Σάββατο 19 Μαρτίου 2022

Γιώργος Μαρκόπουλος ,14 Ε.Μ., 49 ετών : ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ -Γ. Π. - ,

 



https://www.youtube.com/watch?v=tdFz9lEKuW8

Ο Γ. Μαρκόπουλος στο 24grammata culture WebTV

ΔΕΣ:https://theodwrapappa.blogspot.com/2022/03/blog-post_18.html

Γιώργος Μαρκόπουλος :η ζωή ,το εργο του: ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ -Γ. Π. - 

Γιώργος Μαρκόπουλος

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2710/Keimena-Neoellinikis-Logotechnias_G-Lykeiou_html-empl/index_a_49_01.html

14
Ε.Μ., 49 ετών

Το Ποιημα Ειναι το υπ' αριθ. 14 της ενότητας «Διαβάσεις πεζών» και περιλαμβάνεται στην ποιητική συλλογή Μη σκεπάζεις το ποτάμι (1998). 


Η αναγραφή ορισμένων στοιχείων (αρχικά ονοματεπώνυμου, ηλικία) παραπέμπει πιθανώς σε κάποιο συγκεκριμένο πρόσωπο. 

Εντούτοις ο ποιητής, ως αφηγητής της ιστορίας, κατορθώνει να διατηρεί τις αποστάσεις, δίνοντας έτσι στην προσωπική περίπτωση της συγκεκριμένης γυναίκας ευρύτερες διαστάσεις.

Κλείνει μέσα της μιαν ομίχλη ενώ απ' τ' αυτιά της πίσω βρίσκει
δρόμο και ακάθεκτο το σούρουπο κατεβαίνει.

 

Ύστερα γυρίζει στο σπίτι. Ανοίγει το μεγάλο δωμάτιο όπου

πράγματα περίεργα ενός απόκοσμου «άλλοτε» ενθύμια για να

αφήνει να μεγαλώνει η ερημιά της, μια μηχανή παλιά

ποδοκίνητη του ραψίματος για να αφήνει να μπαίνει μέσα της ο

μαύρος πλανόδιος τεχνίτης του χρόνου ο ομπρελάς, το μαύρο

πουλάκι ο θάνατος, μια μηχανή του ραψίματος, έχει.

 

Ενίοτε τρώει πρώτα, είτε, φορές φορές, θυμάται!

 

«Όλα σκόνη, τα πάντα, και στάχτη —ψελλίζει— όλα

σκόνη και στάχτη».

 

Στρώνει να κοιμηθεί ύστερα σιγά σιγά και «η ζωή

πέρασε, η ζωή χάθηκε —λέει— το σούρουπο έρχεται,

έφτασε και η νύχτα νά τη κατεβαίνει, τσακάλι που

έχασε λαγό μες στα στενά του δάσους».

Ντ. Χριστιανόπουλος, «Ενός λεπτού σιγή»

Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Το ποίημα είναι αφηγηματικό και διαιρείται σε πέντε μέρη. Βασικός πρωταγωνιστής μια γυναίκα 49 ετών, μέσης δηλαδή ηλικίας.

  1. Ποιο διάστημα από την καθημερινή ζωή της γυναίκας καλύπτει και ποιος ο χώρος, μέσα στον οποίο κινείται;
  2. Παρακολουθώντας την ανέλιξη της αφήγησης, προσπαθήστε να απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα:
    α) Ποιος ο ρόλος των δύο εικόνων του πρώτου μέρους και τι υποδηλώνουν;
    β) Ποιος ο συγκεκριμένος χώρος του δεύτερου μέρους: Με ποιο τρόπο κατορθώνει ο αφηγητής να δώσει κάτι από το υπαρξιακό κενό της γυναίκας; Ποιο είναι αυτό;
    γ) Στα υπόλοιπα μέρη η δραματική ένταση του ποιήματος κορυφώνεται. Να παρακολουθήσετε τη σταδιακή της κορύφωση επισημαίνοντας την κλιμάκωση των εικόνων της ζωής της και τους παρεμβαλλόμενους νοερούς μονολόγους της.
ΔΕΣ:https://babisvourlidas.files.wordpress.com/2015/12/unnamed-file6.pdf :ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ,σελ. 263



Γιώργος Μαρκόπουλος «Τα ποιήματα, ένα ποτάμι, ο ποιητής»


Τα ποιήματα είναι τόσο δύσκολα, το ξέρετε.
Και αν σηκώσεις τις λέξεις, είναι τόσο θλιμμένα
σαν δάχτυλα που πόνεσες μια νύχτα με αγωνίες.

Ένα ποτάμι είναι ένας ξένος που κρύβεται, το ξέρετε.
Την ημέρα πηγαίνει στη θάλασσα.
Το απόγευμα λουφάζει ακίνητο
σαν αγρίμι που πέρασαν δίπλα του κυνηγοί.

Ο ποιητής, ένας δήθεν αδιάφορος
που κρύβει τα χέρια του στις τσέπες.

(Οι πυροτεχνουργοί, 1979)

Ο Γιώργος Μαρκόπουλος συνθέτει ένα ποίημα ποιητικής στο οποίο πραγματεύε
ται τόσο τη δυσκολία της ποιητικής δημιουργίας, όσο και τη στάση του ποιητή απέ
ναντι σε ό,τι αποτελεί το πρωτογενές υλικό της τέχνης του.
Η πρώτη στροφή ξεκινά με τη διαπίστωση του ποιητή πως όλοι γνωρίζουν πόσο
 δύσκολα είναι τα ποιήματα, πόσο εξαντλητικά απαιτητική είναι η σύνθεση και η
 δημιουργία ποίησης. Αν σηκώσεις, μας λέει ο ποιητής τις λέξεις των ποιημάτων,
 αν προσπαθήσει δηλαδή κάποιος να ελέγξει τα συστατικά στοιχεία του ποιήμα
τος, θα εντοπίσει τη θλίψη που κρύβουν. Μοιάζουν με τα δάχτυλα ενός ανθρώπου, 
που σε μια νύχτα αγωνίας τα έχει καταπονήσει σφίγγοντάς τα.
Μια παρομοίωση οικεία για κάθε άνθρωπο που έχει πονέσει κι έχει ενστικτωδώς 
σφίξει τα σκεπάσματα του κρεβατιού, σε μια προσπάθεια να εκτονώσει την ένταση
 της ψυχής του.
Τι είναι, όμως, αυτό που καθιστά την ποιητική δημιουργία τόσο επίπονη, ώστε να
 την παρομοιάζει ο ποιητής με μια νύχτα αγωνίας και ψυχικής οδύνης; Πρόκειτ
αι, το δίχως άλλο, για την ανάγκη του δημιουργού να καταφύγει στις πιο μύχιες σκέ
ψεις και ανησυχίες του, σ’ ένα δραστικό γύμνωμα της ψυχής του, για να μπορέ
σει να αποτυπώσει στους στίχους του τη δική του αλήθεια.
Η δημιουργία πραγματικής ποίησης, άλλωστε, οφείλει να προκύπτει από την 
ειλικρινή προσπάθεια του ποιητή να εκφράσει ό,τι στέκει αληθινό στη σκέ
ψη του, βγαλμένο από την αναμέτρησή του με τις πλέον επώδυνες εμπειρίες του κι 
από τα συναισθήματά του εκείνα που οποιοσδήποτε άλλος θα προτιμούσε να απωθή
σει.

Η δεύτερη στροφή του ποιήματος αναφέρεται στα στοιχεία που αποτελούν το πρω
τογενές υλικό του ποιητή. Σε ό,τι, δηλαδή, θα μπορούσαμε να ονομάσουμε πηγές 
της ποιητικής έμπνευσης, με την αναγκαία διευκρίνιση ότι η έμπνευση για τον 
ποιητή δεν είναι κάτι που προκύπτει εκ του μηδενός. Η έμπνευση είναι μια διαδι
κασία επεξεργασίας όλων εκείνων των στοιχείων που αποτελούν την ιδιαίτερη και 
μοναδική προσωπικότητα του ποιητή. Οι εμπειρίες, οι αναμνήσεις, τα συναισ
θήματά του, αλλά και τα τρέχοντα γεγονότα της ζωής που τον επηρεάζουν σε μικρό
τερο ή μεγαλύτερο βαθμό, όλα ιδωμένα και ερμηνευμένα μέσα από τον ιδιαίτερο
 τρόπο που κατανοεί την πραγματικότητά του κάθε ποιητής.
Το ποτάμι, λοιπόν, που ο ποιητής δηλώνει πως γνωρίζουμε ότι είναι ένας ξένος που
 κρύβεται, συμβολίζει όλο αυτό το υλικό που οφείλει να αντλήσει και να επεξερ
γαστεί ο ποιητής για τη δημιουργία της τέχνης του.
Το ποτάμι αυτό -το συνονθύλευμα των γεγονότων της ζωής- κινείται την ημέρα κα
νονικά προς τη θάλασσα, μοιάζει δηλαδή προσιτό και εύκολα παρατηρήσιμο, 
μα το απόγευμα λουφάζει ακίνητο. Τη στιγμή δηλαδή που ο ποιητής επιχειρεί να α
ντλήσει από αυτό, το υλικό που του χρειάζεται, το ποτάμι ακινητοποιείται σαν ένα
 αγρίμι που αντιλήφθηκε πως δίπλα του κινούνται κυνηγοί.
Με την παρομοίωση του αγριμιού που επιχειρεί με την ακινησία του να διαφύγει 
την προσοχή των κυνηγών, ο ποιητής παρουσιάζει την κατάσταση που προκα
λείται όταν ο δημιουργός προσπαθήσει να αξιοποιήσει το υλικό που του παρέχει η 
ζωή του. Καθετί που μέχρι πρότινος έμοιαζε προσβάσιμο, αίφνης προσπαθεί να κρυ
φτεί από τον ποιητή.
Το ποτάμι, το υλικό δηλαδή του ποιητή, δεν αφήνεται εύκολα στα χέρια του, δεν
 του δίνει έτοιμες λύσεις, ούτε του επιτρέπει την ανεμπόδιστη επεξεργασία του.
 Σκέψη ιδιαίτερα σημαντική για να κατανοήσουμε τη δυσκολία της ποιητικής δημι
ουργίας, καθώς παρά την εντύπωση που ίσως υπάρχει ότι ο ποιητής δεν έχει παρά 

να αναλογιστεί πάνω στα γεγονότα της ζωής, για να φτάσει στην ποιητική σύνθεση, 
επί της ουσίας αυτό είναι μια λανθασμένη απλούστευση. Στην πραγματικότητα, ακό
μη κι αυτή η φαινομενικά απλή διαδικασία, είναι δυσεπίτευκτη και απαιτητική. 
Οτιδήποτε φαντάζει εύκολο στην προσέγγισή του, αποκτά ξαφνικά πολλαπλές ερμη
νείες, γίνεται ρευστό και καθιστά αδύνατη την καίρια εστίαση.

Η καταληκτική στροφή του ποιήματος μας παρουσιάζει τη στάση που κρατά ο 
ποιητής απέναντι σε ό,τι αποτελεί το υλικό της τέχνης του, απέναντι δηλαδή στα γε
γονότα της ζωής. Στέκει, με τα χέρια στις τσέπες, δήθεν αδιάφορος. 
Προσποιείται πως αδιαφορεί, προσποιείται πως βρίσκεται εκεί τυχαία και 
πως παραμένει επιδεικτικά άπραγος, αλλά επί της ουσίας παρατηρεί κι ελέγ
χει καθετί που συμβαίνει, μορφώνοντας διακριτικά, αλλά με μεθοδικότητα της σκέ
ψης του και την αντίληψή του επί των γεγονότων.
Ο ποιητής παραφυλάει οτιδήποτε συμβαίνει γύρω του, φαινομενικά αδιάφο
ρος, μα σε μια διαρκή επαγρύπνηση, για να κατανοήσει και να μετουσιώσει τα 
γεγονότα που υποπίπτουν στην αντίληψή του, σε ποιητικό έργο.

Οι θεματικές που πραγματεύεται ο Μαρκόπουλος, συναντώνται και σ’ άλλα 
ποιήματα για την ποίηση, καθιστώντας εφικτή την παράλληλη ανάγνωσή τους με το
 ποίημα αυτό.

  • Στο ποίημα «Τα Αντικλείδια» ο Γιώργης Παυλόπουλος αναφέρεται διεξοδι
  • κά στην δυσκολία που αντιμετωπίζει κάθε ποιητής στην προσπάθειά του να δη
  • μιουργήσει ποιητικό έργο.
  • Στο ποίημα «Ποίηση 1948» ο Νίκος Εγγονόπουλος αναδεικνύει την ακατάλυ
  • τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην ποιητική δημιουργία και στα γεγονότα
  •  της ζωής. Δηλώνοντας πως δεν είναι πάντοτε εύκολο για τον δημιουργό να τα 
  • προσεγγίσει ή να τα παραγνωρίσει. Παρομοίως, ο Μαρκόπουλος καθιστά σα
  • φές πως το υλικό του ποιητή, τα γεγονότα της πραγματικότητας δηλαδή, 
  • δεν είναι εύκολα ούτε στην πρόσβαση, ούτε στη διαχείρισή τους: «Ένα ποτάμι
  •  είναι ένας ξένος που κρύβεται, το ξέρετε.»
  • Στο ποίημα του Εγγονόπουλου, επίσης, τονίζεται η πικρία που ενυπάρχει στους
  •  στίχους του. Σκέψη που εκφράζεται και από τον Μαρκόπουλο με τη θλίψη που
  •  κρύβεται κάτω από τις λέξεις κάθε ποιήματος.
  • Σε αντιστοίχιση με το ποίημα του Εγγονόπουλου βρίσκεται και η στάση
  •  που τηρεί ο ποιητής απέναντι στα γεγονότα της ζωής. Ο ποιητής που στέ
  • κει δήθεν αδιάφορος, παρατηρώντας όμως ακατάπαυστα οτιδήποτε συμ
  • βαίνει γύρω του, μας φέρνει στη σκέψη τον Εγγονόπουλο, ο οποίος παρόλο 
  • που δηλώνει ότι δεν μπορεί να γράφει ποίηση στα επώδυνα χρόνια του 
  • Εμφυλίου, συνεχίζει εντούτοις την ποιητική του δημιουργία, προκειμένου
  •  να εκφράσει τον αποτροπιασμό του για τη σκληρότητα και το θάνατο που 
  • έχει πια κυριαρχήσει παντού.
  • Τέλος, μπορούμε να εντοπίσουμε την αναλογία που υπάρχει ανάμεσα στις 
  • νύχτες αγωνίας που μας δίνει με την πρώτη παρομοίωση του ποιήματος ο Μαρ
  • κόπουλος, και στους εφιάλτες που βιώνει και καταγράφει ο Μανόλης Αναγνω
  • στάκης στο ποίημά του «Στον Νίκο Ε... 1949». Οι εφιαλτικές νύχτες που περ
  • νά ο Αναγνωστάκης περιμένοντας την εκτέλεσή του, αποτελούν παράλληλα
  •  και το υλικό από το οποίο γεννιέται η ποίησή του, δίνοντας μας ένα κυριολε
  • κτικό παράδειγμα για τη θλίψη και την αγωνία που μας αποκαλύπτει ο Μαρκό
  • πουλος ότι κρύβεται πίσω από τις λέξεις κάθε ποιήματος.