Θαλασσινά τραγούδια |
Γεώργιος Δροσίνης ΠΗΓΗ:http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A107/391/2581,21813/ Το ποίημα που ακολουθεί προέρχεται από τη συλλογή Ειδύλλια η οποία εκδόθηκε το 1884 και άσκησε σημαντική επίδραση στην ποίηση της εποχής με τις νέες εικόνες που έφερνε από την ελληνική φύση, από τον αγροτικό και το νησιωτικό χώρο. Στις εικόνες του συγκεκριμένου ποιήματος κυριαρχεί η ειδυλλιακή διάσταση και η αρμονική συνύπαρξη όλων των μερών του θαλασσινού τοπίου. |
Γλυκά φυσά ο μπάτης, η θάλασσα δροσίζεται, στα γαλανά νερά της ο ήλιος καθρεφτίζεται· και λες πως παίζουν μ’ έρωτα πετώντας δίχως έννοια ψαράκια χρυσοφτέρωτα σε κύματ’ ασημένια.
Στου καραβιού το πλάι
ένα τρελό δελφίνι γοργόφτερο πετάει και πίσω μάς αφήνει. και σαν να καμαρώνεται της θάλασσας το άτι με τους αφρούς του ζώνεται και μας γυρνά την πλάτη.
Χιονοπλασμένοι γλάροι,
πόχουν φτερούγια ατίμητα και για κανένα ψάρι τα μάτια τους ακοίμητα, στα ξάρτια τριγυρίζοντας ακούραστοι πετούνε ή με χαρά σφυρίζοντας στο πέλαγος βουτούνε.
Και γύρω καραβάκια
στη θάλασσ’ αρμενίζουν σαν άσπρα προβατάκια που βόσκοντας γυρίζουν με χαρωπά πηδήματα στους κάμπους όλη μέρα, κι έχουν βοσκή τα κύματα, βοσκό τους τον αέρα. |
*μπάτης: ελαφρό θαλασσινό αεράκι, αύρα *άτι: άλογο *ζώνεται: τυλίγεται *πόχουν: που έχουν *ατίμητα: ανεκτίμητα *ξάρτια: τα σκοινιά των πλοίων που στηρίζουν τα πανιά
Ερωτήσεις |
---|
1 Σε κάθε στροφή κυριαρχεί μια μορφή του θαλασσινού κόσμου. Bρείτε ποια είναι αυτή σε κά
θε περίπτωση και περιγράψτε τη συμπεριφορά της.
2 Στην τελευταία στροφή συμπλέκονται δύο διαφορετικοί κόσμοι. Eντοπίστε τους και περιγ
ράψτε τον τρόπο με τον οποίο ο ποιητής συσχετίζει αυτούς τους δύο κόσμους.
3 Τα εκφραστικά μέσα που κυριαρχούν στο ποίημα είναι τα επίθετα, τα υποκοριστικά, οι μεταφο
ρές. Βρείτε μερικά από αυτά. Συζητήστε επίσης τη στιχουργική και την ομοιοκαταληξία του.
Διαθεματικές εργασίες
1 Αναζητήστε στην αρχαία ελληνική μυθολογία μύθους που να αναφέρονται στα δελφίνια και στη
σχέση τους με τους ανθρώπους. Ζητήστε και από τον καθηγητή της Βιολογίας να σας μιλή σει για τα γνωρίσματα και τη συμπεριφορά των δελφινιών.
2 Ζωγραφίστε μια εικόνα από αυτές που περιγράφονται στο ποίημα. Μπορείτε στη συνέχεια να
φτιάξετε με τις εικόνες σας έναν πίνακα-κολάζ και να στολίσετε την τάξη σας. |
Η ΑΦΟΡΜΗΣΗ
ΘΑΛΑΣΣΙΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ
1.Το Φιλντισένιο Καραβάκι του Μάνου Χατζιδάκι
https://www.youtube.com/watch?v=CnZ_couCyys&list=PL1lVwTQuVX6IMrwi2bJ26DZXGXIOS4uVS&index=1Στίχοι: Νίκος Γκάτσος , Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις ,Γρηγόρης Μπιθικώτσης:Εμηνευτής
Ο δίσκος, όπου ανήκει το τραγούδι, κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 1970 με τον χαρακτηριστικό τίτλο Επιστροφή. Ο Μάνος Χατζιδάκις τότε βρισκόταν στη Νέα Υόρκη,
2.
https://www.youtube.com/watch?v=jYxRYptayk0
Διονύσης Σαββόπουλος - Θαλασσογραφία - Official Audio Release
Ελένη Τσαλιγοπούλου Θαλασσογραφία
Eleni Tsaligopoulou - Thalassografia - Official Video Clip
Μια θάλασσα μικρή - Γ.Κότσιρας
https://www.youtube.com/watch?v=u7nCzQBTkNE&list=RDu7nCzQBTkNE&start_radio=1&t=68
Κυκλαδίτικο -ΜΗΤΣΙΑΣ
Μουσική :Μ. Χατζιδάκις
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Σεβάχ Ο Θαλασσινός - Μάνος Λοΐζος & Χορωδία
Δίσκος: Θαλασσογραφίες
Μουσική: Μάνος Λοΐζος
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
https://www.youtube.com/watch?v=prsA9oHl5SQ&list=RDu7nCzQBTkNE&index=13
Το θαλασσινό τριφύλλι - Official Audio Release
Μουσική: Λίνος Κόκοτος
Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης
Ρένα Κουμιώτη :ερμηνεία
Γεώργιος Δροσίνης
Ο Γεώργιος Δροσίνης (9 Δεκεμβρίου 1859 - 3 Ιανουαρίου 1951) ήταν Έλληνας ποιητής, πεζογράφος και δημοσιογράφος. Ήταν ένας από τους πρωτοπόρους της Νέας Αθηναϊκής Σχολής στην ποίηση και της ηθογραφίας στην πεζογραφία. Η πρώτη ποιητική του συλλογή Ιστοί Αράχνης σηματοδότησε την εμφάνιση της Νέας Αθηναϊκής Σχολής ενώ το διήγημά του Χρυσούλα κέρδισε το πρώτο βραβείο στον πρώτο διαγωνισμό διηγήματος του περιοδικού «Η Εστία» το 1883.
Γεώργιος Δροσίνης
1859 – 1951
Ο ποιητής, πεζογράφος και δημοσιογράφος Γεώργιος Δροσίνης γεννήθηκε στις 9 Δεκεμβρίου 1859, σ' ένα αρχοντικό της Πλάκας. Καταγόταν από οικογένεια αγωνιστών του Μεσολογγίου. Χάρη στη φιλομάθειά του, αλλά και στις οικονομικές δυνατότητες που είχαν οι γονείς του, σπούδασε νομικά και φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήναςκαι στη συνέχεια Ιστορίας της Τέχνης στη Λειψία, στη Δρέσδη και στο ΒερολίνΑπό το 1889 ως το 1897 υπήρξε διευθυντής του περιοδικού Εστία, που ο ίδιος μετέτρεψε σε εφημερίδα το 1894. Την ίδια περίοδο ίδρυσε και διηύθυνε τα περιοδικά Εθνική Αγωγή και Μελέτη, καθώς και το ετήσιο Ημερολόγιον της Μεγάλης Ελλάδος. Το 1899 μαζί με τον Δημήτριο Βικέλα ίδρυσαν το Σύλλογο προς διάδοσιν ωφελίμων βιβλίων, που εξέδωσε λογοτεχνικά έργα, λαογραφικές και άλλες μελέτες. Το 1901 ίδρυσε τις σχολικές βιβλιοθήκες και το 1908 το εκπαιδευτικό μουσείο. Συνέβαλε, επίσης, στην ανέγερση του Οίκου Τυφλών, της Σεβαστοπούλειας Επαγγελματικής Σχολής και της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρίας.
Από το 1914 ως το 1923 διετέλεσε τμηματάρχης Δημοτικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη σύνταξη του Ιστορικού Λεξικού της Ελληνικής Γλώσσας και στην εφαρμογή του εκπαιδευτικού προγράμματος του Ελευθέριου Βενιζέλου. Το 1924, υπό τη διεύθυνσή του, οργανώθηκε το Μουσείο Κοσμητικών Τεχνών. Έγινε τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών από την ίδρυσή της το 1926, διατέλεσε ο πρώτος Γραμματέας των Δημοσιευμάτων του Ιδρύματος (1926-1928) και τιμήθηκε με το Αριστείο των Γραμμάτων και Τεχνών.
Κωστής Παλαμάς και Γεώργιος Δροσίνης
Μέσα στο χωριό Γούβες ανάμεσα στα παλιά σπιτάκια υψώνεται ο καλύτερα διατηρημένος πύργος στην Βόρεια Εύβοια και ένα από τα πιο ενδιαφέροντα αρχιτεκτονικώς μνημεία του νησιού. Είναι ένα τούρκικο πυργόσπιτο διώροφο, με δύο κυλινδρικές πυργοειδείς προεκτάσεις, που δημιουργούν ένα μοναδικής αισθητικής σύνολο.
Τον πύργο έχτισε την δεκαετία του 1810 ο Ιμπραήμ Αγάς των Γουβών. Αρχιμάστορας ήταν ο σκλάβος Αχμέτ, ο οποίος μετά το πέρας της ανέγερσης, όπως λένε οι θρύλοι, αφέθηκε ελεύθερος. Ο Ιμπραήμ όμως γενικά είχε φήμη αιμοσταγούς δυνάστη και πολλοί θρύλοι του χωριού μιλούν για ανεξίτηλα αιματοβαμμένα σημάδια στους τοίχους του πύργου, ίχνη από κάποια τραγικά θύματά του, για στοιχειά και άλλα τέτοια τρομαχτικά.
Μετά την απελευθέρωση ο πύργος απέκτησε μια πιο ειρηνική και λυρική ιστορία αφού συνδέθηκε με τον μεγάλο έλληνα λογοτέχνη και ποιητή Γεώργιο Δροσίνη, καθώς ο παππούς του Κωνσταντίνος Πετροκόκκινος αγόρασε τον πύργο των Γουβών το 1833 και ο ποιητής έζησε τα νεανικά του χρόνια εδώ.
Ο Δροσίνης πέρασε στις Γούβες πολλά καλοκαίρια της ζωής του και έγραψε εδώ μερικά από τα καλύτερά του ποιήματα. Εδώ εμπνεύστηκε τα νεανικά του βιβλία: «Το βοτάνι της αγάπης», «Διηγήματα των αγρών και των πόλεων», «Αγροτικές επιστολές», «Λαογραφικά επαρχίας Ιστιαίας». Συνδέθηκε επίσης με αισθηματικό δεσμό με την Ευμορφία Κόλλια. Αργότερα έμαθε ότι την πάντρεψαν στα ξένα με το ζόρι με τον πλούσιο ξυλέμπορο Αργύριο Βασιλάκο από τις Γούβες κι εκείνη πέθανε από μαρασμό…
Στο χώρο της λογοτεχνίας πρωτοεμφανίστηκε το 1879 με ποιήματά του στα περιοδικά Ραμπαγάς και Μη Χάνεσαι. Ένα χρόνο αργότερα κυκλοφόρησε η πρώτη του ποιητική συλλογή υπό τον τίτλο Ιστοί Αράχνης, η σταδιοδρομία του, όμως, ως νέου ποιητή άρχισε το 1884 με τη συλλογή Ειδύλλια.
Ποιητής της νέας αθηναϊκής σχολής -όπως και ο Κωστής Παλαμάς, με τον οποίο υπήρξε στενός φίλος- χρησιμοποίησε τη δημοτική γλώσσα από τις πρώτες του δημιουργίες και άντλησε στοιχεία από τα δημοτικά τραγούδια και τη λαϊκή παράδοση. Ως πεζογράφος, χρησιμοποίησε αρχικά την καθαρεύουσα, για να στραφεί κι εκεί αργότερα στη δημοτική, με το διήγημά του Το βοτάνι της αγάπης (1901).
Πέθανε στις 3 Ιανουαρίου 1951, στην Κηφισιά.
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-gynaika-gia-tin-opoia-o-drosinis-egrapse-tin-anthismeni-amygdalia-itan-i-16xroni-eksadelfi-tou-to-poiima-tragoudithike-apo-tous-fantarous-pou-oneirevontan-tis-xares-tis-eirinis/
https://www.youtube.com/watch?v=ooJiSkrZkII
https://www.youtube.com/watch?v=ooJiSkrZkII
"Αμαρυλλίς" - Μουσείο Δροσίνη
Νέα Αθηναϊκή Σχολή
Με τον όρο Νέα Αθηναϊκή Σχολή αναφέρεται το σύνολο των ποιητών που εμφανίστηκαν στη νεοελληνική λογοτεχνία μετά το 1880, με προεξάρχουσα μορφή τον Κωστή Παλαμά. Ο όρος χρησιμοποιείται σε αντιδιαστολή προς την Α΄ Αθηναϊκή Σχολή. Αντ' αυτού συχνά χρησιμοποιείται και ο όρος Γενιά του 1880, επειδή τα πρώτα ανανεωτικά έργα εμφανίστηκαν το 1880. Οι ποιητές της γενιάς αυτής, ήταν νέοι ποιητές που αντιδρούσαν στις υπερβολές του αθηναϊκού ρομαντισμού και ενδιαφέρονταν για την καθιέρωση της δημοτικής στον ποιητικό λόγο.
Με τον όρο Α΄ Αθηναϊκή Σχολή εννοούμε το σύνολο των ποιητών της χρονικής περιόδου 1830-1880 που έδρασαν στην Αθήνα. Η ποιητική παραγωγή του τότε νεοσύστατου ελληνικού κράτους αναπτύχθηκε σε δύο κέντρα με διαφορετικά χαρακτηριστικά, την Αθήνα και τα Επτάνησα. Στην Αθήνα κυριάρχησαν οι Φαναριώτες ενώ στα Επτάνησα ο κύκλος του Σολωμού. Το κύριο χαρακτηριστικό της Α΄ Αθηναϊκής Σχολής είναι ο ρομαντισμός. Παρ' όλο που και στην Επτανησιακή ποίηση εντοπίζονται ρομαντικές εκδηλώσεις, έχει επικρατήσει χώρος ανάπτυξης του ρομαντισμού να θεωρείται κυρίως η Αθηναϊκή Σχολή.
Ιστορική εξέλιξη
Ορόσημο για την εμφάνιση του ρομαντισμού της Α΄ Αθηναϊκής Σχολής είναι το 1831, έτος δημοσίευσης των ποιημάτων Ο Οδοιπόρος του και Δήμος και Ελένητου Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή. Τα χρόνια ώς το 1850 ονομάζονται «τα χρόνια της εξόρμησης»[1]. Είναι η περίοδος στην οποία οι ποιητές προσπαθούν να διαμορφώσουν την φυσιογνωμία τους· η Επανάσταση είναι το βασικό γεγονός που τροφοδοτεί την ποίηση, οι λογοτέχνες αναζητούν εκφραστικούς τρόπους και χρησιμοποιούν ακόμα και την δημοτική (ή μία μορφή που την προσεγγίζει) και την καθαρεύουσα. Τα χρόνια 1850-1870 είναι τα χρόνια της ακμής. Οι κυριότεροι εκπρόσωποι (Αλέξανδρος Σούτσος, Π. Σούτσος, Ραγκαβής) έχουν φτάσει στην ωριμότητα, ενώ εμφανίζονται και νεότεροι (Δημήτριος Παπαρρηγόπουλος, Σπυρίδων Βασιλειάδης). Τα χρόνια αυτά σηματοδοτούνται από την κυριαρχία των Ποιητικών διαγωνισμών του Πανεπιστημίου Αθηνών και την στροφή προς τον αρχαϊσμό, ενώ γίνονται όλο και πιο έντονα τα αρνητικά χαρακτηριστικά του Αθηναϊκού ρομαντισμού (ατημέλητη μορφή, υπερβολική μελαγχολία, στόμφος και ρητορισμός) τα οποία φτάνουν σε ακραίες μορφές (ακυρολεξία, θανατολαγνεία) κατά την τελευταία περίοδο, της παρακμής (1870-1880), όταν έχουν πεθάνει οι κυριότεροι εκπρόσωποι, έχουν παρακμάσει οι Ποιητικοί διαγωνισμοί και κυριαρχεί η μορφή του Αχιλλέα Παράσχου.
Παναγιώτης Σούτσος
Παναγιώτης Σούτσος
Γενικά χαρακτηριστικά
- αυστηρή καθαρεύουσα, χρήση δημοτικής κυρίως σε πατριωτικά ποιήματα που απευθύνονταν στον λαό
- έμπνευση από τον γαλλικό ρομαντισμό και τον Λόρδο Μπάϋρον
- επιδράσεις της φαναριώτικης στιχουργίας
- επιφανειακή μίμηση του δημοτικού τραγουδιού, στα πατριωτικά κυρίως ποιήματα
- ατημελησία μορφής, φλυαρία, ρητορισμός, ακυρολεξία
- ιδίως κατά την τελευταία δεκαετία (δεκαετία της παρακμής), έντονη απαισιοδοξία και πεισιθάνατη διάθεση (Δημήτριος Παπαρρηγόπουλος)
Θεματολογία
- πατριωτικά ποιήματα, με θέματα από την Ελληνική Επανάσταση
- ερωτικά, μελαγχολικά και απαισιόδοξα ποιήματα
- σατιρικά ποιήματα (κυρίως οι Αλέξανδρος Σούτσος και Θεόδωρος Ορφανίδης)
Κυριότεροι εκπρόσωποι
ΟΠΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
ΑΝΑΛΥΣΗ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ
1) ΑΠΟΔΟΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ
Σε ολόκληρο το ποίημα αναδεικνύεται η ειδυλλιακή διάσταση και η αρμονική συνύπαρξη όλων των μερών του θαλασσινού τοπίου.
Στην πρώτη στροφή του ποιήματος κυριαρχούν οι μορφές των ψαριών που παίζουν ανέμελα και ερωτευμένα μέσα στα γαλάζια νερά και κάτω από τον ήλιο και το γλυκό αεράκι του ειδυλλιακού θαλασσινού τοπίου.
Στη δεύτερη στροφή του ποιήματος, την εικόνα του θαλασσινού τοπίου συνθέτει η μορφή ενός δελφινιού που κολυμπάει καμαρωτά δίπλα σ’ ένα καράβι.
Στη συνέχεια, γλάροι κατάλευκοι σαν το χιόνι πετούν δίπλα στα σκοινιά των πλοίων, που στηρίζουν τα πανιά, αναζητώντας την τροφή τους.
Τέλος, το ποίημα ολοκληρώνεται με την εικόνα των καραβιών, που αρμενίζουν μέσα στη θάλασσα και σχίζουν τα κύματα με τη βοήθεια του αέρα.
Νοηματική Απόδοση:
ΜΙΑ ΑΛΛΗ ...
Σε όλο το ποίημα αναδεικνύεται η ειδυλλιακή διάσταση του ελληνικού θαλασσινού τοπίου.
Στην πρώτη στροφή ο ποιητής μας παρουσιάζει τα διάφορα στοιχεία που το συνθέτουν όπως τα ερωτευμένα ψάρια που παίζουν ανέμελα στο νερό, ο λαμπερός ήλιος που καθρεφτίζεται στη θάλασσα και το γλυκό αεράκι.
Στη δεύτερη στροφή προστίθεται μια ένα ακόμα στοιχείο του ελληνικού θαλασσινού τοπίου, ένα δελφίνι που σαν άλογο ( η παρομοίωση αυτή χρησιμοποιείται για να ενώσει τη στεριά με τη θάλασσα) προσπερνά καμαρωτά ένα πλοίο, τυλίγεται στους αφρούς της θάλασσας,
γυρνά την πλάτη στους ανθρώπους.
Στην τρίτη στροφή κατάλευκοι, ακούραστοι, με μάτια ορθάνοιχτα πετούν κοντά στα πλοία αναζητώντας την τροφή τους.
Στην τελευταία στροφή κυριαρχεί η εικόνα των καραβιών τα οποία «αρμενίζουν» στη θάλασσα. Παρομοιάζονται με άσπρα πρόβατα για να επιτευχθεί ξανά η σύζευξη στεριάς και θαλασσινού χώρου.
2) Δομή:
Το ποίημα χωρίζεται σε τέσσερις ενότητες/στροφές
Ενότητες: Κάθε στροφή αποτελεί μία ενότητα
1η ενότητα: Γλυκά φυσάει ο μπάτης....κύματ' ασημένια
ΤΙΤΛΟΣ :Παρουσίαση των ψαριών που παίζουν ερωτευμένα και ανέμελα στο νερό και ο ήλιος που καθρεφτίζεται στη θάλασσα.2η ενότητα: Στου καραβιού το πλάϊ ...... γυρνά την πλάτη
ΤΙΤΛΟΣ :Η μορφή του δελφινιού το οποίο κολυμπά δίπλα στο πλοίο, τυλίγεται στους αφρούς και γυρνά την πλάτη στους ανθρώπους.
3η ενότητα: Χιονοπλασμένοι γλάροι .....στο πέλαγος βουτούνε
ΤΙΤΛΟΣ :Γλάροι που αναζητούν την τροφή τους
:
4η ενότητα: Και γύρω καραβάκια ...... βοσκό τους τον αέρα
ΤΙΤΛΟΣ Η εικόνα των καραβιών που αρμενίζουν στη θάλασσα. Συσχετισμός θάλασσας και στεριάς.
1η ενότητα: Στους τέσσερις πρώτους στίχους του ποιήματος, ο δημιουργόςμεταφέρει στον αναγνώστη την ειδυλλιακή ατμόσφαιρα του θαλασσινού ελληνικού τοπίου, περιγράφοντας στοιχεία που το συνθέτουν, όπως το γλυκό αεράκι, τα γαλανά νερά της θάλασσας και ο ήλιος που καθρεφτίζεται μέσα σε αυτά. Μέσα στο γαλήνιο και ειδυλλιακό αυτό τοπίο, ο ποιητής τοποθετεί τα «χρυσοφτέρωτα» ψαράκια που κολυμπούν και παίζουν ανέμελα και ερωτευμένα κάτω από τα «ασημένια κύματα».
2η ενότητα: Η αναφορά στα έμφυτα στοιχεία της ελληνικής φύσης συνεχίζεται με την περιγραφή του «τρελού γοργόφτερου» δελφινιού, που κολυμπάει δίπλα σε ένα καράβι. Το δελφίνι αυτό, το οποίο παρομοιάζεται με «άτι» της θάλασσας, προσπερνά καμαρωτό το καράβι, τυλίγεται με τους αφρούς της θάλασσας και γυρνάει την πλάτη του στους ανθρώπους. Η παρομοίωση αυτή του δελφινιού με άλογο της θάλασσας, χρησιμοποιείται για να ενώσει δύο κόσμους, τον κόσμο της θάλασσας και τον κόσμο της στεριάς.
3η ενότητα: Στην τρίτη στροφή του ποιήματος γλάροι κατάλευκοι σαν το χιόνι, «χιονοπλασμένοι», ψάχνουν να βρουν ψάρια για να τραφούν. Με τα μάτια τους ορθάνοιχτα πετούν δίπλα στα σκοινιά των πλοίων που στηρίζουν τα πανιά χωρίς να κουράζονται και σφυρίζουν χαρούμενοι βουτώντας στο πέλαγος.
4η ενότητα: Το ποίημα ολοκληρώνεται με την περιγραφή της εικόνας τωνκαραβιών, που «σαν άσπρα προβατάκια» αρμενίζουν μέσα στη θάλασσα και «σχίζουν» τα κύματα με τη βοήθεια του αέρα. Στην τελευταία στροφή του ποιήματος κυριαρχεί η παρομοίωση των καραβιών, που συνθέτουν την εικόνα του θαλασσινού τοπίου, με τα «άσπρα προβατάκια» («σαν άσπρα προβατάκια... βοσκό τους τον αέρα») , που αποτελούν στοιχεία της στεριάς, του ορεινού φυσικού χώρου.
Η παρομοίωση αυτή αποσκοπεί στη σύζευξη των δύο φυσικών χώρων, της θάλασσας και της στεριάς. Άλλωστε, η σύζευξη αυτή δια- κρίνεται καθαρά στο τέλος της στροφής, όπου ο θαλάσσιος χώρος ταυτίζεται εικαστικά με το χώρο της στεριάς και ειδικότερα, με τη ζωή στα ορεινά και την κτηνοτροφική ζωή («βόσκοντας», «κάμπους», «βοσκή», «βοσκό»).
4) Γλώσσα και ύφος
Η γλώσσα του έργου είναι η απλή, ζωντανή, δημοτική εμπλουτισμένη με ποικίλα επίθετα (γαλανά νερά, χρυσοφτέρωτα ψαράκια, ασημένια κύματα, τρελό δελφίνι, χιονοπλασμένοι γλάροι, ατίμητα φτερούγια, ακοίμητα μάτια, άσπρα προβατάκια, χαρωπά πηδήματα).
5)Το ύφος του έργου είναι γλαφυρό, ζωντανό και παραστατικό.
6) Μέτρο
Το ποίημα είναι γραμμένο σε ιαμβικούς επτασύλλαβους και οκτασύλλαβους στίχους και η ομοιοκαταληξία κάθε στροφής ακολουθεί την πλεκτή δομή.
7) Σχήματα λόγου – Εκφραστικά μέσα
α) Μεταφορές:
«η θάλασσα δροσίζεται», «ο ήλιος καθρεφτίζεται», «πετώντας δίχως έννοια», «ψαράκια χροσοφτέρωτα», «σε κύματ’ ασημένια», «γοργόφτερο πετάει», «χιονοπλασμένοι γλάροι», «ή με χαρά σφυρίζοντας», «κι έχουν βοσκή τα κύματα, / βοσκό τους τον αέρα».
«η θάλασσα δροσίζεται», «ο ήλιος καθρεφτίζεται», «πετώντας δίχως έννοια», «ψαράκια χροσοφτέρωτα», «σε κύματ’ ασημένια», «γοργόφτερο πετάει», «χιονοπλασμένοι γλάροι», «ή με χαρά σφυρίζοντας», «κι έχουν βοσκή τα κύματα, / βοσκό τους τον αέρα».
β) Παρομοιώσεις:
«σαν να καμαρώνεται της θάλασσας το άτι», «σαν άσπρα προβατάκια / που βόσκοντας γυρίζουν / με χαρωπά πηδήματα / στους κάμπους όλη μέρα».
«σαν να καμαρώνεται της θάλασσας το άτι», «σαν άσπρα προβατάκια / που βόσκοντας γυρίζουν / με χαρωπά πηδήματα / στους κάμπους όλη μέρα».
γ) Προσωποποιήσεις:
«και μας γυρνά την πλάτη», «ή με χαρά σφυρίζοντας».
δ)Ασύνδετο σχήμα: Γλυκά φυσά ο μπάτης, η θάλασσα δροσίζεται, στα γαλανά νερά της ο ήλιος καθρεφτίζεται.
ε)Κοσμητικά επίθετα: γαλανά, χρυσοφτέρωτα, ασημένια κ.α.
στ)Υποκοριστικά: ψαράκια, καραβάκια, προβατάκια.
δ) Εικόνες:
Η εικόνα της θάλασσας, που στα γαλανά νερά της καθρεφτίζεται ο ήλιος,
η εικόνα των ψαριών που κολυμπούν στα γαλανά νερά της θάλασσας,
η εικόνα του καραβιού,
η εικόνα του δελφινιού που κολυμπάει δίπλα στο καράβι,
η εικόνα των «χιονοπλασμένων» γλάρων που πετούν «ακούραστοι» πάνω από τη θάλασσα,
η εικόνα των καραβιών που αρμενίζουν στη θάλασσα,
η εικόνα των προβάτων που βόσκουν στον κάμπο.
ΔΕΣ ΚΑΙ
Εικόνες:
1-4 : 1η εικόνα. Θαλασσογραφία. Κυρίαρχα στοιχείο ο ήλιος και τα γαλανά νερά.
5- 8 : 2η εικόνα: Κυρίαρχο στοιχείο τα ψάρια.
9-16: 3η εικόνα: Κυρίαρχο στοιχείο: το δελφίνι.
17-23: 4η εικόνα: Κυρίαρχο στοιχείο: οι γλάροι.
24-32: 5η και 6η εικόνα: Κυρίαρχα στοιχεία καραβάκια και προβατάκια αντίστοιχα.
2.https://www.slideshare.net/katerina60/ss-9723938
3.http://studiolum.blogspot.com/2015/05/blog-post.html
3.http://studiolum.blogspot.com/2015/05/blog-post.html
Θαλασσινά Τραγούδια-Γεώργιος Δροσίνης
Ενότητες: Κάθε στροφή αποτελεί μία ενότητα
1η ενότητα: Παρουσίαση των ψαριών που παίζουν ερωτευμένα και ανέμελα στο νερό και ο ήλιος που καθρεφτίζεται στη θάλασσα.
2η ενότητα: Η μορφή του δελφινιού το οποίο κολυμπά δίπλα στο πλοίο, τυλίγεται στους αφρούς και γυρνά την πλάτη στους ανθρώπους.
3η ενότητα: Γλάροι που αναζητούν την τροφή τους
4η ενότητα: Η εικόνα των καραβιών που αρμενίζουν στη θάλασσα. Συσχετισμός θάλασσας και στεριάς.
Νοηματική Απόδοση:
Σε όλο το ποίημα αναδεικνύεται η ειδυλλιακή διάσταση του ελληνικού θαλασσινού τοπίου. Στην πρώτη στροφή ο ποιητής μας παρουσιάζει τα διάφορα στοιχεία που το συνθέτουν όπως τα ερωτευμένα ψάρια που παίζουν ανέμελα στο νερό, ο λαμπερός ήλιος που καθρεφτίζεται στη θάλασσα και το γλυκό αεράκι. Στη δεύτερη στροφή προστίθεται μια ένα ακόμα στοιχείο του ελληνικού θαλασσινού τοπίου, ένα δελφίνι που σαν άλογο ( η παρομοίωση αυτή χρησιμοποιείται για να ενώσει τη στεριά με τη θάλασσα) προσπερνά καμαρωτά ένα πλοίο, τυλίγεται στους αφρούς της θάλασσας, γυρνά την πλάτη στους ανθρώπους. Στην τρίτη στροφή κατάλευκοι, ακούραστοι, με μάτια ορθάνοιχτα πετούν κοντά στα πλοία αναζητώντας την τροφή τους. Στην τελευταία στροφή κυριαρχεί η εικόνα των καραβιών τα οποία «αρμενίζουν» στη θάλασσα. Παρομοιάζονται με άσπρα πρόβατα για να επιτευχθεί ξανά η σύζευξη στεριάς και θαλασσινού χώρου.
Γλώσσα – Ύφος – Στιχουργική Ανάλυση:
Γλώσσα:
Ύφος: γλαφυρό, ζωντανό, παραστατικό.
Στιχουργική Ανάλυση: Το ποίημα αποτελείται από ιαμβικό επτασύλλαβο και οκτασύλλαβο και η ομοιοκαταληξία είναι πλεκτή.
Σχήματα Λόγου:
Εικόνες:
1-4 : 1η εικόνα. Θαλασσογραφία. Κυρίαρχα στοιχείο ο ήλιος και τα γαλανά νερά.
5- 8 : 2η εικόνα: Κυρίαρχο στοιχείο τα ψάρια.
9-16: 3η εικόνα: Κυρίαρχο στοιχείο: το δελφίνι.
17-23: 4η εικόνα: Κυρίαρχο στοιχείο: οι γλάροι.
24-32: 5η και 6η εικόνα: Κυρίαρχα στοιχεία καραβάκια και προβατάκια αντίστοιχα.
Μεταφορές:
Η θάλασσα δροσίζεται, ο ήλιος καθρεφτίζεται, πετώντας δίχως έννοια, ψαράκια χρυσοφτέρωτα, γοργόφτερο πετάει, χιονοπλασμένοι γλάροι, με χαράς σφυρίζοντας, βοσκό τους τον αέρα.
Παρομοιώσεις:
σαν να καμαρώνεται της θάλασσας το άτι, σαν άσπρα προβατάκια που βόσκοντας γυρίζουν με χαρωπά πηδήματα στους κάμπους όλη μέρα.
Προσωποποιήσεις:
Μας γυρνά την πλάτη, με χαρά σφυρίζοντας
ΣΕΝΑΡΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ -ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΘΑΛΑΣΣΙΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΡΟΣΙΝΗΣ
1. Στις ιστοσελίδεςhttp://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%B5%CF%8E%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CE%94%CF%81%CE%BF%CF%83%CE%AF%CE%BD%CE%B7%CF%82 καιhttp://www.sansimera.gr/biographies/29 αναζητήστε πληροφορίες για το Γ.Δροσίνη και γράψτε ένα σύντομο κείμενο αναφέροντας τα πιο σημαντικά γεγονότα της ζωής του.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Στην ιστοσελίδαhttp://users.uoa.gr/~nektar//arts/poetry/gewrgios_drosinhs_poems.htm διαβάστε και άλλα ποιήματα του Γ. Δροσίνη.
3. Στην ιστοσελίδα http://www.youtube.com/watch?v=ooJiSkrZkIIπαρακολουθείστε το βίντεο και περιηγηθείτε στο μουσείο Δροσίνη.
4 Στην ιστοσελίδα http://www.youtube.com/ αναζητήστε και ακούστε τα τραγούδια «θάλασσα πλατιά» του Μ. Χατζιδάκη , «Θάλασσα» του Σ. Σπανουδάκη και «Θάλασσα μάνα» και γράψτε τις εντυπώσεις σας και τα συναισθήματα σας.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5 Διαβάστε προσεκτικά το ποίημα. Σε κάθε στροφή του κυριαρχεί μια εικόνα του θαλασσινού κόσμου. Βρείτε αυτές τις εικόνες και περιγράψτε τες με δικές σας προτάσεις.
1η εικόνα: _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2η εικόνα:
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3η εικόνα:
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4η εικόνα:
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6 Ζωγραφίστε εικόνες που να ανταποκρίνονται στο περιεχόμενο της κάθε στροφής ή ψάξτε αντίστοιχες φωτογραφίες στην ιστοσελίδαwww.google.com . και δημιουργείστε όμορφα κολάζ.
7 Ψάξτε στο λεξικό του Τριανταφυλλίδη τις άγνωστες λέξεις του ποιήματος και γράψτε τη σημασία τους
· .....................................
· ………………………………….
· …………………………………
· …………………………………
· …………………………………..
· ………………………………….
8 Εντοπίστε στο ποίημα τα επίθετα, τα υποκοριστικά και τις μεταφορές
·Επίθετα…………………………………………………………………………………………….
·Υποκοριστικά…………………………………………………………………………………..
·Μεταφορές………………………………………………………………………………………
9 Συμπληρώστε τα κενά αφού συμβουλευτείτε το λεξικό λογοτεχνικών όρων(μέτρο-ομοιοκαταληξία ) που θα βρείτε στην ιστοσελίδαhttp://digitalschool.minedu.gov.gr/
· Αριθμός στροφών……………………………………….
· Αριθμός στίχων ανά στροφή……………………..
· Αριθμός συλλαβών ανά στίχο……………………
· Μέτρο……………………………………………………………..
· Ομοιοκαταληξία………………………………………………
10 Διαβάστε στο βιβλίο σας το ποίημα του Ο.Ελύτη «όλα τα πήρε το καλοκαίρι» στη σελίδα 172 και εντοπίστε τα στοιχεία της θάλασσας που αναφέρονται στο ποίημα. Ποιες ομοιότητες και διαφορές ως προς τη μορφή και το περιεχόμενο μπορείτε να βρείτε ανάμεσα στα δύο ποιήματα;
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Α.Γ.
ΠΗΓΗ ;https://www.slideshare.net/katerina60/ss-9723938
ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ
ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ-ΠΟΙΗΜΑ
(ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ ΔΡΟΣΙΝΗ -ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ ΤΟΥ ΑΓΩΝΙΑ,ΦΟΒΟΣ ΘΑΝΑΤΟΥ-ΑΝΥΠΑΡΞΙΑΣ;)
ΜΙΑ ΑΠΟΠΕΙΡΑ ΟΠΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ
" ΜΗΠΩΣ; " (Τι λοιπόν; ) - Γ. ΔΡΟΣΙΝΗΣ
3η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ