Η αθηναϊκή Πολιτεία, με την τόσο έντονη παρουσία σε πανελλήνια
κλίμακα, είχε ανάγκη από χρήματα. Η συντήρηση του στόλου, η
οργάνωση μεγαλοπρεπών εορτών, το ανέβασμα πολυπρόσωπων
θεατρικών παραστάσεων, η αποστολή πρεσβειών σε πανελλήνιες
εορτές απαιτούσαν τεράστια οικονομική δαπάνη. Η Αθήνα, με ένα
ευφυές φορολογικό σύστημα, τις
λειτουργίες, υποχρέωνε τους
οικονομικά ισχυρούς Αθηναίους να προσφέρουν τα αναγκαία χρή
ματα για την κίνηση όλου του μηχανισμού. Το πρωτότυπο, με το
σύστημα των λειτουργιών, είναι ότι βοηθείται η πολιτεία αλλά
συγχρόνως προωθείται η προσωπική προβολή και υλοποιούνται οι
φιλοδοξίες των φορολογουμένων. Οι κυριότερες λειτουργίες
ήταν: η
τριηραρχία, δηλαδή η προσφορά χρημάτων από έναν ή
περισσότερους ιδιώτες για τη συντήρηση ενός κρατικού πλοίου˙ η
χορηγία, δηλαδή η ανάληψη της δαπάνης για το ανέβασμα μιας
θεατρικής παράστασης που θα λάμβανε μέρος σε δραματικούς α
γώνες˙ η
γυμνασιαρχία, δηλαδή η καταβολή των εξόδων για τη
διατροφή και την εκγύμναση αθλητών που θα έπαιρναν μέρος σε
«γυμνικούς αγώνες»˙ τέλος, η
εστίαση, δηλαδή η παροχή από
έναν πλούσιο πολίτη των χρημάτων για την παράθεση δημόσιου
γεύματος στα μέλη της φυλής του σε περίοδο εορτών ή αγώνων.
Ο ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΩΝ ΤΗΣ ΗΛΙΑΙΑΣ
Ο όρκος που έδιναν οι δικαστές της Ηλιαίας, όταν αναλάμβαναν τα καθήκοντά τους:
«Θα ψηφίζω σύμφωνα με τους νόμους. Στην περίπτωση που κάτι δεν προβλέπεται από το νόμο, θα αποφασίζω αυτό που είναι δίκαιο, χωρίς να παρασύρομαι από τη φιλία ή την έχθρα.
Θα ψηφίζω λαμβάνοντας αποκλειστικά υπόψη αυτό που έχει κατατεθεί στο δικαστήριο. Θα ακούω με την ίδια προσοχή και τα δύο αντίδικα μέρη.
Ορκίζομαι στο Δία, τον Απόλλωνα και τη Δήμητρα».
|
| Τους
πλούσιους
πολίτες που
προσέφε
ραν μεγάλα
ποσά για
τις
λειτουργίες
η Πολιτεία
τους τιμού
σε, δίνοντάς
τους την
4
ά
δεια να στή
σουν αναμνη
στικό μνη
μείο σε πε
ρίπτωση
νίκη
ς της ομάδας
τους σε
δρα
ματικούς ή
γυμνικούς
αγώνες. |
ΕΝΑΣ ΠΛΟΥΣΙΟΣ
ΑΝ
ΘΡΩΠΟΣ ΕΚΘΕΤΕΙ ΤΑ ΕΞΟΔΑ ΜΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Αθήνα: το μνημείο του Λυσικράτους.Το χορηγικό
μνημείο αποτυπώνει
την υπερηφάνεια του
Αθηναίου που νίκησε
στους δραματικούς αγώνες.
Όταν
ο
Θεό
πο
μπος
ήταν
επών
υμος
άρ
χοντας,
αφού
ορ
ίστηκα
χορη
γός σε
τραγω
δία, ξό
δεψα
3.000
δραχμές
και δύο
μνες.
Αρ
γότερα,
τότε που
πήρα το
βραβείο για την προετοιμασία ανδρικού χορού 2.000 δραχμές
και άλ
λες 800
δραχμές
για
τους χο
ρευτές
του πυρ
ρίχιου στα μεγάλα Παναθήναια. Επίσης πήρα το βραβείο ως χορηγός
χορού στα Διονύσια και ξόδεψα, μαζί με την ανάθεση του τρίποδα, 3
.000 δραχμές.
Λυσίας, Απολογία δωροδοκίας, 1-3 (μετ. Β.Σ.)
|
Ερωτήσεις-Δραστηριότητες
1. Σε τι συνίσταται η αθηναϊκή δημοκρατία; Ποιοι είναι οι κυριότεροι θε
σμοί της;
2. Ποιος ο αντίστοιχος με την Εκκλησία του Δήμου θεσμός στη σύγχρονη
δημοκρατία; Ποια διαφορά υπάρχει στον τρόπο συμμετοχής;
3. Ποιον σκοπό εξυπηρετούσε ο θεσμός των λειτουργιών στην αρχαία Α
θή
να;
4. Αφού επιστρέψετε στο προηγούμενο κεφάλαιο Δ (ενότητα 5), και με τ
η
βοήθεια των παραθεμάτων, να συμπληρώσετε τον πίνακα που ακολου
θεί
με τα σημαντικότερα πολιτικά μέτρα κάθε Αθηναίου πολιτικού. Μπορεί
τε
να εξηγήσετε γιατί στα χρόνια του Περικλή η αθηναϊκή δημοκρατία άγ
γι
ξε
το απόγειό της;
Πολιτικά μέτρα
Σόλωνα | Πολιτικά μέτρα
Κλεισθένη | Πο
λιτικά μέτρα
Εφιά
λτη / Περικλή |
| | |
| | |
| | |
| | |