ROCCOCO
To roccoco εμφανίζεται στη Γαλλία γύρω στα 1715 ως αντίδραση στη διακόσμηση του ανακτόρου των Βερσαλλιών και είχε μικρή διάρκεια, περίπου 4 δεκαετίες.
Αποτελεί στυλ κυρίως εσωτερικής διακόσμησης (οροφές, τοίχοι, έπιπλα, μικρά αντικείμενα).
Τα ανάγλυφα μοτίβα, φύλλα, άνθη, κλαδιά δημιουργούν σχηματισμούς με καμπύλες που δημιουργούν ένα ανάλαφρο στυλ. Δίνουν ένα τόνο χαριτωμένο και μια κομψότητα...
Η σημασία που δίνεται στο φως οδηγεί ακόμα στην προτίμηση για υλικά που αντανακλούν το φως (εκτός από τα μέταλλα και τις πολύτιμες πέτρες, ακόμα λάκες, καθρέφτες, μετάξι)
Η ονομασία roccoco προέρχεται από τη λέξη rocaille που σημαίνει όστρακο. Οι καμπύλες των διακοσμητικών στοιχείων του ροκοκό μοιάζουν αρκετά στις γραμμές των οστράκων, των κοχυλιών.
Τα χρώματα στη ζωγραφική είναι φωτεινά και διάφανα με τόνους παστέλ, χωρίς βαθιές φωτοσκιάσεις.
Πίνακας του Ζαν Μπαπτίστ Περονό:
Πίνακας του Ζαν Μπαπτίστ πατρός:
Σε τι διαφέρει το ροκοκό στη ζωγραφική από την αντίστοιχη ζωγραφική στο μπαρόκ;
Δείτε ζωγραφική μπαρόκ και συγκρίνετε...
Στη ζωγραφική προτιμώνται θέματα με κομψές φιγούρες σε ειδυλλιακό περιβάλλον, σε μια ανέμελη ατμόσφαιρα.
Το ροκοκό δεν έδωσε έργα μνημειακού χαρακτήρα και πνευματικής έξαρσης ή βαθιάς ψυχολογικής διείσδυσης. Παραμένει στην επιφάνεια της ζωής, παρουσιάζοντας το εφήμερο, περιστασιακό και πρόσκαιρο.
Πώς πιστοποιούνται οι παραπάνω κρίσεις από τη θεματολογία των πινάκων ζωγραφικής του ροκοκό;
Στην αρχιτεκτονική το αστικό σπίτι είναι μικρό σε διαστάσεις και η εσωτερική διακόσμησή του με ανάγλυφα μοτίβα σε καθρέφτες, τζάκια και έπιπλα, συνήθως σε άσπρο χρώμα, δίνει την εντύπωση πολυτέλειας με επιχρυσώσεις.
Συγκρίνετε το εσωτερικό του παρακάτω ναού στυλ ροκοκό με τους αμέσως επόμενους στυλ μπαρόκ
εσωτερικό ναού ροκοκό
|
εσωτερικό ναών μπαρόκ
|
Ποιες οι διαφορές της αρχιτεκτονικής του ροκοκό από την αρχιτεκτονική του μπαρόκ
Στη γλυπτική ροκοκό συχνή είναι η κατασκευή αντικειμένων χρηστικών ή διακοσμητικών ή αγαλματιδίων από πορσελάνη.
Εκπρόσωποι του ροκοκό:
Στη Γαλλία ο ζωγράφος Αντουάν Βατό, ο Ζαν Φραγκονάρ κ.α.
στην Ιταλία ο ζωγράφος Τζιοβάννι Μπατίστα Τιέπολο.
στην Αγγλία ο Γουίλλιαμ Χόγκαρθ.
Στις γερμανόφωνες χώρες άνθισε το ροκοκό την ίδια εποχή:
Αντζέλικα Κάουφμαν
πηγές:
"Α. Λαδόμματος, Ιστορία της τέχνης, Αισθητική εκτίμηση έργων τέχνης, Υπουργείο Παιδείας Κύπρου, ΟΕΔΒ, 1984
Ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια "δομή"