Ο Σουρεαλισμός θεωρείται πολιτιστικό αλλά και επαναστατικό κίνημα της τέχνης. Επινοήθηκε από τον Andre Breton στις αρχές της δεκαετίας του 1920. Η φαντασία, η τρέλα, το ασυνείδητο και η παντοδυναμία του ονειρικού στοιχείου είναι η βάση της σουρεαλιστικής οπτικής.
7 διάσημοι σουρεαλιστικοί πίνακες
ΠΗΓΗ:https://antikleidi.com/2012/01/26/surrealist-paintings/
Η επιμονή της μνήμης, Salvador Dali
Αναμφίβολα ο πιο αναγνωρίσιμος πίνακας στην ιστορία του σουρεαλισμού. Έγινε το 1931 και σήμερα βρίσκεται στο Gala-Salvador Dali Foundation / Artists Rights Society (ARS) Museum, στη Νέα Υόρκη.
Σ’ αυτόν τον πίνακα το χαρακτηριστικότερο στοιχείο είναι τα ρολόγια που λειώνουν, κάτι που θεωρήθηκε σαν συμβολισμός, ότι στα όνειρα ή στο υποσυνείδητο, χάνεται η έννοια του χρόνου. Ο τίτλος όμως “η επιμονή της μνήμης” μπορεί να μας παραπέμψει και στο ότι ο χρόνος έχει σταματήσει σε παλαιότερες αναμνήσεις.
____
Μεταμόρφωση του Νάρκισσου, Salvador Dali
Μια μέρα ο Νάρκισσος συνάντησε μια πανέμορφη λίμνη με κρυστάλλινο νερό που λαμπύριζε στο φως. Εντυπωσιάστηκε και σταμάτησε να τη θαυμάσει και ενώ ξάπλωσε στο έδαφος δίπλα της και είδε την μορφή του να καθρεφτίζεται, μη συνειδητοποιώντας ότι αυτό που έβλεπε ήταν το είδωλό του, προσπάθησε επανειλημμένα να αγγίξει το πρόσωπό του γοητευμένος. Ήταν τόση η έκπληξή του ώστε πέρασε για ώρες κοιτάζοντας κάθε λεπτομέρεια του προσώπου του. Σύμφωνα με μία από τις εκδοχές του μύθου, κάποια στιγμή προσπάθησε να αγγίξει και να χαϊδέψει την υδάτικη εικόνα του αλλά έχασε την ισορροπία του και έπεσε στα βαθειά νερά της λίμνης και πνίγηκε.
Στο έργο του ο Dali αναδεικνύει μέσα από μια καθαρά υπερρεαλιστική προσέγγιση την πλήρη υποταγή του ήρωα στη λατρεία του ειδώλου του. Η φιλαρέσκεια του όμορφου νέου τον έχει συντρίψει και το μαρτύριό του μοιάζει ανυπόφορο και αδιέξοδο. Στη δεξιά περιοχή του πίνακα, το λουλούδι (νάρκισσος) προβάλει από ένα σπασμένο αυγό, το οποίο κρατά ένα υπερφυσικό σε μέγεθος χέρι, σηματοδοτώντας το τέλος του μαρτυρίου του ήρωα. Στη βάση του αντίχειρα, μπορoύμε να δούμε τα μυρμήγκια ως σύμβολα της αποσύνθεσης και της παροδικότητας της ύπαρξης. Για να ενισχυθεί αυτή η έννοια, προστίθεται στο έργο ένα τσακάλιπου καταβροχθίζει ένα σφάγιο, προμηνύοντας τον επερχόμενο θάνατο. Σε ένα βάθρο στα δεξιά, βλέπουμε ένα άγαλμα του Νάρκισσου σε μικρή κλίμακα να αυτοθαυμάζεται, ενώ στο βάθος με δυσκολία διακρίνουμε την εικόνα του χεριού να επαναλαμβάνεται σε ένα κενό χώρο πίσω από τα βουνά. Ηπροσέγγιση του Dali παρουσιάζεται ως μια διφορούμενη σχέση ανάμεσα στην ψευδαίσθηση και την πραγματικότητα, σε ένα πολύπλοκο δίκτυο της αλήθειας και της εξαπάτησης.
____
Ο Γιός του Ατόμου, Rene Magritte
Έγινε το 1964 από τον Βέλγο υπερρεαλιστή ζωγράφο. Το μήνυμα που θέλει να περάσει είναι ότι αυτό που βλέπουμε, μπορεί να κρύβει κάτι άλλο.
____
Αυτό δεν είναι μία πίπα, Rene Magritte
Στο πίνακα η Magritte πράγματι ζωγράφισε μία πίπα, ωστόσο προσπάθησε να περάσει στον θεατή ότι η πίπα στην πραγματικότητα ήταν απλώς μια εικόνα του πραγματικού αντικειμένου, εννοώντας ότι στην ζωγραφική τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται.
____
Ο Κόκκινος Πύργος , Giorgio de Chirico
Αν και ξεκίνησε να εργάζεται ως ζωγράφος πριν από την έναρξή του Σουρεαλισμού, τα έργα του Έλληνα ζωγράφου Giorgio de Chirico είχαν μια μεγάλη και διαρκή επιρροή στο σουρεαλιστικό κίνημα. Οι κυριότεροι εκπρόσωποι του σουρεαλισμού όπως οι Max Ernst, Σαλβαδόρ Νταλί, Ρενέ Μαγκρίτ και Yves Tanguy αναγνώρισαν την σημαντική συμβολή του. Ο παρακάτω πίνακας έγινε το 1913 και είναι ο πρώτος που έφτιαξε.
____
Ο Ελέφαντας Celebes , Max Ernst
Αυτός ο πίνακας του 1921 είναι ένα από τα πιο διάσημα έργα του Ernst, και σε μεγάλο βαθμό μιμείται το στυλ του Giorgio de Chirico.
____
Απάντηση στο κόκκινο, Yves Tanguy
Ο πίνακας έγινε το 1943 από τον Γάλλο υπερρεαλιστή ζωγράφο.
___
by Αντικλείδι , https://antikleidi.com
Νίκος Εγγονόπουλος
Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δασκάλους τους Κωνσταντίνο Παρθένη, Δημήτριο Μπισκίνη, Θωμά Θωμόπουλο και Γιάννη Κεφαλληνό. Μετά την αποφοίτησή του το 1938, δούλεψε κοντά στο ζωγράφο Ευάγγελο Ιωαννίδη και χάρη στη μαθητεία του κοντά στο Φώτη Κόντογλου και τον καθηγητή Αλέξανδρο Ξυγγόπουλο ήλθε σε επαφή με την παράδοση και την ουσία της βυζαντινής και μεταβυζαντινής τέχνης.
Μαζί με το Γιάννη Τσαρούχη δούλεψε ως βοηθός στη μνημειακή τοιχογραφία που ο Κόντογλου ιστόρησε στο σπίτι του και σήμερα βρίσκεται στην Εθνική Πινακοθήκη. Ταξίδεψε σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και πραγματοποίησε ελεύθερες καλλιτεχνικές σπουδές στο Μόναχο και σε πόλεις της Ιταλίας. Κατά την επιστροφή του στην Ελλάδα υπηρέτησε επί πολλά χρόνια στην εκπαίδευση, ενώ το 1967 διορίστηκε καθηγητής στην έδρα της ζωγραφικής στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Μετσόβειου Πολυτεχνείου, όπου από τα τέλη της δεκαετίας του 1930 εργαζόταν ως επιμελητής.
Ήδη προπολεμικά παρουσίασε ζωγραφικά του έργα σε ατομική έκθεση που οργανώθηκε στην οικία του Ν. Καλαμάρη (1939), προκαλώντας τις έντονες αντιδράσεις της κριτικής, και ακολούθησε σειρά ατομικών παρουσιάσεων και συμμετοχών σε ομαδικές και διεθνείς εκθέσεις. Ένα χρόνο νωρίτερα, το 1938, είχε κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Κύκλος η πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο “Μην ομιλείτε εις τον οδηγόν”, ενώ το 1939 εκδόθηκαν τα “Κλειδοκύμβαλα της σιωπής”. Το 1954 εκπροσώπησε κατ’ αποκλειστικότητα την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας με εκατό έργα, και ένα χρόνο αργότερα πήρε μέρος στην Μπιενάλε του Σάο Πάολο. Μετείχε επίσης σε όλες τις εκθέσεις της ομάδας”Αρμός”, της οποίας ήταν ιδρυτικό μέλος (1964). Το 1958 τιμήθηκε με το Α΄ Βραβείο Ποίησης του Υπουργείου Παιδείας και το 1966 του απονεμήθηκε ο Χρυσός Σταυρός του Γεώργιου Α΄ για το ζωγραφικό του έργο. Αναδρομικές εκθέσεις του έργου του οργανώθηκαν το 1977 στην Εταιρεία Σπουδών Μωραΐτη και το 1983 στην Εθνική Πινακοθήκη. Ασχολήθηκε επίσης με τη σκηνογραφία και την εικονογράφηση βιβλίων.
Εισηγητής και κυρίαρχη μορφή μιας ιδιότυπης, προσαρμοσμένης στα ελληνικά δεδομένα, εκδοχής του υπερρεαλισμού, εκπρόσωπος της ονομαζόμενης γενιάς του ΄30, συνδυάζει στοιχεία και εικόνες από ένα ευρύ φάσμα της ελληνικής παράδοσης, από τη μυθολογία και την αρχαιότητα έως το Βυζάντιο, τα νεότερα χρόνια και τη σύγχρονη εποχή, με τρόπο αντισυμβατικό, άλλοτε πικρά ειρωνικό κι άλλοτε χιουμοριστικό. Έκδηλη στους πίνακές του είναι η ερωτική διάθεση, που προσωποποιείται στις γυμνές αντρικές και γυναικείες μορφές που πρωταγωνιστούν. Ο ίδιος τόνιζε την καταλυτική επιρροή που άσκησε στο έργο του η τέχνη των δασκάλων του Παρθένη και Κόντογλου καθώς και η γνωριμία του με τον ποιητή Ανδρέα Εμπειρίκο και τον κατεξοχήν εκπρόσωπο της μεταφυσικής ζωγραφικής Giorgio de Chirico. Χάρη τόσο στο ζωγραφικό όσο και στο ποιητικό του έργο, ο Εγγονόπουλος, άνθρωπος με πλατιά κουλτούρα, συγκαταλέγεται στις μεγάλες πνευματικές μορφές της μεταπολεμικής Ελλάδας.
Νίκος Εγγονόπουλος (21 Οκτωβρίου 1907 – 31 Οκτωβρίου 1985)
by Αντικλείδι , https://antikleidi.com
Συναφές:
Salvador Dali
Σουρεαλιστικοί πίνακες από
τον Sergey Tyukanov
Οι πίνακες του Ρώσου σουρεαλιστή καλλιτέχνη Sergey Tyukanov είναι πλούσιοι σε χρώματα, χαρακτήρες και λεπτομέρειες. Στα έργα του δεν τηρούνται οι πραγματικές αναλογίες, ενώ στα περισσότερα παρουσιάζεται ένας μικρός κόσμος όπου οι άνθρωποι ζουν με διαφορετικούς κανόνες.
by Αντικλείδι , https://antikleidi.com
Salvador Dali
Ο Σαλβαδόρ Νταλί (11 Μαΐου 1904 — 23 Ιανουαρίου 1989) ήταν ένας από τους σημαντικότερους Ισπανούς ζωγράφους. Συνδέθηκε με το καλλιτεχνικό κίνημα του υπερρεαλισμού στο οποίο ανήκε για ένα διάστημα. Αποτελεί έναν από τους περισσότερο γνωστούς ζωγράφους του 20ου αιώνα και μια πολύ εκκεντρική φυσιογνωμία της σύγχρονης τέχνης.
Σημείωση : Πατώντας πάνω σε οποιονδήποτε πίνακα, μπορείτε να δείτε όλους τους πίνακες σε μορφή γκαλερί.
by Αντικλείδι , https://antikleidi.com
Συναφές: Χειροποίητες δημιουργίες από τον Guido Daniele
Χειροποίητες δημιουργίες από
τον Guido Daniele
Χειροποίητες δημιουργίες από τον καταξιωμένο Ιταλό ζωγράφο και γλύπτη, Guido Daniele. Οι δημιουργίες του είναι τόσο ρεαλιστικές που φαίνονται σαν αληθινές.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ
by Αντικλείδι , http://antikleidi.wordpress.com