Δευτέρα 2 Οκτωβρίου 2017

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ,ΥΛΗ ΟΔΗΓΙΕΣ(2)

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Προγραμματισμός κατά ενότητα 1 η ΕΝΟΤΗΤΑ Από τον τόπο μου σ’ όλη την Ελλάδα Ταξίδια, περιηγήσεις, γνωριμία με ανθρώπους, έθιμα – πολιτισμό Διδακτικές περίοδοι: 8 Διδακτέα ύλη Σελίδες Διδακτικές περίοδοι
 A. Εισαγωγικά κείμενα 10-14 1  Από τα κείμενα της ενότητας ο διδάσκων μπορεί να επιλέξει τα καταλληλότερα  Η συμφωνία υποκειμένου- ρήματος μπορεί να διδαχθεί περιληπτικά  Για την παραγωγή με αχώριστα μόρια ο διδάσκων μπορεί να ανατρέξει στο Βιβλίο Εκπαιδευτικού, σελ. 17-19  Κρίνεται αναγκαία η επανάληψη των δομικών στοιχείων της παραγράφου πριν από τη διδασκαλία των τρόπων ανάπτυξης παραγράφου
  Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στους τρόπους ανάπτυξης παραγράφου
 Το υλικό του βιβλίου μπορεί να εμπλουτισθεί από το συμπληρωματικό υλικό του σχετικού φυλλαδίου
 Η άσκηση των μαθητών στους τρόπους ανάπτυξης παραγράφου θα πρέπει να γίνεται καθ΄ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους
Β1. Οι μορφές του υποκειμένου 15-16 2
 B2. Συμφωνία υποκειμένου – ρήματος 16-17
 Γ. Παραγωγή με αχώριστα μόρια 17-19
 Δ1. Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου 19-20 2
 Δ2. Άλλοι τρόποι ανάπτυξης παραγράφου 21-23
Ε. Λεξιλόγιο 24 1 ΣΤ. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου – Διαθεματική εργασία 25-26
 Γραφή και διόρθωση 1 ης έκθεσης 2 2 / 9

2 η ΕΝΟΤΗΤΑ Ζούμε με την οικογένεια Διδακτικές περίοδοι:
7 Διδακτέα ύλη Σελίδες Διδακτικές περίοδοι
 Α. Εισαγωγικά κείμενα 28-31 1  Από τα κείμενα της ενότητας ο διδάσκων μπορεί να επιλέξει τα καταλληλότερα  Κατά τη διδασκαλία των υποενοτήτων
Β1 και Β2:  Να τονιστούν οι βασικές σημασίες των εγκλίσεων (Οριστική  το πραγματικό, Υποτακτική  το ενδεχόμενο ή το επιθυμητό, Προστακτική  την προσταγή, την προτροπή ή την απαγόρευση)  Να γίνει αναφορά στους χρόνους στους οποίους εμφανίζεται κάθε έγκλιση  Να αναφερθεί ότι το μη συνοπτικό ποιόν ενέργειας ονομάζεται εξακολουθητικό και ότι το συνοπτικό ονομάζεται και στιγμιαίο
  Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην περίληψη  Το υλικό του βιβλίου μπορεί να ενισχυθεί από συμπληρωματικό υλικό του σχετικού φυλλαδίου  Η άσκηση των μαθητών στη γραφή περίληψης θα πρέπει να γίνεται καθ΄ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους
 Β1. Εγκλίσεις στις ανεξάρτητες προτάσεις 32-33 1 Β2. Χρόνοι του ρήματος 33-36
 Γ1. Τα είδη των συνθέτων 37-38
 Γ2. Η μορφή των συνθέτων: Το συνδετικό φωνήεν 38
Δ. Περίληψη κειμένου – Πλαγιότιτλοι 39 2 Ε. Λεξιλόγιο 40 1
 ΣΤ. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου – Διαθεματική εργασία 41-42
  Γραφή και διόρθωση 2 ης έκθεσης 2 3 / 9

3 η ΕΝΟΤΗΤΑ Φίλοι για πάντα Διδακτικές περίοδοι: 5 Διδακτέα ύλη Σελίδες Διδακτικές περίοδοι
 Α. Εισαγωγικά κείμενα 44-47 1
 Από τα κείμενα της ενότητας ο διδάσκων μπορεί να επιλέξει τα καταλληλότερα  Να υπογραμμιστεί ότι οι φωνές δεν είναι φορείς σημασίας σε αντίθεση με τις διαθέσεις (4η ενότητα)  Προτείνεται να τονιστεί με τα κατάλληλα παραδείγματα ότι το α΄ συνθετικό των λέξεων μπορεί να ανήκει σχεδόν σε κάθε μέρος του λόγου
 Β1. Ενεργητική και παθητική φωνή 48-49 1
 Β2. Συζυγίες του ρήματος 50-51 Γ. Το α΄ συνθετικό 51-534
 Δ. Λεξιλόγιο 54 1
 Ε. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου – Διαθεματική εργασία 55-56  Γραφή και διόρθωση 3 ης έκθεσης 2 4 / 9
4 η ΕΝΟΤΗΤΑ Το σχολείο στο χρόνο Διδακτικές περίοδοι: 6 Διδακτέα ύλη Σελίδες Διδακτικές περίοδοι
Α. Εισαγωγικά κείμενα 58-61 1  Από τα κείμενα της ενότητας ο διδάσκων μπορεί να επιλέξει τα καταλληλότερα  Στις διαθέσεις του ρήματος να δοθούν μερικά παραδείγματα μετατροπής της ενεργητικής σύνταξης σε παθητική  Προτείνεται να δοθεί έμφαση στις μορφές του αντικειμένου και τη διάκριση μεταξύ άμεσου και έμμεσου αντικειμένου  Ιδιαίτερη έμφαση να δοθεί στη συνοχή κειμένου  Το υλικό του βιβλίου μπορεί να εμπλουτισθεί από το συμπληρωματικό υλικό του σχετικού φυλλαδίου
B1. Οι διαθέσεις του ρήματος 62-63 2
 Β2. Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα 64-65
 Β3. Αντικείμενο- Μονόπτωτα και δίπτωτα ρήματα 65-68 Γ. Συνοχή ευρύτερου κειμένου 69
Δ. Λεξιλόγιο 70 1
Ε. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου – Διαθεματική εργασία 71-72
  Γραφή και διόρθωση 4 ης έκθεσης 2 5 / 9

 5 η ΕΝΟΤΗΤΑ Συζητώντας για την εργασία και το επάγγελμα Διδακτικές περίοδοι: 6 Διδακτέα ύλη Σελίδες Διδακτικές περίοδοι
Α. Εισαγωγικά κείμενα 74-77 1  Από τα κείμενα της ενότητας ο διδάσκων μπορεί να επιλέξει τα καταλληλότερα  Να γίνει συνοπτική αναφορά στο σχηματισμό των παραθετικών των επιρρημάτων με αξιοποίηση του σχετικού υλικού από το εγχειρίδιο της Γραμματικής
 Β. Οι βαθμοί των επιθέτων και των επιρρημάτων 77-80 1
 Β2. Η σύγκριση 80 Γ. Το β΄ συνθετικό 81-83 1 Δ. Οργάνωση και συνοχή της περιγραφής και της αφήγησης 83-84
Ε. Λεξιλόγιο 85 1
 ΣΤ. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου – Διαθεματική εργασία 86
  Γραφή και διόρθωση 5 ης έκθεσης 2 6 / 9

 6 η ΕΝΟΤΗΤΑ Παρακολουθώ, ενημερώνομαι και ψυχαγωγούμαι από διάφορες πηγές (ΜΜΕ, Διαδίκτυο κ.τ.λ.) Διδακτικές περίοδοι: 6 Διδακτέα ύλη Σελίδες Διδακτικές περίοδοι
 Α. Εισαγωγικά κείμενα 88-90 1  Από τα κείμενα της ενότητας ο διδάσκων μπορεί να επιλέξει τα καταλληλότερα  Να δοθούν παραδείγματα για τις συντακτικές χρήσεις των αντωνυμιών, όπως αυτή του υποκειμένου, του αντικειμένου για τις προσωπικές αντωνυμίες, του ετερόπτωτου προσδιορισμού για τις κτητικές κ.τ.λ.
Β1. Οι αντωνυμίες 90-91 2
Β2. Οι προσωπικές αντωνυμίες 91-92
 Β3. Οι άλλες αντωνυμίες 92-93
Γ. Ετυμολογικές οικογένειες λέξεων 94-95
 Δ. Λεξιλόγιο 95 1
 Ε. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου – Διαθεματική εργασία 96-98
 Γραφή και διόρθωση 6 ης έκθεσης 2 7 / 9

7 η ΕΝΟΤΗΤΑ Βιώνοντας προβλήματα της καθημερινής ζωής Διδακτικές περίοδοι: 6 Διδακτέα ύλη Σελίδες Διδακτικές περίοδοι
 Α. Εισαγωγικά κείμενα 100-104 1  Από τα κείμενα της ενότητας ο διδάσκων μπορεί να επιλέξει τα καταλληλότερα
Β. Τα είδη των επιρρηματικών προσδιορισμών 104-106 2
Γ. Παράγωγα επιρρήματα 107-108
 Δ. Οι συνδετικές λέξεις και φράσεις 109 Ε. Λεξιλόγιο 110-111 1
ΣΤ. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου – Διαθεματική εργασία 112-114  Γραφή και διόρθωση 7 ης έκθεσης 2 8 / 9

 8 η ΕΝΟΤΗΤΑ Συζητώντας για σύγχρονα κοινωνικά θέματα Διδακτικές περίοδοι: 7 Διδακτέα ύλη Σελίδες Διδακτικές περίοδοι
Α. Εισαγωγικά κείμενα 116-119 1  Από τα κείμενα της ενότητας ο διδάσκων μπορεί να επιλέξει τα καταλληλότερα  Να τονιστούν οι διαφορετικές σημασίες της μετοχής παθητικού ενεστώτα και της μετοχής παθητικού παρακειμένου, π.χ. αναπτυσσόμενος – αναπτυγμένος  Κρίνεται αναγκαίο να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην αξιολόγηση και τη διατύπωση επιχειρημάτων
 Β1. Οι μετοχές στην ενεργητική και την παθητική φωνή 120-121 2
 Β2. Επιθετική και επιρρηματική μετοχή 121-124
 Γ1. Παρασύνθετα 125-126 Γ2. Πολυλεκτικά σύνθετα 126-128
 Δ. Αξιολόγηση και διατύπωση επιχειρημάτων 129-131 1
 Ε. Λεξιλόγιο 132-133 1
ΣΤ. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου – Διαθεματική εργασία 133-134  Γραφή και διόρθωση 8 ης έκθεσης 2 9 / 9

 9 η ΕΝΟΤΗΤΑ Ταξίδι στο μαγικό κόσμο του διαστήματος Διδακτικές περίοδοι: 3 Διδακτέα ύλη Σελίδες Διδακτικές περίοδοι
 Α. Εισαγωγικά κείμενα 136-138 1  Από τα κείμενα της ενότητας ο διδάσκων μπορεί να επιλέξει τα καταλληλότερα  Προτείνεται να δοθεί έμφαση στους τρόπους αξιοποίησης των διάφορων λεξικών με χρήση τόσο του Ερμηνευτικού λεξικού της Νέας Ελληνικής του Γυμνασίου όσο και λεξικών άλλων ειδών.
Β. Ορισμός 139-140 1
 Γ. Η επιχειρηματολογία στα άλλα μαθήματα 141-143
 Δ. Χρήση λεξικών 143-146
 Ε. Λεξιλόγιο 146 ΣΤ. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου – Διαθεματική εργασία 147-148 1 Σύνολο διδακτικών περιόδων: 54  Επιπλέον, προβλέπεται η κατ΄ οίκον γραφή δύο (2) εκθέσεων  Διόρθωση: 2 διδακτικές περίοδοι
  Πριν από τη διδασκαλία κάθε ενότητας απαιτείται προσεκτική μελέτη των οδηγιών που δίνονται στο Βιβλίο Εκπαιδευτικού (στόχοι, θεωρητικό υλικό, βιβλιογραφία).  Για τη διδασκαλία των γραμματικών φαινομένων θεωρείται απαραίτητη η αξιοποίηση του εγχειριδίου Γραμματικής Νέας Ελληνικής Γλώσσας Γυμνασίου.
 Το Τετράδιο Εργασιών αξιοποιείται παράλληλα με τη διδασκαλία και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ανάθεση εργασιών για το σπίτι.
ΠΗΓΗ http://www.haef.gr/el/Schools/Admin/AdminOfficeAC/Elliniki_Glossa/Nea/didaktea-gymnasioy