Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2022

Νίκος Αλέξης Ασλάνογλου «Η ποίηση δε μας αλλάζει»:ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ -Α.Σ.

 ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ




Νίκος Αλέξης Ασλάνογλου (1931-1996)

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2712/Neoelliniki-Logotechnia_G-Lykeiou-AnthrSp_html-empl/index_3_03.html
Η ποίηση δε μας αλλάζει
Η ποίηση δε μας αλλάζει τη ζωή
το ίδιο σφίξιμο, ο κόμπος της βροχής
η καταχνιά της πόλης σα βραδιάζει.
Δε σταματά τη σήψη που προχώρησε
δε θεραπεύει τα παλιά μας λάθη
Η ποίηση καθυστερεί τη μεταμόρφωση
κάνει πιο δύσκολη την καθημερινή μας πράξη.

(Νοσοκομείο εκστρατείας, 1972)





Νίκος Αλέξης Ασλάνογλου «Η ποίηση δε μας αλλάζει»

https://latistor.blogspot.com/2011/09/blog-post_18.html

Η ποίηση δε μας αλλάζει
Η ποίηση δε μας αλλάζει τη ζωή
το ίδιο σφίξιμο, ο κόμπος της βροχής
η καταχνιά της πόλης σα βραδιάζει.

Δε σταματά τη σήψη που προχώρησε
δε θεραπεύει τα παλιά μας λάθη.

Η ποίηση καθυστερεί τη μεταμόρφωση
κάνει πιο δύσκολη την καθημερινή μας πράξη.

(Νοσοκομείο εκστρατείας, 1972)

Ο Ασλάνογλου στο σύντομο αυτό ποίημα παρουσιάζει μια βασική ιδέα 
του για τη λειτουργία της ποίησης, αλλά και για την ιδιάζουσα κατάστα
ση που βιώνει ο ίδιος ο ποιητής.

Ο Ασλάνογλου ξεδιπλώνει κλιμακωτά την αντίληψή του για την τέχνη του,
 φτάνοντας στην τρίτη στροφή για να δώσει την κυριότερη επενέρ
γειά της. 

Η ποίηση καθυστερεί τη μεταμόρφωση / κάνει πιο δύσκολη
 την καθημερινή μας πράξη, σχολιάζει ο ποιητής, και αποκαλύπτει
 ότι επί της ουσίας η ποίηση κρατά την ψυχή του δημιουργού ανυπότα
κτη στις επιταγές της κοινωνίας για συμβιβασμό με τη φθορά
 και τη μιζέρια της καθημερινότητας.

Η πορεία των ανθρώπων, σύμφωνα με τον ποιητή, είναι προδιαγε
γραμμένη, καθώς με το πέρασμά τους στην ενηλικίωση οφείλουν να ξεχά
σουν τα όνειρα και τις ιδεολογίες της πρώτης νεότητάς τους και να υποτα
χθούν στις πολλαπλές υποχρεώσεις της καθημερινότητάς τους. 

Η κοινωνία δεν επιτρέπει την ύπαρξη ανθρώπων με όνειρα και ελπίδες για 
αλλαγή. 
Ούτε τους επιτρέπει να ξεφύγουν από τους δεσμά τους, ώστε να 
συνειδητοποιήσουν την πικρή αλήθεια όσων ζουν.

Οι κρατούντες επιχειρούν και κατορθώνουν να κρατούν τον λαό μακριά από οραματισμούς μιας καλύτερης ζωής, με ίσα δικαιώματα για όλους. 
Υπό το βάρος του βιοπορισμού, όλοι οι άνθρωποι εγκαταλείπουν τις ιδέες αυτές και υποτάσσονται στην ανάγκη της καθημερινής επιβίωσης.

Η κατάσταση, όμως, αυτή δεν ισχύει για τους ποιητές, οι οποίοι έχουν μια
 επώδυνα προνομιακή θέαση της πραγματικότητας. 

Οι ποιητές αντιλαμβάνονται την υποδούλωση των σύγχρονων ανθρώ
πων και με δυσκολία υπεισέρχονται κι εκείνοι στην ίδια κατάσταση υποτα
γής.

Η ποίηση, επομένως, καθυστερεί τη μεταμόρφωση, καθυστερεί δηλα
δή το πέρασμα στην κατάσταση του συμβιβασμού με τη μιζέρια που
 οι κρατούντες έχουν προετοιμάσει για τον πλειονότητα των πολιτών.

«Η ποίηση δε μας αλλάζει τη ζωή
το ίδιο σφίξιμο, ο κόμπος της βροχής
η καταχνιά της πόλης σα βραδιάζει.»

Ο ποιητής μας δίνει στις τρεις στροφές του ποιήματος αντίστοιχες συ
νειδητοποιήσεις για τη λειτουργία της ποίησης.

Η τέχνη αυτή δε μας αλλάζει τη ζωή, προσφέροντάς της απρόσμενη ευδαι
μονία.

Ο ποιητής συνεχίζει να βιώνει τους ανθρώπινους πόνους που του αναλο
γούν. 

Κάθε φορά που βραδιάζει, κάθε φορά που βρέχει η ίδια μελαγχο
λία κυριεύει την ψυχή του ποιητή, όπως ακριβώς και κάθε άλλου ανθρώ
που.
 
«Δε σταματά τη σήψη που προχώρησε
δε θεραπεύει τα παλιά μας λάθη.»

Αντιστοίχως, η ποίηση δεν μπορεί να αναστρέψει καταστάσεις που έ
χουν ήδη πληγώσει την ψυχή του δημιουργού, ούτε να του προσφέρει
 άφεση για τα λάθη του παρελθόντος. 

Ο ποιητής ή ο αναγνώστης που έχει αφήσει την ψυχή του απροστάτευτη 
στα χτυπήματα της ζωής, δεν μπορεί να αναζητήσει θεραπεία στην ποίηση. 

Τα ανήκεστα τραύματα του παρελθόντος συνεχίζουν τη διαβρωτική τους
δράση και η ποίηση δεν μπορεί να κάνει τίποτε γι’ αυτό.

Η ποίηση, επομένως, δεν προσφέρει ούτε αποθέματα χαράς για να 
ξορκίσει τη θλίψη του ποιητή, ούτε μπορεί να βάλει τέρμα στην ψυχι
κή φθορά που έχει ήδη επέλθει. 

Η ποίηση, άλλωστε, δεν μπορεί ούτε τα λάθη του παρελθόντος να διορθώ
σει.
 Οπότε, αν κάποιος θεωρεί ότι υπάρχουν περιθώρια χρησιμοθηρικής 
αντιμετώπισης της τέχνης αυτής κάνει λάθος.

Ο Ασλάνογλου καθιστά, λοιπόν, σαφές ότι η ενασχόληση με την ποίη
ση δεν έχει να δώσει πολύτιμα δώρα, ούτε να βελτιώσει τη ζωή του ποι
ητή με οποιονδήποτε τρόπο. 

Το μόνο που μπορεί να κάνει η ποίηση είναι να καθυστερήσει μεταμόρφω
ση του ποιητή, να λειτουργήσει, δηλαδή, ως φραγμός στην υποταγή του
 στις ανάγκες της καθημερινότητας. 

Την ώρα που οι συμπολίτες του κινούνται και σκέφτονται υπό την πίεση 
της πραγματικότητας που τους έχει επιβληθεί, ο ποιητής συνεχίζει 
να βλέπει καθαρά και θλίβεται μπροστά στη συνειδητοποίηση των τεχνη
τών αναγκών  που κρατούν δέσμιους τους συνανθρώπους του.

Η αντίσταση, όμως, που προκαλεί η ποίηση στην ενσωμάτωση του
 ποιητή στο ίδιο κλίμα ηττοπάθειας και μιζέριας, έχει επιπτώσεις
 στη ζωή του, καθώς αισθάνεται διαρκώς παράταιρος και ανένταχτος 
στη λογική των άλλων ανθρώπων. 

Γι’ αυτό και η καθημερινή του πράξη γίνεται δυσκολότερη.

Μας παραπέμπει έτσι η σκέψη του Ασλάνογλου στην Αλληγορία του
 Σπηλαίου, του Πλάτωνα, με τον ποιητή να έχει τη θέση του ανθρώπου
 που έχει αντικρίσει το φως του ήλιου κι έχει αντιληφθεί το επίπλαστο 
της πραγματικότητας που αντικρίζουν οι άλλοι άνθρωποι. 

Αδυνατεί, όμως, να τους βοηθήσει να συνειδητοποιήσουν την αλήθεια
 για τη ζωή τους, γιατί εκείνοι εύλογα δυσπιστούν.