Σάββατο 12 Ιανουαρίου 2019

4. ΑΘΗΝΑ: ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣIΛΕIΑ ΣΤΗΝ ΑΡIΣΤΟΚΡΑΤIΑ,ΙΣΤΟΡΙΑ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ (800-479 π.Χ.)
ΠΗΓΗ http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A105/29/158,912/
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4

4. ΑΘΗΝΑ: ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣIΛΕIΑ ΣΤΗΝ ΑΡIΣΤΟΚΡΑΤIΑ

ΣυνοικισμόςΤο έδαφος της Αττικής ήταν φτωχό. Οικισμοί αναπτύχθηκαν εκεί όπου υπήρχαν δυνατότητες να ζήσουν άνθρωποι. Στις λιγοστές πεδιάδες οι κάτοικοι ασχολήθηκαν με τη γεωργία, ενώ στις κάπως ορεινές με την κτηνοτροφία. Τα εκτεταμένα παράλια ευνόησαν την ανάπτυξη της ναυτιλίας και του εμπορίου. Αργότερα, η Αττική αποτέλεσε ενιαίο κράτος με έδρα την Αθήνα. Το έργο αυτό αποδόθηκε στον Θησέα. Σε ανάμνηση μάλιστα του γεγονότος αυτού οι Αθηναίοι γιόρταζαν τα Παναθήναια, την πιο λαμπρή γιορτή της Αθήνας. Οι Αθηναίοι ήταν Ίωνες, περήφανοι γι’ αυτή την καταγωγή τους και δεμένοι με τον τόπο τους˙ αγωνίστηκαν και δημιούργησαν ένα μεγάλο κράτος, του οποίου η δύναμη και η αίγλη έμειναν απαράμιλλες στους αιώνες.

ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΟΣ

Οι Αθηναίοι από τα πολύ παλιά χρόνια περισσότερο από όποιους άλλους Έλληνες ζούσαν αγροτική ζωή. Τον καιρό του Κέκροπος και των πρώτων βασιλέων της Αττικής μέχρι την εποχή του Θησέως, οι Αθηναίοι ζούσαν διασπασμένοι σε μικρά κέντρα που είχαν, το καθένα, χωριστό πρυτανείο και χωριστούς άρχοντες. Μόνο άμα παρουσιαζόταν εξωτερικός κίνδυνος, έκαναν κοινή συνέλευση υπό τον βασιλέα, και ο κάθε οικισμός είχε χωριστή πολιτική ζωή και αυτοδιοίκηση... Όταν έγινε βασιλιάς ο Θησέας... τους ανάγκασε να έχουν μια κοινή πολιτεία, την Αθήνα... Από την εποχή εκείνη οι Αθηναίοι εορτάζουν τα «Ξυνοίκια»* προς τιμήν της θεάς Αθηνάς.
Θουκυδίδης, Ιστορία, 2. 15. (μετ. Αγγ. Βλάχου)
*τα Παναθήναια
Το πολίτευμα
  
Αθηναϊκό πολεμικό πλοίο του 6ου αιώνα π.Χ. (Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο). Τα ιστία αξιοποιούσαν τη δύναμη του αέρα. Την κίνηση του πλοίου υποβοηθούσε πλήρωμα από δυνατούς κωπηλάτες.
Πρώτο πολίτευμα της Αθήνας ήταν η βασιλεία. Για την περίοδο αυτή ελάχιστα μας είναι γνωστά. Τελευταίος βασιλιάς, σύμφωνα με την παράδοση, υπήρξε ο Κόδρος, ο οποίος θυσιάστηκε προκειμένου να αποφευχθεί η σύγκρουση με τους Δωριείς. Το γεγονός αυτό πιθανόν δείχνει ότι η μεταβολή του πολιτεύματος έγινε ειρηνικά. Απόδειξη αποτελεί το ότι και στο αριστοκρατικό πολίτευμα εξακολούθησε να υπάρχει ο θεσμός του άρχοντα-βασιλιά με αρμοδιότητες θρησκευτικού χαρακτήρα. Ουσιαστική εξουσία ασκούσαν ο επώνυμος άρχοντας, υπεύθυνος για τη σύγκληση της Εκκλησίας του Δήμου, και ο πολέμαρχος,αρμόδιος για στρατιωτικά θέματα. Οι έξι θεσμοθέτεςασχολούνταν με δικαστικά θέματα. Ο Άρειος Πάγος ήταν υπεύθυνος για την τήρηση των νόμων. Η Εκκλησία του Δήμου, ως συνέλευση όλων των Αθηναίων, απέκτησε μεγάλη σημασία στα μεταγενέστερα χρόνια.
Κοινωνικές εντάσεις














Αθηναίος οπλίτης σε γραπτή πλάκα
(Αθήνα, Μουσείο Ακρόπολης).
Προβλήματα, όμως, της καθημερινής ζωής προκαλούσαν εντάσεις. Την εξουσία των ευγενών είχαν ήδη αρχίσει να αμφισβητούν οι έμποροι και οι βιοτέχνες, οι οποίοι με την ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου είχαν αποκτήσει μεγάλη οικονομική δύναμη. Από την άλλη πλευρά οι χρεωμένοι αγρότες απαιτούσαν κατάργηση των χρεών. Όσοι από αυτούς δεν μπορούσαν να ξεπληρώσουν τα χρέη τους γίνονταν δούλοι.
Την κατάσταση εκμεταλλεύτηκε ο Κύλωνας, ο οποίος το 632 π.Χ., με την υποστήριξη πολλών οπαδών του, θέλησε να πάρει την εξουσία και να γίνει τύραννος. Το κίνημά του απέτυχε και ο ίδιος δραπέτευσε στα Μέγαρα. Οι οπαδοί του, όμως, παρόλο που είχαν καταφύγει ως ικέτες στους βωμούς των θεών, θανατώθηκαν. Το ανόσιο αυτό έργο έμεινε στην ιστορία γνωστό ως «Κυλώνειο άγος».
Η αναστάτωση στην Αθήνα κορυφώθηκε. Οι Μεγαρείς βρήκαν την ευκαιρία και κατέλαβαν τη Σαλαμίνα. Καθημερινά προβάλλονταν τα αιτήματα για την κατάργηση των χρεών και τη σύνταξη γραπτών νόμων. Οι νόμοι μέχρι τότε ήταν άγραφοι. Το γεγονός αυτό εμπόδιζε τη σωστή απονομή της δικαιοσύνης και πολλοί παραπονούνταν ότι δεν εύρισκαν το δίκιο τους. Οι ευγενείς, για να εκτονωθεί η λαϊκή δυσαρέσκεια, ανέθεσαν το 624 π.Χ. στον Δράκοντα να καταγράψει τους νόμους. Οι νόμοι του Δράκοντα, «γραμμένοι με αίμα», όπως είπαν, ήταν πολύ αυστηροί. Αποτελούσαν, πάντως, μια προσπάθεια να επιβληθεί η τάξη και να ησυχάσει ο τόπος.

ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΤΟΥ ΔΡΑΚΟΝΤΑ

Πολιτικά δικαιώματα δίνονταν σε αυτούς που είχαν τη δυνατότητα να φέρουν όπλα. Εννέα άρχοντες και ταμίες εκλέγονταν όσοι είχαν περιουσία μεγαλύτερη από δέκα μνες… Ο Άρειος Πάγος ήταν φύλακας των νόμων και έλεγχε τους άρχοντες, ώστε να κυβερνούν σύμφωνα με τους νόμους… Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, τα δάνεια συνάπτονταν με αντάλλαγμα την προσωπική ελευθερία και η γη ήταν στα χέρια λίγων.
Αριστοτέλης, Αθηναίων Πολιτεία, 4.
Ερωτήσεις-Δραστηριότητες
1. Από τη μελέτη της πρώτης παραγράφου του κειμένου συνάγεται ότι η διαμόρφωση του χώρου της Αττικής προσδιόρισε και τις ασχολίες των κατοίκων. Δικαιολογήστε γιατί η σχέση χώρου και ασχολιών των κατοίκων δεν έχει σήμερα τόση μεγάλη ισχύ.
2. Τι εννοούμε σήμερα όταν λέμε ότι η κυβέρνηση πρέπει να πάρει δρακόντεια μέτρα; Μπορείτε να εξηγήσετε το νόημα ιστορικά;
3. Συμβουλευθείτε κάποια εγκυκλοπαίδεια και απαντήστε στα ερωτήματα: α) Γιατί πήρε την ονομασία αυτή ο Άρειος Πάγος; β) Τι είναι σήμερα ο Άρειος Πάγος; γ) Ποια τοπική διοίκηση της Στερεάς Ελλάδας (Νοέμβριος 1821) έφερε το ίδιο όνομα;


ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ https://fliphtml5.com/xpqa/pubt




"ΑΘΗΝΑ : ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΙΑ" - (ΙΣΤΟΡΙΑ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)


  

Πώς δημιουργήθηκε το κράτος της Αθήνας ;

Αττική : ήταν μια περιοχή φτωχή, όπου οι άνθρωποι ασχολούνταν με τη γεωργία (στις πεδιάδες) και την κτηνοτροφία (στις ορεινές περιοχές). Η θάλασσα όμως που ήταν δίπλα της οδήγησε στη μεγάλη ανάπτυξη της ναυτιλίας και του εμπορίου.

Αργότερα ο Θησέας ένωσε τους οι συνοικισμούς της Αττικής και δημιουργήθηκε η πόλη - κράτος της Αθήνας. Για να θυμούνται αυτό το γεγονός οι Αθηναίοι γιόρταζαν ταΠαναθήναια, την πιο λαμπρή γιορτή τους. Οι Αθηναίοι ήτανΊωνες και ήταν περήφανοι για την καταγωγή τους και τον τόπο τους.

Ποιο ήταν το πολίτευμα της Αθήνας ;

Το πρώτο πολίτευμα της Αθήνας ήταν η βασιλεία και τελευταίος βασιλιάς ο Κόδρος. Μετά η Αθήνα απέκτησε αριστοκρατικό πολίτευμα.

Ποιοι ήταν οι άρχοντες στο αριστοκρατικό πολίτευμα ;

  1. ο άρχοντας βασιλιάς :είχε θρησκευτικές εξουσίες
  2. ο επώνυμος άρχοντας : είχε μεγάλη εξουσία και συγκαλούσε την Εκκλησία του Δήμου.
  3. ο πολέμαρχος : ήταν υπεύθυνος για στρατιωτικά θέματα.
  4. οι 6 θεσμοθέτες : υπεύθυνοι για δικαστικά θέματα.
  5. ο Άρειος Πάγος : ήταν ένα δικαστήριο αρμόδιο για την τήρηση των νόμων.
  6. η Εκκλησία του Δήμου :η συνέλευση όλων των Αθηναίων

Κοινωνικά προβλήματα εκείνη την εποχή

Την εξουσία είχαν οι αριστοκράτες (ευγενείς), αλλά ήθελαν να συμμετέχουν και οι έμποροι και οι βιοτέχνες, που είχαν αποκτήσει πολλά χρήματα από το εμπόριο. Οι αγρότες ήταν χρεωμένοι και όσοι δε μπορούσαν να ξεπληρώσουν τα χρέη τους γίνονταν δούλοι.

Ο Κύλωνας : εκμεταλλεύτηκε την κατάσταση και θέλησε να πάρει την εξουσία και να γίνει τύραννος. Δεν τα κατάφερε όμως και οι υποστηρικτές του θανατώθηκαν, αν και είχαν καταφύγει στους ναούς των θεών. Αυτή ήταν μια ασεβής πράξη και έμεινε γνωστή ως «Κυλώνειο άγος».

Εξαιτίας των προβλημάτων αυτών δημιουργήθηκε στην Αθήνα μεγάλη αναστάτωση. Οι Αθηναίοι ζητούσανκυρίως δύο πράγματα : 1. να καταργηθούν τα χρέη και 2. οι νόμοι, που ως τότε ήταν άγραφοι, να γραφούν και όλοι να βρίσκουν το δίκιο τους.

Τους νόμους ανέλαβε να γράψει ο Δράκοντας και επειδή ήταν πολύ αυστηροί, έλεγαν στην Αθήνα ότι ήταν«γραμμένοι με αίμα».




 Δείτε μια ενδιαφέρουσα παρουσίαση εδώ (Γ. Κωνσταντίνου):

     

Ιστορία Α' Γυμνασίου : Αθήνα : Από τη βασιλεία στην αριστοκρατία

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Πώς ήταν το έδαφος της Αττικής;
Φτωχό.

Με τί ασχολήθηκαν οι κάτοικοι;
Στις λίγες πεδιάδες που υπήρχαν ασχολήθηκαν με τη γεωργία.
Στις ορεινές περιοχές ασχολήθηκαν με την κτηνοτροφία.
Στις παραλιακές περιοχές ασχολήθηκαν με το εμπόριο και τη ναυτιλία.
Ποιος έκανε τον συνοικισμό της Αττικής;
Ο Θησέας ένωσε τους οικισμούς που υπήρχαν και δημιούργησε ενιαίο κράτος με κέντρο την Αθήνα. Οι Αθηναίοι γιόρταζαν αυτό το γεγονός στη μεγάλη γιορτή τους : τα Παναθήναια.
Τί καταγωγή είχαν οι Αθηναίοι;
Ήταν Ίωνες.

Η βασιλεία στην Αθήνα

Ήταν το πρώτο πολίτευμα της Αθήνας. Κάποιοι από τους βασιλείς της Αθήνας ήταν : ο Κέκροψ, ο Αιγέας, ο Θησέας, ο Κόδρος κ.α. Τελευταίος βασιλιάς ήταν ο Κόδρος.

Η αριστοκρατία στην Αθήνα

Με ομαλό τρόπο το πολίτευμα άλλαξε από βασιλεία σε αριστοκρατία περίπου το 750 π.Χ.. Την εξουσία ασκούσαν οι εξής :
1) Ο επώνυμος άρχοντας : συγκαλούσε την Εκκλησία του Δήμου
2) Ο πολέμαρχος : υπεύθυνος για τα στρατιωτικά θέματα.
3) Ο άρχοντας –βασιλιάς : υπεύθυνος για τα θρησκευτικά θέματα (ο θεσμός αυτός προέρχεται από τη βασιλεία)
4) Οι 6 νομοθέτες : υπεύθυνοι για δικαστικά θέματα
5) Ο Άρειος Πάγος : υπεύθυνος για την τήρηση των νόμων
6) Η Εκκλησία του Δήμου : η συνέλευση όλων των Αθηναίων.
Προβλήματα ....
Α) Οι έμποροι και οι βιοτέχνες που πλούτιζαν άρχισαν να αμφισβητούν την εξουσία των ευγενών.
Β) Οι αγρότες που χρωστούσαν λεφτά και κινδύνευαν να γίνουν δούλοι ζητούσαν να τους χαριστούν τα χρέη.

Μια απόπειρα τυραννίας : «Το Κυλώνειο Άγος»

Την ένταση που υπήρχε από τα παραπάνω προβλήματα θέλησε να εκμεταλλευτεί ο Κύλων (ήταν Ολυμπιονίκης) που μαζί με τους οπαδούς του το 632 π.Χ. προσπάθησε να γίνει τύραννος. Απέτυχε όμως και δραπέτευσε στα Μέγαρα. Οι οπαδοί του, αν και είχαν καταφύγει ως ικέτες σε βωμό, σφαγιάστηκαν έπειτα από διαταγή του Αλκμαιωνίδη επώνυμου άρχοντα Μεγακλή (Κυλώνειο Άγος). Λίγο αργότερα ο Μεγακλής εξορίζεται με όλο του το γένος (Αλκμαιωνίδες). Η αναστάτωση κορυφώνεται και τα Μέγαρα καταλαμβάνουν τη Σαλαμίνα. (20 χρόνια αργότερα οι Αθηναίοι θα ξαναπάρουν τη Σαλαμίνα από τους Μεγαρείς)

Οι νόμοι του Δράκοντα

Ο κόσμος ζητούσε κατάργηση των χρεών και σύνταξη γραπτών νόμων (ως τότε ήταν άγραφοι). Έλεγαν πως με τους άγραφους νόμους η απονομή δικαιοσύνης εμποδιζόταν και δεν εύρισκαν το δίκιο τους . Οι αριστοκράτες ανέθεσαν το 624 π.Χ. στο νομοθέτη Δράκοντα να καταγράψει τους νόμους। Αυτοί ήταν πολύ αυστηροί και γι’ αυτό λένε ότι ήταν «γραμμένοι με αίμα».
Επιμέλεια : Νίκος Μελιγκώνης

Η ιστορία της Αρχαίας Αθήνας (ο μύθος και οι πρώτοι βασιλείς)



Κυλώνειο Άγος


Με το όνομα Κυλώνειον άγος έμεινε γνωστή στην ιστορία μια σειρά από δεινοπαθήματα και θεομηνίες που έπληξαν την αρχαία Αθήνα και που αποδόθηκαν στην οργή των θεών για τη σφαγή των οπαδών του Κύλωναπου συνέβη κάτω από τις ακόλουθες συνθήκες.

Η απόπειρα του Κύλωνα

Ο Κύλων που ανήκε στη τάξη των ευγενών, είχε αναδειχθεί ολυμπιονίκης. Εκμεταλλευόμενος την δημοτικότητά που είχε αποκτήσει και έχοντας τη βοήθεια του γαμπρού του Τυράννου των Μεγάρων Θεαγένηεπιχείρησε να καταλάβει την εξουσία στην Αθήνα. Είχε μάλιστα πάρει και χρησμό από το Μαντείο των Δελφώνπου έλεγε: «εν του Διός τη μεγίστη εορτή καταλαβείν την Αθηναίων ακρόπολιν» (Θουκ. Α' 126, 4). Θεώρησε ότι η μεγαλύτερη γιορτή του Δία ήταν τα Ολύμπια (κατά πάσα πιθανότητα όμως το Μαντείο αναφερόταν στα Διάσια). Κατά την διάρκεια της εορτής των Ολυμπίων επιτρεπόταν στους ολυμπιονίκες στην επέτειο της νίκης τους να πηγαίνουν με συγγενείς και φίλους και να κάνουν θυσίες σε διάφορα ιερά της πόλης. Εκμεταλλευόμενος τη συνήθεια αυτή αλλά και τη δυσαρέσκεια εκείνη των Αθηναίων, μαζί με τον αδελφό του και τους οπαδούς του κατέλαβε την Ακρόπολη το 632 π.Χ., (κατ΄ άλλους το 628 π.Χ.). Δεν επέτυχε όμως την ολοκλήρωση του σκοπού του γιατί ο τότε επώνυμος άρχων της Αθήνας ο Μεγακλής, που ανήκε στην ισχυρή οικογένεια των Αλκμαιωνιδών, αντέδρασε δραστήρια και πολιορκώντας την Ακρόπολη ανάγκασε τον μεν Κύλωνα και τον αδελφό του να διαφύγουν στα Μέγαρα, τους δε οπαδούς του να καταφύγουν ικέτες στον βωμό της Πολιάδος Αθηνάς. Τότε όσοι κατέφευγαν στους βωμούς θεωρούνταν προστατευόμενοι των θεών και συνεπώς ήταν απαραβίαστοι.
Οι οπαδοί όμως του Μεγακλή, ενώ τους υποσχέθηκαν πως αν βγουν από το ιερό δεν θα τους πείραζαν, παραβαίνοντας το πανελλήνιο εκείνο ιερό έθιμο, τους φόνευσαν προ του ιερού των Ευμενίδων, τη στιγμή που κατέρχονταν από την Ακρόπολη κρατώντας κατά την παράδοση ταινίες των οποίων η άλλη άκρη ήταν δεμένη στο βωμό, αφού προηγουμένως έκοψαν αυτές τις ταινίες, θεωρώντας έτσι ότι δεν τυγχάνουν πλέον της θείας προστασίας.

Συνέπειες

Το έγκλημα αυτό των ικετών προκάλεσε τη φρίκη των Αθηναίων και τη γενική κατακραυγή και εκτός της Αθήνας, και οι δε Αλκμαιονίδες θεωρήθηκαν "εναγείς", ενώ αντίθετα οι συμπάθειες στράφηκαν προς τον Κύλωνα. Του γεγονότος αυτού επακολούθησε σειρά στάσεων και ταραχών μέχρι το 597 π.Χ. που ανέλαβε ο Σόλων να συμβιβάσει τα αντιμαχόμενα μέρη παρακαλώντας τους "εναγείς" να υποβληθούν οικειοθελώς στη κρίση τριακοσιομελούς δικαστηρίου που θα αποφασίσει σχετικά. Οι Αλκμαιονίδες προ αυτής της κατακραυγής δέχτηκαν και το δικαστήριο εκείνο με κατήγορο τον Μύρωνα τον Φλυέα τους καταδίκασε σε εξορία. Αποφάσισε μάλιστα να εκταφούν όσοι εν τω μεταξύ είχαν πεθάνει και να θαφτούν έξω από τη πόλη.
Αν και εκτελέστηκε η απόφαση εκείνη το άγοςεξακολουθούσε να υφίσταται και φοβερή ασθένεια, λοιμόςέπληξε την Αθήνα, με πολλούς θανάτους, τον οποίο οι πολίτες θεώρησαν ως θεία δίκη για το έγκλημα. Τότε λέγεται πως πάνω από τη πόλη εμφανίσθηκαν να πλανώνται ψυχές νεκρών (φαντάσματα) και ένας δεισιδαίμονας φόβος κατέλαβε τους Αθηναίους. Την ίδια περίοδο ο Κύλωνας ξεσήκωσε τους Μεγαρείς εναντίον των Αθηναίων και κατάφεραν να καταλάβουν την Σαλαμίναπροκαλώντας καταστροφές και στην υπόλοιπη Αττική. Μετά απ΄ αυτά ρωτήθηκε το Μαντείο των Δελφών το οποίο και έδωσε εντολή να γίνει πλήρης καθαρμός υπό τις οδηγίες του τότε φιλόσοφου αλλά και ιερέα Επιμενίδη που έμενε όμως στη Φαιστό στη Κρήτη. Τότε στάλθηκε στη Κρήτη εσπευσμένα ο Αθηναίος Νικίας ο Νικηράτου, με ιερό πλοίο, πιθανώς τη Πάραλο ο οποίος προσκάλεσε τον Επιμενίδη στην Αθήνα πράγμα που δέχθηκε και τον ακολούθησε. Σημειώνεται πως μόλις ο Επιμενίδης έφθασε στο λιμένα Μουνιχίας, και αντίκρισε τον λόφο της Μουνιχίας προφήτεψε τον πραγματικό κίνδυνο της Αθήνας.
Ο Επιμενίδης φθάνοντας στην αρχαία Αθήνα και βλέποντας τον χώρο έδωσε αμέσως εντολή να συγκεντρώσουν πάνω στον Άρειο Πάγο μαύρα και λευκά πρόβατα τα οποία στη συνέχεια άφησαν ελεύθερα διατάζοντας να τα παρακολουθούν και όπου σταματήσει καθένα εξ αυτών εκεί να ιδρύεται (στήνεται) βωμός και να θυσιάζεται. Μετά την εκτέλεση των οδηγιών αυτών του Επιμενίδη οι θεοί μαλάκωσαν και το άγος εξέλιπε. Οι Αθηναίοι τίμησαν ιδιαίτερα τον Επιμενίδη προσφέροντάς του μεγάλες αμοιβές και δώρα πλην όμως εκείνος αρκέσθηκε μόνο σε ένα κλώνο ελαίας.

Εκφράσεις 

Σήμερα χρησιμοποιείται η έκφραση "Κυλώνειο άγος" για κάθε πράξη που μπορεί να επισύρει ντροπή σε πόλη ή κράτος.

πηγή : wikipedia


ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ ΔΡΑΚΟΝΤΑ
Γύρω στα 621 π.X., όταν επώνυμος άρχοντας ήταν ο Αρίσταιχμος, οι Aθηναίοι ανέθεσαν στο Δράκοντα να νομοθετήσει. Για πρώτη φορά οι νόμοι βρέθηκαν καταγραμμένοι και μπορούσε ο οποιοσδήποτε να ανατρέξει σε αυτούς. Η μεταβολή θεωρείται καθοριστικής σημασίας σε σχέση με το παρελθόν, όταν μόνον οι ευπατρίδες είχαν τη γνώση και το δικαίωμα ερμηνείας του νόμου. Από τους νόμους του Δράκοντα ο μόνος που παρέμεινε σε ισχύ, μετά το Σόλωνα με κάποιες τροποποιήσεις μέχρι και την εποχή του Δημοσθένη, ήταν ο νόμος περί ανθρωποκτονίας. Έχουν εκφραστεί αμφιβολίες για το αν τελικά ο Δράκων είχε νομοθετήσει και για άλλα θέματα, οι οποίες όμως δε φαίνεται να ευσταθούν. Οι νόμοι του Δράκοντα υπήρξαν, και έχουν παραμείνει παροιμιώδεις για τη σκληρότητά τους, παρότι δε γνωρίζουμε τίποτα πέρα από αυτόν περί ανθρωποκτονίας. Έχει θεωρηθεί ότι οι νόμοι του προέβλεπαν τη θανατική ποινή για όλα τα εγκλήματα, αλλά κι αυτό φαίνεται μάλλον υπερβολικό. Το πιθανότερο είναι πως η συχνότερη ποινή για τα εγκλήματα ήταν η ατιμία ή η εξορία, και μόνο στην περίπτωση της μη συμμόρφωσής του ο ένοχος διακινδύνευε τη ζωή του. Τα ελάχιστα γνωστά σπαράγματα από τη νομοθεσία του Δράκοντα οφείλονται κυρίως στον Αριστοτέλη (Αθηναίων Πολιτεία 4.1-3). Για το λόγο αυτό ορισμένες αναφορές, όπως ότι η απαραίτητη περιουσία για την κατάληψη των δημόσιων αξιωμάτων εκτιμόταν χρηματικά και ότι η αναλογία της περιουσίας για να εκλεγεί κανείς άρχοντας ή στρατηγός ήταν ένα προς δέκα, θα πρέπει να θεωρηθούν ως αναχρονισμοί, αταίριαστοι με τον 7ο αιώνα π.X.
Η νομοθεσία του Δράκοντα προφανώς δεν κατόρθωσε να εξομαλύνει τις αντιθέσεις της αθηναϊκής κοινωνίας και σε διάστημα μίας γενιάς η ανάγκη για νέα μέτρα έγινε επιτακτική. Για την αντιμετώπιση της κατάστασης κλήθηκε ο Σόλων και η επιλογή του ίσως να συνδέεται και με το γεγονός ότι είχε πρωτοστατήσει στην ανάκτηση της Σαλαμίνας. 
πηγή : www.fhw.gr




4. Αθήνα από τη βασιλεία στην αριστοκρατία from Kvarnalis75
ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ (800-479 π.Χ.) 
4. ΑΘΗΝΑ: ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣIΛΕIΑ ΣΤΗΝ ΑΡIΣΤΟΚΡΑΤIΑ 
Μπακάλης Κώστας 
history-logotexnia.blogspot.co...


▲ Η Ακρόπ ολη της Αθήνας στα αρχαϊκά χρόνια









Α. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΡΑΤΟΥΣ 
ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΟΣ


ΕΔΑΦΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ 
• Το έδαφος της Αττικής ήταν κυρίως ορεινό με μικρές και φτωχέςπ εδιάδες. 
ΟΙΚΙΣΜΟΙ 
• Οικισμοί αναπ τύχθη...




▲ Εικονίζεται αθηναϊκόπ ολεμικόπ λοίο. Ταπ λοία διέθετανπ ανιά, αλλά ανέπ τυσσαν 
ταχύτητα κυρίως με κωπ ηλασία. Το βασικό...



Ερώτηση 1: Η διαμόρφωση του χώρου της Αττικής προσδιόρισε και τις ασχολίες 
των κατοίκων. Δικαιολογήστε γιατί η σχέση χώρο...


Συνοικισμός 
Οι διάσπαρτοι οικισμοί, κατά 
την παράδοση, συνενώθηκαν σε 
ένα κράτος από το Θησέα. 
(μύθος)  
Σε ανάμνηση ...


◄ Στο κέντρο της σύνθεσης της α' όψης του 
αγγείου ο Θησέας έχει δαμάσει κρατώντας 
απ ό το κέρατο το Μινώταυρο. Στο δεξί ...

Η πομπή των Παναθηναίων από τον 
Κεραμεικό στην Ακρόπολη

Β. ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ
• Τη βασιλεία, πρώτο 
πολίτευμα, 
διαδέχτηκε 
ειρηνικά η 
αριστοκρατία. 
• Τελευταίος 
βασιλιάς υπήρξε ο 
Κόδρος.


1. Οι Εννέα άρχοντες  
 Άρχων – βασιλιάς: αρμοδιότητες θρησκευτικές. 
 Επώνυμος άρχων: υπεύθυνος για τη σύγκληση της 
Ε...


Συμβουλευθείτε κάποια 
εγκυκλοπαίδεια και απαντήστε 
στα ερωτήματα: 
α) Γιατί πήρε την ονομασία αυτή 
ο Άρειος Πάγος; 
β) ...


Γ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΝΤΑΣΕΙΣ 
ΤΟ ΚΥΛΩΝΕΙΟ ΑΓΟΣ


Έμποροι και βιοτέχνες, οι 
οποίοι με την ανάπτυξη του 
ναυτικού εμπορίου 
αποκτούν μεγάλη 
οικονομική δύναμη, 
διεκδικούν ...

 Στη δυναμική των λαϊκών διεκδικήσεων υπάρχει ο 
κίνδυνος παροχέτευσή τους σε ιδιοτελείς σκοπούς. 
Ο Κύλωνας αποτυγχάνει ...


Ικεσία – άσυλο στην αρχαιότητα: 
 Σύμφωνα με την αρχαιοελληνική αντίληψη, το πρόσωπο 
που κατέφευγε ως ικέτης στους βωμού...

► Τι σημαίνει ο όρος ικέτης, άσυλο σήμερα; 
• Ικέτης: πρόσωπο που 
ζητάει βοήθεια, που 
θερμοπαρακαλεί. 
• Άσυλο: τόπος ιε...



Δ. ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ 
ΔΡΑΚΟΝΤΑ

Στην Αθήνα επικρατεί 
αναστάτωση: 
Οι Μεγαρείς καταλαμβάνουν 
τη Σαλαμίνα. 
Η κατάσταση στην Αθήνα 
λόγω των χρεών και των...
Οι ευγενείς, για να 
εκτονώσουν τη λαϊκή 
δυσαρέσκεια, αναθέτουν στο 
Δράκοντα (624 π.Χ.) να 
καταγράψει τους ως τότε 
άγρ...

ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΤΟΥ ΔΡΑΚΟΝΤΑ 
Πολιτικά δικαιώματα δίνονταν σε αυτούς που είχαν τη δυνατότητα να φέρουν 
όπλα. Εννέα άρχοντ...

Μνα: μονάδα βάρους & νόμισμα 
• 1 τάλαντο = 60 μνες 
• 1 μνα = 50 στατήρες 
• 1 στατήρας = 2 δραχμές 
• 1 δραχμή = 6 οβελο...

4. Αθήνα   από τη βασιλεία στην αριστοκρατία


4. Αθήνα   από τη βασιλεία στην αριστοκρατία

4. Αθήνα   από τη βασιλεία στην αριστοκρατία

΢τα ορεινά οι
κάτοικοι
ασχολούνται
με την
κτηνοτροφία

΢τις λιγοστές
πεδιάδες οι
κάτοικοι
ασχολούνται με
τη γεωργία

΢τα ε...

΢ύμφωνα με την παράδοση
ο πρώτος βασιλιάς της Αθήνας
ήταν ο Θησέας, ο οποίος
ένωσε τους διάσπαρτους οικισμούς
της Αττικής
...


Οι Αθηναίοι για να θυμούνται
την ένωσή τους
γιόρταζαν τα Παναθήναια

Σα Παναθήναια ήταν η μεγαλύτερη και σπουδαιότερη γιορ...



Οι Αθηναίοι ήταν Ίωνες,
περήφανοι για την καταγωγή
τους και δεμένοι με τον τόπο
τους. Αγωνίστηκαν και
δημιούργησαν ένα κρά...


Σελευταίος βασιλιάς
της Αθήνας
ο ΚΌΔΡΟ΢

Μετά τον Κόδρο οι
Αθηναίοι δεν
έκαναν άλλο
βασιλιά. Σην
εξουσία πήραν οι
ευγενείς...


΢ΣΟ ΑΡΙ΢ΣΟΚΡΑΣΙΚΟ ΠΟΛΙΣΕΤΜΑ (1):
1)Ουσιαστική εξουσία ασκούσαν:
 Ο επώνυμος άρχοντας υπεύθυνος για να
συγκαλεί την Εκκλησ...

΢ΣΟ ΑΡΙ΢ΣΟΚΡΑΣΙΚΟ ΠΟΛΙΣΕΤΜΑ (2):
4) Τπεύθυνος για την τήρηση των νόμων ήταν:

 ο Άρειος Πάγος
5) Σέλος η συνέλευση όλων τ...

΢την καθημερινή ζωή των
Αθηναίων όμως υπήρχαν πολλά
προβλήματα που προκαλούσαν
εντάσεις και αναταραχές

Όλοι απαιτούσαν τη...

«ΚΤΛΩΝΕΙΟ ΑΓΟ΢»


ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΣΟΤ ΔΡΑΚΟΝΣΑ
 Οι ευγενείς λοιπόν, για να εκτονωθεί η

λαϊκή δυσαρέσκεια, ανέθεσαν το 624 π.χ
στο Δράκοντα να κατ...



 Αθήνα: από τη βασιλεία στην αριστοκρατία

 Αθήνα: από τη βασιλεία στην αριστοκρατία

Αρχαϊκή εποχή (800 - 476 π.Χ.): Αθήνα - Από τη βασιλεία στην αριστοκρατία


Αθήνα: Από τη βασιλεία στην αριστοκρατία

Άσκηση συμπλήρωσης κενών

Συμπληρώστε τα κενά σε τη σωστή έννοια, χρονολογία, λέξη

Το έδαφος της Αττικής ήταν φτωχό. Οικισμοί αναπτύχθηκαν εκεί όπου υπήρχαν δυνατότητες να ζήσουν άνθρωποι. Στις λιγοστές πεδιάδες οι κάτοικοι ασχολήθηκαν με τη γεωργία, ενώ στις κάπως ορεινές με την κτηνοτροφία. Τα εκτεταμένα παράλια ευνόησαν την ανάπτυξη τηςκαι του.
Αργότερα, η Αττική αποτέλεσε ενιαίο κράτος με έδρα την Αθήνα. Το έργο αυτό αποδόθηκε στον. Σε ανάμνηση μάλιστα του γεγονότος αυτού οι Αθηναίοι γιόρταζαν τα, την πιο λαμπρή γιορτή της Αθήνας. Οι Αθηναίοι ήταν, περήφανοι γι' αυτή την καταγωγή τους και δεμένοι με τον τόπο τους αγωνίστηκαν και δημιούργησαν ένα μεγάλο κράτος, του οποίου η δύναμη και η αίγλη έμειναν απαράμιλλες στους αιώνες.
Πρώτο πολίτευμα της Αθήνας ήταν η. Για την περίοδο αυτή ελάχιστα μας είναι γνωστά. Τελευταίος βασιλιάς, σύμφωνα με την παράδοση, υπήρξε ο, ο οποίος θυσιάστηκε προκειμένου να αποφευχθεί η σύγκρουση με τους. Το γεγονός αυτό πιθανόν δείχνει ότι η μεταβολή τουέγινε ειρηνικά.
Απόδειξη αποτελεί το ότι και στο αριστοκρατικό πολίτευμα εξακολούθησε να υπάρχει ο θεσμός τουμε αρμοδιότητες θρησκευτικού χαρακτήρα. Ουσιαστική εξουσία ασκούσαν οάρχοντας, υπεύθυνος για τη σύγκληση της Εκκλησίας του Δήμου, και ο, αρμόδιος για στρατιωτικά θέματα. Οι έξιασχολούνταν με δικαστικά θέματα. Οήταν υπεύθυνος για την τήρηση των νόμων. Η, ως συνέλευση όλων των Αθηναίων, απέκτησε μεγάλη σημασία στα μεταγενέστερα χρόνια.
Προβλήματα, όμως, της καθημερινής ζωής προκαλούσαν εντάσεις. Την εξουσία τωνείχαν ήδη αρχίσει να αμφισβητούν οι έμποροι και οι βιοτέχνες, οι οποίοι με την ανάπτυξη του θαλάσσιουείχαν αποκτήσει μεγάλη οικονομική δύναμη. Από την άλλη πλευρά οι χρεωμένοιαπαιτούσαν κατάργηση των χρεών. Όσοι από αυτούς δεν μπορούσαν να ξεπληρώσουν τα χρέη τους γίνονταν.
Την κατάσταση εκμεταλλεύτηκε ο, ο οποίος το(χρονολογία)π.Χ., με την υποστήριξη πολλών οπαδών του, θέλησε να πάρει την εξουσία και να γίνει. Το κίνημά του απέτυχε και ο ίδιος δραπέτευσε στα. Οι οπαδοί του, όμως, παρόλο που είχαν καταφύγει ως ικέτες στους βωμούς των θεών, θανατώθηκαν. Το ανόσιο αυτό έργο έμεινε στην ιστορία γνωστό ως «».
Η αναστάτωση στην Αθήνα κορυφώθηκε. Οι Μεγαρείς βρήκαν την ευκαιρία και κατέλαβαν τη. Καθημερινά προβάλλονταν τα αιτήματα για την κατάργηση τωνκαι τη σύνταξη γραπτών. Οι νόμοι μέχρι τότε ήταν. Το γεγονός αυτό εμπόδιζε τη σωστή απονομή της δικαιοσύνης και πολλοί παραπονούνταν ότι δεν εύρισκαν το δίκιο τους. Οι ευγενείς, για να εκτονωθεί η λαϊκή δυσαρέσκεια, ανέθεσαν το(χρονολογία)π.Χ. στοννα καταγράψει τους νόμους. Οι νόμοι του, «γραμμένοι με αίμα», όπως είπαν, ήταν πολύ. Αποτελούσαν, πάντως, μια προσπάθεια να επιβληθεί η τάξη και να ησυχάσει ο τόπος.

ΑΘΗΝΑ, ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΙΑ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ -ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1) Πώς δημιουργήθηκε το κράτος της Αθήνας ;
Το έδαφος της Α...
4) Ποια ήταν η κοινωνική κατάσταση στην Αθήνα αυτή την εποχή και πώς
κορυφώθηκαν τα κοινωνικά προβλήματα;
Προβλήματα, όμως...