Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2017

Ενότητα 2,Αρχαία Β Γυμνασίου


http://e-didaskalia.blogspot.gr/2015/09/online_8.html
Ενότητα 2η
Το τέχνασμα του Θεμιστοκλή (αρχαίο κείμενο ,μετάφραση)

Ἂλλ’ ἐπεὶ τῶν πολεμίων ὁ στόλος

Αλλά όταν ο στόλος των εχθρών,

τῇ Ἀττικῇ κατὰ τὸ Φαληρικὸν προσ-φερόμενος

πλησιάζοντας στην Αττική από την πλευρά του Φαλήρου,

τοὺς πὲριξ ἀπέκρυψεν αἰγιαλούς,

απέκρυψε τις γύρω παραλίες,

πάλιν ἐπάπταινον οἱ Πελοποννήσιοι πρὸς τὸν Ἰσθμόν.

οι Πελοποννήσιοι φοβισμένοι πάλι σκέφτονταν να αποπλεύσουν για τον Ισθμό.

Ἔνθα δὴ ὁ Θεμιστοκλῆς ἐβουλεύετο

Ενώ λοιπόν έτσι είχε η κατάσταση, ο Θεμιστοκλής σκεφτόταν

καὶ συνετίθει τὴν περὶ τὸν Σίκινον πραγματείαν.

και κατάστρωνε τέχνασμα με το Σίκιννο.

Ἦν δὲ τῷ μὲν γένει Πέρσης ὁ Σίκινος,

Ο Σίκιννος ήταν Πέρσης στην καταγω-γή,

αἰχμάλωτος, εὔνους δὲ τῷ Θεμιστοκλεῖ

αιχμάλωτος και φιλικός στο Θεμιστοκλή

καὶ τῶν τέκων αὐτοῦ παιδαγωγός.

και παιδαγωγός των παιδιών του.

Τοῦτον ἐκπέμπει πρὸς τὸν Ξέρξην κρύφα,

Αυτόν τον στέλνει κρυφά προς τον Ξέρξη,

κελεύσας λέγειν ὅτι Θεμιστοκλῆς

αφού τον διέταξε να πει ότι ο Θεμιστοκλής,

ὁ τῶν Ἀθηναίων στρατηγὸς αἱρούμενος τὰ βασιλέως

ο στρατηγός των Αθηναίων, παίρνον-τας το μέρος του (Πέρση) βασιλιά

ἐξαγγέλλει πρῶτος αὐτῷ

στέλνει πρώτος σ’ αυτόν την πληροφορία

τοὺς Ἕλληνας ἀποδιδράσκοντας,

ότι οι Έλληνες προσπαθούν να δραπετεύσουν

καὶ διακελεύεται ἐπιθέσθαι καὶ διαφθεῖραι τὴν ναυτικὴν δύναμιν

και συμβουλεύει να τους επιτεθεί και να εξοντώσει τη ναυτική τους δύναμη

ἐν ᾧ ταράττονται τῶν πεζῶν χωρὶς ὄντες.

ενώ βρίσκονται σε σύγχυση χωρίς το πεζικό.

Ταῦτα δ’ ὁ Ξερξης ὡς ἀπ’εὐνοίας λελεγμένα δεξάμενος, ἥσθη

Ο Ξέρξης, επειδή δέχτηκε αυτά, πιστε-ύοντας ότι είχαν λεχθεί με φιλική διά-θεση, ευχαριστήθηκε

καὶ εὐθὺς ἐξέφερε πρὸς τοὺς ἡγεμόνας τῶν νεῶν

και αμέσως έδωσε διαταγή στους κυβερνήτες των πλοίων,

διακοσίαις ναυσὶν ἀναχθέντας ἤδη

αφού αποπλεύσουν με διακόσια καράβια,

διαζῶσαι τάς νήσους, ὅπως ἐκφύγοι μηδεὶς τῶν πολεμίων.

να περικυκλώσουν τα νησιά, για να μη ξεφύγει κανείς από τους εχθρούς.

Πλούταρχος, Βίοι Παράλληλοι, Θεμιστοκλῆς 12.2-6 (διασκευή)

Νοηματική απόδοση κειμένου

  Ο Πλούταρχος στο κείμενο αυτό αναφέρεται στο τέχνασμα που επινόησε ο
ναύαρχος των Αθηναίων, ο Θεμιστοκλής, με στόχο να παρασύρει το Πέρ-
ση βασιλιά Ξέρξη σε κίνηση που θα απέβαινε σε βάρος του και προς όφε-
λος των Ελλήνων. Με την άφιξη του στόλου των Περσών στην Αττική οι
Πελοποννήσιοι φοβήθηκαν και σκέφτονταν να κατευθυνθούν στον Ισθμό
της Κορίνθου· η αποχώρηση των Πελοποννησίων θα αποδυνάμωνε τους
Έλληνες κατά τη σύγκρουσή τους με τους Πέρσες. Για να μην μπορέσουν
να αποπλεύσουν οι Πελοποννήσιοι προς την Κόρινθο, ο Θεμιστοκλής
στέλνει ένα Πέρση αιχμάλωτο, που ήταν και παιδαγωγός στα παιδιά του,
στο βασιλιά των Περσών, για να του πει ότι ο Θεμιστοκλής είναι με το μέ-
ρος του και ότι οι Έλληνες βρίσκονται σε σύγχυση και χωρίς πεζικό και
προσπαθούν να φύγουν. Είναι λοιπόν η πιο κατάλληλη ώρα να επιτεθεί
εναντίον του ελληνικού στόλου και να τον καταστρέψει. Ο Ξέρξης πιστεύ-
οντας τον Θεμιστοκλή παρασύρεται και διατάζει να περικυκλώσει ο στόλος
του τα νησιά, για να μην ξεφύγει κανένας από τους Έλληνες και επομένως
να μην μπορούν να φύγουν και οι Πελοποννήσιοι.

Λεξιλογικά
1. Να γράψετε από δύο παράγωγα (ένα απλό και ένα σύνθετο) για
καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: εύνους, αιρούμενος, επιθέσθαι, ναυ-
σίν.
2. Συμπληρώστε με τη σωστή λέξη από τον πίνακα:
Λεξικό, απόρρητος, λογομαχώ, αντίρρηση, παράλογος, πολυλογία, τιμο-
λόγιο, αντιλογία, λογοθεραπεία, λογοφέρνω, πρόλογος, μονολεκτικά, ε-
πίλογος, λογισμός, λεκτικός
 Η θεραπεία διαταραχών του λόγου ονομάζεται ____________________.
 Ποτέ δε συμφωνούν μεταξύ τους και συνεχώς ___________________.
 Αυτό που ζητάς είναι __________________ . Δεν μπορεί να γίνει.
 Κάθε φορά που ο καθηγητής τον ρωτούσε, εκείνος απαντούσε
________________ .
 το αρχικό τμήμα μιας έκθεσης ιδεών ονομάζεται_________________.
 Δεν κατάλαβα τι σήμαινε η λέξη και συμβουλεύτηκα το
________________.
 Συνεχώς διαφωνεί και όλοι λένε ότι είναι πνεύμα ______________.
 Τσακώθηκε με τους γονείς του και _________________ αλλά μετά τους
ζήτησε συγγνώμη.
 Στον ____________________ μιας εκθέσης καταλήγουμε σε συμπεράσ-
ματα.
 Σε βλέπω σκεπτικό, πού τρέχει _________________ σου;
 Πάνω στο ________________ πρέπει να αναγράφεται η διεύθυνση του-
πελάτη.
 Υπάρχουν πολλές μορφές βίας, μια από αυτές είναι και η
________________ .
 Με κουράζει η __________________ Προτιμώ λίγα λόγια και σαφή.
 Δεν βρήκα το τηλέφωνό του στον κατάλογο γιατί το έχει
__________________
 Σταμάτα να φέρνεις ____________________ και κάνε ότι σου λέω!

3. Να αντιστοιχήσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με τη σημασία τους στη στήλη
Β΄:
Α΄                                                       Β’
1. βουλεύομαι                          ευνοικός
2. ο εύνους                              προτρέπω
3. κελεύω                                 ευχαριστιέμαι
4. η ναύς                                  το πλοίο
5. αιρούμαι (αιρούμενος)       σκέφτομαι, σχεδιάζω
6. ήδομαι (ήσθη)

Γραμματική

1. Να σχηματίσετε τις πτώσεις που ζητούνται για κάθε ουσιαστικό:
ὁ κόραξ: …….………..…. (γενική ενικού) /……..…….………. / (δοτική πληθυν-
τικού)
ἡ ἐλπίς: …………...……. (δοτική ενικού) /….………. (γενική πληθυντικού)
ὁ πατήρ: …….………… (δοτική ενικού) /…..………… …………………… (δοτι-
κή πληθυντικού)
ὁ αὐτοκράτωρ: …………………. (γενική ενικού) /………..………. (δοτ. πληθυν-
τικού)
ὁ ἄξων: ……………… (δοτική ενικού) / ……………. (κλητική ενικού)
ὁ χειμών: ……………. (γενική ενικού) / ………….(αιτιατική πληθυντικού)
τὸ πλῆθος: ………………….. (γενική ενικού) / ………….…… (ονομαστ. πλη-
θυντ.)
2. Να συμπληρωθεί ο σωστός τύπος των ουσιαστικών:
α. Σωκράτης χρῆται τῷ __________ (τὸ παράδειγμα).
β. Σὺ εἶ __________ καὶ ἡμεῖς οὐ τιμῶμεν τοὺς __________ (ὁ κόλαξ).
γ. Οὗτοι ἔπιπτον εἰς τὰς __________ (ἡ φλόξ).
δ. Οἱ __________ ἐμάνθανον τὰ __________ (ὁ παῖς, τὸ μάθημα).
ε. Οἱ Αἰγύπτιοι εἰσέπλευσαν σὺν τοῖς ποδήρεσιν __________ (ἡ ἀσπίς).
στ. Ἐνταῦθά εἰσι __________ καρποφόροι (ὁ φοῖνιξ).
ζ. Προσεκαλέσαντο τὴν __________ πρὸς ἄρχοντα (ἡ γυνή).

3. Να τοποθετήσετε τα παρακάτω ουσιαστικά στη ζητούμενη πτώση:
ὁ Ἄραψ (δοτ. πληθ)
ἡ φλέψ (γεν πληθ)
ὁ θώραξ (δοτ.ενικ)
ὁ ὄνυξ (γεν.ενικ)
ὁ πίναξ (κλητ.ενικ)
τὸ γράμμα (ονομ.πληθ)
ὁ ὄρνις (αιτ.πληθ)
ἡ πραότης (γεν πληθ)
4. Να συμπληρωθεί ο σωστός τύπος των ουσιαστικών που βρίσκονται
σε παρένθεση:
α) Αἰγύπτιοι προσέπλευσαν σὺν .............................. (ἀσπίς) ποδήρεσιν.
β) Περὶ Συρίας διηγησόμεθα, ὅπου σῖτος πολὺς και πρόβατά ἐστι καὶ
............................... (φοῖνιξ) οἱ καρποφόροι.
γ) Προσεκαλέσαντο τὴν ............................ (γυνή) πρὸς ἄρχοντα.
δ) Οἱ δημαγωγοὶ παρὰ τοῖς δήμοις εἰσὶν ὥσπερ οἱ ........................... (κόλαξ)
παρὰ τοῖς τυράννοις.
ε) Παραγενόμενοι οἱ ............................. (ποιμήν) ἐξέβαλον αὐτάς.
στ) ............................ (ῥήτωρ) πολυφθόγγους ὡς ἰχθύας ἀφώνους ὁρῶμεν ἐπὶ
Σοί, Θεοτόκε.
ζ) Ἄγγελοι μετὰ τοῦ ............................ (ἀστήρ) ὁδοιποροῦσι.
η) Τίμα τὸν ............................ (πατήρ) σου καὶ τὴν ............................ (μήτηρ)
σου.
5.Να συμπληρώσετε τις πτώσεις που ζητούνται για κάθε ουσιαστικό:
ἡ πατρίς: κλητ. εν…………….. αιτ. πληθ…………… ονομ. πληθ………… δοτ.
πληθ…………..δοτ. εν……………….
ἡ διώρυξ: γεν. εν……………. αιτ. πληθ………...κλητ. εν……………. ονομ.
πληθ…………
ἡ σάλπιγξ: γεν. πληθ. ………….. δοτ. πληθ…………… γεν εν……………….. δοτ.
εν……………….
ὁ όνυξ: γεν. ενικού………… δοτ. ενικού…………. δοτ. πληθ………….. αιτιατ.
πληθ…………….

6. Να γράψετε τις πλάγιες πτώσεις των παρακάτω ουσιαστικών: ῥήτωρ, ἀστήρ,

ἐσθής.

ΔΕΣ ΚΑΙ http://eu-mathein.gr/wp-content/uploads/2015/04/03.pdf


ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ


Λεξιλογικά
1. Να γράψετε από δύο παράγωγα στΑ Νέα Ελληνικά (ένα απλό και ένα σύνθετο) για
καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: εύνους, αιρούμενος, επιθέσθαι, ναυ-
σίν.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Εύνους:  νοητός , ευνόητος(ευνο ι κός)
αιρούμενος:αιρετός,εξαίρεση
 επιθέσθαι:θέση,επίθεση
ναυσίν:ναύτης ,αστροναύτης

2. Συμπληρώστε με τη σωστή λέξη από τον πίνακα:

Λεξικό, απόρρητος, λογομαχώ, αντίρρηση, παράλογος, πολυλογία, τιμο-
λόγιο, αντιλογία, λογοθεραπεία, λογοφέρνω, πρόλογος, μονολεκτικά, ε-
πίλογος
, λογισμός, λεκτικός
ü Η θεραπεία διαταραχών του λόγου ονομάζεται λογοθεραπεία
ü Ποτέ δε συμφωνούν μεταξύ τους και συνεχώς λογοφέρνουν.
ü Αυτό που ζητάς είναι παράλογο._. Δεν μπορεί να γίνει.
ü Κάθε φορά που ο καθηγητής τον ρωτούσε, εκείνος απαντούσε
___ μονολεκτικά.
ü το αρχικό τμήμα μιας έκθεσης ιδεών ονομάζεται πρόλογος.
ü Δεν κατάλαβα τι σήμαινε η λέξη και συμβουλεύτηκα το λεξικό.
ü Συνεχώς διαφωνεί και όλοι λένε ότι είναι πνεύμα αντιλογίας.
ü Τσακώθηκε με τους γονείς του καιλογομάχησε , αλλά μετά τους
ζήτησε συγγνώμη.
ü Στον επίλογο μιας εκθέσης καταλήγουμε σε συμπεράσματα.
ü Σε βλέπω σκεπτικό, πού τρέχει ο λογισμός σου;
ü Πάνω στο τιμολόγιο πρέπει να αναγράφεται η διεύθυνση του πελάτη.
ü Υπάρχουν πολλές μορφές βίας, μια από αυτές είναι και η λεκτική.
ü Με κουράζει η πολυλογία . Προτιμώ λίγα λόγια και σαφή.
ü Δεν βρήκα το τηλέφωνό του στον κατάλογο γιατί το έχει απόρρητο.
ü Σταμάτα να φέρνεις αντίρρηση και κάνε ότι σου λέω!

3. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της στήλης Α΄ με τη σημασία τους στη στήλη

Β΄:
Α΄                                                       Β’
1. βουλεύομαι                          ευνοικός
2. ο εύνους                              προτρέπω
3. κελεύω                                 ευχαριστιέμαι
4. η ναύς                                  το πλοίο
5. αιρούμαι (αιρούμενος)       σκέφτομαι, σχεδιάζω
6. ήδομαι (ήσθη)                     εκλέγομαι-προτιμώ
Απάντηση:
Βουλεύομαι-σκέφτομαι,σχεδιάζω,ο εύνους- ευνο ι κός,κελεύω-προτρέπω,η ναυς-το πλοίο,αιρούμαι- εκλέγομαι,.ήδομαι-ευχαριστιέμαι
Γραμματική

1. Να σχηματίσετε τις πτώσεις που ζητούνται για κάθε ουσιαστικό:

ὁ κόραξ: …του κόρακος. (γενική ενικού) /τοις κόραξι. / (δοτική πληθυντικού)
ἡ ἐλπίς:τη ελπίδι (δοτική ενικού) /…των ελπίδων. (γενική πληθυντικού)
ὁ πατήρ: τω πατρί(δοτική ενικού) /τοις πατράσι (δοτική πληθυντικού)
ὁ αὐτοκράτωρ: του αυτοκράτορος (γενική ενικού) /τοις αυτοκρατόρσι. (δοτ. πληθυντικού)
ὁ ἄξων: …τω άξονι (δοτική ενικού) / ω αξον(κλητική ενικού)
ὁ χειμών:του χειμωνος  (γενική ενικού) / τους χειμωνας (αιτιατική πληθυντικού)
τὸ πλῆθος: τω πλήθει (γενική ενικού) / τά πλήθη (ονομαστ. πληθυντ.)
2. Να συμπληρωθεί ο σωστός τύπος των ουσιαστικών:
α. Σωκράτης χρῆται τῷ παραδείγματι  (τὸ παράδειγμα).
β. Σὺ εἶ _κόλαξ καὶ ἡμεῖς οὐ τιμῶμεν τοὺς κόλακας (ὁ κόλαξ).
γ. Οὗτοι ἔπιπτον εἰς τὰςφλόγας  (ἡ φλόξ).
δ. Οἱ _παιδες ἐμάνθανον τὰ μαθήματα (ὁ παῖς, τὸ μάθημα).
ε. Οἱ Αἰγύπτιοι εἰσέπλευσαν σὺν τοῖς ποδήρεσιν _ασπίσι (ἡ ἀσπίς).
στ. Ἐνταῦθά εἰσι φοίνικες καρποφόροι (ὁ φοῖνιξ).
ζ. Προσεκαλέσαντο τὴν γυναικα πρὸς ἄρχοντα (ἡ γυνή).

3. Να τοποθετήσετε τα παρακάτω ουσιαστικά στη ζητούμενη πτώση:

ὁ Ἄραψ (δοτ. πληθ)τοις Άραψι
ἡ φλέψ (γεν πληθ)των φλεβων
ὁ θώραξ (δοτ.ενικ)τω θώρακι
ὁ ὄνυξ (γεν.ενικ)  όνυχοςὁ πίναξ (κλητ.ενικ) ω πίναξ
τὸ γράμμα (ονομ.πληθ)τά γράμματα
ὁ ὄρνις (αιτ.πληθ)τους όρνιθας
ἡ πραότης (γεν πληθ)----δεν έχει
4. Να συμπληρωθεί ο σωστός τύπος των ουσιαστικών που βρίσκονται
σε παρένθεση:
α) Αἰγύπτιοι προσέπλευσαν σὺν .ασπίσι (ἀσπίς) ποδήρεσιν.
β) Περὶ Συρίας διηγησόμεθα, ὅπου σῖτος πολὺς και πρόβατά ἐστι καὶ
φοίνικες (φοῖνιξ) οἱ καρποφόροι.
γ) Προσεκαλέσαντο τὴν γυναικα (γυνή) πρὸς ἄρχοντα.
δ) Οἱ δημαγωγοὶ παρὰ τοῖς δήμοις εἰσὶν ὥσπερ οἱ κόλακες  (κόλαξ)
παρὰ τοῖς τυράννοις.
ε) Παραγενόμενοι οἱ ποιμένες (ποιμήν) ἐξέβαλον αὐτάς.
στ) Ρήτορας  (ῥήτωρ) πολυφθόγγους ὡς ἰχθύας ἀφώνους ὁρῶμεν ἐπὶ
Σοί, Θεοτόκε.
ζ) Ἄγγελοι μετὰ τοῦ αστέρος (ἀστήρ) ὁδοιποροῦσι.
η) Τίμα τὸν πατέρα (πατήρ) σου καὶ τὴν μητέρα (μήτηρ)
σου.
5.Να συμπληρώσετε τις πτώσεις που ζητούνται για κάθε ουσιαστικό:
ἡ πατρίς: κλητ. Εν ω πατρίς αιτ. Πληθ τας πατρίδας ονομ. Πληθ αι πατρίδες………… δοτ.πληθ ταις πατρίσι δοτ. εν τη πατρίδι
ἡ διώρυξ: γεν. εν της διώρυχος αιτ. πληθ τας διώρυχας κλητ. Εν  ω διωρυξ……………. ονομ.πληθ τας διώρυχας
ἡ σάλπιγξ: γεν. πληθ. των σαλπίγγων. δοτ. πληθ ταις σάλπιγξι γεν εν της σάλπιγγος δοτ.εν τη σάλπιγγι.
ὁ όνυξ: γεν. ενικού του όνυχος δοτ. Ενικού τω όνυχι δοτ. Πληθ τοις όνυξι  αιτιατ.
πληθ  τους όνυχας…………….

6. Να γράψετε τις πλάγιες πτώσεις στον ενικό και πληθυντικό των παρακάτω ουσιαστικών: ῥήτωρ, ἀστήρ,ἐσθής.
Του ρήτορος,τω ρήτορι,τόν ρήτορα   -των ρητόρων,τοις ρήτορσι,τους ρήτορας
Του αστέρος,τω αστρί,τόν αστέρα-  οι αστέρες,των αστέρων,τοις αστρασι,τους αστέρας
Της εσθήτος,τη εσθήτι,την εσθήτα-  αι εσθήτες,των εσθήτων,ταις εσθησι,τας εσθητας


 η  ἐσθής
 αι ἐσθῆτες
ἐσθῆτος
ἐσθήτων
ἐσθῆτι
ἐσθῆσι(ν)
ἐσθῆτα
ἐσθῆτας
ἐσθής
ἐσθῆτες
η φλόξ
φλόγες

φλογός
φλογῶν

φλογί
φλοξί(ν)

φλόγα
φλόγας

φλόξ
φλόγες





Ο φοῖνιξ



Οι φοίνικες

Ο θώραξ
θώρακες
 φοίνικος

φοινίκων

θώρακος
θωράκων
φοίνικι

φοίνιξι(ν)

θώρακι
θώραξι(ν)
φοίνικα

φοίνικας

θώρακα
θώρακας
φοῖνιξ

φοίνικες

θώραξ
θώρακες



η ἐλπίς



ἐλπίδες


Ο αὐτοκράτωρ



αὐτοκράτορες
ἐλπίδος

ἐλπίδων
αὐτοκράτορος

αὐτοκρατόρων
ἐλπίδι

ἐλπίσι(ν)
αὐτοκράτορι

αὐτοκράτορσι
ἐλπίδα

ἐλπίδας
αὐτοκράτορα

αὐτοκράτορας
ἐλπίς

ἐλπίδες
αὐτοκράτορ

αὐτοκράτορες


Ο πατὴρ          
πατρ-ὸς             
πατρ-
πατέρ-α
πάτερ

πατέρ-ες
πατέρ-ων
πατρ-ά-σι(ν)
πατέρ-ας
πατέρ-ες
Πτώση
Ενικός
Πληθυντικός
Ονομαστική
Ο χειμών

χειμῶνες
Ονομαστική
Η μήτηρ
μητέρες
Γενική
χειμῶνος

χειμώνων
Γενική
μητρός
μητέρων
Δοτική
χειμῶνι

χειμῶσι(ν)
Δοτική
μητρί
μητράσι(ν)
Αιτιατική
χειμῶνα

χειμῶνας
Αιτιατική
μητέρα
μητέρας
Κλητική
χειμών

χειμῶνες
Κλητική
μῆτερ
μητέρες














ΤΟ πλήθος





πλήθος
πλήθος

































πατρὶς (δ-ς)


















































ὄρνις (θ-ς)
τῆς
πατρίδ-ος
τοῦ
ὄρνιθ-ος
τῇ
πατρίδ-ι
τῷ
ὄρνιθ-ι
τὴν
πατρίδ-α
τὸν
ὄρνιν
(ὦ)
πατρὶς
(ὦ)
ὄρνι

Πληθυντικός αριθμός
αἱ
πατρίδ-ες
οἱ
ὄρνιθ-ες
τῶν
πατρίδ-ων
τῶν
ὀρνίθ-ων
ταῖς
πατρίσι (δ-σι)
τοῖς
ὄρνισι (θ-σι)
τὰς
πατρίδ-ας
τοὺς
ὄρνιθ-ας
(ὦ)
πατρίδ-ες
(ὦ)
ὄρνιθ-ες








Ο Ἄραψ (β-ς)










Ἄραβ-ες
Ἄραβ-ος


Ἀράβ-ων
Ἄραβ-ι


Ἄραψι (β-σι)
Ἄραβ-α


Ἄραβ-ας
Ἄραψ (β-ς)


Ἄραβ-ες

Ονομαστική
Ο,η παῖς
παῖδες
Ονομαστική
ποιμήν

ποιμένες
Γενική
παιδός
παίδων
Γενική
ποιμένος

ποιμένων
Δοτική
παιδί
παισί(ν)
Δοτική
ποιμένι

ποιμέσι(ν)
Αιτιατική
παῖδ
παῖδᾰς
Αιτιατική
ποιμένα

ποιμένας
Κλητική
παῖ
παῖδες
Κλητική
ποιμήν

ποιμένες


Ονομαστική


Ο ἀστήρ


ἀστέρες
Γενική
ἀστέρος
ἀστέρων
Δοτική
ἀστέρι
ἀστράσι(ν)
Αιτιατική
ἀστέρα
ἀστέρας
Κλητική
ἀστήρ
ἀστέρες

Ονομαστική

ἐλπίς


ἐλπίδες
Γενική
ἐλπίδος

ἐλπίδων
Δοτική
ἐλπίδι

ἐλπίσι(ν)
Αιτιατική
ἐλπίδα

ἐλπίδας
Κλητική
ἐλπίς

ἐλπίδες

Ονομαστική
ῥήτωρ
ῥήτορες
Γενική
ῥήτορος
ῥητόρων
Δοτική
ῥήτορι
ῥήτορσι
Αιτιατική
ῥήτορα
ῥήτορας
Κλητική
ῥῆτορ
ῥήτορες



Ονομαστική


κόραξ


κόρακες
Γενική
κόρακος
κοράκων
Δοτική
κόρακι
κόραξι(ν)
Αιτιατική
κόρακα
κόρακας
Κλητική
κόραξ
κόρακες

Ονομαστική
ὄνυξ
ὄνυχες
Γενική
ὄνυχος
ὀνύχων
Δοτική
ὄνυχι
ὄνυξι(ν)
Αιτιατική
ὄνυχα
ὄνυχας
Κλητική
ὄνυξ
ὄνυχες


Πτώση
Ενικός
Πληθυντικός
           Πτώση
Ενικός

Πληθυντικός
η φλέψ

αι  φλέβες
          Ονομαστική
η  διῶρυξ
          αι
διώρυχες
Γενική
φλεβός

φλεβῶν
          Γενική
διώρυχος

διωρύχων
Δοτική
φλεβί

φλεψί
         Δοτική
διώρυχι

διώρυξι(ν)
Αιτιατική
φλέβα

φλέβας
        Αιτιατική
διώρυχα

διώρυχας
Κλητική
φλέψ
φλέβε
φλέβες
         Κλητική
διῶρυξ

διώρυχες




Γενική: αρχικά διώρυχος και μεταγενέστερα διώρυγος






ο  χειμὼν
   χειμῶν-ος
    χειμῶν-ι
   χειμῶν-α
    χειμὼν
            
















κόραξ (κ-ς)
















τττέρυξ (γ-ς)
















ὄνυξ (χ-ς)
τοῦ
κόρακ-ος
τῆς
πτέρυγ-ος
τοῦ
ὄνυχ-ος
τῷ
κόρακ-ι
τῇ
πτέρυγ-ι
τῷ
ὄνυχ-ι
τὸν
κόρακ-α
τὴν
πτέρυγ-α
τὸν
ὄνυχ-α
(ὦ)
κόραξ (κ-ς)
(ὦ)
πτέρυξ (γ-ς)
(ὦ)
ὄνυξ (χ-ς)

Πληθυντικός αριθμός
οἱ
κόρακ-ες
αἱ
πτέρυγ-ες
οἱ
ὄνυχ-ες
τῶν
κοράκ-ων
τῶν
πτερύγ-ων
τῶν
ὀνύχ-ων
τοῖς
κόραξι(κ-σι)
ταῖς
πτέρυξι (γ-σι)
τοῖς
ὄνυξι (χ-σι)
τοὺς
κόρακ-ας
τὰς
πτέρυγ-ας
τοὺς
ὄνυχ-ας
(ὦ)
κόρακ-ες
(ὦ)
πτέρυγ-ες
(ὦ)
ὄνυχ-ες
Ενικός αριθμός
 σάλπιγξ - τς σάλπιγγος - τ σάλπιγγι - τήν σάλπιγγα - () σάλπιγξ

Πληθυντικός αριθμός
α σάλπιγγες - τν σαλπίγγων - τας σάλπιγξι(ν) - τάς σάλπιγγας - () σάλπιγγες
Ενικός αριθμός ( σθής = ένδυμα)
 σθής - τς σθτος - τ σθτι - τήν σθτα - (σθής

Πληθυντικός αριθμός
α σθτες - τν σθήτων - τας σθσι(ν) - τάς σθτας - (σθτες