Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2019

Η ΤΕΧΝΗ ,ΑΡΧΑ Ι ΚΗ ΕΠΟΧΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ,


ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ www.synodoiporos.weebly.com 
1 
Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΪΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ: 800 – 479 Π.Χ.



10. Η  ΤΕΧΝΗ

Οι Έλληνες στα αρχαϊκά χρόνια ασχολούνται με την  τέχνη και κατασκευάζουν :

a) λίθινους ναούς και β) λίθινα αγάλματα σε φυσικό και υπερφυσικό μέγεθος γ) αγγεία

Αξιοσημείωτη είναι επίσης η επίδραση της τέχνης της Ανατολής και της Αιγύπτου στην ελληνική αρχαϊκή τέχνη.













1. Οι ναοί : χτίζονται με πέτρα και μάρμαρο και είναι δύο ειδών : δωρικοί ή ιωνικοί. Ξεχωρίζουν προπάντων από τους κίονες. Ο δωρικός είναι πιο κοντός, βαρύς και αυστηρός, ενώ ο ιωνικός είναι ψηλότερος, κομψότερος με πλούσια διακόσμηση στην επάνω απόληξή του –στο κιονόκρανο–,που αναγνωρίζεται εύκολα από τις έλικες στις οποίες καταλήγει.



Γίνε αρχιτέκτονας ! Χτίσε έναν αρχαίο ελληνικό ναό εδώ


         2. Τα αγάλματα : είναι οι κούροι (άνδρες) και οι κόρες(γυναίκες) Οι νεαροί άνδρες – κούροι– παριστάνονται ορθοί, γυμνοί, με καλογυμνασμένα σώματα και πλούσια μαλλιά ˙ οι νεαρές κοπέλες – κόρες – ορθές, κομψά ντυμένες, καλοχτενισμένες, στολισμένες με πλήθος κοσμημάτων.


           



3. Τα αγγεία :  είναι μελανόμορφα (οι μορφές τους είναι βαμμένες μαύρες) ή ερυθρόμορφα (οι μορφές τους είναι βαμμένες κόκκινες)










ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
2 
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 
Κατασκευάζονται ναοί μεγάλου μεγέθους (ανατολική επιρροή...


ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
3 
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ : ΟΙ ΝΑΟΙ Χρησιμοποιείται η πέτρα ή το μάρμαρο, ενώ γύρω από το ναό ...



ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
4 
Αναπαράσταση του χρυσελεφάντινου αγάλματος του Δία στην Ολυμπία.



ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
5 
ΟΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΙ ΡΥΘΜΟΙ 1. Δωρικός Ρυθμός ( λιτότητα, αυστηρότητα, βαριές αναλογί...


ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
6 
2 . Ο ΙΩΝΙΚΟΣ ΡΥΘΜΟΣ Τα Ιωνικά κτίρια χαρακτηρίζονται από ανάλαφρες αναλογίες και ...



ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
7 
Το αέτωμα ,σε σχήμα τριγωνικό, είχε γλυπτή διακόσμηση, συνήθως με μυθολογικά θέματ...




ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
8 
Ονομάστε τα μέρη που επισημαίνονται με τα βέλη και βρείτε το ρυθμό του ναού .



ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
9


ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
10 
ΒΡΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΡΥΘΜΟΥΣ : 1. Ο ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ ΣΤΗΝ ΚΟΡΙΝΘΟ 
2. Ο ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ...

ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
11 
ΓΛΥΠΤΙΚΗ : ΚΟΥΡΟΙ ΚΑΙ ΚΟΡΕΣ (αγάλματα ανδρών και γυναικών σε αυστηρά μετωπική στά...


ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
12 
Η επίδραση της αιγυπτιακής τέχνης είναι εμφανής στην αρχαϊκή γλυπτική 
Κλέοβις κ...

ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
13 
Ο Μοσχοφόρος 
Άνδρας που σηκώνει στους ώμους μοσχαράκι. 
570 π.Χ. 
Απεικονίζον...

ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
14 
Η πεπλοφόρος 
Γύρω στα 540-530 π.Χ. Η Κόρη φορεί πέπλο πάνω από τον χιτώνα ( το ...


ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
15 
«Η Κόρη με τα αμυγδαλωτά μάτια». Γύρω στα 500 π.Χ. 
 Η πιο γοητευτική Κόρη που υ...


ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
16 
ΚΟΡΗ, ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ 
Επιχρωμα 
τισμός : Douge Stern 
Φωτογραφία: περιοδικό...

ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
17 
Κούρος από την Αττική, γνωστός και ως Αριστόδικος, καθώς είχε στηθεί στον τάφο το...

ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
18 
Επιτύμβιες στήλες : είναι λίθινες ορθογώνιες πλάκες που τοποθετούνται πάνω σε τάφ...



ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
19 
Τμήμα μεγάλης επιτύμβιας στήλης με τη μορφή νεαρού αγωνιστή 
Από την Αθήνα 550 π...


ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
20 
Επιτύμβια στήλη με πολεμιστή πάνω στον τάφο του Αριστίωνα - 510 π.Χ. - του γλύπτη...

ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
21 
Άλογα που προέρχονται από άρμα - 570 π.Χ. Μουσείο Ακρόπολης


ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
22 
Ανάγλυφη πλάκα με παράσταση πάλης, 520 π.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 
Φωτογρα...

ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
23 
ΚΕΡΑΜΙΚΗ : 1. ΜΕΛΑΝΟΜΟΡΦΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ( ΚΟΡΙΝΘΟΣ ) 
Οι μορφές χαράζονται στην κοκκιν...

ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
24 
Αττικός μελανόμορφος κρατήρας με σκηνή μάχης πιθανότατα γύρω από το σώμα του νεκρ...

ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
25 
Μελανόμορφος αττικός αμφορέας , 550 - 540 π.Χ. 
Η πάλη του Ηρακλή με το λιοντάρι...

ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
26 
Ο ΕΡΥΘΡΟΜΟΡΦΟΣ ΡΥΘΜΟΣ (ΑΘΗΝΑ ) : το φόντο βάφεται μαύρο, ενώ οι παραστάσεις ζωγρα...


ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
27 
Αττικός ερυθρόμορφος αμφορέας περίπου 470 - 460 π. Χ. 
Ζευγάρι που ανταλλάσσει ε...

ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
28 
Κρατήρας – 475 π.Χ. 
Σαπφώ και Αλκαίος, οι λυρικοί ποιητές της Λέσβου εικονίζοντ...


ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
29 
ΕΡΓΑΣΙΑ 1Η : α) Πού κατασκευάστηκε το αγγείο και πού βρέθηκε; β) Πού βρίσκεται σή...
ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
30 
ΕΡΓΑΣΙΑ 2η : Κάθε πόλη – κράτος της αρχαϊκής εποχής στο νόμισμα που κόβει βάζει κ...

ΣΕΡΔΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ - Η ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 
31 
ΠΗΓΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ 
Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού http://www.fhw.gr/chronos.gr 
Εκπ...

Η τέχνη της αρχαϊκής εποχής

κουρος, ιερό ιερό του Απόλλωνα,  ΒοιωτίαΗ αρχαϊκή εποχή (800 – 479πχ περίπου) είναι η εποχή αμέσως μετά τη γεωμετρική και πριν την κλασική. Σ’ αυτή τη περίοδο οργανώνονται οι αρχές που διαμόρφωσαν την  ελληνική πλαστική και αρχιτεκτονική. Μειώνονται τα γεωμετρικά σχήματα στις παραστάσεις και εμφανίζονται στοιχεία με επιρροές από την τέχνη της ανατολής. Τα στοιχεία αυτά μετασχηματίζονται, εξελληνίζονται  σύμφωνα με τις αισθητικές ανάγκες των Ελλήνων, και οργανώνονται σύμφωνα με νέες αρχές έτσι ώστε να ξεχωρίζουν για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Οι νέες αρχές που έθεσε η ελληνική τέχνη αυτή την περίοδο την κάνει να ξεχωρίζει από την τέχνη άλλων λαών και την οδηγεί, αργότερα, στη τέχνη της κλασικής εποχής.
Στην αρχιτεκτονική, ναοί από πέτρα αντικαθιστούν τους ξύλινους. Στη αγγειοπλαστική και αγγειογραφία έχει το μονοπώλιο η Κόρινθος (έως 625πχ). Αργότερα, η Αθήνα δημιουργεί τα μελανόμορφα αγγεία(625πχ) και το 525πχ εμφανίζονται τα ερυθρόμορφα αγγεία με τις μορφές να έχουν το χρώμα του πηλού. Στη γλυπτική εμφανίζονται οι κούροι και οι κόρες σαν αφιερώματα (αγάλματα).
Περισσότερες πληροφορίες στη Βικιπαιδεια εδώ
για μελανόμορφα αγγεία
οι παρουσιάσεις είναι από www.netschoolbook.gr (http://www.slideshare.net/terracomputerata/ από http://www.slideshare.net/atzikakou/ και http://www.slideshare.net/katerina60/)


Η ΤΕΧΝΗ

α) λίθινοι ναοί : το βασικό σχήμα θυμίζει το μυκηναϊκό μέγαρο : ανοικτός προθάλαμος (πρόναος), κυρίως δωμάτιο (σηκός) και ανοικτό δωμάτιο (οπισθόδομος). Οι ναοί έχουν γύρω από το κτήριο κιονοστοιχία (πτερό). Υπάρχουν 2 τύποι ναών :1) οι ιωνικοί : κυριώς στο Αιγαίο και τη Μικρά Ασία με ψηλότερους και πλούσια διακοσμημένους κίονες που ξεχωρίζουν για τα κιονόκρανα με τους έλικες και 2) οι δωρικοί : κυρίως στην Πελοπόννησο με πιο κοντούς και λιγότερο κοσμημένους κίονες.
β) λίθινα αγάλματα σε φυσικό και υπερφυσικό μέγεθος : δημιουργούνται αρχικά στη Νάξο(που υπήρχε αφθονία μαρμάρου) και στην Κρήτη. Βοήθησαν στη δημιουργία λιθίνων αγαλμάτων και άλλοι δύο παράγοντες :α) οι εμπορικές επαφές με την Αίγυπτο β) ο πλούτος των αριστοκρατών μιας και το κόστος ήταν τεράστιο. Τα αγάλματα παρίσταναν νεαρούς άντρες (κούρους) όρθιους, γυμνούς ή νεαρές κοπέλες (κόρες) όρθιες, κομψά ντυμένες και καλοχτενισμένες. Υπήρχαν επίσης αγάλματα αρχόντων και αξιοσέβαστων γυναικών καθισμένων σε θρόνους, πολεμιστών, μυθικών τεράτων και φυσικά θεών.
γ) επιτύμβιες στήλες (ανάγλυφες επιτύμβιες πλάκες).
δ)κεραμική
ε) μεταλλοτεχνία

Επιμέλεια : Νίκος Μελιγκώνης








10η Εμότητα:
Η τέτμη κατά τημ αρταϊκή εποτή

Κώζηας Μπακάλης
history-logotexnia.blogspot.com


ΔΕΣ ΚΑΙ

Στα ίχνη Χαμένων Χρωμάτων (με Ελληνικούς υπότιτλους) - http://www.projethomere.com

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=l0oMNKxWNso  



10η Ενότητα: Η τέχνη της αρχαϊκής περιόδου. Πρόσθετο Υλικό.: 1. Αρχαία Ελληνική Αρχιτεκτονική .Οι ρυθμοί ξεχωρίζουν κυρίως από τους κίονες. 2. Δωρικός ρυθμός (κοντός, βαρύς, αυστηρός). 3.Κόρες, νεαρές κοπέλες, ορθές, κομψά ντυμένες, καλοχτενισμένες, στολισμένες με πλήθος κοσμημάτων. Πρότυπο γυναικείας ομορφιάς, κομψότητας και χάρης. 4. Κούροι. 5. Αρχαϊκή Εποχή - μετά μουσικής... 6.Μελανόμορφα και ερυθρόμορφα αγγεία.

ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ:
1. Αρχαία Ελληνική Αρχιτεκτονική Οι ρυθμοί ξεχωρίζουν κυρίως από τους κίονες




2. Δωρικός ρυθμός (κοντός, βαρύς, αυστηρός)





3.Κόρες, νεαρές κοπέλες, ορθές, κομψά ντυμένες, καλοχτενισμένες, στολισμένες με πλήθος κοσμημάτων. Πρότυπο γυναικείας ομορφιάς, κομψότητας και χάρης.





4. Κούροι - Νεαροί άνδρες, παριστάνονται ορθοί, γυμνοί, με καλογυμνασμένα σώματα και πλούσια κόμη. Ο κούρος είναι ο ιδανικός καλογυμνασμένος νέος που με την ανδρεία του υπερασπίζεται την πατρίδα.






 Το εκπαιδευτικό αυτό βίντεο δημιουργήθηκε για και αναρτήθηκε εδώ:http://afterschoolbar.blogspot.com/2011/02/blog-post_20.html
Η μουσική που ακούγεται είναι κατά σειρά :
1) Κέλομαι σε Γόγγυλα (Στίχοι: Σαπφώ, Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις. Ερμηνεία: Φλέρυ Νταντωνάκη)
2) Ασημοκαπνισμένη (Στίχοι: Σαπφώ, Μετάφραση: Νίκος Ξυδάκης. Ερμηνεία: Ελευθερία Αρβανιτάκη, Νίκος Ξυδάκης)
3) Χαμογελάστε λοξά (Γιάννης Λογοθέτης)
4)Έλα χαμογέλα (Μανώλης Φάμελος και οι Ποδηλάτες)
5) Το πέτρινο χαμόγελο (Μουσική, Στίχοι: Νίκος Χουλιαρας. Ερμηνεία: Αρλέτα

6. Μελανόμορφα και ερυθρόμορφα αγγεία 

http://www.cycladic.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=resource&cresrc=1319&cnode=55&clang=0
http://el.wikipedia.org/wiki
http://odysseus.culture.gr/a/3/photo_gr.jsp?cat=a4