Διαδικτυακή επικοινωνία του Γ4 με τη συγγραφέα Ελένη Δικαίου

Στις 18 Απριλίου 2016, με τους μαθητές του Γ4 είχαμε τη χαρά να επικοινωνήσουμε μέσω skype με τη συγγραφέα παιδικών και εφηβικών βιβλίων Ελένη Δικαίου, με αφορμή το βιβλίο "Ο άνεμος στα μαλλιά της",  το οποίο διαβάσαμε.

Δραστηριότητες φιλαναγνωσίας από μαθητές της Γ'

Οι μαθητές των τμημάτων Γ1, Γ4 και Γ5 πραγματοποίησαν ποικίλες δραστηριότητες φιλαναγνωσίας με αφορμή τα βιβλία "Οι φύλακες των αστεριών" της Ε.Πριοβόλου, "Ο άνεμος στα μαλλιά της" της Ε.Δικαίου και "Οι εννέα καίσαρες" του Β.Παπαθεοδώρου.

Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου

Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου
Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, την ημέρα που γεννήθηκε ο μεγάλος Δανός παραμυθάς Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Την καθιέρωσε η Διεθνής Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (International Board on Books for Young People ? IBBY) το 1966. Από τότε, κάθε χρόνο, ένα διαφορετικό εθνικό τμήμα της οργάνωσης αυτής ετοιμάζει ένα μήνυμα και μια αφίσα, που διανέμονται σε όλο τον κόσμο, με σκοπό να τονίσουν την αξία των βιβλίων και της ανάγνωσης, και να ενθαρρύνουν τη διεθνή συνεργασία για την ανάπτυξη και τη διάδοση της παιδικής λογοτεχνίας.

Διαδικτυακή επικοινωνία του Β5 με τη συγγραφέα Μαρούλα Κλιάφα

rebekaΤην Παρασκευή οι μαθητές του Β5 του 3ου Γυμνασίου Καβάλας είχαν τη χαρά και την τιμή να συνομιλήσουν διαδικτυακά με τη συγγραφέα Μαρούλα Κλιάφα. Ήταν κάτι που το θέλαμε πολύ αφού πριν τα Χριστούγεννα είχαμε ολοκληρώσει την ανάγνωση του βιβλίου "Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα". Η επικοινωνία αυτή ήταν το πιο ωραίο κλείσιμο για μία προσπάθεια που ξεκίνησε με δική κου πρωτοβουλία κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου.

Εργασίες μαθητών Β5

Οι εργασίες των μαθητών του Β5, του 3ου Γυμνασίου Καβάλας για το βιβλίο της Μαρούλας Κλιάφα, το οποίο διαβάσαμε στην τάξη, στο πλαίσιο του προγράμματος φιλαναγνωσίας του σχολείου μας. Αφιερώσαμε αρκετές ώρες αλλά άξιζε τον κόπο!

Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα

Ένα πρόγραμμα φιλαναγνωσίας ξεκίνησε φέτος στο σχολείο μας με στόχο να φέρουμε τα παιδιά κοντά στο βιβλίο.  Η αρχή έγινε με το βιβλίο της Μαρούλας Κλιάφα "Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα". Ανάγνωση στην τάξη, στοχευμένες δραστηριότητες που κινητοποιούν το διάλογο του μαθητή με το κείμενο και απώτερος στόχος να συνατήσουμε τη συγγραφέα του βιβλίου και να μιλήσουμε μαζί της.








Καλώς ήρθατε στο Blog της Λέσχης Ανάγνωσης και Φιλαναγνωσίας, το οποίο βραβεύτηκε με το βραβείο "Κυριάκος Παπαδόπουλος" του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου το 2015.
Το Blog δημιουργήθηκε το 2013, με αφορμή τη Λέσχη Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ανατολικής Αττικής, η οποία λειτουργεί στο πλαίσιο των δράσεων του Τμήματος Πολιτιστικών Θεμάτων της Δ/νσης και στεγάζεται στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κορωπίου. Στόχος της Λέσχης είναι μέσα από την ανάγνωση βιβλίων παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας, την ανταλλαγή απόψεων και το σχεδιασμό φιλαναγνωστικών δραστηριοτήτων, να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά ως δράση στον εκπαιδευτικό κύκλο και κατ' επέκταση στους μαθητές. 
Οι δραστηριότητες φιλαναγνωσίας, οι δράσεις και οι ιδέες που προκύπτουν μέσα από τις συναντήσεις της Λέσχης, θα παρουσιάζονται μέσα από το Βlog, ενώ ταυτόχρονα θα προτείνονται βιβλία θεματικά, θα παρουσιάζονται οι νέες κυκλοφορίες βιβλίων και θα προβάλλονται δράσεις φιλαναγνωσίας σε σχολεία.
Υπεύθυνη συντονισμού της Λέσχης και διαχειρίστρια του Blog είναι η Χρύσα Κουράκη, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων της Δ/νσης.

Από το Σεπτέμβριο του 2016, μόνιμες συνεργάτιδες του blog είναι η εκπαιδευτικός Τζελίνα Βογιατζόγλου και η συγγραφέας Βασιλική Κατέρη, η οποία έχει αναλάβει τη θεματική ενότητα "Η τέρψη της ανάγνωσης", με σκοπό από τη ματιά του απλού αναγνώστη -και όχι του εκπαιδευτικού- να σχολιάζει βιβλία που προσφέρουν τη χαρά της ανάγνωσης στα παιδιά.
mail επικοινωνίας: 
ckouraki@hotmail.gr


Παρασκευή, 9 Μαρτίου 2018


Η Τέρψη της Ανάγνωσης με τη ματιά του απλού αναγνώστη: Η Τραμπάλα


Τίμο Παρβέλα
Η τραμπάλα
Εικονογράφηση: Βίρπι Τάλβιτιε
Μετάφραση: Μαρία Μαρτζούκου
Εκδόσεις Καρυδάκη


  Ο Φι κάθεται ολομόναχος στην άκρη της τραμπάλας του και συλλογίζεται. Σε μια στιγμή ο κορμός ενός έλατου πέφτει με δύναμη στην άλλη άκρη της τραμπάλας και ο Φι εκτοξεύεται μέχρι το φεγγάρι. Από κει κι ύστερα η περιπέτεια αρχίζει.
  Στο ταξίδι του ο Φι, εκτός από το φεγγάρι, συνάντησε δυο ψιλολέλεκες, έναν ψαρόγλαρο, μια αρκούδα χωρίς όνομα, έναν πελαργό και κάμποσους θαλάσσιους παπαγάλους. Με τον καθένα από αυτούς είχε και μια εμπειρία, πότε ευχάριστη και πότε δυσάρεστη. Το γαλάζιο του τετράδιο γεμίζει από φράσεις όπως: «η τραμπάλα δεν αρέσει σε όλους» ή ««είναι εύκολο να κάνεις τραμπάλα, αρκεί να εμπιστεύεσαι τον άλλο όπως το φεγγάρι εμπιστεύεται τον ήλιο». Στο τέρμα του ταξιδιού ο Φι θα ξανασυναντήσει την αρκούδα και μέσα από έναν έντονο διάλογο θα αποκαλυφθούν οι φόβοι και οι επιθυμίες τους. Ο Φι διαλέγει για την άλλη αρκούδα το όνομα Λία και η φι-λία που τους δένει θα είναι για πάντα. Το ανατρεπτικό και συνάμα αισιόδοξο τέλος δείχνει δυο παιδιά να τινάζουν από πάνω τους τις γούνες και να ρίχνονται όλο χαρά στο παιχνίδι.
  Μια ιστορία τρυφερή για τη μοναξιά και τη φιλία. Η αφήγηση είναι τριτοπρόσωπη και συχνά ζωντανεύει μέσα από ευχάριστους διαλόγους. Η γλώσσα είναι απλή και λιτή. Το παιδί-αναγνώστης ευχάριστα διαβάζει αυτή την ιστορία και αναγνωρίζει μέσα σ’ αυτή τον εαυτό του.
  Η μετάφραση από τα φινλανδικά είναι εύστοχη αφήνοντας το κείμενο να μιλήσει και να μεταφέρει τα μηνύματα του συγγραφέα. Η εικονογράφηση είναι πλούσια και συμπληρώνει αρμονικά το κείμενο. Οι γραμμές της είναι πομπώδεις σαν να ζωγραφίζει το ίδιο το παιδί. Νιώθεις ότι θα μπεις στον καμβά και θα ταξιδέψεις παρέα με τον Φι και τη Λία.
 «Η τραμπάλα» απέσπασε το εθνικό βραβείο της Φινλανδίας το 2006 ως το καλύτερο παιδικό βιβλίο.

Από τη Βασιλική Κατέρη

Νέες κυκλοφορίες βιβλίων


Γιώτα Αλεξάνδρου
Φον ο Φοβερός
Εικονογράφηση: Αιμιλία Κονταίου
Ελληνοεκδοτική
Βιβλία για τον φόβο έχουν κυκλοφορήσει πολλά στον χώρο της παιδικής λογοτεχνίας, εικονογραφημένα και μη. Ωστόσο, βιβλία που ήρωας είναι ο ίδιος ο φόβος -όσο μπορώ να γνωρίζω- κανένα! Στο καινούριο βιβλίο της Γιώτας Αλεξάνδρου, ο Φόβος, ο Φον ο Φοβερός, είναι ο αφηγητής της ιστορίας και εξομολογείται στους αναγνώστες το μεγάλο του πρόβλημα. Ο Φον εκφοβίζεται από τα παιδιά και...φοβάται! Φοβάται πως θα εξαφανιστεί και πως θα χάσει τη δύναμή του. Φοβάται τα παιδιά που τον κοιτούν στα μάτια και του λένε "Φίλε δεν υπάρχεις. Δεν σε φοβάμαι".  Φοβάται όταν τα παιδιά τον ονοματίζουν, τον ζωγραφίζουν και ύστερα τον μουτζουρώνουν, τον σκίζουν και τον τσαλαπατούν!
Ένα βιβλίο για τον φόβο αλλιώτικο από τα άλλα! Ένα βιβλίο πρωτότυπο στη διαχείριση ενός συνηθισμένου θέματος. Ένα βιβλίο διασκεδαστικό για μικρούς και μεγάλους με υπέροχη εικονογράφηση. Ένα βιβλίο που δεν μένει στο προφανές, αλλά σε κάνει να σκέφτεσαι και να προβληματίζεσαι όσο χρονών κι αν είσαι!

Σπύρος Γιαννακόπουλος
Ο Μασκοφόρος Εκδικητής
Πατάκης
Μετά από την απόλυτα διασκεδαστικήΠορτοκαλάδα με ανθρακικό, ο Άγης και ο θείος Χάρης ζουν ακόμη μια περιπέτεια. Με ήρωες και σκηνές που παραπέμπουν σε κινηματογραφικές ταινίες και κόμικς, ο Σπύρος Γιαννακόπουλος τοποθετεί τους διακειμενικούς πρωταγωνιστές του σε ένα χωροχρονικό πλαίσιο με στοιχεία ρεαλιστικά, από την καθημερινή ζωή, αλλά και με στοιχεία υπερβολής που έχουν ως αποτέλεσμα την έντονα κωμική διάθεση. Βασικό στοιχείο της πλοκής η κλοπή ενός διαμαντιού από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και η τυχαία αλλά καταλυτική παρουσία του Άγη και του θείου Χάρη στον χώρο του Μουσείου. Τα βασικά χαρακτηριστικά των ηρώων, όπως η αφηρημάδα και η έλλειψη οργάνωσης του Χάρη και ο ενθουσιώδης και περιπετειώδης χαρακτήρας του Άγη, τροφοδοτούν την ιστορία, από την οποία δεν θα μπορούσε να λείπει για ακόμη μια φορά και ο έρωτας!

Σάκης Σερέφας
Γκολέο 
Εικονογράφηση: Σοφία Παπαδοπούλου
Μεταίχμιο
Δυο εξωγήινοι, η Λέο και ο Νέο, επισκέπτονται τη Γη, για να μελετήσουν τις συνήθειες των Γήινων. Πολύ γρήγορα έρχονται σε επαφή με το ποδόσφαιρο, αγαπημένο άθλημα Γήινων αλλά και εξωγήινων (όπως θα αποδειχθεί στη συνέχεια) και με τα σουβλάκια, αγαπημένο φαγητό και των δύο επίσης. Μέσα από ξεκαρδιστικά περιστατικά και από την οπτική της αφέλειας και της άγνοιας των δύο ηρώων, που αντικρίζουν αγώνα για πρώτη φορά, ξετυλίγεται μια ιστορία αγάπης για το ποδόσφαιρο. Ο Τάκης Σερέφας με το ξεχωριστό χιουμοριστικό του ύφος, προσφέρει για ακόμη μία φορά μια ιστορία που θα την αγαπήσουν μικροί και μεγάλοι.

 
Μάνος Κοντολέων
Το βιβλίο της ζωής του Μεγάλου Γαργαντούα
Ελεύθερη διασκευή του κλασικού έργου του Φρανσουά Ραμπελαί
Εικονογράφηση: Βαγγέλης Παυλίδης
Πατάκης 

Μάνος Κοντολέων
Ζήσε όπως ο Δον Κιχώτης
Ελεύθερη διασκευή του κλασικού έργου του Μιγκέλ Ντε Θερβάντες
Εικονογράφηση: Βαγγέλης Παυλίδης
Πατάκης Ο Μάνος Κοντολέων έχοντας καταπιαστεί όλα αυτά τα χρόνια με ποικίλους, σύγχρονους και "δύσκολους" μυθοπλαστικούς χαρακτήρες, επιστρέφει με δυο κλασικούς ήρωες, ίσως όχι πολύ γνωστούς στο νεώτερο αναγνωστικό κοινό. Μέσα από δυο υπέροχες διασκευές, όπου η προσωπική ερμηνεία του συγγραφέα δίνει το στίγμα της, δυο ιστορίες "αναβιώνουν" με απόλυτο σεβασμό στους δημιουργούς τους. Η διαχρονική σημασία και αξία των δύο γοητευτικών ηρώων επικαιροποιείται και μπολιάζει τις νεώτερες γενιές αναδεικνύοντας τη διαχρονικότητά τους μέσα από αυτά που συμβολίζουν και εκπροσωπούν. Τα ξεχωριστά και πολύ προσεγμένα εκδοτικά στοιχεία, καθώς και το απλό αλλά καθόλου απλοϊκό ύφος του κειμένου, καθιστά τα δυο αυτά βιβλία σημαντικές επιλογές για μικρούς και μεγάλους.

Ίνγκριντ Σαμπέρ, Γκουρίντι
Τη μέρα που μεταμορφώθηκα σε πουλί
Μετάφραση: Μαρία Παπαγιάννη 
Πατάκης
Ένα εξαιρετικά τρυφερό εικονογραφημένο βιβλίο για τον παιδικό (και όχι μόνο...) έρωτα. Με ένα λιτό, μικρό κείμενο και με εικονογράφηση στις αποχρώσεις του μαύρου - γκρίζου η συγγραφέας μιλά άμεσα και έμμεσα μέσα από συμβολισμούς για την αγάπη και τον αθώο, αγνό έρωτα που μεταμορφώνει και απελευθερώνει. Μια ιδανική επιλογή για να χαρίσετε στους αγαπημένους σας κάθε ηλικίας.

Μαριάννα Κουμαριανού
Η θέση της καρδιάς
Πατάκης
Ένα συμβολικό και λυρικό κείμενο στο γνωστό ποιητικό ύφος της Μαριάννας Κουμαριανού. Μια ιστορία για ένα κορίτσι που ήθελε να ταξιδεύει  αφήνοντας την καρδιά του σε κάποιον να την προσέχει. Ωστόσο, στην πορεία του ταξιδιού του το κορίτσι κατάλαβε πως κανείς δεν μπορεί να προσέξει την καρδιά του καλύτερα από το ίδιο και πως θα έπρεπε να μάθει να την αγαπά πρώτα εκείνο. Μια ιστορία αυτογνωσίας σε ένα βιβλίο τσέπης, για να χωράει στο μέρος της καρδιάς.

Γκάβριελ Σάβιτ
Η Άννα και ο Χελιδονάνθρωπος
Μετάφραση: Αργυρώ Πιπίνη
Ψυχογιός 
Τόπος: Κρακοβία, Πολωνία 1939. Χρόνος: Β' Παγκόσμιος Πόλεμος. Ένα  βιβλίο με σκηνικό τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο ειδωμένο από μια ακόμη διαφορετική οπτική. Η Άννα είναι μόλις επτά χρόνων όταν οι Γερμανοί συλλαμβάνουν τον πατέρα της, καθηγητή γλωσσολογίας, κατά την επιχείρηση εκκαθάρισης των διανοούμενων στην Πολωνία. Μένει μόνη. Και τότε συναντά τον Χελιδονάνθρωπο, έναν περίεργο, ψηλό άντρα, έναν απατεώνα που κρύβει άσους στο μανίκι του, και που, όπως ο πατέρας της, έχει ταλέντο στις γλώσσες: πολωνικά, ρωσικά, γερμανικά, γίντις, ακόμη και στη γλώσσα των πουλιών. Η κοπέλα μαγεύεται από αυτόν τον μυστηριώδη άντρα και τον ακολουθεί στο άγνωστο. Μαζί περιπλανιούνται στις εκτάσεις της Πολωνίας και προσπαθούν να διαφύγουν τους κινδύνους. Ωστόσο, σε μια τέτοια εποχή όλοι μπορούν να αποδειχθούν επικίνδυνοι... 
Ο Γκάβριελ Σάβιτ με καμβά το ιστορικό πλαίσιο του Πολέμου ουσιαστικά κεντά μια ιστορία χαρακτήρων ειδωμένη από την οπτική γωνία ενός μικρού κοριτσιού γεννώντας μας συναισθήματα και εντάσεις που δεν πηγάζουν μόνο από τη φρικαλεότητα του Πολέμου, αλλά και από τους ίδιους του μυθοπλαστικούς ήρωες.

Ιωάννα Φαββατά
Λυμένα κορδόνια
Εικονογράφηση: Θέντα Μιμηλάκη
Πατάκης
Μια ιδιαίτερη, εικονογραφημένη ιστορία για την αναπηρία, η οποία φανερώνεται μόνο στο τέλος του βιβλίου. Η Σοφία έχει ζητήσει για δώρο από τη νονά της ένα ζευγάρι παπούτσια με κορδόνια. Όταν τα παραλαμβάβει νιώθει ατρόμητη και έτοιμη να συναντήσει όλα εκείνα που την περιμένουν. Έτσι μέσα από μια φαντασιακή, ονειρική αφήγηση που την ακολουθεί και η εξαιρετική εικονογράφηση, η Σοφία (που θυμίζει και λίγο την Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων)  ξεκινά τον περίπατό της στο δάσος, όπου συναντά διάφορα ζώα και πιάνει φιλίες μαζί τους. Μοναδικό της μέσον; Τα παπούτσια με κορδόνια που παίζουν τον ρόλο του μαγικού αντικειμένου των λαϊκών παραμυθιών. Το τέλος της ιστορίας ανατρέπει τον ορίζοντα προσδοκίας του αναγνώστη, καθώς  διαβάζει την τελευταία φράση..."Κάθε βράδυ φορούσα τα παπούτσια με κορδόνια και πήγαινα κοντά τους, στη δεύτερη οικογένειά μου, εκεί που με το καροτσάκι μου δεν έφτασα ποτέ... Ναι".

Πωλείται
Ζέφη Συρβίλη
Επόμενος Σταθμός 
Ένα μυθιστόρημα για την κρίση. Μέσα από τα μάτια των παιδιών διαγράφεται η οικονομική κρίση, καθώς "χάνουν" το σπίτι τους στο χωριό, τη Λιμνίτσα. Το σπίτι της Λιμνίτσας που κουβαλά τις παιδικές αναμνήσεις, τα αρώματα και τα αγγίγματα μιας ολόκληρης ζωήςθυσιάζεται ως υλικό αγαθό. Ωστόσο, αυτό που μένει και έχει σημασία είναι οι σχέσεις των ανθρώπων που μένουν και όχι η απώλεια των πραγμάτων...
Διαβάζοντας το βιβλίο Πωλείται ήρθαν στο μυαλό μου κι άλλα παρόμοια αναγνώσματα, που θα ήταν πολύ ωραίο να συνδυαστούν οδηγώντας σε ένα συναρπαστικό φιλαναγνωστικό ταξίδι. Παραθέτω μερικά: Χριστίνα Φραγκεσκάκη, Ζωγράφισέ μου ένα σπίτι, Καλειδοσκόπιο (δες περισσότερα εδώ), Αργυρώ Πιπίνη, Άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας...και άνοιξη, Πατάκης (δες περισσότερα εδώ), Αλκιβιάδης Κιούσης Οι φίλες μας οι μάγισσες, Πατάκης (δες περισσότερα εδώ), Γιώτα Φώτου, Με έξι κλικ, Ψυχογιός (δες περισσότερα εδώ).


Βασίλης Κουτσιαρής
Γιάννης Διακομανώλης
Η Γραμμή
Εικονογράφηση: Αιμιλία Κονταίου
Μίνωας
Το συγγραφικό δίδυμο του Βασίλη Κουτσιαρή και του Γιάννη Διακομανώλη επανέρχεται με μια εικονογραφημένη ιστορία που διαδραματίζεται σε μια σχολική αίθουσα, αλλά και έξω από αυτήν. Γιατί ό,τι συμβαίνει στην τάξη δεν αφορά μόνο τη σχολική κοινότητα ... Ως εκπαιδευτικοί όλοι έχουμε αντιμετωπίσει τον αποκλεισμό ενός παιδιού από τους συμμαθητές του λόγω προκαταλήψεων. Η "γραμμή" - όριο που βάζει κάποιο παιδί για τον διπλανό του συχνά είναι άδικη και αναίτια. Ωστόσο πάντα υπάρχει χώρος και χρόνος για να απαλύνει ή και να σβήσει. Κι αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά οι συγγραφείς, που με ευαισθησία αλλά και ρεαλισμό αντιμετωπίζουν το θέμα. Στην ίδια αφηγηματική "γραμμή" κινείται και η εικονογράφος του βιβλίου που μέσα από τις δικές της νοηματοδοτήσεις και συμβολισμούς στήνει ένα παράλληλο κείμενο.

Έλλη Πεταλά
Ήταν κάποτε ένα όνειρο 
Εικονογράφηση: Φωτεινή Τίκκου
Πατάκης 
Ήταν κάποτε ένα όνειρο που ήθελε να γίνει πραγματικότητα. Όπως ένας πιγκουίνος που ονειρευόταν να γίνει λιοντάρι, ένα κορίτσι που ονειρευόταν να ζήσει σε παλάτι, μια μέλισσα που ονειρευόταν να γίνει γλύπτρια, ένα λουλούδι που ονειρευόταν να στολίσει ένα βάζο... Το όνειρο συνάντησε δυσκολίες στο δρόμο του και εμπόδια, ωστόσο ποτέ δεν απογοητεύτηκε και συνέχισε να προσπαθεί, με αποτέλεσμα το όνειρο και κάθε όνειρο να γίνει πραγματικότητα.
Ένα όμορφο, συμβολικό βιβλίο που σε κάθε δισέλιδο παρουσιάζεται και μια διαφορετική ιστορία για κάποιο όνειρο που ήθελε να γίνει πραγματικότητα. Είμαι σίγουρη πως κάθε αναγνώστης μεγάλος ή μικρός θα βρει τον εαυτό του ανάμεσα στις σελίδες.

Κώστας Στοφόρος
Η πέμπτη πόλη των Δωριέων, Περιπέτεια στην Γκιώνα
Κέδρος
Ο Κώστας Στοφόρος επανέρχεται με τη γνωστή παρέα και το μοτίβο του μυθιστορήματος περιπέτειας με αρκετές πληροφορίες τοπικής ιστορίας και γεωγραφίας. Τα παιδιά από τονΚώδικα της Λέρου και την Κούπα του Πτολεμαίου επιστρέφουν δυναμικά για διακοπές αυτή τη φορά σε χωριό της Γκιώνας, όπου κάποιοι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν το υπέδαφος της περιοχής αφανίζοντας από τον χάρτη σημαντικές αρχαίες πόλεις, τις οποίες οι επιστήμονες αναζητούν για χρόνια. Ποιος κρύβεται πίσω απ’ όλα αυτά; Μα φυσικά ο παλιός εχθρός των παιδιών, ο Κουρτ Βίντερ...
Μυθιστόρημα ευχάριστο, με λόγο που ρέει, ζωντανές σκηνές και αγωνία που κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη!






Δυο βιβλία που μιλούν στην ψυχή μικρών και μεγάλων!

Αύγουστος Κορτώ                                       
Το ουφάκι                                                     
Εικονογράφηση: Πέρσα Ζαχαριά               
Πατάκης           

Ιωάννα Μπαμπέτα    
Η πιο σημαντική νίκη του Αχιλλέα 
Εικονογράφηση: Θέντα Μιμηλάκη                         
Μεταίχμιο

  Τι γίνεται όταν ένα παιδί έχει συσσωρευμένο άγχος για διάφορα θέματα και πολλά "ουφάκια"  βασανίζουν το μυαλό και την ψυχούλα του; Τότε η μαμά - μάγισσα αναλαμβάνει δράση, παίρνει τα ουφάκια από το στήθος του, τα πετάει κάτω, τα πατάει και τα εξαφανίζει! Κι ενώ η μαμά φαίνεται υπερήρωας στα μάτια του μικρού Μάνου, μια ξαφνική επίσκεψη από ένα ουφάκι, αλλάζει τα δεδομένα...γιατί όπως λέει το ίδιο, τα ουφάκια έχουν τη μοναδική ικανότητα να εξισορροπούν την παρουσία των τσιτονίων (γεμίζουν την ανθρωπότητα με στρες) και των γιολιδίων (κάνουν τους ανθρώπους να ξύνονται όλη μέρα). Έτσι, ο Μάνος αποκτά έναν καλό φίλο και τον βοηθά να διατηρήσει αυτή την ισορροπία. Με ποιον τρόπο; Μα πολύ απλά, πρέπει να πείσει τη μαμά του πως δεν έχει πια άγχος και δεν τρώγεται με τα ρούχα του. Έτσι, η μαμά του θα πάψει να ξεπαστρεύει τα ουφάκια και αυτά θα μπορέσουν να πολλαπλασιαστούν και να εξαπλωθούν, ώστε να ισοφαρίσουν τα τσιτόνια και τα γιολίδια που έχουν αυξηθεί ανησυχητικά!
    Η μεγάλη αύξηση και παρουσία των τσιτονιών φαίνεται να επηρεάζει πολύ και τη ζωή του μικρού Αχιλλέα που θεωρεί πως πρέπει να είναι πάντα πρώτος: στα μαθήματα, στο κολύμπι, στο πιάνο, στο σκάκι, στα παιχνίδια. Κι ενώ τα τσιτόνια δεν εμφανίζονται ούτε αναφέρονται πουθενά στο βιβλίο της Ιωάννας Μπαμπέτα, διαβάζοντάς το το συνέδεσα τόσο πολύ με Το ουφάκι του Αύγουστου Κορτώ, που θεώρησα πως το ένα βιβλίο μπορεί να αποτελέσει συμπλήρωμα του άλλου. Σε αντίθεση με τη μαμά του Μάνου που ξέρει να υπερ-εξαφανίζει τα ουφάκια του γιου της, η μαμά του Αχιλλέα έχει τη μοναδική ικανότητα όχι μόνο να τα εμφανίζει, αλλά και να τα μετατρέπει σε τσιτόνια που καταδυναστεύουν τη ζωή του παιδιού της. Γιατί η μαμά του Αχιλλέα θέλει ο γιος της να είναι πάντα πρώτος κι ας το πληρώνει με μοναξιά. Ποιος θέλει να έχει για φίλο ένα παιδί που πρέπει πάντα να κερδίζει κι όταν δεν το πετυχαίνει ξεχειλίζει από θυμό;
   Ο Αχιλλέας και ο Μάνος, λοιπόν είναι δυο παιδιά που η παρουσία των μαμάδων τους επηρεάζει καταλυτικά τη ζωή τους. Η υπερπροστασία της μιας και οι υπερβολικές απαιτήσεις για τελειότητα της άλλης καταδειναστεύουν τα παιδιά τους, τα οποία τελικά αναλμβάνουν δράση μόνα τους και βρίσκουν τις ισορροπίες τους. 
  Ο Αύγουστος Κορτώ μιλά για το θέμα του παιδικού άγχους με έναν άμεσο και εντελώς αβίαστο τρόπο, κάνοντας τους μικρούς αναγνώστες να αναρωτηθούν και πιθανώς να συνειδητοποιήσουν συναισθήματα, τα οποία μπορεί να νιώθουν χωρίς να μπορούν να τα εξηγήσουν ή να τα εκφράσουν. Ωστόσο, όλο αυτό το πετυχαίνει χωρίς καθόλου διδακτισμό, δημιουργώντας έναν πλασματικό, "εσωτερικό" κόσμο από μικροσκοπικά πλάσματα, ο οποίος ενυπάρχει στην αρχική ρεαλιστική αφήγηση.
   Την ίδια αμεσότητα έχει και το κείμενο της Ιωάννας Μπαμπέτα, με το οποίο οι αναγνώστες βουτάνε λίγο βαθύτερα στον εσωτερικό τους κόσμο, καθώς αντιλαμβάνονται πως πιθανές συμπεριφορές ή χαρακτηριστικά ενός παιδιού μπορεί να οφείλονται σε "σφάλματα" γονέων. Το σημαντικό βέβαια και στις δύο αφηγήσεις είναι πως η λύση δεν δίνεται εξωτερικά από κάποιον μεγάλο αλλά από τα ίδια τα παιδιά, τα οποία συνειδητοποιούν τι συμβαίνει και αντιδρούν. Κι ενώ αυτό πιθανώς φαίνεται λίγο ουτοπικό στην πραγματική ζωή, τα δυο αυτά βιβλία μπορούν να αποτελέσουν ένα καλό ερέθισμα συνειδητοποίησης και κινητοποίησης, όχι μόνο των παιδιών αλλά και των ενήλικων αναγνωστών. Γιατί αυτό είναι το βασικό χαρακτηριστικό και των δύο κειμένων: απευθύνονται άμεσα σε ένα παιδικό κοινό, αλλά έμμεσα και σε ένα ενήλικο δημιουργώντας διαφορετικές αναγνωστικές ανταποκρίσεις.
   Για όσους λοιπόν επιθυμούν να τολμήσουν, μια πολύ καλή ιδέα θα ήταν η διοργάνωση μιας βραδιάς ανάγνωσης παιδιών και γονιών, όπου θα διαβαστούν (σε κοινό κοινό) και θα συζητηθούν  (σε ξεχωριστό κοινό) τα δυο αυτά βιβλία. Τι λέτε;

Από τη Χρύσα Κουράκη


Γιατί να το διαβάσω στην τάξη; Φεύγει Έρχεται, Μάνος και Άννα Κοντολέων, εκδ. Καλειδοσκόπιο



Φεύγει Έρχεται
Άννα Κοντολέων -  Μάνος Κοντολέων
Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο
Εικονογράφηση: Φωτεινή Τίκκου

Εδώ - Εκεί
Βορράς – Νότος
Βροχή – Ήλιος
Απογείωση – Προσγείωση
Αναχώρηση – Άφιξη
ΦΕΥΓΕΙ ΕΡΧΕΤΑΙ

Η αντίθεση που καταφανώς δηλώνει ο τίτλος απλώνεται σε όλο το βιβλίο. Στο εξώφυλλο, στην εικονογράφηση, στους μικρούς σελιδοδείκτες στις άκρες των σελίδων, στις ενέργειες των προσώπων… παντού!
Κι όμως δεν είναι η αντίθεση που θριαμβεύει! Είναι το κοινό συναίσθημα!
Η αδημονία, ο πυρετός της προετοιμασίας, η χαρά της συνάντησης, η αγωνία του απροσδόκητου…
Συναισθήματα που κατακλύζουν ΚΑΙ τον Φοίβο, που προετοιμάζει το ταξίδι του από τον Βορρά, όπου έχει μεταναστεύσει με τους γονείς του ΚΑΙ όλη την υπόλοιπη οικογένεια που προετοιμάζεται να τον υποδεχθεί στον Νότο!
Η ιστορία ξεκινά τέσσερις μέρες πριν το πολυπόθητο ταξίδι και διαβάζεται σε δισέλιδα!  
Οι αριστερές σελίδες του Φοίβου και του Βορρά, οι δεξιές του Λέανδρου, της Φοίβης, του Άρη, της Μέλπως, του Φρίξου, της Έλλης και του Νότου!
Οι αριστερές σε τριτοπρόσωπη αφήγηση παρουσιάζουν τις προετοιμασίες του Φοίβου. Οι δεξιές, με εναλλαγές στην οπτική γωνία και με διαλογικά μέρη, παρουσιάζουν τις προετοιμασίες όλων των άλλων! Η αγωνία όμως και ο πυρετός της προετοιμασίας είναι κοινά για όλους.
Ο Φοίβος ξυπνά όλο και πιο νωρίς, καθώς η μεγάλη μέρα πλησιάζει. Αγοράζει βαλίτσες και δωράκια, ζωγραφίζει κάρτες, πακετάρει και κοιτά πάντα ψηλά στον ουρανό, παρακαλώντας να μείνει στεγνός!
Οι υπόλοιποι ετοιμάζουν το σπίτι, κάνουν ψώνια, οργανώνουν παιχνίδια, επισκέψεις σε θέατρα και πάρτι, κατασκευάζουν δεντρόσπιτα.
Η συνάντηση της οικογένειας στο αεροδρόμιο θα δώσει τέλος στην αγωνία, αλλά και στην ιστορία!
Ένα υπέροχο βιβλίο γραμμένο από δύο συγγραφείς που γνωρίζουν πολύ καλά ο ένας τον άλλον, αφού πρόκειται για πατέρα και κόρη! Πού αρχίζει η γραφή του ενός και πού τελειώνει του άλλου; Αδύνατον να το προσδιορίσει κανείς. Η αφήγηση ρέει αβίαστα σαν από ένα μόνο χέρι! Οι προτάσεις είναι μικρές και απλές, αλλά γεμάτες συναίσθημα και ζωντάνια!
Ζωντάνια που έρχεται να συμπληρώσει η καταπληκτική εικονογράφηση της Φωτεινής Τίκκου. Στα σαλόνια ζωντανεύουν όλα! Οι αριστερές σελίδες του Βορρά συγχωνεύονται με τις δεξιές του Νότου, δίνοντας της εντύπωση μίας και μοναδικής εικόνας! Κι όμως ο διαχωρισμός είναι σαφής και ξεκάθαρος! Τα χρώματα είναι έντονα και ζωηρά και μοιάζει σαν οι εικόνες να έχουν χρωματιστεί από παιδικό χέρι με ξυλομπογιά ή κραγιόνια! Τα στοιχεία του κολλάζ, τέλος, δίνουν μια ιδιαίτερη καλλιτεχνική νότα!

Φυσικά και θα το διαβάσω στην τάξη!

  • Θα μιλήσω για τη μετανάστευση! Για τους λόγους που οι άνθρωποι οδηγούνται σ’ αυτήν, γι’ αυτά που νιώθουν (και αυτοί που φεύγουν και αυτοί που μένουν), για την διαφορά της με την προσφυγιά! Θα κάνω και δραστηριότητες πάνω σ’ αυτό (σχετικές δραστηριότητες μπορείτε να βρείτε στο εκπαιδευτικό υλικό της Παιδικής Νομικής Βιβλιοθήκης εδώ).
  • Θα ζωντανέψω με διαλόγους την πλευρά του Φοίβου.
  • Θα διαλέξω ένα πρόσωπο και θα βάλω τον εαυτό μου στη θέση του. Θα φανταστώ πώς θα αισθανόμουν μακριά από τα δικά μου αγαπημένα πρόσωπα και θα γράψω ή θα ζωγραφίσω τι θα μου λείψει από το καθένα.
  • Το ίδιο μπορώ να κάνω και για τον τόπο μου!
  • Θα γράψω μια κάρτα σε κάποιον που μένει μακριά μου, ακόμα και στην άλλη άκρη της πόλης! (πολλές φορές κι αυτό είναι πολύ μακριά!!!)
Από τη Τζελίνα Βογιατζόγλου 

Νέες προτάσεις βιβλίων για ένα φθινόπωρο γεμάτο αναγνώσεις!!



Ελένη Κατσαμά
Το σκλαβάκι της Κνωσού
Πατάκης
Ένα μυθιστόρημα-ταξίδι στον χώρο και στον χρόνο του μινωικού πολιτισμού. Ενός πολιτισμού που ενώ όλοι ξέρουμε, διαβάζοντας Το σκλαβάκι, αναθεωρούμε τις γνώσεις μας γι αυτόν. Ο Μίνωας, ο παντοδύναμος βασιλιάς αποδομείται και παρουσιάζεται ως ένα φαφουτιασμένο γεροντάκι που κυριαρχεί μέσω του φόβου και ο Θησέας, ως ένας άλλος δυνάστης που αντιτίθεται στον Μίνωα. Και κάπου μέσα στον δαιδαλώδη κόσμο του μινωικού παλατιού υπάρχει και το σκλαβάκι. Το σκλαβάκι που ήρθε βίαια από μια μακρινή χώρα, αφήνοντας πίσω του τη στοργή της οικογένειας αναζητά τη δική του θέση και προσπαθεί να πάρει τη δική του μοίρα στα χέρια του. Η Ελένη Κατσαμά και με αυτό το βιβλίο της ανατρέπει. Το «γνωστό» γίνεται «άγνωστο» και αποκτά μια άλλη οπτική. Η πλοκή παρασύρει τον αναγνώστη. Οι λογοτεχνικοί χαρακτήρες δομούνται ρεαλιστικά και σφαιρικά. Οι εικόνες ξυπνάνε το μυαλό και η γλώσσα αποδεικνύει το αυτονόητο της λογοτεχνικότητας.
Ένα μυθιστόρημα «με άποψη» που καταργεί τα όρια της παιδικής – εφηβικής και ενήλικης λογοτεχνίας και διαβάζεται σε πολλαπλά επίπεδα από ανθρώπους που απλά αγαπούν το βιβλίο.
Αγγελική Δαρλάση 
Οι Μοίρες
Ιστορίες Νεοελληνικής Μυθολογίας
Μεταίχμιο  
Μύθοι και δοξασίες που γέννησε η Ελληνική παράδοση και κινδυνεύουν να ξεχαστούν αναβιώνουν στη νέα σειρά που με μαεστρία συγγράφει η Αγγελική Δαρλάση. Ο έμμετρος λόγος, ο οικείος δεκαπεντασύλλαβος συστήνει σε παιδιά και μεγάλους ιστορίες της προφορικής παράδοσης. Στο πρώτο βιβλίο διαβάζουμε για τις Μοίρες και την υποδοχή τους κάθε φορά που γεννιόταν ένα παιδί. Η υπέροχη εικονογράφηση από τη Σάντρα Ελευθερίου συμπληρώνει αρμονικά το λόγο απεικονίζοντας τον ρουχισμό των γυναικών, τον διάκοσμο του σπιτιού μιας αλλοτινής εποχής, μα όχι τόσο μακρινής από τη δική μας.

 Αγγελική Δαρλάση
Το πετροκάραβο
Ιστορίες Νεοελληνικής Μυθολογίας
Μεταίχμιο
Σ’ αυτό το βιβλίο παρακολουθούμε την ιστορία ενός θρυλικού καραβιού που πέτρωσε. Η καπετάνισσα του ήταν αλαζονική και καυχησιάρα. Ήθελα να διαφεντεύει όχι μόνο τη θάλασσα, αλλά και τον ουρανό. Προκάλεσε έτσι να παραβγεί με το Φεγγάρι. Θαλασσοδερνόταν για μέρες, ώσπου το καράβι της τσακίστηκε. Η καπετάνισσα δεν άντεξε την ήττα κι άρχισε να καταριέται Θεούς και δαίμονες. Έφτασε να καταραστεί τη μάνα της και τότε κεραυνός έπεσε πάνω στο καράβι της και το πέτρωσε για πάντα. 
Η Θέντα Μιμηλάκη ντύνει λεπταίσθητα το κείμενο με τις εικόνες της και ο μύθος ζωντανεύει στα χέρια του αναγνώστη.
Φραντζέσκα Αλεξοπούλου-Πετράκη
Οι λέξεις των ποιητών
Εικονογράφηση: Νίκος Γιαννόπουλος
Mamaya
Έχετε ακούσει για την ΕΟΣΔ; Όχι; Για την Επίλεκτη Ομάδα Σούπερ Δασκάλων ίσως; Ούτε; Λοιπόν… η Επίλεκτη Ομάδα Σούπερ Δασκάλων είναι η ομάδα των δασκάλων του Θάνου! Τρεις δασκάλες οι οποίες του μαθαίνουν την ομορφιά της ζωής μέσα από τις «υπερδυνάμεις» της αποδοχής και κατανόησης των συναισθημάτων, της ομορφιάς της φύσης και της έμπνευσης για όνειρα. Σ’ αυτό το ταξίδι συμπαρασύρουν και τον πατέρα του, ο οποίος τελικά μέσα από την ποίηση γνωρίζει και την αγάπη για τη ζωή. Ξεχωριστό στοιχείο του βιβλίου η έντονη και ρεαλιστική εικονογράφηση του Νίκου Γιαννόπουλου και οι διακειμενικές αναφορές αποσπασμάτων από ποιήματα αγαπημένων ποιητών όπως ο Ελύτης, ο Ρίτσος, ο Παλαμάς, ο Δροσίνης και ο Βρεττάκος.

Γιώργος Κ. Παναγιωτάκης
Λέσχη Αλλόκοτων πλασμάτων: Το μυστικό καταφύγιο
Βιβλίο 1
Πατάκης
Ο Μάρκο και η Αλίλα είναι οι δυο ήρωες που μας «συστήνουν» έναν νέο κόσμο στον χώρο της ελληνικής παιδικής λογοτεχνίας: Τον κόσμο των αλλόκοτων πλασμάτων. Παιδιά με ειδικές και ξεχωριστές ικανότητες φοιτούν σε ένα σχολείο, προκειμένου να ανακαλύψουν και να εξελίξουν τις ιδιαίτερες δυνάμεις τους. Σε ένα σχολικό πλαίσιο οι λογοτεχνικοί ήρωες ενώνονται, αποκτούν φίλους, ερωτεύονται, εξελίσσονται, ανακαλύπτουν τον εαυτό τους και πολεμούν το «κακό». Η ιδέα της διαφορετικότητας και της αποδοχής της, παρόλο που διαπνέει όλο το κείμενο, δεν «πνίγει» διδακτικά την πλοκή και δεν αποβαίνει εις βάρος της ιστορίας και των χαρακτήρων.
Με το νέο του παιδικό μυθιστόρημα ο Γιώργος Παναγιωτάκης ανοίγει έναν νέο κόσμο για τους αναγνώστες που διψούν για περιπέτειες, παράξενες ιστορίες και φαντασία. Οι ήρωες του βιβλίου (που θα έχει και συνέχεια) σίγουρα θα αποκτήσουν τη δική τους θέση στην καρδιά των αναγνωστών δημιουργώντας μια «νέα σχολή».

Η Μεγάλη των Τεράτων Σχολή
Τζένη Κουτσοδημητροπούλου
Μικρές καληνύχτες
Μεταίχμιο
Ο Σίμος είναι ένα τερατάκι διαφορετικό από τ’ άλλα. Ίσως και να μην είναι τόσο τέρας… Φοιτά στην ξακουστή Σχολή για τέρατα, αλλά μάλλον είναι ανεπίδεκτος μαθήσεως. Το μόνο που κατάφερε στην προσπάθεια του να αποφοιτήσει από αυτή τη Σχολή, είναι να γνωρίσει την Κλειώ, την καλύτερη φίλη του. Παίζει και χαίρεται μαζί της. Δεν θέλουν πολύ για να τον μιμηθούν κι άλλα τέτοια τερατάκια, ώσπου η Σχολή βάζει οριστικό λουκέτο.
Μια ιστορία που διαβάζεται μέσα σε δέκα λεπτά για τη διαφορετικότητα.

 Αργυρώ Πιπίνη
Η Βιολέτα και ο Ιππότης
Μεταίχμιο
Η Βιολέτα θα ζήσει τρεις ζωές και την τρίτη φορά που θα ξαναγεννηθεί είναι τυφλή. Βλέπει όμως με τα μάτια της ψυχής της. Αναγνωρίζει, αλλά και νιώθει υφές, οσμές, ήχους. Έχει πολλά χαρίσματα και ζει σχεδόν ευτυχισμένη. Νιώθει ότι κάτι της λείπει χωρίς να ξέρει τι είναι αυτό. Δεν θα αργήσει να το μάθει όταν θα συναντήσει τον Ρακμάν, έναν ξακουστό ζαχαροπλάστη. Θα ερωτευτούν από την πρώτη στιγμή και για πάντα. Η καρδιά της Βιολέτας θα ησυχάσει και στο πρώτο φιλί μια λάμψη χρυσή θα φωτίσουν τα μάτια της και θα δει.
Ο λόγος της Αργυρώς Πιπίνη, λυρικός, παραμυθικός σε απόλυτη αρμονία με τις εικόνες της Έφης Λαδά σε ταξιδεύουν στον τόπο που δεν υπάρχει χρόνοςΣτον τόπο που ζουν οι ερωτευμένοι.

Πάνος Χριστοδούλου
Τόνοι, τόνοι και Τόνι
Εικονογράφηση: Σοφία Παπαδοπούλου
Μεταίχμιο
Μια εικονογραφημένη, έξυπνη και χιουμοριστική ιστορία για τον Τόνι που ξεχνάει να βάλει τόνους. Κι όταν μια μέρα ο δάσκαλος φώναξε τόσο δυνατά στον Τόνι, οι τόνοι (ψάρια) βγήκαν από τη θάλασσα, μπήκαν στην τάξη και άρχισαν να πέφτουν πάνω στις λέξεις δημιουργώντας χάος!
Μια ιστορία που «παίζει» με τις λέξεις και τους τόνους μέσα σε ένα υπερρεαλιστικό πλαίσιο που διασκεδάζει ανατρεπτικά τους μικρούς αναγνώστες.

Παναγιώτα Στρίκου- Τομοπούλου
Η φλύαρη πριγκίπισσα
Μικρές καληνύχτες
Μεταίχμιο
Μια πριγκίπισσα χαριτωμένη αλλά τόσο πολυλογού, που όλοι μέσα κι έξω από το παλάτι την αποφεύγουν μόλις τη δουν. Μια μέρα συναντά έναν πραματευτή, ακόμη κι αυτόν κοντεύει να τον τρελάνει με τη φλυαρία της. Εκείνος όμως σαν να βρίσκει το γιατρικό της… Με την πραμάτεια του καταφέρνει να μεταμορφώσει την πριγκίπισσα σε μια κοπέλα που ο λόγος της είναι μέλι και οι σιωπές της είναι μαγικές.

Από τη Βασιλική Κατέρη και τη Χρύσα Κουράκη

ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ



Ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο για τη φιλαναγνωσία 1001 δραστηριότητες για ν' αγαπήσω το βιβλίο του Φίλιπ Μπράσερ ΕΔΩ
1. Ο ιστοχώρος http://www.openbook.gr είναι μια πειραματική προσπάθεια με στόχο να λειτουργήσει ως ανοικτή λογοτεχνική πλατφόρμα για οποιονδήποτε εκφράζεται δημιουργικά μέσω της γραφής.  Στις σελίδες του φιλοξενεί κάθε μέρα και μια καινούρια ιστορία από διαφορετικό συγγραφέα, σαν ένα καθημερινό ψηφιακό ημερολόγιο λόγου. Μπορείτε να βρείτε ενότητες ποίησης, παιδικής, ξένης και κλασικής λογοτεχνίας, δοκίμια και λευκώματα. Δείτε το σχετικό υλικό της παιδικής λογοτεχνίας.

Πατήστε εδώ:

2. Φιλαναγνωσία : δραστηριότητες για μυθιστορήματα της Άλκης Ζέη

3. Εμψυχώσεις για να ανακαλύψουν τα παιδιά την απόλαυση του διαβάσματος 

Εικονογράφος: Πέτρος Μπουλούμπασης - Εκδόσεις: Καστανιώτη.

ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ: Φαντάσου να μιλάς μόνο με λέξεις από "άλφα"! Αδύνατον; Κι όμως, ο Αλφάλφα μπορεί! Όχι μόνο μπορεί, αλλά δεν μπορεί να κάνει αλλιώς. Όλα όσα θέλει να πει, να πιει, να φάει, ακόμα και το όνομα της γυναίκας του, πρέπει να αρχίζουν από "άλφα". Κάθε βράδυ κάνει ασκήσεις, μήπως καταφέρει να πει κι άλλες λέξεις. Αποκλείεται! Όσο γυρνάς τις σελίδες, ο Αλφάλφα θα ανακαλύπτει τις λέξεις που τόσο του λείπουν. Όμως, καμιά φορά σημασία έχει ο τρόπος που λες κάποιες λέξεις και αν τελικά σου ταιριάζουν. Ο Αλφάλφα είναι ένας αλλόκοτος ακροβάτης, αστείος και ανασφαλής. Μέσα στο τσίρκο θα γνωρίσει πολλούς και θα ακούσει διάφορα. Μέχρι τελικά να καταλάβει ότι δεν είναι κι άσχημα να είσαι διαφορετικός...

Ο κύριος Αλφάλφα είναι ένας συμπαθέστατος ακροβάτης, ο οποίος έχει μια γλωσσική ιδιομορφία/απόκλιση. Παρά το γεγονός ότι στη ζωή του τα κατάφερνε μια χαρά, ήθελε πάραυτα να αλλάξει. Ή αν προτιμάτε ήθελε να μοιάσει με τους άλλους. Καθημερινά βίωνε το άγχος της διαφορετικότητάς του και ήταν δυστυχής που δεν μπορούσε να μιλήσει όπως τους υπόλοιπους. Στην προσπάθειά του να μοιάσει με τους άλλους θα εμπιστευθεί διάφορους τυχάρπαστους και θα ξεχάσει τον εαυτό του! Πρόκειται για ένα παραμύθι που διαπραγματεύεται τις διάφορες ανθρώπινες ιδιομορφίες προσπαθώντας να αποδομήσει το στερεότυπο ότι οποιαδήποτε παρέκλιση είναι a priori προβληματική. Απλά εξαιρετικό, με αρκετό χιούμορ, καταπληκτικές εικόνες και φυσικά εύστοχο μήνυμα!

ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ: Δεν είναι άσχημο να είσαι διαφορετικός!

ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ: Για παιδιά Γ', Δ' και Ε' τάξης


4. Η όμορφη Βασιλική (Μια Σταχτοπούτα από τη Ρωσία) - Γιολάντα Τσιαμπόκαλου (Sadahzinia)
Εικονογράφος: Μαρία Ελευθερίου - Εκδόσεις: Καστανιώτη

ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ: Πρόκειται για την ιστορία που μας είναι γνωστή ως Σταχτοπούτα. Υπάρχουν χιλιάδες ιστορίες σε διάφορα βιβλία που θυμίζουν εκείνη της Σταχτοπούτας. Κι άλλες τόσες, ή και παραπάνω, που αλλάζουν κάθε φορά από στόμα σε στόμα. Πρόκειται όμως πάντοτε για ένα παιδί που έχει υπομονή, παίρνει έξυπνες αποφάσεις, είναι θαρραλέο και καλόψυχο. Με κάποια μαγική βοήθεια καταφέρνει να δείξει και στους άλλους την ομορφιά του χαρακτήρα του. Ίσως κάπου κάπου να κάνει και λάθη, μα ξέρει να τα πληρώνει. Πάνω από όλα εύχεται να φτιάξει έναν καλύτερο κόσμο. Και προσπαθεί τις ευχές του να τις κάνει πράξη. Πολλοί από εμάς ίσως να βλέπουμε τον εαυτό μας στα μάτια αυτού του παιδιού. Τριγυρνάει χρόνια τώρα στις τέσσερις γωνιές αυτής της γης και λέει ιστορίες για τον κάθε λαό και την κάθε χώρα. Οι ιστορίες αυτές είναι τόσο διαφορετικές μεταξύ τους, όσο διαφορετικοί είμαστε κι εμείς οι άνθρωποι ο ένας από τον άλλον. Και γι αυτόν ακριβώς το λόγο αξίζει να τις γνωρίσει κανείς καλύτερα...
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΜΟΥ: Η ιστορία της Σταχτοπούτας. Όχι όπως την ξέρουμε όμως, αλλά όπως τη μαθαίνουν στη Ρωσία! Λίγο πιο... τρομαχτική από αυτήν που ξέρουμε, αλλά πάλι ελκυστική. Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν ότι όλοι οι πολιτισμοί, όλοι οι λαοί, όλοι οι άνθρωποι έχουν τις ίδιες έγνοιες, τις ίδιες αγωνίες, τα ίδια όνειρα. Όλος αυτός ο κοινός παράγοντας αντανακλάται και στα παραμύθια του κάθε λαού.
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ: Όλοι οι λαοί, κάτω από τις οποιεσδήποτε διαφορές, κρύβουν τις ίδιες αγωνίες.

ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ: Για παιδιά Δ', Ε΄και Στ΄τάξης

Μετάφραση: Άρτεμις Αργύρη - Εκδόσεις: Άγκυρα- 
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ: Τους ξέρεις δα αυτούς τους τύπους... Οι νταήδες προσπαθούν να σε φοβίσουν. Οι εξυπνάκηδες κάνουν σαρκαστικά σχόλια εις βάρος σου. Οι δήθεν φίλοι σου γυρνούν ξαφνικά την πλάτη, χωρίς καμιά εξήγηση. Ίσως καταλήξεις να νιώθεις αποτυχημένος. Αλλά δεν είναι ανάγκη. Απλώς πρέπει να χτίσεις τις άμυνές σου, ώστε να μην μπορούν να σε επηρεάσουν οι νταήδες. Αυτό το βιβλίο θα σου δείξει τον τρόπο...
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΜΟΥ: Εξαιρετικό βιβλίο. Παρουσιάζει όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τους εκφοβιστές και βοηθά τους αναγνώστες να αποβάλουν τα στερεότυπα, τις ανασφάλειες και τους φόβους τους και αντιμετωπίσουν τη ζωή με αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία. Διέπεται από την άποψη ότι όσο καλύτερα μάθουν τα παιδιά να αντιμετωπίζουν τους εκφοβιστές, τόσο λιγότερο θα δέχονται τις απειλητικές συμπεριφορές τους. Περιέχει ιστορίες παιδιών ως παραδείγματα καθώς και μικρά τεστ. Ο τρόπος συγγραφής του παραμυθιού ευνοεί και το θεατρικό παιχνίδι.
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ: Η απάντηση στον εκφοβισμό είναι η ενημέρωση.
ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ: Για παιδιά Δ', Ε΄και Στ΄τάξης


Βιβλία για το δημοτικό σχολείο που μπορείτε να δουλέψετε σε κάθε περίπτωση.  Πατήστε εδώ:

(Από το blog του εκπαιδευτικού Αντώνη Ζαρίντα)

Δείτε τα ηλεκτρονικά βιβλία  από το μικρό αναγνώστη ΕΔΩ

(από το blog του εκπαιδευτικού Γρηγόρη Φιλιππιάδη)


Δείτε παρουσίαση για το πρόγραμμα λογοτεχνίας σύμφωνα με τα νέα αναλυτικά προγράμματα ΕΔΩ:


Ανθολόγιο Λογοτεχνίας ΕΔΩ:

Το νέο πρόγραμμα Γλώσσας και Λογοτεχνίας ΕΔΩ:

Οδηγός Λογοτεχνίας για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο (από το νέο πρόγραμμα σπουδών). Οδηγός για τον εκπαιδευτικό ΕΔΩ:


Κατάλογος με ηλεκτρονικές διευθύνσεις χρήσιμων για το μάθημα της λογοτεχνίας ΕΔΩ:


Καινοτόμες δράσεις ενίσχυσης της φιλαναγνωσίαςΕΔΩ:


Παρουσίαση από "Τα δικαιώματα του αναγνώστη"ΕΔΩ:


Παραμύθια σε ηλεκτρονική μορφή ΕΔΩ:


Δείτε δραστηριότητες φιλαναγνωσίας του "Μικρού Πρίγκιπα" από το blog της εκπαιδευτικού Άννας Παππά ΕΔΩ:

Λογισμικό φιλαναγνωσίας "Με τα φτερά του πήγασου" ΕΔΩ:

¨Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων" ΕΔΩ:

"Ο Πέτρος και ο λύκος "ΕΔΩ:

Παρουσίαση από το "Ο Πέτρος και ο λύκος" ΕΔΩ:

Τα όργανα της ορχήστρας ΕΔΩ:

"Η Μίλι και η Μόλι. Η πτώτη τους μέρα στο σχολείο. Δαινόμαστε διαφορετικές αλλά είμαστε ίδιες". ΕΔΩ:

Το παραμύθι "Η Δέσποινα και το περιστέρι" ΕΔΩ:

Παρουσίαση προγράμματος φιλαναγνωσίας ΕΔΩ:


Παρουσίαση δράσεων  φιλαγνωσίας "Πώς ν' αγαπήσω το βιβλίο" της Χ. Τερζητάνου ΕΔΩ:

Mια ωραία δραστηριότητα με παιδιά Β΄ δημοτικού για τα δικαιώματα του αναγνώστη ΕΔΩ  (ευχαριστούμε τον συνάδελφο)