http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A112/346/2311,8840/
https://e-didaskalia.blogspot.com/2019/03/9_49.html Γλώσσα Α' Γυμνασίου - Ενότητα 9 "Ανακαλύπτωτη μαγεία της γνώσης" - Θεωρία και ασκήσεις | ||||||||||||
| ||||||||||||
Διαβάζω βιβλία για να κατακτήσω το χρόνο. Διαβάζοντας, το παρελ
θόν μού φαίνεται οικείο, το μέλλον φιλικό και προσιτό. Καταρρίπτω όρια και φραγμούς, σύνορα και προθεσμίες, απαγορεύσεις και φόβους. Η φαντασία διαστέλλεται, ο κόσμος γίνεται άπειρος ή μικρός ανάλογα με το κέφι μου. Όταν όλα σήμερα ελέγχονται και προκαθορίζονται, μονάχα το διάβασμα μού επιτρέπει την ελευθερία. Διαβάζω, άρα είμαι ε λεύθερος.
Αγοράζω βιβλία για να κάνω δικό μου τον κόσμο. Τον κόσμο
των ιδεών, των μύθων, της επιστήμης, του ονείρου. Μέσα από τις τυ πωμένες σελίδες νιώθω να ορίζω καλύτερα το γύρω χώρο, την οικουμέ νη, ολόκληρο το σύμπαν. Αγοράζοντας βιβλία, πλουτίζω σε εμπειρί ες και ευαισθησία, γίνομαι συμμέτοχος στο παγκόσμιο αγαθό της γνώ σης.
Χαρίζω βιβλία στο όνομα της αγάπης. Με μια ποιητική συλλογή εγκαι
νιάζω έναν έρωτα, με ένα μυθιστόρημα σφραγίζω μια φιλία χρόνων. Kά νοντας δώρο ένα βιβλίο που έχω αγαπήσει, δίνω στον άλλο να καταλά βει τα ιδιαίτερα αισθήματα που τρέφω γι' αυτόν. Με βιβλία συνοδεύ ω τα "Χρόνια Πολλά", το "Καλορίζικος", το "Να μας ζήσει", τα "Συγχαρη τήρια".
Δανείζω και δανείζομαι βιβλία γιατί έτσι αποκτούν πνοή ζω
ής. Αλλάζουν χέρια, δραπετεύουν από τα ράφια, παλιώνουν χρήσιμα οι σελίδες τους, κυοφορούν γνώσεις και απόλαυση. Τα βιβλία δεν έ χουν σπίτι δικό τους και κατοικία. Οι βιβλιοθήκες, ιδιωτικές ή δημόσι ες, είναι μονάχα η στάση που κάνουν για να ξεκουραστούν στο άχρο νο ταξίδι της επίγειας ζωής τους.
Γράφω βιβλία για να ζήσω. Ερμηνεύω με δικό μου τρόπο τα περασμένα, βλέπω με μάτι αλλιώτικο ό,τι γίνεται ή δε γίνεται, ψυχανεμίζομαι λίγα απ' όσα η ζωή μου δε θα προφτάσει. Γράφω γιατί έχω την αυταπάτη πως είμαι ένας μικρός θεός: παίρνω αφορμή από το τίποτα και ανασταίνω ζωές, πιάνω στα χέρια μου μολύβι και στήνω ένα χάρτινο σύμπαν αληθινό. Γράφω γιατί μονάχα έτσι υπάρχω.
Κώστας Ακρίβος, περ. της ENEBE, τεύχ. 1, 2002
Eρωτήσεις κατανόησης
Kείμενο 2 [H μονοκαλλιέργεια του πνεύματος φτωχαίνει τους ορί
ζοντές μας…]
Κατερίνα
Μου
ρί
κη, Στο γαλαξία της Ε.Ε.,
έκδ. Άγκυρα,
1996
Η Αργυρώ άφησε το φλιτζάνι της πάνω στο τραπέζι και σκούπισε τα χείλη της.
– Θα φωτογραφίσουμε την αρχαία Πέλλα, τη γενέτειρα του Μεγαλέξανδρου, πρό
σθεσε. Τα ψηφιδωτά της είναι γνωστά σ' ολόκληρο τον κόσμο.
Ο δάσκαλος δεν έχασε την ευκαιρία.
– Η Πέλλα, είπε, υπήρχε από την Eποχή του χαλκού. Όμως από τότε που ο Αρχέλα
ος μετέφερε εκεί, από τις Αιγές, την πρωτεύουσα της Μακεδονίας, έγινε σπου δαίο πολιτιστικό κέντρο. Οι πιο φημισμένοι ζωγράφοι, όπως ο Ζεύξης και ο Γνώ σης, σπουδαίοι ποιητές, φιλόσοφοι και τραγικοί φιλοξενήθηκαν στην αυλή του. Α νάμεσά τους κι ο Ευριπίδης, που έγραψε εκεί την τραγωδία Ιφιγένεια εν Αυλίδι.
– Ο Ευριπίδης έζησε στην Πέλλα μέχρι το τέλος της ζωής του, συμπλήρωσε
η Αργυρώ κι ο καθηγητής την καμάρωσε.
– Μπράβο σου, Αργυρώ! Δεν είσαι μόνο καλή γεωπόνος, αλλά κι από ιστορία, τα
πας μια χαρά, βλέπω!
– Κύριε καθηγητά, γέλασε η Αργυρώ, η μονοκαλλιέργεια του πνεύματος έ
χει συνέπειες παρόμοιες με τη μονοκαλλιέργεια του εδάφους. Φτωχαίνει τους ορί ζοντές μας. Γινόμαστε σοφοί σ' έναν τομέα και στραβοί –συγχωρήστε με για την έ κφραση– σ' όλους τους άλλους. Άλλωστε η κάθε επιστήμη, όπως ξέρετε, δεν μπο ρεί να σταθεί μόνη της, αν δε στηριχτεί στις υπόλοιπες. Η ιστορία, για παράδειγμα, είναι πολύτιμος σύμβουλος σ' επιστήμες, που με την πρώτη ματιά φαίνονται άσχε τες, όπως τα μαθηματικά και η ιατρική. Θυμηθείτε το «Δήλιον πρόβλημα» και τον πε ρίφημο Μιθριδατισμό.
Ο καθηγητής γέλασε με κρυφό καμάρι για τη νεαρή συνεργάτισσά του.
– Εντάξει, Αργυρώ, μας έπεισες ότι έχεις όλα τα προσόντα, για να εξελιχθείς σε με
γάλη επιστημόνισσα!
Οι δάσκαλοι καμάρωναν –και με το δίκιο τους– την ανιψιά τους, που τιμούσε το
σόι. Μα η γιαγιά Λένη πετάχτηκε πάλι αγανακτισμένη.
– Μπρε, πάλι τα ίδια θα λέμε; Όλες οι 'πιστήμες του κόσμου είναι λόγια της κα
ταστροφής, αν δεν έχουνε την αγάπη μέσα τους.
– Μπράβο σου, ακόμα μια φορά, κυρα-Λένη! Τούτη την κουβέντα σου, να ξέρεις,
θα τη μεταφέρω στους φοιτητές μου μέσα στο αμφιθέατρο.
Η Αργυρώ αγκάλιασε τη γιαγιά της.
– Εγώ, γιαγιάκα μου, θα τη γράψω με μεγάλα γράμματα σ' ένα χαρτόνι και θα το
κολλήσω πάνω από το γραφείο μου.
Eρωτήσεις κατανόησης
Από τις 17 έως τις 26 Σεπτεμβρίου η πόλη της Μονς, στο Βέλγιο, αναζή
τησε τα ίχνη του πύργου της Βαβέλ οργανώνοντας φεστιβάλ γλωσσών ανοιχτό σε ό λους.
Ο στόχος, όπως αναφερόταν στον ιστοχώρο της εκδήλωσης: «Να ευαισθη
τοποιηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι πολίτες στη σπουδαιότητα και τον πολιτι στικό πλούτο από τη γνώση των γλωσσών είτε για επαγγελματικούς λόγους είτε για λόγους προσωπικής ανάπτυξης ή ανοίγματος στους άλλους… αλλά και να ενθαρρυ νθεί ο πληθυσμός της πόλης να μετάσχει σε δραστηριότητες εκμάθησης, ό ποια κι αν είναι τα κίνητρά του, ανεξάρτητα από ηλικία και κοινωνικοοικονομική θέ ση…».
Και οι ευκαιρίες δεν έλειψαν. Τα εστιατόρια οργάνωσαν συζητήσεις στα δανέζι
κα, τα αγγλικά ή ακόμη και τα ελληνικά, με την καθοδήγηση καθηγη τών γλωσσών. Χάρη σ’ ένα φεστιβάλ τραγουδιών, μιμήσεων και θεατρικών σκετς, οι δάσκαλοι και οι μαθητές τους μοιράστηκαν τη χαρά των γλωσσών με το κοι νό. Τοπικοί καταστηματάρχες βοήθησαν να οργανωθεί πολύγλωσσος διαγωνι σμός αινιγμάτων. Σχηματίστηκε μια αλυσίδα φιλίας. Χάρη στο διαδίκτυο, οι κάτοι κοι της Μονς είχαν τη δυνατότητα ανταλλαγών με κατοίκους διάφορων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Για δέκα μέρες τα γερμανικά, τα αγγλικά, τα δανέζικα, τα ελληνικά, τα ιταλικά και
τα ολλανδικά, ακόμη και η νοηματική γλώσσα, γνώρισαν μεγάλη διάδοση στη Μο νς. Το σχέδιο αυτό ήταν ένα από τα πολλά στο πλαίσιο του «Ευρωπαϊκού έτους γλωσσών».
Oικοδομώντας
την Eυρώπη των λαών, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 2002
Eρωτήσεις κατανόησης
Aκούω και μιλώ
Διαβάζω και γράφω
\
Kατάλαβα ότι:
CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B3%CE%BB%CF%8E%CF%83%CF%83%
CE%B1-%CE%B1%CE%84%CE%B3%CF%85%CE%BC%CE%BD%CE%B1%CF%83% CE%AF%CE%BF%CF%85/ Ενότητα 9η - ΒΙΒΛΙΟ Σημασία: • γνώση και καλλιέργεια πνεύματος. • καλλιέργεια φαντασίας. • δημιουργία προβλη ματισμού και περιέργειας. • βελτίωση λεξιλογίου. • επαφή με τον κόσμο και τους γύρω μας. • καλλιέργεια ηθικών αξιών (αγάπη, φιλία, εντιμότητα). • ψυχαγωγία. Γιατί σήμερα το άτομο έχει απομακρυνθεί από το βιβλίο; 1) πολλές υποχρεώσεις. 2) έλλειψη ελεύθερου χρόνου. 3) διαδίκτυο και άλλες μορφές ψυχαγωγίας 4) απουσία ενημέρωσης από την οικογένεια και το σχολείο. 5) προβολή καταναλωτισμού. 6) ΜΜΕ: δεν προβάλλουν τα βιβλία ως μέσο ψυχαγωγίας. 7) σημερινός στόχος του ατόμου: η απόκτηση υλικών αγαθών. Προτάσεις - παιδεία ατόμου, για να αναπτύξει το λόγο και τα πνευματικά του ενδιαφέροντα. - συμβολή οικογένειας και σχολείου, που θα εμπνεύσουν στο παιδί την αγάπη για το βι βλίο. - κατάλληλη προβολή του βιβλίου από τα ΜΜΕ είτε με εκθέσεις βιβλίου. - δημιουργία δανειστικών βιβλιοθηκών - να μειωθεί το κόστος του βιβλίου, έτσι ώστε να είναι προσιτό σε όλους τους αναγνώστες.
Σχεδιαγράμματα Εκθέσεων για την Α’ Γυμνασίου: Ενότητα 9η
ΕΝΟΤΗΤΑ 9
ΘΕΜΑ: «Από μια εταιρεία νέων τεχνολογιών σας έστειλαν ένα διαφημιστικό φυλλάδιο (κειμ.9) για να αγοράσετε ή εσείς ή το σχολείο σας ένα ρομπότ – δάσκαλο αγγλικών. Απαντήστε στην πρότασή τους με μια επιστολή 2-3 παραγράφων (λαμβάνοντας υπόψη και το κείμενο 3 του Τετραδίου Εργασιών).
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ
Πρόλογος – Ευχαριστίες για το κατατοπιστικό διαφημιστικό φυλλάδιο. Ενδιαφέρουσα πρόταση αλλά ενστάσεις.
Κύριο μέρος
1η παράγραφος – Τα πλεονεκτήματα του ρομπότ-δασκάλου
2η παράγραφος – Τα μειονεκτήματα του ρομπότ-δασκάλου
Επίλογος – Απόφαση για αγορά του ρομπότ-δασκάλου βοηθητικά και μόνο για το μάθημα των αγγλικών.
ενώ κάτω αριστερά γράφουμε την προσφώνηση, δηλαδή :
Θεσσαλονίκη , 6 Απριλίου 2013
Αγαπητοί κύριοι, / Αγαπητή εταιρεία,
Στο τέλος γράφουμε την αποφώνηση : Με εκτίμηση,
οι μαθητές του δεκαπενταμελούς συμβουλίου
του 15ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης
https://www.slideshare.net/anny1976/ss-65438148
ΤΟΠΙΟ http://gym-kiti-lar.schools.ac.cy/data/uploads/Filologika/Nea%20Ellinika/%CE%9D% CE%B5%CE%BF%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE% BA%CE%AE%CF%82%20%CE%93%CE%BB%CF%8E%CF%83%CF%83%CE%B1% CF%82%20%CE%91%20%CF%84%CE%AC%CE%BE%CE%B7%CF%82%20%CE%A 0%CE%B5%CF%81%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AE%20%CF%84%CE %BF%CF%80%CE%AF% CE%BF%CF%85.pdf |
Η εκπαίδευση δεν είναι το γέμισμα ενός κουβά, αλλά το άναμμα μιας φλόγας. Ουίλιαμ Μπάτλερ Γέιτς, 1865-1939, Ιρλανδός ποιητής, Νόμπελ 1923