματικούς τρόπους. Μπορείτε να  συμβουλευτείτε το λεξικό λογοτεχνικών όρων: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-A111/683/4523,20488/
β)Στη συνέχεια, να υπογραμμίσετε στο κείμενο word που έχετε μπροστά σας με διαφορετικό χρώμα υπογράμμισης ένα- δύο παραδείγματα για κάθε τρόπο.
γ) Συζητήστε γιατί η συγγραφέας επιλέγει  αυτούς τους τρόπους και ποιον προτιμά περισσότερο.
δ) Να δημιουργήσετε νέο έγγραφο word ( το οποίο θα παρουσιάσετε στους υπόλοιπους συμμαθητές σας) με τίτλο «αφηγηματικοί τρόποι» και να μεταφέρετε ( με αντιγραφή –επικόλληση) τα χωρία αυτά, καθώς και τις διαπιστώσεις σας από τη συζήτηση που κάνατε.
  1. Στο ίδιο έγγραφο που δημιουργήσατε  να γράψετε μια δική σας παράγραφο, σε 70-80  λέξεις με τίτλο: «μια Κυριακή στη θάλασσα με την οικογένειά μου», χρησιμοποιώντας δύο από τους τρεις αφηγηματικούς τρόπους που εντοπίσατε στο κείμενο .
3ο  ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ      ( 3η ομάδα): 

Για όλες τις ομάδες: *Ανοίξτε το κείμενο που βρίσκεται  στην επιφάνεια εργασίας . Αν έχετε άγνωστες λέξεις να μπείτε στο http://www.greek-language.gr>  αναζήτηση στα λεξικά και βρείτε τη σημασία τους.
ΟΝΟΜΑΤΑ ΜΑΘΗΤΩΝ:1                                                                                                  .
2
3
4

1.     α)  Αφού εντοπίσετε στο κείμενο  και υπογραμμίσετε με διαφορετικό χρώμα επισήμανσης  τα σημεία στα οποία γίνεται  αναφορά στα πρόσωπα : πατέρας,   θείος Αγησίλαος,   Μαρία,     Ινφάντα,  
β)  να ανοίξετε το βίντεο
(λεπτά: 3.28-7.02) και να δείτε πώς παρουσιάζονται τα πρόσωπα (Παρουσιάζονται στην ταινία όπως τα φαντάζεστε απ’ το κείμενο ή διαφορετικά; >πείτε το προφορικά στην παρουσίασή σας).
γ) Υποθέστε τώρα ότι είστε εσείς ο σκηνοθέτης της ταινίας: ποια στοιχεία του χαρακτήρα τους θα τονίσετε;
δ) Ανοίξτε νέο έγγραφο word ( το οποίο θα παρουσιάσετε στους συμμαθητές σας)   με τίτλο « οι ήρωες της ταινίας» , και επιλέγοντας διαφορετικό κάθε φορά χρώμα, να καταγράψετε τα στοιχεία αυτά.
  1. Ως αναγνώστης του έργου και θεατής της ταινίας, ποιο πρόσωπο σας προκαλεί μεγαλύτερη συμπάθεια και γιατί; Καταγράψτε τις απόψεις σας στο ίδιο   word.
4ο  ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ      ( 1η ομάδα): 
Για όλες τις ομάδες: *Ανοίξτε το κείμενο που βρίσκεται  στην επιφάνεια εργασίας . Αν έχετε άγνωστες λέξεις να μπείτε στο http://www.greek-language.gr>  αναζήτηση στα λεξικά και βρείτε τη σημασία τους.
ΟΝΟΜΑΤΑ ΜΑΘΗΤΩΝ:1                                                                                                  .
2
3
4


1.Στο κείμενο γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στις οικογενειακές σχέσεις και στις απλές χαρές της καθημερινότητας.
α) Αφού εντοπίσετε στο κείμενο  τα σημεία όπου γίνεται αναφορά στο θέμα αυτό,
β)  να ανοίξετε το βίντεο  :

(λεπτά:4.00 -5.39 και 11.27-16.55).
γ) Υποθέστε ότι είστε η μεγαλύτερη αδερφή της αφηγήτριας, η Μαρία. Συζητήστε πώς θα περιγράφατε τις σχέσεις σας  με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας.
δ)  Στη συνέχεια, να δημιουργήσετε νέο έγγραφο word( το οποίο θα παρουσιάσετε στους υπόλοιπους συμμαθητές σας) με τίτλο: «οικογενειακές σχέσεις»  και   να γράψετε σε 60-80 λέξεις  τα αποτελέσματα της συζήτησης που κάνατε. Τι χρώμα θα διαλέξετε για τη γραμματοσειρά σας;
2.Να δημιουργήσετε σε ένα ppt ( το οποίο θα παρουσιάσετε στους υπόλοιπους συμμαθητές σας) 5 διαφάνειες με εικόνες  ,που θα βρείτε στο google σχετικές με  τις οικογενειακές σχέσεις/ χαρούμενες στιγμές  βάζοντας ως λεζάντα φράσεις του κειμένου ( με αντιγραφή- επικόλληση)

5ο  ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ      ( 5η ομάδα)
Για όλες τις ομάδες: *Ανοίξτε το κείμενο που βρίσκεται  στην επιφάνεια εργασίας . Αν έχετε άγνωστες λέξεις να μπείτε στο http://www.greek-language.gr>  αναζήτηση στα λεξικά και βρείτε τη σημασία τους.
ΟΝΟΜΑΤΑ ΜΑΘΗΤΩΝ:1                                                                                                  .
2
3
4

α) Αφού εντοπίσετε και τονίσετε  με χρώμα επισήμανσης κειμένου τα χωρία όπου φαίνεται η ξένοιαστη εφηβική ζωή των κοριτσιών, να ανοίξετε το βίντεο
(λεπτά:3.38-4.00 και 11.38-14.2).
β) Στη συνέχεια, να ανοίξετε το βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=miroHXIdljQ
όπου αναφέρονται διάφορες ασχολίες των σύγχρονων εφήβων στον ελεύθερο χρόνο τους.
γ) Αναζητήστε 2-3 κοινά ενδιαφέροντα ανάμεσα στα κορίτσια του κειμένου και  τους εφήβους της σύγχρονης εποχής και  2-3 βασικές διαφορές .
δ) Να  δημιουργήσετε ένα ppt, το οποίο θα παρουσιάσετε στους υπόλοιπους συμμαθητές σας, με τίτλο « εφηβικά ενδιαφέροντα» και να γράψετε στην πρώτη διαφάνεια τα όμοια στοιχεία  και στη δεύτερη τις διαφορές που εντοπίσατε.
2.  Υποθέστε ότι κάνετε έναν υποθετικό διάλογο με την Κατερίνα. Ανοίξτε  μια τρίτη διαφάνεια στο ίδιο ppt και διατυπώστε 5 ερωτήσεις που θα κάνετε στην  Κατερίνα σχετικές με τα ενδιαφέροντά της στον ελεύθερο χρόνο της http://blogs.sch.gr/skourti/