Πέμπτη 4 Απριλίου 2019

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ -ENOTHTA 11

Η αγάπη του Αλεξάνδρου για τον Βουκεφάλα

Α. Κείμενο
Στο έργο του Ἀλεξάνδρου Ἀνάβασις, (βλ. Ενότητα 7) ο Φλάβιος Αρρια
νός (περ. 95-175 μ.Χ.) αφηγείται και το τέλος του Βουκεφάλα,
του αγαπημένου αλόγου του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Εκτός από
την περιγραφή του αλόγου, ο Αρριανός παραδίδει και ένα χαρακτηριστικό επεισόδιο που καταδ
εικνύει τον στενό δεσμό του μεγάλου στρατηλάτη με τον πιστό σύντροφό του.
Ἵνα δὲ ἡ μάχη συνέβη καὶ ἔνθεν ὁρμηθεὶς ἐπέρασεν τὸν Ὑδάσπην ποταμὸν πόλεις ἔκτι
σεν Ἀλέξανδρος. Καὶ τὴν μὲν Νίκαιαν τῆς νίκης τῆς κατ’ Ἰνδῶν ἐπώνυμον ὠνόμασε, τὴν
δὲ Βουκεφάλαν ἐς τοῦ ἵππου τοῦ Βουκεφάλα τὴν μνήμην, ὃς ἀπέθανεν αὐτοῦ ὑπὸ καύμα
τός τε καὶ ἡλικίας καματηρὸς γενόμενος, πολλὰ δὲ πρόσθεν ξυγκαμών τε
καὶ σΜ. Αλέξανδροςυγκινδυνεύσας Ἀλεξάνδρῳ, ἀναβαινόμενός τε πρὸς μόνου Ἀλεξάνδρου, ὅτι τοὺς ἄλλους πάντας ἀπηξίου ἀμβάτας, καὶ μεγέθει μέγας καὶ τῷ θυμῷ γενναῖος. Σημεῖον δέ οἱ ἦν βοὸς κεφαλὴ ἐγκεχαραγμένη, ἐφ᾿ ὅτῳ καὶ τὸ ὄνομα τοῦτο λέγουσιν ὅτι ἔφερεν· οἱ δὲ λέγουσιν ὅτι λευκὸν σῆμα εἶχεν ἐπὶ τῆς κεφαλῆς, μέλας ὢν αὐτός, ἐς βοὸς κεφαλὴν μάλιστα εἰκασμένον. Οὗτος ὁ ἵππος ἐν τῇ Οὐξίων χώρᾳ ἀφανὴς ἐγένετο Ἀλεξάνδρῳ, καὶ Ἀλέξανδρος προεκήρυξεν ἀνὰ τὴν χώραν πάντας ἀποκτενεῖν Οὐξίους, εἰ μὴ ἀπάξουσιν αὐτῷ τὸν ἵππον. Τοσήδε γὰρ σπουδὴ Ἀλεξάνδρῳ ἀμφ᾿ αὐτὸν
ἦν.
Ἀρριανός, Ἀλεξάνδρου Ἀνάβασις 5.19.4-6 (διασκευή)
Ο
Μ. Αλέξανδρος σε μεταξοτυ
πία
του Andy Warhol (1981, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονί
κης)

Γλωσσικά σχόλια
ἵναεκεί όπου
ἔνθεν ὁρμηθείς (μτχ. παθ. αορ. ρ. ὁρμάομαι, ὁρμῶμαιἐπέρασενστο σημείο από το οποίο ξεκίνησε και πέρασε (πβ. ν.ε.: ορμή, ορμητήριο, παρόρμηση)
τὴν Νίκαιαν τῆς νίκης τῆς κατ’ Ἰνδῶν ἐπώνυμον ὠνόμασεέδωσε στην πόλη το όνομα Νίκαια από τη νίκη του κατά των Ινδών (πβ. ν.ε.: επωνυμία)
αὐτοῦεκεί, σε αυτό το σημείο (με τη σημασία αυτή επιβιώνει και στη ν.ε.)
ὑπὸ καύματός (ουσ. τὸ καῦμα, τοῦ καύματοςτε καὶ ἡλικίας καματηρὸς γενόμενοςεπειδή καταβλήθηκε από τον καύσωνα και τα γηρατειά (πβ. ν.ε.: καυστήρας, καυστικός)
ὁ καματηρός, ἡ καματηρά, τὸ καματηρόνκαταβεβλημένος, καταπονημένος
πολλὰ δὲ πρόσθεν ξυγκαμών (μτχ. αορ. β΄ ρ. ξυγκάμνωτε καὶ συγκινδυνεύσας (μτχ. αορ. ρ. συγκινδυνεύω) Ἀλεξάνδρῳαφού είχε υποφέρει προηγουμένως πολλά και είχε περάσει πολλούς κινδύνους μαζί με τον Αλέξανδρο
ἀναβαινόμενός τε πρὸς μόνου Ἀλεξάνδρουκαι τον οποίο ίππευε μόνο ο Αλέξανδρος
ὅτι ἀπηξίου (οριστ. παρατ. ρ. ἀπαξιόω, ἀπαξιῶ)επειδή απαξίωνε, απέρριπτε ως ανάξιους
ὁ ἀμβάτης (ποιητ. τύπος αντί ὁ ἀναβάτης)ο αναβάτης
μεγέθει (δοτ. εν. ουσ. τὸ μέγεθος, τοῦ μεγέθουςμέγαςμεγαλόσωμος (πβ. ν.ε.: μεγεθύνω, μεγεθυντικός)
τῷ θυμῷ γενναῖοςδυνατός
σημεῖον δέ οἱ (δοτ. εν. γ΄ προσ. προσ. αντων.) ἦνκαι είχε σημάδι
βοὸς (γεν. εν. ουσ. ὁ βοῦςκεφαλὴ ἐγκεχαραγμένηένα κεφάλι βοδιού χαραγμένο πάνω του
ἐφ’ ὅτῳ (δοτ. εν. ουδ. αναφ. αντων. ὅστις, ἥτις, ὅ,τι)εξαιτίας του οποίου
τὸ σῆματο σημάδι (πβ. ν.ε.: σημειώνω, σήμα, σημαία)
μέλας (επίθ. ὁ μέλας, ἡ μέλαινα, τὸ μέλανὢν αὐτόςενώ ο ίδιος ήταν μαύρος (πβ. ν.ε.: μελάνι, μελανιάζω)
ἐς βοὸς κεφαλὴν μάλιστα εἰκασμένον (μτχ. παρακ. ρ. εἰκάζομαι)που έμοιαζε πάρα πολύ με κεφάλι βοδιού (πβ. ν.ε.: εικαστικός, εικασία)
ἀφανὴς ἐγένετο Ἀλεξάνδρῳο Αλέξανδρος τον έχασε
προκηρύσσωδιακηρύσσω δημόσια
ἀποκτενεῖν (απαρ. μέλλ. ρ. ἀποκτείνω)ότι θα εκτελέσει / ότι θα φονεύσει
ἀπάγωεπιστρέφω κάτι
ἡ σπουδήτο ενδιαφέρον
Ερμηνευτικά σχόλια    
Ἵνα δὲ ἡ μάχη συνέβη καὶ ἔνθεν ὁρμηθεὶς ἐπέρασεν 
τὸν Ὑδάσπην ποταμὸν πόλεις ἔκτισεν Ἀλέξανδρος: Η ίδρυ
ση των δύο πόλεων στις όχθες του ποταμού Υδάσπη (σήμε
ρα ονομάζεται «Τζέλουμ») συνδέεται με τη μεγάλη μάχη
 που έγινε εκεί μεταξύ της στρατιάς του Αλεξάνδρου και των δυνάμεων του Ινδού βασι
λιά Πώρου, που έληξε με νίκη των Μακεδόνων. Η Νίκαια χτίστηκε ακριβώς στο πεδίο
της μάχης, ενώ η Βουκεφάλα ή Βουκέφαλα (κατά τον Πλούταρχο, «Βουκεφαλία») στο σημεί
ο από το οποίο ξεκίνησε ο Αλέξανδρος με τον στρατό του, για να διαβεί τον Υδάσπη.
Οὔξιοι: Λαός της ανατολικής Σουσιανής στη μεθόριο της Περσίας. Κατοικούσαν στις πηγές
του Τίγρη ποταμού (σημερινού Καρούμ). Η περιοχή όπου ζούσαν ήταν ιδιαίτερα εύφο
ρη. Διακρίνονταν σε ορεινούς, που ήταν πιο σκληροτράχηλοι και ονομαστοί πολεμιστές,
και πεδινούς. Κατά την εκστρατεία του Μ. Αλεξάνδρου υπήρξαν σύμμαχοι του Δαρείου, ώ
σπου το 331 π.Χ. τους υπέταξε ο Αλέξανδρος και τους έκανε φόρου υποτελείς.
Αλέξανδρος και Βουκεφάλας

Ερωτήσεις
  1. Πώς πέθανε ο Βουκεφάλας;
  2. Σε τι όφειλε το όνομά του το άλογο του Μ. Αλεξάνδρου;
  3. Ποιο γεγονός επικαλείται ο Αρριανός, για να καταδείξει το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του
  4.  Μ. Αλεξάνδρου για το άλογό του;
  5. Μπορείτε να ανακαλέσετε στη μνήμη σας άλλες γνωστές περιπτώσεις στενού δεσμού μεταξύ
  6.  ενός ανθρώπου και ενός ζώου;

Β1. Λεξιλογικός Πίνακας Ψηφιακό λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας (των H.G. Liddell & R. Scott, ελληνική μετάφραση) Ηλεκτρονικά λεξικά της μεσαιωνικής και νέας ελληνικής γλώσσας Λεξικό αρχαίας ελληνικής γλώσσας [σχολικό εγχειρίδιο Γυμνασίου]

ἡ πόλις
 [στο κείμενο συναντήσατε τον τύπο πόλεις]
Αρχαία Ελληνική
Αρχαία / Νέα  Ελληνική
Νέα  Ελληνική
imgimgπολίζω [= οικοδομώ, ιδρύω πόλη]
ἡ πολίχνη [= η μικρή πόλη]
τὸ πόλισμα [= το σύνολο των οικημάτων μιας πόλης, η πόλη, η κωμόπολη]
ὁ πολίτης
ἡ πολιτεία [= (α.ε.) το πολίτευμα, ο τρόπος ζωής των πολιτών, (ν.ε.) το κράτος, η πόλη]
ὁ πολιτευτής [= ο πολιτικός]
πολιτικός
τὰ πολιτικά
τὸ πολίτευμα
πολιτεύω [= είμαι πολίτης]
πολιτεύομαι [= (α.ε.) είμαι ενεργός πολίτης, δρω ως πολίτης, (ν.ε.) θέτω υποψηφιότητα στις εκλογές]
ὁ πολιτισμός
η πολιτική
πολιτικάντης [= ο πολιτικός που αναδεικνύεται με ευτελή μέσα, δημαγωγία, πελατειακές σχέσεις]
πολιτειακός [= αυτός που σχετίζεται με το πολίτευμα]
πολιτισμένος
πολιτιστικός
imgὁ ὑψίπολις [= ο πολίτης ένδοξης πόλης]
ὁ ἄπολις [= αυτός που δεν έχει πόλη, πατρίδα]
ἀπολίτευτος
ὁ πολιτάρχης [= ο αρχηγός της πόλης]
ἡ ἀκρόπολις (-η)
ἡ κωμόπολις (-η)
πολιορκῶ
ἡ πολιορκία
ὁ πολιοῦχος [= ο προστάτης της πόλης]
πολιτογραφῶ [= (α.ε.) εγγράφω κάποιον ως πολίτη, (ν.ε.) δίνω υπηκοότητα]
ὁ πολιτοφύλαξ (-ακας) [= αυτός που φυλάει τους πολίτες]
συμπολιτεύω (ν.ε. συμπολιτεύομαι)
ἡ συμπολίτευσις (-η)
ὁ συμπολίτης
ἀντιπολιτεύομαι [= είμαι πολιτικός αντίπαλος]
πολιτικοποιώ
πολιτικοποίηση
πολιτικολογώ
πολιτοφυλακή [= ένοπλο σώμα πολιτών για τη διατήρηση της τάξης]
πολεοδόμος
πολεοδομία
αντιπολίτευση
απολίτιστος
απολιτικός

Ασκήσεις
  1. Να γράψετε τι δηλώνουν τα παρακάτω α.ε. παράγωγα 
  2. του ρ. πολιτεύω: πολιτείαπολίτευμα.
  3. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με τις λέξεις της στήλης Β΄ δημιουρ
  4. γώντας αποδεκτά ονοματικά σύνολα:
    Α΄Β΄
    1. πολιτιστικόςα. πολιορκία
    2. πολιτισμένοςβ. θεσμός
    3. στενήγ. πόλη
    4. πολιτειακόςδ. πολίτης
    5. συνήγορος τουε. χώρες
    6. σχέδιοστ. πρωτεύουσα
  5. Να συμπληρώσετε τα κενά των προτάσεων με την κατάλληλη λέξη από αυτές 
  6. που δίνονται στο πλαίσιο:
    α. Λίγες πόλεις στην Ελλάδα έχουν σωστό ______________ σχεδιασμό.
    β. Το Παρίσι αποκαλείται « ______________ του φωτός».
    γ. Η φιλολαϊκή ______________ της κυβέρνησης απέδωσε καρπούς.
    δ. Άλλο η ______________ και άλλο η κομματικοποίηση.
    πόλη
    πολιτική
    πολιτικοποίηση
    πολεοδομικός
  7. Να σχηματίσετε στη ν.ε. όσο το δυνατόν περισσότερα ονοματικά σύνολα με τη 
  8. λέξη «πολιτικός» και να δώσετε τη σημασία τους. Συμβουλευτείτε τα λεξικά σας.
      Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής

Β2. Ετυμολογικά

Παραγωγή ρημάτων

Παραγωγή ρημάτων από άλλα ρήματα, επιρρήματα και επιφωνήματα

Ρήματα παράγονται και από άλλα ρήματα και μπορεί να σημαίνουν:
α. Πράξη που αρχίζει να γίνεται (εναρκτικά). Έχουν παραγωγική κατάληξη -σκω, π.χ. γηράσκω < γηράω (= γερνάω).
β. Πράξη που γίνεται συχνά ή με ένταση (θαμιστικά ή επιτατικά). Έχουν παραγωγικές καταλήξεις -άζω-ίζω-ύζω, π.χ. στενάζω (= στενάζω συχνά) < στένω.
γ. Έφεση, μεγάλη επιθυμία για εκείνο που δηλώνει το πρωτότυπο ρήμα (εφετικά). Έχουν παραγωγικές καταλήξεις -ιάω (-ιῶ), -είω, π.χ. κλαυσιάω, -ιῶ < κλαίω.
Επίσης, ρήματα παράγονται και από:
α. Επιρρήματα, π.χ. διχάζω (= διαιρώ σε δύο μέρη) < δίχα (= σε δύο μέρη), ἐγγίζω (= φέρνω κοντά) < ἐγγύς (= κοντά).
β. Επιφωνήματα, π.χ. οἰμώζω (= θρηνώ) < οἴμοι (= αλίμονο).

Ασκήσεις
  1. Να αντιστοιχίσετε τα παράγωγα ουσιαστικά των ρ. κτίζω και βαίνω (στήλη Α΄) με την κατηγορία στην οποία ανήκουν (στήλη Β΄):
    Α΄Β΄
    1. κτίσις
    2. κτίστηςα. το πρόσωπο που ενεργεί
    3. κτίσμαβ. ενέργεια, κατάσταση
    4. βῆμαγ. αποτέλεσμα ενέργειας
    5. βάθρονδ. τόπος
    6. βαθμόςε. όργανο, μέσο
    7. βατήρ
  2. Να γράψετε παράγωγα ρήματα της α.ε. από τα παρακάτω ονόματα (ουσιαστικά ή επίθετα):
    βάρβαρος>_______________
    σπουδή>_______________
    εὐθύς>_______________
    νίκη>_______________
    φόβος>_______________
  3. Να γράψετε παράγωγα ουσιαστικά της α.ε. από τα επίθετα:
    γενναῖος>_______________
    ἀφανής>_______________
    εὐθύς>_______________


Γ. Σύνταξη

Οι βασικοί όροι μιας απλής πρότασης

Οι βασικοί όροι μιας απλής πρότασης είναι δύο, το υποκείμενο και το κατηγόρημα.
Υποκείμενο είναι το ονοματικό σύνολο που φανερώνει ποιος ενεργεί ή πάσχει ή βρίσκεται σε μία κατάσταση. Βρίσκεται πάντοτε σε πτώση ονομαστική.
Κατηγόρημα είναι το σύνολο των λέξεων της πρότασης που αναφέρονται στο υποκείμενο. Οι μορφέςπου μπορεί να πάρει το κατηγόρημα είναι οι εξής:

Aπλή πρόταση
arrows
υποκείμενοκατηγόρημα
μονολεκτικόarrows
Όταν το ρήμα της πρότασης είναι είτε ενεργητικής διάθεσης[1] και αμετάβατο είτε ουδέτερης ή παθητικής διάθεσης, το κατηγόρημα περιλαμβάνει μόνο τον ρηματικό τύπο, π.χ. Ὁ παῖς ὑπνώττει / Το παιδί παίζει.περιφραστικό
arrows
συνδετικό ρήμα + κατηγορούμενο
Όταν το ρήμα της πρότασης είναι συνδετικό (εἰμίγίγνομαιφαίνομαι κ.ά.) παθητικής ή ουδέτερης διάθεσης, το κατηγόρημα περιλαμβάνει τον ρηματικό τύπο και το κατηγορούμενο, έναν όρο που δηλώνει μια ιδιότητα του υποκειμένου, π.χ. Ὁ χρησμὸς σαφής ἐστι / Το παιδί είναι ήσυχο.
ενεργητικό μεταβατικό ρήμα + αντικείμενο (+2ο αντικείμενο)
Όταν το ρήμα της πρότασης είναι ενεργητικό μεταβατικό, το κατηγόρημα περιλαμβάνει τον ρηματικό τύπο και το αντικείμενο, έναν όρο που δηλώνει το πρόσωπο, ζώο ή πράγμα στο οποίο μεταβαίνει η ενέργεια του ρήματος, π.χ. Σὺ μὴ ἐλπίσῃς ταῦτα / Εσύ μην ακούς τους άλλους.

Μερικά ενεργητικά μεταβατικά ρήματα χρειάζονται δύο αντικείμενα, για να αποδώσουν ολοκληρωμένο νόημα (δίπτωτα ρήματα)· για τον λόγο αυτό το κατηγόρημα των προτάσεων αυτών περιλαμβάνει και δύο αντικείμενα, π.χ. Διηγήσομαι ὑμῖν μῦθον / Η Πολιτεία παρέχει κίνητρα στους επιχειρηματίες.
ενεργητικό μεταβατικό ρήμα + αντικείμενο + κατηγορούμενο
Όταν το ρήμα της πρότασης είναι ενεργητικό μεταβατικό και σημαίνει «αποκαλώ», «θεωρώ», «εκλέγω», «μετατρέπω (κάτι σε κάτι άλλο)», το κατηγόρημα εκτός από τον ρηματικό τύποπεριλαμβάνει και το αντικείμενο και το κατηγορούμενο του αντικειμένου, π.χ. Οἱ Ἀθηναῖοι εἵλοντο Περικλέα στρατηγόν / Ο διευθυντής με αποκάλεσε ασυνεπή.

red arrow Παρατηρήσεις
Υποκείμενο
  1. Το υποκείμενο μιας πρότασης βρίσκεται με την ερώτηση, «ποιος / ποια / ποιο + ρήμα;».
    Ἀλέξανδρος τοὺς στρατιώτας συνήγαγε.
  2. Ως υποκείμενο μιας πρότασης είναι δυνατόν να τεθούν: ουσιαστικά, αντωνυμίες, επίθετα, μετοχές, αριθμητικά, απαρέμφατα, δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις κ.ά.
  3. Το ρήμα συμφωνεί με το υποκείμενο της πρότασης (όταν αυτό είναι πτωτικό) στο πρόσωπο και στον αριθμό. Εξαίρεση αποτελεί η αττική σύνταξη, που χαρακτηρίζει κυρίως την ιωνική-αττική διάλεκτο. Όταν το υποκείμενο της πρότασης είναι ουδέτερο πληθυντικού αριθμού, το ρήμα τίθεται στο γ΄ ενικό αντί του γ΄ πληθυντικού, π.χ. τὰ παιδία παίζει.
    Υποκείμενο [πηγή: Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας, Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου]
Κατηγορούμενο
  1. Το κατηγορούμενο αποδίδει μία ιδιότητα στο υποκείμενο (ή στο αντικείμενο) με τη μεσολάβηση ενός συνδετικού ρήματος (εἰμί, γίγνομαι, φαίνομαι, διατελῶ, διάγω κ.ά.). Το εντοπίζουμε με την ερώτηση «τι (λογής) + ρήμα;».
    Ἡ πόλις ἀνάστατος ἐγένετο.
  2. Το κατηγορούμενο είναι συνήθως επίθετο. Ως κατηγορούμενο σε μια πρόταση είναι δυνατόν, επίσης, να τεθούν: ουσιαστικά, αντωνυμίες, μετοχές, αριθμητικά, απαρέμφατα, δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις (κυρίως αναφορικές) κ.ά.
  3. Το κατηγορούμενο, όταν είναι επίθετο, συμφωνεί με το υποκείμενο ή το αντικείμενο στο οποίο αναφέρεται στο γένος, στον αριθμό και στην πτώση, π.χ. Καὶ ἦν ἡ μάχη καρτερά. Όταν είναι ουσιαστικό, συμφωνεί υποχρεωτικά στην πτώση και ενδεχομένως στον αριθμό και στο γένος, π.χ. Τὰ δὲ Κύθηρα νῆσός ἐστιν. Μερικές φορές τίθεται στο ουδέτερο γένος, π.χ. Καλὸν ἡ σωφροσύνη, ἀλλ' ἐπίπονον, ή σε γενική (κατηγορηματική), π.χ. Ὁ θρόνος τοῦ μεγάλου βασιλέως χρυσοῦ ἦν.
    Κατηγορούμενο [πηγή: Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας, Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου]
Αντικείμενο
  1. Με αντικείμενο συντάσσονται τα ενεργητικής διάθεσης μεταβατικά ρήματα, όσα δηλαδή δε δηλώνουν απλώς ότι το υποκείμενο ενεργεί, αλλά και ότι η ενέργειά του μεταβαίνει σε ένα άλλο πρόσωπο, ζώο ή πράγμα.
  2. Το αντικείμενο βρίσκεται σε μία από τις πλάγιες πτώσεις (γεν., δοτ., αιτ.), ποτέ σε ονομαστική. Το εντοπίζουμε με την ερώτηση «ποιον / ποιαν / τι + ρήμα;».
    Κλέαρχος τοὺς στρατιώτας συνήγαγε.
  3. Στα δίπτωτα ρήματα το δεύτερο αντικείμενο το εντοπίζουμε με την ερώτηση «σε / με / για / από ποιον ή τι + ρήμα;».
    Ἔπαυσαν Τιμόθεον τῆς στρατηγίαςαπό τι ἔπαυσαν Τιμόθεον; → (από τη στρατηγία) τῆς στρατηγίας → αντικείμενο.
  4. Μερικά ρήματα άλλες φορές λειτουργούν ως μεταβατικά και άλλοτε ως αμετάβατα. Συγκρίνετε, π.χ., στη ν.ε.:
    Μη μου μιλάς! Σκέφτομαι… (αμετάβατη χρήση), αλλά: Ο παππούς σκεφτόταν πάντα με νοσταλγία το χωριό(μεταβατική χρήση).

Ασκήσεις
  1. Να εντοπίσετε το ρήμα, το υποκείμενο και το κατηγορούμενο στις παρακάτω προτάσεις:
    α. Οὗτοί εἰσι πονηροί.
    β. Σὺ ἀνυπόδητος καὶ ἀχίτων διατελεῖς (= είσαι διαρκώς).
    γ. Ὁ πόλεμος πολλῶν αἴτιος κακῶν γεγένηται.
    δ. Ἐμπόριον ἦν τὸ χωρίον (= η περιοχή ήταν εμπορικό λιμάνι) καὶ ὥρμουν αὐτόθι (= αγκυροβολούσαν εκεί) ὁλκάδες πολλαί.
    ε. Οἱ Καππαδόκαι ὑπὸ Ἑλλήνων Σύριοι ὀνομάζονται.
    στ. Ἡ μὲν τοῦ σώματος ἰσχὺς γηράσκει, ἡ δὲ τῆς ψυχῆς ῥώμη ἀγήρατός ἐστι.
    ζ. Οὐδεὶς ἔστι μοι ἀλλότριος (= ξένος), ἂν χρηστὸς ᾖ.
  2. Να συμπληρώσετε το κατηγορούμενο στις παρακάτω προτάσεις:
    α. Ἐγὼ καὶ σὺ _______________ (φίλος) ἐσμέν.
    β. _______________ (μαθητής) τοῦ Σωκράτους ἐστέ;
    γ. Οἱ πρόγονοι ἦσαν _______________ (σοφός) καὶ _______________ (ἀγαθός).
    δ. Οἱ ἀδικοῦντες τὴν πόλιν ἡμέτεροι _______________ (ἐχθρός) εἰσιν.
    ε. Ἐκείνη ἡ γραῦς _______________ (δίκαιος) ἦν.
  3. Να βρείτε το ρήμα, το υποκείμενο και το αντικείμενο στις παρακάτω προτάσεις:
    α. Ἀλέξανδρος ἐθήρευεν ἐλάφους ἐν τῷ ὄρει.
    β. Σωκράτης διδάσκει τὴν ἀρετήν.
    γ. Ὁ στρατηγὸς τὴν ἑλληνικὴν δύναμιν ἤθροιζεν.
    δ. Λέγει αὐτῷ ὁ νεανίσκος.
    ε. Οἱ δικασταὶ ἐθαύμασαν τὴν σοφίαν τοῦ νομοθέτου.
  4. Να συμπληρώσετε τις καταλήξεις που λείπουν στις παρακάτω προτάσεις και να βρείτε τα κατηγορούμενα:
    α. Ἡ πόλις ἡμῶν ἔνδοξ___ ἐγένετο.
    β. Σὺ τυφλ___ τά τ’ ὦτα τόν τε νοῦν τά τ’ ὄμματ’ (= και στα αυτιά και στο νου και στα μάτια) εἶ.
    γ. Ἀλέξανδρος ἦν υἱ___ Φιλίππου.
    δ. Καὶ ἦν ἡ μάχη καρτερ___. (= σφοδρή).
    ε. Πᾶν ἀναγκαῖον πρᾶγμ ἀνιαρ___ ἔφυ.
  5. Να βρείτε τα αντικείμενα στις παρακάτω προτάσεις:
    α. Οἱ Φελλόποδες εὔχονται ἡμῖν εὔπλοιαν.
    β. Βασιλεὺς ἤκουσε Τισσαφέρνους τὴν Κύρου στρατείαν (= εκστρατεία).
    γ. Μή μοι φθονήσῃς τοῦ μαθήματος (= μη μου αρνηθείς από φθόνο το μάθημα).
  6. Να συμπληρώσετε τις καταλήξεις που λείπουν στις παρακάτω προτάσεις και να βρείτε τα αντικείμενα των ρημάτων:
    α. Οὗτος ἐθαύμαζε τὴν ἀρετ___ τῶν προγόνων.
    β. Οἱ Ἀθηναῖοι ἔπεμπον τοὺς νέ___ πρὸς τοὺς διδασκάλους.
    γ. Καὶ ἔνθεν ὁρμηθεὶς πόλ___ ἔκτισεν Ἀλέξανδρος.
    δ. Ἡ πόλις ἐκράτησε τῶν ἐχθρ___ καὶ τρόπαι___ ἔστησεν.
    ε. Οἱ Ἀθηναῖοι τοῖς συμμάχ___ ὠργίζοντο.
  7. Να βρείτε τα ρήματα και τα υποκείμενά τους στις παρακάτω προτάσεις και στη συνέχεια να τα μεταφέρετε στον αντίστοιχο τύπο του άλλου αριθμού:
    α. Ὑμεῖς ἐκινδυνεύσατε τὸν ἔσχατον κίνδυνον.
    β. Οὗτος ἐθαύμαζε τὴν ἀρετὴν τῶν προγόνων.
    γ. Οἱ στρατιῶται διέβαινον ἐκ τῆς Θρᾴκης εἰς τὴν Ἀσίαν.
    δ. Στέφανον ὁ νικητὴς λαμβάνει.
  8. Να βρείτε το ρήμα, το υποκείμενο και το αντικείμενο στις παρακάτω προτάσεις και στη συνέχεια να μεταφέρετε τα αντικείμενα στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού:
    α. Οὐ φέρει καλὸν καρπὸν τοῦτο τὸ δένδρον.
    β. Γέρων ἀγροὺς καὶ ἀμπέλους εἶχε.
    γ. Οἱ ῞Ελληνες φρουροῦσι τὰς πύλας.
    δ. Οἱ Σμυρναῖοι ἀποστέλλουσιν ἐς Κλάρον θεωρούς.
    ε. Οἱ ἡμέτεροι σύμμαχοι ὑπομένουσι τοὺς κινδύνους.

Ἀδύνατον οἰκεῖσθαι πόλιν ἄνευ δικαιοσύνης
καὶ πολιτικῆς ἀρετῆς

Ἀριστοτέλης, Πολιτικά 1283a 21

Είναι αδύνατο να υπάρξει πόλη χωρίς δικαιοσύνη
και πολιτική αρετή.


ΕΝΟΤΗΤΑ 11η 

Η αγάπη του Αλεξάνδρου για τον Βουκεφάλα

ΠΗΓΗ http://2stav-glossa.blogspot.com/2015/03/11.html


Το κείμενο αναφέρεται στο αγαπημένο άλογο του Μ. Αλεξάν
δρου, το 
Βουκεφάλα.

 Η βασική θεματική του αποσπάσματος εντοπίζεται στον
 στενό 
δεσμό 
του Αλεξάνδρου, μεγάλου στρατηλάτη με το άλογό του. Ανάλο
γες 
περιπτώ
σεις μπορούμε να  δούμε τόσο από την μυθολογία
( Οδυσσέας – Άργος, Περσέας –Πήγασος , Αρίωνας - δελφί
νι)
 όσο και α
πό την σύγχρονη πραγματικότητα (οι τυφλοί με τα σκυλιά ο
δη
γούς 
τους, μοναχικοί άνθρωποι με τα κατοικίδιά τους κλπ).

Ο Αρριανός μάς δίνει διάφορες ονομασίες για την προέλευση του 
ονόμα
τος του αλόγου. Βουκεφάλας σημαίνει κεφάλι βοδιού.




Οὔξιοι: Λαός της ανατολικής Σουσιανής στη μεθόριο της Περσίας. Κατοικού
σαν 
στις πηγές
 του Τίγρη ποταμού (σημερινού Καρούμ). Η περιοχή όπου ζούσαν ήταν ιδιαί
τερα
 εύφορη.
 Διακρίνονταν σε ορεινούς, που ήταν πιο σκληροτράχηλοι και ονομαστοί
 πολε
μιστές, και 
πεδινούς. Κατά την εκστρατεία του Μ. Αλεξάνδρου υπήρξαν σύμμαχοι του
 Δαρείου, 
ώσπου το 331 π.Χ. τους υπέταξε ο Αλέξανδρος και τους έκανε φόρου υποτε
λείς.

Πηγή: http://e-didaskalia.blogspot.com/2013/06/11.html#ixzz
3T9xUEkPe

Το κείμενο
να δ  μάχη συνέβη κα νθεν ρμηθες πέρασεν τν 
δάσπην ποταμν πόλεις κτισεν λέξανδρος. Κα τν μν 
Νίκαιαν τς νίκης τς κατ’ νδν πώνυμον νό
μα
σε, τν δ Βουκεφάλαν ς το ππου τοΒουκεφά
λα
 τν μνήμην, ς πέθανεν ατο π καύματός 
τε
 κα λικί
ας καματηρς γενόμενος, πολλ δ πρόσθεν ξυ
γκα
μών τε κασυγκινδυνεύσας λεξάνδρναβαινόμενός
 τε πρς μόνου λεξάνδρου,τι τος λλους πάντας πηξί
ου μβάτας, κα μεγέθει μέγας κα τ θυμγεννα
ος. Ση
μεον δέ ο ν βος κεφαλ γκεχαραγμένη, φ᾿ 
τ 
κα τ
νομα τοτο λέγουσιν τι φερεν· ο δ λέγουσιν
 τι 
λευ
κν σμα εχενπ τς κεφαλς, μέλας ν ατός, ς
 βος
 κεφαλν μάλιστα εκασμένον. Οτος  ππος ν
 τ 
Οξίων χώρ φανς γένετο λεξάνδρ, καλέξα
νδρος προεκήρυξεν ν τν χώραν πάντας ποκτενεν Ο
ξίους, 
εμ πάξουσιν ατ
 τν ππον. Τοσήδε γρ σπουδ λεξάνδρ μφ᾿
ατν ν.


Ἀρριανός,
 Ἀλεξάνδρου Ἀνάβασις
 5.19.4-6 (διασκευή)




Μετάφραση


Ο Αλέξανδρος εκεί όπου έγινε η μάχη και στο σημείο
 από το οποίο ξεκίνησε και πέρασε τον Υδάσπη πο
ταμό, έκτισε πόλεις. Και στην μια έδωσε το όνομα Νίκαι
α από τη νίκη του κατά των Ινδών και στην άλ
λη έδωσε την επωνυμία Βουκεφάλα, σε ανάμνηση του 
αλόγου του Βουκεφάλα, που πέθανε εκεί επειδή κατα
βλήθηκε από τον καύσωνα και τα γηρατειά, αφού 
προηγουμένως είχε υποφέρει πολλά και είχε περά
σει πολλούς κινδύνους μαζί με τον Αλέξανδρο, και τον
 οποίο ίππευε μόνο ο Αλέξανδρος, επειδή απέρριπτε 
ως ανάξιους όλους τους άλλους αναβάτες, μεγα
λόσωμος και γενναίος. Και είχε για σημάδι του ένα κε
φάλι βοδιού χαραγμένο πάνω του, εξαιτίας του οποί
ου λένε ότι έφερε και το όνομα αυτό. Άλλοι πάλι λένε ό
τι είχε άσπρο σημάδι στο κεφάλι του, ενώ ο ίδιος ή
ταν μαύρος, το οποίο έμοιαζε πάρα πολύ με κεφάλι βο
διού. Αυτό το άλογο το έχασε ο Αλέξανδρος στη χώρα 
των Ουξίων και γι αυτό διακήρυξε δημόσια σε όλη τη 
χώρα ότι θα εκτελέσει όλους τους Ουξίους, αν δεν του 
επιστρέψουν το άλογο. Γιατί τόσο μεγάλο ενδιαφέ
ρον έδειχνε ο Αλέξανδρος για το άλογο αυτό.









http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20
arxaia/
metafraseis%20a%20gym/a11xm.htm

  4η δραστηριότητα: Λεξιλογικός πίνακας
Για τη λέξη πόλις
Για να βρεις τη σημασία των λέξεων του Λεξιλογικού Πίνακα πήγαινε στα
 λεξικά της Πύλης για την ελληνική γλώσσα ή χρησιμοποίησε τους παρακά
τω δεσμούς:

Αρχαία Ελληνική / Νέα Ελληνική
Νέα Ελληνική
Ομόρριζα
απλά
ἡ πολιτεία [= (α.ε.) το πολίτευμα, ο τρόπος ζωής των πολιτών, (ν.ε.) το κράτος, η πόλη]
ὁ πολιτευτής [= ο πολιτικός]
πολιτεύω [= είμαι πολίτης]
πολιτεύομαι [= (α.ε.) είμαι ενεργός πολίτης, δρω ως πολίτης, (ν.ε.) θέτω υποψηφιότητα στις εκλογές]
πολιτικάντης [= ο πολιτικός που αναδεικνύεται με ευτελή μέσα, δημαγωγία, πελατειακές σχέσεις]
πολιτειακός [= αυτός που σχετίζεται με το πολίτευμα]
σύνθετα
ἡ πολιορκία
ὁ πολιοῦχος [= ο προστάτης της πόλης]
πολιτογραφῶ [= (α.ε.) εγγράφω κάποιον ως πολίτη, (ν.ε.) δίνω υπηκοότητα]
ὁ πολιτοφύλαξ (-ακας) [= αυτός που φυλάει τους πολίτες]
συμπολιτεύω (ν.ε. συμπολιτεύομαι)
ἀντιπολιτεύομαι [= είμαι πολιτικός αντίπαλος]
πολιτοφυλακή [= ένοπλο σώμα πολιτών για τη διατήρηση της τάξης]
 Ασκήσεις




     

Β2. Ετυμολογικά


Παραγωγή ρημάτων


Παραγωγή ρημάτων από άλλα ρήματα, επιρρήματα 

και επι

φωνήματα


Ρήματα παράγονται και από άλλα ρήματα και μπορεί να
 ση
μαίνουν:
α. Πράξη που αρχίζει να γίνεται (εναρκτικά). Έχουν 
παρα
γωγική
 κατάληξη -σκω, π.χ. γηράσκω < γηράω (= γερνάω).
β. Πράξη που γίνεται συχνά ή με ένταση (θαμιστικά ή επιτατι

κά). Έχουν παραγωγικές καταλήξεις -άζω-ίζω-ύζω,
 π.χ.
 στενά
ζω (= στενάζω συχνά) <στένω.
γ. Έφεση, μεγάλη επιθυμία για εκείνο που δηλώνει 

το 
πρω
τότυπο ρήμα (εφετικά).Έχουν παραγωγικές καταλή
ξεις 
-ιάω 
(-ιῶ), -είω, π.χ. κλαυσιάω, -ιῶ < κλαίω.Επίσης, ρή
μα
τα
 παράγο
νται και από:
α. Επιρρήματα, π.χ. διχάζω (= διαιρώ σε δύο μέρη) 
δίχα 
(= σε δύο μέρη),ἐγγίζω (= φέρνω κοντά) < ἐγγύς
 (= κοντά).
β. Επιφωνήματα, π.χ. οἰμώζω (= θρηνώ) < οἴμοι

 (= αλίμονο).




Γ. Σύνταξη


Οι βασικοί όροι μιας απλής πρότα

σης



Οι βασικοί όροι μιας απλής πρότασης 
είναι δύο, το υποκείμενο και το κατηγόρημα.
Υποκείμενο είναι το ονοματικό σύ
νολο που φανερώνει ποιος ενεργεί ή πάσχει ή 
βρίσκεται σε μία κατάσταση. Βρίσκεται 
πάντοτε σε πτώση ονομαστική.
Κατηγόρημα είναι το σύνολο των λέξεων 
της πρότασης που αναφέρονται στο υποκείμε
νο














1. Το υποκείμενο μιας πρότασης βρίσκεται με την ερώτηση, «ποιος / ποια / ποιο 
+
 ρή
μα;».
λέξανδρος τος στρατιώτας συνήγαγε.


2. Ως υποκείμενο μιας πρότασης είναι 
δυνατόν να τεθούν: ουσιαστικά, αντωνυμίες, 
επίθετα, μετοχές, αριθμητικά, απαρέμφατα, 
δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις
 κ.ά.



3. Το ρήμα συμφωνεί με το υποκείμενο της πρότα
σης (όταν αυτό είναι πτωτικό) στο πρόσωπο και
 στον αριθμό. Εξαίρεση αποτελεί η αττική 
σύνταξη, που χαρακτηρίζει κυρίως την ιωνική
-αττική 
διάλεκτο. Όταν το υποκείμενο της πρότασης εί
ναι ουδέτερο πληθυντικού αριθμού, το ρήμα τίθε
ται
 στο γ΄ ενικό αντί του γ΄ πληθυντικού, π.χ. τ παιδία 
παίζει.






Κατηγορούμενο

1. Το κατηγορούμενο αποδίδει μία ιδιό
τητα 
στο
 υποκεί
μενο (ή στο αντικείμενο) με τη μεσολάβη
ση 
ενός
 συνδε
τικού ρήματος (εμί,γίγνομαιφαίνομαι,
 διατελδιάγω κ.ά.). Το εντοπίζουμε 
με την ερώτηση
 «τι
 (λο
γής) + ρήμα;».
 πόλις νάστατος γένετο.


2. Το κατηγορούμενο είναι συνήθως επίθετο. 
Ως κατη
γορούμενο σε μια πρόταση είναι δυνατόν, επί
σης, να τεθούν: ουσιαστικά, αντωνυμίες, μετο
χές, αριθμητικά, απαρέμφατα, δευτερεύουσες 
ονοματι
κές προτάσεις (κυρίως αναφορικές) κ.ά.

3. Το κατηγορούμενο, όταν είναι επίθετο, συμφω
νεί με 
το υποκείμενο ή το αντικείμενο στο οποίο αναφέρε
ται στο γένος, στον αριθμό και 
στην πτώση, π.χ. Κα ν  μάχη καρτερά. Όταν 
είναι ουσιαστικό, συμφωνεί υποχρεωτικά 
στην πτώση και ενδεχομένως στον αριθμό και 
στο γένος, π.χ. Τ δΚύθηρα νσός στιν. Μερικές 
φο
ρές τίθεται στο ουδέτε
ρο γένος, π.χ. Καλν  σωφροσύνηλλπίπονον
ή σε γενική (κα
τηγορηματική), π.χ. θρόνος το μεγάλου βασιλέως 
χρυσο ν.

Αντικείμενο
1. Με αντικείμενο συντάσσονται τα ενεργη
τι
κής διάθεσης μεταβατικά ρήματα, όσα δη
λα
δή 
δε δη
λώνουν απλώς ότι το υποκείμενο ενεργεί, 
αλ
λά 
και ότι
 η ενέργειά του μεταβαίνει σε ένα άλλο
 πρό
σω
πο, ζώ
ο ή πράγμα.

2. Το αντικείμενο βρίσκεται σε μία από τις 
πλά
γιες 
πτώσεις (γεν., δοτ., αιτ.), ποτέ σε ονομα
στι
κή. Το 
εντοπίζουμε με την ερώτηση «ποιον / ποι
αν
 / τι 
+ ρήμα;».
Κλέαρχος το
ς στρατιώτας συνήγαγε.

3. Στα δίπτωτα ρήματα το δεύτερο αντικείμε
νο 
το εντο
πίζουμε με την ερώτηση «σε / με / για /
 α
πό
 ποι
ον ή τι + ρήμα;».
παυσαν Τιμόθεον τς στρατηγίας
από τι παυσανΤιμόθεον;  (από τη στρατηγία) τς στρατηγίας  αντικείμε
νο.

4. Μερικά ρήματα άλλες φορές λειτουργούν 
ως με
ταβατι
κά και άλλοτε ως αμετάβατα. Συγκρίνε
τε,
 π.χ.,
 στη ν.ε.:
Μη μου μιλάς! Σκέφτομαι… (αμετάβα

τη 
χρή
ση),\
 αλλά: Ο παππούς σκεφτόταν πάντα με
 νο
σταλ
γία το χωριό(μεταβατική χρήση).


Ασκήσεις
  






Ενότητα 11η 

Η αγάπη του Αλεξάνδρου για τον Βουκεφάλα 
ΠΗΓΗ http://eu-mathein.gr/wp-content/uploads/2015/04/%CE%95%CE%BD%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1-11.pdf

Ἀλέξανδρος δέ ἵνα ἡ μάχη συνέβη καί Ο Αλέξανδρος, εκεί όπου έγινε η μάχη και ἔνθεν ὁρμηθείς ἐπέρασεν τόν ‘Υδάσπην ποταμόν στο σημείο από το οποίο ξεκίνησε και πέρασε τον Υδάσπη ποταμό, ἔκτισεν πόλεις. έκτισε πόλεις. Καί τήν μέν ὠνόμασε Νίκαιαν Και στη μια πόλη έδωσε το όνομα Νίκαια ἐπώνυμον τῆς νίκης τῆς κατ’ Ἰνδῶν, από τη νίκη του κατά των Ινδών, τήν δέ Βουκεφάλαν και την άλλη την ονόμασε Βουκεφάλα ἐς τήν μνήμην τοῦ ἵππου τοῦ Βουκεφάλα, σε ανάμνηση του ίππου του Βουκεφάλα, ὅς ἀπέθανεν αὐτοῦ που πέθανε εκεί γενόμενος καματηρός ὑπό καύματός τε καί ἡλικίας, επειδή καταβλήθηκε από τον καύσωνα και τα γηρατειά, πολλά δέ πρόσθεν ξυγκαμών τε αφού προηγουμένως είχε υποφέρει πολλά καί συγκινδυνεύσας Ἀλεξάνδρου, και είχε περάσει πολλούς κινδύνους μαζί με τον Αλέξανδρο ἀναβαινόμενός τε πρός μόνου Ἀλεξάνδρου, και τον οποίο ίππευε μόνο ο Αλέξανδρος, ὅτι ἀπηξίου τούς ἄλλους πάντας ἀμβάτας, επειδή απέρριπτε ως ανάξιους όλους τους άλλους αναβάτες, καί μεγέθει μέγας καί τῷ θυμῷ γενναῖος. μεγαλόσωμος και γενναίος. Σημεῖον δέ οἱ ἦν Και είχε σημάδι του κεφαλή βοός ἐγκεχαραγμένη, ένα κεφάλι βοδιού χαραγμένο πάνω του, ἐφ’ ὅτω λέγουσιν ὅτι ἔφερεν καί τό ὄνομα τοῦτο· εξαιτίας του οποίου λένε ότι έφερε και το όνομα αυτό· οἱ δέ λέγουσιν άλλοι, λένε ὅτι λευκόν σῆμα εἶχεν ἐπί τῆς κεφαλῆς, ότι είχε άσπρο σημάδι στο κεφάλι του, μέλας ὤν αὐτός, ενώ ο ίδιος ήταν μαύρος, εἰκασμένον μάλιστα ἐς κεφαλήν βοός. το οποίο έμοιαζε πάρα πολύ με κεφάλι βοδιού. Οὗτος ὁ ἵππος ἀφανής ἐγένετο Ἀλεξάνδρω, Αυτό το άλογο το έχασε ο Αλέξανδρος ἐν τῇ χώρα Οὐξίων, στη χώρα των Ουξίων, καί Ἀλέξανδρος προεκήρυξεν ἀνά τήν χώραν και γι’ αυτό ο Αλέξανδρος διακήρυξε δημόσια σε όλη τη χώρα ἀποκτενεῖν πάντας Οὐξίους, ότι θα εκτελέσει όλους τους Ουξίους, εἰ μή ἀπάξουσιν αὐτῷ τόν ἵππον. αν δεν του επιστρέψουν το άλογο. Τοσήδε γάρ σπουδή ἦν Ἀλεξάνδρω ἀμφ’ αὐτόν.

Γιατί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον έδειχνε ο Αλέξανδρος γι’ αυτό το άλογο.

 Νοηματική απόδοση του κειμένου

O Αρριανός στο κείμενο αυτό μας λέει, ότι ο Αλέξανδρος έκτισε δυο πόλεις, την Νίκαια, για να θυμίζει τη νίκη του εναντίον των Ινδών και τη Βουκεφάλα, για να τιμήσει τη μνήμη του αλόγου του, Βουκεφάλα. Το άλογο αυτό πέθανε εκεί από τον καύσωνα και τα γηρατειά. Είχε υποφέρει πολλά και πέρασε πολλούς κινδύνους μαζί με τον Αλέξανδρο. O Βουκεφάλας ήταν άλογο δυνατό και μεγαλόσωμο, έριχνε κάτω όλους τους ανάξιους αναβάτες και μόνο τον Αλέξανδρο δεχόταν ως αναβάτη. Λένε ότι πήρε το όνομά του από ένα κεφάλι βοδιού που το είχε σημάδι στο κεφάλι του. Άλλοι πάλι λένε ότι, ενώ το άλογο ήταν μαύρο, είχε στο κεφάλι του ένα σημάδι άσπρο που έμοιαζε με κεφάλι βοδιού και ότι απ’ αυτό πήρε το όνομά του. O Αλέξανδρος αγαπούσε τόσο πολύ το άλογο αυτό, ώστε, όταν κάποτε το έχασε στην χώρα των Ουξίων, κήρυξε ότι αν δε του το επιστρέψουν, θα σκοτώσει όλους τους Ουξίους. Γραμματική

1. Να εντοπίσετε στις παρακάτω προτάσεις το ρήμα, το υποκείμενο και όπου υπάρχουν, το κατηγορούμενο ή το αντικείμενο/α:

 α. Μικρός ἐστιν οὗτος ὁ οἷκος. β. Προμηθεὺς ἔδωκε τοῖς ἀνθρώποις τό πῦρ. γ. Ἅπαντες ἤκουον τοῦ ρήτορος. δ. Λεωνίδας ἀπέθανεν ἐν Θερμοπύλαις. ε. Ἀποδώσομεν τὴν πατρίδα μείζονα (=μεγαλύτερη) τοῖς ἐσομένοις (=στους απογόνους). στ. Ἡ δικαιοσύνη καὶ ἡ σωφροσύνη νομίζονται ἀρεταί.

 2. Να βρείτε τα υποκείμενα, αντικείμενα και κατηγορούμενα στα παραδείγματα: α. Περικλῆς ἄρχων καὶ στρατηγὸς ᾑρέθη. β. Ἡρακλῆς τῆς Ἑλλάδος κατέστη εὐεργέτης. γ. Μιλτιάδην ἐδίωξαν οἱ ἔχθροί. δ. Οἱ θεοὶ δίκαιοί εἰσιν. ε. Ὁ ἔπαινος ἀρχὴ φιλίας γίγνεται. στ. Ὅτε ταῦτα ἐγίγνετο, ὁ ἥλιος ἐδύετο. ζ. Χαλεπὰ τὰ δεινὰ ἐστιν. η. Ἀποκλείουσιν οἱ βάρβαροι ἡμᾶς τῆς ὁδοῦ. θ. Δημοσθένης συνεβούλευεν Ἀθηναίοις ἐκπολεμῆσαι Ὀλυνθίους.. ι. Ἀναμνήσω ὑμᾶς τοὺς τῶν προγόνων κινδύνους.

3. Να βρείτε ποια ρήματα είναι μονόπτωτα και ποια δίπτωτα στα παρακάτω παραδείγματα:
 - Οὗτος λέγει ἡμῖν τήν ἀλήθειαν. - Οἱ στρατιῶται τάφρον ὀρύττουσιν. - Σωκράτης διδάσκει τούς νέους τήν ἀρετήν. - Μένων χρήματα ἔλαβε. - Κῦρος ἐθήρευεν κάπρους. - Ὁ ἥλιος θερμαίνει τήν γῆν. - Μή ποιήσης τοῦτο. - Σύ ἐπιθυμεῖς παιδείας. - Ἡμεις ἵππους καί κύνας τρέφομεν. - Οὐκ ἐρωτῶ σέ τοῦτο.


4. Να υπογραμμιστούν και να χαρακτηριστούν τα υποκείμενα, τα αντικείμενα και τα κατηγορούμενα των παρακάτω προτάσεων :
o Ὁ Δάφνις ἐσύριζεν. o Κέρατα ἔλαφος θήλεια οὐκ ἔχει. o Ὁ βίος βραχύς ἐστι. o Ἡ Σάμος νῆσος ἐστι. o Θαυμάζομεν τήν ἀρετήν τῶν προγόνων. o Ἀπολαύουσιν τῶν αγαθων. o Οἱ τριάκοντα ἦσαν τύραννοι. o Οὐδείς ἐγένετο σοφός. o Φίλιππος φαίνεται ἀξιόπιστος. o Τά όρη ἦν ὑπερύψηλα.

5. Να συνταχθούν οι παρακάτω προτάσεις και να χαρακτηριστούν τα ρήματα αμετάβατα ή μεταβατικά ή συνδετικά:

 α. Ἁλιεύς τις αὐλοὺς εἶχε. β. Τοῖς μὲν πολεμίοις ἐναντίοι εἰσὶν οἱ θεοί. γ. Λέγει αὐτώ ὁ νεανίσκος. δ. Οὐχ Ἡρακλῆς οὗτός ἐστιν; ε. Κύκνοι εἰρηναῖοί (= ειρηνικοί) εἰσι. στ. Ἀγαμέμνων ἡγεμὼν τοῦ σύμπαντος στρατοῦ ἦν. ζ. Οἱ βότρυες ὄμφακές εἰσι. η. Ὁ ὄνος ἐκ τοῦ κόπου ἐτελεύτησε. Απαντήσεις στις ερωτήσεις κατανόησης του σχολικού βιβλίου

1. Πώς πέθανε ο Βουκεφάλας; Το άλογο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο Βουκεφάλας, πέθανε καταπονημένος από τον καύσωνα και τα γηρατειά, αφού κατά τη διάρκεια της ζωής του είχε υποφέρει πολλά μαζί με τον Αλέξανδρο.

2. Σε τι όφειλε το όνομά του το άλογο του Μ. Αλεξάνδρου; Το άλογο του Μεγάλου Αλεξάνδρου ονομάστηκε «Βουκεφάλας» από ένα σημάδι που είχε στο κεφάλι του. Το σημάδι αυτό ήταν λευκό και έμοιαζε με κεφαλή βοδιού (βους + κεφαλή > Βουκεφάλας).


3. Ποιο γεγονός επικαλείται ο Αρριανός, για να καταδείξει το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του Μ. Αλεξάνδρου για το άλογό του; Η αγάπη που έτρεφε ο Μέγας Αλέξανδρος για το άλογο που τον συντρόφεψε σε πολλούς κινδύνους και περιπέτειες φαίνεται από το περιστατικό που διηγείται ο Αρριανός, το οποίο συνέβη στη χώρα των Ουξίων. Κατά την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην περιοχή, ο Βουκεφάλας χάθηκε και ο Αλέξανδρος διακήρυξε δημόσια ότι, αν δεν του επιστρέψουν το άλογό του, θα σκοτώσει όλους τους Ουξίους.

4. Μπορείτε να ανακαλέσετε στη μνήμη σας άλλες γνωστές περιπτώσεις στενού δεσμού μεταξύ ενός ανθρώπου και ενός ζώου; Είναι γνωστά πολλά περιστατικά, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, τα οποία μαρτυρούν το στενό δεσμό που συχνά αναπτύσσεται ανάμεσα σε ανθρώπους και ζώα, κυρίως σκύλους και άλογα, που θεωρούνται ιδιαίτερα πιστά στα αφεντικά τους. Ο Όμηρος στην Οδύσσεια, περιγράφει το συγκινητικό τέλος του Άργου, του γέρικου σκύλου του Οδυσσέα, που πεθαίνει μόλις αντικρίζει το αφεντικό του, μετά από πολλά χρόνια απουσίας. Ο Ηρόδοτος αφηγείται την ιστορία ενός μουσικού που λεγόταν Αρίων, ο οποίος σώθηκε από πνιγμό χάρη στη μεσολάβηση ενός δελφινιού που τον μετέφερε στην ξηρά πάνω στην πλάτη του.

Παρατήρηση : «πόλις» Ένας καλός πολίτης ζούσε σε μια πολιτεία που είχε πολλές πόλεις και κωμοπόλεις, με πολύ καλή πολεοδομία. Το πολίτευμα που επικρατούσε ήταν δημοκρατικό. Υπήρχαν πολλοί πολιτικοί και πολιτευτές που πολιτεύονταν για το μέλλον της πολιτείας· δεν έλειπαν όμως και οι πολιτικάντηδες ούτε και οι απολίτικοι. Οι κάτοικοι πολιτικοποιούνταν από μικρή ηλικία και πολιτικολογούσαν όλη τη μέρα. Πολλοί ήταν οι ξένοι που ήθελαν να πολιτογραφηθούν ως πολίτες αυτής της πολιτείας.
Μια μέρα, όμως, εμφανίστηκαν έξω από τα τείχη της πόλης κάποιοι εχθροί και άρχισαν να την πολιορκούν. Αμέσως, με εντολή της κυβέρνησης, επενέβησαν οι πολιτοφύλακες και πολλοί κάτοικοι έτρεξαν να κρυφτούν στην Ακρόπολη, ενώ κάποιοι άλλοι πήγαν να προσευχηθούν στην εκκλησία του πολιούχου άγιου. Επειδή δε λειτούργησε τόσο σωστά η πολιτοφυλακή, η αντιπολίτευση κατηγόρησε την κυβέρνηση για αδράνεια, ενώ η συμπολίτευση είχε διαφορετική άποψη και τη στήριξε. Τελικά, η πόλη σώθηκε από την πολιορκία και συνέχισε να ζει ειρηνικά και ευτυχισμένα, προάγοντας τον πολιτισμό, ώστε το σύνολο των κατοίκων θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως πολιτισμένοι, χωρίς να υπάρχει σχεδόν κανείς κάτοικος που να μπορούσε να θεωρηθεί ως απολίτιστος.


[1] Ενεργητικής διάθεσης χαρακτηρίζονται τα ρήματα που δηλώνουν ότι το υποκείμενό τους ενεργεί. Περαιτέρω διακρίνονται σε μεταβατικά, που δηλώνουν ότι η ενέργεια του υποκειμένου τους μεταβαίνει σε ένα άλλο πρόσωπο, ζώο ή πράγμα, και σε αμετάβατα, που δε δηλώνουν μετάβαση ενέργειας, π.χ. Ο Γιάννης περπατάει στον κήπο (ενεργητικό αμετάβατο) / Η Μαρία σκέφτεται με νοσταλγία τις περσινές διακοπές της (ενεργητικό μεταβατικό).
Παθητικής διάθεσης χαρακτηρίζονται τα ρήματα που δηλώνουν ότι το υποκείμενό τους γίνεται αποδέκτης της ενέργειας κάποιου άλλου, π.χ. Το αεροσκάφος καταρρίφθηκε από εχθρικά πυρά.
Ουδέτερης διάθεσης χαρακτηρίζονται τα ρήματα που δηλώνουν ότι το υποκείμενό τους δεν ενεργεί ούτε παθαίνει, απλώς βρίσκεται σε μια κατάσταση, π.χ. Ο Κώστας κοιμάται.