Νέοι της Σιδώνος - Μανώλης Αναγνωστάκης
Μανώλης Αναγνωστάκης - Νέοι Της Σιδώνος, 1970 - Official Audio Release
Νέοι της Σιδώνος, 1970
Το Ποιημα Ανηκει στη συλλογή Ο Στόχος (1970). Είναι γραμμένο κατά τη διάρκεια της δικτατορίας και εκφράζει την πίκρα του ποιητή για κάποιους νέους, που η συμπεριφορά τους του θυμίζει τους Σιδώνειους νέους του Καβάφη. Η παράλληλη εξέταση των δυο ποιημάτων θα δείξει τους λόγους του συσχετισμού.
Το Ποιημα Ανηκει στη συλλογή Ο Στόχος (1970). Είναι γραμμένο κατά τη διάρκεια της δικτατορίας και εκφράζει την πίκρα του ποιητή για κάποιους νέους, που η συμπεριφορά τους του θυμίζει τους Σιδώνειους νέους του Καβάφη. Η παράλληλη εξέταση των δυο ποιημάτων θα δείξει τους λόγους του συσχετισμού.
Κανονικά δεν πρέπει να 'χουμε παράπονο Καλή κι εγκάρδια η συντροφιά σας, όλο νιάτα. Κορίτσια δροσερά — αρτιμελή αγόρια Γεμάτα πάθος κι έρωτα για τη ζωή και για τη δράση. Καλά, με νόημα και ζουμί και τα τραγούδια σας Τόσο, μα τόσο ανθρώπινα, συγκινημένα, Για τα παιδάκια που πεθαίνουν σ' άλλην ήπειρο Για ήρωες που σκοτώθηκαν σ' άλλα χρόνια, Για επαναστάτες Μαύρους, Πράσινους, Κιτρινωπούς, Για τον καημό του εν γένει πάσχοντος Ανθρώπου. Ιδιαιτέρως σας τιμά τούτη η συμμετοχή Στην προβληματική και στους αγώνες του καιρού μας Δίνετε ένα άμεσο παρών και δραστικό — κατόπιν τούτου Νομίζω δικαιούσθε με το παραπάνω Δυο δυο, τρεις τρεις, να παίξετε, να ερωτευθείτε, Και να ξεσκάσετε, αδελφέ, μετά από τόση κούραση.
(Μας γέρασαν προώρως, Γιώργο*, το κατάλαβες;) |
Γιώργο: ο ποιητής απευθύνεται σε φίλο του.
Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
- Ποια είναι η συμπεριφορά των νέων του ποιήματος;
- Τι ενοχλεί κυρίως τον ποιητή; Τι θα ήθελε από τους νέους εκείνη την εποχή;
- Τι κοινό έχουν οι σιδώνιοι νέοι του Αναγνωστάκη με αυτούς του Καβάφη;
- Ποιος είναι ο τόνος του ποιητή ως τον προτελευταίο στίχο;
- Ποιος είναι ο τόνος και το νόημα του τελευταίου στίχου που είναι σε παρένθεση;
- ΔΕΣ ΚΑΙ:https://e-didaskalia.blogspot.com/2012/09/blog-post_4911.html:ερμνηνεία,απαντήσεις,εκδ.ΒΟΛΟΝΑΚΗ
- Η βιωματική συμμετοχή στον κόσμο τον ποιήματος, η ανάπτυξη μηχανισμών πρόσληψης από τους μαθητές.
- Η κινητοποίηση της κριτικής — δημιουργικής σκέψης από τους μαθητές, ώστε να αντιληφθούν την κοινωνική ποίηση του Μ. Αναγνωστάκη που Θίγει το πρόβλημα της ηθικής στάσης του πολίτη απέναντι στα δημόσια πράγματα.
- Να ερμηνεύσουν και να αποκωδικοποιήσουν οι μαθητές το κεντρικό μήνυμα που αφορά στην αξία της δράσης των νέων.
- Να σχολιάσουν τον Καβαφικό συμβολισμό του Τίτλου και να επιχειρηματολογήσουν, ώστε να αναδειχθεί η σχέση τον ποιήματος με το αντίστοιχο του Καβάφη « Νέοι της Σιδώνας 400 μ.χ ».
- Να εξοικειωθούν με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ποιητικής γραφής τον Αναγνωστάκη (Γλώσσα, ύφος, λεκτικοί τρόποι ).
- Να εστιάσουν στη διαχρονικότητα των μηνυμάτων, να επικαιροποιήσουν και να παράγουν λόγο αναφορικά με την πολιτικοποίηση και την αγωνιστική δράση των σύγχρονων νέων σε κρίσιμες ώρες.
- Η νεότερη ποίηση Θεωρία και πράξη – Τάκης Καρβέλης.
- Διδακτικές προσεγγίσεις στα φιλολογικά μαθήματα – Θεωρία και πράξη – Αιμιλία Βλαχογίαννη.
- Κείμενα Νεοελλ. Λογοτεχνίας Γ’ Λυκείου – Λάππας Κονιδάρης Ελληνοεκδοτι κή.
- Κείμενα Νεοελλ. Λογοτεχνίας Γ’ Λυκείου βιβλίο του καθηγητή
- Συμβολή στη διδακτική των φιλολογικών μαθημάτων Κώστας Ασπρουλάκης.
- Αναστάσιος Στέφος – Νέα ελληνική γραμματεία ερμηνευτικές και διδακτικές δοκιμές – Πορεία.
- Γλωσσολογία και Λογοτεχνία Γ. Μπαμπινιώτης
- — Στην ποίηση του Αναγνωστάκη οι τίτλοι προετοιμάζουν για το περιεχόμενο των ποιημάτων και για τη συγκρότηση του νοήματος και μηνύματος.
- — Η συλλογή Στόχος (1970) περιέχει ποιήματα που γράφτηκαν στην περίοδο της δικτατορίας 1967-74.
- — Στους Νέους της Σιδώνας ο ποιητής εκφράζει την πίκρα του για τη συμπεριφορά κάποιων νέων της εποχής του που θυμίζουν τους αντίστοιχους του ομώνυμου καβαφικού ποιήματος. Ειδικότερα ο ποιητής πικραίνεται για την ανεκτική στάση τους απέναντι στο καθεστώς της χούντας του 1967.
- — Στόχος του είναι να αφυπνίσει τη νέα γενιά για να ξεσηκωθεί εναντίον του καθεστώτος.
- Η εμφάνιση και ο τρόπος ζωής των νέων: "Κανονικά...δράση"
- Οι κοινωνικοί και πολιτικοί προβληματισμοί των νέων και η δράση τους : "Καλά, με νόημα και ζουμί τα ταργούδια σας... άμεσο παρών και δραστικό - "
- Η ειρωνία και η αξιολόγηση των νέων από τον ποιητή: "Νομίζω...κούραση"
- Η πικρία και η απογοήτευση του ποιητή και της γενιάς του: ".(Mας γέρασαν προώρως Γιώργο, το κατάλαβες;)"
- Ο τίτλος
- — Η διατύπωση παραπέμπει στο ομώνυμο ποίημα του Καβάφη «Νέοι της Σιδώνος 400μΧ».
- — Παραλληλίζεται η στάση των νέων των δύο εποχών.—
- — Ο τίτλος παραπέμπει στα χρόνια της δικτατορίας (οι πολίτες διώκονται για την αντίθεσή τους στο καθεστώς).
- — Καθησυχασμός της γενιάς του ποιητή (νάχουμε), αλλά με έντονο προβληματισμό (δεν πρέπει…).
- — Το κανονικά παραπέμπει στη λογική. Ωθεί όμως στον προβληματισμό: τι θα γίνει αν δεν σκεφτούμε κανονικά; Θα έχουμε την ίδια άποψη για τους νέους;
- — Ειρωνικός ο τόνος του πρώτου στίχου.
κορίτσια δροσερά- αρτιμελή αγόρια
γεμάτα πάθος κι έρωτα για τη ζωή και για τη δράση.
- — Ο 2ος στίχος αιτιολογεί τον πρώτο.
- — Η λέξη συντροφιά παραπέμπει στη γενιά.
- — Συσσώρευση θετικών στη σημασία λέξεων: δροσερά, αρτιμελή, πάθος, έρωτα, ζωή, δράση.
- — Οι νέοι παρουσιάζονται ανοιχτόκαρδοι, γεμάτοι υγεία και ανεμελιά.
- Η λέξη δράση δεν αποσαφηνίζεται προς το παρόν.
- — Ουσιαστικό το περιεχόμενό τους, εκφράζουν τη νεολαία της εποχής.
- — Μακριά όμως, από την ελληνική πραγματικότητα, που δοκιμάζεται κάτω από τη δικτατορία με φυλακίσεις και βασανιστήρια. (Η λογοκρισία απαγόρευε τα τραγούδια με πολιτικό περιεχόμενο και αγωνιστική διάθεση. Οι νέοι δεν τα τραγουδούσαν).
- — Αναφέρονται σε ήρωες παλιότερων εποχών (προγονοπληξία), σε επαναστάσεις που έγιναν σε χώρες της Λατ. Αμερικής ή της Κίνας (βλ. Τσε Γκεβάρα) ή στηλίτευαν τον πόλεμο του Βιετνάμ.
- — Παρουσιάζεται μια δράση χωρίς κόστος, ανώδυνη, επιφανειακή
- — Τα προβλήματα της χώρας δεν αγγίζουν τους νέους.
- — Ειρωνικός τόνος με συναισθηματικά φορτισμένο λεξιλόγιο: Kαλά, με νόημα και ζουμί και τα τραγούδια σας, τόσο, μα τόσο ανθρώπινα,(αναδίπλωση), συγκινημένα, τα παιδάκια, καημό, πάσχοντος.
- — Επαναφορά: Για τα παιδάκια… Για ήρωες… Για επαναστάτες…. Για τον καημό.
στην προβληματική και στους αγώνες του καιρού μας
δίνετε ένα άμεσο παρών και δραστικό
- — Οι νέοι δε συμμετέχουν μόνο θεωρητικά στους αγώνες των λαών, αλλά ενεργητικά ( συμμετοχή, άμεσο και δραστικό παρών).
- — Ολοφάνερη η ειρωνεία του ποιητή. Η συμμετοχή των νέων στο δράμα της χώρας τους είναι ανύπαρκτη
- — Η δράση τους (στ. 6) περιορίζεται στα τραγούδια τους.
Νομίζω δικαιούσθε με το παραπάνω
Δυο, τρεις τρεις, να παίξετε, να ερωτευθείτε,
Και να ξεσκάσετε, αδελφέ, μετά από τόση κούραση.
- — Ο χωρισμός με την παύλα γίνεται για λόγους έμφασης.
- — Παρουσιάζεται ειρωνικά η ανταμοιβή των νέων, που ο ποιητής θεωρεί (νομίζω) ότι ταιριάζει στους νέους. Αυτή είναι η ξεκούραση από τους αγώνες και η ξεγνοιασιά.
- — Ο σαρκασμός δηλώνεται με τις εκφράσεις με το παραπάνω, αδελφέ, κούραση.
- — Η φράση Δυο δυο, τρεις τρεις συνιστά ανταμοιβή: έτσι η νεολαία θα δείξει την ανυπακοή της στην απαγόρευση των δημοσίων συγκεντρώσεων από τη χούντα (ειρωνεία), πέρα των πέντε ατόμων.
- — Η φράση κατόπιν τούτου ειρωνεύεται την επιβολή της καθαρεύουσας από το καθεστώς στην εκπαίδευση.
- — Αποκορύφωση της ειρωνείας.
- — Ο ποιητής απευθύνεται σε κάποιον φίλο του πιθανόν συναγωνιστή του.
- — Δηλώνει την απαισιοδοξία του και την πικρία του και την απογοήτευσή του.
- — Οι νέοι της εποχής με την έλλειψη αγωνιστικότητας είναι σαν να έχουν γεράσει ψυχικά.
- — Η γενιά του ποιητή βρίσκεται στη μέση ηλικία και νιώθει ακόμη πιο γερασμένη όταν βλέπει τους νέους να έχουν τέτοια αντίδραση στο καθεστώς.
- — Η παρένθεση δηλώνει την αλλαγή ύφους: μετάβαση από την ειρωνεία στην πικρία.
- — Το ποίημα αρχίζει με τίτλο που παραπέμπει στο Καβάφη και τελειώνει με απότομη αλλαγή ατμόσφαιρας και αιφνιδιασμό (βλ. Τι θ’απογίνουμε χωρίς βαρβάρους;)
- — Επικρίνει την αδράνεια των νέων και προσπαθεί να τους φιλοτιμήσει, ώστε να ενεργοποιηθούν εναντίον του καθεστώτος.
- — Έντονος προβληματισμός του ποιητή σε κοινωνικά και πολιτικά θέματα.
- — Φανερή η πικρία του ότι από τη σύγχρονη νεολαία απουσιάζει η αγωνιστικότητα και ο ουσιαστικός προβληματισμός.
Καβαφικοί νέοι | Νέοι του 1970 |
• Εκλεπτυσμένοι. • Ενδιαφέρον για τα γράμματα και τις τέχνες. • Αρέσκονται στις ανέσεις του βίου. | • Έχουν πολιτικά και κοινωνικά ενδιαφέροντα που περιορίζονται σε θεωρητικό επίπεδο. • Ενδιαφέρονται για τις διασκεδάσεις. |
• Υποβαθμίζουν τα θέματα που σχετίζονται με την αγωνιστική δράση: τη φιλοπατρία, τους αγώνες για δημοκρατία και ελευθερία. | • Δεν ευαισθητοποιούνται πάνω στη δύσκολη κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα. • Δεν έχουν συνειδητοποιήσει το χρέος τους |
Τεχνική του ποιητή
Γλώσσα
- Διαλογικός χαρακτήρας
Μανόλης Αναγνωστάκης, Νέοι της Σιδώνος, 1970
- 1. Μανόλησ Αναγνωςτάκησ Νέοι τησ Σιδώνασ, 1970
- 2. Νέοι της Σιδώνας 1970 Ο ποιητής διαβάζει το ποίημά του Γιάννου Βαςιλική
- 3. Στην ποίηση του Αναγνωστάκη οι τίτλοι προετοιμάζουν για το περιεχόμενο των ποιημάτων και για τη συγκρότηση του νοήματος και μηνύματος. Η συλλογή Στόχος (1970) περιέχει ποιήματα γράφτηκαν στην περίοδο της δικτατορίας 1967-74. που Στους Νέους της Σιδώνας ο ποιητής εκφράζει την πίκρα του για τη συμπεριφορά κάποιων νέων της εποχής του που θυμίζουν τους αντίστοιχους του ομώνυμου καβαφικού ποιήματος. Ειδικότερα ο ποιητής πικραίνεται για την ανεκτική στάση τους απέναντι στο καθεστώς της χούντας του 1967. Στόχος του είναι να αφυπνίσει τη νέα γενιά για να ξεσηκωθεί εναντίον του καθεστώτος. Γιάννου Βαςιλική
- 4. Θεματικοί άξονες Οι νέοι, οι προβληματισμοί τους και η στάση του ποιητή απέναντί τους Η εμφάνιςη και ο τρόποσ Κανονικά δεν πρέπει νάχουμε παράπονο ζωήσ των νέων Kαλή κι εγκάρδια η συντροφιά σας, όλο νιάτα, Kορίτσια δροσερά- αρτιμελή αγόρια Γεμάτα πάθος κι έρωτα για τη ζωή και για τη δράση. Kαλά, με νόημα και ζουμί και τα τραγούδια σας Tόσο, μα τόσο ανθρώπινα, συγκινημένα, Οι κοινωνικοί και Για τα παιδάκια που πεθαίνουν σ' άλλην Ήπειρο πολιτικοί Για ήρωες που σκοτωθήκαν σ' άλλα χρόνια, Για επαναστάτες Mαύρους, Πράσινους, Kιτρινωπούς, προβληματιςμοί των νέων και η δράςη τουσ Για τον καημό του εν γένει πάσχοντος Aνθρώπου. Iδιαιτέρως σάς τιμά τούτη η συμμετοχή Στην προβληματική και στους αγώνες του καιρού μας Δίνετε ένα άμεσο παρών και δραστικό- κατόπιν τούτου Γιάννου Βαςιλική
- 5. Nομίζω δικαιούσθε με το παραπάνω Η ειρωνεία και η αξιολόγηςη των νέων από τον ποιητή. Δυο δυο, τρεις τρεις, να παίξετε, να ερωτευθείτε, Kαι να ξεσκάσετε, αδελφέ, μετά από τόση κούραση. Η πικρία και η απογοήτευση του ποιητή και της γενιάς του (Mας γέρασαν προώρως Γιώργο, το κατάλαβες;) Γιάννου Βαςιλική
- 6. Ο τίτλος Η διατύπωση παραπέμπει στο ομώνυμο ποίημα του Καβάφη «Νέοι της Σιδώνος 400μΧ». Παραλληλίζεται η στάση των νέων των δύο εποχών. Κοινά σημεία των δύο νεολαιών: η αγάπη για διασκέδαση, η χαλαρότητα στην αντιμετώπιση σοβαρών κοινωνικών και πολιτικών ζητημάτων, η έλλειψη αγωνιστικότητας. Ο τίτλος παραπέμπει στα χρόνια της δικτατορίας (οι πολίτες διώκονται για την αντίθεσή τους στο καθεστώς). Γιάννου Βαςιλική
- 7. Kανονικά δεν πρέπει νάχουμε παράπονο Καθησυχασμός της γενιάς του, αλλά με έντονο προβληματισμό (δεν πρέπει…). Το κανονικά παραπέμπει στη λογική. Ωθεί όμως στον προβληματισμό: τι θα γίνει αν δεν σκεφτούμε κανονικά; Θα έχουμε την ίδια άποψη για τους νέους; Ειρωνικός ο τόνος του πρώτου στίχου. Γιάννου Βαςιλική
- 8. Kαλή κι εγκάρδια η συντροφιά σας, όλο νιάτα, kορίτσια δροσερά- αρτιμελή αγόρια γεμάτα πάθος κι έρωτα για τη ζωή και για τη δράση. Γενική παρουσίαση νέων της Ελλάδας του 70. Ο 2ος στίχος αιτιολογεί τον πρώτο. Η λέξη συντροφιά παραπέμπει στη γενιά. Συσσώρευση θετικών στη σημασία λέξεων: δροσερά, αρτιμελή, πάθος, έρωτα, ζωή, δράση . Οι νέοι παρουσιάζονται ανοιχτόκαρδοι, γεμάτοι υγεία και ανεμελιά. Η λέξη δράση δεν αποσαφηνίζεται προς το παρόν. Γιάννου Βαςιλική
- 9. Kαλά, με νόημα και ζουμί και τα τραγούδια σας…. Για τον καημό του εν γένει πάσχοντος aνθρώπου. Τα τραγούδια των νέων της εποχής. Ουσιαστικό το περιεχόμενό τους, εκφράζουν τη νεολαία της εποχής. Μακριά όμως, από την ελληνική πραγματικότητα, που δοκιμάζεται κάτω από τη δικτατορία με φυλακίσεις και βασανιστήρια. (Η λογοκρισία απαγόρευε τα τραγούδια με πολιτικό περιεχόμενο και αγωνιστική διάθεση. Οι νέοι δεν τα τραγουδούσαν). Αναφέρονται σε ήρωες παλιότερων εποχών (προγονοπληξία), σε επαναστάσεις που έγιναν σε χώρες της Λατ. Αμερικής ή της Κίνας (βλ. Τσε Γκεβάρα) ή στηλίτευαν τον πόλεμο του Βιετνάμ. Γιάννου Βαςιλική
- 10. Παρουσιάζεται μια δράση χωρίς κόστος, ανώδυνη, επιφανειακή Τα προβλήματα της χώρας δεν αγγίζουν τους νέους. Ειρωνικός τόνος με συναισθηματικά φορτισμένο λεξιλόγιο: Kαλά, με νόημα και ζουμί και τα τραγούδια σας, τόσο, μα τόσο ανθρώπινα,(αναδίπλωση), συγκινημένα, τα παιδάκια, καημό, πάσχοντος. Επαναφορά: Για τα παιδάκια… Για ήρωες… Για επαναστάτες…. Για τον καημό. Γιάννου Βαςιλική
- 11. Iδιαιτέρως σάς τιμά τούτη η συμμετοχή στην προβληματική και στους αγώνες του καιρού μας δίνετε ένα άμεσο παρών και δραστικό Ο ειρωνικός έπαινος του ποιητή Οι νέοι δε συμμετέχουν μόνο θεωρητικά στους αγώνες των λαών αλλά ενεργητικά ( συμμετοχή, άμεσο και δραστικό παρών). Ολοφάνερη η ειρωνεία του ποιητή. Η συμμετοχή των νέων στο δράμα της χώρας τους είναι ανύπαρκτη Η δράση τους (στ. 6) περιορίζεται στα τραγούδια τους. Γιάννου Βαςιλική
- 12. - κατόπιν τούτου Νομίζω δικαιούσθε με το παραπάνω Δυο, τρεις τρεις, να παίξετε, να ερωτευθείτε, Και να ξεσκάσετε, αδελφέ, μετά από τόση κούραση. Ο σαρκασμός Ο χωρισμός με την παύλα γίνεται για λόγους έμφασης. Παρουσιάζεται ειρωνικά η ανταμοιβή των νέων, που ο ποιητής θεωρεί (νομίζω) ότι ταιριάζει στους νέους. Αυτή είναι η ξεκούραση από τους αγώνες και η ξεγνοιασιά. Ο σαρκασμός δηλώνεται με τις εκφράσεις με το παραπάνω, αδελφέ, κούραση. Η φράση Δυο δυο, τρεις τρεις συνιστά ανταμοιβή: έτσι η νεολαία θα δείξει την ανυπακοή της στην απαγόρευση των δημοσίων συγκεντρώσεων από τη χούντα (ειρωνεία), πέρα των πέντε ατόμων. Η φράση κατόπιν τούτου ειρωνεύεται την επιβολή της καθαρεύουσας από το καθεστώς στην εκπαίδευση. Αποκορύφωση της ειρωνείας. Γιάννου Βαςιλική
- 13. (Mας γέρασαν προώρως, Γιώργο, το κατάλαβες;) Η πικρία για την περαςμένη γενιά Ο ποιητής απευθύνεται σε κάποιον φίλο του πιθανόν συναγωνιστή του. Δηλώνει την απαισιοδοξία του και την πικρία του και την απογοήτευσή του. Οι νέοι της εποχής με την έλλειψη αγωνιστικότητας είναι σαν να έχουν γεράσει ψυχικά. Η γενιά του ποιητή βρίσκεται στη μέση ηλικία και νιώθει ακόμη πιο γερασμένη όταν βλέπει τους νέους να έχουν τέτοια αντίδραση στο καθεστώς. Η παρένθεση δηλώνει την αλλαγή ύφους: μετάβαση από την ειρωνεία στην πικρία. Το ποίημα αρχίζει με τίτλο που παραπέμπει στο Καβάφη και τελειώνει με απότομη αλλαγή ατμόσφαιρας και αιφνιδιασμό (βλ. Τι θ’απογίνουμε χωρίς βαρβάρους;) Γιάννου Βαςιλική
- 14. Ο ςτόχοσ του ποιητή Επικρίνει την αδράνεια των νέων και προςπαθεί να τουσ φιλοτιμήςει, ώςτε να ενεργοποιηθούν εναντίον του καθεςτώτοσ. Έντονοσ προβληματιςμόσ του ποιητή ςε κοινωνικά και πολιτικά θέματα. Φανερή η πικρία του ότι από τη ςύγχρονη νεολαία απουςιάζει η αγωνιςτικότητα και ο ουςιαςτικόσ προβληματιςμόσ.
- 15. Ο διδακτικόσ-ηθικολογικόσ χαρακτήρασ Λανθάνει πίςω από την ειρωνεία. Στόχοσ η αφύπνιςη των νέων, η ςτροφή προσ τον προβληματιςμό και την πολιτική- πατριωτική ςυμπεριφορά.
- 16. Σύγκριςη με το ομώνυμο ποίημα του Καβάφη Καβαφικοί νέοι -Εκλεπτυςμένοι. -Ενδιαφέρον για τα γράμματα και τισ τέχνεσ. -Αρέςκονται ςτισ ανέςεισ του βίου. -Υποβαθμίζουν τα θέματα που ςχετίζονται με την αγωνιςτική δράςη: τη φιλοπατρία, τουσ αγώνεσ για δημοκρατία και ελευθερία. Οι νέοι των δύο εποχών δεν ταυτίζονται εντελώσ, αλλά έχουν αρκετά κοινά γνωρίςματα. Νέοι του 1970 -Έχουν πολιτικά και κοινωνικά ενδιαφέροντα που περιορίζονται ςε θεωρητικό επίπεδο. -Ενδιαφέρονται για τισ διαςκεδάςεισ. -Δεν ευαιςθητοποιούνται πάνω ςτη δύςκολη κατάςταςη που επικρατεί ςτην Ελλάδα. -Δεν έχουν ςυνειδητοποιήςει το χρέοσ τουσ
- 17. Τεχνική του ποιητή Γλώςςα Ύφοσ • Απλή , κατανοητή. • Λέξεισ από την καθημερινότητα (ζουμί, ξεςκάςετε, αδελφέ). • Λέξεισ από την καθαρεύουςα ( του πάςχοντοσ, κατόπιν τούτου) = ειρωνεία ςτο καθεςτώσ/ ομοιότητα με τον Καβάφη. • Χρήςη α’ πληθ.= απευθύνεται ςτο φίλο του(ςτη γενιά του). • Χρήςη β΄ πληθ.= απευθύνεται ςτουσ νέουσ . • Διαλογικόσ χαρακτήρασ. • Απλό, λιτό. • Δεν επιδιώκεται ο λυριςμόσ. • Κυριολεξία και ςαφήνεια. • Διάχυτη η ειρωνική διάθεςη. • Προςωπικόσ τόνοσ = αμεςότητα.
- 18. Βιβλιογραφία Κείμενα Νεοελληνικήσ Λογοτεχνίασ, Γ’ τεύχοσ, Γ΄ Τάξη Γενικού Λυκείου, Βιβλίο του καθηγητή, ΟΕΔΒ, Αθήνα 2008. Αξιολόγηςη των μαθητών τησ Β’Λυκείου ςτη Νεοελληνική λογοτεχνία, τευχ. Β’, Κέντρο Εκπαιδευτικήσ έρευνασ ΥΠΕΠΘ, Αθήνα 1999. Φιλολογική , Τρίμηνη περιοδική έκδοςη ενημέρωςησ και προβληματιςμού τησ Πανελλήνιασ Ένωςησ Φιλολόγων, Αφιέρωμα Μανόλησ Αναγνωςτάκησ, τευχ. 93 (Οκτώβριοσ-Δεκέμβριοσ ,2005), εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα 2005. Εμμανουηλίδησ Παν., Πετρίδου-Εμμανουηλίδου Έλλη, Κείμενα Νεοελληνικήσ Λογοτεχνίασ, Ποίηςη, εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα 2001. Καρβέλησ Τάκησ, Η νεότερη ποίηςη, Θεωρία και πράξη, εκδ. Κώδικασ, Αθήνα 1983. Μπαλάςκασ Κώςτασ, Ταξίδι με το κείμενο, Προτάςεισ για την ανάγνωςη τησ λογοτεχνίασ, εκδ. Επικαιρότητα, Αθήνα 1990. Πολίτησ Λίνοσ, Ιςτορία τησ Νεοελληνικήσ Λογοτεχνίασ, εκδ. ΜΙΕΤ, Αθήνα 1985.
Νέοι της Σιδώνος Αναγνωστάκης Μανόλης
διαβάζει: Αναγνωστάκης Mανόλης, O Mανόλης Aναγνωστάκης διαβάζει Aναγνωστάκη, Διόνυσος 1977
http://www.snhell.gr/lections/readings/a09.mp3
Kανονικά δεν πρέπει νάχουμε παράπονο
Kαλή κι εγκάρδια η συντροφιά σας, όλο νιάτα,
Kορίτσια δροσερά- αρτιμελή αγόρια
Γεμάτα πάθος κι έρωτα για τη ζωή και για τη δράση.
Kαλά, με νόημα και ζουμί και τα τραγούδια σας
Tόσο, μα τόσο ανθρώπινα, συγκινημένα,
Για τα παιδάκια που πεθαίνουν σ' άλλην Ήπειρο
Για ήρωες που σκοτωθήκαν σ' άλλα χρόνια,
Για επαναστάτες Mαύρους, Πράσινους, Kιτρινωπούς,
Για τον καημό του εν γένει πάσχοντος Aνθρώπου.
Iδιαιτέρως σάς τιμά τούτη η συμμετοχή
Στην προβληματική και στους αγώνες του καιρού μας
Δίνετε ένα άμεσο παρών και δραστικό- κατόπιν τούτου
Nομίζω δικαιούσθε με το παραπάνω
Δυο δυο, τρεις τρεις, να παίξετε, να ερωτευθείτε,
Kαι να ξεσκάσετε, αδελφέ, μετά από τόση κούραση.
(Mας γέρασαν προώρως Γιώργο, το κατάλαβες;)
- 1. Μανόλησ Αναγνωςτάκησ Νέοι τησ Σιδώνασ, 1970
- 2. Νέοι της Σιδώνας 1970 Ο ποιητής διαβάζει το ποίημά του Γιάννου Βαςιλική
- 3. Στην ποίηση του Αναγνωστάκη οι τίτλοι προετοιμάζουν για το περιεχόμενο των ποιημάτων και για τη συγκρότηση του νοήματος και μηνύματος. Η συλλογή Στόχος (1970) περιέχει ποιήματα γράφτηκαν στην περίοδο της δικτατορίας 1967-74. που Στους Νέους της Σιδώνας ο ποιητής εκφράζει την πίκρα του για τη συμπεριφορά κάποιων νέων της εποχής του που θυμίζουν τους αντίστοιχους του ομώνυμου καβαφικού ποιήματος. Ειδικότερα ο ποιητής πικραίνεται για την ανεκτική στάση τους απέναντι στο καθεστώς της χούντας του 1967. Στόχος του είναι να αφυπνίσει τη νέα γενιά για να ξεσηκωθεί εναντίον του καθεστώτος. Γιάννου Βαςιλική
- 4. Θεματικοί άξονες Οι νέοι, οι προβληματισμοί τους και η στάση του ποιητή απέναντί τους Η εμφάνιςη και ο τρόποσ Κανονικά δεν πρέπει νάχουμε παράπονο ζωήσ των νέων Kαλή κι εγκάρδια η συντροφιά σας, όλο νιάτα, Kορίτσια δροσερά- αρτιμελή αγόρια Γεμάτα πάθος κι έρωτα για τη ζωή και για τη δράση. Kαλά, με νόημα και ζουμί και τα τραγούδια σας Tόσο, μα τόσο ανθρώπινα, συγκινημένα, Οι κοινωνικοί και Για τα παιδάκια που πεθαίνουν σ' άλλην Ήπειρο πολιτικοί Για ήρωες που σκοτωθήκαν σ' άλλα χρόνια, Για επαναστάτες Mαύρους, Πράσινους, Kιτρινωπούς, προβληματιςμοί των νέων και η δράςη τουσ Για τον καημό του εν γένει πάσχοντος Aνθρώπου. Iδιαιτέρως σάς τιμά τούτη η συμμετοχή Στην προβληματική και στους αγώνες του καιρού μας Δίνετε ένα άμεσο παρών και δραστικό- κατόπιν τούτου Γιάννου Βαςιλική
- 5. Nομίζω δικαιούσθε με το παραπάνω Η ειρωνεία και η αξιολόγηςη των νέων από τον ποιητή. Δυο δυο, τρεις τρεις, να παίξετε, να ερωτευθείτε, Kαι να ξεσκάσετε, αδελφέ, μετά από τόση κούραση. Η πικρία και η απογοήτευση του ποιητή και της γενιάς του (Mας γέρασαν προώρως Γιώργο, το κατάλαβες;) Γιάννου Βαςιλική
- 6. Ο τίτλος Η διατύπωση παραπέμπει στο ομώνυμο ποίημα του Καβάφη «Νέοι της Σιδώνος 400μΧ». Παραλληλίζεται η στάση των νέων των δύο εποχών. Κοινά σημεία των δύο νεολαιών: η αγάπη για διασκέδαση, η χαλαρότητα στην αντιμετώπιση σοβαρών κοινωνικών και πολιτικών ζητημάτων, η έλλειψη αγωνιστικότητας. Ο τίτλος παραπέμπει στα χρόνια της δικτατορίας (οι πολίτες διώκονται για την αντίθεσή τους στο καθεστώς). Γιάννου Βαςιλική
- 7. Kανονικά δεν πρέπει νάχουμε παράπονο Καθησυχασμός της γενιάς του, αλλά με έντονο προβληματισμό (δεν πρέπει…). Το κανονικά παραπέμπει στη λογική. Ωθεί όμως στον προβληματισμό: τι θα γίνει αν δεν σκεφτούμε κανονικά; Θα έχουμε την ίδια άποψη για τους νέους; Ειρωνικός ο τόνος του πρώτου στίχου. Γιάννου Βαςιλική
- 8. Kαλή κι εγκάρδια η συντροφιά σας, όλο νιάτα, kορίτσια δροσερά- αρτιμελή αγόρια γεμάτα πάθος κι έρωτα για τη ζωή και για τη δράση. Γενική παρουσίαση νέων της Ελλάδας του 70. Ο 2ος στίχος αιτιολογεί τον πρώτο. Η λέξη συντροφιά παραπέμπει στη γενιά. Συσσώρευση θετικών στη σημασία λέξεων: δροσερά, αρτιμελή, πάθος, έρωτα, ζωή, δράση . Οι νέοι παρουσιάζονται ανοιχτόκαρδοι, γεμάτοι υγεία και ανεμελιά. Η λέξη δράση δεν αποσαφηνίζεται προς το παρόν. Γιάννου Βαςιλική
- 9. Kαλά, με νόημα και ζουμί και τα τραγούδια σας…. Για τον καημό του εν γένει πάσχοντος aνθρώπου. Τα τραγούδια των νέων της εποχής. Ουσιαστικό το περιεχόμενό τους, εκφράζουν τη νεολαία της εποχής. Μακριά όμως, από την ελληνική πραγματικότητα, που δοκιμάζεται κάτω από τη δικτατορία με φυλακίσεις και βασανιστήρια. (Η λογοκρισία απαγόρευε τα τραγούδια με πολιτικό περιεχόμενο και αγωνιστική διάθεση. Οι νέοι δεν τα τραγουδούσαν). Αναφέρονται σε ήρωες παλιότερων εποχών (προγονοπληξία), σε επαναστάσεις που έγιναν σε χώρες της Λατ. Αμερικής ή της Κίνας (βλ. Τσε Γκεβάρα) ή στηλίτευαν τον πόλεμο του Βιετνάμ. Γιάννου Βαςιλική
- 10. Παρουσιάζεται μια δράση χωρίς κόστος, ανώδυνη, επιφανειακή Τα προβλήματα της χώρας δεν αγγίζουν τους νέους. Ειρωνικός τόνος με συναισθηματικά φορτισμένο λεξιλόγιο: Kαλά, με νόημα και ζουμί και τα τραγούδια σας, τόσο, μα τόσο ανθρώπινα,(αναδίπλωση), συγκινημένα, τα παιδάκια, καημό, πάσχοντος. Επαναφορά: Για τα παιδάκια… Για ήρωες… Για επαναστάτες…. Για τον καημό. Γιάννου Βαςιλική
- 11. Iδιαιτέρως σάς τιμά τούτη η συμμετοχή στην προβληματική και στους αγώνες του καιρού μας δίνετε ένα άμεσο παρών και δραστικό Ο ειρωνικός έπαινος του ποιητή Οι νέοι δε συμμετέχουν μόνο θεωρητικά στους αγώνες των λαών αλλά ενεργητικά ( συμμετοχή, άμεσο και δραστικό παρών). Ολοφάνερη η ειρωνεία του ποιητή. Η συμμετοχή των νέων στο δράμα της χώρας τους είναι ανύπαρκτη Η δράση τους (στ. 6) περιορίζεται στα τραγούδια τους. Γιάννου Βαςιλική
- 12. - κατόπιν τούτου Νομίζω δικαιούσθε με το παραπάνω Δυο, τρεις τρεις, να παίξετε, να ερωτευθείτε, Και να ξεσκάσετε, αδελφέ, μετά από τόση κούραση. Ο σαρκασμός Ο χωρισμός με την παύλα γίνεται για λόγους έμφασης. Παρουσιάζεται ειρωνικά η ανταμοιβή των νέων, που ο ποιητής θεωρεί (νομίζω) ότι ταιριάζει στους νέους. Αυτή είναι η ξεκούραση από τους αγώνες και η ξεγνοιασιά. Ο σαρκασμός δηλώνεται με τις εκφράσεις με το παραπάνω, αδελφέ, κούραση. Η φράση Δυο δυο, τρεις τρεις συνιστά ανταμοιβή: έτσι η νεολαία θα δείξει την ανυπακοή της στην απαγόρευση των δημοσίων συγκεντρώσεων από τη χούντα (ειρωνεία), πέρα των πέντε ατόμων. Η φράση κατόπιν τούτου ειρωνεύεται την επιβολή της καθαρεύουσας από το καθεστώς στην εκπαίδευση. Αποκορύφωση της ειρωνείας. Γιάννου Βαςιλική
- 13. (Mας γέρασαν προώρως, Γιώργο, το κατάλαβες;) Η πικρία για την περαςμένη γενιά Ο ποιητής απευθύνεται σε κάποιον φίλο του πιθανόν συναγωνιστή του. Δηλώνει την απαισιοδοξία του και την πικρία του και την απογοήτευσή του. Οι νέοι της εποχής με την έλλειψη αγωνιστικότητας είναι σαν να έχουν γεράσει ψυχικά. Η γενιά του ποιητή βρίσκεται στη μέση ηλικία και νιώθει ακόμη πιο γερασμένη όταν βλέπει τους νέους να έχουν τέτοια αντίδραση στο καθεστώς. Η παρένθεση δηλώνει την αλλαγή ύφους: μετάβαση από την ειρωνεία στην πικρία. Το ποίημα αρχίζει με τίτλο που παραπέμπει στο Καβάφη και τελειώνει με απότομη αλλαγή ατμόσφαιρας και αιφνιδιασμό (βλ. Τι θ’απογίνουμε χωρίς βαρβάρους;) Γιάννου Βαςιλική
- 14. Ο ςτόχοσ του ποιητή Επικρίνει την αδράνεια των νέων και προςπαθεί να τουσ φιλοτιμήςει, ώςτε να ενεργοποιηθούν εναντίον του καθεςτώτοσ. Έντονοσ προβληματιςμόσ του ποιητή ςε κοινωνικά και πολιτικά θέματα. Φανερή η πικρία του ότι από τη ςύγχρονη νεολαία απουςιάζει η αγωνιςτικότητα και ο ουςιαςτικόσ προβληματιςμόσ.
- 15. Ο διδακτικόσ-ηθικολογικόσ χαρακτήρασ Λανθάνει πίςω από την ειρωνεία. Στόχοσ η αφύπνιςη των νέων, η ςτροφή προσ τον προβληματιςμό και την πολιτική- πατριωτική ςυμπεριφορά.
- 16. Σύγκριςη με το ομώνυμο ποίημα του Καβάφη Καβαφικοί νέοι -Εκλεπτυςμένοι. -Ενδιαφέρον για τα γράμματα και τισ τέχνεσ. -Αρέςκονται ςτισ ανέςεισ του βίου. -Υποβαθμίζουν τα θέματα που ςχετίζονται με την αγωνιςτική δράςη: τη φιλοπατρία, τουσ αγώνεσ για δημοκρατία και ελευθερία. Οι νέοι των δύο εποχών δεν ταυτίζονται εντελώσ, αλλά έχουν αρκετά κοινά γνωρίςματα. Νέοι του 1970 -Έχουν πολιτικά και κοινωνικά ενδιαφέροντα που περιορίζονται ςε θεωρητικό επίπεδο. -Ενδιαφέρονται για τισ διαςκεδάςεισ. -Δεν ευαιςθητοποιούνται πάνω ςτη δύςκολη κατάςταςη που επικρατεί ςτην Ελλάδα. -Δεν έχουν ςυνειδητοποιήςει το χρέοσ τουσ
- 17. Τεχνική του ποιητή Γλώςςα Ύφοσ • Απλή , κατανοητή. • Λέξεισ από την καθημερινότητα (ζουμί, ξεςκάςετε, αδελφέ). • Λέξεισ από την καθαρεύουςα ( του πάςχοντοσ, κατόπιν τούτου) = ειρωνεία ςτο καθεςτώσ/ ομοιότητα με τον Καβάφη. • Χρήςη α’ πληθ.= απευθύνεται ςτο φίλο του(ςτη γενιά του). • Χρήςη β΄ πληθ.= απευθύνεται ςτουσ νέουσ . • Διαλογικόσ χαρακτήρασ. • Απλό, λιτό. • Δεν επιδιώκεται ο λυριςμόσ. • Κυριολεξία και ςαφήνεια. • Διάχυτη η ειρωνική διάθεςη. • Προςωπικόσ τόνοσ = αμεςότητα.
- 18. Βιβλιογραφία Κείμενα Νεοελληνικήσ Λογοτεχνίασ, Γ’ τεύχοσ, Γ΄ Τάξη Γενικού Λυκείου, Βιβλίο του καθηγητή, ΟΕΔΒ, Αθήνα 2008. Αξιολόγηςη των μαθητών τησ Β’Λυκείου ςτη Νεοελληνική λογοτεχνία, τευχ. Β’, Κέντρο Εκπαιδευτικήσ έρευνασ ΥΠΕΠΘ, Αθήνα 1999. Φιλολογική , Τρίμηνη περιοδική έκδοςη ενημέρωςησ και προβληματιςμού τησ Πανελλήνιασ Ένωςησ Φιλολόγων, Αφιέρωμα Μανόλησ Αναγνωςτάκησ, τευχ. 93 (Οκτώβριοσ-Δεκέμβριοσ ,2005), εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα 2005. Εμμανουηλίδησ Παν., Πετρίδου-Εμμανουηλίδου Έλλη, Κείμενα Νεοελληνικήσ Λογοτεχνίασ, Ποίηςη, εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα 2001. Καρβέλησ Τάκησ, Η νεότερη ποίηςη, Θεωρία και πράξη, εκδ. Κώδικασ, Αθήνα 1983. Μπαλάςκασ Κώςτασ, Ταξίδι με το κείμενο, Προτάςεισ για την ανάγνωςη τησ λογοτεχνίασ, εκδ. Επικαιρότητα, Αθήνα 1990. Πολίτησ Λίνοσ, Ιςτορία τησ Νεοελληνικήσ Λογοτεχνίασ, εκδ. ΜΙΕΤ, Αθήνα 1985.
|
ΠΗΓΗ https://www.slideshare.net/elenliousa/ss-10641364
Μανόλης Αναγνωστάκης, "Νέοι της Σιδώνος, 1970"
Μανόλης Αναγνωστάκης,νέοι της Σιδώνος, 1970
Ο Μανόλης Αναγνωστάκης, ποιητής και δοκιμιογράφος, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1952. Σπούδασε ιατρική στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης και ειδικεύτηκε ως ακτινολόγος στη Βιέννη. Τα χρόνια της Κατοχής πήρε μέρος στην Αντίσταση, ενώ κατά τη διάρκεια του εμφυλίου φυλακίστηκε, καταδικάστηκε σε θάνατο για παράνομη πολιτική δράση, αλλά αποφυλακίστηκε το 1951. Ο Αναγνωστάκης δρα πολιτικά στο χώρο της ανανεωτικής αριστεράς , ενώ ως ποιητής είναι από τους πιο αντιπροσωπευτικούς της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς. Ανήκει στην ομάδα εκείνων που γράφουν κοινωνική ποίηση, με βάση τις δραματικές εμπειρίες τους της Κατοχής και της Αντίστασης, καθώς και του εμφυλίου που ακολούθησε με το ψυχροπολεμικό κλίμα.
Αυτές τις μετακατοχικές πολιτικές και κοινωνικές συγκρούσεις απηχεί η ποίησή του, βασικό στοιχείο της οποίας είναι το πρόβλημα της ηθικής στάσης του πολίτη απέναντι στα δημόσια πράγματα, μέσα σ’ αυτή την ταραγμένη εποχή. Τα θέματά του λοιπόν τα αντλεί από προσωπικές του εμπειρίες και βιώματα, στα οποία όμως δίνει συλλογική σημασία και από τα οποία απορρέει ένα συναίσθημα απαισιοδοξίας. Τα ποιήματά του κρατούν έναν τόνο χαμηλόφωνο και εξομολογητικό τόνο, ξεκινώντας από το ατομικό περιστατικό, αλλά εκφράζουν μαζί και τη διάψευση των ελπίδων της γενιάς του»(Λ. Πολίτης). Βασικά στοιχεία της ποίησής του είναι το πρόβλημα της στάσης του ατόμου σε μια εποχή που ταράσσεται από τα πάθη και χαρακτηρίζεται από την ιδεολογική σύγχυση και το αίσθημα απαισιοδοξίας ως αποτέλεσμα πικρής εμπειρίας.
Τα χαρακτηριστικά της ποίησής του είναι τα εξής:
1)Η πεζολογία ( πελώριοι, άμετροι στίχοι)
2) Η πικρά ειρωνική, η σαρκαστική συμπαράταξη έντονα αντίθετων θεματικών στοιχείων ή διαθέσεων.
3) Ο διαλογικός, «κουβεντιαστός» τόνος.
4) Οι αποχρώσεις φρίκης σε κάποιες περιγραφές.
5) Οι ακριβείς τοπογραφικές αναφορές.
6) Η αίσθηση ότι ο αγώνας, που συνοδεύεται από την προσπάθεια να συντηρηθεί το παρελθόν μέσα στην προσδοκία του μέλλοντος, δεν τελειώνει ποτέ. ( «Κι ήθελε ακόμη πολύ φως να ξημερώσει. Όμως εγώ δεν παραδέχτηκα την ήττα. (…) Όρθιος και μόνος σαν και πρώτα π ε ρ ι μ έ ν ω». Κι αλλού: « Κάτω από κάθε τι που σου σκεπάζει τη ζωή / Όταν όλα περάσουν / Σε περιμένω»).
7) Η περιγραφή του συμβιβασμού με τις πραγματικές συνθήκες ζωής.
8) Αυτή η προσαρμογή στις ευτελείς συνθήκες της ζωής ενοχλεί τον Αναγνωστάκη, αν και γνωρίζει ότι η εμμονή στη διατήρηση των παλιών ιδεών και στη συντήρηση του νικημένου οράματος τον οδηγεί στη μόνωση. (« Όχι δεν πιάνω το χέρι σου. Δε θα κλέψεις το σχήμα του δικού μου»).
9) Η παραίνεση, ο τόνος διδαχής προς εαυτόν, «διαδικασίες που συναποτελούν τη συνειδητή προσπάθεια αντίστασης απέναντι στην προσαρμογή».
10) Ο αυτοσαρκασμός « κάθε φορά που ο ποιητής βλέπει τον εαυτό του ανάμεσα στους προσαρμοσμένους στις τωρινές συνθήκες.«Μ’ αυτή την επώδυνη στάση απέναντι στον εαυτό του», σχολιάζει ο Κοκόλης, «ο ποιητής συντηρεί, αποτελεσματικά, φωλιές νερού μέσα στις φλόγες, όπως έχει πει, κρατάει την περασμένη του ύπαρξη σε εγρήγορση τόση, όση χρειάζεται ώστε, όταν παρουσιαστεί η ανάγκη, να μπορεί να την ανασύρει από το βυθό της κατά συνθήκην ζωής".
ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ
Το ποίημα πραγματεύεται, όπως και το ποίημα του Καβάφη Νέοι της Σιδώνος 400 μ. Χ., τη στάση μιας παρέας νέων απέναντι σε προβλήματα της εποχής τους. Ανήκει στην πολιτικά τολμηρή συλλογή «Ο Στόχος», την τελευταία συλλογή, που ο Αναγνωστάκης ενσωμάτωσε στο ποιητικό του έργο, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στη συλλογική αντιδικτατορική έκδοση «Δεκαοχτώ Κείμενα»(1970). Το ποίημα γράφεται σε μια περίοδο, κατά την οποία επικρατεί πολιτική άπνοια και δεν έχει εκδηλωθεί το μεγαλειώδες αντιδικτατορικό κίνημα της νεολαίας, που θα λάβει χώρα τρία χρόνια αργότερα, στο Πολυτεχνείο.
ΘΕΜΑ
Πρόκειται για κριτική απέναντι στη νέα γενιά που εξαντλεί την αγωνιστικότητά της, εναντίον της δικτατορίας, με εκδηλώσεις εκ του ασφαλούς σε συντροφιές, με τραγούδια γενικής και αόριστης διαμαρτυρίας, με συζητήσεις γενικού θεωρητικού περιεχομένου και αντιστασιακής γυμναστικής. ΕΝΟΤΗΤΕΣ
1η : Οι νέοι, οι προβληματισμοί τους και η στάση του ποιητή απέναντί τους (στίχοι 1-16) α)Η εμφάνιση και γενικά ο τρόπος ζωής των νέων(στίχοι 1-4) β)Οι κοινωνικοί και πολιτικοί προβληματισμοί τους και η δράση τους (στίχοι 5-13) γ) Η καθαρά ειρωνική κριτική του ποιητή: η αξιολόγηση της στάσης των νέων και η ανταμοιβή που τους ταιριάζει (στίχοι 13-16)
2η : Η πικρία και η απογοήτευση του ποιητή και της γενιάς του(στίχος 17).
ΤΙΤΛΟΣ
Η χρονολογία του τίτλου παραπέμπει στην περίοδο της δικτατορίας, κατά την οποία διώχθηκαν εκτός των άλλων πολλοί αγωνιστές της γενιάς του ποιητή. Ξεχωρίζει το καβαφικό διακείμενο στον τίτλο, που περιλαμβάνει όλο το ποίημα, στο οποίο εμπεριέχεται το επίγραμμα του Αισχύλου. Έτσι, το ποίημα του Αναγνωστάκη θα μπορούσε να θεωρηθεί ως πιθανή απάντηση του Αισχύλου στους Σιδώνιους νέους. Είναι προφανής η πρόθεση του Αναγνωστάκη να παραλληλίσει τη στάση των νέων της εποχής της δικτατορίας (Απρίλιος 1967-Ιούλιος 1974) με τη στάση των Νέων της Σιδώνος, όπως αυτή παρουσιάζεται και σχολιάζεται στο γνωστό ποίημα του Καβάφη, «Νέοι της Σιδώνος 400 μ. Χ. Η αναφορά στο συγκεκριμένο ποίημα του Καβάφη γίνεται μόνο στον τίτλο. Το κύριο σώμα του ποιήματος αυτονομείται από το καβαφικό και λειτουργεί και ανεξάρτητα.
Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗΣ,ΝΕΟΙ ΤΗΣ ΣΙΔΩΝΟΣ (400 μ. Χ)
Το ποίημα του Καβάφη τοποθετείται στην ελληνιστική εποχή της παρακμής και του ηδονισμού. Σ’ ένα συμπόσιο, όπου διασκεδάζουν, νέοι της εποχής, ένας ποιητής απαγγέλει το επιτύμβιο επίγραμμα, όπου ο Αισχύλος αναφέρει ως το σημαντικότερο επίτευγμα της ζωής του το γεγονός ότι πολέμησε στο Μαραθώνα, ανάμεσα στους Αθηναίους πολίτες, για να υπερασπιστεί την πόλη του. Ένας από τη συντροφιά εκφράζει την αντίθεσή του, θεωρώντας λιποψυχία το γεγονός ότι ο μεγάλος τραγικός ποιητής δεν αναφέρεται στο έργο του, για το οποίο ξεχώρισε και έμεινε στην ιστορία, αλλά τονίζει κάτι που σύμφωνα με το νέο της Σιδώνος θεωρείται κατώτερο, αφού πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή χιλιάδων στρατιωτών. Τίθεται λοιπόν το ερώτημα: Αυτό που προέχει είναι η ποιητική δημιουργία ή η πατριωτική πράξη; Αυτό που έχει σημασία είναι αυτό που κάνει το άτομο να ξεχωρίσει ή αυτό που επιτυγχάνει με τη συμμετοχή του στους συλλογικούς αγώνες;
Στο ποίημα του Καβάφη, λοιπόν, προβάλλεται ένας προβληματισμός για την τέχνη και τη σχέση της με τη ζωή και τη δράση. Οι Σιδώνιοι νέοι του Καβάφη είναι ευαίσθητοι, τρυφηλοί , φανατικοί για τα γράμματα, χωρίς ιδιαίτερο πατριωτικό ζήλο. Εκείνο που τους ενδιαφέρει είναι η τέχνη και η απόλαυση. Σύμφωνα με τον Τ. Μαλάνο, το ποίημα απηχεί τις απόψεις του ίδιου του Καβάφη, που διακατεχόταν από παθολογική σχεδόν αδυναμία για το έργο του. Ωστόσο, το προσωπική άποψη του ποιητή περί της ανωτερότητας της καλλιτεχνικής δημιουργίας υποβαθμίζεται στο στόμα του ελαφρόμυαλου νέου. Όσο όμως κι αν ταυτίζεται ο ποιητής με τις απόψεις του ομιλητή στο ζήτημα της ποιητικής προσήλωσης, η περιγραφή του πλαισίου και των προσώπων που συμμετέχουν στο συμπόσιο υποδηλώνει πως ο Καβάφης στέκεται απέναντι στο συγκεκριμένο επεισόδιο με κάποια ειρωνική διάθεση. Όταν η λογοτεχνία χρησιμεύει μόνο ως ψυχαγωγία της συντροφιάς , η αμφισβήτηση του Αισχύλου καταλήγει σε θεατρινισμό, γεγονός που αντανακλά τη διάσταση ανάμεσα στη λογοτεχνική κοινωνία και στην ιστορική πραγματικότητα (Εdmund Keeley).
Η γλώσσα, το ύφος, οι λεκτικοί τρόποι, η δομή, ο επιλογικός στίχος είναι παράλληλα στα δύο ποιήματα. Στόχος του Αναγνωστάκη είναι να ταυτίσει τους Σιδώνιους νέους του 400 και 1970 μ. Χ., που περιορίζονται σε θεωρητική προσέγγιση των προβλημάτων της εποχής του. Οι Σιδώνιοι νέοι του Αναγνωστάκη, όπως και εκείνοι του Καβάφη, συμβολίζουν τους βολεμένους, καλοζωϊσμένους ανθρώπους, που, ενώ ιδεολογικά εκφράζουν προοδευτικές αντιλήψεις, απουσιάζουν παντελώς από τη δράση. Τους χαρακτηρίζει η μεγαλοστομία, αλλά τελικά διακατέχονται από ατομικισμό και δεν συμμετέχουν στους συλλογικούς αγώνες, ούτε μπορούν ουσιαστικά να κατανοήσουν την αξία τους.
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ
Ο ποιητής απογοητευμένος και πικραμένος από τη στάση των νέων του 1970, που ήταν παθητική απέναντι στο δικτατορικό καθεστώς της εποχής εκείνης, τους παραλληλίζει με τη στάση των Νέων της Σιδώνος, όπως αυτή παρουσιάζεται στο γνωστό καβαφικό ποίημα του Καβάφη, με στόχο να στιγματίσει την απαράδεκτη αυτή κοινωνική συμπεριφορά τους και να τους αφυπνίσει, ώστε να ξεσηκωθούν και να δράσουν κατά του ανελεύθερου καθεστώτος. Τα πρόσωπα που συμμετέχουν στην ποιητική σκηνοθεσία είναι ο ποιητής, ο οποίος συνομιλεί, αφενός με τους νέους της εποχής του 1970 και αφετέρου με το φίλο του Γιώργο που εκπροσωπεί όλη τη γενιά του. Έτσι διεξάγεται ένας διάλογος σε δύο επίπεδα, ενώ οι αντιπαραθέσεις παρόντος – παρελθόντος, δράσης – αδράνειας, επιφάνειας-ουσίας είναι συνεχείς. Πρόκειται βέβαια και στα δύο επίπεδα για μονόλογο του ποιητή, γιατί απουσιάζει ο λόγος της άλλης πλευράς.
Με τον 1ο στίχο ο ποιητής αποφαίνεται με λεπτή ειρωνεία ότι η στάση των νέων του 1970 δεν είναι κακή και στη συνέχεια το αιτιολογεί : τα αγόρια και τα κορίτσια αυτής της γενιάς είναι εγκάρδια και υγιή και τα διακρίνει ζωντάνια και όρεξη για δράση. Ο Αναγνωστάκης προσπαθεί να καθησυχάσει τον εαυτό του και τη γενιά του(« να’ χουμε») με αρνητική και δεοντολογική διατύπωση (« δεν πρέπει») σχετικά με τη στάση των νέων της εποχής του. Ωστόσο, ο φαινομενικά καθησυχαστικός τόνος του στίχου αυτού μας αφήνει με τον προβληματισμό: αν δεν σκεφτούμε «κανονικά»(με τη λογική, σύμφωνα με ό, τι βολεύει και δεν εγκυμονεί κινδύνους στο παρόν), θα εξακολουθούμε να μην κρίνουμε αρνητικά τη στάση των νέων; Το «κανονικά», λοιπόν, στην αρχή του ποιήματος προδιαθέτει για τις αντιρρήσεις και την κριτική στη συνέχεια.
Στους στίχους 2-4 παραθέτει τα προτερήματα των νέων, συσσωρεύοντας λέξεις με θετικό σημασιολογικό περιεχόμενο (δροσερά, αρτιμελή, πάθος, έρωτα, ζωή, δράση) : είναι κοινωνικοί και ανοιχτόκαρδοι, γεμάτοι ζωντάνια και πάθος για τη ζωή και τον έρωτα. Χρησιμοποιώντας το τονισμένο με παύλα χιαστό σχήμα (κορίτσια δροσερά- αρτιμελή αγόρια) εστιάζει από τη μια στην ομορφιά των κοριτσιών και από την άλλη στην υγεία και στη δύναμη των αγοριών, σύμφωνα πάντα με την παγιωμένη άποψη για το σπουδαιότερο προσόν των δύο φύλων. Έτσι, δίνεται η εντύπωση ενός κλίματος αμεριμνησίας, καθώς οι νέοι φαίνεται να χαίρονται τα νιάτα τους και τον έρωτα και να καλοπερνούν, χωρίς προβλήματα.
Αφού περιγράφεται με γλαφυρότητα η όλο ζωή νεανική συντροφιά, στη συνέχεια η περιγραφή από τα πρόσωπα περνάει στη δράση και στη συμπεριφορά τους (στίχοι 5-10), που φαίνεται μέσα από τα ενδιαφέροντα και τα τραγούδια τους. Η λέξη «δράση» λειτουργεί στο πλαίσιο του ειρωνικού τόνου του ποιήματος και αντιδιαστέλλεται με την πραγματική αδράνεια που δείχνουν οι νέοι απέναντι στα προβλήματα της εποχής τους, όπως θα φανεί στη συνέχεια του ποιήματος. Τα τραγούδια των νέων της εποχής του ποιητή, ελληνικά και ξένα, παρόλο που έχουν αγωνιστικό και επαναστατικό χαρακτήρα δεν αναφέρονται στην ελληνική πραγματικότητα, παρά σε μακρινούς λαούς, είτε υπαρκτούς («Μαύρους, Κιτρινωπούς»), είτε φανταστικούς(«Πράσινους»), σε ξένους τόπους και κινήματα ή στο παρελθόν. Μια τέτοια δραστηριότητα είναι ανώδυνη, ανεύθυνη και αποτελεί θεωρητική, επιφανειακή, μελοδραματική (ανθρώπινα, συγκινημένα, παιδάκια, καημό, πάσχοντος) και αναποτελεσματική συμμετοχή στα προβλήματα του καιρού τους, μέσα από μια υποτιθέμενη δράση που ουσιαστικά αποτελεί διασκέδαση γι’ αυτούς. Τα ενδιαφέροντα των νέων δεν αφορούν τα δεινά του ελληνικού λαού από τη δικτατορία, αλλά τα γενικότερα ανθρώπινα προβλήματα («για τον καημό του πάσχοντος ανθρώπου»), αποφεύγοντας να αναπτύξουν ενεργό πολιτική δράση, ν’ ασχοληθούν με το εδώ και τώρα. Η ειρωνεία του ποιητή είναι έκδηλη στον 5ο στίχο , στο υποκοριστικό «παιδάκια»(στίχος 7) και κυρίως στην αναδίπλωση του 6ου στίχου: «τόσο, μα τόσο ανθρώπινα…».
Αφού ο ποιητής απαρίθμησε τα θέματα των τραγουδιών και γενικά τα ενδιαφέροντα των νέων, στους στίχους 11-13 αξιολογεί τη στάση τους και την επαινεί, θεωρώντας την ιδιαίτερα τιμητική, επειδή οι νέοι με άμεσο και ενεργό τρόπο παίρνουν μέρος στους αγώνες των λαών. Εδώ είναι ολοφάνερη η ειρωνεία του ποιητή (συμμετοχή, άμεσο παρόν, δραστικό), αφού η στάση των νέων είναι μόνο θεωρητική, αποστασιοποιημένη, αναποτελεσματική και δεν αφορά το δράμα της πατρίδας τους.
Ως εδώ όλα μοιάζουν καλά, αλλά στη συνέχεια διαπιστώνεται ότι η όλη αντίσταση και το ενδιαφέρον των νέων εξαντλείται ως εκεί και θεωρούν ότι έτσι επιτέλεσαν το καθήκον τους και μπορούν να χαρούν πια τη ζωή τους.Η στάση τους επηρεάζει αρνητικά την ψυχική διάθεση του ποιητή, δημιουργώντας του αγανάκτηση, πικρία και απογοήτευση. Γι’ αυτό στους στίχους 14-16, με την πρόταση του ποιητή για ανταμοιβή των νέων για τη στάση τους, η ειρωνεία του για τη στάση των νέων κορυφώνεται και μετατρέπεται σε σαρκασμό (με το παραπάνω, να ξεσκάσετε, αδελφέ, κούραση), καταγγέλλοντας, έτσι, την ψευτιά, την απουσία της αγωνιστικής πράξης και την ευζωία μέσα σε κρίσιμες εποχές ( να παίξετε, να ερωτευτείτε, να ξεσκάσετε).
Εντύπωση προκαλεί ο σαρκασμός της φράσης «δυο δυο, τρεις τρεις», με την οποία συνίσταται ως ανταμοιβή για τους νέους η ασφαλής ευθυγράμμισή τους με το αντιδημοκρατικό καθεστώς της στρατοκρατίας και η υπακοή στις αυστηρές διαταγές του. Μία απ’ αυτές λοιπόν απαγόρευε τις δημόσιες συγκεντρώσεις «πέραν των πέντε ατόμων», επειδή αυτές θεωρούνταν ύποπτες, συνωμοτικές και επικίνδυνες γι’ αυτό. Τέλος παρατηρούμε τη λεπτή ειρωνεία, που εκφράζει η χρήση της καθαρεύουσας στη φράση «κατόπιν τούτου», που διαχωρίζεται εμφαντικά με παύλα από τον υπόλοιπο στίχο, γεγονός που παραπέμπει στην επιβολή της συγκεκριμένης γλώσσας σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης και γενικά στο δημόσιο βίο από το δικτατορικό καθεστώς.
Στον τελευταίο στίχο (στίχος 17) ο ποιητής απευθύνεται στο φίλο του Γιώργο , προφανώς σύντροφο στους νεανικούς αγώνες της δικής του γενιάς, για να του δηλώσει με απαισιοδοξία, πίκρα και απογοήτευση («το κατάλαβες») ότι οι σημερινοί νέοι, με την αδράνεια και την παθητική στάση τους απέναντι στο δικτατορικό καθεστώς, με τον εφησυχασμό και την αδιαφορία, με την έλλειψη ιδανικών και αγωνιστικότητας, έχουν γεράσει ψυχικά, αφού τους λείπει η φλόγα της νεότητας. Εδώ το εγώ μιλάει συλλογικά ως εμείς (οι παλιοί αγωνιστές, η γενιά του εμφυλίου) σε αντίθεση με το εσείς (οι σημερινοί νέοι του ’70). Από την άλλη και η δική του γενιά (ο ποιητής είναι 45 ετών) νιώθει ακόμη πιο γερασμένη από τους νέους, πολύ πριν γεράσουν φυσιολογικά. Με το α΄ πληθυντικό πρόσωπο «μας γέρασαν» μπορούμε να υποθέσουμε ότι μαζί με το συνομιλητή του, αναφέρεται στη γενιά της αντίστασης και του εμφυλίου. Ο στίχος βρίσκεται σε παρένθεση , όχι τόσο για να δηλωθεί η αλλαγή του προσώπου στο οποίο απευθύνεται ο ποιητής, αλλά κυρίως η αλλαγή του ύφους, η μετάβαση από την ειρωνεία στην πίκρα. Παρατηρούμε ότι το ποίημα άρχισε με τίτλο που παραπέμπει στον Καβάφη και κλείνει με την τεχνική του αιφνιδιασμού, που παρατηρείται στο τέλος κάποιων καβαφικών ποιημάτων.
Η παλιά γενιά χλευάζει τους νέους με βαθιά πίκρα, όπως δείχνει και η αποστροφή του ποιητή στο φίλο του, Γιώργο (Αποστολίδη), με τον εξομολογητικό στίχο, που βρίσκεται σε παρένθεση, στο τέλος του ποιήματος. Η αναφορά του ονόματος εκτός από το ότι δημιουργεί δραματικότητα, με την προσθήκη ενός άλλου προσώπου στη σκηνή, δίνει στο κείμενο «ζεστασιά, θερμότητα, ισχυρότητα, αμεσότητα». Η ρητορική ερώτηση («το κατάλαβες») αναδεικνύει το βάθος του προβληματισμού του ποιητή και συνειδητού πολίτη και την αντίθεσή του με τη στάση των νέων που σταματουν στα λόγια. Στο επίρρημα «προώρως» υπάρχει μια καταγγελία΄ δηλώνεται ο χρόνος ( νωρίτερα απ’ ό,τι έπρεπε) και υπονοείται αξιολόγηση (άδικα). Στο τελικό ρήμα του στίχου «κατάλαβες» ανακεφαλαιώνονται η οργή, η αγανάκτηση, η διαμαρτυρία σε δύο επίπεδα χρόνου. Στο παρόν (1970) καταγγέλλεται, αφενός η παραίτηση από τη δράση ως στάση ζωής και αφετέρου επικρίνονται οι Νέοι της Σιδώνος που την υιοθετούν άμεσα και οι πολλοί με την αδιαφορία τους που την αποδέχονται έμμεσα. Στο παρελθόν (αόριστα) καταγγέλλεται από τη μια η κατάχρηση της νιότης και από την άλλη οι ανώνυμοι υπεύθυνοι. Η νέα γενιά έδωσε την απάντηση, τρία χρόνια αργότερα, στο Πολυτεχνείο.
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΣΙΔΩΝΙΩΝ ΝΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΒΑΦΗ ΜΕ ΤΗ ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ
Καβαφικοί Νέοι της Σιδώνος
Ενδιαφέρονται πρωτίστως για τα γράμματα και γενικά για τη θεωρητική και αισθητική αντίληψη της ζωής Προτεραιότητά τους επίσης είναι ο έρωτας και οι απολαύσεις, στο πλαίσιο ενός βίου τρυφηλού. Υποτιμούν τους αγώνες για την προάσπιση της δημοκρατίας και της ελευθερίας και γενικά την υπεύθυνη πολιτική και πατριωτική δράση.
Οι νέοι του 1970, σύμφωνα με τον Αναγνωστάκη
Έχουν κοινωνικά και πολιτικά ενδιαφέροντα σε επιφανειακό και θεωρητικό επίπεδο, μακριά από τη δράση και τους αγώνες.Ενδιαφέρονται επίσης για τον έρωτα, τη διασκέδαση και την καλοπέραση Δε δείχνουν ευαισθησία για το ανελεύθερο καθεστώς που επικρατεί στο παρόν της πατρίδας και δεν έχουν συνειδητοποιήσει το χρέος τους απέναντι σ’αυτήν.
ΤΕΧΝΙΚΗ
1. Το λεξιλόγιο είναι λαϊκότροπο και εφησυχαστικό και αναδιπλώνεται με το «καλά» του 5ου στίχου. 2. Με το απλό, λιτό, λαϊκό, κουβεντιαστό, πεζό, έμμεσα διδακτικό λόγο σηματοδοτεί ο ποιητής την αλήθεια και την αυθεντικότητα προσώπων, πραγμάτων και καταστάσεων.
3. Ο στίχος είναι πεζολογικός, υπάρχουν τύποι της καθαρεύουσας, επαναλήψεις (για τα παιδάκια, για ήρωες, σ’ άλλην ήπειρο, σ’ άλλα χρόνια), ρητορικά σχήματα. Γενικά η γλώσσα είναι άλλοτε καθημερινή (κανονικά, καλά, ζουμί, παιδάκια, ξεσκάσετε, αδελφέ) και άλλοτε «καβαφίζουσα», δηλαδή μιμείται τη γλώσσα του Καβάφη (αρτιμελή, εν γένει, πάσχοντος, δικαιούσθε, προώρως). «Ο Αναγνωστάκης στο ποίημα αυτό απλοποιεί και αντιστρέφει τη γλώσσα και το ύφος του Καβάφη» (Γ. Δάλλας).
4. Κυριαρχεί η ρεαλιστική γραφή και ο λόγος χαρακτηρίζεται από σαφήνεια και κυριολεξία.
5. Ο τόνος του ποιήματος είναι ειρωνικός, ενώ στον τελευταίο στίχο γίνεται προσωπικός και εξομολογητικός. Ο ποιητής μιλάει σε α’ πρόσωπο (δεν πρέπει να’ χουμε, νομίζω, μας γέρασαν). Το β’ πρόσωπο (η συντροφιά σας, τα τραγούδια σας, σας τιμά, δίνετε , δικαιούσθε, να παίξετε, να ερωτευθείτε, να ξεσκάσετε, Γιώργο) δίνει στο λόγο αμεσότητα.