Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου 2018

ΑΡΧΑΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ,ΕΝΟΤΗΤΑ 6- ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ-ΓΡΑMMATIKH



Η ευθύνη για την παιδεία των νέων ,
Ξενοφῶν, Ἀπολογία Σωκράτους 19-21 (διασκευὴ)

ΑΡΧΑΙΟ ΚΕΙΜΕΝΟ                                               ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ



ΣΩ: Ἀλλ’ ὅμως σὺ μὲ φής, ὦ Μέλητε,              ΣΩ: Αλλά εσύ όμως 

 


τοιαῦτα ἐπιτηδεύοντα τοὺς νέους                    ισχυρίζεσαι, ω Μέλητε,




διαφθείρειν;                                                        ότι ασχολούμενος με τέτοια διαφθείρω                                                                                 τους νεους; 



Καίτοι ἐπιστάμεθα μὴν δήπου 



τίνες εἰσὶ νέων διαφθοραί·                                 Ακόμη κι 
                                                                              αν γνωρίζουμε βέβαια, ποιες είναι οι                                                                                    διαφθορές των νέων·
 σύ δὲ 

εἰπε



εἴ τινα οἶσθα ὑπ’ ἐμοῦ γεγενημένον                  και συ πες
                                                                               αν ξέρεις ότι 

                                                                               κάποιος έχει γίνει εξαιτίας μου 

 ἢ ἐξ εὐσεβοῦς ἀνόσιον


ἢ ἐκ 



σώφρονος ὑβριστήν.
                                                                             είτε από ευσεβής ανόσιος είτε από                                                                                       συνετός 

                                                                              αλαζόνας.



ΜΕΛ. Ἀλλὰ ναί, μὰ Δὶ’ ἐκείνους οἶδα              ΜΕΛ: Και 
                                                                             βέβαια, μα το Δία, ξέρω εκείνους



οὓς σῦ πέπεικας σοὶ πείθεσθαι 





μᾶλλον ἢ τοῖς γονεῦσι.                                  οι οποίοι υπακούν σε εσένα περισσότερο 

                                                                          παρά στους γονείς τους.


ΣΩ. Ὁμολογῶ, περί γε παιδείας·
                                                                          ΣΩ: Το 

                                                                         ομολογώ, όσον αφορά τουλάχιστον την                                                                               παιδεία·


 τοῦτο γὰρ ἴσασιν 





ἐμοὶ μεμεληκός. 
                                                                          γιατί το γνωρίζουν ότι γι’ αυτό                                                                                                νοιάζομαι.
                                                                          Περὶ δὲ 

 


ὑγιείας τοῖς ἰατροῖς μᾶλλον οἱ ἄνθρωποι 
                                                                           Οι άνθρωποι για την υγεία 

                                                                           περισσότερο τους ιατρούς πείθονται


 ἢ τοῖς γονεῦσιν·
                                                                            υπακούν 

                                                                           παρά τους γονείς·


 καὶ ἐν ταῖς ἐκκλησίαις γε πάντες δήπου 


οἱ 



Ἀθηναῖοι                                                           και στις συνελεύσεις του λαού, βέβαια                                                                                  όλοι οι Αθηναίοι 

τὰ φρονιμώτατα λέγουσι πείθονται μᾶλλον





ἢ τοῖς προσήκουσιν. 

                                                                         υπακούν σε αυτούς που λένε τα πιο                                                                                     συνετά

                                                                         παρά στους συγγενείς 

                                                                         τους.

 Οὐ γὰρ δὴ καὶ στρατηγοὺς αἱρεῖσθαι, 
                                                                          Και στρατηγούς δεν 

                                                                          εκλέγετε 


οὖς ἂν ἠγῆσθε περὶ τῶν πολεμικῶν




φρονιμωτάτους 



εἶναι;
                                                                           όποιους ενδεχομένως θεωρείτε ότι είναι                                                                               οι πιο συνετοί στα 

                                                                           στρατιωτικά;

 Οὐκοῦν θαυμαστὸν καὶ τοῦτό



σοι δοκεῖ εἶναι, 

                                                                           Λοιπόν, σου φαίνεται ότι είναι και τούτο                                                                               περίεργο


ἐμὲ τούτου 




ἕνεκα θανάτου ὑπὸ σοῦ διώκεσθαι,
                                                                          ότι εξαιτίας αυτού διώκομαι 

                                                                          από σένα και αντιμετωπίζω την ποινή του                                                                            θανάτου,


ὅτι περὶ τοῦ 




μεγίστου ἀγαθοῦ ἀνθρώποις,
                                                                          επειδή δηλαδή για το μεγαλύτερο 

                                                                          αγαθό στους ανθρώπους, περὶ παιδε



βέλτιστος εἶναι ὑπὸ τινων 





προκρίνομαι;
                                                                          για την παιδεία, θεωρούμαι από μερικούς                                                                            ότι είμαι 

                                                                          ο καλύτερος;


Απαντήσεις στις ερωτήσεις κατανόησης του σχολικού βιβλίου 
http://eu-mathein.gr 1. Τί θεωρούσε καθήκον του σωστού πολιτικού ο Αγησίλαος σύμφωνα με τον Ξενοφώντα; 
Σύμφωνα με τον Ξενοφώντα, ο Αγησίλαος θεωρούσε, ότι ο σωστός πολιτικός όφειλε να κάνει όσο το δυνατό περισσότερα καλά στους υπηκόους του. Γι’ αυτό κάθε φορά που μπορούσε με κάποιον τρόπο να ωφελήσει την πατρίδα, έκανε ό,τι περνούσε από το χέρι του αψηφώντας τον κίνδυνο, τον κόπο και τα χρήματα. Αγωνιζόταν για το κα- λό, χωρίς να προβάλλει ως δικαιολογία τα γηρατειά ή οτιδήποτε άλλο.
 2. Πώς συμπεριφερόταν ο Αγησίλαος στους συμπολίτες του; Τι είδους σχέση επιδίωκε να δημιουργήσει μαζί τους; 
Ο Αγησίλαος προσπαθούσε να προσφέρει όσα περισσότερα μπορούσε στους συμ- πολίτες του. Συμπεριφερόταν έτσι, ώστε να αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση για όλους τους πολίτες. Μάλιστα ήταν τόσο στοργικός ακόμη και προς τους πολιτικούς του αντιπάλους, ώστε να παρομοιάζεται με τον πατέρα που φροντίζει τα παιδιά του. Η σχέση που επεδίωκε να δημιουργήσει με τους συμπολίτες του δεν ήταν αυταρχική αλ- λά σχέση πατέρα - παιδιών
. 3. Θα μπορούσε ο Αγησίλαος να χαρακτηριστεί, εκτός από ηγέτης, και «παιδα- γωγός»;
Ποια στοιχεία του κειμένου μπορούν να στηρίξουν αυτόν το χαρακτη- ρισμό; Πράγματι ο Αγησίλαος, εκτός από ηγέτης, ήταν και παιδαγωγός. Με τη συμπεριφορά του αποτελούσε παράδειγμα προς μίμηση για όλους τους πολίτες. Δεν εξαιρούσε τον εαυτό του από τους νόμους και τις υποχρεώσεις των πολιτών. Έτσι μετέδιδε παιδα- γωγικά μηνύματα στους συμπολίτες του, οι οποίοι υπάκουαν στους νόμους, όχι επει- δή αναγκάζονταν, αλλά επειδή έβλεπαν και το βασιλιά τους να υπακούει, αν και είναι ανώτερος.

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

Ερωτηματικές - Αόριστες - Αναφορικές Αντωνυμίες. Εν. 6 και 7 Αρχαίων Β΄ Γυμνασίου


https://www.slideshare.net/christostsatsouris/6-7-59272350 (ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ, ΕΝΟΤ 6-7)



http://eu-mathein.gr/%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B1%CE%AF%CE%B1-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B3%CE%BB%CF%8E%CF%83%CF%83%CE%B1-b%CE%84%CE%B3%CF%85%CE%BC%CE%BD%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%BF%CF%85/
Γραμματική 
1. Να συμπληρωθούν τα κενά στις προτάσεις με τον κατάλληλο τύπο της αντωνυμίας: - _________ (τί) ζῴα τοῖς κόραξιν ἐπιβουλεύουσιν; - Μὴ ἀκούετε _________ (τί, αιτ. εν.) λέγει. - Σὺ μὴ θαύμαζε ἐφ’ _________ (ὅ, δοτ. πληθ.) λέγομεν. - _________ (τίς, δοτ. πληθ.) οἱ Μακεδόνες ἐπολέμησαν; - Ἐνταῦθα ἦν κῆπος πλήρης ἀγρίων θηρίων _________ (ὅ, ονομ. πληθ.) ἐκεῖνος ἐθήρευεν ἐφ’ ἵππου. - _________ (τίς, ονομ. πληθ.) οὕτω μαίνονται οἵτινες (ὅστις, ονομ. πληθ.) οὐ βούλον- ταί σοι φίλοι εἶναι; - Μέμνησο τῆς εὐεργεσίας _________ (ἥ, γεν. εν.) σὺ ἔτυχες. - Οὐ τιμῶμεν _________ (ὅστις, αιτ. εν.) ὑβρίζει τὴν πατρίδα. - Φοβοῦ τοὺς θεοὺς _________ (ὅσπερ, ονομ. πληθ.) τιμωροῦσι τοὺς ἀδίκους. - Κύριος ἀγαπᾷ _________ (ὅς, αιτ. εν.) παιδεύει. - Ἦλθον ἐκ τῆς πόλεως πρέσβεις _________ (ὅστις, ονομ. πληθ.) ἔλεγον ταῦτα. - Κλέαρχος ἔπραξε καὶ ἄλλα _________ (τὶ, αιτ. πληθ.) ἄτοπα.
2. Συμπληρώστε τα κενά των παρακάτω προτάσεων με τον κατάλληλο τύπο της αντωνυμίας ὅστις ή ὅσπερ:
 1. Καὶ τοῖς θεσμοῖς τοῖς ἱδρυμένοις πείσομαι καὶ ............... (ὅστις) ἄν ἄλλους τὸ πλῆθος ἱδρύσεται ὁμοφρόνως. 2. Δήλωσον πρὸς ἐμὲ πρὸς .............. (ὅστις) χρῄζεις κομισθῆναι.
 3. Ἐγκωμιάζεις τὴν τέχνην αὐτοῦ, ............. (ὅστις, θηλ.) δέ ἐστιν οὐκ ἀπεκρίνω.
 4. Εἰπὲ καὶ Μενεξένῳ ............ (ὅσπερ, ουδ. πληθ.)καὶ ἐμοὶ λέγεις. 5.Τέταρτον ............. (ὅσπερ, ουδ.) μέγιστον, τοὺς μὴ διαφθειρομένους ὑπὸ τῶν εὐπραγιῶν (= της ευδαιμονίας) φημὶ φρονίμους εἶναι.
 3. Να διαγράψετε τον τύπο που είναι λάθος:
 ᾥτινι - ᾧτινι αἷστισι – αἷτισι τινά ή ἄττα – τινά ή ἅττα τινί ή τῳ - τίνι ή τῳ οὕπερ – οὗπερ ὥντινων - ὧντινων ὧσπερ - ὧνπερ ἥνπερ - ἧνπερ τινός ή τοῦ - τίνος ή τοῦ οὕς – οὗς
 4. Να μεταφερθούν οι προτάσεις στον άλλο αριθμό:
 - Ἄνθρωπός τις βαδίζων περιέπεσε ληστῇ. ……………………………………………………………………….. - Ὅστις σοφός ἐστι διδασκέτω τὸν νέον. ……………………………………………………………………….. . - Οἵτινες μέμφονται ἡμῶν, ἄδικοί εἰσιν. ……………………………………………………………………….. - Οὖτοι ἐπιβουλεύονται οἷστισιν εὐτυχεῖς εἰσιν. …………………………………………………………………