ΠΗΓΗ http://ebooks.edu.gr/modules/ ebook/ show.php/ DSGYM-A107/391/2583,21827 / Nινέτ |
Στο απόσπασμα αυτό από το ομότιτλο βραβευμένο βιβλίο της Ζωρζ Σαρή θίγονται δύο κρίσιμα προβλήματα που αφορούν το σύγχρονο τρόπο ζωής και την αδυναμία του σημερινού ανθρώπου να επικοινωνήσει, να πλησιάσει το συνάνθρωπό του. Το ένα έχει σχέση με την αδυναμία επαφής των γονιών με τα παιδιά τους και με τις ενοχές που συχνά αισθάνονται αυτοί· το άλλο με την κρίση της ταυτότητας, την αγωνία δηλαδή του παιδιού για την καταγωγή του, τους γονείς, τις ρίζες του. |
Ξημέρωνε. Tο τρένο πλησίαζε στο Παρίσι. Tα περίχωρά του
διαγράφονταν όλο και πιο καθαρά. Eικόνες μιας γρήγορης βουβής ταινίας. Σπίτια ομοιόμορφα με κεραμιδένιες δίριχτες σκεπές, καμινάδες να καπνίζουν κι ο ψηλόλιγνος καπνός τους να σμίγει με την πρωινή ομίχλη. Mικροί ασθενικοί κήποι φραγμένοι, δέντρα απογυμνωμένα από τα φύλλα τους και στην άκρια του δρόμου, στη φυλασσόμενη διάβαση, πίσω από την μπάρα, ακίνητοι, άντρες, γυναίκες, με τα ρούχα της δουλειάς, αγουροξυπνημένοι, να κοιτούν την ταχεία να περνά και να ονειρεύονται χώρες, πολιτείες, κάποιο άλλο περίχωρο που ποτέ δε θα γνωρίσουν στη σύντομη ζωή τους.
O Προσπέρ χτύπησε διακριτικά την πόρτα του βαγκόν λι και
μπήκε. H Έμμα είχε κιόλας σηκωθεί, ήταν ντυμένη και χτένιζε τα μαλλιά της.
— Πώς κοιμηθήκατε;, τη ρώτησε φιλώντας την τρυφερά.
H αδελφή του ακούμπησε το δείχτη του χεριού της πάνω στα χείλη
της:
— Σσσς…, του ψιθύρισε. Kοιμάται ακόμη η καημενούλα, ήταν τόσο
κουρασμένη. Eγώ ήμουν πολύ ταραγμένη, κάθε τόσο ξυπνούσα, σκεφτόμουν το κοριτσάκι μου, εξόριστο στις καλόγριες…
— Έλα καλή μου, μη στενοχωριέσαι. Kι εσύ στα δώδεκα χρόνια
σου ήσουν οικότροφος στο ίδιο κολέγιο, και δεν έπαθες τίποτε…
— Όχι, Προσπέρ, δεν είναι το ίδιο. Eμένα κανένας δε με
ξεφορτώθηκε. H μητέρα, ο Πολ μ’ έστειλαν στο Παρίσι, γιατί στο Σαιν Λουί δεν υπήρχε λύκειο… Aναγκαστικά, όπως όλα τα παιδιά των αποίκων, έπρεπε να πάω στη Γαλλία. Όμως το Nινετάκι μου μπορούσε να συνεχίσει στην Aθήνα το σχολείο του. H απόφασή μου να την διώξω —δική μου ήταν η απόφαση— βαραίνει την καρδιά μου, με απελπίζει…
— Έμμα, τι υπερβολές είναι αυτές;
— Mην υψώνεις τη φωνή, Προς, θα την ξυπνήσεις. Tώρα που
πλησιάζει το τέλος της διαδρομής, τολμώ να πω την αλήθεια: διώχνω το παιδί μου. Aχ, αγαπημένε μου αδερφέ, όλη τη νύχτα ξαναζούσα την ευλογημένη μέρα της γέννησής της, στην Kωνσταντινούπολη. Θυμόμουν με νοσταλγία τους πόνους της γέννας πάνω στο μεγάλο κρεβάτι κι ύστερα την ευτυχία που με πλημμύρισε όταν έσφιξα στην αγκαλιά μου το μωρό μου, το θαύμα της ζωής. H Nινέτ μού χάρισε μια αίσθηση μοναδικότητας: ήμουν η εκλεκτή του Θεού, η πρώτη γυναίκα στον κόσμο που γεννούσε… Θυμάμαι πώς την είχαν φασκιώσει κι εγώ φώναξα να την ξεφασκιώσουν. Ήθελα από την πρώτη της ανάσα να νιώσει ελεύθερα, να κουνάει χέρια και ποδαράκια. O Σωκράτης τρόμαζε που η κόρη του έκλαιγε, για μένα το κλάμα της ήταν τραγούδι. Aδερφέ μου, θα σου ανοίξω την καρδιά μου: όταν γέννησα την Eιρήνη κι ύστερα τη Zωή, ήμουν ευτυχισμένη και με την ίδια λαχτάρα τις έσφιξα στην αγκαλιά μου, όμως κρυφή μου αδυναμία είναι η Nινέτ. Tην αγαπώ όσο κανέναν άλλο στον κόσμο.
Σ. Παπαλουκάς, Bάρκα στο Σηκουάνα
H Έμμα έκλαιγε στην αγκαλιά του αδερφού της.
— Mην κλαις,μην κλαις,θα ξυπνήσεις τη μικρή…
H μικρή δεν κοιμόταν.
Eίχε ξυπνήσει πριν ακόμη σηκωθεί η μητέρα της. Ένα κακό όνειρο την τρόμαξε και της έδιωξε τον ύπνο. Ήταν, λέει, σε μια απέραντη θάλασσα και γύρω της κόσμος πολύς, η κυρία Λίνα, ο Tουλουμπής και η Tουλουμπίνα, η Mαλβίνα, η κυρία Περσεφόνη και πολλά μωράκια ίδια με την Eιρήνη, μα πουθενά η μαμά· κι ο καπετάνιος κολυμπούσε στο πλάι της και της είπε: μην ψάχνεις, η μαμά σου πνίγνηκε· και η κυρία Περσεφόνη γελούσε, κι εκείνη έκανε να φωνάξει «βοήθεια» και το στόμα της ήταν μπουκωμένο νερό. Άνοιξε τρομαγμένη τα μάτια και ξανατρόμαξε: τι ήταν αυτό το ντάκα ντούκου; Eίχε ξεχάσει πως βρισκόταν στο τρένο. Πού ήταν η μαμά της; H μαμά ξεπρόβαλε από την κάτω κουκέτα με το μεσοφούστανο να της σφίγγει τη μέση και με τους απαλούς της ώμους γυμνούς να φέγγουν στο γκριζωπό πρωινό. Aργά, περπάτησε ως το παράθυρο, κοίταξε έξω και δάκρυα έτρεξαν στα χλωμά μάγουλά της. H Nινέτ μέσα από τις χαραμάδες των κλειστών ματιών της, με την καρδιά της να φτερουγάει ακόμα, άρχισε να παραφυλάει την Έμμα, σαν να περίμενε να ανακαλύψει ένα μυστικό πίσω από τους κρυφούς στεναγμούς της. Kι ύστερα την είδε να ντύνεται αργά, χαμένη στις σκέψεις της, να χτενίζει με τα δάχτυλα τα ξανθά της μαλλιά και τότε χτύπησε η πόρτα και μπήκε ο θείος. Άρχισαν να μιλούν ψιθυριστά, γιατί «η καημενούλα κοιμάται», και η «καημενούλα» σφάλισε δυνατά τα μάτια να μην καταλάβουν πως ήταν ξύπνια και άκουγε τις κουβέντες τους. H μαμά έκλαιγε πάλι: «Διώχνω το παιδί μου», κι ύστερα να θυμάται τη μέρα που το γέννησε πάνω στο μεγάλο κρεβάτι με τ’ αστραφτερά πόμολα, στην Kωνσταντινούπολη… Tο κρατούσε στην αγκαλιά της, του έλυνε τη φασκιά κι εκείνο έκλαιγε, το κλάμα του ήταν τραγούδι… Kαι να που τώρα ορκίζεται πως αγαπάει εκείνη, την κόρη της, τη Nινέτ, πιο πολύ κι απ’ τη Zωή και την Eιρήνη, πως την αγαπάει όσο κανέναν άλλο στον κόσμο. «H Nινέτ είναι το θαύμα της ζωής μου…»
Oι λέξεις ελαφριές, πουπουλένιες, στροβιλίζονται, χαϊδεύουν τα
μάγουλα της Nινέτ, τρυπώνουν βαθιά στο μυαλό της, στις σπηλιές όπου τα παιδιά καταχωνιάζουν της ζωής τα καμώματα, τα χαρούμενα ή τα λυπητερά, να τα θυμούνται αργότερα, σαν μεγαλώσουν.
H Nινέτ όμως δε θα περιμένει για να θυμηθεί. Oι μαγικές λέξεις
της μαμάς μπαίνουν πλάι και μετριούνται με το χτες: ποιο είναι το φασκιωμένο μωρό στην αγκαλιά της Έμμα; H Nινέτ! Ποιο είναι το θαύμα της ζωής; H Nινέτ! Ποιος χάρισε την πιο μεγάλη ευτυχία στην κυρία Έμμα; H Nινέτ! Tρεις φορές, χίλιες φορές η Nινέτ! Kαι ξαφνικά το σκοτεινό πέπλο του θυμού και της πίκρας της σκίζεται. Nαι, εκεί στη Mοτοβίλοφσκα, ο παλιο-Kόλιας την έδειρε, γιατί του έσκισε ένα βιβλίο του πιάνου, κι εκείνη τον δάγκωσε και του έριξε πέτρες. «Mαυρο τσούκαλο, δεν αξίζεις ούτε το μουχλιασμένο καρβέλι…», της φώναξε, κι εκείνη ξαφνιάστηκε: «Ποιο καρβέλι;». Ήταν μικρή και κουτούλα, πίστεψε όλες τις λέξεις που ο χαζο-Kόλιας τής έμπηξε σαν καρφιά στην καρδιά της: «Mπα, δεν το ξέρεις; Eίσαι παιδί μιας Tσιγγάνας. H μαμά σου, αυτή που νομίζεις μαμά σου, σ’ αγόρασε για ένα καρβέλι ψωμί — κι αυτό το ’χε για πέταμα, γιατί ήταν μουχλιασμένο». Tόσα χρόνια παιδί μιας Tσιγγάνας, και η μαμά της, η όμορφη Έμμα, να μην είναι η αληθινή της μαμά! Kαι ξαφνικά, εκεί ψηλά, στην κουκέτα του βαγκόν λι ο κόμπος λύθηκε, τα κακά μάγια σκορπίστηκαν και η Nινέτ νιώθει να γεννιέται ξανά μέσα στο τρένο που πλησιά ζει στο Παρίσι. Aνοίγει τα μάτια κι αντικρίζει το φως ενός κόσμου καινούριου και όμορφου.
— Ξύπνησες, κόρη μου;
— Kαλημέρα, μανούλα…
Z. Σαρή, Nινέτ, Πατάκης
|
*μπάρα: το ξύλιο ή σιδερένιο προφυλακτικό χώρισμα στις διαβάσεις
των σιδηροδρομικών γραμμών *βαγκόν λι: κλινάμαξα (βαγόνι τρένου
με κρεβάτια) *την είχαν φασκιώσει: την είχαν τυλίξει με φασκιά,
δηλαδή υφασμάτινες λουρίδες, με τις οποίες τύλιγαν τα νεογέννητα
*με το μεσοφούστανο: με το μεσοφόρι, το κομπινεζόν
των σιδηροδρομικών γραμμών *βαγκόν λι: κλινάμαξα (βαγόνι τρένου
με κρεβάτια) *την είχαν φασκιώσει: την είχαν τυλίξει με φασκιά,
δηλαδή υφασμάτινες λουρίδες, με τις οποίες τύλιγαν τα νεογέννητα
*με το μεσοφούστανο: με το μεσοφόρι, το κομπινεζόν
Ερωτή σεις |
---|
1. Ποιος εφιάλτης βασάνιζε τη Νινέτ από τα παιδικά της χρόνια και
από ποιο περιστατικό ξεκίνησε;
2. Με ποιο τέχνασμα η συγγραφέας απαλλάσσει οριστικά την
ηρωίδα από τη λαθεμένη πεποίθηση που είχε για την καταγωγή της;
3. Με ποιες λέξεις, εικόνες και εκφραστικά μέσα περιγράφεται
η χαρά της Νινέτ την ώρα που ακούει το διάλογο της μητέρας με το θείο της;
4. Σε ποια σημεία του αποσπάσματος φαίνεται η αγάπη της μητέρας
για τη Νινέτ;
5. Στο απόσπασμα υπάρχει ατμόσφαιρα κοσμοπολιτισμού, που
συνδέεται με τις διάφορες χώρες και πόλεις, τα ξένα ονόματα, τα κολέγια, τα τρένα κ.λπ. Βρείτε τα σχετικά χωρία στο κείμενο και συζητήστε στην τάξη σας αυτή την παλαιά μορφή ζωής που αναδύεται μέσα από την αφήγηση.
Διαθεματική εργασία
Αναζητήστε πληροφορίες για τα ευρωπαϊκά κολέγια, στα οποία
φοιτούσαν εσώκλειστα αγόρια και κορίτσια στις αρχές του 20ού αι. Μπορείτε να δείτε και ταινίες με αυτό το θέμα. |
Αφιέρωμα του Αρχείου της ΕΡΤστη Ζωρζ Σαρή (9 Ιουνίου 2012)Αφιέρωμα του Αρχείου της ΕΡΤστη Ζωρζ Σαρή (9 Ιουνίου 2012)
Στις 9 Ιουνίου 2012 «έφυγε» από τη ζωή η ηθοποιός και συγγραφέας Ζωρζ Σαρή, της οποίας η συμβολή στην παιδική λογοτεχνία υπήρξε πολύτιμη. Το πρώτο της μυθιστόρημα «Ο Θησαυρός της Βαγίας» εκδόθηκε το 1969, ενώ μεγάλη επιτυχία γνώρισαν και τα μυθιστορήματα που ακολούθησαν, όπως: «Το ψέμα» (1970), «Όταν ο ήλιος…» (1971), «Κόκκινη κλωστή δεμένη…» (1974), «Τα γενέθλια» (1977), «Οι νικητές» (1983), «Ο χορός της ζωής» (1999), «Το προτελευταίο σκαλοπάτι» (2009). Το 1994 βραβεύτηκε με το Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου για το μυθιστόρημα «Νινέτ», ενώ το 1995 και το 1999 τιμήθηκε για την προσφορά της από τον Κύκλο Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου.
Το Αρχείο της ΕΡΤ, τιμώντας τη μνήμη της, ψηφιοποίησε και παρουσιάζει στην ιστοσελίδα http://www.ert.gr/news/arxeio-afierwmata/ την εκπομπή «Νυχτερινός επισκέπτης – Ζωρζ Σαρή».
Ο δημοσιογράφος Άρης Σκιαδόπουλος συνομιλεί με τη βραβευμένη συγγραφέα παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας Ζωρζ Σαρή. Η ίδια μιλάει για τη ζωή της, την πορεία της στο θέατρο και τη συγγραφική της δραστηριότητα.
Γεννήθηκε στην Αθήνα από μητέρα Γαλλίδα από τη Σενεγάλη και πατέρα Έλληνα, καθηγητή της Γαλλικής, από το Αϊβαλί. Στην αφήγησή της ξεδιπλώνει τις αναμνήσεις της από τα παιδικά της χρόνια, εικόνες που αναμοχλεύει και στο λογοτεχνικό της έργο.
Στη συνέχεια, μιλάει για τη σημασία της φιλίας στη ζωή της, αλλά και για την αδελφική φιλία της με την εξίσου σπουδαία συγγραφέα Άλκη Ζέη, ενώ αφηγείται προσωπικά της βιώματα από τη σχέση της με τον πατέρα της. Όταν ολοκλήρωσε το Γυμνάσιο άρχισε ο πόλεμος του ’40 και σε ηλικία 18 ετών μπήκε στην Αντίσταση. Περιγράφοντας τα χρόνια εκείνα λέει: «Τα χρόνια της Κατοχής ήταν χρόνια χαράς και ελευθερίας», ενώ αναφέρεται στην αγωνιστικότητα ως έμφυτο στοιχείο του χαρακτήρα της.
Σπούδασε ηθοποιός, στη Δραματική Σχολή του Ροντήρη, αγωνίστηκε στην Αντίσταση και τραυματίστηκε στον Εμφύλιο. Περιγράφει πώς μπήκε στο θέατρο και μιλάει για τους ρόλους της στο αρ
χαίο δράμα.
Επίσης, μιλάει για την περίοδο που έζησε αυτοεξόριστη, όταν έφυγε το 1947 για το Παρίσι, όπου συνέχισε να παρακολουθεί μαθήματα Υποκριτικής, ενώ συγχρόνως αναγκαζόταν να κάνει διάφορες δουλειές για την επιβίωσή της.
Στη συνέχεια, αναφέρεται στην πρώτη της επαφή με τον κινηματογράφο. Συμμετείχε, μεταξύ άλλων, στις ταινίες: «Ο άνθρωπος του τρένου» (1958) του Ντίνου Δημόπουλου, «Φαίδρα» (1962) του Ζιλ Ντασέν και «Έγκλημα στα παρασκήνια» του Ντίνου Κατσουρίδη.
Ειδική μνεία κάνει στη φιλία της με τον Δημήτρη Χορν και στις θεατρικές παραστάσεις στις οποίες συμπρωταγωνίστησαν μέχρι το 1977, οπότε σταμάτησε να παίζει.
Στα Γράμματα θα εμφανιστεί από τη δεκαετία του ’60. Κάνει λόγο για την προσωπική της επιλογή να στραφεί στη συγγραφή, κατά τη διάρκεια της δικτατορίας, για να ικανοποιήσει τη βαθιά της ανάγκη για καλλιτεχνική έκφραση, αφού είχε σταματήσει το θέατρο μετά την απόφαση ορισμένων ηθοποιών για παθητική αντίσταση στη χούντα. Μιλάει για τη σχέση της με το γράψιμο, αλλά και για την επαφή της με τους μικρούς αναγνώστες, μέσα από τις περιοδείες της σε σχολεία σε όλη την Ελλάδα και στο εξωτερικό, αλλά και αλληλογραφώντας μαζί τους
Για τη Ζωρζ Σαρή μιλούν στην εκπομπή, η Ζωή Βαλάση και η Άλκη Ζέη.
Η εκπομπή προβλήθηκε στις 7 Σεπτεμβρίου 1999.
Σκηνοθεσία: Παναγιώτης Κακαβιάς
Δείτε το αφιέρωμα στη διεύθυνση: https://www.ert.gr/arxeio-afierwmata/zorz-sari-9-ioynioy-2012/
|
---|
Η Ζωρζ Σαρή γεννήθηκε στην Αθήνα το 1925. Έκανε θεατρικές σπουδές και εργάστηκε ως ηθοποιός στο θέατρο και στον κινηματογράφο. Το συγγραφικό έργο της απευθύνεται κυρίως σε παιδιά και αντλεί τα θέματά του από τα προβλήματα των νέων και από την ελληνική ιστορία. Το 1994, το βιβλίο της Νινέτ τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Παιδικής Λογοτεχνίας. Από τα έργα της ξεχωρίζουν: Τα γενέθλια, Τα Χέγια, O θησαυρός της Βαγίας, Tο ψέμα, Tα στενά παπούτσια, Το παρα ράδιασμα, O χορός της ζωής, Το γαϊτανάκι. ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΗΓΗ http://filologikigonia.weebly.com/uploads/3/9/9/5/39958455/ %CE%9D%CE%99%CE%9D%CE%95%CE%A4_%CE%91%CE%9D%CE%91% CE%9B%CE%A5%CE%A3%CE%97_(%CE%91%CF%80%CE%BF% CE%B8%CE%B7%CE%BA%CE%B5%CF%8D%CF%84%CE%B7%CE%BA%CE% B5_%CE%B1%CF%85%CF%84%CF%8C%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE% B1).pdf «Νινέτ» Τίτλος: Ο τίτλος αναφέρεται στην κεντρική ηρωίδα του μυθιστορήματος. Θεματικά κέντρα Κρίση ταυτότητας ως γνώρισμα της εφηβικής ηλικίας. Οικογενειακές σχέσεις, αγωνίες και ανασφάλειες των παιδιών Το πνεύμα του κοσμοπολιτισμού (ταξίδια, κολλέγια, εσωτερική φοίτηση, σπουδές στο εξωτερικό). Δομή- Ενότητες 1 η ενότητα: «Ξημέρωνε... τη μικρή.» Το ταξίδι προς το Παρίσι και τα συμαισθήματα της Έμμα για την κόρη της. 2 η ενότητα: «Η μικρή δεν κοιμόταν... σα μεγαλώσουν.» Όσα κρυφάκουσε η Νινέτ και τα συμπεράσματα που έβγαλε. 3 η ενότητα: «Η Νινέτ όμως... Καλημέρα μανούλα.» Το περιστατικό που είχε οδηγήσει τη Νινέτ στη λανθασμένη πεποίθηση για την καταγωγή της. Ανάλυση εννοιών- Ερμηνευτικές επισημάνσεις Κοσμοπολιτισμός: Κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, το διάστημα ανάμεσα στους δύο παγκοσμίους πολέμους τα μέλη των αριστοκρατικών οικογενειών παρουσιάζουν έντονη προσαρμοστικότητα στο να ταξιδεύουν σε διάφορες χώρες είτε για να τις γνωρίσουν από κοντά, είτε για επαγγελματικούς λόγους και είτε για σπουδές. Τα συναισθήματα της Έμμα - Είναι ταραγμένη και ανήσυχη («πολύ ταραγμένη, κάθε τόσο ξυπνούσα»). Νιώθει απελπισία με την απόφασή της να στείλει τη Νινέτ ως εσωτερική στο κολέγιο με τις καλόγριες («βαραίνει την καρδιά μου, με απελπίζει…») - Νοσταλγική διάθεση και ευτυχία καθώς θυμάται τη γέννηση της κόρης της στην Κωνσταντινούπολη («…την ευτυχία που με πλημμύρισε όταν έσφιξα στην αγκαλιά μου το μωρό μου, το θαύμα της ζωής … που γεννούσε…») - Η αγάπη που νιώθει για τη Νινέτ και η κρυφή αδυναμία που νιώθει γι΄ αυτήν σε σχέση με τις άλλες δύο κόρες της.(«όταν γέννησα …. Την αγαπώ όσο κανέναν άλλο στον κόσμο»). Κάνει ησυχία προκειμένου να μην ξυπνήσει η μικρή, γεγονός που δείχνει τη φροντίδα και τη στοργή της. Τα συναισθήματα της Νινέτ - Νιώθει άγχος και ανασφάλεια καθώς νομίζει ότι η μητέρα της δεν την αγαπά γιατί δεν είναι αληθινό παιδί της. Το άγχος της της δημιουργεί εφιάλτες (« Η μικρή δεν κοιμόταν…. ένα κακό όνειρο… ξανατρόμαξε … μαγουλά της. - Ο θυμός και η πίκρα είναι έντονα συναισθήματα του παρελθόντος. - Η λύτρωση όμως έρχεται να φέρει αγαλλίαση, ανακούφιση, αναγέννηση, χαρά και ευτυχία στην ψυχή της Νινέτ καθώς καταλαβαίνει την απέραντη αγάπη της μάμας της γι΄ αυτήν.(«Και ξαφνικά το σκοτεινό πέπλο του θυμού και της πίκρας σκίζεται», «και ξαφνικά, εκεί ψηλά, στην κουκέτα … Καλημέρα, μανούλα»). Χαρακτηρισμός της Νινέτ Ως έφηβη χαρακτηρίζεται από κρίση ταυτότητας , καθώς δεν είναι σίγουρη για την καταγωγή της και έχει την λανθασμένη εντύπωση ότι είναι υιοθετημένη . Η παιδική αθωότητα και αφέλεια γιατί πίστεψε τα λόγια του Κόλια πως είναι παιδί μιας Τσιγγάνας. Είναι ταυτόχρονα έξυπνη και πονηρή, καθώς την βλέπουμε να κρυφακούει τη συζήτηση της Έμμα και του Πρόσπερ χωρίς να αποκαλύψει πως ήταν ξύπνια. Αφηγηματικές τεχνικές Αφήγηση / περιγραφή/ διάλογος Μέσα από την αφήγηση δίνεται η εξέλιξη των γεγονότων της ιστορίας που διαβάζουμε. Με την περιγραφή παρουσιάζονται-περιγράφονται πρόσωπα, ζώα, πράγματα, τοπία-τόποι. Σε αντίθετη με την αφήγηση που είναι δυναμική (με αυτήν παρουσιάζεται η εξέλιξη της δράσης του έργου και έχουμε αλλαγή των καταστάσεων) η περιγραφή είναι στατική (δεν έχουμε εξέλιξη της δράσης). Η αφήγηση στο κείμενο αυτό γίνεται σε τρίτο πρόσωπο. Παντογνώστης αφηγητής. Η αφήγηση είναι χρονολογική. Τα γεγονότα παρουσιάζονται με τη σειρά με την οποία διαδραματίστηκαν. Ωστόσο σε δύο σημεία του κειμένου υπάρχει αναδρομική αφήγηση. Αναδρομικά αναφέρεται η γέννηση της Νινέτ από τη μητέρα της και το περιστατικό που οδήγησε τη Νινέτ να έχει τη λανθασμένη πεποίθηση για την καταγωγή της. Η αφήγηση από τη Νινέτ γίνεται σε α΄πρόσωπο γεγονός που προσδίδει στο κείμενο και στα λόγια της εξομολογητικό τόνο. Περιγραφή: εντοπίζεται κυρίως στην πόλη του Παρισιού. Διάλογος: εκτυλίσσεται ανάμεσα στην Έμμα και τον αδελφό της, Πρόσπερ (θείο της Νινέτ) και στο τέλος ανάμεσα στην Έμμα και τη Νινέτ. Με το διάλογο εκφράζονται τα συναισθήματα της Έμμα και οι ανησυχίες της. Το κείμενο αποκτά ζωντάνια και θεατρικότητα. Το τέχνασμα της συγγραφέα Η συγγραφέας χρησιμοποιεί ένα τέχνασμα προκειμένου να αποκαλυφθεί στη Νινέτ πως η μητέρα της την αγαπάει και πως είναι η φυσική της κόρη: η Νινέτ κρυφακούει τη συζήτηση ανάμεσα στο θείο και τη μητέρα της στο βαγόνι, ενώ αυτή προσποιείται πως κοιμάται («άρχισε να παραφυλάει της Έμμα, σαν να περίμενε να αποκαλύψει ένα μυστικό»). Η τεχνική προκαλεί το ενδιαφέρον του αναγνώστη και ζωντάνια. Ύφος – Γλώσσα Ύφος: το ύφος του κειμένου είναι γλαφυρό , με έντονο λυρισμό που οφείλεται στο γλωσσικό πλούτο και στα πολλά σχήματα λόγου και καλολογικά στοιχεία. Γλώσσα: Η γλώσσα του κειμένου είναι δημοτική με πλούσιο λεξιλόγιο, εμπλουτισμένη με λίγες ιδιωματικές λέξεις και φράσεις: πχ άκρια, φασκιώσει, φτερουγάει. Εκφραστικά μέσα Μεταφορές, εικόνες, ασύνδετο σχήμα, παρομοιώσεις, προσωποποιήσεις. Εργασίες 1. Να απαντήσετε στις ερωτήσεις του Φύλλο Εργασίας. 2. Να αναφέρετε άλλους προβληματισμούς που έχουν οι έφηβοι. 3. Σ΄ ένα κείμενο δύο παραγράφων να αναλύσετε τις ανασφάλειες των παιδιών για το ζήτημα της γονικής αγάπης. ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΗΓΗ https://movkimolia.blogspot.com/2017/12/blog-post.html
Ζωρζ Σαρή, «Νινέτ»
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
https://www.google.com/search?source=hp&ei =gIlXW_HeKsWzswGnnomIAw&q =%CE%BD%CE%B9%CE%BD%CE%B5%CF%84+ %CF%86%CF%85%CE%BB%CE%BB%CE%BF+% CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE% B9%CE%B1%CF%82&oq=%CE%9D%CE%99%CE %9D%CE%95%CE%A4+&gs_l=psy-ab.1.5.0l10. 6829.10224.0.14519.8.7.0.0.0.0.131.292.5j1.7.0 ....0...1c.1.64.psy-ab..1.6.290.0..0i131k1j0i3k1.35. A1RQTu3rrQ8
§ Ποια είναι τα πρόσωπα του
μυθιστορήματος;
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………
§ Ποιο είναι το θέμα της συζήτησης της
Έμμας και του αδελφού της Προσπέρ;
………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………
§ Ποιος εφιάλτης βασάνιζε τη Νινέτ από
τα παιδικά της χρόνια και ποιο περιστατικό
θεωρείται υπαίτιο για τον εφιάλτη αυτόν;
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………
§ Με ποιο τέχνασμα απαλλάσσει οριστικά
την ηρωίδα από την λαθεμένη πεποίθηση
που είχε για την καταγωγή της;
………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………
§ Ποιες είναι οι νοηματικές ενότητες
του κειμένου; Δώστε έναν τίτλο για καθεμία.
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………
§ Πού διαδραματίζονται τα γεγονότα;
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………
§ Σε ποιο πρόσωπο γίνεται η αφήγηση; Ο
αφηγητής συμμετέχει στα δρώμενα; Υπάρχει
άλλος αφηγητής; Ποιοι αφηγηματικοί τρόποι εντοπίζονται στο κείμενο;
…………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………
§ Η αφήγηση ακολουθεί πάντα κανονική
χρονική σειρά (γραμμική αφήγηση) ή
υπάρχουν αναδρομές;
…………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………
§ Εντοπίστε το χωρίο όπου γίνεται προαγγελία
της αποκάλυψης του μυστικού
της Νινέτ. Γιατί η συγγραφέας χρησιμοποιεί την προαγγελία;
………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………
§ Σχολιάστε τη γλώσσα του αποσπάσματος.
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………
§ Εντοπίστε ορισμένα από τα εκφραστικά
μέσα που χρησιμοποιούνται στο
απόσπασμα.
……………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………
§ Αναζητήστε τη σημασία της έννοιας «κοσμοπολιτισμός»
Πώς
εκδηλώνεται ο κοσμοπολιτισμός στο απόσπασμα; Εντοπίστε τα σχετικά χωρία μέσα στο κείμενο.
…………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………
§ Χαρακτηρίστε τα πρόσωπα του
αποσπάσματος.
…………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… …………………
§ Πώς εκδηλώνεται η αγάπη της μητέρας
για τη Νινέτ;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………… ……… ΔΕΣ ΚΑΙ https://filologein.wordpress.com/2013/01/02/%CE%B6-%CF%83% CE%B1 %CF%81%CE%AE-%CE%BD%CE%B9%CE%BD%CE%AD%CF%84/ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ http://fliphtml5.com/xpqa/ofcm /basic ∆Ι∆ΑΣΚΑΛΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΟΣ «ΝΙΝΕΤ» ΣΕ ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ ΠΡΟΣ ΟΛΟ ΚΛΗΡΟ ΤΟ ΜΥΘ/ΜΑ- Α΄ΤΑΞΗ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΣΧΟΛ. ΈΤΟΣ 2008-09. ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ: ΛΙΑΝΑ ΚΑΛΟΚΥΡΗ 1 Βασιλεία (Λιάνα) Καλοκύρη ∆ρ Νέας Ελληνικής Φιλολογίας Φιλόλογος Πειραµατικού Γυµνασίου Ηρακλείου ∆Ι∆ΑΚΤΙΚΗ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΟΣ ΣΕ ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΥΘ/ΜΑ ΩΣ ΟΛΟ. ∆Ι∆ΑΣΚΑΛΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΟΣ «ΝΙΝΕΤ» ΣΕ ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΟΜΟΤΙΤΛΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΗΣ ΖΩΡΖ ΣΑΡΗ* http://users.sch.gr/sfscholiki/files/mathimata/KALOKYRI%20LIANA%20NINET.pdf Στρατηγικός στόχος: Να αγαπήσουν και να εκτιµήσουν τη λογοτεχνία, να µυηθούν στην ‘ανακάλυψη’ και απόλαυσή της, να γίνουν ‘φιλαναγνώστες’ της. Ειδικότεροι Στόχοι: 1. Να εξερευνήσουν οι µαθητές και να απολαύσουν τη λογοτεχνικότητα του αποσπάσµατος (νοήµατα σε συνάρτηση µε αφηγηµατικούς τρόπουςεκφραστικά µέσα). 2. Να αναδειχθεί η σχέση του αποσπάσµατος µε το «όλον», το µυθ/µα. 3. Να αναδειχθούν και να συζητηθούν προβληµατισµοί και νοηµατικές προεκτάσεις του αποσπάσµατος (και συνεκδοχικά του µυθ/τος). Κατά προέκταση να αναδειχθεί ο πλούτος των προβληµατισµών που η λογοτεχνία µας γεννά. 4. Να γίνει ανασύνθεση της γνωριµίας µε τη λογοτεχνία της Ζ. Σαρή (καθώς έχει προηγηθεί επεξεργασία στην τάξη του µυθ/τος Νινέτ ως όλου) και να δο 2 Προγραµµατισµός χρόνου διδασκαλίας: δίωρη διδασκαλία Πορεία διδασκαλίας του αποσπάσµατος και Ερωτήσεις (µε γνώµονα τη διδασκαλία προηγουµένως του µυθ/τος ως όλου) Με γνώµονα τη συσχέτιση «µέρους» (αποσπάσµατος «Νινέτ») και «όλου», (οµότιτλου µυθ/τος) και γενικότερα τους στόχους που παραπάνω αναφέρθηκαν, σχεδιάστηκε µια τριµερής διδακτική πορεία, ως εξής: Μέρος Α. Ερµηνευτική ανάλυση του αποσπάσµατος «Νινέτ» που περιέχεται στο σχολικό βιβλίο. Μέρος Β. Ανασύνθεση ‘γνωριµίας’ µε το µυθ/µα Νινέτ, µε τη συγγραφέα και τα έργα της µέσα από παρουσιάσεις εργασιών µαθητών. Μέρος Γ. Ανασύνθεση εµπειρίας-συµπεράσµατα. Αναλυτικότερα: ΜΕΡΟΣ Α. ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ 1. Αφόρµηση • Σχέση του αποσπάσµατος και µυθ/τος µε τη θεµατική ενότητα του βιβλίου («Οικογενειακές σχέσεις»). [Σχετικές ερωτήσεις κρίσεως προς τους µαθητές]. • Ανασκόπηση υπόθεσης, προσώπων, τόπων του µυθ/τος το σηµείο που αρχίζει το απόσπασµα (Σύνδεση µε µυθ/µα). 2. Ανάλυση [µετά τη δραµατοποιηµένη ανάγνωση του αποσπάσµαέως τος] Α΄ Άξονας ερωτήσεων: ερµηνευτική ανάλυση του αποσπάσµατος σε συνάρτηση µε αφηγηµατικά στοιχεία και εκφραστικά µέσα (εικόνες, σχήµατα λόγου). 1. Σας αρέσει αυτό το απόσπασµα; Γιατί; 2. α. Ποιοι είναι οι ήρωες αυτού του αποσπάσµατος; β. Πού εξελίσσεται αυτό το επεισόδιο; γ. Πότε συµβαίνει; (Πρωί; Βράδυ; ) δ. σχολιασµός «σκηνικού», ποιες τέχνες θυµίζει (θέατρο, κινηµατογράφο) 3. Ποιο είναι το θέµα, το κεντρικό περιστατικό στο απόσπασµα αυτό; (Τι βασάνιζε τη Νινέτ από τα παιδικά της χρόνια και από ποιο περιστατικό ξεκίνησε;) 4. Πώς ανακαλύπτει ότι η µαµά της την αγαπάει και ότι είναι η αληθινή της µαµά; (Με ποιο τέχνασµα η συγγραφέας την απαλλάσσει οριστικά από τη βασανιστική λαθεµένη πεποίθησή της;) 5. Εντοπίστε χαρακτηριστικά σηµεία που δείχνουν την αγάπη της Έµµα και αποκαλύπτουν ότι είναι η αληθινή της µαµά. (σελ. 46). 6. Σε τι πρόσωπο µας δίνει η αφήγηση τις σκέψεις και τα συναισθήµατα της Έµµα; Τι κερδίζει το µυθ/µα µε τον ευθύ λόγο σε πρώτο πρόσωπο της Έµµα; Γιατί διαλέγει η συγγραφέας το διάλογο και τον ευθύ λόγο της Έµµα και όχι τριτοπρόσωπη αφήγηση; 3 7. Ας δούµε τώρα από πιο κοντά τα συναισθήµατα της Νινέτ και πώς εκφράζονται αυτά µέσα από την αφήγηση. Ακριβώς µετά τον αποκαλυπτικό διάλογο Έµµας – Προσπέρ, διαβάζουµε: «Η µικρή δεν κοιµόταν…ένα κακό όνειρο την ξύπνησε..» Σε ποιο πρόσωπο γίνεται τώρα η αφήγηση; Πώς τα ξέρει αυτά ο αφηγητής; Είναι πρόσωπο της υπόθεσης; Πώς λέγεται αυτό το είδος αφηγητή; Γιατί χρειάζεται εδώ ο παντογνώστης αφηγητής; 8. Ας δούµε και στη συνέχεια στη σ. 47 στη µέση: («Οι λέξεις πουπουλένιες…») Πώς επιδρούν στην ψυχή της Νινέτ οι λέξεις, τα λόγια, της µητέρας της; Ποιος µιλά εδώ; Τι αφηγητή έχουµε; Με τι σχήµατα λόγου εκφράζονται οι εντυπώσεις της Νινέτ; [«οι λέξεις ελαφριές, πουπουλένιες», --- «στροβιλίζονται, «χαϊδεύουν»…] 9. «Οι µαγικές λέξεις… χίλιες φορές η Νινέτ!» Τι συναισθήµατα εκφράζονται εδώ; Πώς η αφήγηση αποδίδει τα συναισθήµατα; Τι είδους δηλ. Αφήγηση έχουµε εδώ; Τι προσφέρει ο ελεύθερος πλάγιος λόγος; (ζωντάνια, αµεσότητα. Η Νινέτ είναι η πρωταγωνίστρια µόνο στην ιστορία ή και στο επίπεδο της αφήγησης;) Πώς δηµιουργείται η εντύπωση ότι µιλά η ίδια η Νινέτ και όχι τριτοπρόσωπος αφηγητής; [=Λεξιλόγιο, προτάσεις ερωτηµατικές, προτάσεις µε θαυµαστικό.] ∆ίνεται η εντύπωση τελικά ότι µιλά αφηγητής ή προφορικά η Νινέτ; 10. Συνέχεια – εκφραστικά µέσα και αφηγηµατικά στοιχεία που εκφράζουν µε αµεσότητα τα συναισθήµατα της Νινέτ: • σκοτεινό πέπλο του θυµού: τι σχήµα λόγου είναι; • Παλιο-Κόλιας.., µικρή και κουτούλα: σχολιασµός λεξιλογίου συναισθηµάτων προσώπου- είδους/ταυτότητας αφηγητή-ύφους αφήγησης 11. Επισήµανση: Εδώ αλλαγή της αφήγησης: Μπαίνει σε ευθύ λόγο η ανάµνηση των λόγων του Κόλια. Γιατί; Τι προσφέρει; 12. Σε τι καταλήγει η αφήγηση; (=Σε διάλογο Έµµα- Νινέτ): Τι συναισθήµατα, τι νοήµατα κλείνονται στα λίγα αυτά λόγια; // Τι σχηµατίζεται στο µυαλό µας; (=εικόνα τρυφερότητας.) 13. ΤΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΒΓΑΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΤΑΛΕΝΤΟ ΤΗΣ ΖΩΡΖ ΣΑΡΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΙΚΙΛΙΑ ΤΩΝ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΩΝ ΤΡΟΠΩΝ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΧΤΙΣΕΙ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΚΑΙ ΝΑ ΜΑΣ ∆ΩΣΕΙ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΝΟΗΜΑΤΑ; 3. Σύνθεση [της ερµηνείας του αποσπάσµατος] Β΄ άξονας ερωτήσεων : Προεκτάσεις σε σχέση µε µυθ/µα ως «όλο». Η σχέση του αποσπάσµατος ως καταλύτη, µε το µυθ/κό «πριν» και «µετά». 14. Αυτή η αποκάλυψη στο τρένο για τη λαθεµένη πεποίθηση που βασάνιζε τη Νινέτ φωτίζει τώρα την παλιά συµπεριφορά της προς τη µαµά της αλλά και τις αδερφές της και τον πατέρα της; 15. Αυτή η αποκάλυψη τι επιδράσεις έχει στο χαρακτήρα της Νινέτ και στις σχέσεις της µε τη µαµά της κυρίως αλλά και µε τις αδερφές και γενικότερα την οικογένεια, στη συνέχεια του µυθ/τος; 4 Γ΄ άξονας ερωτήσεων: Βαθύτερα νοήµατα, συµπεράσµατα, προβληµατισµοί, νοηµατικές προεκτάσεις. 16. Ποια συµπεράσµατα βγάζουµε µέσα από το απόσπασµα για το πόσο σηµαντικό είναι για ένα παιδί η επικοινωνία µε τους γονείς του, το να εκφράζει τι το απασχολεί, τι το βασανίζει; 17. Είναι εύκολη η επικοινωνία µε τους γονείς; Γιατί όχι; (δεν ξέρουν πώς να επικοινωνούν…δεν ξέρουν να δείξουν την αγάπη τους). 18. Τι συµπεράσµατα βγάζουµε για το πόσο σηµαντική η σχέση του µε τους γονείς και το θέµα της καταγωγής του, το να ξέρει τις ρίζες του; (Τι του δηµιουργεί στην ψυχή του η γνώση πως το αγαπούν και πως είναι παιδί τους;) 19. Αν όµως θεωρήσουµε ότι για να νιώθει ασφάλεια, σιγουριά, «αίσθηµα ότι ανήκει στην οικογένεια» πρέπει να το έχουν γεννήσει και να το ξέρει, τότε τι πρέπει να γίνεται µε τα υιοθετηµένα παιδιά; Να τους αποκρύπτεται επιµελώς η καταγωγή τους και η υιοθεσία; (Όπως οι ίδιοι οι µαθητές επεσήµαναν: Όχι, είναι θέµα επικοινωνίας, σχέσεων ειλικρίνειας, ικανότητας να µιλούν για όσα τους απασχολούν, όχι να κρύβονται!...) 20. Ένα µήνυµα που βγάζουµε στην προέκταση της υπόθεσης λοιπόν ως προς τις οικογενειακές σχέσεις. Είναι εύκολες; Πώς πρέπει να τις χειριζόµαστε; 4. ∆ιαθεµατικές προεκτάσεις (ακολουθούν στο ΜΕΡΟΣ Β). ΜΕΡΟΣ Β. ΑΝΑΣΥΝΘΕΣΗ ‘ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ’ ΜΕ ΤΟ ΜΥΘ/ΜΑ ΝΙΝΕΤ, ΜΕ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ 1. Ανασύνθεση του µυθ/τος µέσα από φωτογραφίες του οικογενειακού λευκώµατος της Ζωρζ Σαρή (παρµένες από το µυθ/µα) που αναδεικνύουν τη βιωµατική σχέση της συγγραφέως µε την ιστορία (υπόθεση). (Ψηφιακή Παρουσίαση σε PP από οµάδα µαθητών) 2. Η ζωή και τα έργα της Ζωρζ Σαρή (Ψηφιακή Παρουσίαση σε PP από οµάδα µαθητών). 3. «Ζωντανή Βιβλιοθήκη»: Παρουσίαση έργων της Ζ. Σαρή από µαθητές που τα διάβασαν οι ίδιοι – αφόρµηση για περαιτέρω γνωριµία των συµµαθητών µε τα λογοτεχνικά έργα της Ζ. Σαρή. 4. Εικαστική πλαισίωση – «η γωνιά µε το εποπτικό υλικό» που εκπονούν/προσκοµίζουν οι µαθητές. ΜΕΡΟΣ Γ. ΑΝΑΣΥΝΘΕΣΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ– ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ • για την εµπειρία της µελέτης ολόκληρου µυθ/τος και διασύνδεσής του µε το απόσπασµα του σχολικού βιβλίου. • για την εµπειρία και την αξία της συνεργασίας και των εργασιών που εκπονήθηκαν. • για τη σχέση λογοτεχνίας και ζωής, • για τη σχέση των ίδιων των µαθητών µε τη λογοτεχνία (αν άλλαξε η στάση τους προς τη λογοτεχνία µετά την εµπειρία αυτή). Επιλογικά 5 Η εµπειρία από τη δίωρη δειγµατική διδασκαλία, κατά την οποία εφαρµόστηκε στην πράξη το Σχέδιο µαθήµατος που παρουσιάζεται εδώ, έδειξε ότι η ανάλυση που είχε προηγηθεί ολόκληρου του µυθιστορήµατος στην τάξη ήταν κέρδος χρόνου και ποιότητας. Οι µαθητές επέτυχαν µε άνεση να ολοκληρώσουν την ερµηνευτική ανάλυση του (εκτεταµένου καθώς και νοηµατικά-αφηγηµατικά-αισθητικά απαιτητικού) αποσπάσµατος ουσιαστικά στην πρώτη εκ των δύο ωρών και να προχωρήσουν τη δεύτερη ώρα σε παρουσιάσεις εργασιών τους και συζήτηση ανασύνθεσης εµπειριών. Το έκδηλο ενδιαφέρον για συµµετοχή στο «µάθηµα», το επίπεδο των σχολίων και η χρονική επάρκεια των δυο διδακτικών ωρών αποδεικνύουν ότι οι διδακτικές ώρες που είχαν διατεθεί για την επεξεργασία του µυθ/τος στην τάξη απέδωσαν οφέλη, µε αξιοσηµείωτη την αξιοποίηση του χρόνου στις επόµενες λογοτεχνικές αναλύσεις. Με άλλα λόγια, η αφοµοίωση και η εµπέδωση τεχνικών και οπτικών ανάλυσης που απαιτούν διδακτικό χρόνο και έκταση (το µυθ/µα ως όλον) αξιοποιούνται στη συνέχεια εποικοδοµητικά. Συνακόλουθα, όπως σηµειώσαµε σε ανάλογη περίπτωση* , η διδασκαλία ολόκληρου λογοτεχνικού έργου (πεζού ή ποιητικής συλλογής) θεωρείται από τη διδάσκουσα κέρδος χρόνου και ποιότη τας για το «µάθηµα» της Λογοτεχνίας –συνοπτικά, διδακτική πρακτική που αξίζει να ε φαρ µόζεται. * Βασιλεία (Λιάνα) Καλοκύρη. «Συνοπτική Παρουσίαση ∆ιδασκαλίας Μυθι στο ρήµατος (Νινέτ της Ζωρζ Σαρή) στο ‘∆ίκτυο Λογοτεχνίας’, Απρίλιος 2009. ∆ιδασκαλία ολόκληρου λογοτεχνικού έργου (µυθ/τος) κατά το Σχολ. έτος 2008-09» Η ΖΩΡΖ ΣΑΡΗ ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/matoula74/z-39087113 ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/evageliapatera/ss-59741712 ΑΣΚΗΣΕΙΣ https://www.slideshare.net/stergiouvasiliki/ss-10947023 |