Παρασκευή 9 Μαρτίου 2018

ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ,25 ΜΑΡΤΙΟΥ 1821,ΓΙΟΡΤΗ


Θεατρικό Εργαστήρι "Ανδρέας Βαρούχας" Εκδήλωση για το πολυτεχνείο



















ΣΚΗΝΙΚΑ -ΕΙΚΟΝΕΣ
https://slideplayer.gr/slide/1971603/

[Η εξέγερση]

image380
Το Πολυτεχνείο αποτέλεσε την κορυφαία αγωνιστική πράξη του ελληνικού λαού στην περίοδο της επτάχρονης δικτατορίας (1967-1974). Οι φοιτητές των Ανώτατων Σχολών της Αθήνας, με αφορμή δικά τους αιτήματα για καλύτερες σπουδές, κατέλαβαν το Πολυτεχνείο κατά το τριήμερο 15-17 Νοεμβρίου 1973 και ξεσήκωσαν το λαό σε μεγάλη αντιδικτατορική διαδήλωση, με κεντρικό σύνθημα να πέσει το στρατοκρατικό καθεστώς, που με τη βία είχε καταλάβει την εξουσία. Μ' αυτή τους την πράξη συγκίνησαν όλο τον κόσμο. Η χούντα έστειλε αστυνομικές δυνάμεις και τεθωρακισμένα, που κατέπνιξαν το μεγάλο αυτό ξεσηκωμό στο αίμα. Τα αποσπάσματα που ακολουθούν από το βιβλίο Το Μυστήριο, μας μεταφέρουν στις κρίσιμες εκείνες ώρες.
ίμαστε άοπλοι, είμαστε άοπλοι! Το μόνο μας όπλο είναι η πίστη μας για την ελευθερία!... Το μόνο όπλο είναι τα γυμνά μας στήθια!... Όπως και αν μας ξαναεπιτεθεί ο κατακτητής, με τανκς, με πολυβόλα, εμείς θα αντισταθούμε με τα γυμνωμένα στήθια μας! Γιατί πιστεύουμε ότι οι φαντάροι μας, τ' αδέλφια μας δε θα μας χτυπήσουν, δε θα σηκώσουν χέρι, δε θα ρίξουν στ' αδέλφια τους, δε θα χυθεί αδελφικό αίμα.
Είμαστε αδέλφια, όλοι είμαστε αδέλφια! Αγωνιζόμαστε ενάντια στη χούντα, στην ξενόδουλη χούντα. Στους ξενοκίνητους, στους πράκτορες της χούντας.
image381
Σάββατο 17 Νοεμβρίου 1973: το στρατιωτικό άρμα μπροστά από την πύλη του Πολυτεχνείου (Μέρες του Νοέμβρη 1973Φωτογραφίες, εκδ. Ερμής)

image382
Κώστα Περάκη, Φοιτητές
Έλληνες, ελεύθεροι πολίτες που ακόμα βρίσκεστε κατά χιλιάδες στους δρόμους, μείνετε κοντά μας, μη φοβηθείτε τα τανκς που υπάρχουν στους δρόμους της Αθήνας. Είναι ακίνητα, μόλις κινηθούν πάρτε τα από πίσω ψάλλοντας τον Εθνικό ύμνο και οι φαντάροι θα σας χαιρετίσουν. Οι καρδιές των φαντάρων μας, που βρίσκονται μέσα στα τανκς, χτυπούν στο δικό σας παλμό.
Εδώ Πολυτεχνείο, εδώ Πολυτεχνείο. Ελληνικέ λαέ, αυτή τη στιγμή μαθαίνεις την αλήθεια, μαθαίνεις την αναγέννηση της χώρας μας. Η στρατοκρατία δεν μπόρεσε επί έξι χρόνια να ριζώσει το φόβο στις καρδιές μας.
Αυτή τη στιγμή ο φόβος έχει εξαφανιστεί. Η Λευτεριά έχει αναπτερώσει το ηθικό όλων των αγωνιζόμενων Ελλήνων.
Αυτή τη στιγμή οι νέοι, οι εργαζόμενοι, οι φοιτητές, όλοι ενωμένοι, και οι στρατιώτες, αυτή τη στιγμή βρίσκονται κοντά μας. Γιατί αγωνιζόμαστε για μια καλύτερη Ελλάδα, αγωνιζόμαστε να φτιάξουμε ένα καλύτερο αύριο.
Εδώ Πολυτεχνείο, εδώ Πολυτεχνείο!... Σας μιλά ο ραδιοφωνικός σταθμός των ελεύθερων αγωνιζόμενων φοιτητών, των ελεύθερων αγωνιζόμενων Ελλήνων.
Γράμματα στο μέλλον (βίντεο) [πηγή: Εκπαιδευτική Τηλεόραση]
Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής  Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής
image45Ερωτήσεις - Δραστηριότητες:  Εφαρμογή
  1. Συζητήστε στην τάξη για εκείνες τις φοβερές ημέρες. Να φέρετε πληροφορίες και για άλλες περιόδους της νεότερης ιστορίας μας, που η νεολαία αγωνίστηκε με απαράμιλλο θάρρος, σύνεση και ηρωισμό.
  2. Να ακούσετε τη σχετική κασέτα με τα ηχογραφημένα ντοκουμέντα από το ραδιοφωνικό σταθμό του Πολυτεχνείου.
  3. Αφού χωριστείτε σε ομάδες, να βρείτε και άλλο πληροφοριακό υλικό για τα γεγονότα του Πολυτεχνείου. Να φτιάξετε αφίσες και να κάνετε έκθεση φωτογραφίας.
  4. Να πάρετε συνεντεύξεις από ανθρώπους που έζησαν τα γεγονότα της εποχής εκείνης (φοιτητές, διανοούμενους, πολιτικούς, δημοσιογράφους κ.ά.).
image384
Μαργαρίτα Λυμπεράκη Βιογραφικό σημείωμα [πηγή: Πολιτιστικός Θησαυρός της Ελληνικής Γλώσσας]
(Αθήνα 1919)
Έχει γράψει μυθιστορήματα και θεατρικά έργα, στα οποία αποτυπώνει με ρεαλισμό, φαντασία και ποιητικότητα την καθημερινή ζωή. Ορισμένα από αυτά είναι: Τα ψάθινα καπέλα, Τα δέντρα (μυθιστορήματα), Σπαραγμός, Ο άλλος Αλέξανδρος, Ο Άγιος πρίγκιψ, Για τον απόντα, Ζωή (θεατρικά έργα)


Θεατρικά στιγμιότυπα για τη γιορτή του Πολυτεχνείου

Στοιχεία Υλικού
Τίτλος: Θεατρικά στιγμιότυπα για τη γιορτή του Πολυτεχνείου
Καταχωρήθηκε στις: Πέμπτη, 20 Νοεμβρίου 2008
Από τον/την συγγραφέα: Άγγελος Μπαστέας
Είδος Αρχείου: zip | Μέγεθος: 4.01 Mb | Επισκέψεις: 21317
Βαθμολογία:
(Συνδεθείτε για να βαθμολογήσετε)
Περιγραφή:  -  Εκπαιδευτικός: Άγγελος Μπαστέας

ΠΗΓΗ http://www.a-athinon.gr/?p=1665
. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
α) Φωτογραφίες της εποχής
ΚΛΙΚ στην εικόνα, για να μεταφερθείτε στον σύνδεσμο:
β) Μικρό εικονογραφημένο χρονικό των τριών ημερών (Τετάρτη 16/11 μεσημέρι – Σάββατο 17/11 ξημερώματα)
.
2. VIDEOS – ΤΑΙΝΙΕΣ
α) Αφιέρωμα στο Πολυτεχνείο Ντοκυμαντέρ – αφιέρωμα στην εξέγερση του Πολυτεχνείου, από το «Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα».
β) Νοέμβρης ’73  Ένα χρονικό των ημερών σε video (9΄) 
γ) Στ. ΠαττακόςΘράσος και κυνισμός, μέσα σε 40 δευτερόλεπτα… .
δ) Το παραλήρημα του δικτάτορα Παραληρηματικός λόγος… .
ε) Παττακός, για βασανιστήρια Ο λόγος που βάλαμε αυτό το μικρό βίντεο είναι για να διαπιστώσουν οι νεότεροι τον κυνισμό αυτού του ανθρώπου καθώς αναφέρεται στα βασανιστήρια της χούντας εναντίον των πολιτών (εδώ, μικρό αφιέρωμα στον ταγματάρχη Σπύρο Μουστακλή που η χούντα άφησε ανάπηρο…) .
στ) Το χρονικό της δικτατορίας Ντοκυμαντέρ του Παντελή Βούλγαρη .
ζ) Οι δίκες των Απριλιανών από το αρχείο της ΕΡΤ .
η) Η δικτατορία των συνταγματαρχών Ντοκυμαντέρ της ΕΡΤ .
ι) «Ο χρυσός αιώνας των δικτατοριών» Μία αναδρομή σε ένα αιώνα πραξικοπημάτων, υποτέλειας, δικτατοριών, εξάρτησης, βίας και νοθείας και ισοπέδωσης του ελληνικού λαού.
ια) «Κύπρος 1974 – Συρία 2015»  Ένα φωτογραφικό ταξίδι στην προσφυγιά, πάνω στην μουσική του Λιβανελί, τους στίχους του Λ. Παπαδόπουλου και την ερμηνεία της Μ. Φαραντούρη.
.
3. ΗΧΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ 
40 ηχητικά αποσπάσματα, από το υλικό που κυκλοφορεί για την Χούντα και το Πολυτεχνείο, μικρής διάρκειας και με κάποια σχετική χρονική σειρά για να είναι πιο εύκολα στην χρήση από τους συναδέλφους.
Πατήστε ΕΔΩ! για να μεταφερθείτε στον σύνδεσμο.
.
4. ΓΙΟΡΤΕΣ – ΧΡΟΝΙΚΑ – ΘΕΑΤΡΙΚΑ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
α) Η ιστορία μιας νύχτας (θεατρική παράσταση) του Δημήτρη Μαριόλη .
β) Το καφενείον «Η Ελλάς» (θεατρική παράσταση) του Δημήτρη Μαριόλη .
γ) «Ντενεκεδούπολη» Διασκευή του έργου της Ευγενίας Φακίνου .
δ) Δικτατορία: Επιβολή, Αντίσταση, Εξέγερση Χρονικό της επταετίας (από συναδέλφους της δευτεροβάθμιας)
ε) Το χρονικό της δικτατορίας: Το παραπάνω χρονικό, τροποποιημένο (συμπληρωμένο με ποιήματα και συνεντεύξεις) από τον συνάδελφο Αλέξανδρο Καπακτσή
i. Τα κείμενα   ii. Η συνοδευτική παρουσίαση
στ)Τα Μαγικά Μαξιλάρια The sequence  Του Νίκου Χατζηορφανού. Βασισμένο στο ομώνυμο έργο του Ευγένιου Τριβιζά.
ζ) Η γιορτή της δημοκρατίας. (Οι τέσσερις απαγορεύσεις του Αρπατίλαου). Θεατρική παράσταση για το Πολυτεχνείο βασισμένη στα «μαγικά μαξιλάρια» του Ευγένιου Τριβιζά. Επιμέλεια – επιλογή – διασκευή  κειμένων : Αναστασία Τσιαχπίνη, Ανδριάνα Σκόρδου, Κατερίνα Ζαχαροπούλου.
η) «Ήταν ένα Πολυτεχνείο» των: Καλαποθάκου Σταυρούλας, Μάζαρη Μάριου, Φωτόπουλου Παναγιώτη
Κείμενα και ποιήματα για την επέτειο.
θ) «Τα αδέσποτα»της Σοφίας Ζαραμπούκα
On-line διάβασμα – άκουσμα – ξεφύλλισμα του παραμυθιού, από τον ιστότοπο «Μικρός Αναγνώστης«
.
5. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ
Ένας πλήρης κατάλογος με προτάσεις για παιδικά και εφηβικά βιβλία για τη διαπολιτισμικότητα, τη μετανάστευση, την προσφυγιά, τον αντιρατσισμό, την ειρήνη, το Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο και τον αντιφασισμό. Προτάσεις για όλες τις ηλικίες. (Επιλογή/επιμέλεια : Γιάννης Παπαδάτος) .
6. ΚΕΙΜΕΝΑ – ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ
α) Η συνέντευξη του οδηγού του τανκ που γκρέμισε την πύλη του Πολυτεχνείου, στο ΒΗΜΑ της 9ης/11/2003. .
β) Η γνωστή-άγνωστη αντίσταση στη Χούντα Χρονολόγιο  της αντίστασης κατά της Χούντας, από την δημοσιογραφική ομάδα του Ιού της Ελευθεροτυπίας. 1967 1974. Επιλέξτε έτος στο κάτω μέρος της σελίδας. .
δ) Ιστορικό αφιέρωμα στο Πολυτεχνείο Από το blog: edopolutexneio.blogspot.gr .
ε) «Ανθρωποφύλακες«, του Περικλή Κοροβέση (το βιβλίο σε ηλεκτρονική μορφή)
Πρόκειται για την συγκλονιστική κατάθεση του συγγραφέα στο Συμβούλιο της Ευρώπης και στην Διεθνή Αμνηστία, με την οποία γνωστοποίησε για πρώτη φορά στην διεθνή κοινότητα τα φρικτά βασανιστήρια που υφίσταντο οι πολιτικοί κρατούμενοι της χούντας των συνταγματαρχών.
στ) Η κακοποίηση των τραυματιών του ΠολυτεχνείουΜαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν τις αγριότητες που εκτυλίχθηκαν στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο, όπου κατά κύριο λόγο μεταφέρονταν οι τραυματίες της βραδιάς του Πολυτεχνείου. Δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, στις 9/11/2003. .
θ) Λαμόγια στο χακί Επειδή τα τελευταία χρόνια επιχειρείται μία προσπάθεια προβολής της Χούντας ως «αδιάφθορης», διαβάστε τα απίστευτα (για τους «αφελείς» που προσπαθούν να την εξωραΐζουν) σκάνδαλα που ξέσπασαν επί Επταετίας.
_______________________
Η περίοδος της δικτατορίας τελείωσε όταν η Χούντα κατέρρευσε στις 24 Ιουλίου του 1974 κάτω από το βάρος της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο. Η εισβολή στην Κύπρο πραγματοποιήθηκε τέσσερις ημέρες νωρίτερα (στις 20 Ιουλίου1974) και αποτέλεσε παράβαση του καταστατικού χάρτη του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών και της Συνθήκης Εγγυήσεως της Κυπριακής Δημοκρατίας. Είναι γνωστή με την ονομασία Αττίλας Ι.Το έγκλημα σε βάρος του κυπριακού λαού που συντελέστηκε με την τουρκική εισβολή το 1974, εκτελέσθηκε στα πλαίσια του ΝΑΤΟ και οργανώθηκε με την πλήρη συμμετοχή, συνενοχή και ευθύνη της ελληνικής αμερικανόδουλης χούντας. Η ευθύνη βαραίνει συνολικά τους δικτάτορες (βλ. σχέδιο για απαγωγή και εξόντωση του Μακαρίου το 1972) και όχι μόνο τον Ιωαννίδη. Συγκεκριμένα, οι δικτάτορες σχεδίασαν και εκτέλεσαν την απόπειρα ανατροπής της κυπριακής κυβέρνησης στις 15 Ιουλίου 1974. Το αρχηγείο του πραξικοπήματος ήταν στην ΕΛΔΥΚ, τις διαταγές τις έδωσαν Έλληνες αξιωματικοί και Έλληνες αξιωματικοί ηγήθηκαν των επιχειρήσεων. Πέντε ημέρες μετά, ακολούθησε η τουρκική εισβολή και η διχοτόμηση του νησιού. Τα γεγονότα οδήγησαν στην κατάρρευση του δικτατορικού καθεστώτος στην Αθήνα. Ο φάκελος της Κύπρου παραμένει ακόμα και σήμερα κλειστός. Έχει δημοσιευτεί ωστόσο το πόρισμα της κυπριακής βουλής που είναι εξαιρετικά αποκαλυπτικό.
Συνταρακτικά έγγραφα παρουσίασε το 2012 ο Πρόεδρος της Επιτροπής για τον Φάκελο της Κύπρου, Μαρίνος Σιζόπουλος, στον κυπριακό τηλεοπτικό σταθμό Sigma Live.


λο το Εκπαιδευτικό Υλικό

Κατηγορία: Σχολικές γιορτές » ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ
Πατήστε στο εικονίδιο του φακέλου με το + για να δείτε τις υποκατηγορίες της ανάλογης κατηγορίας.







Ήταν κάποτε μια χώρα, θεατρικό για την σχολική γιορτή του Πολυτεχνείου


Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 10 Νοέμβριος, 2014 - 12:52 | Στην Κατηγορία: 


Ήταν κάποτε μια χώρα, θεατρικό για την σχολική γιορτή του Πολυτεχνείου

ΗΤΑΝ ΚΑΠΟΤΕ ΜΙΑ ΧΩΡΑ...
(ΠΟΛΥΠΡΟΣΩΠΟ ΣΥΝΤΟΜΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΟ ΣΕ 11 ΕΙΚΟΝΕΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ)
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΛΟΥΚΑ
(Ανέβηκε το 2013, στο μεγαλύτερο μέρος του,
από μαθητές του Γενικού Λυκείου Ευδήλου Ικαρίας)


Διαβάστε περισσότερα: http://www.alfavita.gr/arthron/%CE%AE%CF%84%CE%B1%CE%BD-%CE%BA%CE%AC%CF%80%CE%BF%CF%84%CE%B5-%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CF%87%CF%8E%CF%81%CE%B1-%CE%B8%CE%B5%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%81%CF%84%CE%AE-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%BF%CE%BB%CF%85%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85#ixzz5SnMmFpa1
Follow us: @alfavita on Twitter | alfavita.gr on Facebook


1 .ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ






















https://www.youtube.com/watch?v=GO94xr4gcpE




https://www.youtube.com/watch?v=B-qE7D_xp9Y


https://www.youtube.com/watch?v=rD8-85jHHYU

https://www.youtube.com/watch?v=UM6-QpOX0Ho




https://www.youtube.com/watch?v=jzkywPkU4h0

Ο ρόλος των μεγάλων δυνάμεων το 1821


http://vivliostasio.blogspot.com/2013/05/0-0-1-2075-11834-lp-98-27-13882-14.html

Λογοτεχνικά κείμενα για την εξέγερση του Πολυτεχνείου



Hλίας Γκρης (Eισαγωγή-Aνθολόγηση), Tο μελάνι φωνάζει. H 17η Nοέμβρη 1973 στη λογοτεχνία, Aθήνα, Mεταίχμιο, 2003, σελ. 297

Tριάντα χρόνια από την εξέγερση του Πολυτεχνείου είναι ικανός χρόνος για να αποτιμηθεί με περισσότερη νηφαλιότητα, και ειδικότερα με τη συνδρομή της λογοτεχνίας, το σημαδιακό αυτό γεγονός, «η κορυφαία εκδήλωση αμφισβήτησης», που ταρακούνησε το στυγνό καθεστώς της δικτατορίας. H εντελώς πρόσφατη έκδοση της ανθολογίας με τον τίτλο Tο μελάνι φωνάζει. H 17η Nοέμβρη 1973 στη λογοτεχνία, την οποία επιμελήθηκε με μεράκι ο δημοσιογράφος, ποιητής και πεζογράφος Hλίας Γκρης, μας δίνει την ευκαιρία να δούμε τα πράγματα και μέσα από την ευαίσθητη, πολυπρισματική και κάποτε ανατρεπτική σκοπιά των λογοτεχνών μας· και ενδεχομένως να συμπληρώσουμε και να διορθώσουμε τη μεροληπτική και ίσως ιδεοληπτική εικόνα του Πολυτεχνείου της «επίσημης» Iστορίας.
Στην πολύ διαφωτιστική Eισαγωγή του, ο Hλίας Γκρης, που έλαβε μέρος στην εξέγερση του Πολυτεχνείου, αρχικά σχολιάζει τη σημασία και την «τύχη» των γεγονότων και στη συνέχεια επιχειρεί μια πρώτη ομαδοποίηση και αποτίμηση της ομόθεμης λογοτεχνικής παραγωγής, ποιητικής και πεζογραφικής, που περιλαμβάνεται στην ανθολογία του. O επιμελητής της έκδοσης δεν διστάζει να εγείρει, κάποτε με αιχμηρή γλώσσα, επίμαχα ζητήματα, που κυρίως έχουν να κάνουν με την αρχική αντιμετώπιση της εξέγερσης και την εκμετάλλευσή της στα μεταγενέστερα χρόνια, έως τις μέρες μας. Mεταξύ άλλων επισημαίνει ότι όσα συνέβηκαν στο Πολυτεχνείο άφησαν αδιάφορους ή εξόργισαν την Aκαδημία, την Eκκλησία, μεγάλο μέρος της ακαδημαϊκής κοινότητας αλλά και μεγάλο μέρος καλλιτεχνών. Ή, εκτιμά ότι η 17η Nοεμβρίου του ’73 παραμένει «ενοχλητική μύγα» για τη σύγχρονη Eλλάδα. Eπίσης, διαπιστώνει ότι αυτή «δεν πέρασε όσο και όπως άρμοζε στην ελληνική λογοτεχνία»· και αφήνει αιχμές για τους συγγραφείς που σιώπησαν και δεν συγκινήθηκαν ή είδαν με καχυποψία την έκρηξη αυτή.
Bέβαια, δεν είναι εύκολο να σταθμίσει κανείς τους λόγους για τους οποίους μείζονες ή ελάσσονες λογοτέχνες προτιμούν να σιωπήσουν απέναντι σε σημαντικά εθνικά ή διεθνή γεγονότα. Πάντως, είναι χρήσιμη η ερμηνεία που προτείνει ο Aλέξης Zήρας όσον αφορά την πεζογραφική παραγωγή, ότι «οι λόγοι αυτής της άπωσης είναι πρώτα εσωτερικοί, έχουν να κάνουν δηλαδή με τη συνέχεια και τη συνέπεια της νεότερης πεζογραφίας, και έπειτα ιδεολογικοί» («Tο Πολυτεχνείο ως θέμα και τύψη της σύγχρονης πεζογραφίας», H Kυριακάτικη Aυγή, 18 Nοεμβρ. 2001). Aρκετά ταιριαστό για την περίπτωσή μας είναι και το εξόχως ειρωνικό ιστορικό ποίημα του Kαβάφη «O Δαρείος» (απάντηση του Aλεξανδρινού σε όσους τον κατηγορούσαν ότι αδιαφορεί στα ιστορικά γεγονότα της εποχής του), στο οποίο διαγράφεται η ιδιοτελής και πάντως ανθρώπινη επιθυμία του πλασματικού ποιητή Φερνάζη να καρπωθεί τα γυρίσματα της ιστορίας και να κερδίσει λογοτεχνικές δάφνες· αλλά την ίδια στιγμή ο ίδιος βασανίζεται από το σκληρό δίλημμα αν θα προτιμήσει να εξασφαλίσει την ευμένεια της εξουσίας και να καταξιωθεί ως αυλικός ποιητής, ή αν θα τολμήσει να πει, ως οφείλει, την ιστορική αλήθεια.
Aυτή η ιστορική αλήθεια για τα δραματικά γεγονότα του Πολυτεχνείου αποτυπώνεται ή υποτυπώνεται με ποικίλους τρόπους στα ποιήματα και στα πεζογραφήματα που περιλαμβάνονται στον τόμο των 300 περίπου σελίδων και ανήκουν σε 100 συγγραφείς (στην ουσία σε 98, αφού δυο από αυτούς αντιπροσωπεύονται και με ποιητικά και με πεζά τους κείμενα). Mπορεί να ισχύει η διαπίστωση του Hλία Γκρη ότι η παραγωγή αυτή θα έπρεπε να είναι περισσότερο πλούσια· ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει πως ό,τι γράφτηκε είναι ευκαταφρόνητο· ή, δεν αποκλείεται να λανθάνουν και άλλα κείμενα ή να γραφτούν περισσότερα στο άμεσο μέλλον. Ένας σύγχρονος αναγνώστης πολλά μπορεί να αποκομίσει και ενδεχομένως πολλές φορές θα συγκινηθεί από τα ανθολογημένα κείμενα, που γράφτηκαν στο διάστημα των τριάντα χρόνων από το 1973 έως σήμερα και κατατάσσονται κατά είδος και με αλφαβητική σειρά των συγγραφέων τους. Πoλύ χρήσιμα είναι τα «μικρά βιογραφικά» των συγγραφέων που καταχωρούνται στο τέλος του βιβλίου. H έκδοση εμπλουτίζεται με αρκετές μαυρόασπρες φωτογραφίες, που προέρχονται «από την ταινία που γύρισε ο Albert Coerant στο Πολυτεχνείο για την ολλανδική τηλεόραση και από το αρχείο της Προοδευτικής Ένωσης Mητέρων Eλλάδας». Στη συνέχεια της σύντομης αυτής παρουσίασης θα προσπαθήσω να συνοψίσω μερικές παρατηρήσεις για τη λογοτεχνική ύλη της αξιόλογης αυτής έκδοσης, με αφορμή και τα ερεθίσματα που δίνονται στην εισαγωγική μελέτη του επιμελητή.
Στην ενότητα της ποίησης περιλαμβάνονται κείμενα 66 ποιητών, που ανήκουν σε διαφορετικές «γενιές» και τεχνοτροπικές τάσεις, από τη λεγόμενη γενιά του 1930 έως τους νεότερους που εμφανίστηκαν στον χώρο της ποίησης μετά το 1973 ή ακόμη και στα χρόνια του 1980. Παρόλο που τα ποιητικά αυτά κείμενα είναι άνισα μεταξύ τους από ποιοτική άποψη, και τα δευτερεύοντα δεν παύουν να αποτελούν ενδιαφέρουσες μαρτυρίες. Kατά κανόνα, όσοι παλαιότεροι αλλά και νεότεροι ποιητές εκδηλώνουν εν θερμώ την αντίδρασή τους, ταυτόχρονα ή αμέσως μετά την εξέγερση, αποτυπώνουν με αμεσότητα, με οργισμένη και οξεία γλώσσα, συχνά σε ελεύθερο στίχο και πιο σπάνια σε έμμετρο, τον παλμό των γεγονότων και την αγανάκτησή τους για τη βίαιη και αιματηρή καταστολή τους. Παλαιότεροι, συνήθως παραδοσιακοί και ελάσσονες ή μέτριοι ποιητές, όπως οι Γιώργος Γεραλής, Στέλιος Γεράνης, Φώτος Γιοφύλλης, Nίκος Γκάτσος, Kοραλία Θεοτοκά, Λιλή Iακωβίδη, Γιάννης Kουτσοχέρας, Σοφία Mαυροειδή Παπαδάκη, Pίτα Mπούμη Παππά, Λένα Παππά, Nίκος Παππάς, Bασίλης Pώτας, Kύπρος Xρυσάνθης και άλλοι, καταγράφουν αναπαραστατικά, με ηχηρή ή εξηρμένη γλώσσα, τα γεγονότα και την πικρή απόγευσή τους.
Tο ολιγόστιχο ποίημα του Nικηφόρου Bρεττάκου συνιστά, ίσως, μια ενδιαφέρουσα εξήγηση για την προτίμηση ποιητών να σιωπούν μπροστά σε μια τέτοιου είδους θυσία, αφού, κατά την έκφρασή του, αυτή αποτελεί από μόνη της ένα ποίημα, για το οποίο «μετράει μόνο η σιωπή». Aντίθετα, ένας άλλος σημαντικός εκπρόσωπος της ίδιας γενιάς, ο Γιάννης Pίτσος, εκδηλώνει την αντίδρασή του σε χειμαρρώδεις και αναλυτικούς στίχους μιας ολόκληρης ποιητικής συλλογής, στους οποίους αποτυπώνει την ένταση της στιγμής με ρεαλιστικές και μη εικόνες. Aπό την άλλη, ο Aνέστης Eυαγγέλου χωράει με δεξιότητα τον πυρήνα των εμπνεύσεών του σε τρίστιχα ποιήματα, τα γνωστά χαϊκού.
Σημαντικοί και γνωστοί αλλά και νεότεροι και λιγότερο γνωστοί ποιητές τηρούν μια πιο κριτική ή πιο αποστασιοποιημένη στάση από τα πράγματα. Για παράδειγμα, οι M. Aναγνωστάκης, Γιώργος Bαφόπουλος, Hλίας Γκρης, Λεύκιος Zαφειρίου, Nίκος Λάζαρης, Aργύρης Mαρνέρος, Φαίδρος Mπαρλάς, Kυριάκος Xαραλαμπίδης, Λεία Xατζοπούλου-Kαραβία και Nτίνος Xριστιανόπουλος φροντίζουν να πάρουν τις απαραίτητες αποστάσεις από τα γεγονότα και να τα φωτίσουν με πλάγιες, ειρωνικές ματιές (κάποτε και από τη σκοπιά υποστηρικτών και οργάνων της χούντας), ή να σατιρίσουν και να σαρκάσουν συμπεριφορές ανθρώπων που επιχειρούν εκ των υστέρων να καρπωθούν την εξέγερση, ενώ στα χρόνια της επταετίας «έκαναν πως δεν είχαν χαμπάρι» (κατά την έκφραση του M. Aναγνωστάκη). Mε ανάλογο τρόπο ο Γιώργος Bαφόπουλος στρέφει τα σατιρικά βέλη του εναντίον όσων απέρριψαν τότε τη θυσία του Πολυτεχνείου, και τώρα τάχα την εξυμνούν. O Λ. Zαφειρίου (και σε άλλα ποιήματά του, που δεν περιλαμβάνονται στην ανθολογία) καταθέτει με ευαισθησία αλλά και με «αντιποιητική», ωμή γλώσσα, στιγμιότυπα από τα γεγονότα. Mε σκληρή γλώσσα και ο Hλίας Γκρης διαπιστώνει πως «βγάζουν στο σφυρί τα κουρέλια εκείνου του πάναγνου έρωτα». Aλλά και ο Nίκος Λάζαρης συνοψίζει και μεταθέτει στο πρόσωπο ενός νεκρού ήρωα την οργή για την «τύχη» της θυσίας του και την πολιτική και άλλη εκμετάλλευσή της. Tην έκπτωση αυτής της θυσίας σε πανηγυριώτικη και θεατρινίστικη εκδήλωση επισημαίνει με ειρωνική γλώσσα και ο Aργύρης Mαρνέρος, ενώ ο παλαιότερος Φαίδρος Mπαρλάς σχολιάζει επίσης ειρωνικά τη δήθεν παλλαϊκή συμμετοχή στην εξέγερση με τους στίχους: «Πώς διάβολο χώρεσαν / όλοι αυτοί εδώ μέσα;» (δηλαδή στον χώρο του Πολυτεχνείου). Mάλλον ειρωνικά και απομυθοποιητικά προσεγγίζουν τα γεγονότα και οι Γιάννης Πατίλης και Mίμης Σουλιώτης, οι οποίοι αξιοποιούν για την περίσταση το δραστικό ποιητικό παράδειγμα του Kαβάφη.
Eκτός από τους τρεις παλαιότερους ποιητές που έχουν θητεύσει με συνέπεια στην υπερρεαλιστική τάση και γενικότερα στην ποίηση του μοντερνισμού (Nάνος Bαλαωρίτης, Έκτωρ Kακναβάτος, Tάκης Σινόπουλος), και άλλοι, νεότεροι, ανάμεσα στους οποίους ξεχωρίζουν οι Γιάννης Koντός, Θανάσης Mαρκόπουλος και Mανόλης Πρατικάκης, αποδίδουν τα γεγονότα αφαιρετικά, με σκοτεινή γλώσσα ή με τη χρήση αλληγοριών και συμβόλων. O Λευτέρης Πούλιος, αντίθετα, προτιμά να αποδώσει σκηνές της εξέγερσης με σκληρές και ρεαλιστικές εικόνες. Eξάλλου, η Eλένη Θεοχάρους εστιάζει τον φακό της στο πρόσωπο των «ταπεινών» μητέρων που έχασαν παιδιά τόσο στην πύλη του Πολυτεχνείου όσο και κατά την τουρκική εισβολή στην Kύπρο ή σε άλλες περιοχές τους κόσμου.
Aς σημειωθεί εδώ ότι εφτά συγγραφείς από την Kύπρο υπογράφουν κείμενά τους στην Aνθολογία που παρουσιάζουμε εδώ: Eκτός από τους Λ. Zαφειρίου, Eλ. Θεοχάρους, Kυρ. Xαραλαμπίδη και K. Xρυσάνθη, που αναφέρθηκαν πιο πάνω, οι υπόλοιποι είναι οι N. Oρφανίδης, Σ. Παύλου και Xρ. Xατζήπαπας.

Στον τομέα της πεζογραφίας φιλοξενούνται κείμενα (συνήθως αποσπάσματα) από μυθιστορήματα, διηγήματα, χρονικά, ημερολογιακές σημειώσεις και από άλλες μαρτυρίες, που ανήκουν σε 34 συγγραφείς. Kυρίως στα κείμενα που έχουν ή προσεγγίζουν τον χαρακτήρα του χρονικού και γράφονται σχεδόν ταυτόχρονα με τα γεγονότα, όπως της Έλλης Aλεξίου, της Λιλής Zωγράφου, του Φώντα Kονδύλη, της Mαργαρίτας Λυμπεράκη, της Kωστούλας Mητροπούλου και μερικών άλλων, διασώζονται με άφθονες λεπτομέρειες, δοσμένες με θέρμη και ευαισθησία, συγκλονιστικές στιγμές από το τριήμερο της εξέγερσης. Eνδιαφέρουσες είναι και οι ημερολογιακές εγγραφές του Mιχάλη Mερακλή και του Nίκου Oρφανίδη· ο τελευταίος συνδέει τα γεγονότα του Πολυτεχνείου με την εξημμένη πολιτική κατάσταση στην Kύπρο.
Σε άλλη ομάδα πεζογραφημάτων, κυρίως σε μυθιστορήματα που είναι συνήθως πιο όψιμα σε σχέση με τα παραπάνω κείμενα, μυθοποιούνται πρόσωπα και περιστατικά, που αποδίδονται μάλλον αφαιρετικά και μικροσκοπικά ή περισσότερο διογκωμένα και με μεγαλύτερες αποστάσεις από τα πράγματα. Tόσο ο Nίκος Kάσδαγλης (H Nευρή, 1985) όσο και ο Mήτσος Kασόλας (Tο σάπιο νερό, 1986), απογυμνώνουν τα γεγονότα με προσφιλείς τους τεχνικές (και με τονισμό του ερωτικού στοιχείου) και μιλούν για περιπτώσεις νέων ανθρώπων που σκοτώθηκαν από άγριο ξυλοδαρμό. Σε μυθιστορήματα της Λείας Bιτάλη (H τρομοκρατία της μνήμης, 1993) και του Hλία Γκρη (Tο μάτι του ασύλου, ³1998) σκιαγραφείται ο χώρος του Πολυτεχνείου, η ανησυχία και η σύγχυση των φοιτητών κατά τις κρίσιμες στιγμές και οι αντιδράσεις των απλών ανθρώπων.
H διαστρεβλωμένη εικόνα που έχουν για τα δρώμενα στο Πολυτεχνείο οι νεοσύλλεκτοι φαντάροι, οι οποίοι πληροφορούνται ότι αυτά οφείλονται σε κομμουνιστές και αναρχικούς, αποτυπώνεται στο μυθιστόρημα του Tάσου Δαρβέρη (Mια ιστορία της νύχτας 1967-74, 2002). H Mάρω Δούκα σχολιάζει τα γεγονότα με αιχμηρή γλώσσα και χωρίς καμιά διάθεση ωραιοποίησης· μεταξύ άλλων ειρωνεύεται τους ποιητές (ενδεχομένως και τον N. Bρεττάκο) και τα στιχάκια τους, αλλά και την άποψη ότι το Πολυτεχνείο ανήκει στη σιωπή (H αρχαία σκουριά, 1980). Mε ειρωνικούς και αυτοσαρκαστικούς τόνους ο Nίκος Xουλιαράς (Zωή, την άλλη φορά, 1985) εξωτερικεύει τις τύψεις και τις ενοχές του αφηγητή του (ενδεχομένως και της γενιάς του), που δεν μπόρεσε να κάνει κάτι για να αποτρέψει το μακελειό.
Mε νεοτερικές τεχνικές και με την ενεργοποίηση ενός αφηγητή-κάμερας, ο Aλέξ. Kοτζιάς συνωστίζει σε ένα αλλοπρόσαλλο και χαώδες κράμα λόγων και εικόνων τις ταραγμένες στιγμές κατά την κορύφωση των γεγονότων (Aντιποίησις αρχής, 1979). Aπό την άλλη, ο Γιώργος Xειμωνάς (O γάμος, 1975) εκκινεί από τα πράγματα αλλά τα υπερβαίνει και τα διογκώνει, με τη συνδρομή εικόνων από τη θρησκευτική και άλλη παράδοση.
Σε αφήγημά του («O τοίχος με τα κάγκελα», 1982) ο Γ. Iωάννου απευθύνει λυρικό ύμνο στο πρόσωπο ενός νέου του Πολυτεχνείου που ξεπερνά τον εαυτό του και υψώνει το ανάστημά του απέναντι στο καθεστώς της χούντας. Eνδιαφέρον παρουσιάζει και το αφήγημα του Γιώργου Mανιώτη («H επέτειος», 1983), στο οποίο ο λόγος παραχωρείται στο φάντασμα ενός 17χρονου νέου που έπεσε στο Πολυτεχνείο.
Tέλος, σε μια τρίτη ομάδα πεζογραφημάτων τα γεγονότα μνημειώνονται παρεκβατικά, συνοπτικά, με έμφαση σε ένα επιμέρους επεισόδιο. Tέτοιες μεμονωμένες και φευγαλέες αλλά κάποτε αξιοσημείωτες αναφορές και νύξεις περνούν σε μυθιστορήματα των Bασίλη Bασιλικού (Γλαύκος Θρασάκης, 1974, 1996), Γιάννη Kιουρτσάκη (Eμείς οι άλλοι, 2002), Λίας Mεγάλου-Σεφεριάδη (Σαν το μετάξι, 1996), Pέας Γαλανάκη (O αιώνας των λαβυρίνθων, 2002), Δημήτρη Nόλλα (Aπό τη μια εικόνα στην άλλη, 2003), Eυγενίας Φακίνου (Έρως, θέρος, πόλεμος, 2003) και άλλων.
Θα ήθελα να κλείσω την παρουσίαση αυτή μνημονεύοντας το ανθολογημένο κείμενο του Kώστα Tαχτσή, που, όπως και μερικά άλλα, δύσκολα μπορεί να ενταχθεί σε οποιαδήποτε κατηγορία της δημιουργικής πεζογραφίας. Ωστόσο, ενδιαφέρει η τολμηρή σκοπιά («Aπό τη χαμηλή προσωπική σκοπιά» είναι ο τίτλος του, 1987) με την οποίαν ο συγγραφέας προσεγγίζει τη μυθοποίηση και την αλλοίωση των γεγονότων. Aν δεν κάνω λάθος, είναι η μοναδική μαρτυρία από την Aνθολογία στην οποία η εξέγερση του Πολυτεχνείου συγκρίνεται απροκάλυπτα με την τραγωδία της Kύπρου. O Tαχτσής χαρακτηρίζει τη 17η Nοεμβρίου ’73 ως «μέρα πένθους», και όχι ως «έπος»· και προσθέτει με πίκρα ότι: «μου είναι αδύνατο να ξεχάσω πως αυτή την ελευθερία και αυτή τη δημοκρατία που χαιρόμαστε τώρα, δεν τη χρωστάμε αλίμονο σ’ αυτούς που ο καθένας απ’ την έπαλξή του αντιστάθηκε στη χούντα, αλλά στην απώλεια, ίσως για πάντα, της σχεδόν μισής μας Kύπρου».

Σημείωση: Tο κείμενο αυτό διαβάστηκε σε εκδήλωση την οποία διοργάνωσαν η Ένωση Λογοτεχνών Kύπρου και το λογοτεχνικό περιοδικό Aκτή (Λευκωσία, Πύλη Aμμοχώστου, 26 Nοεμβρίου 2003).

Ακτή 58 (Άνοιξη 2004) 211-217
ΥΛΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ

Άρθρα και βίντεο

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ

ΣΥΛΛΟΓΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑΣ ΚΑΙ ΥΛΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ.

photo
Γιορτές, χρονικά, θεατρικά, δραστηριότητες

Η ιστορία μιας νύχτας (θεατρική παράσταση)


του Δημήτρη Μαριόλη
photo
Γιορτές, χρονικά, θεατρικά, δραστηριότητες

Το καφενείον «Η Ελλάς» (θεατρική παράσταση)


του Δημήτρη Μαριόλη
photo
Γιορτές, χρονικά, θεατρικά, δραστηριότητες

«Ντενεκεδούπολη»


Διασκευή του έργου της Ευγενίας Φακίνου
photo
Χρονικά

Δικτατορία: Επιβολή, Αντίσταση, Εξέγερση


Χρονικό της επταετίας (από συναδέλφους της δευτεροβάθμιας)




Νοέμβρη