Κυριακή 5 Ιουλίου 2020

Ν. Γλωσσα α γυμνασιου ενοτ. 9

ενότητα
Παιχνίδι

Εφαρμογή

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A112/346/2311,8840/

https://e-didaskalia.blogspot.com/2019/03/9_49.html

Γλώσσα Α' Γυμνασίου - Ενότητα 9 "Ανακαλύπτω 

τη μαγεία της γνώσης" - Θεωρία και ασκήσεις


ANAKAΛYΠTΩ TH MA

ΓEIA THΣ ΓNΩΣHΣ

Σ' αυτή την ενότητα:

Θα μιλήσουμε για τις σχέ
σεις των λέξεων
μέσα στη φράση-πρόταση,
 τη δυνατότητα
που έχουμε να τις συνδυάζου
με
και να τις αντικαθιστούμε με
 άλλες
(συνταγματικός – παρα
δειγματικός άξονας).
Θα αντιληφθούμε την ευελι
ξία
και την οικονομία της ελληνι
κής γλώσσας.
Θα κατανοήσουμε τη χρήση
 ειδικού
λεξιλογίου
 σε διαφορετικά 
είδη κειμένων.
Θα ασκηθούμε 
στον μετασχηματισμό 
ενός κειμένου σε διαφορετι
κό είδος λόγου.

Θα μιλήσουμε και θα γράψου
με
για τη σχέση μας με το βι
βλίο
και τον κόσμο της γνώ
σης.

Ενότητα 9: Απαντήσεις Στις Ερωτήσεις Του Σχολικού 
Βιβλίου

https://fliphtml5.com/xpqa/
wcjk



EIΣAΓΩΓIKA KEIMENA
Εικόνα Kείμενο 1 Πέντε ρήματα για το βιβλίο
Διαβάζω βιβλία για να κατακτήσω το χρόνο. Διαβάζοντας, το παρελ
θόν μού φαίνεται οικείο, το μέλλον φιλικό και προσιτό. Καταρρίπτω όρια
και φραγμούς, σύνορα και προθεσμίες, απαγορεύσεις και φόβους. Η
φαντασία διαστέλλεται, ο κόσμος γίνεται άπειρος ή μικρός ανάλογα
με το κέφι μου. Όταν όλα σήμερα ελέγχονται και προκαθορίζονται,
 μονάχα το διάβασμα μού επιτρέπει την ελευθερία. Διαβάζω, άρα είμαι ε
λεύθερος.
Αγοράζω βιβλία για να κάνω δικό μου τον κόσμο. Τον κόσμο
των ιδεών, των μύθων, της επιστήμης, του ονείρου. Μέσα από τις τυ
πωμένες σελίδες νιώθω να ορίζω καλύτερα το γύρω χώρο, την οικουμέ
νη, ολόκληρο το σύμπαν. Αγοράζοντας βιβλία, πλουτίζω σε εμπειρί
ες και ευαισθησία, γίνομαι συμμέτοχος στο παγκόσμιο αγαθό της γνώ
σης.
Χαρίζω βιβλία στο όνομα της αγάπης. Με μια ποιητική συλλογή εγκαι
νιάζω έναν έρωτα, με ένα μυθιστόρημα σφραγίζω μια φιλία χρόνων. Kά
νοντας δώρο ένα βιβλίο που έχω αγαπήσει, δίνω στον άλλο να καταλά
βει τα ιδιαίτερα αισθήματα που τρέφω γι' αυτόν. Με βιβλία συνοδεύ
ω τα "Χρόνια Πολλά", το "Καλορίζικος", το "Να μας ζήσει", τα "Συγχαρη
τήρια".
Δανείζω και δανείζομαι βιβλία γιατί έτσι αποκτούν πνοή ζω
ής. Αλλάζουν χέρια, δραπετεύουν από τα ράφια, παλιώνουν χρήσιμα
οι σελίδες τους, κυοφορούν γνώσεις και απόλαυση. Τα βιβλία δεν έ
χουν σπίτι δικό τους και κατοικία. Οι βιβλιοθήκες, ιδιωτικές ή δημόσι
ες, είναι μονάχα η στάση που κάνουν για να ξεκουραστούν στο άχρο
νο ταξίδι της επίγειας ζωής τους.
Γράφω βιβλία για να ζήσω. Ερμηνεύω με δικό μου τρόπο τα περασμένα, βλέπω με μάτι αλλιώτικο ό,τι γίνεται ή δε γίνεται, ψυχανεμίζομαι λίγα απ' όσα η ζωή μου δε θα προφτάσει. Γράφω γιατί έχω την αυταπάτη πως είμαι ένας μικρός θεός: παίρνω αφορμή από το τίποτα και ανασταίνω ζωές, πιάνω στα χέρια μου μολύβι και στήνω ένα χάρτινο σύμπαν αληθινό. Γράφω γιατί μονάχα έτσι υπάρχω.
Κώστας Ακρίβος, περ. της ENEBE, τεύχ. 1, 2002
Eρωτήσεις κατανόησης
  1. Γιατί διαβάζει, αγοράζει, δανείζει-δανείζεται και χαρίζει βιβλία ο συγγραφέας;
  2. Για ποιους λόγους εκτός από αναγνώστης είναι και συγγραφέας;
  3. Eσείς ποια σχέση έχετε με το βιβλίο; Απαντήστε ακολουθώντας τα ρήματα με τα 
  4. οποία ξεκινάει το κείμενό του ο συγγραφέας.
Ο μαγικός κόσμος του βιβλίου
Εικόνα Kείμενο 2 [H μονοκαλλιέργεια του πνεύματος φτωχαίνει τους ορί
ζοντές μας…]


Κατερίνα 
Μου
ρί
κη, Στο γαλαξία της Ε.Ε.,
 έκδ. Άγκυρα, 
1996

Η Αργυρώ άφησε το φλιτζάνι της πάνω στο τραπέζι και σκούπισε τα χείλη της.
– Θα φωτογραφίσουμε την αρχαία Πέλλα, τη γενέτειρα του Μεγαλέξανδρου, πρό
σθεσε. Τα ψηφιδωτά της είναι γνωστά σ' ολόκληρο τον κόσμο.
Ο δάσκαλος δεν έχασε την ευκαιρία.
– Η Πέλλα, είπε, υπήρχε από την Eποχή του χαλκού. Όμως από τότε που ο Αρχέλα
ος μετέφερε εκεί, από τις Αιγές, την πρωτεύουσα της Μακεδονίας, έγινε σπου
δαίο πολιτιστικό κέντρο. Οι πιο φημισμένοι ζωγράφοι, όπως ο Ζεύξης και ο Γνώ
σης, σπουδαίοι ποιητές, φιλόσοφοι και τραγικοί φιλοξενήθηκαν στην αυλή του. Α
νάμεσά τους κι ο Ευριπίδης, που έγραψε εκεί την τραγωδία Ιφιγένεια εν Αυλίδι.
– Ο Ευριπίδης έζησε στην Πέλλα μέχρι το τέλος της ζωής του, συμπλήρωσε
 η Αργυρώ κι ο καθηγητής την καμάρωσε.
– Μπράβο σου, Αργυρώ! Δεν είσαι μόνο καλή γεωπόνος, αλλά κι από ιστορία, τα
πας μια χαρά, βλέπω!
– Κύριε καθηγητά, γέλασε η Αργυρώ, η μονοκαλλιέργεια του πνεύματος έ
χει συνέπειες παρόμοιες με τη μονοκαλλιέργεια του εδάφους. Φτωχαίνει τους ορί
ζοντές μας. Γινόμαστε σοφοί σ' έναν τομέα και στραβοί –συγχωρήστε με για την έ
κφραση– σ' όλους τους άλλους. Άλλωστε η κάθε επιστήμη, όπως ξέρετε, δεν μπο
ρεί να σταθεί μόνη της, αν δε στηριχτεί στις υπόλοιπες. Η ιστορία, για παράδειγμα,
 είναι πολύτιμος σύμβουλος σ' επιστήμες, που με την πρώτη ματιά φαίνονται άσχε
τες, όπως τα μαθηματικά και η ιατρική. Θυμηθείτε το «Δήλιον πρόβλημα» και τον πε
ρίφημο Μιθριδατισμό.
Ο καθηγητής γέλασε με κρυφό καμάρι για τη νεαρή συνεργάτισσά του.
– Εντάξει, Αργυρώ, μας έπεισες ότι έχεις όλα τα προσόντα, για να εξελιχθείς σε με
γάλη επιστημόνισσα!
Οι δάσκαλοι καμάρωναν –και με το δίκιο τους– την ανιψιά τους, που τιμούσε το
σόι. Μα η γιαγιά Λένη πετάχτηκε πάλι αγανακτισμένη.
– Μπρε, πάλι τα ίδια θα λέμε; Όλες οι 'πιστήμες του κόσμου είναι λόγια της κα
ταστροφής, αν δεν έχουνε την αγάπη μέσα τους.
– Μπράβο σου, ακόμα μια φορά, κυρα-Λένη! Τούτη την κουβέντα σου, να ξέρεις,
θα τη μεταφέρω στους φοιτητές μου μέσα στο αμφιθέατρο.
Η Αργυρώ αγκάλιασε τη γιαγιά της.
– Εγώ, γιαγιάκα μου, θα τη γράψω με μεγάλα γράμματα σ' ένα χαρτόνι και θα το
 κολλήσω πάνω από το γραφείο μου.


Eρωτήσεις κατανόησης
  1. Γιατί χαίρεται ο καθηγητής για τη φοιτήτριά του;  Πώς δικαιολογεί η Αργυρώ την
  2.  ανάγκη για ευρύτερη και όχι μονόπλευρη μόρφωση;
  3. Ποια ήταν η γνώμη της γιαγιάς Λένης για την επιστήμη και πώς αντέδρασαν ο καθηγητής 
  4. και η εγγονή της;
ΕικόναKείμενο 3 [Η Μονς στα ίχνη της Βαβέλ]
Από τις 17 έως τις 26 Σεπτεμβρίου η πόλη της Μονς, στο Βέλγιο, αναζή
τησε τα ίχνη του πύργου της Βαβέλ οργανώνοντας φεστιβάλ γλωσσών ανοιχτό σε ό
λους.
Ο στόχος, όπως αναφερόταν στον ιστοχώρο της εκδήλωσης: «Να ευαισθη
τοποιηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι πολίτες στη σπουδαιότητα και τον πολιτι
στικό πλούτο από τη γνώση των γλωσσών είτε για επαγγελματικούς λόγους είτε για
 λόγους προσωπικής ανάπτυξης ή ανοίγματος στους άλλους… αλλά και να ενθαρρυ
νθεί ο πληθυσμός της πόλης να μετάσχει σε δραστηριότητες εκμάθησης, ό
ποια κι αν είναι τα κίνητρά του, ανεξάρτητα από ηλικία και κοινωνικοοικονομική θέ
ση…».
Και οι ευκαιρίες δεν έλειψαν. Τα εστιατόρια οργάνωσαν συζητήσεις στα δανέζι
κα, τα αγγλικά ή ακόμη και τα ελληνικά, με την καθοδήγηση καθηγη
τών γλωσσών. Χάρη σ’ ένα φεστιβάλ τραγουδιών, μιμήσεων και θεατρικών σκετς,
οι δάσκαλοι και οι μαθητές τους μοιράστηκαν τη χαρά των γλωσσών με το κοι
νό. Τοπικοί καταστηματάρχες βοήθησαν να οργανωθεί πολύγλωσσος διαγωνι
σμός αινιγμάτων. Σχηματίστηκε μια αλυσίδα φιλίας. Χάρη στο διαδίκτυο, οι κάτοι
κοι της Μονς είχαν τη δυνατότητα ανταλλαγών με κατοίκους διάφορων χωρών
της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Για δέκα μέρες τα γερμανικά, τα αγγλικά, τα δανέζικα, τα ελληνικά, τα ιταλικά και
 τα ολλανδικά, ακόμη και η νοηματική γλώσσα, γνώρισαν μεγάλη διάδοση στη Μο
νς. Το σχέδιο αυτό ήταν ένα από τα πολλά στο πλαίσιο του «Ευρωπαϊκού έτους
γλωσσών».

Εικόνα
Oικοδομώντας
 την 
Eυρώπη των λαών,
Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 2002
Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών
Eρωτήσεις κατανόησης
  1. Ποιος ήταν ο στόχος του φεστιβάλ γλωσσών που οργανώθηκε στην πόλη Μονς του Βελγί
  2. ου;
  3. Με ποιους τρόπους οι κάτοικοι και οι επισκέπτες του φεστιβάλ ήρθαν σε επαφή με μια με
  4. γάλη ποικιλία γλωσσών;
  5. Πώς αισθάνεστε εσείς, όταν βρίσκεστε σε ένα περιβάλλον πολύγλωσσο όπου μιλιούνται
  6.  πολλές γλώσσες;

ΣYNTAΓ
MATIKOΣ
 AΞONAΣ B
Aκούω και μιλώ
  1. Μόλις διαβάσατε ένα λογοτεχνικό βιβλίο το οποίο σας έφεραν δώρο στη γιορτή σας οι φίλοι σας. Με δύο απλές προτάσεις εξηγήστε τι σας προσέφερε η μελέτη αυτού του βιβλίου. (Χρη
  2. σιμοποιήστε ως παράδειγμα προτάσεις από το κείμενο 1, όπως: Η φαντασία δια
  3. στέλλεται. Ο κόσμος γίνεται άπειρος.)
  4. Στις προτάσεις που φτιάξατε οι λέξεις συνδυάζονται-συντάσσονται με βάση συ
  5. γκεκριμένους κανόνες. Για να τους ανακαλύψετε, προσέξτε τη σχέση ανάμεσα 
  6. στο άρθρο και το ουσιαστικό που συνοδεύει.
  7. Μια φίλη σας που γράφει ποιήματα και διηγήματα, σας εξηγεί πώς νιώθει γρά
  8. φοντας λογοτεχνικά κείμενα. Αναφέρει ότι: 1) νιώθω μικρός θεός, 2) πιάνω μο
  9. λύβι και στήνω ένα χάρτινο σύμπαν. Ποιες σχέσεις διακρίνετε να υπάρχουν ανά
  10. μεσα στο υποκείμενο και στο ρήμα στις προτάσεις αυτές; Παρατηρήστε, για πα
  11. ράδειγμα, πώς συμφωνεί το ρήμα με το υποκείμενο ως προς τον αριθμό ή και το
  12.  πρόσωπο.

Διαβάζω και γράφω
\
  1. Από το κείμενο 2 επιλέγουμε την πρόταση: «Η Αργυρώ άφησε το φλιτζάνι». Υπάρ
  2. χει συμφωνία ανάμεσα στα άρθρα (η, το) και στα ουσιαστικά που προσδιορίζουν 
  3. στο γένος, τον αριθμό ή και την πτώση;  Μήπως υπάρχει και λογική σύνδεση 
  4. ανάμεσα στο υποκείμενο (Η Αργυρώ) και το αντικείμενο (το φλιτζάνι) με το ρή
  5. μα;  Αν αλλάξει το πρόσωπο του ρήματος (Η Αργυρώ άφησα) μπορεί να σταθεί λο
  6. γικά η πρόταση;
  7. Ποια λάθη παρατηρείτε στις παρακάτω προτάσεις;
    – H Aργυρώ άφησες το φλιτζάνι.
    – Tην Aργυρώ άφησε το φλιτζάνι.
    – H Aργυρώ άφησε του φλιτζανιού.
    Mπορείτε να εξηγήσετε γιατί είναι λάθος αυτές οι προτάσεις;
  8. Μπορείτε να επεκτείνετε την προηγούμενη πρόταση από το κείμενο προσθέτοντας
  9.  λέξεις; Για παράδειγμα:
    – Η Αργυρώ άφησε το φλιτζάνι στο τραπέζι.
    – Η Αργυρώ άφησε το μικρό φλιτζάνι στο στρογγυλό τραπέζι.
    – Η Αργυρώ άφησε το μικρό φλιτζάνι στο στρογγυλό τραπέζι της κουζίνας.
    Mαθαίνω ότι:
     Συνταγματικές είναι οι σχέσεις μεταξύ ενός γλωσσικού στοιχείου και 
  10. άλλων στοιχείων που προηγούνται ή ακολουθούν μέσα στην ίδια συντακτική ενό
  11. τητα, φράση, πρόταση. Oι σχέσεις αυτές αναπτύσσονται στον οριζόντιο άξονα:
  12.  στον
  13.  συνταγματικό άξονα.
  14. Από το κείμενο 2 επιλέγουμε τις επόμενες προτάσεις.  Μετακινήστε λέξεις ή
    Προτάσεις
    – Τα ψηφιδωτά της Πέλλας είναι γνωστά σ' ολόκληρο τον κόσμο.
    – Ο Ευριπίδης έζησε στην Πέλλα μέχρι το τέλος της ζωής του.
    – Τούτη την κουβέντα σου θα τη μεταφέρω στους φοιτητές μου μέσα στο αμφιθέα
    τρο.
    Μετακίνηση λέξεων
    -
    -
    -
    Μπορείτε τώρα να απαντήσετε γιατί συχνά αλλάζουμε τη σειρά των λέξεων σε μια 
  15. πρόταση;
  16. λεκτι
  17. κά σύνολα αυτών των προτάσεων, ώστε να αλλάξει η σειρά τους στις προτάσεις, 
  18. όχι όμως και το νόημά τους.
  19. Επιλέξαμε τρεις προτάσεις από το κείμενο και μετακινήσαμε λέξεις ή λεκτικά σύνο
  20. λα. Τι παρατηρήσεις έχετε να κάνετε σχετικά με το αν διατηρείται ή όχι το νόημα 
  21. των προτάσεων;
    – Στο Βέλγιο η πόλη Μονς αναζήτησε τα ίχνη του πύργου της Βαβέλ.
    – Μοιράστηκαν με το κοινό τη χαρά των γλωσσών οι δάσκαλοι και οι μαθητές 
    – Συζητήσεις στα δανέζικα, τα αγγλικά ή και στα ελληνικά ακόμα οργάνωσαν τα εστι
  22. ατόρια.
  23. τους.
  24. Oι παρακάτω προτάσεις είναι αποδεκτές στην ελληνική γλώσσα;  Aν όχι, γιατί; 
  25.  Αναζητήστε στο κείμενο 3 μια πιο αποδεκτή εκδοχή τους.
    – Διαγωνισμός αινιγμάτων να οργανωθεί πολύγλωσσος βοήθησαν καταστηματάρχες
    – Με κατοίκους τη δυνατότητα είχαν οι κάτοικοι της Μονς ανταλλαγών διαφό
  26. ρων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  27.  τοπικοί.
Kατάλαβα ότι:
  •  Η ελληνική γλώσσα είναι ευέλικτη.
  •  Η οριζόντια μετακίνηση λέξεων ή λεκτικών συνόλων σε μια πρόταση πρέπει να γί
  • νεται με προσοχή και μέσα σε συγκεκριμένα όρια.
  •  Η οριζόντια μετακίνηση λέξεων ή λεκτικών συνόλων σε μια πρόταση «αποκαλ
  • πτει» πού θέλει ο ομιλητής ή ο συγγραφέας να δώσει έμφαση ή τι να τονίσει.

Ενότητα 9η 
- ΒΙΒΛΙΟ

Σημασία: 

• γνώση και καλλιέργεια πνεύματος. • καλλιέργεια φαντασίας. • δημιουργία προβλη
ματισμού και περιέργειας. • βελτίωση λεξιλογίου. • επαφή με τον κόσμο και τους γύρω
 μας. • καλλιέργεια ηθικών αξιών (αγάπη, φιλία, εντιμότητα). • ψυχαγωγία.

Γιατί σήμερα το άτομο έχει απομακρυνθεί από το βιβλίο; 
1) πολλές υποχρεώσεις. 2) έλλειψη ελεύθερου χρόνου.
 3) διαδίκτυο και άλλες μορφές ψυχαγωγίας
4) απουσία ενημέρωσης από την οικογένεια και το σχολείο.
5) προβολή καταναλωτισμού.
6) ΜΜΕ: δεν προβάλλουν τα βιβλία ως μέσο ψυχαγωγίας.
7) σημερινός στόχος του ατόμου: η απόκτηση υλικών αγαθών.

Προτάσεις 
- παιδεία ατόμου, για να αναπτύξει το λόγο και τα πνευματικά του ενδιαφέροντα.
 - συμβολή οικογένειας και σχολείου, που θα εμπνεύσουν στο παιδί την αγάπη για το βι
βλίο.
 - κατάλληλη προβολή του βιβλίου από τα ΜΜΕ είτε με εκθέσεις βιβλίου.
- δημιουργία δανειστικών βιβλιοθηκών
 - να μειωθεί το κόστος του βιβλίου, έτσι ώστε να είναι προσιτό σε όλους
τους αναγνώστες.

Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων για την Α’ Γυμνασίου: Ενότητα 9η

ΕΝΟΤΗΤΑ 9
ΘΕΜΑ: «Από μια εταιρεία νέων τεχνολογιών σας έστειλαν ένα διαφημιστικό φυλλάδιο (κειμ.9) για να αγοράσετε ή εσείς ή το σχολείο σας ένα ρομπότ – δάσκαλο αγγλικώνΑπαντήστε στην πρότασή τους με μια επιστολή 2-3 παραγράφων (λαμβάνοντας υπόψη και το κείμενο 3 του Τετραδίου Εργασιών).
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ
Πρόλογος – Ευχαριστίες για το κατατοπιστικό διαφημιστικό φυλλάδιο. Ενδιαφέρουσα πρόταση αλλά ενστάσεις.
Κύριο μέρος
1η παράγραφος – Τα πλεονεκτήματα του ρομπότ-δασκάλου
  • Η τεχνολογία μπαίνει δυναμικά στο χώρο της εκπαίδευσης. Η διδασκαλία θα βασίζεται στους Η/Υ και στα ρομπότ. Καινοτομία και τεράστιες δυνατότητες.
  • Η καθημερινή παρουσία των παιδιών στο σχολείο δε θα είναι απαραίτητη. Μάθημα και από το σπίτι. Πολύ καλό για τους μαθητές με ειδικές ανάγκες και τα παιδιά που ζουν μακριά από τα αστικά κέντρα.
  • Πρόσβαση στη γνώση όλο το 24ωρο. Περισσότερες πρωτοβουλίες και γνώσεις στους μαθητές. Αυτενέργεια.
  • Το μάθημα θα είναι πιο ενδιαφέρον για τα παιδιά.
2η παράγραφος – Τα μειονεκτήματα του ρομπότ-δασκάλου
  • Είναι μια μηχανή, ένα άψυχο και απρόσωπο αντικείμενο. Δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον άνθρωπο. Ο δάσκαλος δεν προσφέρει μόνο γνώσεις στους μαθητές, αλλά τους εμπνέει και τους βοηθά να αναπτύξουν και να εξελίξουν τη σκέψη τους. Αποτελεί πρότυπο γι’αυτούς.
  • Η μάθηση μέσω ρομπότ είναι μια μοναχική δραστηριότητα. Κάθε μαθητής εργάζεται μόνος του. Δεν ανταλλάσσει απόψεις ούτε συνεργάζεται με τους συμμαθητές του. Ένας, όμως, από τους στόχους του σχολείου είναι η κοινωνικοποίηση των μαθητών και το ομαδικό πνεύμα.
Επίλογος – Απόφαση για αγορά του ρομπότ-δασκάλου βοηθητικά και μόνο για το μάθημα των αγγλικών.
  • Στην επιστολή γράφουμε πάνω δεξιά τον τόπο και την ημερομηνία
ενώ κάτω αριστερά γράφουμε την προσφώνηση, δηλαδή :
       Θεσσαλονίκη , 6 Απριλίου 2013
Αγαπητοί κύριοι, / Αγαπητή εταιρεία,
Στο τέλος γράφουμε την αποφώνηση :  Με εκτίμηση,
    οι μαθητές του δεκαπενταμελούς συμβουλίου
      του 15ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης