https://www.youtube.com/watch?v=tdFz9lEKuW8
Ο Γ. Μαρκόπουλος στο 24grammata culture WebTV
ΔΕΣ:https://theodwrapappa.blogspot.com/2022/03/blog-post_18.html
Γιώργος Μαρκόπουλος :η ζωή ,το εργο του: ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ -Γ. Π. -
Γιώργος Μαρκόπουλος
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2710/Keimena-Neoellinikis-Logotechnias_G-Lykeiou_html-empl/index_a_49_01.html
14
Ε.Μ., 49 ετών
Το Ποιημα Ειναι το υπ' αριθ. 14 της ενότητας «Διαβάσεις πεζών» και περιλαμβάνεται στην ποιητική συλλογή Μη σκεπάζεις το ποτάμι (1998).
Η αναγραφή ορισμένων στοιχείων (αρχικά ονοματεπώνυμου, ηλικία) παραπέμπει πιθανώς σε κάποιο συγκεκριμένο πρόσωπο.
Εντούτοις ο ποιητής, ως αφηγητής της ιστορίας, κατορθώνει να διατηρεί τις αποστάσεις, δίνοντας έτσι στην προσωπική περίπτωση της συγκεκριμένης γυναίκας ευρύτερες διαστάσεις.
Κλείνει μέσα της μιαν ομίχλη ενώ απ' τ' αυτιά της πίσω βρίσκει
Ύστερα γυρίζει στο σπίτι. Ανοίγει το μεγάλο δωμάτιο όπου πράγματα περίεργα ενός απόκοσμου «άλλοτε» ενθύμια για να αφήνει να μεγαλώνει η ερημιά της, μια μηχανή παλιά ποδοκίνητη του ραψίματος για να αφήνει να μπαίνει μέσα της ο μαύρος πλανόδιος τεχνίτης του χρόνου ο ομπρελάς, το μαύρο πουλάκι ο θάνατος, μια μηχανή του ραψίματος, έχει.
Ενίοτε τρώει πρώτα, είτε, φορές φορές, θυμάται!
«Όλα σκόνη, τα πάντα, και στάχτη —ψελλίζει— όλα σκόνη και στάχτη».
Στρώνει να κοιμηθεί ύστερα σιγά σιγά και «η ζωή πέρασε, η ζωή χάθηκε —λέει— το σούρουπο έρχεται, έφτασε και η νύχτα νά τη κατεβαίνει, τσακάλι που έχασε λαγό μες στα στενά του δάσους». |
Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Το ποίημα είναι αφηγηματικό και διαιρείται σε πέντε μέρη. Βασικός πρωταγωνιστής μια γυναίκα 49 ετών, μέσης δηλαδή ηλικίας.
- Ποιο διάστημα από την καθημερινή ζωή της γυναίκας καλύπτει και ποιος ο χώρος, μέσα στον οποίο κινείται;
- Παρακολουθώντας την ανέλιξη της αφήγησης, προσπαθήστε να απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα:
α) Ποιος ο ρόλος των δύο εικόνων του πρώτου μέρους και τι υποδηλώνουν;
β) Ποιος ο συγκεκριμένος χώρος του δεύτερου μέρους: Με ποιο τρόπο κατορθώνει ο αφηγητής να δώσει κάτι από το υπαρξιακό κενό της γυναίκας; Ποιο είναι αυτό;
γ) Στα υπόλοιπα μέρη η δραματική ένταση του ποιήματος κορυφώνεται. Να παρακολουθήσετε τη σταδιακή της κορύφωση επισημαίνοντας την κλιμάκωση των εικόνων της ζωής της και τους παρεμβαλλόμενους νοερούς μονολόγους της.
- Στο ποίημα «Τα Αντικλείδια» ο Γιώργης Παυλόπουλος αναφέρεται διεξοδι
- κά στην δυσκολία που αντιμετωπίζει κάθε ποιητής στην προσπάθειά του να δη
- μιουργήσει ποιητικό έργο.
- Στο ποίημα «Ποίηση 1948» ο Νίκος Εγγονόπουλος αναδεικνύει την ακατάλυ
- τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην ποιητική δημιουργία και στα γεγονότα
- της ζωής. Δηλώνοντας πως δεν είναι πάντοτε εύκολο για τον δημιουργό να τα
- προσεγγίσει ή να τα παραγνωρίσει. Παρομοίως, ο Μαρκόπουλος καθιστά σα
- φές πως το υλικό του ποιητή, τα γεγονότα της πραγματικότητας δηλαδή,
- δεν είναι εύκολα ούτε στην πρόσβαση, ούτε στη διαχείρισή τους: «Ένα ποτάμι
- είναι ένας ξένος που κρύβεται, το ξέρετε.»
- Στο ποίημα του Εγγονόπουλου, επίσης, τονίζεται η πικρία που ενυπάρχει στους
- στίχους του. Σκέψη που εκφράζεται και από τον Μαρκόπουλο με τη θλίψη που
- κρύβεται κάτω από τις λέξεις κάθε ποιήματος.
- Σε αντιστοίχιση με το ποίημα του Εγγονόπουλου βρίσκεται και η στάση
- που τηρεί ο ποιητής απέναντι στα γεγονότα της ζωής. Ο ποιητής που στέ
- κει δήθεν αδιάφορος, παρατηρώντας όμως ακατάπαυστα οτιδήποτε συμ
- βαίνει γύρω του, μας φέρνει στη σκέψη τον Εγγονόπουλο, ο οποίος παρόλο
- που δηλώνει ότι δεν μπορεί να γράφει ποίηση στα επώδυνα χρόνια του
- Εμφυλίου, συνεχίζει εντούτοις την ποιητική του δημιουργία, προκειμένου
- να εκφράσει τον αποτροπιασμό του για τη σκληρότητα και το θάνατο που
- έχει πια κυριαρχήσει παντού.
- Τέλος, μπορούμε να εντοπίσουμε την αναλογία που υπάρχει ανάμεσα στις
- νύχτες αγωνίας που μας δίνει με την πρώτη παρομοίωση του ποιήματος ο Μαρ
- κόπουλος, και στους εφιάλτες που βιώνει και καταγράφει ο Μανόλης Αναγνω
- στάκης στο ποίημά του «Στον Νίκο Ε... 1949». Οι εφιαλτικές νύχτες που περ
- νά ο Αναγνωστάκης περιμένοντας την εκτέλεσή του, αποτελούν παράλληλα
- και το υλικό από το οποίο γεννιέται η ποίησή του, δίνοντας μας ένα κυριολε
- κτικό παράδειγμα για τη θλίψη και την αγωνία που μας αποκαλύπτει ο Μαρκό
- πουλος ότι κρύβεται πίσω από τις λέξεις κάθε ποιήματος.